Verzuim werknemer

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 21:43

nynke55 schreef:
Nee, dat zou ik niet, want dat is een kuur voor een levensbedreigende ziekte. Ik denk dat het er ook vanaf hangt hoe dringend dit aan de werknemer gevraagd is.

Je hebt toch geen idee waarvoor ze die therapie heeft?
Misschien ook wel voor een levensbedreigende ziekte ;)
Psychische aandoeningen kunnen net zo goed levensbedreigend zijn.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 21:45

nynke55 schreef:
Nee, dat zou ik niet, want dat is een kuur voor een levensbedreigende ziekte. Ik denk dat het er ook vanaf hangt hoe dringend dit aan de werknemer gevraagd is.

Een depressie (bijvoorbeeld) is ook een levensbedreigende ziekte.

@mysa: persoonlijk zou ik wat anders gaan doen, als ik zo slecht rondkwam van een leven als zelfstandige.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 21:47

Het zou mij niets verbazen als de kwaal werk gerelateerd zou zijn.

Ik wens haar een spoedig herstel.
Laatst bijgewerkt door Boras op 17-05-19 21:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 21:47

Hier blijkt maar weer uit hoe sommige mensen psychische klachten nog onderschatten.

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 21:48

Mizora schreef:
Bij een chemo zou het antwoord simpelweg "nee" zijn geweest (als het al gevraagd werd) en had de werkgever daar direct op kunnen inspelen, in plaats van eerst op je te laten bouwen.

Telt tot 10, gaat even wat anders doen voordat ik nu op dit moment een net antwoord geef.

Allereerst is iemand die chemo moet doen vind ik zelfs nog wat anders dan iemand met psychische problematiek al kan dat laatste bij inadequaat behandelen even goed einde verhaal voor de zieke werknemer betekenen maar toen jouw antwoord er boven op.

Ik had al in een post aangegeven waarom het moeilijker voor iemand om met psychische problematiek nee te zeggen.
Nu was dat nog geen eens de reden om even tot tien e tellen.

Waar ik over struikelde was “als het al gevraagd werd”. Ziek is ziek en geen enkele werkgever mag verschil in ziekte maken op eigen houtje.
Jouw antwoord impliceert dat je dit niet vraagt aan iemand die chemo krijgt maar wel aan iemand die psychische problematiek heeft.
Als werkgever hoor je hier helemaal geen oordeel over te geven wat je nu wel doet.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 21:52

Tiggs schreef:
@mysa: persoonlijk zou ik wat anders gaan doen, als ik zo slecht rondkwam van een leven als zelfstandige.

Lukt niet meer als je de vijftig bent gepasseerd. ;) Ik heb het nu even over onszelf, voor en na de crisis konden/kunnen we er prima van rondkomen, ik viel alleen een beetje over dat euroteken wat je in je eerdere post plaatste. Dat is nogal generaliserend en gaat zeker niet altijd op.

Laurora

Re: Verzuim werknemer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 22:02

Ik word best blij van de hoeveelheid mensen hier die het opnemen voor de werknemer :)

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 22:06

Ja, ik eigenlijk ook wel :)

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 22:28

ElviraKelan schreef:
Mizora schreef:
Bij een chemo zou het antwoord simpelweg "nee" zijn geweest (als het al gevraagd werd) en had de werkgever daar direct op kunnen inspelen, in plaats van eerst op je te laten bouwen.

Telt tot 10, gaat even wat anders doen voordat ik nu op dit moment een net antwoord geef.

Allereerst is iemand die chemo moet doen vind ik zelfs nog wat anders dan iemand met psychische problematiek al kan dat laatste bij inadequaat behandelen even goed einde verhaal voor de zieke werknemer betekenen maar toen jouw antwoord er boven op.

Ik had al in een post aangegeven waarom het moeilijker voor iemand om met psychische problematiek nee te zeggen.

Waar ik over struikelde was “als het al gevraagd werd”. Ziek is ziek en geen enkele werkgever mag verschil in ziekte maken op eigen houtje.
Jouw antwoord impliceert dat je dit niet vraagt aan iemand die chemo krijgt maar wel aan iemand die psychische problematiek heeft.
Als werkgever hoor je hier helemaal geen oordeel over te geven wat je nu wel doet.

Een werkgever mag niet eens vragen wat je hebt officieel. Dus zou ook geen onderscheid kunnen maken dan.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 22:35

Als persoon met een burn-out die veel te lang heeft doorgewerkt kan ik alleen maar beamen hoe lastig het kan zijn om nee te zeggen. Je voelt je al schuldig omdat je (veel) ziek bent, en dan komt iemand iets vragen wat voor hen heel redelijk lijkt, waar andere medewerkers baat bij hebben. Ik verzeker je dat je je voor het blok gezet voelt.

Mijn werkgever vroeg laatst of ik in mijn re-integratie misschien deel kon nemen aan 3 werkgroepen, want de anderen konden niet (ik had aangegeven dat ik eentje wel kon doen, mits het overleg niet te lang duurde). Ik heb ja gezegd. Een week later heb ik een mail gestuurd dat ik erop terug moest komen, en dat ik ze toch niet alle 3 kon doen. Vind ik het naar dat ik erop terug moet komen? Ja! Maar op dat moment voelde ik me overrompeld, overzag ik niet precies waar ik ja tegen zei en ik begon pas thuis te voelen hoeveel stress het me opleverde.

Therapie verzetten als je flink depressief bent is idd als chemo verzetten. Of, bij de niet dodelijke ziektes, is het te vergelijken met tijdelijk stoppen je medicatie te nemen. Nee je zal er niet direct dood aan gaan, maar het kan wel hele vervelende gevolgen hebben. In het beste geval voel je je een poosje wat minder goed. In het slechtste geval kun je er een flinke terugval van krijgen. En hoewel het verzoek heel redelijk kan lijken ("joh, kun je een poosje stoppen met je medicatie zodat je die bijwerkingen niet meer hebt en deze bus voor ons kunt rijden, zodat de buschauffeur met vakantie kan?") is het dat eigenlijk niet.
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 17-05-19 22:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 22:39

Boras schreef:
De therapeut bepaalt op welke termijn in het belang van het herstel de volgende afspraak moet plaatsvinden.

Niet de client, niet de werkgever en niet de collega's.

Precies dit verder vervelend maar het is niet zo dat diegene dit voor de hobby doet.. maar vanwege ziekte

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 22:46

mysa schreef:
Shaggy09 schreef:
Ik vind dat je hierop voorbereid moet zijn als je een bedrijf begint.

Maar hoe bereid je je voor? Hoe dek je het risico af? Wij hebben verzuimverzekeringen uiteraard, maar die dekken niet alles en bovendien heb je bijna nooit de mogelijkheid om direct vervangend gekwalificeerd in te kunnen zetten

Natuurlijk kun je nooit op alles voorbereid zijn want ondernemen is nou eenmaal een risico nemen.
Maar ik vind niet dat je je werknemers kan gaan duperen (in welke vorm dan ook) omdat je je bezetting niet rond krijgt.

En ik heb absoluut geen medelijden met werkgevers wat betreft hun verdiensten en overuren. Je kiest daar allemaal voor als je zelfstandig ondernemer word.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 22:48

Medelijden wordt ook niet gevraagd. ;)

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 22:55

Nee maar uit sommige reacties kreeg ik wel zo'n gevoel.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 23:01

tengeltje11 schreef:
geen idee hoe het in nl zit,maar in belgie vragen werkgevers dan ook vaak om gewoon volledig op de ziektewet te gaan,dan moeten zij ten minste niet meer instaan voor de kosten en kan er een vervanger gezocht worden.

helemaal terecht ook.

Helemaal mee eens.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 23:16

Maar ook dat moet een keuze van de werknemer zijn, in overleg met de behandelaar. Misschien is het juist voor het herstel wel goed voor deze werknemer om 2 of 3 dagen per week te blijven werken

Arethe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 23:17

Ik vraag me af hoe TS er nu over denkt na al deze antwoorden, of dit iets teweeg heeft gebracht bij haar.

Verder mooi horen iedereen opkomt voor iemand met psychische problemen. Zelf ook ooit een traject met therapie moeten volgen, nooit gevraagd dit eens te verzetten maar ik weet zeker dat wanneer ik hierop ‘ja’ had gezegd dat mijn behandelaar de noodzaak van het traject had aangekaart. Op zo’n basis therapie volgen doe je niet zomaar, dan is er echt wel wat aan de hand. Ik hoop dat je toch iets meer begrip kunt opbrengen i.p.v. een vergelijking maken met een tandarts of doktersafspraak. Verder vind ik dit ook niet heel erg netjes om op bokt te zetten, je weet nooit hoe dit uiteindelijk tegen je kan werken of wie erachter komt.

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 23:20

Vjestagirl schreef:
Als persoon met een burn-out die veel te lang heeft doorgewerkt kan ik alleen maar beamen hoe lastig het kan zijn om nee te zeggen. Je voelt je al schuldig omdat je (veel) ziek bent, en dan komt iemand iets vragen wat voor hen heel redelijk lijkt, waar andere medewerkers baat bij hebben. Ik verzeker je dat je je voor het blok gezet voelt.

Mijn werkgever vroeg laatst of ik in mijn re-integratie misschien deel kon nemen aan 3 werkgroepen, want de anderen konden niet (ik had aangegeven dat ik eentje wel kon doen, mits het overleg niet te lang duurde). Ik heb ja gezegd. Een week later heb ik een mail gestuurd dat ik erop terug moest komen, en dat ik ze toch niet alle 3 kon doen. Vind ik het naar dat ik erop terug moet komen? Ja! Maar op dat moment voelde ik me overrompeld, overzag ik niet precies waar ik ja tegen zei en ik begon pas thuis te voelen hoeveel stress het me opleverde.

Therapie verzetten als je flink depressief bent is idd als chemo verzetten. Of, bij de niet dodelijke ziektes, is het te vergelijken met tijdelijk stoppen je medicatie te nemen. Nee je zal er niet direct dood aan gaan, maar het kan wel hele vervelende gevolgen hebben. In het beste geval voel je je een poosje wat minder goed. In het slechtste geval kun je er een flinke terugval van krijgen. En hoewel het verzoek heel redelijk kan lijken ("joh, kun je een poosje stoppen met je medicatie zodat je die bijwerkingen niet meer hebt en deze bus voor ons kunt rijden, zodat de buschauffeur met vakantie kan?") is het dat eigenlijk niet.

Een tip voor de volgende keer als je weer iets gevraagd word door wie dan ook, leer jezelf altijd als antwoord te geven: Ik kom daar later even op terug.
Hiermee doe je geen toezegging, kun je er rustig over nadenken!

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 00:03

nynke55 schreef:
En daarom namen wij later alleen personeel aan via een uitzendbureau. Zoals ik zeg, het moet van 2 kanten komen. Alle begrip voor ziekte, maar zonder werknemers kun je je bedrijf sluiten. En ik vind dat je best je werknemer kunt vragen of ze een sessie een week kan verzetten en ik ben ook van mening dat de sfeer in een bedrijf zo moet zijn dat je dat als werknemer moet kunnen weigeren.

Hier idem dito,een paar van dit soort werknemers en je kan je bedrijf opdoeken.En iedereen maar zeuren over geen vaste contracten krijgen.Als klein bedrijf trek je het niet met zulke personeel.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 00:25

Kom op zeg, stel nou dat iemand anders ziek wordt, dan moet het bedrijf zeker dicht?
Een bedrijf dat ziekte niet kan opvangen, heeft geen lang leven. Er moet een andere mogelijkheid zijn dan ziekte werknemers vragen/verplichten hun behandeling uit te stellen of dan maar ziek te komen werken.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 06:02

Moeilijk oordelen hoe het met de gezondheid van jouw collega gaat maar mss kan ze die sessie moeilijk missen? Dat ze eerst instemt interpreteer ik dat ze niet van slechte wil is, dat ze erop terugkomt is allicht nadat ze dit met haar arts of therapeut besproken heeft. Iedereen heeft recht op verlof maar gezondheid primeert, toch?
En strikt genomen vind ik het dat het niet de zieke werknemer haar probleem is dat er een personeelstekort is, dat is de verantwoordelijkheid van de WG.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 07:33

Dus... collega van TS heeft op voorhand doorgegeven wanneer ze afwezig zal zijn ivm therapie. Dan vragen meerdere andere collega's op eenzelfde dag verlof en moet therapie van de collega daarvoor wijken...?
Ik begrijp niet waarom dan de andere collega's tezamen verlof krijgen.
Een afspraak met een therapeut verplaatsen is echt niet altijd zo eenvoudig. Je collega gaat wellicht naar een therapeut om beter te functioneren. Dat is toch ook in jullie voordeel?

Ook ik vind het daarnaast jammer dat dit zomaar op bokt geplaatst wordt. Als ik dat als werknemer zou tegenkomen, zou ik daar ook niet om kunnen lachen.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 07:40

Misschien was het verlof er voor al goedgekeurd?
Persoonlijk kan ik het wel een beetje begrijpen.
Als ik werkgever zou zijn, zou ik ook liever hebben dat een zieke werknemer helemaal thuis blijft en volop en intensief aan haar herstel werkt, dan elke week dagen afwezig zijn, afspraken herroepen.

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 07:45

conejo schreef:
ElviraKelan schreef:

Een werkgever mag niet eens vragen wat je hebt officieel. Dus zou ook geen onderscheid kunnen maken dan.

Genoeg werkgevers die dat wel doen Nb heb ik zelf bij een werkgever gewerkt waarbij ze het wel vroegen en ziekmelding als keuze zagen.

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 07:51

dromertje2 schreef:
Misschien was het verlof er voor al goedgekeurd?
Persoonlijk kan ik het wel een beetje begrijpen.
Als ik werkgever zou zijn, zou ik ook liever hebben dat een zieke werknemer helemaal thuis blijft en volop en intensief aan haar herstel werkt, dan elke week dagen afwezig zijn, afspraken herroepen.

100% ziek thuis zijn kan in dit geval herstel belemmerend zijn. Dus mogelijk is ze actief bezig met herstel juist door een paar dagen wel te werken.