Wanneer ben je als stal een leuk stage bedrijf?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 17:40

ikke schreef:
Dat geldt ook voor die stalhouder?
Gratis bestaat niet; niet de ene kant op maar de andere kant ook niet.

Niet gratis wil niet zeggen geld dokken; kennis overdracht is ook een vorm van "betalen" maar stagiaires eerst uitknijpen en degenen die piepen eruit jagen....
Dat is geen leertraject, dat is slaven drijven; dat doe je met volwassen mensen die je een bek terug geven en jou ook opjagen......

Ik heb voor minder werkgevers buiten gezet.......

Ja, maar die gaan ook echt wel opvallen hoor. Zat bedrijven waar mensen niet graag werken, enorme wisseling is continu etc.
Dan houdt een school de leerlingen er ook van weg op den duur.

Als we heel eerlijk zijn, is het ook een beetje een financieel probleem. Stallen draaien 24/7. Er zijn echt weinig stallen die 2 of meerdere mensen vast in dienst kunnen nemen.
Alles moet toch gedaan worden, dus worden ze leerbedrijf en dan komen stagiaires en kunnen de dingen gedaan worden die dagelijks gedaan moeten worden en soms als extra die rot klusjes erbij waar je niet aan toe komt.
Mensen iets bijbrengen is dan vaak meer een plicht. Er zijn ook stallen die een wel vast personeelslid dat deel laat doen en er zelf helemaal geen tijd insteekt.

Is dat fair? Misschien niet. Maar je kiest voor een opleiding in de paarden en weet dat dit vaak zo is. De echte harde werkers, mensen met al wat ervaring en die echt willen, pakken de leukste baantjes weg.

Je weet dat als je een opleiding kiest waar je een aantal jaren naar school gaat en stage gaat lopen, een loon niet gebruikelijk is.
Dus dat hier wordt gezegd dat je dat wel moet doen om mensen te krijgen, vind ik ene verkeerde instelling.

Wat moeten mensen dan doen tijdens de stage? Kijken en uit hun neus vreten zodat ze wat leren? HOe ga je dan verder komen in de paardenwereld?

Er zijn heel veel mensen die tegen kost en inwoning op ranches werken en hooguit een zakcentje krijgen. Ticket moet je zelf betalen doorgaans. Maar ze leren er veel en hebben vaak een geweldige ervaring.

Het gaat maar om een paar jaar en meestal ben je vrij jong. Als het je echt om het leren gaat, begin je bij een dergelijke opleiding niet over geld. Je leert en krijgt kansen. dat het niet altijd leuk is.....Dat is het op andere plekken ook echt niet.

Wij hadden ook stagiaires en alleen de gemotiveerden kregen een kans en dan een dagvergoeding. Maar anderen stonden me meer in de weg. Werden door chool gestuurd en werden we gesmeekt zo iemand een kans te geven.

Freekieee

Re: Wanneer ben je als stal een leuk stage bedrijf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 17:50

Even snel gelezen.

Vergoeding vond ik niet nodig. Voor school stage lopen en voor je zelf om te leren.

Echt dingen leren en niet alleen mesten.
Stage gelopen op een draverij. Heel wat anders wat ik gewend was, maar dat allemaal mogen leren vond ik echt top! Op de sulky rijden alle optomingen leren.

Paarden mogen longeren noem maar op.

En te horen krijgen dat je t goed doet of hoe je het beter kan doen, en niet alleen maar afgesnauwd word want dan word het al gauw niet meer leuk.

Maar natuurlijk horen ook andere klussen erbij, zoals je zegt spinnenwebben ragen en schoonmaken.

Ik liep ooit eens ergens stage, enige wat ik mocht doen was mesten mesten en hooi geven. Nou dat was gauw klaar.

Dus zoals ik lees, zou ik zeker bij jullie stage willen lopen.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 18:12

Ik weet niet hoe het in de paardensector zit, maar in behoorlijk wat sectoren is een stagevergoeding gewoon verplicht.

Iets als trainingsschema‘s of een voerschema laten maken lijkt me voor stagiaires interessant, daar hebben ze ook echt iets aan.

Denk dat het het belangrijkste is dat je stagiaires het gevoel geeft dat ze niet minder zijn dan jij en dat ze welkom zijn, en dat ze ook bij je terecht kunnen met vragen. Persoonlijk hecht ik hier veel waarde aan.

Vervelende klusjes horen erbij, zolang ze het maar niet moeten doen omdat ‚het toch maar een stagiaire is‘.

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 18:31

Ts, ik heb niet echt heel veel toe te voegen aan je topic, zijn al veel goede dingen gezegd

MarlindeRooz schreef:
Stagevergoeding zou ik wel belangrijk vinden. Onbetaalde stages zijn niet meer van deze tijd.
Daarbij moet het duidelijk zijn wat je kan leren. Stront scheppen en hooi voeren kan iedereen. :D

En misschien eventuele cursussen of bijscholing waar ik aan mee zou mogen doen.

Ik wilde hier toch wel even op reageren, vind het nogal wat zo'n uitspraak. Persoonlijk vind ik een prettige stageplek vele malen belangrijker dan een stagevergoeding. Mijn moeders stichting betaald eigenlijk nooit een stagevergoeding. Ze kunnen het geld namelijk beter aan andere dingen besteden.

MamAppelsap

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 18:40

Joy_Mennings schreef:
Ts, ik heb niet echt heel veel toe te voegen aan je topic, zijn al veel goede dingen gezegd

MarlindeRooz schreef:
Stagevergoeding zou ik wel belangrijk vinden. Onbetaalde stages zijn niet meer van deze tijd.
Daarbij moet het duidelijk zijn wat je kan leren. Stront scheppen en hooi voeren kan iedereen. :D

En misschien eventuele cursussen of bijscholing waar ik aan mee zou mogen doen.

Ik wilde hier toch wel even op reageren, vind het nogal wat zo'n uitspraak. Persoonlijk vind ik een prettige stageplek vele malen belangrijker dan een stagevergoeding. Mijn moeders stichting betaald eigenlijk nooit een stagevergoeding. Ze kunnen het geld namelijk beter aan andere dingen besteden.

Dat is een vals dilemma. Een prettige stageplek sluit stagevergoeding niet uit.

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 18:48

MamAppelsap schreef:
Joy_Mennings schreef:

Dat is een vals dilemma. Een prettige stageplek sluit stagevergoeding niet uit.

Ik zeg ook nergens dat het elkaar uitsluit ;) Maar het is mijn mening.
Mijn reactie ging meer over het feit dat onbetaalde stages niet meer van deze tijd werden genoemd.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-20 19:22

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 19:46

ruitje schreef:
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... -onbetaald

Ik lees hier dat het verplicht gaat worden :)

Gratis lunch lees ik hier in het artikel?
Was het maar waar.
Op de manege waar ik liep, wilde meneer zelfs eigenlijk van zijn stagiaires verlangen om de thee te gaan betalen.
Toen iedereen dat weigerde was het ook klaar.
Netjes van 830 tot 1800 en meestal langer.
Paarden op de stapmolen, uitmesten, opstrooien, wisselen, vegen (de hele dag door. Geen strotje te zien) spinnenwebben raggen, zadels en hoofdstellen vetten, poetsen van de witte wanden (en verven) harken van de bak, uit mesten van de molen, bedrading vervangen, lessen ondersteunen, pony's zadelen en klaar zetten, voeren.

Zelfs het perkplantsoen moest ik schoffelen. :')

Vergoeding?! Wat is dat?
Ik mocht één x mee op buitenrit. En dat was het dan.

Ik vind het echt niet verkeerd, dat er iets tegenover komt te staan.
(Ik was overigens nooit ziek, altijd mijn beste beentje voor en manege klanten liepen graag met me mee. Ook betrokken met de dierenarts en was dan vaak zijn derde hand. Nooit chagrijnig, altijd zingen.)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 20:00

superpony schreef:
ikke schreef:
Dat geldt ook voor die stalhouder?
Gratis bestaat niet; niet de ene kant op maar de andere kant ook niet.

Niet gratis wil niet zeggen geld dokken; kennis overdracht is ook een vorm van "betalen" maar stagiaires eerst uitknijpen en degenen die piepen eruit jagen....
Dat is geen leertraject, dat is slaven drijven; dat doe je met volwassen mensen die je een bek terug geven en jou ook opjagen......

Ik heb voor minder werkgevers buiten gezet.......

Ja, maar die gaan ook echt wel opvallen hoor. Zat bedrijven waar mensen niet graag werken, enorme wisseling is continu etc.
Dan houdt een school de leerlingen er ook van weg op den duur.

Als we heel eerlijk zijn, is het ook een beetje een financieel probleem. Stallen draaien 24/7. Er zijn echt weinig stallen die 2 of meerdere mensen vast in dienst kunnen nemen.
Alles moet toch gedaan worden, dus worden ze leerbedrijf en dan komen stagiaires en kunnen de dingen gedaan worden die dagelijks gedaan moeten worden en soms als extra die rot klusjes erbij waar je niet aan toe komt.
Mensen iets bijbrengen is dan vaak meer een plicht. Er zijn ook stallen die een wel vast personeelslid dat deel laat doen en er zelf helemaal geen tijd insteekt.

Is dat fair? Misschien niet. Maar je kiest voor een opleiding in de paarden en weet dat dit vaak zo is. De echte harde werkers, mensen met al wat ervaring en die echt willen, pakken de leukste baantjes weg.

Je weet dat als je een opleiding kiest waar je een aantal jaren naar school gaat en stage gaat lopen, een loon niet gebruikelijk is.
Dus dat hier wordt gezegd dat je dat wel moet doen om mensen te krijgen, vind ik ene verkeerde instelling.

Wat moeten mensen dan doen tijdens de stage? Kijken en uit hun neus vreten zodat ze wat leren? HOe ga je dan verder komen in de paardenwereld?

Er zijn heel veel mensen die tegen kost en inwoning op ranches werken en hooguit een zakcentje krijgen. Ticket moet je zelf betalen doorgaans. Maar ze leren er veel en hebben vaak een geweldige ervaring.

Het gaat maar om een paar jaar en meestal ben je vrij jong. Als het je echt om het leren gaat, begin je bij een dergelijke opleiding niet over geld. Je leert en krijgt kansen. dat het niet altijd leuk is.....Dat is het op andere plekken ook echt niet.

Wij hadden ook stagiaires en alleen de gemotiveerden kregen een kans en dan een dagvergoeding. Maar anderen stonden me meer in de weg. Werden door chool gestuurd en werden we gesmeekt zo iemand een kans te geven.

Nou stel je het wel lekker simpel zwart-wit.

Er zit nogal een ruimte tussen een stagiaire zien als een goedkoop slaafje voor alle k*tklussen en ze op een zijden kussentje plaatsen.

In dat middengebied is een boel te halen voor zowel de stagiaire als de stal.
Degenen met een slechte motivatie krijg toch niet aan de gang. Dat is niet aan het bedrijf; daar zijn andere plekken voor maar het geeft je als bedrijf niet het recht om ze dan maar als slaaf op te jagen en alleen de echt goede blijven over. Al past dat wel goed bij het beeld van hard werken en zwaar onderbetaald worden.

Kom in mijn vak, dan pas ik die techniek op jou toe. Ik geef je een week en dan wordt je tussen zes plankjes weggedragen..... In mijn vak kun je maar een keer een fout maken; dan is het over en uit.

MarryAnneR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 20:03

Dochterlief, inmiddels tweedejaars paardenhouderij niveau 4, had de luxe dat hier ontzettend veel keuze is waar je stage wilt lopen.

Ik denk dat je als stagiaire zoveel mogelijk moet richten op wat jij denkt in de toekomst in de paardenwereld wil gaan doen.

Laten zien dat je je 3 slagen in het rond moet werken, daar is niets mis mee. Anders kan je sowieso beter als hobby houden.

Zo leer je dus ook dat vegen, mesten en al die rotklussen dus ook een taak is.

Dochter heeft eerst gekozen voor kleinschalig bij een bekende die ik al had gezegd... let op.. jij staat te vegen en te mesten en dochterlief rijdt al je paarden. Nou inderdaad. Op dat adres had ze weer het geluk om een profruiter te treffen met de handen in het haar omdat ze door een blessure zelf niet kon rijden. Dus hup bootcamp onder haar begeleiding nog eens 4 paarden per dag erbij te rijden.

Deze ruiter heeft haar weer geïntroduceerd bij een bekende grand prix ruiter waar ze nu naast stage ook werkt.

Natuurlijk moet je je stagiaires kansen geven. Maar ben je niet bereid hard te werken dan is het niets voor ze om iets te bereiken in deze wereld. Dochterlief werkt hard. Ze komt er wel. En zo niet.. dan weet ze ook dat dit werk niet voor haar bestemd is.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 21:31

Ik vrees dat wanneer de stagevergoeding er daadwerkelijk gaat komen voor stagiaires er veel meiden zijn die geen stageplek meer kunnen krijgen.
Ik heb zelf op best een aantal stallen gewerkt en daarbij veel stagiaires meegemaakt.
Als ik mijzelf dan de vraag stel: zou ik deze mensen graag als mijn collega willen, of zou ik een dagje weg durven gaan(of denk ik dat dit punt gaat komen) dan is vaak het antwoord: Nee.
De stagiaires waar je achteraan moet lopen, constant bij alles moet controleren of dat op een veilige en verantwoorde manier is gebeurd heb je er zo ontzettend veel werk aan.
Daarvoor moet je haast betaald worden als stagebedrijf.
Overigens is dat wel iets waarvan ik denk: hier is iets gigantisch mis met het hele (MBO) systeem, want als je het aankaart op school halen ze hun schouders op..

Ook genoeg die nog veel moeten leren, maar waarbij het bij dag 1 al wel duidelijk is dat het er wel in zit, zo ben ik zelf ook begonnen.

Sommige dingen die hier beschreven worden denk ik van: jemig, dat mag zichzelf echt geen stageplek noemen. Ik weet dat het gebeurd maar toch..

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 21:34

Wat ik vooral storend vond was als mijn stagebieder een lijstje met klussen had neergelegd en dan zelf heel de dag weg was om les te geven of op concours was.

Leuk, dat vertrouwen, maar ik leerde er niks van :=

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 02:05

ikke schreef:

Er zit nogal een ruimte tussen een stagiaire zien als een goedkoop slaafje voor alle k*tklussen en ze op een zijden kussentje plaatsen.

Degenen met een slechte motivatie krijg toch niet aan de gang. Dat is niet aan het bedrijf; daar zijn andere plekken voor maar het geeft je als bedrijf niet het recht om ze dan maar als slaaf op te jagen en alleen de echt goede blijven over. Al past dat wel goed bij het beeld van hard werken en zwaar onderbetaald worden.

Kom in mijn vak, dan pas ik die techniek op jou toe. Ik geef je een week en dan wordt je tussen zes plankjes weggedragen..... In mijn vak kun je maar een keer een fout maken; dan is het over en uit.

Dan lees je niet goed. Degene die niks doen kan je niet eens als slaaf gebruiken, want ze doen niks.

Geloof me, ik heb er meer dan genoeg meegemaakt.

En stoere klets reageer ik niet op. Je weet helemaal niet wat ik kan of gewend ben.

ruitje schreef:

Dan is het wel gelijk duidelijk en niet; de 1 geeft wel wat en de ander niet.

Als je het wil, moet je het gewoon gaan oppakken. Valt het echt tegen en kost het je teveel tijd en energie, stop je toch weer met stagiaires aannemen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 07:47

superpony schreef:
ikke schreef:

Dan lees je niet goed. Degene die niks doen kan je niet eens als slaaf gebruiken, want ze doen niks.

Geloof me, ik heb er meer dan genoeg meegemaakt.

En stoere klets reageer ik niet op. Je weet helemaal niet wat ik kan of gewend ben.

Er is niks stoers aan hoogspanning. 10.000Volt is dodelijk bij fouten en mensen die opgejaagd worden, maken fouten.

Dat verbaast mij ook steeds; ik ben vanuit de industrie hoge en soms zeer hoge veiligheidseisen gewend. Dan is het bijna totale gebrek aan concrete veiligheidseisen in dit wereldje voor mij soort van onbegrijpelijk.
Nee, het is geen Pharmacie of voedingsmiddelenindusrie om over petrochemie maar te zwijgen maar het veiligheidsbesef op veel stallen is toch bedroevend laag. Zelfs de bouw doet dat beter en dat gaat ook niet echt ergens over.

Stukje perspectief, wellicht? Maar dan nog.....

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 08:06

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 08:54

_San87_ schreef:
ruitje schreef:

Hmm, dan zou ik geen leerbedrijf meer willen zijn. Veel stagiairs zijn het betalen niet waard, even banketstaaf gezegd :).

Sad but true idd.

Heb later tijdens het werken op stal idd ook veel stagiaires voorbij zien komen. Zaten hele fijne bij, maar zaten er ook tussen waarbij je de hele dag achter hun reet aan moest zitten, anders deden ze niks. :=

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 08:58

_San87_ schreef:
Ik vind het heel belangrijk dat je als stageloper ook daadwerkelijk wat leert, niet ingezet wordt als gratis slaafje.

Dit vooral. Heb bij drie verschillende bedrijven stage gelopen zo'n 15 jaar geleden. Stages van 4 weken lang, bovenstaande wat San87 zegt, en geen vergoeding oid.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 12:39

@Ikke, bij sommige beroepen zijn de gevaren duidelijker te zien. Maar er zijn overal wel gevaren, voor jezelf, collega's of anderen.
En iedereen voelt zijn eigen pijn het ergste.

Op stallen zijn officieel wel veiligheidsregels. Als een grote stapel hooi, stro of vlas omvalt, kop je die ook niet terug. En er gebeuren nog steeds echt nare ongelukken met bijv trekkers en verreikers. Of wat dacht je van de paarden zelf.

Ik krijg heel veel vraag of ze onze paarden mogen verzorgen. A) heb ik daar echt geen zin in. Maar B) lopen ze vrij rond en ik heb er echt geen zin in dat er iemand tussen komt op ene verkeerd moment. Ik ben me bewust dat ik soms teveel risico's neem, maar ik speel hier een belangrijke, herkenbare rol.

Ik heb vroeger een tijdje de kapsalon van mijn moeder opgevangen door omstandigheden en daar wordt met chemische producten gewerkt. Toen waren de regels nog heel anders dan nu. Geen regels toen hoe je het moest opslaan, waar je het mocht klaarmaken, geen afzuiging en er werd overal gerookt.

Wat je aanhaalt is wel ene belangrijk punt; Tijdsdruk. Gehaast of opgejaagd werken kan echt problemen en ook ongelukken veroorzaken. Overal. Er wordt even niet opgelet, er wordt even snel nog iets gedaan zonder beveiliging etc. Iemand deed het al tig jaren, het ging altijd goed en dan gaat het toch ene keer niet goed.

Maar ook dan weer; De meeste stagiaires die net beginnen missen echt routine en vaak ook snelheid. Gaat iemand iets doen, moet je begrijpen dat het diegene meer tijd kost dan dat je het zelf zou doen.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 13:23

_San87_ schreef:
ruitje schreef:

Hmm, dan zou ik geen leerbedrijf meer willen zijn. Veel stagiairs zijn het betalen niet waard, even banketstaaf gezegd :).

Maar een heleboel ook wel.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 13:37

_San87_ schreef:
ruitje schreef:

Maar dit geld net zo goed voor betaalde werknemers.

Met stagiaires moet je er wel mee om kunnen gaan dat ze dingen nog moeten leren en de snelheid nog niet altijd hebben of de handigheid niet. Daar zul je rekening mee moeten houden.

Luie mensen... tja dat heeft niks met stagiair zijn te maken.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 14:21

superpony schreef:
@Ikke, bij sommige beroepen zijn de gevaren duidelijker te zien. Maar er zijn overal wel gevaren, voor jezelf, collega's of anderen.
En iedereen voelt zijn eigen pijn het ergste.

Op stallen zijn officieel wel veiligheidsregels. Als een grote stapel hooi, stro of vlas omvalt, kop je die ook niet terug. En er gebeuren nog steeds echt nare ongelukken met bijv trekkers en verreikers. Of wat dacht je van de paarden zelf.

Ik krijg heel veel vraag of ze onze paarden mogen verzorgen. A) heb ik daar echt geen zin in. Maar B) lopen ze vrij rond en ik heb er echt geen zin in dat er iemand tussen komt op ene verkeerd moment. Ik ben me bewust dat ik soms teveel risico's neem, maar ik speel hier een belangrijke, herkenbare rol.

Ik heb vroeger een tijdje de kapsalon van mijn moeder opgevangen door omstandigheden en daar wordt met chemische producten gewerkt. Toen waren de regels nog heel anders dan nu. Geen regels toen hoe je het moest opslaan, waar je het mocht klaarmaken, geen afzuiging en er werd overal gerookt.

Wat je aanhaalt is wel ene belangrijk punt; Tijdsdruk. Gehaast of opgejaagd werken kan echt problemen en ook ongelukken veroorzaken. Overal. Er wordt even niet opgelet, er wordt even snel nog iets gedaan zonder beveiliging etc. Iemand deed het al tig jaren, het ging altijd goed en dan gaat het toch ene keer niet goed.

Maar ook dan weer; De meeste stagiaires die net beginnen missen echt routine en vaak ook snelheid. Gaat iemand iets doen, moet je begrijpen dat het diegene meer tijd kost dan dat je het zelf zou doen.

DAT is ook mijn punt. Vandaar de vergelijking met een omgeving waar je je geen fouten kunt permitteren. Een stagiaire mag ook niet in een hoogspanningsomgeving komen, tenzij die helemaal veilig gesteld is en dan mag die stagiaire nog steeds alleen maar kijken. Zo streng zijn de regels in die wereld.

Dat is ook je andere punt: er gebeuren inderdaad nog altijd te veel en vooral nare ongelukken. De oorzaken zijn uiteindelijk altijd wel terug te voeren op tijdsdruk/jagen maar als ik heel eerlijk ben: heel veel paardentoko's en agrarische bedrijven in z'n algemeenheid zijn in de basisopzet al geen voorbeelden van efficiëntie. Vervolgens wordt er vanalles aan en bij geknutseld waardoor het eerder erger dan beter wordt en zo'n toko dus eigenlijk al niet meer efficiënt te bedrijven valt, hoe goed je ook de best doet. Dan sta je als stagiaire al met 2-0 achter......

PotjeMayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 14:36

ik heb zelf vorig jaar stage gelopen op een pensionstal. geen vergoeding gekregen. ik moest leuke en wat minder leuke klusjes doen. ligt er wel aan wat je leuk vind natuurlijk. ik hielp met paarden buiten zetten en daarna uitmesten, ik heb plantjes wel eens water gegeven, hooi opslag deur schoongemaakt, kantine vegen, weiland uitmesten, kippen verzorgen, hondenpoep opruimen van het erf ( honden lopen los over het erf ) onkruid verwijderd, voeropslag schoonmaken, en als de verzorgster niet langskwam ( ivm corona kwam ze zeer weinig ) mocht ik een pony verzorgen die er stond waarvan de eigenaar heel weinig kwam, dat was wel leuk ook omdat de pony heel lief was en poetsen heerlijk vond. ook heb ik met een pony gewandeld ivm vocht vasthouden volgens mij.
vaak is het wel leuk als je iets mag doen met een pony aan t eind van de dag. lekker poetsen bv. ander meisje wat er stageliep kon goed rijden dus mocht ook 1 van de 2 paarden van de eigenaar rijden...
verder vind ik het fijn als je begeleider meedenkt in je schoolopdrachten en duidelijk is in wat je moet doen. je er fijn voelen is ook belangrijk vind ikzelf. dan komen ze graag. leuke en minder leuke klusjes afwisselen.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 14:39

Ik heb veel, heel veel stagiaires meegemaakt op de stallen waar ik meehielp. Wat ik wel belangrijk vond was het niveau van de meisjes. We hebben er een aantal gehad van een school voor moeilijk lerende kinderen. Daar moet je wel rekening meehouden als je dingen gaat uitleggen. Op de eerste stal werden de stagiaires betrokken bij veel dingen: longeren, verzorging zoals bandageren, vlechten, manen doen, maar ook onderhoud van zadels en hoofdstellen. Ze mochten ook rijden, eventueel mee naar buiten om de paarden te trainen. Meekijken met DA, TA . Maar ook de gewone werkzaamheden als uitmesten, opstrooien, hooi en brok voeren, vegen, helpen met zadelen bij de manegekinderen.

Op de andere stal hadden we vaak mindere stagiaires en die kregen ook minder begeleiding, heel jammer. Die moesten vaak de rotklusjes doen zoals uitmesten en vegen. Die mochten geen hooi voeren. Ze mochten paarden in de wei of stapmolen zetten, maar alleen de manegepaarden/ponnies. Als ze konden rijden mochten ze wel eens in een les meerijden als er een paard over was. En ze moesten vegen, veel vegen.

Op de eerste stal wel eens de hulpjes kwijt geweest. Zaten ze op de toiletten van de kantine te roken. En dan heb je van die meisjes dat je vraagt: weet je hoe je moet zadelen? En dan glashard zeggen van ja en uiteindelijk kunnen ze het niet. Op de tweede stal had de stagebegeleidster op dinsdag altijd vrij en dan moest ik werken, maar ik was geen stage begeleidster, maar ik moest het wel doen.

Ik vond het best belangrijk dat de stagiaires ook meekeken met de administratie; hoe deel je lessen in, hoe gaat het met stro afvoeren, wat komt er bij kijken als je hooi en/of stro moet kopen. En niet het leukste: hoe gaat het als je een paard laat inslapen. Hoe gaat het dan verder? Welk bedrijf moet je dan bellen?
Ook vond ik dat stagiaires ook wel eens een dag in het weekend kwamen helpen. Het werk beperkt zich niet tot 2 of 3 dagen in de week van half 9 tot 5. Of helpen bij een wedstrijd.
Een heleboel stagiaires hadden ook een verkeerd beeld van het stage lopen. Die dachten dat ze de hele dag mochten knuffelen en poetsen en rijden. Maar ze vergaten dat de meeste tijd wordt besteed aan hard werken en stomme klussen zoals uitmesten en vegen. Er waren meiden bij die je met alle liefde een vergoeding geeft, maar er waren er ook bij waar jij geld toe moest krijgen omdat ze zoveel tijd en energie kostte. Heel veel gekke dingen meegemaakt met stagiaires, waarvan je dacht: hoe kom je op dit idee? Veel bijzondere meiden gezien.

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 14:51

Toen ik 12 was heb ik stage gelopen op een draverstal in Starnmeer (dan weet je vast wel welke :) )

En nooit meer weggegaan :D kom er nu nog steeds, ben nu 36.

Dus pas op als het te leuk is gaan zij nooit meer weg :P

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 14:59

Ineke2 schreef:
_San87_ schreef:

Maar dit geld net zo goed voor betaalde werknemers.

Met stagiaires moet je er wel mee om kunnen gaan dat ze dingen nog moeten leren en de snelheid nog niet altijd hebben of de handigheid niet. Daar zul je rekening mee moeten houden.

Luie mensen... tja dat heeft niks met stagiair zijn te maken.

Zeker. Maar daar gaat het nu niet over.

Je steekt als bedrijf geld in het goed begeleiden en opleiden van je stagiaires, daar gaat tijd in zitten, geduld, handigheid, je geeft iemand die kort bij je is inzicht in je bedrijf, en ook dat is niet erg, heel nuttig zelfs. Maar als je vervolgens ook nog eens die stagiaires een vergoeding moet gaan geven, dan staat dat, vind ik, meestal niet in verhouding met wat een stagiaire jou als bedrijf kan bieden.

En nogmaals, ik bedoel het niet banketstaaf. Maar als ik stagiaires bijvoorbeeld minimumloon zou moeten betalen, dan hangt de verhouding heel erg scheef. Dan steek ik tijd en geld in iemand opleiden en mag ik er nog voor betalen ook, als je me snapt :).