Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
tengeltje11 schreef:Nog een vraagje.(er werd hier ook een hb-forum aangeraden, maar ik wacht al 2 dagen op goedkeuring en het lijkt daar extreem stil, dus hier verwacht ik vlugger respons.)
Ik verwacht nu de week die komt terug gebeld te worden door een praktijk die test en ervaring heeft.
Alleen staat ook op hun site dat er 2 testen zijn. Eentje van 2,5 tot 7 jaar (WPPSI-lll), en een andere vanaf 6 jaar, de WISC V.
Ze is net 6, dus valt binnen beide testen. Mochten mensen hier ervaring hebben, wat is het verschil? En zou de een beter aansluiten bij iemand die verbaal minder sterk is? Of maakt dat niets uit? Iemand ook een idee op welke basis ze dan de eerste of de tweede test kiezen om te testen?
KPet schreef:De wisselende IQ resultaten komen wel vaker voor. Is ook een bekend probleem bij HBers. Kan een oorzaak hebben in faalangst, een disharmonisch profiel of gewoon minder ervaren testers. Het gaat uiteindelijk misschien ook niet om t exacte cijfer, maar om de ontwikkeling van t kind. Proberen te kijken naar de praktijk.

tengeltje11 schreef:Ondertussen een psychologe gevonden die met haar aan de slag zal gaan om daarna gericht advies te geven naar de school? Alleen duurt dit nog even.
Nu zal in tussentijd samengezeten worden met de juf om te kijken wat er in tussentijd mss gedaan kan worden, maar zelf heb ik ook weinig inspiratie hoe de wiskunde lessen voor haar minder saai gemaakt kunnen worden zonder dat dit veel extra vraagt van de juf. Zijn hier ideeen?
KPet schreef:We zijn twee dingen die ik je wil meegeven:
- laat het kind het tempo bepalen en blijf haar pushen om dingen te doen die ze moeilijk vindt. Anders gaat ze dingen ontwijken die ze niet direct snapt, zoals je in de quote beschrijft. Ook deze kinderen moeten leren leren. Meer stof of verdieping voldoet daar niet persé aan. Leren falen is essentieel!!
- laat alsjeblieft het hele sociaal-emotionele gedeelte een beetje los. HB'ers gaan NOOIT 'normaal' met andere mensen leren omgaan. Natuurlijk zijn manieren belangrijk en moeten normale omgangsvormen aangeleerd worden. Respect voor elkaar is belangrijk, maar heb niet de illussie dat deze kinderen ooit makkelijk aansluiting vinden. Hun belevingswereld is zo anders dan die van andere mensen. Dat is ook onafhankelijk van leeftijd, dat blijft zo tot ze in een omgeving komen waar het gemiddelde IQ veel hoger ligt. HB'ers zijn net zulke outsiders als verstandelijk beperkte mensen. De afstand tot 'normale' mensen voelt net zo groot.