Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
, ben zelf van eind oktober en heb ook 3 jaar gekleuterd. Ik denk zelf dat dat achteraf niet zo handig was. Ik kon al lezen voor ik in groep 3 zat, en ik weet nog hoe blij ik was dat ik eindelijk naar groep 3 mocht om wat te leren en dat ik me zo teleurgesteld voelde dat het zo traag ging
. Ik was ook stil en verlegen, dus ik begon niet te keten, maar ik weet nog wel dat we met de groep een boekje moesten lezen en dat ik de beurt kreeg en totaal niet wist waar we waren, ik was maar zelf door gaan lezen en zat al bijna aan het eind. Dat gehakkel van die andere kindjes vond ik maar irritant Volgens mij kwamen ze er zo ook achter, toen mocht ik meelezen met groep 4, wat mij veel beter lag. Heel mijn lagere schooltijd lag ik bijna een groep voor, ik had achteraf geloof ik groep 5 of 6 ook mogen overslaan, maar in die tijd bespraken mijn ouders dat niet met mij en zij vonden dat niet nodig.
. Of blijft ze ergens een keer zitten. De toekomst kun je toch niet overzien nu. En er is geen foute keus ook, voor beide is wat te zeggen en zijn goede argumenten voor.Sizzle schreef:Dat laatste ben ik niet met je eens.
In iedergeval in bij onze dochter maken enkele maanden echt een enorm verschil.
Voor mezelf heb ik ook gemerkt dat heel veel van mijn sociale problemen op de basisschool echt veroorzaakt werden door een gebrek aan rijpheid, het domweg niet delen van gemeenschappelijke interesses.
Kimbers schreef:Haar beste vriendinnetje blijft in groep 2 volgend jaar, dus mijn dochter wil in groep 2 blijven
Er zijn heel weinig groep 2 kinderen straks, dus er zullen heel veel kleine instromers zijn (waaronder haar zusje). Hoewel zij niet bij elkaar in de groep komen is dat dus wel het leeftijdsverschil straks. Ruim 2 jaar, dat vind ik toch wel veel. Als ze de indeling zo houden als nu zit ze volgend jaar maar met een stuk of 5 leeftijdsgenootjes en dat staat me wel wat tegen.
Zouden ze echt een groep 2 hebben zou ik er heel anders in staan.
Extra taken gaat ze sowieso krijgen mocht ze in groep 2 blijven
Met juf hebben we nu afgesproken het er in juni weer over te hebben. Juf vind het ook een lastige keuze.
Ze speelt dus met iedereen en past haar spel aan, aan het kind waarmee ze speelt. Doordat er zoveel groep 1'ers zijn leek het een tijdje alsof ze op dat speelniveau zat. Maar ze past zich dus echt aan. Ze past zich ook aan op het spel van de oudere kinderen en dat vindt ze even leuk.
ik zou de gevoeligheid, misschien neiging tot faalangst/fouten durven maken daar actief mee aan de slag gaan, misschien zelfs een coach of iets.
Maar ik zou niet zomaar denken: oh ik laat haar nog in groep 2 dan kan ze lekker haar ding doen daar en gaat ze vanzelf meer praten/minder 'hoog' gevoelig zijn. Het kan met heel veel dingen te maken hebben. In mijn geval was het juist als ik uitdaging kreeg en dingen leuk ging vinden, die angst verdween. En wakkerde verveling het juist aan. Lastig te zeggen omdat het per situatie uiteraard verschillend is, maar ik zou niet zomaar de conclusie trekken: ze is gevoelig, dús sociaal emotioneel beter als ze in 2 blijft. Maar meer los van je keuze daar misschien proberen aan te werken samen of met iemand anders, en te ontdekken wat precies de reden is dat ze het lastig vind om haar gevoelens te benoemen
Dat is dan meer op inhoud werken dan op de vorm. Als je denkt dat je daar in groep 2 dan meer tijd/ruimte voor hebt om dat aan te pakken, zou dat een keuze kunnen zijn
maar dan zou ik wel goed nadenken over 'hoe' dat 'eraan' werken vorm krijgt, aangezien de factoren die daarbij bij kunnen dragen misschien juist wel weer in groep 3 meer aanwezig zijn (bij wijze van spreken)
Zelf was ik jong, maar ging ik vwo doen waardoor je sowieso 6 jaar verder bent, ben ik 1 jaar blijven zitten door verhuizen naar andere school met compleet nieuw vakkenpakket, en heb ik na mijn studie ook nog eens lekker een tussenjaar genomen. waardoor ik van altijd de jongste opeens naar normaal/wat ouder ging.
.
en het is denk ik bepalen welke aspecten (voors en tegens) het meest zwaar wegen. Zelf heb ik wel groep 2 overgeslagen, maar had ik een hele leuke juf in groep 3 die sowieso vond dat er nog wel wat meer gespeeld mocht worden in 3, dus wij hadden ook in 3 een speelhoek waardoor die overgang wat minder was. misschien een unieke situatie, maar wilde het toch even noemen
ik kon overigens ook heel goed spelen met iedereen uit groep 1, dat ging allemaal zichtbaar goed, maar merkte wel dat ik mij meer ging aanpassen aan hun spel/gedrag; waar ik thuis eigenlijk heel ander gedrag liet zien. waardoor dat toch ging scheefgroeien en dit uiteindelijk ook weer voor motivatieproblemen zorgde. Sizzle schreef:Wij hebben het uiteindelijk gewoon aan ons kind gevraagt. Zei zei destijds dat ze nog niet naar de eerste klas (groep 3) wilde. Nu kijkt ze er naar uit.

LindyH schreef:Er zitten altijd 6-jarigen in groep 2, behalve aan het begin van het schooljaar uiteraard. Het gemiddelde kind zit bijna een half jaar als 6-jarige in groep 2. En in de praktijk is het voor sommigen wat korter, en voor anderen wat langer.