Ultimatum aan mijn baas gegeven, wat nu?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

elnienjo

Re: Ultimatum aan mijn baas gegeven, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 11:44

Als je ziekgemeld bent moet je baas gewoon doorbetalen. Ik zou dus ziekgemeld blijven staan tot je een nieuwe baan hebt.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 11:46

Prrrr schreef:
Je krijgt, ook al gewoon aangemelde werknemer, geen uitkering als je verwijtbaar werkloos bent, dus als je zelf ontslag neemt ben je af.

Als je zonder voorgeschiedenis / overleg zelf ontslag neemt dan zal het inderdaad zo werken. Toch zijn er wel mogelijkheden als je werkgever er een grote puinhoop van maakt. Vriendin van mij zat ongeveer hetzelfde als TO en heeft na overleg met UWV (dat duurde overigens wel een flinke tijd) uiteindelijk 'toestemming' gekregen om ontslag te nemen en kwam wel en in aanmerking voor WW. Maar dat is weer een paar jaar geleden, dus geen idee of dat nog steeds zou kunnen.

Maar goed, voor nu is het eigenlijk ook niet relevant want nog heel veel stappen te gaan en waarschijnlijk ook nog andere mogelijkheden.

landvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-19 11:53

Ik wil inderdaad nog niet zover denken als bij de UWV aankloppen voor uitkering. Ik hoop stiekem gewoon dat het allemaal geregeld wordt en dit soort stappen niet nodig zijn.
Het is wel duidelijk dat ik niet meer voor deze baas wil werken en hoop dat we er straks op de een of andere manier uitkomen dat het voor beide gunstig is. Hopelijk zodra ik een nieuwe baan heb gevonden.
Heb nu op een hele toffe vacature gereageerd incl. opleiding. Dit is wel echt iets wat me erg aanspreekt, dus duimen maar! Verder kijk ik gewoon door.

Ik ben nu toevallig bezig met het dossier voor het UWV aan te vullen. Ga een correctie van mijn loongeschiedenis aanvragen.
Voeg als bijlage toe:
* contract
* rooster
* gewerkte uren (die ook ingestuurd zijn naar baas)
* bewijs van inlevering loonheffingskortingformulier
* brief waarin ik vraag om loonstroken

Is er nog iets wat ik zou kunnen toevoegen om een duidelijk beeld te geven?

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 11:56

Als je die op papier hebt: de reacties van je baas waarom het nog niet rond is met de belasting en waarom je geen loonstroken krijgt. Bewijs van loonbetaling zou ik ook bijvoegen. Verder kan ik niks bedenken.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 11:57

Volgens mij heb je het dan ongeveer wel. Misschien nog een bankafschrift van wat ze wel betaald hebben?

Je zou trouwens (heel evil......) die arbeidsinspectie nog als wisselgeld kunnen gebruiken. Er voor nu even niks mee doen, maar het wel alvast aankaarten bij je werkgever dat je die mogelijkheid hebt. Nu ze zien dat je er met het UWV serieus werk van maakt, schrikt de arbeidsinspectie misschien ook wel af.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 11:58

Mocht je volgende week ergens anders aan het werk willen kijk dan even naar de vacatures die ik plaatste, desnoods als vakantiehulp, zit je niet zonder inkomen en heb je de tijd om iets passends te zoeken. Heb je tenminste normale werktijden .

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 12:00

Heb je Whatsapp berichten of mailtjes? Als daarin gevraagd wordt of je vaker kunt werken, je werktijden worden doorgegeven of wat dan ook, is dat nuttig bewijs.
Bewaren dan.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 12:07

Als je je ziek meldt heeft je baas gewoon betalingsplicht en hoef je niet op stel en sprong wat anders. Zorg eerst dat je bewijs kunt overleggen dat jij niet zwart werkt en als je baas premies heeft achterover gedrukt geef hem gerust aan. En ga dan in alle rust op zoek naar een nieuwe werkgever, maar laat je baas nog maar even zweten. Als jij een contract hebt dan mag hij jou niet ziek ontslaan en is hij verplicht je te blijven betalen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 12:55

landvrouw schreef:
Shaggy09 schreef:
Kun je niet tijdelijk een WW krijgen en opzoek gaan naar iets anders? Ik denk echt niet dat het goed is om hier nog langer te blijven. Bovendien denk ik dat wat tijd thuis doorbrengen ook niet verkeerd is voor jou als ik je verhaal zo lees.

Als ik zelf ontslag neem krijg ik geen ww helaas.

Jij rolt om van vermoeidheid.

Niet meer hier willen werken is een prima besluit - ontslag is niet nodig.

(Evil: deze baas heeft het arbospul vast ook al niet geregeld. Geeft niets. Jij staat open voor een gesprek met de bedrijfsarts en in het ergste geval ga je naar de BA van de vakbond.)

landvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-19 13:02

Ik denk inderdaad ook dat ze het arbospul niet goed heeft geregeld en geen arbo-arts heeft. Maakt het dus stuk makkelijker, want ga niet meer aan t werk tot ik met arbo-arts heb gesproken en er duidelijke afspraken zijn gemaakt..
Als ik uberhaupt al aan t werk ga

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 13:48

landvrouw schreef:
Dyphusion schreef:
landvrouw schreef:

Ik woon in Landgraaf, ben bereid 40km te reizen en heb de opleiding diermanagement gedaan (dieren in de zorg). Ik werk nu op een zorgboerderij/woonhuis.

Hmm dan wordt het lastiger, ik dacht dat je echt een zorgopleiding had gedaan. Of voer je nu ook zorg-gerelateerde handelingen uit? Als in ADL, verbroeken, medicatie etc.? Beetje de basis dingen zeg maar.

Ik voer nu ook ADL taken uit ja, medicatie geef ik ook maar weet niet eens of ik daar officieel voor bevoegd ben.

Medicatie geven zonder opleiding mag in elk geval niet, dan heb je ook de Inspectie Gezondheid en Jeugd https://www.igj.nl/onderwerpen/themas/k ... -en-melden

Je baas maakt er nogal een bende van...

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 14:20

Even nog een tip. Neem een kopie van jouw brief zodanig dat je dit als bewijsstuk kan gebruiken indien nodig. Stuur hem op als aangetekende zending (bestaat dit ook in Nederland?) Zo heb je zwart op wit dat jouw werkgever hem ontvangen heeft.

Wanneer er toch problemen uit voor vloeien kan jij aantonen dat jij wel de zaken op orde wilde hebben maar dat de werkgever nalatig is.
Jouw werkgever kan namelijk makkelijk haar brief 'verliezen', 'niet krijgen'.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 14:45

Prrrr schreef:
Als je die op papier hebt: de reacties van je baas waarom het nog niet rond is met de belasting en waarom je geen loonstroken krijgt. Bewijs van loonbetaling zou ik ook bijvoegen. Verder kan ik niks bedenken.

Daarbij ook de vraag(en) van jou kant om het in orde te maken, salaris te storten etc etc. Mits je het hebt natuurlijk en niet mondeling het gedaan.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 14:47

Je zou ook nog even de afspraak aan kunnen halen dat er op de 25e een salarisbetaling zou zijn. Dan staat dat ook meteen ergens genoteerd.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 14:53

Ook een mondelinge overeenkomst is rechtsgeldig - en vermelden dat je er om gevraagd hebt mag gewoon altijd.

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 15:16

Nare situatie, ts. Ik hoop dat er snel verandering komt!

Je hebt trouwens ook recht op 5% van je loon extra als je baas je later dan vier dagen na de afgesproken dag betaalt. Mocht het erop neerkomen dat je je loon moet gaan eisen, dan kun je dat er dus ook bij vragen.

https://www.intermediair.nl/arbeidsvoor ... gle.com%2F

landvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-19 20:52

Heb vanmiddag de brief opgesteld die zaterdag per aangetekende brief naar mijn baas gaat. Hierin vraag ik haar nogmaals om mijn loonstrook, met verwijzing naar de wetten. Daarnaast ook de vraag om mijn loon op tijd over te maken met ook daarbij de verwijzing naar de bijbehoren de wet en artikel in de cao.
Tenslotte heb ik hierin ook aangegeven dat ik mijn dossier heb opgestuurd naar de uwv. En al contact heb gehad met de uwv en belastingdienst. Ten slotte staat hierin dat ze 3 werkdagen heeft om t in orde te maken, voorstel juridisch loket, en dat ik anders contact op ga nemen met de arbeidsinspectie.

Vandaag alles op de post gedaan voor mijn loongeschiedenis correctie aan te vragen bij de uwv.
Merk dat nu ik een duidelijk plan heb dat het me rust bied in mijn hoofd. Nu is het nog even wachten tot mijn volgende stap, maar eindelijk beetje rust.

Super lieve pb-tjes gehad! Echt geweldig hoe iedereen meedenkt, super fijn! <3

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 20:59

Wat goed van je!
't Zal best een behoorlijke drempel zijn geweest, maar nu alles in gang is gezet geeft je dat misschien ook wat rust. Ik hoop dat het alsnog opgelost wordt en dat je straks een leuke nieuwe baan vindt. Dat heb je wel verdiend na al dat gedoe.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 21:05

Ahw dikke knuffel! Fijn dat je iets meer rust hebt. Heb geen advies voor je landvrouw maar ik hoop van harte dat ze het in die 3 werkdagen gaan fixen :(:)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 21:19

Wat krachtig van je, TS! Ik hoop dat er bij je werkgeefster een lichtje gaat branden zodat je dit hoofdstuk kunt afsluiten!

landvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-19 21:20

Cayenne schreef:
Wat krachtig van je, TS! Ik hoop dat er bij je werkgeefster een lichtje gaat branden zodat je dit hoofdstuk kunt afsluiten!

Dat hoop ik ook. Voor mij is het hier wel grotendeels klaar stiekem, maar hoop dat ze t gewoon in orde gaat maken. Veel te kwetsbare doelgroep om zo om te gaan met je personeel..

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 21:28

Mocht haar reactie zijn dat je per kerende post een ontslagbrief krijgt: niets accepteren, eerst laten toetsen bij het juridisch loket, aanvechten en er een vergoeding uit slepen.
En doe dat zéker als je je ziek hebt gemeld en je wordt ontslagen - ontslag tijdens ziekte mag nog steeds niet, voor zover ik weet.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 21:29

Topactie, TS.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 21:57

De vakbond kan echt nog wel iets voor je betekenen. Ik weet dat bij de CNV er wel cases aangenomen worden die al lopen, als je maar lid wordt. Ook hebben ze veel leden geholpen die vanuit de FNV kwamen, vanuit daar een geschil meenamen, en die zijn ook door de CNV geholpen.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 21:58

Goed bezig, TS! Wil je ook graag een hart onder de riem steken :-)