Een eigen bedrijf beginnen vanuit het UWV

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

bowena_84

Re: Een eigen bedrijf beginnen vanuit het UWV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 21:05

Hoi TS,

Ik heb niet alles gelezen en zit in een iets andere situatie maar wel via het uwv.
Ik ben begin dit jaar voor mezelf begonnen vanuit de Wajong.

Ik heb mijn ondernemingsplan geschreven met behulp van de E training van Qredits en ik kan dit ècht aanraden!! Ik dacht ook ik kan dit nooit! Maar het is me helemaal zelf gelukt. Het financiële stuk is zeker lastig en is bij mij het meeste tijd en werk in gaat zitten, het is aan het begin een enorm giswerk, maar het is me toch gelukt. Het financiële stuk was vooral voor mezelf omdat ik geen financiering hoefde af te sluiten.

Ik zit al in een traject toevallig dus kreeg vanuit een collega van mijn jobcoach hulp maar anders had ik hulp via het uwv gekregen.
Nadat mijn ondernemingsplan goedgekeurd was heb ik me bij de KVK ingeschreven.

Daarna heb ik een boekhouder benaderd want ik wilde mezelf niet belasten met dat stuk. Via hem de KOR aangevraagd. Hij doet mijn kwartaal aangiftes.

Het lijkt allemaal verschrikkelijk groot en ingewikkeld maar als je er eenmaal in zit en stapje voor stapje gaat valt het uiteindelijk allemaal mee.

Hier staat alles even stil omdat het uitbroeden van de derde zwaar valt maar alles ligt klaar om na de bevalling te beginnen. Als je vragen hebt of wil sparren mag je me altijd pb-en!!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-21 21:17

Lief, dank je wel. Ga ik doen.

Heb idd een ondernemersplan van Credits gedownload. Ik heb ook geen financiële steun nodig maar UWV raadde mij wel aan dat te maken.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 21:29

8nnemiek schreef:
Ik snap niet wat je bedoelt, Hutcherson. Welk deel van mijn post is niet waar dan?

Je hele post klopt niet.

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 21:37

bowena_84 schreef:
Hoi TS,

Ik heb niet alles gelezen en zit in een iets andere situatie maar wel via het uwv.
Ik ben begin dit jaar voor mezelf begonnen vanuit de Wajong.

Ik heb mijn ondernemingsplan geschreven met behulp van de E training van Qredits en ik kan dit ècht aanraden!! Ik dacht ook ik kan dit nooit! Maar het is me helemaal zelf gelukt. Het financiële stuk is zeker lastig en is bij mij het meeste tijd en werk in gaat zitten, het is aan het begin een enorm giswerk, maar het is me toch gelukt. Het financiële stuk was vooral voor mezelf omdat ik geen financiering hoefde af te sluiten.

Ik zit al in een traject toevallig dus kreeg vanuit een collega van mijn jobcoach hulp maar anders had ik hulp via het uwv gekregen.

Daarna heb ik een boekhouder benaderd want ik wilde mezelf niet belasten met dat stuk. Via hem de KOR aangevraagd. Hij doet mijn kwartaal aangiftes.

Het lijkt allemaal verschrikkelijk groot en ingewikkeld maar als je er eenmaal in zit en stapje voor stapje gaat valt het uiteindelijk allemaal mee.

Hier staat alles even stil omdat het uitbroeden van de derde zwaar valt maar alles ligt klaar om na de bevalling te beginnen. Als je vragen hebt of wil sparren mag je me altijd pb-en!!

Met een KOR hoef je geen kwartaalaangifte te doen, toch? Alleen het eerste kwartaal nadat je start? Ik wil zelf ook starten met een KOR vanuit een uwv uitkering (wia), vandaar dat ik het even check. Ik ken al een goede boekhouder gelukkig, van een eerder bedrijf(je) wat ik had. Toen had ik geen gebruik gemaakt van de KOR, maar deze keer komt dat wel goed uit denk ik.

Succes TS!

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 23:35

@eilish, inderdaad.
Als je gebruik maakt van de KOR dan doe je geen btw aangiftes, enkel de eerste omdat die regeling ingezet moet worden. Ook zet je geen BTW op je facturen.
Mocht je wel over die 20.000 euro omzet gaan heb je volgens mij wel een probleem. Weet niet helemaal wat er dan gebeurt.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 08:24

Hutcherson schreef:
@eilish, inderdaad.
Als je gebruik maakt van de KOR dan doe je geen btw aangiftes, enkel de eerste omdat die regeling ingezet moet worden. Ook zet je geen BTW op je facturen.
Mocht je wel over die 20.000 euro omzet gaan heb je volgens mij wel een probleem. Weet niet helemaal wat er dan gebeurt.

Dan betaal je vanaf dat moment wel BTW....

Sybelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 08:48

Bellatrix schreef:
Zo, ik heb het gesprek gehad, ik mag starten met de 6 weken onderzoeksperiode. Dus geen sol.plicht en WW loopt gewoon door. Ook mag ik gewoon shooten. (betaald of onbetaald) Dan weer een gesprek.

Ik vind het stoer als iemand probeert om van een hobby een beroep te maken. Ik heb even op de kvk gekeken, daar staat ook een artikel over vanuit de ww beginnen. Wat ik me afvroeg: daarin staat dat je in de onderzoeksperiode geen bedrijfsactiviteiten mag doen, maar daar kunnen ze dus per persoon uitzonderingen op maken?

Je verliest wel een bulk uitkering als je daadwerkelijk start, zeg. Voor iemand die iets tastbaars verkoopt snap ik dat eerder. Maar als je fotografie verkoopt en afhankelijk bent van netwerken is wel moeilijk inschatten of het verschil in inkomen haalbaar is in de eerste periode van je bedrijf.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-21 08:58

Ik heb gevraagd of ik gewoon shoots mag doen nu en dat mag. Ook betaald.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 10:02

Hutcherson schreef:
8nnemiek schreef:
Ik snap niet wat je bedoelt, Hutcherson. Welk deel van mijn post is niet waar dan?

Je hele post klopt niet.

Lekker duidelijk :')
Volgens mij begrijp je mijn post dan gewoon niet.

bowena_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 10:42

Eilish en Hutcherson, jullie hebben gelijk! Sommige zaken zijn nog algebra maar inderdaad alleen de eerste aangifte. Die ligt nu bij de boekhouder. Dit zijn van die dingen die ik soms zelf nog lastig vind dus fijn dat er deskundigen bestaan!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 11:32

Volgens mij is het allebei mogelijk, vroeger iig wel; als je de KOR van tevoren aanvraagt dan krijg je vrijstelling op de kwartaal btw aangifte, dan doe je nog maar een keer per jaar aangifte. Maar een boekhouder kan ook gewoon elk kwartaal aangifte blijven doen en achteraf de kor gebruiken. Dat is gunstiger als je niet zeker weet hoe veel omzet je gaat draaien. Aan de kor zit je nl drie jaar vast. Zo werd dat tot begin vorig jaar bij mij geregeld.
Vorig jaar heb ik de nieuwe KOR van tevoren aangevraagd, dan hoef je idd geen kwartaal aangifte te doen, en dat kan best wat schelen aan boekhouder kosten.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 11:37

WenK schreef:
Hutcherson schreef:
@eilish, inderdaad.

Dan betaal je vanaf dat moment wel BTW....

Moet je dan terugbetalen? Of ga je pas vanaf die 20.000 betalen? Want dat weet je vaak pas t jaar erna

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 11:51

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-21 16:17

bowena_84 schreef:
Hoi TS,

Ik heb de e learning gedownload dus daar ga ik aan beginnen. Het zou fijn zijn als ik jou een PB mag sturen bij vragen. Jij hebt dus in je onderzoeksperiode alleen een ondernemersplan geschreven? Of heb jij nog meer uitgezocht? Het werd goedgekeurd, toen ingeschreven bij het KVK en toen een boekhouder benaderd? Ik wil dat idd ook uitbesteden want dat is niet mijn ding.

bowena_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 20:51

Ja tuurlijk mag je me altijd een Pb sturen!
Het heeft wel even wat energie, veel uitzoekt werk (heel veel aan de website van de KVK en rabobank gehad!) maar het is wel zelf gelukt.

Klopt, ik heb mijn jobcoach (zit momenteel nog in traject naar week) mee laten kijken en uiteindelijk ‘goedkeuring’ van de arbeidsdeskundige gehad. Toen zij beide zijden nou waar wacht je nog op ben ik naar de KVK gestapt. Ik had/heb voor mijzelf een stappenplan gemaakt. Inschrijven, boekhouder, website, promotie materiaal, inkoop, kleine voorraad maken. Officieel ga ik na mijn bevalling en verlof aan de slag.
Ik denk dat het grootste verschil ‘m erin zit dat ik vanuit de wajong start, dus er ligt als het ware geen druk op mij.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-21 16:50

Mijn plan is goedgekeurd! *\o/*

Ik ga morgen naar mijn financieel adviseur voor verdere stappen op het gebied van een zakelijke rekening, administratie bijhouden etc.

Ik moet echt nog veel regelen zie ik...verzekeringen...uren app?
Het lijkt allemaal zo ingewikkeld nu...hopelijk heb ik snel door hoe het allemaal moet...

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 16:57

Hutcherson schreef:
Moet je dan terugbetalen? Of ga je pas vanaf die 20.000 betalen? Want dat weet je vaak pas t jaar erna

Het is dan ook belangrijk om goed bij te houden wanneer je de 20.000 voorbijgaat, dus niet pas het jaar erna erachter komen. Vanaf de 20.000 ga je inderdaad direct weer BTW rekenen en afdragen.

En super fijn Bellatrix! *\o/* Het is allemaal een berg informatie, maar langzaamaan wordt steeds meer duidelijk. Veel inlezen, vragen stellen en tijd nemen om soms wat dingen te laten bezinken.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-21 16:59

Ja...ik ga geen KOR doen denk ik...

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 17:05

Gelijk een tip! Het is echt niet nodig een "zakelijke" rekening af te sluiten.....het belangrijkste is dat je je zakelijke inkomsten en uitgaven het liefst over een aparte rekening laat lopen maar simpelweg een extra rekening open bij je huidige bank, is al voldoende en scheelt ook vaak kosten!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-21 17:12

daffodil schreef:
Gelijk een tip! Het is echt niet nodig een "zakelijke" rekening af te sluiten.....het belangrijkste is dat je je zakelijke inkomsten en uitgaven het liefst over een aparte rekening laat lopen maar simpelweg een extra rekening open bij je huidige bank, is al voldoende en scheelt ook vaak kosten!

Dit lees ik: https://www.kvk.nl/advies-en-informatie ... verplicht/

Denk dat het dan wel slim is...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 18:02

Ik heb ook een normale rekening. Was volgens de boekhouder geen probleem.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-21 18:37

Jij ondervind daar geen last van? Het lijkt mij makkelijker om het gescheiden te houden...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 18:42

Ik zou privé en zakelijk wel gescheiden houden, dus gewoon een extra normale rekening openen, maar het verschil tussen een echte zakelijke rekening en een normale rekening is minimaal als je als ZZP’er werkt.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-21 18:49

Oh op die manier, ja een gewone rekening extra kan natuurlijk ook.

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 19:37

Check dan wel de algemene voorwaarden van de bank :) Bij veel banken mag je een particuliere rekening niet zakelijk gebruiken.