Wie mag er mee op schoolreis?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 23:24

Op onze school doen ze een oproepje via de mail. Eerste ouders mogen mee.
Maar vaak zijn dat ook de meest actieve ouders.

Speirs

Re: Wie mag er mee op schoolreis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-19 23:48

Onze kinderen gaan met de touringbus. Schoolreis kost 30 eu en daar gaat het volgens mij van af. Hoe komt het dat scholen geen geld hebben voor zo'n bus?

Leuk ook om te lezen waar ouders voor gevraagd worden. Schoonmaak hoeft bij ons niet, alleen in de zomervakantie mocht je bij de kleuters een zak verkleedkleren of speelgoed meenemen om te wassen. Mocht, het was zeker niet verplicht.

Ik zit zelf in de ouderraad en vanuit daar hebben we allemaal een aandachtsgebied. Zo zit ik in de feestcommissie, die vergeleken met andere scholen behoorlijk actief schijnt te zijn. Ik weet niet beter :D

Verder hebben we ouders als klassenouder, pluizers, biebmoeders, overblijfmoeders, 's avonds versieren voor sint en kerst, rijden naar de schaatslessen, lopen of fietsen naar gym, voorlezen, helpen met rekenen, spelletjes bij de kleuters.. En nieuw is dat we mogen aangeven bij welk thema we zouden willen helpen in de klas. Dan kan je bv iets over je beroep vertellen als dat aansluit bij een thema.

Maar goed, nu dwaal ik nogal af in m'n eigen topic :')

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 00:26

soesita schreef:
Hier gaan er twee leerkrachten mee op een groep van 25-30 leerlingen. :j

Bij ons krijgen wij toch vaak briefjes mee van de leerkracht voor vrijwilligers. Vorig jaar nog bij het schoolzwemmen geassisteerd. Dit binnen het Belgische onderwijs 2e leerjaar. :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 08:07

Dat schoonmaken en andere klussen laten doen door ouders zoals op "onze school" is gewoon iets waar je als school bewust voor kan kiezen natuurlijk, en als ouders ook :) Wil je dat niet dan zijn er genoeg andere scholen waarbij het anders geregeld is, voor ieder wat wils :j

Aantallen leerlingen in een klas zijn zo wisselend. In de jaren '80 hadden we het lokale dorpsschooltje waarbij er 3 lokalen waren: 1 kleuterklas en 1 klas voor alles daar boven, dus klas 1 t/m 6 ofwel tegenwoordig groep 3 t/m 8. En daar waren dan nog tafeltjes vrij. De derde ruimte was de gymzaal :D

Toen die dichtging wegens te weinig animo moesten we naar een dorp verderop waar er sowieso al 4 basisscholen waren, best kans dat ik nog wat vergeet ;) En daar hadden we klassen van 25+ leerlingen .

Mijn man bracht een km of 40 verderop zijn basisschool tijd door in een klasje van maar een handvol kinderen waar hij de enige jongen was :P

Onze kleine nu komt uit een dorp waar volgens 1 van de 2 basisscholen hier in het dorp in zijn geboortejaar iets van 12-13 kinderen geboren zijn. Dat is dus niet erg veel aanbod maar daar plaatsen ze dan ook 4-5-6 jarigen bij elkaar zodat het alsnog een vol klasje wordt.

Die van ons zal naar een school een dorp verderop gaan, daar zijn ook meerdere basisscholen en op dit moment zitten er 18 kindjes in het klasje waar hij naartoe zal gaan, maar dat aantal fluctueert natuurlijk door nieuwe aanwas van verse 4-jarigen en de wat meer ervaren garde die naar een hogere groep gaat, en kan dan ook wel regelmatig oplopen tot de 30.

Vorige keer dat we gingen kijken waren het er tegen dat aantal kinderen en stond er 3 man (vrouw) op de groep. Nu met 18 stuks een juf en een stagiaire :)

Ze zochten nu nog mensen die bij de kleuters wilden helpen met een spelletjesochtend binnenkort. Wij kunnen dan...ik ben benieuwd :P

Het lijkt me bij inschrijving voor een uitje of iets trouwens sowieso handig als je de animo verdeelt in bvb. 3 groepen:

- Ja leuk!! ik wil gráág mee!
- Leuk, ik wil wel mee
- Ik ben beschikbaar als er te weinig animo is

Zodat als je je opgeeft om je goede wil te tonen maar je eigenlijk geen zin hebt, je niet "getrokken" wordt ten koste van iemand anders die veel liever had meegegaan....want dat had voor iedereen fijner geweest :P

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 08:11

Mogen.. Ik werd gevraagd door de juf. Kon wel janken :')
Heb vriendelijk bedankt, gelukkig wilde mijn man wel.

wemkeloverJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 08:40

Majabeestje schreef:

Zoiets ja....
Ik zal dan wel geheel ontaard wezen. Maar ik heb helemaal geen zin in dat soort dingen.
Als het moet dan moet het, maar liever niet. Heb thuis wel druk genoeg en ik werk straks ook weer

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 08:41

Heb me trouwens ooit verbaasd over de avond 4 daagse toen onze dochter in groep 3 was. Blijkbaar was dat ook een ding want iedereen wilde mee lopen. Ik kon maar 2 avonden (werk in de zorg, dus ook late diensten) en mocht niet mee. Begrijpelijk. Ook 1 losse avond mee lopen mocht niet, verzekering en alles heel verhaal, die uitleg was voor mij niet nodig geweest want ik had er geen probleem mee dat ik niet mee kon lopen. Zie ik op de laatste avond toch ineens een andere ouder mee lopen die niet was ingeloot om mee te lopen. Ja, haar verhaal ze had gemerkt dat haar zoontje extra begeleiding nodig had. Die andere ouders en de juf zijn natuurlijk volledig incompetent op dat vlak. Dat is bij ons de hoofdreden trouwens dat ouders mee willen. Merendeel kan hun kroost maar moeilijk loslaten. Daarom wil ook bijna iedereen mee met schoolreis.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 10:58

Maar hier worden schoolreisjes idd met een grote bus gedaan.
Tijdens het schooljaar verkopen de kindjes dan bv paaseizakjes voor 4 euro.
Per verkocht zakje gaat er 1.5 euro naar de schoolreis van het kind zelf.
Bv 10 zakjes verkocht is 15 euro.
Dat wordt dan afgetrokken van de prijs voor de schoolreis.
Heel leuk systeem vind ik zelf,zo kunnen kindjes voor amper iets op schoolreis.

Ook is er een schoolfeest met drank en maaltijd.
De mama's worden gevraagd bv een cake of taart te maken.
Opbrengst gaat allemaal naar de kinderen.

Doen ze zo'n dingen dan niet in Nederland?

Hier heeft de school zijn eigen schoolbusjes,waar bv mee naar de zwemlessen gereden wordt.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 15:13

wemkelover schreef:
Majabeestje schreef:

Zoiets ja....
Ik zal dan wel geheel ontaard wezen. Maar ik heb helemaal geen zin in dat soort dingen.
Als het moet dan moet het, maar liever niet. Heb thuis wel druk genoeg en ik werk straks ook weer

Ik ben ook ontaard. Heb het inmiddels redelijk geaccepteerd :+
Af en toe een poging gedaan toen ik 'in between jobs' zat tot leesmoeder zijn en mee met uitstapjes. Ik ben daar zó niet geschikt voor, word ook bloedchagrijnig van al die drukke kinderen :') Met de opvoeding van mijn eigen kinderen gaat dat beter hoor, jeugdzorg is niet nodig :D
Gelukkig werk ik weer, mijn man ook maar werkt zelfstandig en offert zich nog wel eens op met uitstapjes etc.
Ik maak het goed door veel te koken met het kerstdiner en er zijn meerdere moeders (en vaders) die niet (of weinig) werken en het wel heel leuk vinden om meer betrokken te zijn.

Saleisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 15:36

Goh, al die "biebmoeders, overblijfmoeders", zijn er ook biebvaders? Overblijfvaders?

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 15:39

In ons ramenlap groepje heeft ook een ramenlap vader gezeten.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 15:45

Saleisha schreef:
Goh, al die "biebmoeders, overblijfmoeders", zijn er ook biebvaders? Overblijfvaders?

Hier dus wel. We hebben een leesvader en een uitstapjesvader :D

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 15:48

Van vroegah (jaren 70) kan ik me niet herinneren dat er ouders meegingen, alleen de onderwijzer volgens mij.

Op we basisschool van mijn kinderen ging het zo

Groep 1 en 2 - inschrijving door lijst in de klas.

Groep 3 t/m 7 gingen op dezelfde dag.
3/4 samen en 5-7 samen.
Kleuters en groep 8 vrij. En dan alle leerkrachten mee. Prima regeling, geen gedoe met ouders die menen ergens "recht" op te hebben.

Groep 8 had 3 dagen kamp en dan gingen de leerkrachten mee - ook geen ouders dus.

Ondertussen zijn ze al 10 jaar van de basisschool, weet niet hoe het daar nu gaat

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 15:56

Ik wordt meestal wel gevraagd voor zulke dingen . Maar ik ben dan ook regelmatig op school bezig met activiteiten.. paasontbijt, kerstdiner, brooddeeg maken, slimfit middagen.

Ze weten me wel te vinden. Maar ik werk dan ook onregelmatig en part time. Dus ik heb ook tijd.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 15:59

Britta31 schreef:

Ramenlap groepje? :')

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 16:02

tengeltje11 schreef:
Maar hier worden schoolreisjes idd met een grote bus gedaan.
Tijdens het schooljaar verkopen de kindjes dan bv paaseizakjes voor 4 euro.
Per verkocht zakje gaat er 1.5 euro naar de schoolreis van het kind zelf.
Bv 10 zakjes verkocht is 15 euro.
Dat wordt dan afgetrokken van de prijs voor de schoolreis.
Heel leuk systeem vind ik zelf,zo kunnen kindjes voor amper iets op schoolreis.

Ook is er een schoolfeest met drank en maaltijd.
De mama's worden gevraagd bv een cake of taart te maken.
Opbrengst gaat allemaal naar de kinderen.

Doen ze zo'n dingen dan niet in Nederland?

Hier heeft de school zijn eigen schoolbusjes,waar bv mee naar de zwemlessen gereden wordt.

Persoonlijk heb ik echt een hekel aan dingen als paaseitjes verkopen e.d. Dat wordt dan elke keer zo'n wedstrijd. Kinderen die in een wijk wonen kunnen makkelijk de wijk in. Als je achteraf woont is dat al veel moeilijker en kun je elke keer als ouder mee. En dan op de sportclub moeten ze lootjes verkopen, kinderpostzegen e.d. Nee, ik betaal dan gewoon liever een vast bedrag waarvan ze op schoolreis gaan.

Hier hebben ze gewoon een vrijwillige 20,00 ouderbijdrage + 20,00 schoolfonds. Al zouden ze van mij dat vrijwillig eraf mogen halen en gewoon een verplichting van maken.
Het geld van het schoolfonds wordt gespaard en daarvan gaan ze op schoolreis. Het ene jaar een pretpark, het andere jaar een kleiner educatief uitstapje.

Ik sta er wel van te kijken dat sommige scholen zo op ouders leunen. Ramenlapmoeder, biebmoeders, wc poetsmoeders. Ik vind persoonlijk toch wel een grens zitten aan het helpen.
Ik wil best met een knutselmiddag helpen, met kerst een vossenjacht of een keer rijden naar een uitje. Maar ik ga toch echt niet het gebouw onderhouden.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 16:14

Mijn man heeft weleens met schoonmaken geholpen op school.
Mijn zwager neemt weleens vrij om te kunnen rijden voor school van zijn kinderen.
Zusje is voorleesmoeder.

Ik vind het fijn dat er ouders zijn die kunnen en willen helpen.
Anders kunnen bepaalde activiteiten op sommige scholen niet gedaan worden.

Beretto

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 16:25

quera schreef:
soesita schreef:
Hier gaan er twee leerkrachten mee op een groep van 25-30 leerlingen. :j

Onverantwoord met de lagere groepen :(

Hoezo is dat onverantwoord? 't zijn toch geen monsters ofzo?
En neem aan dat ze gewoon een beetje normale opvoeding hebben genoten en dat ze zelf hun reet kunnen afvegen...
Tijdens gymles, ontruimingsoefeningen of andere bijzondere zaken is er toch ook geen leger aan hulptroepen aanwezig en komen die koters toch ook gewoon weer thuis aan 't einde van de dag.
De betutteling slaat wel heel ver door...

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 16:27

Maar op schoolreisje is er een stuk meer wat er kan gebeuren.
No way dat mijn kleuter dan bijv naar drievliet oid mee gaat :(

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 16:35

Mee eens. Het is vaak zo ontzettend druk. Die kleintjes hebben dan echt welmeer begeleiding nodig.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 16:42

Britta31 schreef:

De ramenlappap :')

Mijn eerste reactie op de vraag in de OP is dat eerst de moeders die vaker hebben klaargestaan gevraagd worden of ze mee willen op schoolreis en daarna verder wordt gekeken.
Ben zo benieuwd hoe het straks gaat als onze kinderen naar school gaan, misschien sta ik er dan wel heel anders in.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 20:56

MizzMontana schreef:
Britta31 schreef:

De ramenlappap :')

Sterker nog, de ramenlappap in de ramenlapapp!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 21:02

Er is op die school serieus een club ouders die de ramen van de school onderhoudt? :=

Wat een ellende, ik heb al moeite met mn eigen ramen op tijd te soppen.

Het is niet dat ik me snel ergens te goed voor voel hoor, maar ik vind ramenlappen, wcs boenen en de school schoonhouden echt geen taak van de ouders :\

Maar goed, luizenpluizen lijkt me ook niks. Ben als de dood dat ik er een tegen kom. Gelukkig ben ik een jongensmoeder. Ik stop er wel gewoon genoeg gel in zodat die beesten er niet op willen.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 21:06

Er is ook een tuingroep en er was een klus groep.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 21:08

De groene-vinger-ouders :')
Mwahaha, ik moet gelijk weer aan de luizenmoeder denken :+ Gelukkig begint die serie binnenkort weer.