Horror baan voor vele.. Ik ben Thanatopraxeur

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-19 14:11

Citaat:
Zoals ik al schreef vervoeren wij ook overledene

Citaat:
Maar wij is dan niet jij neem ik aan?
Er is toch een verschil tussen jou beroep en de 'zwarte raven'?

Nee ook ik doe ALLES.
Vervoer, restauratie, inkisten, overplaatsen.

haffiefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 14:14

Wat een bijzonder beroep heb jij.
Mag ik vragen of je al veel (jonge) kinderen hebt gedaan?
En wat is de reden dat je kinderen doet, en wat is het jongste kind dat je hebt gedaan?

Pataloog anatoom lijkt mij ook een erg interessant beroep.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 14:15

Vraagje, als ik me inlees in de opleiding zie ik dat een deel praktijk in Barcelona volbracht moet worden. Waarom is dit specifiek in Spanje? Lopen hun al voor in de thanatopraxie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-19 14:15

haffiefreak schreef:
En wat is de reden dat je kinderen doet, en wat is het jongste kind dat je hebt gedaan?

Ik heb er niet veel gedaan.

De jongste was 30 minuten oud.

Ik doe kinderen omdat ook dat bij mijn beroep hoort

noviceh schreef:
Vraagje, als ik me inlees in de opleiding zie ik dat een deel praktijk in Barcelona volbracht moet worden. Waarom is dit specifiek in Spanje? Lopen hun al voor in de thanatopraxie?

Ik heb geen idee waarom dat is. Zoals ik al zei heb ik een interne opleiding gehad wat mij heel wat gescheeld heeft.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-01-19 15:47, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd

Anoniem

Re: Horror baan voor vele.. Ik ben Thanatopraxeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 14:17

Wat moet je dan precies doen aan personen die gewoon een natuurlijke dood zijn gestorven?

haffiefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 14:17

Offline schreef:
haffiefreak schreef:

Maar ook kinderen door ongelukken en misschien zelfdoding?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-19 14:18

_Dominique schreef:
Wat moet je dan precies doen aan personen die gewoon een natuurlijke dood zijn gestorven?

wassen, mond dicht naaien, ogen sluiten, make up waar nodig is, haren in model brengen, kleden.

Citaat:

Citaat:
Maar ook kinderen door ongelukken en misschien zelfdoding?

ja :j
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-01-19 15:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Cactusknuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 14:20

hoeveel mensen doe je ongeveer per jaar en hoelang doe je over 1 lijk?

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 14:21

Offline schreef:
dito schreef:
een lijk glimlacht >;) doordat de huid strak trekt ofzo?

Nee, heb ik heel eerlijk gezegd geen antwoord op..

Vele zeggen dit :

Als mensen overlijden staan de familie leden te wachten in het grote witte licht. Dat is het eerste wat een overledene ziet bij het uitblazen van de laatste adem. Ze glimlachen naar hun familie in het hiernamaals.

Je mag geloven wat je zelf wilt natuurlijk maar ergens geloof ik dat verhaal wel

wauw ja zo kun je het ook zien...mooi idee!

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 14:21

Offline schreef:
_Dominique schreef:

wassen, mond dicht naaien, ogen sluiten, make up waar nodig is, haren in model brengen, kleden.

Waarom wordt de mond dichtgenaaid? Is dat omdat de mond anders 'open' kan vallen oid?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 14:22

Pas je ook echt thanatopraxie toe, dus het milde balsemen zeg maar?
Welke regio zit je?

Ik ken een je aantal mensen die dit doen en heb een heleboel overledenen gezien maar ik heb nog nooit een van de collega's gehoord die ledematen hebben moeten breken, ben wel benieuwd naar de casus.

Edit: ik neem aan dat jullie ook de technieken leren over het sluiten van de mond.

Met alle respect maar "mond dicht naaien" klinkt behoorlijk respectloos, volgens mij is een van de belangrijkste dingen in jouw vak respectvol omgaan met de overledene en de naasten, dat zou ik in dit topic ook blijven doen.

Ghostattack schreef:
Waarom wordt de mond dichtgenaaid? Is dat omdat de mond anders 'open' kan vallen oid?

bij de meeste mensen word de mond niet dichtgenaaid, daar zijn betere technieken voor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-19 14:23

Cactusknuf schreef:
hoeveel mensen doe je ongeveer per jaar en hoelang doe je over 1 lijk?

Dat is heel moeilijk te zeggen. Het varieert van 5 op een dag tot misschien maar 3 per maand.

De tijd is ook afhankelijk van de ernst van de zaak.
een natuurlijke dood ben je vaak met een half uur klaar. met een zelfdoding o.i.d. gaan wat meer uren in zitten

Polly schreef:
Welke regio zit je?

Ik ken een je aantal mensen die dit doen en heb een heleboel overledenen gezien maar ik heb nog nooit een van de collega's gehoord die ledematen hebben moeten breken, ben wel benieuwd naar de casus.

Edit: ik neem aan dat jullie ook de technieken leren over het sluiten van de mond.

Met alle respect maar "mond dicht naaien" klinkt behoorlijk respectloos, volgens mij is een van de belangrijkste dingen in jouw vak respectvol omgaan met de overledene en de naasten, dat zou ik in dit topic ook blijven doen.

en toch wordt deze dichtgenaaid. :j Kan het niet anders verwoorden helaas

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 14:24

Offline schreef:
_Dominique schreef:

Hecht je de onderkant ook niet dicht ivm urine/ontlasting?
Laatst bijgewerkt door Iris82 op 10-01-19 14:24, in het totaal 1 keer bewerkt

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 14:24

Ik heb niet alles gelezen, maar het lijkt me een geweldige baan. Als ik de hersens had was ik anatoom patholoog geworden.

Ik zou weleens een dagje mee willen kijken als dat ergens mogelijk zou zijn.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 14:27

Offline schreef:
Polly schreef:
Welke regio zit je?

Ik heb andere technieken geleerd, door de kaak bijvoorbeeld. Je kan ook schrijven: de mond sluiten. Je bent hier niet alleen met collega's maar vooral met veel mensen die hier weinig ervaring mee hebben en de ervaring is dat naasten het vaak wat eng vinden, aan jullie beroepsgroep de taak om het toegankelijk te maken, zeker als je zo'n topic opent zou ik er toch om denken.
Geef je ook lichte balseming?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-19 14:27

Citaat:
Hecht je de onderkant ook niet dicht ivm urine/ontlasting?

Nee een overledene krijgt een luier om :j

Citaat:

Citaat:
Ik heb andere technieken geleerd, door de kaak.

er zullen vast meerdere technieken zijn maar mijn interne cursussen heb ik het geleerd zoals ik het nu doe.

En wat voor de 1 respectloos is is voor de ander niet zo he. Ik vind dichtnaaien een normaal woord.

Waar nodig is doen wij spoelen idd. Dat heet balsemen. Daar heb je een speciaal apparaat voor. Een sneetje maken bij de slagader en spoelen daar de balsem doorheen. Wordt niet veel toegepast omdat dit een kostbare techniek is. Wordt vaak gebruikt bij de rijkere mensen en mensen van adel.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 14:32

Is wellicht ook iets dat je snel na de dood moet doen? Of blijft het systeem van bloedvaten nog best een tijdje open staan? Als leek zou je denken dat dat gaat verkleven ofzo als het bloed niet meer stroomt?

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 14:34

Polly schreef:
Offline schreef:

Ik heb andere technieken geleerd, door de kaak bijvoorbeeld. Je kan ook schrijven: de mond sluiten. Je bent hier niet alleen met collega's maar vooral met veel mensen die hier weinig ervaring mee hebben en de ervaring is dat naasten het vaak wat eng vinden, aan jullie beroepsgroep de taak om het toegankelijk te maken, zeker als je zo'n topic opent zou ik er toch om denken.

Ik vind dichtnaaien zelf duidelijker dan 'de mond sluiten'. Als het letterlijk dichtnaaien is, is het niet respectloos toch? Gewoon een feit van hoe een overleden persoon weer 'mooi' wordt gemaakt :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-19 14:35

pmarena schreef:
Is wellicht ook iets dat je snel na de dood moet doen? Of blijft het systeem van bloedvaten nog best een tijdje open staan? Als leek zou je denken dat dat gaat verkleven ofzo als het bloed niet meer stroomt?

Nee , overleden is overleden. Wij doen alleen mooi maken en restaureren.

Mocht iemand op de donorlijst staan dan is het een ander verhaal. Hoe dat precies gaat weet ik niet want "wij" komen dan pas nadat ze de organen verwijderd hebben voor een donortransplantatie.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 14:36

Noem het beestje bij de naam, je naait de mond toch dicht, het is zoals het is waarom altijd dingen mooier maken dan ze zijn?!

Vind het een leuk en interessant topic, en ook leuk dat je er zo open over bent. Zijn niet zoveel mensen die dit werk doen, en heb respect dat jij dit doet :)
Daarnaast vind ik dat je er respectvol over praat ;)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-19 14:38

Citaat:

Citaat:
Ik vind dichtnaaien zelf duidelijker dan 'de mond sluiten'. Als het letterlijk dichtnaaien is, is het niet respectloos toch? Gewoon een feit van hoe een overleden persoon weer 'mooi' wordt gemaakt :)

Ja zo sta ik er ook in.

Maar mochten er mensen zijn die het wel schrikbarend vinden laat het even weten. dan zal ik iets meer in "jip en janneke taal" gaan praten.

wat misschien ook een detail is ..
Dicht naaien ( mond sluiten) is ook afhankelijk van geloof van overledene.
sommige mensen zijn heel gelovig en accuseren dicht naaien met duivelse handelingen.
Voor deze mensen hebben "wij" een soort kaak steun. Die steun plaatsen "wij" onder de kin zodat de kaak gesloten blijft.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 14:39

Hoe komt het dat je niks ziet van het dicht naaien van de mond? Het is nooit opgevallen.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 14:39

Interessant!

Mijn oma is overleden op kerstnacht (24 op 25 december) met als gevolg dat het lang duurde voor ze gecremeerd kom worden. Dat was pas 9 januari en toch had ze nog een open kist.

Ik heb me daar altijd over verbaasd en ik heb er nooit over nagefdacht dat jullie daar zoveel nog aan doen. Ik ging er net als vele altijd vanuit dat als iemand niet 'toonbaar' was door bijvoorbeeld een ongeluk, dat de kist gewoon niet open ging.

Wat vind je het moeilijkste aan het werk? En welk aspect van je baan geeft je aan het eind van zo'n dag nou het meest voldane gevoel?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 14:41

Overigens word thanatopraxie heel regelmatig toegepast hoor, zeker niet alleen bij rijke mensen of van adel.

Saaams schreef:
Hoe komt het dat je niks ziet van het dicht naaien van de mond? Het is nooit opgevallen.

Omdat de mond niet bij lippen word dichtgemaakt maar via de kaak. Tenminste door de mensen die ik ken (en dat zijn er nogal wat)

AnnaXBoy

Re: Horror baan voor vele.. Ik ben Thanatopraxeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 14:42

Heel interessant dit topic en beroep. Ik heb er zelf ook niet bij stil gestaan dat vermoorde of verongelukte mensen weer degelijk moeten worden opgebaard.
Mijn moeder deed dit vroeger wel eens bij natuurlijke overledene. Denk dat je dat stukje nuchterheid er wel voor moet hebben om dit beroep uit te oefenen

Hoeveel van dit soort plekken zijn er in Nederland? Misschien dat jij dit niet weet maar ben benieuwd hoe vaak het beroep voorkomt.