Studieschuld van 50k, hoe dan?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Chiren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 00:16

Je weet dat de studiebelasting van een hbo of wo op 40 uur per week ligt? Wat vind je dan gek aan niet er naast kunnen werken? Niet iedereen is meer dan 40 uur per week intensief belastbaar.

Ik heb zelf een studiebelasting van +- 60 uur in de week. Mijn standaard studiebelasting ligt rond de 35 uur maar ik werk ook mee aan een groot wedstrijdproject wat 20 a 25 uur per week extra kost. Mijn studie is zeer beperkt te volgen en ik zit dan ook in een van de duurste studentensteden. Omdat woonruimte hier niet te betalen is, woon ik op 50 minuten reizen. Ik ben nog steeds veel geld kwijt en ja, ik heb berekend of dit loont (ov kosten/tijd/etc).

De zesje mentaliteit heb ik helemaal niets mee en ik ga dan ook voor goede cijfers, ik ben niet lui en heb nou eenmaal meer capaciteit. Maar ja; ik moet daar wel hard voor werken. Want ik studeer in een complex vakgebied. En dat zijn natuurlijk keuzes, maar is het zo erg om meer dan het gemiddelde te willen? Om de grens van je capaciteit op te zoeken? Nu heb ik die kans nog en het is voor mijn toekomst.

Door mijn studiebelasting kan ik niet genoeg werken om alle lasten te dekken en dus bouw ik wel een aanzienlijk studieschuld op.

Ik kies dus inderdaad met heel mijn hart voor een studieschuld omdat ik echt volledig geloof in mijn vak.

(En ik ga straks gewoon terug betalen, ik studeer niets geneeskundigs of rechten, maar ik ga straks wel als starter direct boven de €2800 netto verdienen)

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 00:21

Wildgirl schreef:
Resistence, dan zou dus mijn keuze zijn: ik wil in Rotterdam op kamers ipv Groningen dan moet ik dus meer werken want het is daar duurder.
Lukt dat niet met mijn studie? Dan moet ik creatief zijn, een andere studie zoeken of een ander baantje. Als dat allemaal niet wil dan ga ik dus niet in Rotterdam wonen.
Ik heb gedurende dit topic eens geïnformeerd bij 4 vrienden, allen begin 30 dus mijn leeftijd. Allen 1 of 2 HBO studies afgerond, allen een mooie carrière op hbo+/wo niveau inmiddels. Allen gebruik gemaakt van stufi als basisbeurs gift. 1 vd 4 heeft nu nog een schuld van 4k(origine 24), de rest heeft nooit schulden gehad. Ouders hebben nergens noemenswaardig mee gedaan.Waarom kon dat pak em beet 15 jaar geleden wel en nu veel minder?

Overigens, blij dat jij 1 vd weinigen bent resistence die er gewoon open over is en niet gelijk in de defence schiet!

Je zegt het zelf Al, de basisbeurs! Als jij die uitwonend 6 jaar ontvangt (zo lang duurt mijn studie zonder uitloop), dan scheelt dat toch zo'n 21.000 euro.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 00:25

Chiren schreef:
En dat zijn natuurlijk keuzes, maar is het zo erg om meer dan het gemiddelde te willen? Om de grens van je capaciteit op te zoeken? Nu heb ik die kans nog en het is voor mijn toekomst.

Ik vraag me wel af of we met elkaar de lat niet veel te hoog leggen. Als je niet studeert, maar kiest voor een vakopleiding, wordt je een soort meewarig aangekeken. Ik merkte tijdens mijn studies en in mijn huidige baan dat het niveau van HBO erg werd/wordt aangepast richting het vroegere MBO. Zodat iedereen maar mee kan doen? Maar is het dan oke dat je naast gemiddeld 40 uur studiebelasting (is dat dan excl vakantieweken?) geen puf meer hebt om vakken te vullen? Of 'moet' je ook wel tijd hebben voor een sociaal leven en sport en ontspanning en gaat dat boven ook zelf nog wat geld verdienen? Of is deze generatie zo gepamperd dat 'hard werken' een andere definitie kreeg?

Amalarab

Re: Studieschuld van 50k, hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 00:35

Mijn studerende dochter (1e jaar)woont thuis zonder kostgeld. (ze had mazzel met 50% korting op het collegegeld!)
Zij werkt, krijgt aanvullende beurs, zorgtoeslag + een beetje alimentatie. Als ze zo door zou gaan de komende jaren hoeft ze geen schuld op te bouwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 00:40

Chubby schreef:
Chiren schreef:
En dat zijn natuurlijk keuzes, maar is het zo erg om meer dan het gemiddelde te willen? Om de grens van je capaciteit op te zoeken? Nu heb ik die kans nog en het is voor mijn toekomst.

Ik vraag me wel af of we met elkaar de lat niet veel te hoog leggen. Als je niet studeert, maar kiest voor een vakopleiding, wordt je een soort meewarig aangekeken. Ik merkte tijdens mijn studies en in mijn huidige baan dat het niveau van HBO erg werd/wordt aangepast richting het vroegere MBO. Zodat iedereen maar mee kan doen? Maar is het dan oke dat je naast gemiddeld 40 uur studiebelasting (is dat dan excl vakantieweken?) geen puf meer hebt om vakken te vullen? Of 'moet' je ook wel tijd hebben voor een sociaal leven en sport en ontspanning en gaat dat boven ook zelf nog wat geld verdienen? Of is deze generatie zo gepamperd dat 'hard werken' een andere definitie kreeg?

Maar volgens mij heb je geen idee wat die studiebelasting inhoudt.

Wat ik deze week heb aan school:

Maandag: van 9-15 introductie in een nieuw vak. Daarna schrijf ik tot 6 aan mijn boek wat in mijn portfolio moet. Van 7-9 heb ik modevakschool.

Dinsdag: 's ochtends werken aan een prototype. Dan van 1 tot 3 theorieles. Daarna theorie zelf uitwerken. 's Avonds ben ik bezig met het ontwerpen van een campagne om mezelf binnen te krijgen bij een gewenste stageplek.

Woensdag: Van 9-11 werken aan vak waarvan we maandag de introductie hadden. Daarna naar Amsterdam reizen en krijgen we tot 9 uur 's avonds onze briefing voor de NRC Charity Awards en een les en een gesprek met Peter vanderMeersch.

Donderdag: Tot half 11 de tijd om een debrief te schrijven voor onze cliënt waar we om 11 uur een gesprek mee hebben en binnen twee uur moeten weten waarover de ad die we voor ze gaan maken en in het NRC gaan drukken moet gaan. 's middags heb ik eerst theorieles en daarna les in het vak wat we momenteel krijgen. 's avonds huiswerk voor modevakschool doen.

Vrijdag: Van 9 tot 12 een brainstormsessie over de Charity Awards. Daarna les in het vak, dan een portfoliowebsite bouwen die zaterdag af moet zijn omdat we dan naar Londen gaan met school en een week lang daar non-stop aan briefings van advertising agencies moeten werken.

Daar tussendoor heb ik ook nog een moestuin en rijd ik twee uur per week paard. Ook moet ik nog eten en koken. In het weekend werk ik 10 uur, en af en toe wil ik ook wel wat tijd voor mezelf. :)

Dusja, aardig vol rooster. Maar ik klaag niet, ik heb het naar mijn zin. En later een goede baan. Betaal ik het terug. :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-05-19 00:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 00:42

Ik heb ook gestudeerd Resistance :j Ook naast ft-baan en gezin. Ik weet wel dat het hard werken is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 00:43

Chubby schreef:
Ik heb ook gestudeerd Resistance :j Ook naast ft-baan en gezin. Ik weet wel dat het hard werken is.

Wat een kortaffe reactie. Eerst beweer je dat deze generatie gepamperd is, en als iemand dan de moeite neemt om je het tegendeel te bewijzen reageer je zo.

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 00:46

Zoo, we gaan ff een collectief zeiktopic over studenten maken? Het ligt mogelijk aan mijn manier van lezen, maar ik zie hier een aantal mensen die vergelijkingen maken die toch niet helemaal lijken te kloppen.

Allereerst is het leenstelsel natuurlijk ingevoerd, daarnaast zijn de prijzen van collegegelden, boeken, kamers (als je die al kan vinden), en van voedsel omhoog gegaan. Dus qua studeren is het financieel gezien niet meer vergelijkbaar met een aantal jaar terug.

Ergens voel ik de behoefte om uit te leggen waarom ik ruim 30000-40000 euro aan schuld heb en dat nog veel meer gaat worden. Maar ik ga het niet hier doen omdat ik het idee krijg dat het toch met een drogreden wordt afgedaan, mocht er nou iemand zijn die daar een open en eerlijk gesprek over wil aangaan dan mag je met alle liefde een pb'tje sturen :)

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 00:47

Maar eerlijk, als ik kritisch mag zijn? :=

De modevakschool is geen studie, da's een hobby. Je moestuin is een hobby en je paardrijden is een hobby. Die tijd zóu je ook kunnen spenderen aan een bijbaantje, toch? Je maakt daarin een andere keuze en dat is je goed recht, maar dan is in jouw geval je studieschuld óók een keuze.

Chiren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 00:48

Ik begrijp niet hoe mijn generatie aan de ene kant de lat te hoog kan leggen maar aan de andere kant eigenlijk gepamperde softies zijn. Kun je dat meer uit een zetten?

Een studiejaar (hbo/wo) bestaat uit 60 EC’s, 1 EC staat voor 28 uur. 28*60 komt neer op 1680 uur. Ik ga voor het gemak uit van 8 weken zomervakantie en 2 weken kerst, dan blijven er dus nog 42 weken over. 1680/42 = 40 uur.

Ik kan niet spreken voor andere studies, maar aan mijn faculteit ben je inderdaad 40 uur per week kwijt van september tot en met half juli. Op de open dagen wordt er nadrukkelijk gewaarschuwd dat je niet moet denken dat je nog tijd heb voor een bijbaantje, dat kost je hoogstwaarschijnlijk je studie. Wij hebben naast de zomervakantie en twee weken rondom de jaarwisseling geen vrij. En in onze kerstvakantie worden wij geacht om door te werken en liggen er gewoon deadlines. Zelf ben ik de afgelopen kerstvakantie rond de 20 uur per week aan het studeren geweest. In mijn zomervakantie loopt mijn wedstrijdproject door, de kampioenschappen zijn dan. Daarnaast werk ik gemiddeld 32 uur per week en ik ga niet op vakantie, want het geld dat ik verdien ben ik nodig om het studiejaar door te komen.

Als je weet dat studeren hard werken is, waarom probeer je dan de huidige studenten weg te zetten als een stel luie zuipschuiten?
Laatst bijgewerkt door Chiren op 14-05-19 00:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 00:52

Chubby schreef:
Maar eerlijk, als ik kritisch mag zijn? :=

De modevakschool is geen studie, da's een hobby. Je moestuin is een hobby en je paardrijden is een hobby. Die tijd zóu je ook kunnen spenderen aan een bijbaantje, toch? Je maakt daarin een andere keuze en dat is je goed recht, maar dan is in jouw geval je studieschuld óók een keuze.

Wauw, wat denigreren we weer lekker over een vakopleiding. Die toevallig een mooi plekje op mijn CV krijgt en een grote rol gaat spelen in mijn toekomstbeeld. Ik ben wel klaar met jou in deze discussie. Als je zo ontzettend vast zit in je beeld van dat de "zielige" student zich aanstelt en harder moet werken, wat doe je hier dan nog?

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 01:02

Chiren schreef:
Ik begrijp niet hoe mijn generatie aan de ene kant de lat te hoog kan leggen maar aan de andere kant eigenlijk gepamperde softies zijn. Kun je dat meer uit een zetten?

Ehhh, check de vraagtekens. Ik vraag me af waar het mis ging, wat is een oorzaak dat zoveel studenten zulke schulden hebben. En waarom was dat 'vroeger' niet.

En Resistance, ik zeg niet dat je zo'n modevakschool niet zou moeten/mogen doen naast je opleiding. Integendeel, ik denk dat het heel nuttig is! Zouden meer mensen moeten doen. Maar het is toch een keuze die je maakt. Zijn er nu meer studenten die zulke keuzes maken - omwille van hun cv, uit brede interesse, whatever - dan vroeger? Koos men vroeger vaker voor een betaalde bijbaan ipv zo'n toevoeging dan nu?

Ik wil helemaal geen oordeel vellen. Ik constateer volle kroegen en terrassen. Ik vraag me af of, etc. Dat is toch de bedoeling van een discussie, onder andere?

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 01:05

Wildgirl schreef:
Resistence, dan zou dus mijn keuze zijn: ik wil in Rotterdam op kamers ipv Groningen dan moet ik dus meer werken want het is daar duurder.
Lukt dat niet met mijn studie? Dan moet ik creatief zijn, een andere studie zoeken of een ander baantje. Als dat allemaal niet wil dan ga ik dus niet in Rotterdam wonen.
Ik heb gedurende dit topic eens geïnformeerd bij 4 vrienden, allen begin 30 dus mijn leeftijd. Allen 1 of 2 HBO studies afgerond, allen een mooie carrière op hbo+/wo niveau inmiddels. Allen gebruik gemaakt van stufi als basisbeurs gift. 1 vd 4 heeft nu nog een schuld van 4k(origine 24), de rest heeft nooit schulden gehad. Ouders hebben nergens noemenswaardig mee gedaan.Waarom kon dat pak em beet 15 jaar geleden wel en nu veel minder?

Overigens, blij dat jij 1 vd weinigen bent resistence die er gewoon open over is en niet gelijk in de defence schiet!

Waarom huur geen anti kraak flatje in Rotterdam. Dat is voordeliger dan op kamers wonen.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 01:10

Wildgirl schreef:
Chubby schreef:
Maar serieus, de kroegen zitten echt belachelijk vol studenten hier. En de terrasjes overdag ook bij mooi weer. Dus de afspiegeling hier in dit topic komt echt niet overeen met de realiteit die ik zie/zag in Rotterdam en Breda.

Idem in Groningen als ik op een willekeurige dag vanaf de zaak het centrum in loop rond lunchtijd.

Oke dus omdat jullie dit vernomen hebben is het een feit? Wat jullie wellicht in een studie hebben geleerd, is dat er totaal geen conclusies te trekken zijn uit een enkele waarneming zonder achtergrond informatie. De terrassen zitten vol, maar wie zegt dat dit studenten zijn? Welk percentage is dit van de gehele populatie? Is dit niet een periode waarin er net een tentamenweek geweest is en iedereen even vrij heeft?

Jullie berichten zijn behoorlijk suggestief en denigrerend. Gelukkig, zijn er op het internet voldoende bronnen met objectieve waarnemingen. Het aantal studenten/jong volwassenen met een burn-out is een stijgende lijn.
https://www.google.nl/amp/s/amp.nos.nl/ ... lemen.html

Een studieschuld van 50 K zit je zo aan. Zo zit ik ook ergens rond dit bedrag. Heeft niets met ‘teveel feesten te maken’. Dit is een bewuste keuze die ik zelf heb gemaakt. Ik wilde meer studeren op een privé universiteit. Voordeel is wel, dat ik in het oude leenstelsel val met mijn hoogste schuld. Dus 35 jaar naar draagkracht afbetalen en de rest wordt kwijtgescholden.

De stereotype student zit er vast tussen, maar we zijn allemaal jong geweest. Kan je het ze kwalijk nemen? We worden geforceerd rond onze 18e een keuze te maken. De hersenen zijn nog niet eens volledig ontwikkelt op dat moment. En als je dan nog steeds neerkijkt op ze: succes. Het zijn wel de dokteren/advocaten/weet ik het die jou gaan helpen wanneer nodig.

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 01:14

Houden jullie er rekening mee dat het leenstelsel tegenwoordig anders in elkaar zit? Op kamers gaan is best prijzig en jeugdloon is echt om te huilen.

pompadour schreef:
Waarom huur geen anti kraak flatje in Rotterdam. Dat is voordeliger dan op kamers wonen.

En dan tussen je tentamens door moeten verhuizen door die opzegtermijn van 2 weken zeker?

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 01:18

Ik vind het hier behoorlijk kort door de bocht.. De ene studie is nu eenmaal zwaarder dan de ander en ook de ene student leert makkelijker dan de ander.
Ik leer gelukkig makkelijk en haal toetsen door weinig te leren. Ik ken ook mensen die daar wel meer tijd aan kwijt zijn om vervolgens met een 6-7 toetsen te halen. Maar dat betekent toch niet dat ze het niveau niet aankunnen?

Ik zelf ben na 2 jaar voltijd overgestapt op duaal en kon daardoor pas uit huis. Eerder had ik dat ook niet kunnen betalen. Dat resulteerde voor mij in gemiddeld 28u pw werken en 1 dag per maand school terwijl ik voor 32u pw betaald word. Ik zit nu samen met mijn vriend in een 3kamer appartement 1 dorp van waar ik opgegroeid ben, praktisch naast mijn werk met daarnaast nog een auto voor de deur. Kwa schoolwerk heb ik daarnaast nu flexibele deadlines en kan ik gewoon doorwerken in de zomervakantie.
Vriendinnen die de voltijd zijn blijven doen lopen nu echter naast mij stage a 32u pw voor slechts 300eu pm, daarnaast nog 1 dag school en daarnaast nog praktisch dezelfde opdrachten die ik niet heb af gekregen in het tijdsbestek dat zij er voor hebben. Terwijl ik er praktisch gezien meer tijd voor had om er aan te werken.

Om er nog maar niet over te spreken dat ik in mijn 1e jaar mijn opdracht eens naast dezelfde opdracht van een toen 4e jaars heb gelegd (toen diegene 1e jaars was) en er werd bij ons veel meer diepgang en gebruik van aanvullende methoden gevraagd. Er wordt wat dat betreft imo ook gewoon meer gevraagd dan bijv. 10 jaar geleden.

Ik kom zelf met een relatief lage schuld van school, maar dat komt wel omdat ik thuis kon blijven wonen en in het dorp verderop kon studeren. Daarnaast had ik een aanvullende beurs. En op dit moment verdien ik meer dan toen ik nog 40u/pw ongeschoold werk deed en betaald mijn werkgever mijn boeken en opleiding. En dat scheelt je zo duizenden euro's per jaar. Want ook het schoolgeld is afgelopen jaren weer zo'n 100eu duurder geworden zag ik vanmiddag...

Overigens heb ik vorig jaar zelf ook tegen een burn-out aangezeten door de combinatie stage-school-privé.

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 01:22

Shae schreef:
Houden jullie er rekening mee dat het leenstelsel tegenwoordig anders in elkaar zit? Op kamers gaan is best prijzig en jeugdloon is echt om te huilen.

pompadour schreef:

En dan tussen je tentamens door moeten verhuizen door die opzegtermijn van 2 weken zeker?

Niet als je voor lange tijd in Rotterdam studeert en dan op kamers moet gaan huren,
Je moet minimaal een jaar in een anti-kraak woning wonen

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 01:28

Chubby schreef:
Ehhh, check de vraagtekens. Ik vraag me af waar het mis ging, wat is een oorzaak dat zoveel studenten zulke schulden hebben. En waarom was dat 'vroeger' niet.

Manlief (heeft HBO) gedaan ... pak hem beet.. in (geloof ik) 1989 afgestudeerd en had een flinke (25-30000 gulden) studieschuld.
Zo waren er toentertijd echt meerdere die best een flinke studieschuld hadden.

Het is dus niet iets van (alleen) deze tijd.

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 01:38

Een studie is een 40-urige werkweek. Bijbanen worden vaak afgeraden en niet voor niks. Tuurlijk kun je ipv hobby’s uitoefenen en relaxen nog gaan werken, maar besef je wel dat niet iedereen dat volhoudt, 4-6 jaar lang.
Ik kon werken naast mijn studie, omdat dat mentaal niet zo zwaar was en ik weinig contacturen. Echter, nu ben ik bezig met promoveren en werk dus ook 40 uur p week. Nou, daarnaast zou ik echt niet nog een baantje kunnen nemen hoor (hoeft ook niet, is betaald werk). Ik ben mentaal dan echt wel “op”.

Overigens, de artsen in spe hebben ook niet zomaar een baan meer hoor. Dat is momenteel ook best lastig. Je hebt nooit garanties op kunnen terugbetalen.

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 03:56

Met het huidige stelsel wordt je de keuze voor lenen niet eens gegeven dus dat is uiteraard een ander verhaal, maar de meeste mensen die op dit moment klagen over hypotheken stammen hoogstwaarschijnlijk wel uit de tijd waarin je die keuze zelf moest maken. ;-)

Tjdens mijn studie zelf gelukkig niet hoeven lenen, had een zaterdag baantje en leefde bewust (uitwonend).

Financiële keuzes zijn persoonlijk en van veel zaken afhankelijk, maar ik verbaasde me over het gemak waarmee medestudenten met hun financiën omgingen. Qua studielast exact hetzelfde (eigen belemmeringen daargelaten). Maar eerlijk, wat zag ik er veel die hun complete studententijd leefden als een koning op het geld van een ander.

Maximaal bijlenen, groot deel van de uitgaven waren aan drank, feestjes, etentjes, reisjes, gadgets etc. Toch halverwege de maand al klagen dat het op was. Studieverplichtingen skippen want "ik heb 10 jaar dus waarom haasten".

Ik weet niet van ieders persoonlijke situatie, maar vind het wel wat hypocriet wanneer ik hen nu hoor klagen over de schuld en belemmering daardoor. Ik heb altijd geleerd "wat je niet hebt kun je ook niet uitgeven". Fijn dat DUO het voor jou toch mogelijk maakt om rijk te leven, maar dat is dan m.i. een keuze die je maakt, wetende dat hij je nog zal achtervolgen tot het afbetaald is.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 05:35

Ik snap persoonlijk niet hoe mensen aan 50k schuld komen.
Toen ik de pabo deed was collegegeld misschien 2000 euro per jaar. x 4 jaar = 8000 euro.
Is 52000 dan echt puur 'huur en leef geld'?

Ik kreeg 90 euro terug per maand aan collegegeld geloof ik (doen ze dat nu niet meer?). Ik ben in 2013 afgestudeerd.

Maar, ik woonde wel thuis... dus hoefde niet 'maximaal' bij te lenen om midden in Amsterdam op een postzegel te wonen.
En naast m'n stage en school werkte ik elke donderdagavond en zaterdag (en koopzondag).

M'n broer had overigens wel een grotere schuld.. die leende ook maximaal.. om tickets voor festivals en techno feestjes te kopen.
En zo ken ik nog iemand die leende maximaal tijdens haar rechten studie en die met dat geld haar wereldreis gefinancieerd heeft. Ja, dan snap ik een grote schuld wel.

Mag ik even een kanttekening maken: ik woon sinds midden 2013 niet meer in Nederland.. dus alle precieze wijzigingen in collegegeld/basisbeurs etc ben ik niet volledig van op de hoogte.

@Marlinde, ja herkenbaar zo ken ik er ook wel een paar. Heb er zelfs een die 11 jaar deed voer een HBO studie, omdat ie geen zin had om er wat aan te doen. Toen zijn die regels aangepast en opeens moest ie toch wel afmaken.
Laatst bijgewerkt door Nagini op 14-05-19 05:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Fellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 05:56

Nagini schreef:
Ik snap persoonlijk niet hoe mensen aan 50k schuld komen.
Toen ik de pabo deed was collegegeld misschien 2000 euro per jaar. x 4 jaar = 8000 euro.
Is 52000 dan echt puur 'huur en leef geld'?

Ik kreeg 90 euro terug per maand aan collegegeld geloof ik (doen ze dat nu niet meer?). Ik ben in 2013 afgestudeerd.

Maar, ik woonde wel thuis... dus hoefde niet 'maximaal' bij te lenen om midden in Amsterdam op een postzegel te wonen.
En naast m'n stage en school werkte ik elke donderdagavond en zaterdag (en koopzondag).

M'n broer had overigens wel een grotere schuld.. die leende ook maximaal.. om tickets voor festivals en techno feestjes te kopen.
En zo ken ik nog iemand die leende maximaal tijdens haar rechten studie en die met dat geld haar wereldreis gefinancieerd heeft. Ja, dan snap ik een grote schuld wel.

Mag ik even een kanttekening maken: ik woon sinds midden 2013 niet meer in Nederland.. dus alle precieze wijzigingen in collegegeld/basisbeurs etc ben ik niet volledig van op de hoogte.

@Marlinde, ja herkenbaar zo ken ik er ook wel een paar. Heb er zelfs een die 11 jaar deed voer een HBO studie, omdat ie geen zin had om er wat aan te doen. Toen zijn die regels aangepast en opeens moest ie toch wel afmaken.

Als je de berekening van resistance een paar pagina’s terug leest dan heb je een mooie berekening van hoe je aan zo’n schuld komt. Thuis wonen tijdens je studie is totaal niet vergelijkbaar met (noodgedwongen) op kamers en alles voor jezelf moeten betalen.

Ja ik zit als student ook wel eens op het terras en ik ga ook wel eens uit. Mensen die hier impliceren dat je in 6 jaar tijd elke vrije seconde van je leven aan het werk moet zijn, sorry maar erg realistisch is dat ook niet he. Je hebt altijd studenten die overdrijven in de ‘lang leve de lol’ natuurlijk, maar ik ga niet 6 jaar van mn leven op water en brood leven omdat ik aan mn toekomst aan het werken ben.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 06:30

Ik heb ook een serieuze studieschuld. Ik ben 2x (bachelor en master) vastgelopen op mijn scriptie en woonde in die tijd op kamers, want de reistijd was 3-3.5 uur enkele reis. Werken naast mijn studie was voor mij geen optie, we hadden veel contacturen en daarmee was mijn mentale emmer gewoon vol.

Ik werk nu 36 uur per week, met daarnaast 12-14 uur reistijd, en dat is op het moment dan ook wat ik doe, opnieuw is mijn mentale emmer hiermee (meer dan) vol. Binnenkort waarschijnlijk voor 3 dagen in de week bij mijn broer intrekken omdat dit bijna 8 uur reistijd scheelt, maar daarvoor moet ik dan wel het enige dat ik naast mijn werk heb, mijn hond, 3 dagen per week bij mijn ouders laten, zij kan daar niet mee. Ik kan geen 2 weekenden achter elkaar iets plannen, want zoveel rek zit er niet in. Dus als ik het ene weekend een groepswandeling doe, dan kan ik het volgende weekend niet een middag magic spelen.

Dus ja, ik heb een studieschuld, de kamerhuur moest toch betaald worden, ik moest toch eten, de boeken moesten toch betaald worden en ik heb ook nog een (mislukte) investering gedaan om een eigen bedrijf op te zetten.

Ik red het omdat ik qua denkvermogen zoveel overcapaciteit heb, anders was ik simpelweg buiten de maatschappij gevallen, maar nee, ik heb er dus niet naast gewerkt.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 06:57

.
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 12-01-25 01:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 07:02

@Fellow; sorry had niet alle posts gelezen. Heb het net gezien.
Ik kom ook nog uit de tijd dat je uitwonende beurs kreeg dus dat zal enigszins geholpen hebben.

Maar, los van dat.. denk ik dat er alsnog vrij veel studenten zijn (en daar impliceer ik niet mee dat die hier zitten) die per se op kamers willen wonen want dat ''hoort'' bij het student zijn.
Dat je geen 3 uur per rit gaat reizen snap ik ook wel. Maar 'n uur of anderhalf uur.. dat zou het mij wel waard zijn om niet op kamers te hoeven (als je die mogelijkheid hebt natuurlijk en je ouders niet zeggen dat je uit huis moet).

Overigens; de meeste mensen die nu klaar zijn met hun studies en idd hypotheek nodig hebben.. komen toch nog van een ander leenstelsel incl basis/uitwonende beurzen? Dus dan zou die schuld toch enigszins lager moeten zijn er vanuitgaande dat de studie 4 jaar heeft geduurd en geen onverhoopt langstuderen is opgelopen.