Belastingaangifte 2021

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

EllyC

Re: Belastingaangifte 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 09:44

Ik krijg ook weer een fijn bedrag terug. Toch fijn dat de arbeidsongeschiktheidspremie (voor zelfstandigen) aftrekbaar is.

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 09:57

Ik ben mijn aangifte aan het invullen en ben wat onzeker over wat ik bij erfpachtcanon in moet vullen. Ik betaalde voorheen een canon, maar heb in 2021 halverwege het jaar deze eeuwigdurend afgekocht. Ik heb in april nog wel de eerste helft van de jaarlijkse canon betaald maar heb geen 2e betaling meer gedaan vorig jaar omdat het voor oktober rond was bij de notaris. Weet iemand of ik dan die eerste betaling nog op kan voeren bij de aangifte? Het gaat om een klein bedrag maar goed, iedere euro is er een natuurlijk.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 10:07

Ik ga er vanavond eens voor zitten

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 10:33

Hier vanochtend ingevuld krijg ruim 1100 euro terug. Komt goed uit dus erg fijn.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 10:41

EllyC schreef:
Ik krijg ook weer een fijn bedrag terug. Toch fijn dat de arbeidsongeschiktheidspremie (voor zelfstandigen) aftrekbaar is.

Niet altijd, niet bij uitbetaling in een bedrag ineens.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 10:42

IMAY1990 schreef:
Ik ben mijn aangifte aan het invullen en ben wat onzeker over wat ik bij erfpachtcanon in moet vullen. Ik betaalde voorheen een canon, maar heb in 2021 halverwege het jaar deze eeuwigdurend afgekocht. Ik heb in april nog wel de eerste helft van de jaarlijkse canon betaald maar heb geen 2e betaling meer gedaan vorig jaar omdat het voor oktober rond was bij de notaris. Weet iemand of ik dan die eerste betaling nog op kan voeren bij de aangifte? Het gaat om een klein bedrag maar goed, iedere euro is er een natuurlijk.

Ik neem aan dat die betaling nog een reguliere periodieke betaling was, dus die kan je dan aftrekken als je aan de voorwaarden voldoet.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 10:56

Ik weet dat ik dit jaar veel moet betalen, dus ik kijk er niet echt naar uit. :7

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 10:59

veerledec schreef:
EllyC schreef:

Niet altijd, niet bij uitbetaling in een bedrag ineens.

Gelukkig nog geen uitbetaling, maar alleen maar betalen. Dure hobby altijd.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 11:05

Ja, ik snap dat je nog geen uitbetaling krijgt. Maar als jouw type verzekering bij onverhoopte uitkering een bedrag ineens betaalt, dan zijn de premies niet aftrekbaar, dat bedoelde ik.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-22 11:13

Ik had verwacht te moeten betalen, maar krijg paar duizend euro terug :+
Zal eens een collega vragen mee te kijken.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 11:16

Moet je studieschuld ook opgeven?

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 11:17

veerledec schreef:
IMAY1990 schreef:

Ik neem aan dat die betaling nog een reguliere periodieke betaling was, dus die kan je dan aftrekken als je aan de voorwaarden voldoet.

Klopt idd, het was altijd een halfjaarlijkse betaling maar ik ben van voortdurend naar eeuwigdurend over gegaan en heb dat na de eerste betaling en voor de tweede betaling van 2021 gedaan.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 11:24

purny schreef:
Moet je studieschuld ook opgeven?

Als je Box 3 hebt, dan zou ik die schuld meenemen ja, dat verlaagt het vermogen waarover de inkomstenbelasting wordt berekend. Dat is dan dus alleen in je eigen voordeel. Als je geen Box 3 vermogen hebt, heeft het geen zin.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 11:25

IMAY1990 schreef:
veerledec schreef:
[quote="IMAY1990"
[/quote

Klopt idd, het was altijd een halfjaarlijkse betaling maar ik ben van voortdurend naar eeuwigdurend over gegaan en heb dat na de eerste betaling en voor de tweede betaling van 2021 gedaan.

Heb je de afkoopsom gefinancierd met een lening?

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 11:28

veerledec schreef:
IMAY1990 schreef:

Heb je de afkoopsom gefinancierd met een lening?

Ja, samen met financiering voor een verbouwing in huis. Die lening heb ik ook opgegeven omdat hij in zijn geheel voor het huis was.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 11:30

Ik ben heel benieuwd wat het voor mij gaat worden, veel veranderd in mijn situatie. Vorig jaar een heel leuk bedrag teruggekregen. Afgelopen jaar deels een uitkering gehad en als ondernemer gestart dus nu laat ik het door de boekhouder doen maar zal wel even duren voor ik dan bericht zal krijgen helaas. Ben wel erg nieuwsgierig omdat ik het nu echt niet in kan schatten wat het zal worden.

Volgend jaar gewoon dik betalen maar daar heb ik dan ook naar verdiend als ondernemer :D

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 11:30

Was er zomaar door! Vond het heel bijzonder. Wij krijgen behoorlijk wat terug. Hypotheek overgesloten en ik heb 2 banen waar ik de loonheffingskorting heb op de baan waar ik minder verdien en dus "teveel" belasting betaal. Plus wij krijgen niet maandelijks onze hypotheekrente aftrek.

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 11:47

Ik krijg alleen maar hoofdpijn terug :+ Binnenkort maar even met mijn vriend samen kijken. Hij is al veel langer zzp'er dan ik, dus hij weet gelukkig wel wat je waar moet invullen :D

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 11:54

Ik heb hem ook alweer gedaan. Bij mij niks veranderd dit jaar. Sta voor de eerste keer op €0. De laatste keren kreeg ik terug dus dat is jammer. Maar I count my blessings want ik hoef ook niet te betalen :D

Nowiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 12:07

Ik heb zojuist mijn loonstrookjes opgevraagd bij mijn werkgever. Ben in oktober 2021 veranderd van werkgever maar dat staat niet in de app. Ben altijd een beetje bang dat het ergens fout gaat. Als ik nieuwe werkgever niet invul kom ik op bijna 800,- terug, vul ik die wel in krijg ik 1510,- terug...

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 12:10

Ik moet trouwens even de facturen opzoeken die ik heb gespendeerd aan schoolkosten want het kan zijn dat ze die opvragen natuurlijk.

Weten jullie dat of ze die opvragen? Is de eerste keer dat ik schoolkosten heb ?

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 12:18

Ik was bijna klaar en ben er uitgeknikkerd

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 12:20

Ik heb de mijne de deur al uit, kon verrassend genoeg een uurtje geleden zonder problemen inloggen. De mensen zullen wel in de wachtrij hangen voor het STAP budget :D

Maar ook dit jaar staat mijn pb box open voor vragen over de aangifte. Ik heb ruime ervaring met aangiften IB door mijn vorige werk als boekhouder en heb diverse fiscale opleidingen gevolgd. Dus vraag maar raak! Ivm huidig werk kan het wel even duren voor je antwoord hebt.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 12:29

Wat lief, Moska +:)+

Mijn zus heeft net die van mij gecheckt en was trots op me :D Geen commentaar vd AA.

_Elaine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 12:31

Renee1991 schreef:
WOZ kun je inderdaad van 2020 opzoeken als je inlogt bij mijnoverheid.nl. Misschien voor andere bokkers nog handig om te weten.

Super om dit te lezen!
Wij hebben vorig jaar voor je het eerst een huis gekocht, dus ben heel benieuwd wat wij terug gaan krijgen
Alleen is vriendlief niet zo vlotjes met het invullen dus moet nog even geduld hebben voor ik dat weet :')