Zwanger en een zwaar beroep, en nu?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Brainless

Berichten: 29800
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 07:42

Hutcherson schreef:
Dat zit niet helemaal zo.
Geedeeltelijk werken is lastig qua ziekmelding. Zeker als er een verzuimverzekeringg meespeelt. Je mag namelijk niet bij 50% werken ook maar 50% uitbetalen.
Dat zit best moeilijk in elkaar.
Zou me ook ziekmelden en dan met bedrijfsarts de situatie overleggen.

Als iemand (gedeeltelijk) afwezig/ziek is door zwangerschap wordt dit (via de werkgever) door het UWV betaald.
Dat gaat buiten de evt verzekering van de werkgever om.

Dus stel TS gaat tijdelijk 25% minder werken, dan krijgt de baas deze uren/kosten volledig vergoed door het UWV.
TS hoeft zich daardoor ook niet schuldig te voelen dat de werkgever haar salaris (100%) moet doorbetalen.

Escada

Berichten: 3906
Geregistreerd: 25-10-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-21 07:50

Is het beter om eerst de arbo arts te bellen en te vragen wat hun adviseren? Of een andere instantie?

MissAnnemijn

Berichten: 2376
Geregistreerd: 16-11-08
Woonplaats: København

Re: Zwanger en een zwaar beroep, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 07:52

Ligt eraan hoe het met je gaat ;) Ik moest een kleine 2 weken wachten tot ik de arts kon spreken maar had een week vakantie tussendoor. Daardoor heb ik eerst overlegd.
Als het echt niet gaat moet je je ziek melden en vanuit daar verder.

Jennyj01
Berichten: 5379
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 07:57

TS Dit is een lastig pakket waar je in zit. Persoonlijk zou ik het gesprek ingaan met wat je wel kan en niet met wat je niet meer kan. Uit je berichten begrijp ik dat je voornamelijk mannen om je heen hebt van het tactloze soort. Die benader je het beste in hun eigen manier. Jij wil dit niet aangeven? Niet zeuren gewoon even doen. Leg ze uit dat je onder invloed van hormonen ;) plotseling heel hard kan gaan huilen als ze bot tegen je doen. De meeste indruk maak je als je dat ook daadwerkelijk eens een keer doet. Er is een reden hé waarom mannen niet zwanger worden. Dat is veel te ingewikkeld voor ze. Letterlijk en figuurlijk.

Veriye

Berichten: 2409
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 08:03

Ik wil je een ding meegeven:luister naar je lijf! Als die aangeeft dat het niet meer kan, dan kan het niet meer.

Ik heb dat niet gedaan en tja... Nu twee jaar later heb ik fysiek nog steeds problemen. Ik had de laatste weken voor mijn verlof tussen de 10/12 uur per dag gewerkt zonder noemenswaardige pauzes (even naar toielt etc.)
Ik was helemaal op. En het einde van het verhaal. Wij moesten in het Kinderziekenhuis in Utrecht bevallen omdat het niet zo goed ging met het hartje van ons kind. Wij weten niet of het vele werken en de stress de oorzaak was. Maar ik voel mij nog wel schuldig, alhoewel het hartstikke goed is gekommen.

Dus de moraal van het verhaal: niet je werkgever tevriend willen houden. Je wil daar sowieso weg. Dus meld je ziek en overleg met de arbo arts! Je hebt in je leven maar een lijf en een erste kindje! Koester ze! Werkgevers komen en gaan ;)

Escada

Berichten: 3906
Geregistreerd: 25-10-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-21 08:28

Ja ik besef wel dat ik naar mijn lijf moet luisteren. Ik mag nu eindelijk sinds een week of 2 naar het toilet, want ja je moet nu eenmaal vaak :+ Maar ook dat was een probleem in het begin en mocht ik niet zeuren. Krijg steeds meer de instelling van stik er maar in :')

Een kaartje zal ik niet eens krijgen als ik bevallen ben, zulke botte horen zijn het nou allemaal. Ik werk vandaag en morgen gelukkig een dagje vrij en dan zaterdag weer. Tel de dagen alweer af :o

Suzanne F.

Berichten: 49659
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Zwanger en een zwaar beroep, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 08:40

Niet naar het toilet mogen? Moet niet gekker worden hoor.

chanicha

Berichten: 12232
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 09:02

Ik werkte in de slagerij en moest met 7 maanden stoppen omdat ik maar 1 pond aangekomen was en mijn dochter te klein was.
Ik ben in de volgende weken 10 kilo aangekomen!

Denk aan jezelf en je kindje, is het allerbelangrijkste.
Succes!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34878
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 09:05

Ik ben te lang doorgelopen (zorg) omdat ik dacht, pijntje hier en daar hoort erbij. Echt neem het serieus, BI is niet zomaar iets. Ik kon de laatste weken van de zwangerschap helemaal niks meer, andere mensen moesten komen om de hond uit te laten, boodschappen te doen. Zelfs hier in huis lopen was al te pijnlijk.

Dioxide

Berichten: 7666
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: FL360

Re: Zwanger en een zwaar beroep, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 09:32

Dat soort botte ezels zijn maar op 1 manier te bestrijden en dat is door op een onverwacht moment aardslomp terug te zijn. Op het asociaal botte af, zonder grofgebekt te worden. Meteen afkappen als hij een rot opmerking maakt en ook geen toestemming meer vragen om naar het toilet te gaan, maar juist vertrekken met de melding "Joe. Ben naar het toilet". Begint hij te stieren, vooral geen aandacht aan schenken. Vinden ze niet leuk, want vaak is het de reactie bij de ander die ze zoeken. Ik werk al jaren in een mannenwereld en heb wel m'n mondje bij, en redelijk wat ervaring met horken zoals je baas. :+

Mocht een nieuw gesprek geen zin hebben? Prima, lekker de ziektewet in.

Dan mag de ARBO arts het lekker oplossen en dan kan je baas hoog of laag gaan springen/dreigen/whatever, jij hoeft je alleen maar aan de afspraken met de ARBO te houden. Hou er rekening mee dat (zeker in kleine bedrijven) de ARBO-arts er wel vaak alles aan zal doen om jou weer zo snel mogelijk aan het werk te krijgen.

Laat je echt niet pushen en zorg dat je jezelf even goed informeert/laat informeren over de ARBO wetgeving en jouw rechten en plichten.

agee

Berichten: 769
Geregistreerd: 10-06-05
Woonplaats: Velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 09:35

Mijn ervaring met bazen die zich als een botte hork gedragen is dat je het meeste respect van ze krijgt als je een keer flink bot terugblaft.
Je moet het wel durven natuurlijk, maar uit ervaring kan ik zeggen dat het wel kan werken.
Bereid je goed voor op het gesprek, kom met feiten en als ze blaffen, dan blaf je duidelijk terug.
Omdat de meeste mensen dit niet durven, hebben dit soort bazen vaak enkel respect voor mensen die wel hard terug zeggen waar het op staat.
Ik bedoel niet dat je moet schelden hè. Dat hoort niet. Maar op stevige toon zeggen dat je er niet van gediend bent om bot behandeld te worden kan echt helpen.
Succes!

tita

Berichten: 19765
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 09:37

Weetje dat als je nu alles forceert en niet naar je lijf luistert dat je na je zwangerschap heel veel,problemen kan krijgen

Complete verzakkingen enzo

Winged

Berichten: 33115
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 09:37

Wat een gezellige werkomgeving heb je TS! -sacrasmemodus- In dit geval is een vast contract niks waard in een omgeving als hoe jij het omschrijft. In dat geval zijn er echt betere plekken te vinden.

Verder ga ik volledig mee in wat al meerdere malen is gezegd: de gezondheid van jouw kindje gaat voor het karakter van een bullebak. Kom voor jezelf op!

Hutcherson

Berichten: 7504
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 09:38

Ipsilonka schreef:
Ziek door zwangerschap wordt altijd betaald door het uwv. Daar hoeft jouw baas zich dus niet druk om te maken, het kost hem niks. Nou ja, behalve de moeite en tijd om het aan te vragen :o
https://www.uwv.nl/particulieren/zwange ... ende-datum

Lees hier maar even op de site van het uwv.

Zelf geen kinderen, puur uit mijn ervaring als werkgever. Als ik jou was en je kunt nog wel wat werken, geef je aan dat je op de drukke uren kan komen werken. Jullie weten vast per markt wat de top uren zijn.


Je weet dat personeel vaak veel meer kost dan slechts hun loonkosten toch?
En dat de vergoeding van uwv slechts voor een deel dekkend is?
Dus dat geen enkele nieuwe potentiele werkgever een zwanger iemand gaat aannemen die vervolgens minimaal 4 maanden uitvalt?

Winged

Berichten: 33115
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Zwanger en een zwaar beroep, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 09:41

Als een werkgever iemand die zwanger is maar al te graag wil (ja, het komt voor) dan is dat geen probleem.

Maar in dit geval - een marktkraam - kan ik mij voorstellen dat de situatie wel anders ligt. Daarom heeft de TS het geluk dat ze een vast contract heeft. Ze kan zonder stress (gedeeltelijk) de ZW in.

Gimme_Joy

Berichten: 7771
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 09:42

Gefeliciteerd met je zwangerschap! Ik zit zelf nu op 16+4! <3

Als zwangere heb je rechten. En jouw werkgever heeft plichten. De plicht om jou vaker met pauze te laten gaan als je zware arbeid verricht bijvoorbeeld. Of alternatief werk als je gevaarlijke handelingen moet uitvoeren. Dat is bij wet vastgelegd en daarom sta jij in het gelijk. Het wordt alleen een nare situatie als je die kaart moet gaan spelen.

Hierboven is al een hoop gezegd, en bij het meeste sluit ik me aan. In gesprek gaan, zet dingen desnoods op papier. Schakel een arboarts in, die staat achter jou. Je moet in deze echt voor jezelf kiezen. Jouw gezondheid staat nu voorop! Overigens kun je dit ook aankaarten bij je VK. Zij weten vaak ook welke route je het best kan bewandelen.

Heel veel succes (en plezier natuurlijk!)

Escada

Berichten: 3906
Geregistreerd: 25-10-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-21 09:43

Ik ben dus weggelopen uit de wagen en naar huis gegaan 3 weken geleden toen er voor de zoveelste keer tegen me werd geschreeuwd en hij flikker op zei. Toen dacht ik: dan ga ik toch? Heb toen voor het eerst echt mijn mond open getrokken, maar helaas werd er voor die zoon gekozen en zijn verhaal en ik had niks in te brengen. Die zoon zegt nu niks meer tegen me maar duwt me nog wel aan de kant als hij erbij moet ipv vragen. Dat is nu wat lastig omdat ik best al een buik heb voor 15 weken. Heb nu warmtepleisters op mijn rug geplakt en dat is wel fijn maar de pijn begint toch weer door te breken. Ik baal zo dat het al zo vroeg is in mijn zwangerschap omdat ik altijd gewerkt heb. Het zit niet zo in mijn aard om me ziek te melden maar dat ga ik wel doen vanaf volgende week. Dankjewel voor de adviezen, jullie zijn schatjes :*

zonnebloem18

Berichten: 24888
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Zwanger en een zwaar beroep, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 09:45

Als je vandaag moet werken met pijn dan zou ik me nu al ziek melden. Kom op zorg goed voor jezelf en je kindje. Jouw baas heeft jou loyaliteit op deze manier niet verdiend.

Gimme_Joy

Berichten: 7771
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 09:48

zonnebloem18 schreef:
Als je vandaag moet werken met pijn dan zou ik me nu al ziek melden. Kom op zorg goed voor jezelf en je kindje. Jouw baas heeft jou loyaliteit op deze manier niet verdiend.


Amen! _/-\o_

Snippergroen

Berichten: 6711
Geregistreerd: 03-09-06
Woonplaats: in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 09:53

Hoi TS, ziek door zwangerschap komt regelmatig voor. Ik zou je adviseren om hier in dit geval ook gebruik van te maken. Je zou altijd even UWV kunnen bellen en doen alsof je neus bloed. Zo van joh ik ben zwanger, ik doe zwaar werk, ik merk dat ik last krijg van mijn lichaam, welk advies kunnen jullie me hier in geven? Dan kunnen zij je meer vertellen over je rechten en plichten. :)

Ik zou in dit geval echt voor jezelf kiezen. Je bent loyaal naar je werkgever, maar hoe de situatie is ben ik bang dat met de tijd de gevolgen je lichamelijk duur komen te staan.

hahahatsjoe

Berichten: 2423
Geregistreerd: 01-05-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 09:58

Ziek melden ? Bekkenklachten moet je niet onderschatten, je kunt er je leven lang last van houden als je over je grenzen gaat.

Pantykous

Berichten: 10514
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 10:01

Hutcherson schreef:
Ipsilonka schreef:
Ziek door zwangerschap wordt altijd betaald door het uwv. Daar hoeft jouw baas zich dus niet druk om te maken, het kost hem niks. Nou ja, behalve de moeite en tijd om het aan te vragen :o
https://www.uwv.nl/particulieren/zwange ... ende-datum

Lees hier maar even op de site van het uwv.

Zelf geen kinderen, puur uit mijn ervaring als werkgever. Als ik jou was en je kunt nog wel wat werken, geef je aan dat je op de drukke uren kan komen werken. Jullie weten vast per markt wat de top uren zijn.


Je weet dat personeel vaak veel meer kost dan slechts hun loonkosten toch?
En dat de vergoeding van uwv slechts voor een deel dekkend is?
Dus dat geen enkele nieuwe potentiele werkgever een zwanger iemand gaat aannemen die vervolgens minimaal 4 maanden uitvalt?


Hoe kom je daar nou bij? Dat gebeurt echt wel hoor :j En gelukkig maar ook.

TS, ik kom uit Spakenburg en zelf ook altijd op de markt gewerkt, ook toen ik zwanger was. Het ging mij goed af maar luister naar je lijf! Je baas is heel bot en je bent hem verder niks schuldig dus gewoon dat gesprek aan gaan (samen met iemand misschien) en op je strepen gaan staan. Zwanger worden gebeurt nou eenmaal, dan moet die kleuter maar opgroeien en dat leren.

Uiteindelijk denk ik dat het ook voor je werkgever fijner is, want dan weet hij tenminste wat hij aan je heeft. Op de markt werken is aanpoten, en als jij bv halve dagen gaat draaien kan hij voor de andere helft iemand anders zoeken. 2x half op volle kracht is beter dan 1x half, dat zal hij ook wel inzien :j

Dioxide

Berichten: 7666
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: FL360

Re: Zwanger en een zwaar beroep, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 10:08

Goed dat je besloten hebt om je ziek te melden TS!

Het feit dat hij je aan de kant zou duwen en niks zegt, geeft voor mij aan wat voor ongelofelijke klootzak dat joch wel moet zijn. Een zwangere vrouw duw je toch niet zomaar aan de kant met alle risico's van dien?! En al zeker niet in een omgeving waar het nat en glad kan zijn... 8)7

Absolem

Berichten: 2772
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 15:09

Escada schreef:
Ik ben dus weggelopen uit de wagen en naar huis gegaan 3 weken geleden toen er voor de zoveelste keer tegen me werd geschreeuwd en hij flikker op zei. Toen dacht ik: dan ga ik toch? Heb toen voor het eerst echt mijn mond open getrokken, maar helaas werd er voor die zoon gekozen en zijn verhaal en ik had niks in te brengen. Die zoon zegt nu niks meer tegen me maar duwt me nog wel aan de kant als hij erbij moet ipv vragen. Dat is nu wat lastig omdat ik best al een buik heb voor 15 weken. Heb nu warmtepleisters op mijn rug geplakt en dat is wel fijn maar de pijn begint toch weer door te breken. Ik baal zo dat het al zo vroeg is in mijn zwangerschap omdat ik altijd gewerkt heb. Het zit niet zo in mijn aard om me ziek te melden maar dat ga ik wel doen vanaf volgende week. Dankjewel voor de adviezen, jullie zijn schatjes :*



Als hij dat deed willens en wetens dat jij zwanger bent, kun je volgens mij nog aangifte doen ook. 1 keertje verkeert vallen door die zak van een vent en je hebt een miskraam te pakken. Dus dan is het feitelijk gewoon moord.... Ik zou je baas(niet de zoon) daar eens op wijzen in een gesprek waar de zoon bij zit. En neem gerust je eigen kerel mee, hormonen zijn niet mis je mag best verdediging/ondersteuning meenemen.

verootjoo
Berichten: 35707
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 15:16

Escada schreef:
Ik ben dus weggelopen uit de wagen en naar huis gegaan 3 weken geleden toen er voor de zoveelste keer tegen me werd geschreeuwd en hij flikker op zei. Toen dacht ik: dan ga ik toch? Heb toen voor het eerst echt mijn mond open getrokken, maar helaas werd er voor die zoon gekozen en zijn verhaal en ik had niks in te brengen. Die zoon zegt nu niks meer tegen me maar duwt me nog wel aan de kant als hij erbij moet ipv vragen. Dat is nu wat lastig omdat ik best al een buik heb voor 15 weken. Heb nu warmtepleisters op mijn rug geplakt en dat is wel fijn maar de pijn begint toch weer door te breken. Ik baal zo dat het al zo vroeg is in mijn zwangerschap omdat ik altijd gewerkt heb. Het zit niet zo in mijn aard om me ziek te melden maar dat ga ik wel doen vanaf volgende week. Dankjewel voor de adviezen, jullie zijn schatjes :*


Jeetje. Ook als je niet zwanger zou zijn moet je echt zsm weg hoor :n
Wat een idioterie dit. Ik zou echt alleen al uit boosheid gewoon helemaal ziek melden en niet eens meer proberen wat te werken.