Hangen en wurgen: mijn stagiair from hell.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 18:50

Een onvoldoende geven, en maandag aangeven dat de stage per direct eindigt.

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 18:56

Hij is gewoon niet geschikt. Waarom zit je er zo mee? Je hebt je best toch gedaan?

orion456

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 18:57

De enige reden dat je hem nog kansen blijft geven, moet ergens bij jou liggen, dat het voor je niet prettig voelt om op te geven of hem los te laten???? of dat je ergens het gevoel hebt dat hij meer moet kunnen en dat jij dat er graag uit wil halen???
Want zijn gedrag, zoals jij het omschrijft, die heeft al 100 teveel 2e kansen gehad. HIj leert hier ook niks van als hij zoveel kansen krijgt. Dan krijg je geen consequentie op zijn lakse gedrag. Ik vind het echt wel verbazend dat hij nog niet per direct eruit is gegaan door zijn gedrag.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 18:57

Stage is een kijkje in het echte bedrijfsleven, daar hoort ook bij dat je bij zulk gedrag niet meer welkom bent.

Je hebt meer dan je best gedaan, wat die jongen z'n thuissituatie is, is niet jouw probleem.
Jij moet z'n stage begeleiden, hij werkt totaal niet mee = einde stage en een onvoldoende.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 18:59

Kaitlyn schreef:
Een onvoldoende geven, en maandag aangeven dat de stage per direct eindigt.

Dat dus, heb ik helaas een keer aan de hand gehad met een stagiair, daar was geen beginnen aan.

Net als die in het verhaal van TS ongeinteresseerd, brutaal, zich te goed voelen voor dingen, op de telefoon zitten...nee, na een paar waarschuwingen was ik er klaar mee en heb aan mijn baas gemeld dat ie nu twee dingen kon doen...of zich zelf over deze stagiair ontfermen, of hem wegsturen, maar heel duidelijk gemaakt dat ik er geen minuut tijd meer in ging steken.

Betreffende jongeman mocht binnen 5 minuten vertrekken toen :wave:
Zijn werkbegeleider op school wist ook dat ie een meer als foute attitude had, en begreep het van onze kant volkomen.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 19:00

Ik zou geen tijd meer in hem stoppen maar ook zijn stage niet beëindigen. Laat hem maar trouw iedere keer komen, doen wat ie nu doet maar als de stage afgelopen is een vette onvoldoende geven.
Als jij bij zulke gastjes de stage beëindigt krijg je later toch te horen dat het niet aan hem lag maar aan de begeleiding of het bedrijf.

verootjoo

Re: Hangen en wurgen: mijn stagiair from hell.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 19:05

Hier begeleiden wij stagiaires trouwens ook altijd met z’n tweeen.
Zodat het niet alleen maar aan de begeleider ligt maar dat je met dubbele ogen ernaar kan kijken en kan sparren over het plan van aanpak.
Hier al best veel ervaring helaas met zulk soort stagiaires, er zijn er velen :') gelukkig ook veel goede!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 19:10

Martie schreef:
Papa heeft helemaal niets te zoeken op het stagebedrijf van zijn zoon!
Je hoeft het gesprek ook niet te accepteren. Stel PZ en de betreffende directeur er van op de hoogte dat dit gezegd is en dat je vindt dat dit niet reglementair is. Mocht het toch tot een gesprek komen, dan altijd met iemand erbij, bv. PZ. Directeur hoort hier geen rol in te spelen, alleen de direct leidinggevende en evt. PZ of als er een persoon binnen het bedrijf is die zich met stagebegeleiding in het algemeen bezig houdt.
Houd het professioneel.

Ik vind het ook raar dat de directeur alvast even meldt dat de TS een bezoekje van de vader gaat krijgen. Als die vader een vriend/kennis is, dan lijkt het mij normaal dat hij meldt aan die vader dat een bezoekje hierover niet gewenst is.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 19:12

Ik zou je wel adviseren TS, om dat gesprek met G's vader samen met de directeur te voeren als dat mogelijk is.

Of idd gewoon weigeren. Het klinkt als een poging tot intimidatie, en dat vind ik zeer ongepast.

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 19:14

Olympia96 schreef:
Nog even over duidelijker zijn, met de hand op tafel slaan etc:
Dat is gebeurd. Ik sta absoluut niet bekend als té lief, eerder als iemand die haar woordje klaar heeft en vaak direct of bot kan zijn. Toen dat niks uithaalde hebben we het gesprek met de directeur gevoerd. Zoals hierboven beschreven.

En dat opschrijven: dat doe ik zelf en ik vertel het hem ook te doen. Hij doet het niet.

Maar goed, ik ga geen verdediging voeren, want het is helemaal geen punt van discussie die voldoende of onvoldoende.

De leraar zei al wel dat ik me kon voorbereiden op een bezoek van G’s vader. Soit.

Misschien wrikt het hier: je bent normaal niet lief. Eerder bot en daadkrachtig. Nu kies je een andere aanpak. Dit werkt niet, maar nu wil je niet handelen. Tja dan kunnen er nog zoveel adviezen hier worden gegeven. Volgens mij is iedereen duidelijk : stagecontract ontbinden en weer door. Je bekijkt het niet zakelijk genoeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 19:16

Kinke schreef:
Ik vind het ook raar dat de directeur alvast even meldt dat de TS een bezoekje van de vader gaat krijgen. Als die vader een vriend/kennis is, dan lijkt het mij normaal dat hij meldt aan die vader dat een bezoekje hierover niet gewenst is.

Dat zei de leraar, niet de directeur..

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 19:19

Ik zou zeggen bye bye ettertje... welkom in de echte wereld...

Stage per direct bëeindigen en aangeven waarom. Erna zoekt hij het zich maar uit hoe hij in het vervolg met zijn mentaliteit succesvol kan worden, of dat er wellicht wat meer aanpassing van hem nodig is... De reactie van de leerkracht zegt ook al genoeg. Dit joch moet gewoon een keer of 20 keihard op zijn bek gaan voordat hij snapt hoe het zit.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 19:22

Ik heb ook een stagiaire, bij de helft van de punten die jij noemt had ik al afscheid genomen hoor.
De wil om te leren ontbreekt, dan houdt het op.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 19:23

Relaxed schreef:
Kinke schreef:

Dat zei de leraar, niet de directeur..

Bovendien is papa toch helemaal geen vriendje van de directeur.. maar geeft de desbetreffende stagiair voetbaltraining AAN het zoontje van de directeur... :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 19:24

Idd en al is papa de koning himself, zou niks uit moeten maken.. :n

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 19:35

Waarom wil jij hier nog tijd en energie in steken? Stoot jij de hoofd als je deze jongen per direct de deur uitzet op je werk? Jij hebt hier last van, maar eigenlijk is het zijn probleem en zijn studie.

Ik heb ook met dit soort stagiairs te maken gehad en ik heb ook wel eens per direct de deur gewezen in aanwezigheid van een stagebegeleider van school, rot om te doen, maar klaar is klaar.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 19:37

TS, het is lastig om hier korte metten mee re maken om dat dit ook 1 van je eerste opdrachten in het bedrijf is denk ik.

Als ik het zo lees zou ik
A: bij terugkomst van de stagiair meteen om tafel roepen voor een laatste gesprek
B: bij de eerste misstap hem laten vertrekken en onvioldoende geven
C: dit alles in schriftelijk overleg met je meerdere doen
D: zorgen dat het dossier klaar ligt voor als pa toch als een woeste stier binnen komt stormen

De post op de vorige pagina over G zijn thuissituatie ook negeren. Je bent geen zorgverlener. Als hij speciale begeleiding nodig heeft of hulp thuis gaat die maar naar een instantie die er voor geschikt is i.p.v. jouw en je bedrijf dure tijd te misbruiken.

Vooral het feit dat bij de eerste kans dat hij ziet, hij profiteert en liegt over zijn uren toont aan dat deze jongen totaal geen besef heeft van het bedrijfsleven of maatschappij. Ook het feit dat hij nu 2 dagen in werktijd op voetbalstage is zonder re willen meedenken aan oplossingen gaat al meer dan 1 beug te ver. Bij mij stond hij dan op onwettig aanwezig en aantekening in het dossier

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 19:37

Ierpier schreef:
Gewoon een onvoldoende geven en stage afbreken. Misschien ben ik harteloos maar dat zou ik met alle liefde en een gouden ster doen. :')

Precies dit. En verder geen energie meer in steken.

Movement

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 19:39

Ik zou hem ook weg sturen. De grote wereld is hard.

Afbeelding

Domi_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 19:42

Wat al meermalen is gezegd: deze flapdrol wegsturen. Wie niet luistern wil, moet maar voelen (in de vorm van een studievertraging. Van zo'n stagiair zou ik echt gigantisch moe worden. Lekker laten gaan en genieten van je vrijheid zonder hem +:)+

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 19:44

Movement heeft het treffend uitgebeeld.... :D

Wij hebben best veel stagiairs per jaar. Ik zal de gang van zaken met de jouwe poëtisch omschrijven:
Hupsakee weg ermee :r

Jij “schuld”? Hou toch op joh!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 19:44

Tja ik ben niet de eerste maar ik vraag me af waarom je zo veel moeite doet voor zo iemand.
Top eigenschap dat je niet snel opgeeft maar hoewel ik het baseer op een stuk tekst en er geen emoties bij kan zien heb ik het idee alsof het jou erg veel stress en kopzorgen oplevert en je het mee neemt naar huis.
Ik zou dat heel snel los proberen te laten en die jongen zo snel mogelijk weg sturen en je normale werkzaamheden weer oppakken, genoeg stagiaires die wel gemotiveerd zijn hoor.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-19 19:51

NatasjavE schreef:
Serendipity1 schreef:
Ik snap wel wat Gilbo bedoelt! Al is het wat bot gebracht. Het siert de TS dat ze het blijft proberen, maar eigenlijk zou die jongen meer leren van iemand die dat soort gedrag (5 keer heen en weer sturen) niet tolereert. Je maakt dan dat gedrag mede mogelijk

Ik zou exact hetzelfde proberen als TS. Je hoopt namelijk dat het kwartje valt aan de andere kant.
Iedere keer denk je: Hier na snapt ie het toch wel???

Voor degenen die mij helemaal niet snappen: dit is precies hoe het is. Plús ik ben nieuw in dienst, de relatie tussen stagiair en mijn directeur en mijn wil om niet snel op te geven.

SuzanneF: jazeker! Ik weet veel over zijn familie (rijk nest, waarin alles kan), zijn interesses (voetbal), dat MarCom niet zijn richting is omdat hij het saai vindt, ik weet wat hij doet in vakanties en vrije tijd en wat hij in de toekomst wil (voetbaltrainer worden) en dat hij hbo wil doen hierna. Nou ja, kleine opsomming, maar we praten elke dat wel wat over dat soort privé zaken. En ik geef daarbij ook echt mijn mening (over dat het hbo op deze manier niks zal worden) en dat ik denk dat een beroepskeuzetest hem zou kunnen helpen richting te bepalen.

Mij zit bovenop alles het liegen over de ziekmelding heel hoog. Dit weekend ga ik nadenken en maandag ga ik beide directeuren een plan van aanpak voorleggen.

Overigens staat mijn zieke directeur (en dus de vader van het zoontje dat hij traint) voor 300% achter me. Zijn leraar op school zo nodig nog meer. Daar maak ik me geen zorgen over.
Ik heb zeker zaken op schrift staan en kan aantonen dat hij niet verbetert of zich aan afspraken houdt.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 19:58

Je noemt in je openingspost ook specifiek zijn vader en de ervaring die school daarmee heeft in negatieve zin. Is dit iets wat bij jou meeweegt? Ben je bang voor eventuele acties van hem richting jou? Of acties vanuit de jongen zelf? Dat het naast zakelijk (wat natuurlijk al vervelend genoeg is) dus ook iets persoonlijks zou worden?

Mod-pet op: ik slinger het topic gelijk ook naar [STW] School, studie en werk, daar past het beter :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 20:02

"Dit weekend ga ik nadenken en maandag ga ik beide directeuren een plan van aanpak voorleggen."
Je hebt nu weekend toch? :(:) Mooi weekend houden en maandag even in gesprek met de directeur. Als de ene directeur al 300% achter je staat, heb jij qua relatie met je directeur niets te vrezen ;)