Salaris onderhandelingen/verhogingen, hoe pak je dat nou aan?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bullebeest

Re: Salaris onderhandelingen/verhogingen, hoe pak je dat nou aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 19:45

Ook als je intern gaat werken kun je met een lease auto gaan rijden. Kwestie van onderhandelen. Je krijgt de smaak te pakken.

Succes met het afwegen wat je gaat doen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 19:55

Gut, en ik maar denken dat detacheerders zoveel beter betalen... Weer wat geleerd :D

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-22 20:08

Achterom schreef:
Gut, en ik maar denken dat detacheerders zoveel beter betalen... Weer wat geleerd :D

Nou ja, dat dacht ik dus ook altijd. Denk dat dat alleen opgaat als je gaat ZZP’en, maar daar komt gelijk wel heel wat meer bij kijken.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 20:13

Yv_ schreef:
Edit: Hier werd de inflatie weer teruggekaatst: "krijgen we het ook van je terug als de prijzen weer zakken?". Ik vind het zelf op zich een goed argument, maar ook voor bedrijven is alles stukken duurder geworden, dus ik blijf een beetje hangen in de twijfel.

Is een kul-argument. Deflatie bestaat niet. Zelfs de afgelopen periode met nul inflatie en negatieve rente bij hogere vermogens was geen 'deflatie'. Ná een periode van inflatie blijven prijzen (soms) stabiel, maar ze worden niet lager.

proven02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 21:25

Achterom schreef:

Dat is ook zo in mijn ervaring en vind heel bijzonder te lezen dat het hier niet zo is.
Overal is het anders natuurlijk dat snap ik maar ik verdien op dit moment bij detacheerder echt fors meer dat wanneer ik intern zou gaan en hiervoor ook bij 2 detacheerders gewerkt daar was het hetzelfde verhaal.

Wat ik heb gezien in mijn omgeving is de keus vaak veiligheid/zekerheid en bij een bedrijf vast in dienst of hoog salaris en onzekerheid en via detachering.
Maargoed dit gaat natuurlijk niet altijd op, dat blijkt uit het verhaal van ts.

Maar nogmaals super knap hoe je het zo aanpakt ts! Echt heel netjes de gesprekken die je voert en de research die je doet. Veel succes met het nadenken over hoe verder en volg vooral je gevoel!

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 21:47

Ibbel schreef:
Yv_ schreef:
Edit: Hier werd de inflatie weer teruggekaatst: "krijgen we het ook van je terug als de prijzen weer zakken?". Ik vind het zelf op zich een goed argument, maar ook voor bedrijven is alles stukken duurder geworden, dus ik blijf een beetje hangen in de twijfel.

Is een kul-argument. Deflatie bestaat niet. Zelfs de afgelopen periode met nul inflatie en negatieve rente bij hogere vermogens was geen 'deflatie'. Ná een periode van inflatie blijven prijzen (soms) stabiel, maar ze worden niet lager.

Jep, maar het werd toch echt tegen me gezegd. En trouwens niet alleen tegen mij. Na mijn vertrek zijn er nog een aantal opgestapt om vrijwel dezelfde redenen.

Edit: Oh, wacht even, ik denk dat ik me niet helemaal goed heb verwoord. Ik vind om inflatie aan te halen tijdens een gesprek op zich een goed argument. Niet dat ik het argument van mijn ex-bedrijf goed vind :n. Zo lijkt het wel nu ik het zo nalees, maar nee, allesbehalve. Ben er niet voor niets weg nu :D.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-22 23:34

Het geheel krijgt toch nog een staartje wellicht. Mijn werkgever belde me vandaag weer op. Ik dacht om te vragen hoe ik er een dag later over dacht. Maar nee. Het was om te vertellen dat hij het toch nog niet echt los kon laten. Vandaag hadden ze met de partners bij elkaar op kantoor gezeten en heeft hij het ook met hen besproken. (Het is een groepje kleine bedrijfjes die samen werken, samen kantoor delen en zo en die vallen onder een groter moeder bedrijf).

Ze hebben in ieder geval besloten een onderzoekje in te stellen naar de markt en hoe zij er voorstaan. Zo van “we doen het ten opzichte van andere detacheerders wellicht niet gek, maar de interne markt is ook de markt, en als we dit concept gaande willen houden, moeten we daar toch niet al te ver vanaf gaan zitten”.

Daarnaast vroeg hij me nog eens naar hoe ik nou precies vergeleken had, omdat ze bij de een op jaarbasis rekenen en bij de ander op maand basis. Heb aangeboden vanavond even mijn berekeningen op de mail te zetten. Dat stelde hij op prijs en dat heb ik zojuist gedaan.

Dus ben benieuwd. Kan zijn dat er verder niks uit komt, wellicht gaan ze nog iets doen met secundaire voorwaarden, misschien gaan ze concluderen dat ze inderdaad (bedrijfs breed?) toch nog wat verder mee moeten.

Maar ze lijken wel een beetje geschrokken te zijn zeg maar. :+

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 01:08

Citaat:
Maar ze lijken wel een beetje geschrokken te zijn zeg maar. :+

Dat kan ik me voorstellen. De kans bestaat dat ze mensen gaan verliezen als ze te veel afwijken van wat de markt momenteel doet. En zie maar eens goede mensen terug te krijgen. Die zullen ze ook meer moeten betalen, anders lukt het niet eens om ze binnen te halen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 06:20

Bij veel bedrijven voeren ze daarom jaarlijks een salaris benchmark uit onder vergelijkende bedrijven. Met deze resultaten wordt het salarisgebouw dan bijgesteld.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-22 12:43

Nou. Paar dagen later. We zijn er uit. Hij gaf aan dat hij dan ook wel verwachting had dat ik dan niet alleen bij de opdracht maar ook in het bedrijf zelf meer zichtbaar ga worden als senior (kennisdeling, mentoring waar nodig etc). Ik gaf aan dat ik dat toch voor de Corona ook al best regelmatig deed en dat dat soort dingen tijdens de Corona uberhaubt vrijwel stilgevallen was, bij iedereen (heb de andere seniors ook weinig gezien zeg maar). En dat erkende hij ook, dat het niet aan mij lag dat daar de laatste tijd niet veel van terecht was gekomen. Heb een paar ideeën genoemd van onderwerpen waar ik best iets mee zou kunnen gaan doen richting de rest. Dat antwoord beviel hem wel geloof ik. We zijn geëindigd op 18%.

Kortom. Heel veel geleerd van dit proces. Zo onzeker als dat ik in het begin was, hoe zekerder ik werd met toch wel sterke argumenten die ook echt niet absurd overschat over de top waren of zo. Ben in ieder geval tevreden met het resultaat. Nog altijd niet hetzelfde als intern, maar denk dat dit wel het max haalbare was. En het verschil wat er nu nog ligt vind ik het niet waard om de voordelen voor op te geven.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 13:10

Heel goed gedaan. Los van het resultaat ga je van dit proces komende jaren ook veel profijt hebben.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 14:01

Allereerst gefeliciteerd Shiloh, fijn dat jullie het eens hebben kunnen worden.
Zelf een maand of 2 geleden hetzelfde gedaan. Het aantal vrouwen binnen de bouw is ook heel beperkt.
Ik heb het wel met iets meer dwang gespeeld, maar dat was puur omdat er intern op dat moment aardig wat vraagtekens lagen over hoe nu verder. Mijn leidinggevende vertrok namelijk en er was nog geen duidelijkheid over een vervanger. Mijn contract liep af en ik had al van een aantal headhunters de vraag gekregen of ik interesse had in een andere baan. Heb zelfs op een baan gesolliciteerd, echter nooit wat van terug gehoord. Er werd me een aanbod gedaan met een verhoging op basis van de CAO. Daarop ben ik terug gegaan, dat ik niet akkoord ben met dat bedrag en graag meer wilde. Met de veranderingen zouden er meer verantwoordelijkheden komen op mijn schouders en in 1 jaar tijd ben ik zeker gegroeid. Ik merkte dat ze zelfs al wat afhankelijk waren van mij. Ik moest wel een bedrag noemen en kreeg een tegenbod. Uiteindelijk op een verhoging van +/- 125 euro netto uitgekomen.

Hoe eng ik het ook vond, ik ben wel echt opgelucht dat ik het gedaan heb.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 22:51

Gefeliciteerd en een hoop bij geleerd en jezelf beter gepositioneerd binnen het bedrijf.

Leve bokt coaching :D om te sparren

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-22 21:53

Dankjulliewel. En ja. Rest van de mensen in dit topic ook bedankt. Het heeft zeker heel erg geholpen om mijn gedachten beter op een rijtje te krijgen en meer onderzoek te doen hoe de markt er voor stond.

En jij ook top gedaan Moonlight!

Ik hoop dat ik anderen heb gemotiveerd om ook helder te vragen voor wat ze waard zijn en niet te bescheiden te zijn!

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 12:27

TS,

ik kwam binnenvliegen nadat je het gesprek al gedaan had.
Maar ik wil je graag een compliment geven. je hebt dit echt super goed aangepakt.

even vanuit mijn perspectief als HR manager:
- inflatie: ja we begrijpen dat alles duurder wordt, maar dat is niet de schuld of verantwoordelijkheid van de organisatie. zij geven jou geld (salaris) voor het resultaat wat jij oplevert. Dit scoord dan ook nooit punten bij mij.

- Je ontwikkeling en resultaten gebruiken als onderbouwing. perfect! je bent inderdaad ontwikkeld en je manager zit dat ook. top.
het sterkste vind ik, zoals ik het zo lees, dat je heel duidelijk bent geweest in wat je wel bevalt en dat je ook altijd het idee hebt gehad dat je goed behandeld bent geweest. maar dat het nu, gebaseerd op actuele gegevens het uit de pas loopt. zelfs toen het eerst even niet leek te lukken ben je niet in de slachtofferrol gekropen, maar open eerlijk en duidelijk geweest.

nogmaals hele grote compliment en respect. deed iedereen het maar op deze manier. tot slot, ja bij een ander kun je misschien meer verdienen, maar ik vind ook hier jou onderbouwing perfect. je huidige werkgever heeft weer andere voordelen waardoor het een fijne werkplek is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 12:30

Ik volg je topic vanaf het begin in de hoop er zelf ook wat van te leren (hoewel mijn huidige werkgever mensen liever ziet vertrekken dan dat ze ze meer betalen :') ). Gefeliciteerd, Shiloh, goed gedaan! *\o/* En ook wel een compliment voor je werkgever om dit zo op te pakken hoor! Geeft wel aan dat het iemand is met iig respect voor z'n personeel en daar kunnen ook een hoop werkgevers wat van leren!

En inderdaad: geld is niet álles; een fijne werkplek is ook wat waard en als jij tevreden bent met je werkplek en met je "nieuwe" salaris, is dat ook zeker een overweging!