Wie nog meer helemaal klaar met thuiswerken?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

furioso

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 21:46

.
Laatst bijgewerkt door furioso op 13-08-20 22:16, in het totaal 1 keer bewerkt

SaskiaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 21:56

Door te zeggen dat de thuiswerkers blij moeten zijn dat ze thuis werken, doe je de problemen die wij ervaren af alsof ze er niet toe doen.

Andere werkomstandigheden, andere uitdagingen toch? En dit topic gaat nu eenmaal over thuiswerken en wie daar klaar mee is.

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 22:05

Ik werk al vanaf het begin 2 dagen op kantoor en 3 vanuit huis. Deze balans vind ik heel fijn en hoop dat het bedrijf dit ook in de toekomst mogelijk blijft houden. Scheelt mij ook een uur reistijd en kosten. Zelf heb ik het idee dat ik juist thuis productiever ben :).

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 22:11

Hier mogen we ons werk zelf indelen. Tot aan juni heb ik thuis gewerkt en inmiddels ga ik 2 dagen naar kantoor en werk ik 3 dagen thuis. Heb eerst heel erg moeten wennen aannhet thuiswerken. Daarna weer aan het half-half werken. Wil uiteindelijk wel weer 5 dagen naar kantoor. Dan heb je toch meer ritme en sociaal is het ook fijner. Voor nu wil ik echter nog niet te vaak gaan. Vind het toch allemaal spannend en je merkt toch dat er mensen zijn die de regels minder goed naleven. Van het vele handewassen heb ik ook al eczeem ontwikkeld dus de dagen thuis zijn dan wel fijn. Kunnen die ook weer een beetje bijkomen.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 22:24

Ik ben ambtenaar, ga er niet vanuit dat ik binnenkort naar kantoor mag ivm het goede voorbeeld geven enzo. Maar inmiddels vraag ik mij wel af waarom ik precies naar Den Haag verhuisd ben in maart, ik ben in totaal nog geen 10x op kantoor geweest sinds ik ben begonnen aan mijn nieuwe baan :+ Meer flexibiliteit en geen reistijd is fijn, maar ik woon dus ook alleen in een stad waar ik slechts een handjevol mensen ken.. ik mis het sociale aspect wel. Maar goed, ik heb ten minste nog een baan, dus mag eigenlijk niet klagen :o

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 22:57

Narya schreef:
Ik ben ambtenaar, ga er niet vanuit dat ik binnenkort naar kantoor mag ivm het goede voorbeeld geven enzo. Maar inmiddels vraag ik mij wel af waarom ik precies naar Den Haag verhuisd ben in maart, ik ben in totaal nog geen 10x op kantoor geweest sinds ik ben begonnen aan mijn nieuwe baan :+ Meer flexibiliteit en geen reistijd is fijn, maar ik woon dus ook alleen in een stad waar ik slechts een handjevol mensen ken.. ik mis het sociale aspect wel. Maar goed, ik heb ten minste nog een baan, dus mag eigenlijk niet klagen :o

Oh Narya, hier exact hetzelfde, ook voor de overheid! Ik werk sinds eind maart thuis, 40u per week.. Het is wel pittig hoor. Ook een nieuwe baan, dus kan niet wachten tot we weer naar kantoor mogen. Al is het maar voor 2 dagen per week! Maar tot begin oktober blijft de situatie zo, ben ik bang.

Nele80

Re: Wie nog meer helemaal klaar met thuiswerken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 08:25

Ik ben ambtenaar maar dan in België. Officieel is het thuiswerk verplicht tot begin september. Officieus heb ik tot eind december gehoord. Voor de medewerkers die in deze periode op pensioen gaan is het een rare beleving. Die gaan van thuiswerk naar gewoon thuis zijn. Zonder een echt afscheid. Op 1 september start er bij ons ook een nieuwe medewerker. Zij moet ook vanaf dag 2 thuiswerken.

Hier terug een dagje thuiswerk combineren met 3 (en deze namiddag 4) spelende kinderen.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 09:40

Nele80 schreef:
Ik ben ambtenaar maar dan in België. Officieel is het thuiswerk verplicht tot begin september. Officieus heb ik tot eind december gehoord. Voor de medewerkers die in deze periode op pensioen gaan is het een rare beleving. Die gaan van thuiswerk naar gewoon thuis zijn. Zonder een echt afscheid. Op 1 september start er bij ons ook een nieuwe medewerker. Zij moet ook vanaf dag 2 thuiswerken.

Hier terug een dagje thuiswerk combineren met 3 (en deze namiddag 4) spelende kinderen.

dat heb ik dus, vanaf half maart thuiswerken en nu vakantie, volgende week begint de school waar ik werkte weer en dan hoef ik gewoon niks meer te doen. Mijn opvolger heb ik online ingewerkt en hij kan/mag mij tot 1 oktober nog raadplegen. (ik word tot 1 oktober doorbetaald omdat ik erg veel overuren had staan)
Ik mis ook nog mijn 40 jarig jubileum. Nu houd ik niet van feestjes en recepties, dus dat komt wel goed uit zo, maar nu is er helemaal niets, niemand meer gezien of gesproken (behalve online)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 09:47

Tja, vandaag mijn laatste werkdag, dan nog even vakantie en 1 sept begin ik bij m'n nieuwe werkgever.
Er zijn best wat collega's voor wie ik "opeens" weg ben.

Bij die nieuwe werkgever begin ik ook thuis. Ik ga de 31-ste m'n telefoon en laptop halen en zorgen dat alles werkt, zodat ik de eerste meteen aan de opleiding kan beginnen die standaard bij deze job hoort.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 10:41

Dat lijkt me erg lastig Ikke & Morrie!

Narya hier wel een beetje hetzelfde... Ik ben in januari verhuisd, dichterbij mijn werk. Ken ook nog niet zo heel veel mensen & nieuwe mensen leren kennen op dit moment is best lastig :Y) Ik heb er nog geen last van (want woon samen en heb een auto, dus rijd makkelijk naar bestaande vriendinnen toe), maar nu je het zegt herken ik het wel!

lshannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 11:13

Ik werk sinds 13 maart thuis. De afgelopen dagen miste ik ‘de koelkast’ (zo noemen wij het kantoor, omdat je er altijd een vestje aan moet, zelfs als de mussen dood van het dak vallen).

Maar ik moet zeggen dat ik het thuiswerken verder HEERLIJK vind. We hebben een grote kantoortuin, waar je continu herrie aan alle kanten hebt en het vrij donker is. Het enige wat ik soms mis zijn m’n directe collega’s, maar dan bellen we meestal even. Omdat we als team opereren hebben we sowieso veel digitaal contact. Ik herken me dan ook niet in de verhalen dat mensen zich thuis minder kunnen concentreren: ik heb het idee dat ik nu veel efficiënter werk. Geen wandelingetjes meer naar de koffiebar, even kletsen met collega’s of continu gestoord worden. Wel moet ik meer pauzes inlassen, soms zit ik echt teveel achter de laptop geplakt.

Ik vraag me af of we in september wel echt terug naar kantoor mogen allemaal.. maar ik zou het voorlopig dus niet erg vinden.

Annettu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 11:42

Ik lees wel dat veel mensen liever op kantoor zouden werken i.v.m. de contacten. Dat thuiswerken in hun sociale behoeften snijdt. Maar ik ervaar juist méér sociale contacten. Ik heb veel meer tijd om mijn vrienden te zien. Mijn collega's zijn collega's, dat zijn geen vrienden die gezellig komen eten, film kijken of een spelletje doen.

Mensen willen dus liever op kantoor werken omdat ze anders eenzaam zijn.. zou dat iets zijn waar men rekening mee moet houden kantoorbreed of is dat meer een persoonlijk probleem?

Margoooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 13:35

Annettu_. ik zie s' avonds ook wel vrienden, nu met Corona wel iets minder dan normaal maar begint weer wat meer te komen. Ben 'prive' ook niet eenzaam. Maar ik ben met een Phd bezig en heb dus compleet mijn eigen project, en als ik dan ook de hele dag alleen daar aan werk thuis (ik woon alleen) dan mis ik gewoon even een kort praatje met een collega, hoe zijn/haar project gaat, even sparren over iets of frustratie delen.. Dat doe ik nu wel meer met vrienden maar met collega's is het toch fijner... Sommigen bel ik gewoon wel even op, maar niet met alle collega's ben ik zo close natuurlijk.. Dus het is een 'ander' soort eenzaameheid, iig voor mij..

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 14:40

Sluit ik me bij aan :j Ik ben privé ook helemaal niet eenzaam. Maar als er 40 uur aan contact (wat effectief geen 40 uur is, maar je snapt wat ik bedoel) wegvalt dan heeft dat wel veel impact!

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 15:22

Doubtless schreef:
Sluit ik me bij aan :j Ik ben privé ook helemaal niet eenzaam. Maar als er 40 uur aan contact (wat effectief geen 40 uur is, maar je snapt wat ik bedoel) wegvalt dan heeft dat wel veel impact!

Ja same here!

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 22:02

Dat direct contact met je collega’s over het werk te kunnen praten of sparren gaat gewoon veel vlotter. Nu moet het via mail of videobellen en dat gaat dus gewoon veel trager dan dat je het face to face kan doen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 22:16

Wij mogen het helemaal zelf weten en dat vind ik wel fijn eigenlijk.ik ben liever op kantoor maar sommigen zijn nog 100% thuis.

Wat een afscheid betreft: je kunt toch wel ergens buiten wat goede collega‘s uitnodigen voor taart en koffie als je dat leuk zou vinden?

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 22:53

Mijn vriendinnetjes wonen een treinreis verderop, dus tot afgelopen maand kon ik die ook niet zien.. corona heeft in ieder geval geen wonderen gedaan voor mijn sociale leven :+

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 19:59

Ik ben sinds 10 maart niet meer op kantoor geweest. Thuis werken gaat prima, maar we missen de collega's wel. Mijn man en ik werken op hetzelfde bedrijf in hetzelfde team, we hebben gelukkig elkaar nog om snel te sparren over problemen (zijn troubleshooters). Toch hebben we het er vandaag nog over gehad, wat als we op kantoor zijn. Denk dat we ons juist als gevangenen voelen. Sparren en dergelijke moet nog altijd via teams, want je kunt niet met 2en op 1 scherm kijken. Je mag niet in de kantine eten, moet aan het buro, want de kantine is voor mensen in de fabriek die geen buro hebben.
Wij mogen op kantoor komen, moeten wel een plek boeken van te voren via een app. Van ons team is nog niemand geweest, de andere 2 teams wel maar die hebben new hires die ingeleerd moeten worden. Er zijn 10 werkplekken beschikbaar voor ongeveer 20 man, die plekken zijn voor de nieuwe en hun mentors. In de avonddienst zijn er geen andere teams en hebben we 10 plaatsen voor 8 man, maar niemand gaat dus. :))

De hond had er juist veel moeite mee dat we thuis waren. Was de hele dag waakzaam ons in de gaten aan het houden, kreeg haar rust niet. Nu zondert ze zich wat meer af om de rust te nemen.
Als dit meer de standaard gaat worden moeten wij ons kantoor verbouwen. We hebben een kantoor maar geschikt nu voor 1 persoon. Dan moeten we die gaan inrichten voor 2 personen (en boekenkasten weghalen).

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 20:14

Ik ga nu ongeveer 1 X per week naar kantoor. De rest thuis. In het begin vond ik het vreselijk om zoveel thuis te zitten maar nu vind ik het heerlijk. 1 dag per week collega’s ontmoeten en er even uit. De rest van de week thuis. Thuiswerken gaat ook prima. Het is lekker koel hier, koffie genoeg, pakketjes kunnen weer thuis worden afgeleverd, tussendoor kan je even een wasje ophangen. Ik vind het best fijn.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 13:50

Vanmorgen het bericht geleven dat wij op het werk nog tot het einde van het jaar zo zullen moeten werken met een max van 2 dagen per week naar kantoor. -O-

Of er zullen ineens flinke versoepelingen mogen door gaan en flink zakkende cijfers in besmettingen en zieken. :\

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 13:58

petraaken schreef:
Vanmorgen het bericht geleven dat wij op het werk nog tot het einde van het jaar zo zullen moeten werken met een max van 2 dagen per week naar kantoor. -O-

Of er zullen ineens flinke versoepelingen mogen door gaan en flink zakkende cijfers in besmettingen en zieken. :

Houdt er maar eens rekening mee dat dat "het nieuwe normaal" wordt.
https://www.nu.nl/economie/6072839/bijn ... impen.html

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 19:33

Hier nog steeds thuiswerken en het ziet er ook niet naar uit dat het snel weer kantoorwerk wordt. Ik werkte normaal 1 dag per week thuis en als dat 2 zou worden in de toekomst zou dat mooi zijn, maar helemaal niet meer zoals nu maakt het allemaal nogal vervelend. Je kunt ook niet doorgroeien nu, niemand ziet exact wat je doet heb ik het gevoel.
Maar ook mis ik de treinkwebbels. Er zijn mensen die je geregeld in de trein ziet, waarvan je de naam niet eens weet, maar waar je toch wel geregeld mee spreekt.
Daarnaast zijn 2 collega's de laatste maand aan kanker overleden en ik heb ze niet meer 'gedag' kunnen zeggen. Ook een pensioenganger heb ik gewoon niet meer gezien. Heel raar.
Er zijn wel een paar mensen waar we het over 'bij elkaar thuiswerken' hebben nu. Dat zijn niet direct collega's, maar wel mensen die ook thuis moeten werken en ook wel wat aanspraak willen hebben. Afspraken moeten nog gemaakt worden.

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 19:54

Ik heb geen moment thuis gewerkt.. behalve dan de verplichte vakantie .. maar toen was ik vrij en thuis terwijl je nergens naartoe mocht..
ik werk in de transport sector en heb de hele dag buitenlandse chauffeurs aan de balie.. met een beetje geluk komt er volgende week een soort scherm voor de balie ( ja, zoals ze die in supermarkten al vanaf het begin hebben)..
Maar ergens ben ik ook wel blij dat ik niet thuis hoefde te werken, ik kan niet zo hoed tegen veranderingen en ik had het sneu gevonden voor de hond om ineens weer helemaal aan het werk te moeten.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-20 20:42

Hier ook nog steeds thuis werken.. Ga zo nu en dan toch eventjes naar kantoor. Dat mag onder bepaalde voorwaarden.