Hoeveel uren [***] jij ‘gratis’?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Hoeveel extra uren maak je waarvoor je niet betaald krijgt? (Per week)

0 uur
335 (58%)
1-5 uur
168 (29%)
6-10 uur
37 (6%)
10+ uur
29 (5%)

Totaal aantal stemmen: 569

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 05:50

Sadira schreef:
Ik werk in het onderwijs en heb regelmatig periodes dat ik het werk binnen mijn werkuren simpelweg niet afkrijg, dus dan werk ik inderdaad over. Andere periodes (nu bijvoorbeeld) valt het weer mee en kan ik zelfs binnen mijn werktijd weer taken oppakken die normaal blijven liggen.
Er wordt in het onderwijs wel vanuit gegaan dat je gewoon zorgt dat je je taken doet en afhebt, of je dan nou langer bezig bent of niet.
Ik ben wel beter geworden in op mijn grenzen passen.

Hier ook, maar dan basisonderwijs. Ik probeer echt wekelijks mijn werk af te hebben, maar door werkgroepen, gesprekken en besprekingen lukt het meer niet dan wel. Inmiddels kan ik het werk laten liggen, 's avonds en in het weekend werk ik niet.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 06:08

Ik vind het grappig dat er in dit topic al meerdere keren gesteld is dat als het werk op hoger niveau is, er dan vaker onbetaald overgewerkt wordt.
Bij mij is dit juist andersom.
Ik heb altijd bijbanen gehad en daar werd echt niet elk uurtje uitbetaald. Nu heb ik werk op hbo/wo niveau en werk ik echt niet meer uren dan op papier.

Ballard_L

Re: Hoeveel uren werk jij ‘gratis’?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 06:26

Ik zie het in het bedrijf waar ik werk heel veel en ik doe het ook. Dat komt denk ik, omdat er bij ons zoveel gepassioneerde mensen werken, ze vinden allemaal hun werk heel erg leuk en zijn erg betrokken. Ons werk gaat ook gewoon door elke dag van het jaar. Ik ben daarnaast leidinggevende, dus als er iemand ziek is komt die naar mij, ook op mijn vrije dag

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 06:27

Relaxed schreef:
0, ik ben zzp-er dus het is nu uurtje factuurtje :D

Dan zit je vast in een andere branche dan ik, wat doe je als ik vragen mag?

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 06:35

Ik ben inmiddels bij het bedrijf weg (na een burnout) maar ik werkte een paar maanden zeker 10 uur extra omdat een collega ziek was, en het bedrijf daar geen vervanger voor regelde.... Er waren nou eenmaal dingen die toch af moesten.
Nooit meer, ik doe het echt nooit meer....
Nou konden we deze uren wel opnemen of sinds kort uit laten betalen.
Maar iedereen had 100 a 200 over uren per jaar dus er was een structureel personeelstekort.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 06:39

Bij mijn werk wordt er nooit overgewerkt, iig de laatste paar jaar niet. Toen dat nog wel zo was kreeg je dat gewoon uitbetaald en het was niet eens verplicht, puur op vrijwillige basis.

Ik werk in de assemblage dus om 16.15 legt iedereen het werk neer en gaat naar huis, volgende ochtend om 07.30 gaan de machines weer lopen.

Maar dat is natuurlijk niet te vergelijken met de meeste andere banen die hier voorbij komen.

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 06:40

Met structureel personeelstekort zit ik op het moment op 90u per week, met een contract van 36. Krijg gelukkig volgende week (als er niet weer een aantal ziek worden) 4 dagen vrij *\o/*
Bij ons gaan overuren in het winterseizoen in vakantie op, of uitbetaald als je er echt te veel hebt.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 06:42

Op werk waar ik veel ( onbetaald) overgewerkt heb was een bijbaan en daarna met een baan op MBO3 niveau dus in die zin is maakt het niveau niks uit hoor.

Ik werk nu op HBO niveau en werk geen minuut over zonder compensatie.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 06:53

Ik merk juist weer een verschil in generatie. De jonge mensen van nu die net aan het werk zijn willen elke uurtje overwerk uitbetaald krijgen terwijl toen ik net begon het niet in mijn hoofd was gekomen om overuren te schrijven.

Ik werkte in de advocatuur gemiddeld 10-15 uur over en daar kreeg ik geen cent van uitbetaald. En nee, het salaris van een beginnend advocaat bij een kleiner kantoor is ook geen vetpot.

Maar ik heb dus juist gemerkt dat er in mijn branche (juridisch) juist veel vaker overwerk uitbetaald wordt dan vroeger het geval was.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 06:57

Ligt ook een beetje aan je werkgever denk ik..
Wij zitten met 2 man op kantoor en houden alles draaiende, mijn werkgever komt uit Azerbeidzjan en heeft het vroeger absoluut niet makkelijk gehad. Die is van mening dat nu hij zelf mensen moet betalen je gewoon betaald moet krijgen voor het werk wat je doet. En als daar een overuur bij hoort dan hoort die overuur erbij maar hij wordt wel betaald.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 07:01

Taucha schreef:
Waar eigenlijk heel vaak helemaal aan voorbij gegaan wordt, is dat als je standaard overwerkt en dat niet declareert of doorgeeft aan het management, je eigenlijk jezelf en je collega’s benadeelt. Er is dan geen zicht op de overuren en management gaat er van uit dat alles prima loopt. Terwijl jij soms de benen onder je lijf uit rent. Maar als dat signaal niet door komt bij management, omdat je dus je overuren niet doorgeeft, dan kun je er dus naar fluiten dat er ooit een nieuwe collega aan het team wordt toegevoegd.

Dat is zeker een goed punt :j Daarom houden we hier wel bij wat er overgewerkt wordt, en wordt regelmatig gespiegeld wat betreft planning vs gewerkte uren. Het is inderdaad niet handig om dat niet zichtbaar te maken / houden.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 07:10

Ik werk geen overuren. Mocht ik dat wel doen (in overleg met mijn leidinggevende), dan worden deze uren gecompenseerd. Zoals tvt.

Ik ben ook ergens gedetacheerd. Mijn collegas daar schrijven ook gewoon hun overuren op en deze uren worden gecompenseerd.

Ik ken ook mensen in andere branches die overwerken zonder dit uit te laten betalen. Dat betreft dierverzorging. 'Als ik niet langer blijf, krijgen de geiten geen eten'
En als ik dat hoor schiet het altijd door mijn hoofd dat het niet jouw probleem is dat de baas te weinig mensen heeft. Ja, dieren zijn levende wezens, maar zolang iedereen overwerkt komt er ook geen signaal bij de baas.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 07:22

Ik werk voor een detacheringsbureau in de pensioen en verzekeringsbranche. Overuren schrijf ik allemaal gewoon. Ben een soort van ZZP-er maar dan met de zekerheid van loon bij geen opdracht en geen verzekeringen ed hoeven te regelen... een pensioenregeling en een leaseauto.

Ik klaag niet. :+
Maar ik zie ook wel om mij heen, voornamelijk in de detailhandel, dat er veel extra uren gemaakt worden maar dat die niet worden uitbetaald of gecompenseerd. Bijvoorbeeld dat de winkel open is van 9 tot 6 en dat er dan verwacht wordt dat je om 8.45 aanwezig bent en als er om 17.50 nog een klant binnen komt dat je die ook nog helpt en dat kan dan best tot 18.30 duren.
Ik zou daar niet heel blij van worden maar goed...ik werk daar ook niet.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 07:22

Niet. Ik werk wel eens over, of ga er savonds aan zitten als het nodig is. Maar dat wordt direct weer gecompenseerd door een andere dag wat eerder te stoppen/later te beginnen.

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 07:29

Ik schrijf elk uur en afhankelijk van het moment is het tvt, 150% of 200% (zondag is bijv. altijd 200%). Dat doen alle IT'ers hier of ze nu 50k of 100k krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 07:42

DiantaM schreef:
Ik merk juist weer een verschil in generatie. De jonge mensen van nu die net aan het werk zijn willen elke uurtje overwerk uitbetaald krijgen terwijl toen ik net begon het niet in mijn hoofd was gekomen om overuren te schrijven.

Ik werkte in de advocatuur gemiddeld 10-15 uur over en daar kreeg ik geen cent van uitbetaald. En nee, het salaris van een beginnend advocaat bij een kleiner kantoor is ook geen vetpot.

Maar ik heb dus juist gemerkt dat er in mijn branche (juridisch) juist veel vaker overwerk uitbetaald wordt dan vroeger het geval was.
Ik merk dat dan weer helemaal niet. Mensen die ieder overuur schrijven om uitbetaald of gecompenseerd te willen worden, zijn van alle tijden - mijn ouders hebben daar meer dan genoeg verhalen over. :)) Tegelijkertijd heb ik veel vrienden die in het onderwijs werken, universitair en middelbaar, die ook veel overwerken en daar echt niet voor gecompenseerd (willen) worden.

Ik denk wel dat de jongere generaties wat minder "slaafs" zijn in de zin dat ze niet zomaar een 'zo werkt het nu eenmaal' accepteren, zeker in branches waar alles uurtje factuurtje in rekening wordt gebracht. Imo is dat ook wel een gezonde ontwikkeling, zeker tegenwoordig waarin mensen vaak met z'n tweeën fulltime werken en je dus niet een man hebt die fulltime werkt, een vrouw die niet of parttime werkt en die alle huishoudelijke taken op zich kan nemen en voor de kinderen kan zorgen. Mensen hebben tegenwoordig meer ballen in de lucht te houden en daardoor is een betere balans tussen werk en privé of iig compensatie voor overwerk imo geen overbodige luxe.

Ik werk dan in-house en vind overwerken an sich helemaal niet zo'n ramp, maar er moet wel wat tegenover staan. Dat hoeft niet altijd in geld of TOIL te zijn, maar ik moet er dan wel voldoening uit halen of iig enige vorm van erkenning voor krijgen. Op dit moment krijg ik noch voldoening noch waardering noch uitzicht op promotie o.i.d. - sterker nog, ik krijg allerlei rotklusjes op mijn bord gegooid omdat ze niet blij zijn met ander Nederlandstalig personeel, wat mijn carrièreperspectieven heel nadelig heeft beïnvloed. Daar bovenop krijg ik continu het gezeur over me heen als management na drie weken opeens besluit om het roer weer eens 180 graden om te draaien (en dan doen alsof ik een fout gemaakt heb :+ ) en dan nog verwachten dat ik extra werk om alles op tijd af te krijgen terwijl management zelf lekker vrij neemt om de verjaardag van hun kinderen te vieren? Ja, daaaaaag. Dan zeg ik inderdaad: "of je betaalt, of ik krijg neem die uren als TOIL."

Tegelijkertijd woonde ik tijdens m'n stage dus praktisch op dat kantoor en bleef mijn leidinggevende maar zeggen dat ik die uren die ik teveel werkte, wel moest opnemen, maar daar had ik helemaal geen zin in. :)) Ik ga niet thuis zitten om het thuis zitten.

DemDeempel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 07:57

Als ik reken hoeveel uur ik per dag op mijn werk aanwezig ben buiten mijn vastgestelde werkuren om is dit tussen de 0,5 en 1. Echter, ik zie dit niet als overwerk, mijn CAO trouwens ook niet. Al het werk wat binnen een half uur na werktijd gedaan wordt om de dagelijkse werkzaamheden af te ronden wordt niet als overwerken gezien, zo zie ik het zelf ook niet eerlijk gezegd.

Ik ben graag een tien minuten a kwartier voor mijn starttijd aanwezig om rustig mijn jas op te hangen en een kopje thee te pakken. Na werktijd maak ik ook gewoon een mailtje of taak af als ik er mee bezig ben. Als ik dan ook een kwartier langer bezig ben heb ik die dag niet opeens een half uur overgewerkt.
Mocht ik echt na werktijd nog taken krijgen die die dag af moeten zou ik dat wel als overwerken zien maar als ik reken hoe vaak ik niet twee minuten na de eindtijd mijn jas aan heb (80-90%) klaag ik daar niet over.

November108

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 08:08

Ik heb een contract van 24 uur per week maar werk eigenlijk standaard 30 a 32, komt dus neer op zo'n beetje een extra werkweek aan overuren per maand. Kreeg dit altijd netjes uitbetaald, maar nu werd het opeens een probleem. Was wel de laatste druppel bij mijn huidige werkgever, dus 1 juni start ik met een nieuwe baan.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 08:15

Ik krijg een vast loon, en tel mijn uren niet echt. Ik denk dat ik momenteel eerder te weinig uren werk :+ maar dan komen er weer drukkere periodes of dagen dat je nog tot 's avonds laat op een documenten moet wachten... Zolang het werk maar afraakt.

Al heb ik wel collega's die standaard overwerken, dus ik vrees dat er ook steeds meer werk naar mij geschoven zal worden (werk er nog niet zo lang). Maar sommigen werken ook helemaal niet efficiënt, of kunnen geen prioriteiten stellen, dus tja. Soms heb je het zelf ook wel in de hand.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 08:22

Liselot schreef:
Ik ben ZZPer, dus heb heeeeel veel “loze uren”. Uren die niet betaald worden, maar wel nodig zijn voor mijn bedrijf. Hier hou ik in mijn tarief wel wat rekening mee, maar 32 tot 40 uur werken voor schoon 1750 in de maand is geen topsalaris :')

Ik ben ook zzp er. De niet de Declarabele uren moeten inderdaad niet de overhand krijgen.
Ik was bij een klant laat met factureren. Kreeg ik de opmerking dat hij wel verwacht had dat er geen factuur meer zou komen. Huh?
Les geleerd. Op tijd factureren.

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 08:33

Ik werk niet over. Mede door corona is er in ieder geval voor mij een stuk meer flexibiliteit in werktijden mogelijk. Dat betekent dat als ik iets moet afmaken of lekker in een flow zit, ik rustig tot 19:00 of 20:00 aan het typen ben. Daar staat tegenover dat als ik een dag minder in mijn vel zit of mijn doelen voor die dag om 16:00 al klaar heb, het geen probleem is dat ik dan weer uitlog. Er is wat dat betreft heldere communicatie tussen mij en mijn leidinggevende over dat output het belangrijkste is. Er is vertrouwen dat ik mijn werk naar behoren doe en dat is niet tijdsgebonden. Ofwel, ik hoef niet tot 17:00 aan het werk te zijn, puur om de uren te vullen.

Wat betreft de gestelde verwachting dat overwerken er tot op zekere hoogte bijhoort, als in dat je je overuren niet uitbetaald krijgt, heb ik daarvoor onderhandeld toen ik bij deze baan startte. Ik heb toen aangegeven dat als overwerk ongecompenseerd van mij verwacht wordt, ik daar al een soort verrekening/beloning voor wil terugzien in mijn basissalaris. Daar zijn we dan ook uitgekomen met een tegemoetkoming :)

Margoooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 08:44

Ik ben bezig met een promotie onderzoek, dus 'overwerken' hoort er helaas bij. Ik kan wel heel strikt mijn uren (36) gaan werken, maar na 4 jaar krijg ik dan gewoon niet meer betaald...

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 08:47

0 uur. Ik krijg goed betaald en daar tegenover staat dat ik mijn werk goed doe. Maar als we 40 uur afspreken, dan werk ik 40 uur. Ik ben flexibel, wil gerust wat doen in de avonden/weekenden, maar dat pak ik op een ander moment terug. Gebeurt vrijwel nooit trouwens, maar mocht het nodig zijn dan kan het.

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 09:03

Liselot schreef:
Ik ben ZZPer, dus heb heeeeel veel “loze uren”. Uren die niet betaald worden, maar wel nodig zijn voor mijn bedrijf. Hier hou ik in mijn tarief wel wat rekening mee, maar 32 tot 40 uur werken voor schoon 1750 in de maand is geen topsalaris :')

Waar gaan al die loze uren dan in zitten als ik vragen mag?

Hier ook (sinds kort) ZZP'er. In de opstartfase heb ik natuurlijk heel wat uren gewerkt die ik niet kan factureren, maar nu alles loopt, kan ik vrijwel alles factureren. Soms niet direct - als ik op bezoek ga bij een potentiële klant, is dat uurtje strikt gezien niet declarabel. Maar komt er een opdracht uit voort, dan zie ik dat bezoekje zeker niet als 'loos'.

In loondienst werkte ik ook zo min mogelijk voor niks. Ik maakte weleens overuren, maar die nam ik dan op een later moment op voor een vrije middag/extra vakantiedag/etc. Ik ben er trouwens altijd heel duidelijk in geweest dat ik best bereid was om incidenteel over te werken, maar dat dat niet iets structureels moest worden.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 09:18

Of je wel of niet wilt overwerken heeft niet met 'commitment' te maken.
Ik was vroeger ook zo'n overwerker. Werd niet in tijd of geld gecompenseerd. Salaris was ook niet super. Maar ik voelde me wel heel erg verantwoordelijk.
In andere banen ook altijd hard gewerkt, ook bij een bedrijf waar overwerken eigenlijk nooit nodig was. Dat heeft me de ogen wel geopend. Maar ik voelde me daar net zo verantwoordelijk.
Als je ouder wordt dan word je verstandiger :D :+
In je jonge jaren vind je roofbouw plegen op jezelf geen probleem, later ga je daar meestal anders over denken. Heeft ook met werkervaring te maken denk ik. Je gaat dingen zien in verschillende organisaties. Uiteindelijk heb je jezelf ermee als alleen het bedrijf maar beter wordt van jouw extra inzet.