Christelijk/reformatorisch mbo groen college

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anne.

Re: Christelijk/reformatorisch mbo groen college

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 19:51

Ik denk dat veel van de elementen die Oomens noemt wel wenselijk zijn in een kleine gemeenschap.. :j

Daarnaast zou ik het, als onderdeel van een democratie, best waarderen als men zich een beetje verdiept in wat er in een (onze) samenleving gebeurd.
Wat ik nu lees is dat staatsburgers ‘narrowminded’ en klein gehouden worden in een gemeenschap.
Dat kriebelt bij mij een beetje..

Maargoed, ik ga nu wel heel off-topic. Excuus.

Emoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 19:59

Anne. schreef:
Ik denk dat veel van de elementen die Oomens noemt wel wenselijk zijn in een kleine gemeenschap.. :j

Daarnaast zou ik het, als onderdeel van een democratie, best waarderen als men zich een beetje verdiept in wat er in een (onze) samenleving gebeurd.
Wat ik nu lees is dat staatsburgers ‘narrowminded’ en klein gehouden worden in een gemeenschap.

Maargoed, ik ga nu wel heel off-topic. Excuus.

Veel onderdelen van wat ze noemt komen idd voor binnen de biblebelt. Maar het is geen moeten. En mij is nooit geleerd om niet-gelovigen met de nek aan te kijken.
En jong veel kinderen krijgen is ook zeker niet wenselijk ofzo. Maar het komt gewoon veel voor doordat er weinig gebruik wordt gemaakt van voorbehoedsmiddelen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 20:02

Zo grappig dat de meeste mensen vooral zichzelf open-minded vinden.(ikzelf incluis)
Het gros van de mainstream Nederlanders leeft vooral prettig in haar eigen bubble.
De ander bestempelen als narrow-minded, zegt meer over jezelf dan de ander.
Mijn ervaring is dat wanneer je werkelijk buiten je eigen wereld treedt, vooral merkt dat je vooral heel veel níet weet over anderen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 20:06

Zoek een school waar je je prettig voelt en datgene kunt leren wat je wilt leren.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 20:06

Ingrid_92 schreef:
Jij bent waarschijnlijk zelf ook weinig in aanraking geweest met deze mensen en het komt op mij ook een beetje over alsof je deze andersdenkenden ook een beetje met de nek aankijkt (er zal waarschijnlijk een reactie volgen dat ik er naast zit). Want deze generaliserende reactie lijkt gebaseerd op... ja wat eigenlijk? Vooroordelen, stereotype beelden, vroeger?

Als Christelijk opgevoede jonge vrouw (gewoon gereformeerd/pkn), die al jaaaaren niet meer naar de kerk gaat en daarvoor ook zeker niet wekelijks, maar nog wel dooplid is en zal blijven van de kerk... begrijp ik de reactie van oomens heel goed.
Gelukkig kom ik in mijn omgeving persoonlijk hooguit in aanraking met gereformeerd vrijgemaakten en eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik al van huis uit daar voor werd gewaarschuwd. Pas jaren later begrijp ik waarom... Zeaaau zeg, die hebben ze echt met regelmaat flink achter de ellebogen zitten. Bah, nare manier van omgaan met hun medemens houden die er op na.

Jaren geleden kwam ik eens op de Paardendagen in Driesum, daar zag ik een gezinnetje, ik had zó intens medelijden met die kinderen. Gelukkig voor hun zaten ze waarschijnlijk ergens in Kampen op school ofzo, met gelijkgestemden... Maar het oudste meisje had een enorme bos stug blond haar, niet te temmen, in een supercheap elastiek (wij noemen het een roesel). Ze droeg een lange rok en totaal geen make up. Aan het hele uiterlijk van dat gezin kon je zien dat dit opgedragen was, zelfs in de jaren 60/70 was dit onder de oudere dames niet hip. Ik vond het een in en in trieste aanblik. Hoe kán je ooit in een normale wereld functioneren als je zo moet rondlopen? Iedereen heeft wel een paar nerds op school, en op een middelbare school met ruim 1600 leerlingen heb ik er nooit iemand zó bij zien lopen. Een eerste indruk is onontbeerlijk en maak je geen tweede keer. Ze zullen vast niet allemaal een Sandy Olsson Kattan make over krijgen... Daarbij is dat nogal rebels, nietwaar?

Of rij voor de grap eens op zondag naar Ermelo (KNHS centrum, wij moeten dan door allemaal van die kleine dorpjes), de blikken die je krijgt van de kerkgaande lui (ja wij komen daar wel eens rond die tijd) daar zijn niet van lucht zeg...

Mijn oude bazin kwam uit Nunspeet, ging hier in Groningen wonen en verbaasde zich over de mensen die op zondag naar de vrijgemaakte kerk gingen. In spijkerbroek, in de zomer zelfs in korte broek. Vrouwen in broeken, geen hoedjes op... Ook al ging ze zelf al jaren niet meer naar die kerk, vond ze dit bijna schandalig in het begin.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 20:23

Dat vind ik wel wat overdreven. Woon mijn hele leven al midden op de bible belt, en kan theologisch absoluut niet door een deur met de reformatorische gezindte. Maar dat gekke gedrag ken ik niet echt. Of ja, ze zullen er heus wel zijn, maar gekkies vind je ook veel onder de ongelovigen.
Onze lieve Heer heeft nu eenmaal soms rare kostgangers :+

Heb al verschillende refo-buren gehad en prima contact mee, fijne buren, nooit last van. Je weet iig altijd dat het na 12en stil is op zaterdag en dat het zondags lekker rustig is. Ik hou ervan.
Over het geloof praat ik gewoon niet met ze, daar zullen we toch nooit uitkomen :')

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 20:30

verootjoo schreef:
Dat vind ik wel wat overdreven. Woon mijn hele leven al midden op de bible belt, en kan theologisch absoluut niet door een deur met de reformatorische gezindte. Maar dat gekke gedrag ken ik niet echt. Of ja, ze zullen er heus wel zijn, maar gekkies vind je ook veel onder de ongelovigen.
Onze lieve Heer heeft nu eenmaal soms rare kostgangers :+

Heb al verschillende refo-buren gehad en prima contact mee, fijne buren, nooit last van. Je weet iig altijd dat het na 12en stil is op zaterdag en dat het zondags lekker rustig is. Ik hou ervan.
Over het geloof praat ik gewoon niet met ze, daar zullen we toch nooit uitkomen :')

Dat heeft hij inderdaad :P
En inderdaad, genoeg gekkies onder ongelovigen.

Zolang ze mij er maar niet mee lastig vallen. Collega van me komt uit de buurt van Driesum, een kameraad van hem is dus zo heel extreem refo, collega daarentegen is compleet atheïst, lekkere combinatie! Maar die kameraad weet hem ook ALTIJD de triggeren tot een discussie. Als ik zo hoor meestal met leuke non-argumenten (vol hypocrisie, maar goed als zij het maar geloven). En ik heb respect voor mijn collega, want die vraagt keer op keer hem niet lastig te vallen met die discussies en dat ze gewoon op een andere manier in het leven staan wat dat soort dingen aangaat.
Maar goed, natuurlijk niet per se tekenend voor elke refo.

Edit: Misschien hebben die nare blikken ook te maken met het verstoren van de zondagsrust met een niet heel stille auto.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 20:32

Iedereen leeft idd in zijn eigen wereldje waar hij/zij zich prettig bij voelt. Of dit nu een gelovig wereldje is of niet.. beide werelden hebben hun eigen opvattingen en manieren van leven.

Ik ben zelf ook gelovig. Ga op zondag naar de kerk (Reformatorisch). Maar ben bijna 27 en heb nog geen kinderen, geen man (wat me prima bevalt!!) draag een broek. En tja. Geen make-up, maar dat is omdat ik dat zo'n gedoe vindt Dus het beeld dat geschetst wordt gaat voor mij niet op em velen met mij. En oh ja.. ik werk op een werkplaats waar verder niemand gelovig is. Dus ken beide werelden.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 20:39

Ingrid_92 schreef:
Iedereen leeft idd in zijn eigen wereldje waar hij/zij zich prettig bij voelt. Of dit nu een gelovig wereldje is of niet.. beide werelden hebben hun eigen opvattingen en manieren van leven.

Ik ben zelf ook gelovig. Ga op zondag naar de kerk (Reformatorisch). Maar ben bijna 27 en heb nog geen kinderen, geen man (wat me prima bevalt!!) draag een broek. En tja. Geen make-up, maar dat is omdat ik dat zo'n gedoe vindt Dus het beeld dat geschetst wordt gaat voor mij niet op em velen met mij. En oh ja.. ik werk op een werkplaats waar verder niemand gelovig is. Dus ken beide werelden.

Maar dan begrijp je vast dat voor mij het beeld van dat meisje met die veel te lange rok, die nare blikken in de dorpjes rondom Ermelo, de verhalen van mijn collega over de discussies, de verhalen van mijn oude bazin, de uitspraak van Regtur in dit topic, een behoorlijk negatief beeld vormen van de Biblebelt...

En dan zijn er mensen zoals jij die dat misschien tevergeefs proberen tegen te gaan, ondanks dat jij en ongetwijfeld meerdere een absolute brug vormen naar 'de rest' van de maatschappij.
Eerlijk is eerlijk, het is voor mij door de absurditeit nog makkelijker om begrip te hebben voor de 'kerk van het vliegend spaghettimonster' dan voor een kerk die uit hetzelfde boek leest/predikt als mijn kerk en daar toch mijlen ver vanaf staat.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 21:07

senna21 schreef:
Zo grappig dat de meeste mensen vooral zichzelf open-minded vinden.(ikzelf incluis)
Het gros van de mainstream Nederlanders leeft vooral prettig in haar eigen bubble.
De ander bestempelen als narrow-minded, zegt meer over jezelf dan de ander.
Mijn ervaring is dat wanneer je werkelijk buiten je eigen wereld treedt, vooral merkt dat je vooral heel veel níet weet over anderen.

Je mag me beste Quoten hoor, vind ik niet erg.

Als je het topic gelezen hebt, dan begrijp je vast dat ik doel op wat regtur heeft geplaatst.. (een stukje waarin zij letterlijk aangaf dat ze haar kinderen naar een school wilde sturen waar er geen andere dingen geleerd werden die het kind konden verwarren.) En in dat geval durf ik me zéker het woord ‘narrowminded’ in de mond te nemen.

Wat je verder doet op een christelijke school zal me echt een worst wezen, als je er persoonlijk voor kiest om daar naartoe te gaan zal ik het zelfs toejuichen. Geen probleem..

Maar kinderen geen vrije keuze laten in de school waar ze naartoe mogen omdat ze mogelijk wel eens “de verkeerde dingen” kunnen leren. Dat is gewoon naar.

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 21:44

Kunnen we nu weer terug on topic? En jonge forumster vraagt om advies voor vervolgonderwijs. Die heeft niets aan een discussie over geloof en wat Bokkers daarvan vinden.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 21:50

Anne. schreef:

Welkom buiten de 'bubble'...!
Persoonlijk denk ik dat velen binnen de biblebelt een bredere visie hebben.
Zowel breder dan vele hipsters denken - en vaak een breder beeld dan de hipsters zelf....
(Wat de hipsters vervolgens dus dus niet weten...)

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 22:26

Nieuw topic hierover openen ? :+ Ik vind het wel interessant zolang het respectvol gaat. En anders wordt TS ' topic ondergesneeuwd.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 22:47

Jahoor, ik praat graag mee in het nieuwe topic.. en ben het er zéker mee eens dat het topic van TS nu ondergesneeuwd wordt.. niet de bedoeling :=

(ben er zelf voor een groot deel aan schuldig hoor!)

en wat is Hipsters nou weer voor een rare referentie? :')

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 23:53

Narrowminded? Dat is jammer dan. Ik heb een poging gedaan om uit te leggen hoe belangrijk het voor ouders ( ook die van TS) kan zijn dat hun kinderen een school kiezen die bij hun opvoeding past.Dat kan dus reformatorisch zijn, of Rooms Katholiek of antroposofisch, islamitisch, noem maar op. Dat ze daarna in de boze-mensen wereld komen is onvermijdelijk en de keuzes die ze gaan maken ook. In die wereld leven heel veel narrowminded mensen die met de grote kudde meeblaten en zich vooral niet verdiepen in andersdenkenden en die levensstijl ook bij voorbaat afkeuren. Het gaat ook voorbij aan de vraag van TS. Voor haar is het blijkbaar wel belangrijk of er een opleiding bestaat die bij haar past, waar zij zich vertrouwd voelt.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 23:58

regtur schreef:
Narrowminded? Dat is jammer dan. Ik heb een poging gedaan om uit te leggen hoe belangrijk het voor ouders ( ook die van TS) kan zijn dat hun kinderen een school kiezen die bij hun opvoeding past.Dat kan dus reformatorisch zijn, of Rooms Katholiek of antroposofisch, islamitisch, noem maar op. Dat ze daarna in de boze-mensen wereld komen is onvermijdelijk en de keuzes die ze gaan maken ook. In die wereld leven heel veel narrowminded mensen die met de grote kudde meeblaten en zich vooral niet verdiepen in andersdenkenden en die levensstijl ook bij voorbaat afkeuren. Het gaat ook voorbij aan de vraag van TS. Voor haar is het blijkbaar wel belangrijk of er een opleiding bestaat die bij haar past, waar zij zich vertrouwd voelt.

Met alle respect, ik ben toch wel zeer benieuwd waarom het dan zo belangrijk is om in die leeftijd niet iets anders te zien/horen dan thuis geaccepteerd wordt?
Ik heb alles gezien op mijn middelbare school; drank, drugs, zelfmoord, noem het maar op... maar ik heb werkelijk geen idee welke invloed dat op mij had moeten hebben?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 00:20

Het heeft invloed op je leven. Gelukkig maar, het maakt je wijs. Het vormt je. Het maakt je volwassen.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 00:21

Weetje, ik heb hier net een heel epistel geschreven over wat ik wel of niet vind.
Ik heb mijn mening in dit topic duidelijk genoeg gevenitleerd en mensen daarop hun mening ook weer. We gaan elkaar toch niet overtuigen. :n

Ik blijf er wel bij dat ik het meer dan bizar vind dat er ouders van kinderen op deze aarde rondlopen die kennis en kunde ontnemen en weggooien alsof het niets is. Maargoed. Dat is mijn "bescheiden" mening.

Beretto

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 00:44

Janneke2 schreef:
Anne. schreef:

Welkom buiten de 'bubble'...!
Persoonlijk denk ik dat velen binnen de biblebelt een bredere visie hebben.
Zowel breder dan vele hipsters denken - en vaak een breder beeld dan de hipsters zelf....
(Wat de hipsters vervolgens dus dus niet weten...)

Zo breed dat er bladzijden uit schoolboeken worden gescheurd omdat daar lesstof (die verder alle kinderen in Nederland wel krijgen) in staat die een gereformeerde niet mag lezen?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 00:50

rien10 schreef:
Het heeft invloed op je leven. Gelukkig maar, het maakt je wijs. Het vormt je. Het maakt je volwassen.

Ik had er bij moeten zetten welke verkeerde invloed inderdaad.
Want ik voel me er alleen maar dankbaar voor dat ik dat mee heb mogen maken.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 01:34

anjali schreef:
Zoek een school waar je je prettig voelt en datgene kunt leren wat je wilt leren.

Helemaal mee eens!!
Daarom heb ik (als niet gelovige) een opleiding gedaan op het toenmalige Groenhorst College in Barneveld (diploma in 2005 behaald, dus wel even geleden). Toentertijd was de christelijke grondslag duidelijk te merken (bv dagopeningen). Ze zeggen overigens nog steeds: Aeres MBO (nieuwe naam sinds 2017) verzorgt algemene en professionele vorming vanuit de christelijke identiteit.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 10:21

Beretto schreef:
Anne. schreef:

Zo breed dat er bladzijden uit schoolboeken worden gescheurd omdat daar lesstof (die verder alle kinderen in Nederland wel krijgen) in staat die een gereformeerde niet mag lezen?
[/quote]

Mijn ervaring is een geheel andere.

Dat op christelijke scholen alles bespreekbaar is - en dat bij compleet gebrek aan kennis sommigen de raarste zaken over mij aannemen omdat ik 's zondags in de kerk zit.

Okee, er zijn luitjes die menen te moeten geloven in de bijbel (doe ik niet, ik geloof in God, voor mij is dat echt een verschil)
en die menen te moeten geloven dat de aarde dus een of ander verzonnen getal oud is (iets rond de 6000 jaar, maar dat is echt een slag in de lucht en 'nergens' op gebaseerd)
- misschien dat dat soort verkrampte lui bladzijden uit boeken scheuren...?
(Omdat ze voelen dat die informatie veel steviger is dan hun eigen wereldbeeld...?)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 10:27

Janneke, op wat voor soort christelijke scholen heb jij gezeten? Daar zit ook nog wel een wezenlijk verschil tussen... Ik zat nota bene op een christelijke school waar gewoon openlijk werd gesproken over de evolutietheorie, omdat dat nu eenmaal in het lesmateriaal stond. Niet realistisch om iets dat in een boek staat over te slaan terwijl de leerling het misschien toch leest :+

En wat hebben hipsters te maken met geloofsovertuiging? Vraag ik me ook sterk af...

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 10:30

Bij ons werden er nooit bladzijde uitgescheurd hoor. En ja wij hebben ook zeker les gehad over evolutie. Niet te snel oordelen.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 10:32

Ik heb jaren "vriendinnetjes" gehad die dagelijks het halve land moesten doorkruisen om op hun reformatorische middelbare school te komen.
Die meiden waren stuk voor stuk echt schatten maar idd altijd in rok, ze mochten alleen met elkaar meefietsen omdat wij (van een andere school) in een broek fietsten.
We zaten een half uurtje met elkaar in de bus (en dan waren zij er nog lang niet), tijdens dat ritje heb ik weleens hun schoolregels mogen lezen (die zaten in hun agenda), ik kan best doorlezen maar daar was ik in een half uur dus niet doorheen.
Er waren bij hun wel hoofdstukken uit boeken verwijderd idd.
Ik heb met sommige van die meiden nog weleens contact en het zijn echt schatten maar ik vraag me wel af wat je als ouders motiveert om je kinderen dagelijks het halve land door te laten reizen voor een dergelijke school.