Werkweigering na overlijden?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 13:42

Heel veel sterkte TS! Ik wil in elk geval zeggen dat het goed is dat je niet gaat werken. Juist in de zorg moet je ook op jezelf letten, en in chaos bij patienten / clienten aankomen kan alleen maar veel nare ervaringen en onnodige angst en spanning geven bij allebei.

Ik snap dan ook niet waarom je werkgever zo kortaf is. Mensen in zulke situaties laten werken maakt de zorg niet veiliger maar kan zo makkelijk juist veel meer schade doen. (En als het probleem is dat het personeelstekort al hoog is en de roosters zo moeilijk rond te krijgen zijn... kijk dan eens hoe dat komt.)

En als personeel zich 'om de haverklap' ziekmeldt zoals Meggiemeg aangeeft, dan zou ik beginnen met een keer een gesprek op het moment dat iemand niet ziek is, om te kijken of er dingen spelen, in hun priveleven of op het werk... en om duidelijke afspraken te maken over het vervolg, maar op een moment dat er tijd voor is.
Ook op die manier kun je streng zijn en zorgen dat mensen geen loopje nemen met de goedwillendheid van jou als werkgever, maar het heeft wat minder kans om mensen waar het echt niet goed mee gaat en die echt ziek zijn in problemen te brengen die het alleen maar lastiger maken voor hen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 13:43

Mijn manager zou me bellen om te vragen hoe het met me gaat. Vervolgens zou ze me vragen of ik verlof wil opnemen of dat ze me ziek moet melden. Ik zou dan zelf aangeven dat ik verlof opneem, want ik ben van slag en verdrietig, maar ziek?? Ook wil ik dus wel mijn vrienden helpen met alles regelen en hun steunen. Voor mij zou dat een reden zijn om me niet ziek te melden, want ik ben nog wel in staat om dat te doen. Maar dat ligt voor TS misschien anders?

Is er een reden waarom je geen dagen wil opnemen TS? En als je je echt ziek voelt dan moet je je alsnog ziek melden natuurlijk.

De reactie van je manager was misschien bot, maar de vraag wel terecht.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 13:48

Pareltjes schreef:
Vrije dagen opnemen..

Je bent niet ziek, emotioneel beetje van slag, maar nog in staat dingen voor een ander te regelen.
Je werkgever heeft gereageerd als een hork, maar dat veranderd er niets aan...

Jezus, heb je wel iets van inlevingsvermogen? VAn dit soort reacties kan ik echt toxic raken. Een 'beetje' van slag? Wie ben jij om dat te bepalen? Ken jij de ts? Weet je wat er is gebeurd? Nee he? Dus graag een beetje subtieler zijn de volgende keer.

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 13:50

Amber_anne schreef:
candalisa schreef:
TS sterkte komende tijd

Helaas staat de werkgever volledig in zijn recht. Bij ziek melding kan je verplicht worden thuis te blijven tot je bij een arbo terecht kan. Dus mag je evt ook niet naar een crematie toe oid.
Je kan niet zomaar zeggen ik kom niet en ga er geen vakantiedagen voor opnemen de werkgever hoeft niet voor jouw persoonlijke dagen op te draaien. Officieel hoeft de werkgever jou niet eens vrij te geven als het niet kan. Maar dat wilt hij dus wel dus ik zou netjes terug bellen en zeggen dat je in emotie gehandeld heb en graag een aantal dagen opneem om tot je zelf te komen.

De werkgever kan je niet verplichten om thuis te blijven bij een ziekmelding. Alleen om bijvoorbeeld om een bepaald moment thuis te zijn voor contact oid.

In mijn contract staat duidelijk dat ik thuis moet zijn tijdens ziekte tussen 8:00-12:00 en 12:30-17:00, verschilt denk ik per organisatie

Kmbrly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 14:18

Pareltjes schreef:
Vrije dagen opnemen..

Je bent niet ziek, emotioneel beetje van slag, maar nog in staat dingen voor een ander te regelen.

Ik stel mij de vraag als je het ooit al hebt meegemaakt.
Beetje van slag ...
Toen ik mijn beste vriend verloor , kon ik niets meer ...
1 dag heb ik nog gewerkt en mij ziek gemeld... ja ook via mail. Mag normaal niet maar ik kon het niet opbrengen om nog met iemand te praten .
Het is zelfs zo ver gekomen dat ze mij op kalmeringspillen hebben gezet.

Iedereen reageert anders ...

Sclimpre

Re: Werkweigering na overlijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 14:25

Ook al staat je werkgever wettelijk in zijn recht, dit is echt niet ok. En ook niet slim. Een werkgever die zich in een dergelijke situatie soepel opstelt gaat ook soepele werknemers hebben.
Veel sterkte TS.

Vleddertje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 14:29

Pareltjes schreef:
Vrije dagen opnemen..

Het is zeker niet tactisch opgeschreven...maar er zit natuurlijk wel een kern van waarheid in...

TS geeft aan dat ze de komende dagen wil gebruiken om zaken voor betrokkenen te regelen en te ondersteunen...uiteraard heel erg logisch dat ze hulp wil bieden.

Ze is emotioneel te veel aangeslagen om te komen werken..ook heel logisch gezien de situatie...maar de vraag is of een ziekmelding wel gerechtvaardigd is als je nog wel in staat bent om ' werk' ( zaken regelen)te verrichten( je bent nu eenmaal niet 1e lijn familie dus geen recht op betaald verlof hiervoor)...of je dan idd niet zelf een paar verlofdagen op moet nemen.

Als blijkt dat je er zoveel problematiek emotioneel is dat werken echt niet mogelijk is..blijkt dat uit gesprek met arboarts en kan er altijd omgezet worden in ziekteverlof
Een goed gesprek met werkgever of arbo arts kan hierin duidelijkheid geven..

Het zou anders zijn als je zelf zo emotioneel overdonderd bent dat je totaal niet meer kan functioneren..en zoals bijvoorbeeld bovenstaande kalmeringspillen nodig hebt..

Wat aĺlemaal niet wegneemt dat ik snap dat TS zich hierover helemaal niet druk wil maken op het moment omdat haar hoofd hier helemaal niet naar staat..

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 14:53

Er wordt in een aantal reacties hier van de werkgever verwacht te reageren op een andere manier dan wat er nu is gedaan. Het zou netter kunnen maar de boodschap blijft wel hetzelfde. Hoe komt het op de werkgever en collega's over dat iemand zich ziek meld maar dat in werkelijkheid niet is?
Er wordt geadviseerd aan TS om zich eventueel ziek te melden zodat ze dingen kan regelen, dat betekend dat ze in principe niet ziek is, ze kan dingen regelen voor iemand anders. Dat ze het lastig vindt om voor cliënten klaar te staan met hun problemen kan ik snappen, ze is tenslotte met haar gedachten ergens anders. Maar dat wil niet zeggen dat ze ziek is, ze heeft intens verdriet, wil graag haar hulp aanbieden daar waar het nodig is. Dan kan je toch ook zeggen ik neem vrije dagen op en als dat niet kan onbetaald verlof?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 15:23

meggiemeg schreef:
Er wordt in een aantal reacties hier van de werkgever verwacht te reageren op een andere manier dan wat er nu is gedaan. Het zou netter kunnen maar de boodschap blijft wel hetzelfde. Hoe komt het op de werkgever en collega's over dat iemand zich ziek meld maar dat in werkelijkheid niet is?
Er wordt geadviseerd aan TS om zich eventueel ziek te melden zodat ze dingen kan regelen, dat betekend dat ze in principe niet ziek is, ze kan dingen regelen voor iemand anders. Dat ze het lastig vindt om voor cliënten klaar te staan met hun problemen kan ik snappen, ze is tenslotte met haar gedachten ergens anders. Maar dat wil niet zeggen dat ze ziek is, ze heeft intens verdriet, wil graag haar hulp aanbieden daar waar het nodig is. Dan kan je toch ook zeggen ik neem vrije dagen op en als dat niet kan onbetaald verlof?

Waar staat dat ts niet ziek is? Dat is aan een arbo-arts omdat te beoordelen. Niet aan de manager en ook niet aan ons.

Intens verdrietig kan dusdanig verstorend zijn dat iemand niet kan functioneren in een werksituatie.
Zeker niet in een GGZ werksituatie waar suïcide, of pogingen daartoe, ook bij het werk kan horen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 15:40

Ik geef aan begrip te hebben dat ze niet met haar hoofd bij haar cliënten zal zijn omdat ze intens verdrietig is. Alleen zal het wel raar over komen dat je van alles kunt regelen omtrent het overlijden van iemand en niet andere dingen op je werk bijvoorbeeld dan je eigen functie, dan kan je beter vrij nemen ipv ziek melden. Zeker ook als je eerst vrij vraagt en dan een mededeling krijgt die anders had gekund en dan je eventueel zie zou melden. Zeg niet dat TS dit doet maar het zou wel raar overkomen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 15:44

Annet_Dottie schreef:
Pareltjes schreef:
Vrije dagen opnemen..

Ik vind jou ook wel een beetje een hork met zo'n reactie :x een beetje van slag? Dit is gewoon een traumatische ervaring geweest voor haar en de rest van de nabestaanden.. Sta echt een beetje te kijken van sommige reacties..

Ts nogmaals veel sterkte en ik hoop dat het opgelost word!

Ja, misschien te direct gezegd, maar zo liggen de zaken er wel bij.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 15:47

meggiemeg schreef:
Ik geef aan begrip te hebben dat ze niet met haar hoofd bij haar cliënten zal zijn omdat ze intens verdrietig is. Alleen zal het wel raar over komen dat je van alles kunt regelen omtrent het overlijden van iemand en niet andere dingen op je werk bijvoorbeeld dan je eigen functie, dan kan je beter vrij nemen ipv ziek melden. Zeker ook als je eerst vrij vraagt en dan een mededeling krijgt die anders had gekund en dan je eventueel zie zou melden. Zeg niet dat TS dit doet maar het zou wel raar overkomen

Ze heeft geen vrij gevraagd maar gemeld dat ze gezien de situatie niet kwam werken.
Als ze vrij had gevraagd was het simpeler geweest.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 15:53

fransje23 schreef:
meggiemeg schreef:

Ze heeft geen vrij gevraagd maar gemeld dat ze gezien de situatie niet kwam werken.
Als ze vrij had gevraagd was het simpeler geweest.
ja dat is zeker, overleggen wat er gebeurt is en vrij vragen

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 15:54

Je manager is een hork maar je bent ook ietwat onduidelijk geweest. Begrijpelijk gezien de omstandigheden maar je manager heeft daar natuurlijk niets aan. Die zal zich ook moeten verantwoorden en "heeft veel aan haar hoofd" zal bij haar hogere ook niet aangenomen worden. :)

Bel terug naar je manager, zeg zoals velen hier al gezegd hebben, dat de impact op jou erg groot is en dat ze je wat overviel waardoor je vanuit emotie gereageerd hebt. Geef duidelijk aan, dat je door verdriet en de ervaring nu niet in staat bent om cliënten te helpen en dat je je ziek wil melden. Ga vervolgens, indien dat gevraagd/verwacht wordt, langs een dokter en leg je situatie uit. Het lijkt me heel sterk dat een dokter hiervoor geen begrip zal hebben.

Dan is de situatie netjes opgelost, is je manager nog steeds een hork maar daar heb je dan even geen last meer van en kan jij je tijd nemen om te verwerken wat er gebeurt is. Heel even door die hele zure appel heen bijten. In een ideale wereld zou het anders gaan, maar we moeten het helaas doen met de wereld die we hebben. :(:)

Negeer verder ook iedereen die denkt jou te mogen vertellen dat dit trauma niet groot genoeg is om je ziek te melden. Het is JOUW leven, JOUW trauma en JOUW emoties en alleen jij weet hoe jij je voelt. Dat hoeft een ander niet voor jou te bepalen. En als jij door deze gebeurtenis niet kan werken omdat je emoties je niet in staat stellen om dat te doen. Dan is dat jouw goed recht. Er zijn er die voor veel minder instorten.

Heel veel moed en sterkte gewenst met dit verlies TS. :(:)

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 15:58

Wat hierboven ook al gezegd wordt, je moet je of ziekmelden of (onbetaald) verlof opnemen.
Doe je geen van twee, dan weiger je officieel werk.

Sterkte ts :knuffel:

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 16:01

Lizz schreef:
Wat hierboven ook al gezegd wordt, je moet je of ziekmelden of (onbetaald) verlof opnemen.

Dit :j

Toen mijn vader overleed kreeg ik geloof ik 1 dag, de rest van de week moest ik ook dagen opnemen. Vond dat ook hard, maar dat zijn nou eenmaal de regels.

Sterkte :knuffel:

Malbec

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 16:03

Ayasha schreef:
Je manager is een hork maar je bent ook ietwat onduidelijk geweest. Begrijpelijk gezien de omstandigheden maar je manager heeft daar natuurlijk niets aan. Die zal zich ook moeten verantwoorden en "heeft veel aan haar hoofd" zal bij haar hogere ook niet aangenomen worden. :)

Bel terug naar je manager, zeg zoals velen hier al gezegd hebben, dat de impact op jou erg groot is en dat ze je wat overviel waardoor je vanuit emotie gereageerd hebt. Geef duidelijk aan, dat je door verdriet en de ervaring nu niet in staat bent om cliënten te helpen en dat je je ziek wil melden. Ga vervolgens, indien dat gevraagd/verwacht wordt, langs een dokter en leg je situatie uit. Het lijkt me heel sterk dat een dokter hiervoor geen begrip zal hebben.

Dan is de situatie netjes opgelost, is je manager nog steeds een hork maar daar heb je dan even geen last meer van en kan jij je tijd nemen om te verwerken wat er gebeurt is. Heel even door die hele zure appel heen bijten. In een ideale wereld zou het anders gaan, maar we moeten het helaas doen met de wereld die we hebben. :(:)

Negeer verder ook iedereen die denkt jou te mogen vertellen dat dit trauma niet groot genoeg is om je ziek te melden. Het is JOUW leven, JOUW trauma en JOUW emoties en alleen jij weet hoe jij je voelt. Dat hoeft een ander niet voor jou te bepalen. En als jij door deze gebeurtenis niet kan werken omdat je emoties je niet in staat stellen om dat te doen. Dan is dat jouw goed recht. Er zijn er die voor veel minder instorten.

Ik sluit me hier helemaal bij aan. Mooi en duidelijk beschreven.

Heel veel sterkte TS :knuffel:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 16:09

Pantykous schreef:
Lizz schreef:

Dit :j

Toen mijn vader overleed kreeg ik geloof ik 1 dag, de rest van de week moest ik ook dagen opnemen. Vond dat ook hard, maar dat zijn nou eenmaal de regels.

Sterkte :knuffel:

Voor ouders staan 4 dagen toch? 1e graad. Dag van overlijden tot en met begrafenis/ crematie.
Misschien wat achterhaald, vroeger werd je op de vijfde dag begraven of gecremeerd, dat is nu niet altijd meer zo.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 16:27

Mindim schreef:
Voor ouders staan 4 dagen toch? 1e graad. Dag van overlijden tot en met begrafenis/ crematie.
Misschien wat achterhaald, vroeger werd je op de vijfde dag begraven of gecremeerd, dat is nu niet altijd meer zo.

Wettelijk gezien heb je volgens wet wazo 2 dagen (dag v overlijden en dag v begrafenis/crematie) en een "billijke tijd" als je de begrafenis moet regelen. Vaak is de cao daarin wat concreter.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 16:33

Ik had geen CAO, en billijke tijd niet gekregen. Dag van overlijden was in het weekend dus heb 1 dag gekregen voor de begrafenis. De rest moest ik opnemen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 16:37

Waardeloos is dat pantalons. Hier deed werkgever ook moeilijk (had het destijds niet op een rijtje, nu gelukkig wel na flink wat porren in de organisatie). Mijn oma stierf zondags om 23.30 dus kreeg ook alleen dag v begrafenis. Heb me toen ook een dag ziek gemeld.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 16:43

Ayasha schreef:

Ts woont geloof ik in Nederland dus dan moet dat via de arboarts niet gewoon de huisarts.

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 16:57

Gecondoleerd TS!

Groot gelijk om je ziek te melden hoor!

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 17:24

Earth schreef:
NoGo schreef:
[

Omdat je als werknemer niet kan zeggen sorry er is iemand buiten de 1e lijn overleden ik kom niet.
Je werkgever mag TS namelijk ook gewoon aangepaste werkzaamheden aanbieden waarbij ze niet met clienten hoeft te werken.
Hoe banketstaaf en krom ook als TS zich 'gewoon' had ziekgemeld had zij aangemeld geworden bij de arbo en had zij gewoon thuis kunnen blijven.

Maar volgens mij gaat het daar niet om, het gaat erom dat ts nogal is aangeslagen en zich psychisch niet goed voelt. Dus is ze ziek, want ja, ts is niet in staat om haar werk goed uit te voeren. Ik denk dat dat een wezenlijk verschil maakt.

Earth: ik denk dat je hier even de clou mist ;)
Als TS zich direct had ziekgemeld had dit helemaal prima geweest.
Nu wil ze vrij, geeft aan waarom en krijgt een 'werkweigering' terug.
Die hoe rot ook, wel terecht is en die haar manager niet had kunnen terugkaatsen als ze zich dus gewoon ziek gemeld had.
Het verschil zit hem dus in de manier waarop TS in de eerste instantie reageert.
Wijslander: klopt je bepaald zelf of je ziek bent, maar TS heeft zich dus niet ziek gemeld maar gemeld dat ze niet komt met de reden en (ook al begrijp ik de reden volledig) dat is wel een wezenlijk verschil!

Voor de duidelijkheid ik weet uit eigen ervaring dat het psychisch zwaar klote is als iemand kortbij zelfmoord pleegt.
Daarnaast heb ik aan de kant van werkgever gestaan toen 1 van mijn medewerkers een soortgelijk iets overkwam.
Kort gezegd: zij belde legde het verhaal uit en overlegde, wilde zelfs nog een overlap moment waar we eigenlijk echt niet zonder haar konden komen.
Iets wat wij uit menselijk oogpunt hebben geweigerd eveneens ik kom met 2 dagen wel weer werken.
Neehoor jij gaat pas bellen als je, je oké voelt en hoe wij dat met jou werkzaamheden en daarna regelen komt wel goed.
(dat kwam het ook want zij heeft 1 dag netjes terug gewerkt en voor de andere dag 50/50 vakantie opgenomen andere helft was voor ons).
De vlieger, ik weet even niet wie het zei: met soepele managers, soepele medewerkers gaat echt niet altijd op....of wij hebben gewoon hele lieve medewerkers :o

TS: ik kan mij voorstellen dat je op dit moment niet alle reactie's leest maar ik wil je wel veel sterkte wensen en hoop dat je eruit bent gekomen met je manager, zodat je je volledig op een stukje rouw kan focussen zonder werkgerelateerde stres.

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 19:05

Er wordt nergens gezegd dat TS zich aanstelt oid maar TS heeft zelf gezegd dat ze bezig is met dingen te “regelen” dan snap ik de reactie van de werkgever wel. Als ze gewoon gebeld had van het is allemaal teveel geworden ik kan het niet aan ik wil me graag ziek melden tot ik het even heb kunnen verwerken was er niks aan de hand. Maar als een werkgever vraagt wat de bedoeling is wil je graag vrij op nemen en de reactie krijgt “ja ik weet het niet” snap ik dat er gezegd wordt ja je kan niet zomaar zeggen dat je niet komt opdagen en verwachten dat de baas dit gaat betalen.
En ziek melden in het kader van ik moet het een en ander regelen vind ik persoonlijk niet netjes.
Officieel gezien hoeft dr baas niet eens “vrij” te geven (moet in overleg en er moet ruimte voor zijn) en wat ik begrijp doet die dat wel mits ze vakantie dagen opneemt.