Sadira schreef:Ik werk in het onderwijs en heb regelmatig periodes dat ik het werk binnen mijn werkuren simpelweg niet afkrijg, dus dan werk ik inderdaad over. Andere periodes (nu bijvoorbeeld) valt het weer mee en kan ik zelfs binnen mijn werktijd weer taken oppakken die normaal blijven liggen.
Er wordt in het onderwijs wel vanuit gegaan dat je gewoon zorgt dat je je taken doet en afhebt, of je dan nou langer bezig bent of niet.
Ik ben wel beter geworden in op mijn grenzen passen.
Hier ook, maar dan basisonderwijs. Ik probeer echt wekelijks mijn werk af te hebben, maar door werkgroepen, gesprekken en besprekingen lukt het meer niet dan wel. Inmiddels kan ik het werk laten liggen, 's avonds en in het weekend werk ik niet.

Daarom houden we hier wel bij wat er overgewerkt wordt, en wordt regelmatig gespiegeld wat betreft planning vs gewerkte uren. Het is inderdaad niet handig om dat niet zichtbaar te maken / houden.
Tegelijkertijd heb ik veel vrienden die in het onderwijs werken, universitair en middelbaar, die ook veel overwerken en daar echt niet voor gecompenseerd (willen) worden.