Lange reistijd naar werk, vol te houden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 08:12

Ik lees even mee. Ik ga misschien ook op een afstand van 180km enkele reis van huis werken. Heb wel halverwege een overnachtings adres en ik zal ook een paar dagen in de week thuis kunnen werken. Ik ben heel benieuwd hoe het auto rijden gaat bevallen (OV doet er bijna 3 uur over van deur tot deur, dus dat is geen optie).
Hiervoor wel 2,5 jaar lang 3 uur per dag reistijd gehad. Dat was best prima te doen, op de dagen dat ik van 830 tot 2000 aanwezig was na, dat was wat minder, maar ook dat ging op zich nog wel. Op dit moment is het 1 uur en 10 minuten enkele reis ongeveer, en dat is wel prima. Maar dit is allemaal wel met het OV en dat lijkt me toch echt anders dan auto rijden. Nu kijk ik wat om me heen en lees ik wat, dus wel relaxed.

edit: overigens gaan wij over enkele jaren waarschijnlijk wel verhuizen naar ongeveer die locatie halverwege, dus dan wordt het veel minder (en wel prima te doen met OV).

wyoming

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 08:25

Mijn vader is zo’n 1,5 uur van zijn werk gaan wonen, ondertussen werkt hij ergens anders en is het nog een ruim uur rijden. Maar hij heeft er nooit problemen mee.

Voor mij woont hij nu dus ook op 1,5 uur rijden en ik zou er niet aan moeten denken om dat 5x (of 4x) per week te moeten doen.
Persoonlijk zou ik ook geen 1,5 uur van mijn kinderen af willen werken.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 08:26

O wow mijn nieuwe werklocatie is op 52 km afstand. Zonder file 45 minuten. Ik verwacht in de middagspits hier wel 1:15 uur over te doen met de auto. Met het OV is het 1:06 uur zonder vertraging.
Dit zal dus max 2x in de week zijn en dat vind ik echt zat.
Meer dan 75 km enkele reis zal ik niet zo snel doen, zeker niet als je regelmatig file rijd.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 08:27

Mijn vader rijdt iedere maandagochtend om 4 uur naar Schiphol, stapt op het vliegtuig van half 7 naar Zwitserland en is dan om 9 uur op zijn werk. In Zwitserland verblijft hij dan bij mijn tante.
En op donderdagochtend doet hij het tegenovergestelde naar huis :) De volgende maandag herhaalt het riedeltje zich weer...
Het is maar net wat je zelf wilt en kunt.

Edit: En dat doet hij nu alweer 7 jaar, met uitzondering van COVID tijd natuurlijk.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 28-09-21 08:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 08:31

Kun je in de trein werken?
Ik heb een tijdje heen en weer gereden met de auto maar ik had ook moeite met het idee dat ik daarmee iedere dag een hoop brandstof verbruikte (vervuiling). Met de trein valt die faktor in iedergeval weg. Als je dan ook nog wat kunt werken zou dat helemaal fijn zijn.

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 08:33

Vorige maand een overweging moeten (of meer mogen) maken tussen verschillende werkgevers. Uiteindelijk gekozen voor degene met de beste OV verbinding. Deels omdat mijn sector de auto kilometers niet vergoed, en ook omdat ik file rijden - na een werkdag - echt heel slecht trek. Dit weet ik van mezelf en daar ook mijn keuze op gebaseerd. Nu is het deur-tot-deur 1:15, waarvan 45 minuten trein. Als ik werk op de trein dan telt dat ook gewoon als werktijd, dus dat is wel heel fijn. Het traject ervoor en erna is fiets / wandelen en ook dat vind ik prettig :).

Het grootste nadeel aan de trein is dat we een vrij beperkt aanbod hebben vanuit het gehucht waar ik woon. In principe maar één per uur en de laatste is om half 9 's avonds. Nu valt het wel mee, omdat ik sinds jaren een baan heb waar je je eigen uren kan indelen. Vroeger gaf ik les en was het soms zuur als je les net op het moment dat de trein vertrok eindigde (en dan aan het eind van de dag, dat je eigenlijk geen zin meer hebt om nog iets te doen) en je een uur moest wachten. Kwam ook doordat we niet echt fijne werkplekken hadden daar.
Nu is het gewoon een beetje de dag in delen dat je netjes de trein kan halen ;).

Als de reistijd met OV en auto hetzelfde is, zou ik denk ik altijd voor het OV gaan. Je kan nog iets met je tijd op de trein en als de verbinding goed is, waarom dan het risico nemen in de file komen te staan :).

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 08:50

Ik heb een half jaar lang 100km enkele reis met de auto gereden, vond het echt pittig. Zeker de terugweg. Had zo'n HONGER in de auto richting huis terwijl ik stilstond in de file. :') Te vaak ongezond gegeten daardoor.

Wat ik leuker vind aan dicht bij werken is dat je ook met collega's waarmee het leuk klikt makkelijker buiten werk afspreekt. Die zie je minder vaak als je nog zo'n eind naar huis moet.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 08:54

Cayenne schreef:
Mijn vader rijdt iedere maandagochtend om 4 uur naar Schiphol, stapt op het vliegtuig van half 7 naar Zwitserland en is dan om 9 uur op zijn werk. In Zwitserland verblijft hij dan bij mijn tante.
En op donderdagochtend doet hij het tegenovergestelde naar huis :) De volgende maandag herhaalt het riedeltje zich weer...

Edit: En dat doet hij nu alweer 7 jaar, met uitzondering van COVID tijd natuurlijk.

Dit doen inderdaad meer mensen maar vind ik nog anders omdat je dat niet dagelijks doet. Is hetzelfde met internationale chauffeurs.

Maar als je vader dit dagelijks moest doen deed hij het waarschijnlijk niet.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 09:01

Mijn man rijd of beter gezegd reed door heel Nederland, wij wonen in een file gevoelig gebied. Hij is het helemaal zat en probeert alleen nog opdrachten in de buurt aan te nemen.

Pantykous

Re: Lange reistijd naar werk, vol te houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 09:05

Hier redelijk vergelijkbaar, ik moet een uur en een kwartier enkele reis. VOor de Corona deed ik dat 3x in de week, buiten de spits om. Als dat niet kan word je gek.

Ik luister in de ochtend podcasts en 's middags terug veel bellen. Goed te doen.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 09:06

Voor mij valt het aantal kilometers wel mee (Tilburg - Veghel; 50km), maar het staat gewoon al-tijd vast. Echt verschrikkelijk. Ik vind autorijden eigenlijk nooit zo'n probleem, maar 's ochtends voor 7 in de auto moeten zitten in de hoop dat je dan ergens tussen 8 en 8.15 op kantoor kunt zijn vind ik echt ellendig. Als het nou rustig rijden was, maar op de weg die ik rij (A58) moet je de hele tijd zo super alert zijn. In de zomer gaat het nog wel, maar vooral op donkere winterdagen viel het me heel zwaar en kwam ik eigenlijk al doodmoe op kantoor aan voordat de werkdag begon. Corona was voor mij wat dat betreft echt een vloek en zegen tegelijk.
Ik ga binnenkort verhuizen en dan woon ik nog maar 20 minuten van kantoor en ik weet wel dat ik echt nooit meer zo'n eind ga rijden voor mijn werk.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 09:07

rien10 schreef:
Dat is 20 uur per week.
2 uur heen, 2 uur terug maal 5 dagen per week.

Eem halve werkweek onbetaald in feite....

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 09:11

KimD schreef:
Cayenne schreef:

Dit doen inderdaad meer mensen maar vind ik nog anders omdat je dat niet dagelijks doet. Is hetzelfde met internationale chauffeurs.

Maar als je vader dit dagelijks moest doen deed hij het waarschijnlijk niet.

Dat klopt! Maar voorheen reedt hij elf jaar lang dagelijks van Hoorn naar Eindhoven en dat is ook ruim 2 uur rijden in de spits (en dan moet je ook weer terug := ).

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 09:15

rien10 schreef:
Dat is 20 uur per week.
2 uur heen, 2 uur terug maal 5 dagen per week.

Als het meezit dan...
Met verkeer en alles erom (langzame stukken, file)
reken maar op minimaal 2,5 uur enkele reis bij 120 km
En als je dat per auto doet, moet je ook je koppie erbij houden...
Dat zijn er dus 5 uur PLUS je werktijd
Reken dan maar 8 uur werktijd erbij ( dat zijn ook 9 uur met pauze) dan ben je 14 uur per dag onder de pannen.
En zelfs als je "alleen maar" 6 uur werkt, ben je nog steeds 12 uur kwijt.
En dan neem ik aan, dat er nog een huishouden is, je wilt eten, leuke dingen doen, slapen, enz...
Dat alles dan in 24 uur.

En dan nog het financiële: jou reistijd wordt niet vergoed.
Hoe het met de km-vergoeding eruitziet, ben ik nu niet zeker maar volgens mij mag de werkgever alleen een bepaald aantal vergoeden zonder dat er daarover weer belasting moet betaald worden.
Dus op de centen per km dan daadwerkelijk ook het brandstof en de slijtage van de auto compenseren waag ik te betwijfelen.
Ook als je met de trein en bus gaat.

Hoe lang is dit vol te houden?

PascalB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 09:17

Mijn ervaring is dat het zolang je jong bent het vaak nog wel een tijdje vol te houden is maar het is niet iets wat je jaren wil doen.

zelf 8 jaar een 40 uur werkweek gehad waar dan nog 20 uur per week aan reistijd bij kwam (als je een week had zonder veel problemen in het verkeer/ov)

Het gaat je uiteindelijk opbreken.
Dan moet het wel heel leuk werk zijn / zeer goed betalen wil je dit langer vol willen blijven houden.
Je prive leven gaat er wel redelijk aan, je moet steeds op de tijd letten om de volgende dag niet te brak weer aan het werk te moeten.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 09:17

Ik heb 30 jaar lang op en neer gereden. 50 minuten s,morgens, s,middags terug afhankelijk van filerijden soms wel 2 uur. s,morgens tegen de zon in kijken en s,middags weer was wel eens een opgave. Aan het begin van dit jaar gestopt. Uiteindelijk sloopt het je door de combinatie van diverse factoren. Het werk wat ik deed was lichamelijk zwaar, maar het autorijden terug nog zwaarder.
Laatst bijgewerkt door nikkel op 28-09-21 09:25, in het totaal 2 keer bewerkt

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 09:18

Mijn man heeft 3 jaar lang moeten reizen, enkele reis 88 km, een uurtje zonder file, maar in de praktijk vaak anderhalf uur heen en anderhalf uur terug, en soms nog langer door ongelukken etc.
Het is zwaar, je houdt weinig energie en tijd over door de week heen.
Zou je met de trein kunnen, is het waarschijnlijk beter te doen.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 09:22

Ik vond zelf een uur altijd de max, heb ik ook heel lang op die manier gedaan. Maar nu ik een gezin heb zou ik dat ook niet meer willen en zou ik een max aanhouden van 30 minuten reizen

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 09:25

Reizen voor klanten (betaald en onder werktijd) vind ik trouwens geen vergelijk. Dan rij je ook enorm veel masr dat is niet je eigen vrije tijd (behalve als je op commissie basis werkt wellicht, masr dat zou ik nooit aannemen).

Dido2316

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 09:26

Ik heb altijd dichtbij m'n werk gewoond (maximaal 9 kilometer). 1,5 jaar geleden een aanbieding gekregen van een andere school: beter salaris e.d., maar echt veel meer reistijd. We wonen in de randstad, dus een super filegevoelig traject met allerlei bruggen en met het ov was het ook minimaal 3x overstappen.
Uiteindelijk heb ik het niet gedaan en ik ben daar echt heel blij mee! Nu werk ik zo'n beetje aan de overkant van de straat en het feit dat ik praktisch geen reistijd heb, bevalt heel goed! :j

Mijn vader heeft wel altijd heel veel in de auto gezeten voor zijn werk en hij raadt het iedereen af. Maar goed, zo is het voor iedereen anders.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 09:33

Lastig. Elke dag 120km enkele reis met de auto gaat opbreken denk ik. Ik vond 70km enkele reis al een opgave. Alleen al omdat je super veel tijd aan reistijd kwijt bent en je gewoon na een tijd helemaal gaar bent.

Met de trein vind ik weer een ander verhaal, zeker als je dan een deel van je reistijd als werktijd kunt gebruiken. Van reizen met de trein, zeker buiten de spits, word je meestal niet zo gaar.

Zeker als het werk je aanspreekt en je het een leuke kans lijkt, zou ik gewoon kijken of het haalbaar is. Wellicht is het mogelijk een soort proeftijd te vragen met als optie weer terug te kunnen naar je oude werkplek? Dan heb je in ieder geval de mogelijkheid weer terug te gaan als het niet bevalt of haalbaar is.

Fabienne_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 09:37

Ik heb 5 jaar lang 60 km enkele reis afgelegd en hoewel ik een hele leuke werkplek heb met top collega's ga ik per 1 november wel de overstap maken naar een werkplek 5 minuten op de fiets. De reistijd in combinatie met een gezin en een paard trok ik echt niet meer. Pre corona vaak genoeg om 6:20 in de auto en 18:30 thuis, niet te doen

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 09:40

MIjn echtgenoot heeft een aantal jaar 160-170 km van huis gewerkt. Reed om 05:00 de deur uit, en was om 07:00 op kantoor.
Dan werkte hij tot half 4 en reed dan weer in (als hij geluk had) 2 - 2,5 uur naar huis. Tenzij hij nog niet klaar was of dat er al file stond. Dan ging hij nog ff wat langer door, ging naar de sportschool in de buurt van kantoor, ging ergens ff een hapje eten en dan na de files pas naar huis. Het had een gigantisch impact op zijn prive/sociale leven. Maar het was te doen, hij was het gewend.
En toen leerde hij mij kennen.... Ik woonde in de stad waar hij werkte. Reistijd ging, als hij bij mij sliep) van 2 uur naar 10 minuten. Geen files, vroeg weer " thuis" etc.
Zeker nu hij een gezin heeft, heeft hij geen zin meer in zulke lange reistijd.

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 09:43

Mijn man heeft het jarenlang gedaan maar die vertrok dan maandagochtend, sliep maandag op dinsdag op werk. Kwam dinsdagavond thuis, woensdag thuiswerken en dan donderdagochtend weer naar werk. Hij sliep dan donderdag op vrijdag weer op werk en kwam vrijdagmiddag weer thuis. Dat was heel goed te doen.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 10:24

Ik heb een jaar of 3 op 90 km afstand gewerkt. Ik vond het best goed te doen, maar niet toen ik kinderen kreeg. Toen ging ik uitrekenen hoeveel
Uren ik niet bij de kids kon zijn vanwege die reistijd en toen was de beslissing snel gemaakt.