Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Wildgirl schreef:Resistence, dan zou dus mijn keuze zijn: ik wil in Rotterdam op kamers ipv Groningen dan moet ik dus meer werken want het is daar duurder.
Lukt dat niet met mijn studie? Dan moet ik creatief zijn, een andere studie zoeken of een ander baantje. Als dat allemaal niet wil dan ga ik dus niet in Rotterdam wonen.
Ik heb gedurende dit topic eens geïnformeerd bij 4 vrienden, allen begin 30 dus mijn leeftijd. Allen 1 of 2 HBO studies afgerond, allen een mooie carrière op hbo+/wo niveau inmiddels. Allen gebruik gemaakt van stufi als basisbeurs gift. 1 vd 4 heeft nu nog een schuld van 4k(origine 24), de rest heeft nooit schulden gehad. Ouders hebben nergens noemenswaardig mee gedaan.Waarom kon dat pak em beet 15 jaar geleden wel en nu veel minder?
Overigens, blij dat jij 1 vd weinigen bent resistence die er gewoon open over is en niet gelijk in de defence schiet!
Chiren schreef:En dat zijn natuurlijk keuzes, maar is het zo erg om meer dan het gemiddelde te willen? Om de grens van je capaciteit op te zoeken? Nu heb ik die kans nog en het is voor mijn toekomst.
Chubby schreef:Chiren schreef:En dat zijn natuurlijk keuzes, maar is het zo erg om meer dan het gemiddelde te willen? Om de grens van je capaciteit op te zoeken? Nu heb ik die kans nog en het is voor mijn toekomst.
Ik vraag me wel af of we met elkaar de lat niet veel te hoog leggen. Als je niet studeert, maar kiest voor een vakopleiding, wordt je een soort meewarig aangekeken. Ik merkte tijdens mijn studies en in mijn huidige baan dat het niveau van HBO erg werd/wordt aangepast richting het vroegere MBO. Zodat iedereen maar mee kan doen? Maar is het dan oke dat je naast gemiddeld 40 uur studiebelasting (is dat dan excl vakantieweken?) geen puf meer hebt om vakken te vullen? Of 'moet' je ook wel tijd hebben voor een sociaal leven en sport en ontspanning en gaat dat boven ook zelf nog wat geld verdienen? Of is deze generatie zo gepamperd dat 'hard werken' een andere definitie kreeg?

Ook naast ft-baan en gezin. Ik weet wel dat het hard werken is.
Chubby schreef:Maar eerlijk, als ik kritisch mag zijn?![]()
De modevakschool is geen studie, da's een hobby. Je moestuin is een hobby en je paardrijden is een hobby. Die tijd zóu je ook kunnen spenderen aan een bijbaantje, toch? Je maakt daarin een andere keuze en dat is je goed recht, maar dan is in jouw geval je studieschuld óók een keuze.
Chiren schreef:Ik begrijp niet hoe mijn generatie aan de ene kant de lat te hoog kan leggen maar aan de andere kant eigenlijk gepamperde softies zijn. Kun je dat meer uit een zetten?
Wildgirl schreef:Resistence, dan zou dus mijn keuze zijn: ik wil in Rotterdam op kamers ipv Groningen dan moet ik dus meer werken want het is daar duurder.
Lukt dat niet met mijn studie? Dan moet ik creatief zijn, een andere studie zoeken of een ander baantje. Als dat allemaal niet wil dan ga ik dus niet in Rotterdam wonen.
Ik heb gedurende dit topic eens geïnformeerd bij 4 vrienden, allen begin 30 dus mijn leeftijd. Allen 1 of 2 HBO studies afgerond, allen een mooie carrière op hbo+/wo niveau inmiddels. Allen gebruik gemaakt van stufi als basisbeurs gift. 1 vd 4 heeft nu nog een schuld van 4k(origine 24), de rest heeft nooit schulden gehad. Ouders hebben nergens noemenswaardig mee gedaan.Waarom kon dat pak em beet 15 jaar geleden wel en nu veel minder?
Overigens, blij dat jij 1 vd weinigen bent resistence die er gewoon open over is en niet gelijk in de defence schiet!
Wildgirl schreef:Chubby schreef:Maar serieus, de kroegen zitten echt belachelijk vol studenten hier. En de terrasjes overdag ook bij mooi weer. Dus de afspiegeling hier in dit topic komt echt niet overeen met de realiteit die ik zie/zag in Rotterdam en Breda.
Idem in Groningen als ik op een willekeurige dag vanaf de zaak het centrum in loop rond lunchtijd.
pompadour schreef:Waarom huur geen anti kraak flatje in Rotterdam. Dat is voordeliger dan op kamers wonen.
Shae schreef:Houden jullie er rekening mee dat het leenstelsel tegenwoordig anders in elkaar zit? Op kamers gaan is best prijzig en jeugdloon is echt om te huilen.pompadour schreef:Waarom huur geen anti kraak flatje in Rotterdam. Dat is voordeliger dan op kamers wonen.
En dan tussen je tentamens door moeten verhuizen door die opzegtermijn van 2 weken zeker?
Chubby schreef:Ehhh, check de vraagtekens. Ik vraag me af waar het mis ging, wat is een oorzaak dat zoveel studenten zulke schulden hebben. En waarom was dat 'vroeger' niet.

Nagini schreef:Ik snap persoonlijk niet hoe mensen aan 50k schuld komen.
Toen ik de pabo deed was collegegeld misschien 2000 euro per jaar. x 4 jaar = 8000 euro.
Is 52000 dan echt puur 'huur en leef geld'?
Ik kreeg 90 euro terug per maand aan collegegeld geloof ik (doen ze dat nu niet meer?). Ik ben in 2013 afgestudeerd.
Maar, ik woonde wel thuis... dus hoefde niet 'maximaal' bij te lenen om midden in Amsterdam op een postzegel te wonen.
En naast m'n stage en school werkte ik elke donderdagavond en zaterdag (en koopzondag).
M'n broer had overigens wel een grotere schuld.. die leende ook maximaal.. om tickets voor festivals en techno feestjes te kopen.
En zo ken ik nog iemand die leende maximaal tijdens haar rechten studie en die met dat geld haar wereldreis gefinancieerd heeft. Ja, dan snap ik een grote schuld wel.
Mag ik even een kanttekening maken: ik woon sinds midden 2013 niet meer in Nederland.. dus alle precieze wijzigingen in collegegeld/basisbeurs etc ben ik niet volledig van op de hoogte.
@Marlinde, ja herkenbaar zo ken ik er ook wel een paar. Heb er zelfs een die 11 jaar deed voer een HBO studie, omdat ie geen zin had om er wat aan te doen. Toen zijn die regels aangepast en opeens moest ie toch wel afmaken.