Dochter wil graag leren lezen, hoe? Verstandig?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 11:18

Locanda schreef:
Wat ik me afvraag; raakt ze dan straks niet ontzettend verveeld of iets, als haar klasgenoten gaan leren lezen?
*no offense, just curious

Dat gaat ze toch wel. Ik ben juist altijd vreselijk afgeremd, moest me maar aanpassen aan de rest. "Extra werk" wat ik kreeg waren gewoon pagina's vol dezelfde sommen. Het was wat ieder normaal mens zou omschrijven als strafwerk.

Het was echt een drama. In groep 7 spijbelde ik al. In de 3e middelbaar ging ik er bijna aan onderdoor. Uiteindelijk ben ik op mijn 17e gaan werken en dat was zo'n last van mijn schouders. Mijn eigen moeder herkende me niet meer. Opeens was ik weer dat vrolijke, makkelijke kind die ik als baby/peuter ook was.

Succes ermee.

luuntje

Re: Dochter wil graag leren lezen, hoe? Verstandig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 12:28

Iedereen is wel in iets anders goed.
En vervelen op school, tja ik weet niet beter.
Gelukkig zijn er tegenwoordig plusklassen en aanvullende werkjes.

Je kan ook een andere taal gaan aanbieden, of wiskunde voor kinderen die rekenen erg makkelijk vinden.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 12:47

Ik kon ook heel vroeg lezen. Het eerste kleuterjaar ging ik weinig naar school, want ik kon geen afscheid nemen van mn moeder. Ik had thuis wel een schoolbord en wilde dan thuis schooltje spelen.

En onderweg wilde ik ok weten wat overal stond en leerde zo spelenderwijs lezen. Ik heb in mijn jeugd ook echt veel boeken versleten.

Schrijven deed mijn moeder wel voor, maar toen ik in het 2e kleuterjaar binnen kwam, werd dat wel snel afgebrand. Ik schreef blokletters en moest schuin leren schrijven.
Ook al zat ik wel op Montessori, ik werd voor mijn gevoel toch in mijn tempo geremd en kwam vaak boos thuis.

Rekenen was bij mij wel een dingetje, dus dat trok alles weer wat recht.

Ik weet ook nog wel dat ik van films de ondertiteling niet kon lezen, want dat ging eerst nog te snel, maar later ging dat steeds beter. Op die manier leer je ook weer je engels.

Ik vind wel echt dat de school beter moet kijken naar waar een kind om vraagt, wat het nodig heeft etc. Dat ze nu wil lezen, kan straks ook weer even stil staan als ze andere interesses erbij krijgt. Ik zelf vond lezen en schrijven heel leuk, maar had een hekel aan grammatica.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 13:07

luuntje schreef:
Iedereen is wel in iets anders goed.
En vervelen op school, tja ik weet niet beter.
Gelukkig zijn er tegenwoordig plusklassen en aanvullende werkjes.

Je kan ook een andere taal gaan aanbieden, of wiskunde voor kinderen die rekenen erg makkelijk vinden.

Plusklassen zijn ook niet alles. Dan is het vaak meer van hetzelfde, kinderen voelen geen motivatie voor meer, maar willen meer uitdaging op een hele andere manier dan meer leerstof. Stel je voor, dan heb je je werk eerder af, krijg je als beloning meer werk! Ik ben voorstander van Leonardo of Eureka onderwijs voor kinderen die anders leren en andere uitdagingen nodig hebben.
Gelukkig kunnen die scholen ze bieden wat ze nodig hebben, uitdagingen op niveau, zoals chinees, spaans of projectwerk waar ze een bedrijf na moeten bouwen, onderwijs in en met de natuur. Bezoeken van insprirerende plekken en mensen waar ze al hun vragen mogen stellen en waar al hun creativiteit gezien wordt en er mag zijn, en ze leren fouten maken, leren leren. Om later in het leven baat te hebben bij deze vaardigheden ipv van binnen dood te gaan van verveling of een negatief zelfbeeld met faalangst op te bouwen omdat ze nooit uitdaging krijgen op niveau.
Dit gaat misschien niet over dochter TS maar wel over kinderen die met een te hoog iq in een 'normale' klas moeten blijven onderpresteren met alle gevolgen van dien.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 13:40

Als je een beetje goede school hebt dan bieden ze het kind voldoende extra uitdaging. Hier konden ze zowel op taal gebied als met rekenen extra verdieping krijgen, met rekenen heet dat Kien. En ze kunnen aan een Kangoeroe wedstrijd meedoen als ze goed kunnen rekenen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 15:37

Ik kreeg tijdens groepslezen een moeilijker boekje dat ik zelf mocht lezen :j Ik had namelijk dat saaie boekje na 1 les al uit en zat toch alleen maar mijn klasgenoten af te leiden anders.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 15:40

Locanda schreef:
Wat ik me afvraag; raakt ze dan straks niet ontzettend verveeld of iets, als haar klasgenoten gaan leren lezen?
*no offense, just curious

Dan kan ze met werk aan de slag waarop ze niet voorloopt of misschien achterloopt.
Of leer ze iets anders wat ze willen leren, Engels ofzo.

Ik was ook bovengemiddeld snel met lezen, maar bakte niks van cijfers. Dus kon mooi extra rekenwerk doen :P

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 15:55

Bij ons geven ze voor zover ik begrepen heb niet zozeer extra werk, maar moeilijker werk. Dus idd een moeilijker boek om te lezen bijv.
Nu in de kleuterklas gaan ze dan met een juf mee die ze wat andere uitdagingen geeft. Laatst hebben ze in het spaans geteld, en allerlei proefjes en experimenten gedaan. Perfect voor mijn dochter, ze komt sinds ze dat doet stukken relaxter thuis en vindt school veel leuker.

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 16:09

Sizzle schreef:
Ieder kind loopt wel op iets voor.
Als het toevallig iets is wat op school gevraagd wordt doen we daar doorgaans heel overdreven over. Maar net zo goed kan een kind bovengemiddeld goed op 1 been staan of bovengemiddeld vroeg vlechten.
Ik kon ook bovengemiddeld snel lezen masr dat was masr goed ook want ik kon ondergemiddeld rekenen dus dan kon ik daar meer tijd aan besteden.

Ja en nee, want je hebt ergens bovengemiddeld snel in zijn en ergens extreem snel in zijn. Daarnaast zijn vlechten en op 1 been staan motorische vaardigheden en lezen is een cognitieve vaardigheid.
Extreem snel kunnen lezen kan bv een teken zijn van hoogbegaafdheid. En dan heeft een kind wel meer nodig dan denken 'ach leuk, ze leest snel maar we doen er niks mee'. Daarom is het ook zo belangrijk naar het individuele kind te kijken.
Gemiddelden ontstaan door diversiteit op een hoop te gooien. Maar daar zit dan ook een normaal verdeling in. Als je buiten die normaal verdeling valt, of dat nou onder of er boven is, moet je er iets mee. Op zijn minst uitzoeken waar die extreme 'afwijking' vandaan komt... En dan kijken hoe je er mee om moet gaan zodat het kind op de juiste manier kan ontwikkelen en verder groeien.
Bij cognitieve afwijkingen zul je daar ook op school iets mee moeten want daar werkt school nou eenmaal het meest aan. Bij motorische afwijkingen zul je al gauw ergens anders moeten zijn. Bij extreem voor lopen op motorische vaardigheden en de drang daar iets mee te doen kan er bijvoorbeeld aan een leuke sport gedacht worden...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 16:40

Je ziet wel vaker dat kinderen al schrijven en lezen voor ze naar groep 3 gaan. Ik vind dat er vaak al snel een sticker opgeplakt wordt dat het heel bijzonder is terwijl dat eigenlijk vaak wel mee valt.
Helemaal als ouders dan hun hun hele kennissengroep trots op de hoogte gaan stellen dat hun 4 jarige vast de nieuwe Einstein is dan is dat niet in het voordeel van het kind.
Gewoon goed observeren waar het kind behoefte aan heeft lijkt me een beter idee.

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 17:19

Sizzle schreef:
Je ziet wel vaker dat kinderen al schrijven en lezen voor ze naar groep 3 gaan. Ik vind dat er vaak al snel een sticker opgeplakt wordt dat het heel bijzonder is terwijl dat eigenlijk vaak wel mee valt.
Helemaal als ouders dan hun hun hele kennissengroep trots op de hoogte gaan stellen dat hun 4 jarige vast de nieuwe Einstein is dan is dat niet in het voordeel van het kind.
Gewoon goed observeren waar het kind behoefte aan heeft lijkt me een beter idee.

Mee eens dat je moet kijken waar het kind behoefte aan heeft.
Ik zal de laatste zijn die er mee gaat pronken dat mijn dochter al leest en schrijft. Ik had veel liever gehad dat haar ontwikkeling 'normaal' verliep. Want op dit moment heeft ze het namelijk totaal niet makkelijk. Althans op school. Want thuis is ze een ontzettend vrolijk meisje. Maar op school heeft ze ontzettend veel spanning en opgekropte emotie. Dat is ook de reden dat er bij haar op school niet veel gestimuleerd wordt in het cognitieve. Het wordt alleen gebruikt om haar wat te laten doen wat ze leuk vind of om haar sociaal gezien uit haar schulp te trekken. Verder wordt er dus vooral gewerkt om haar een veilig gevoel te bieden.

En ja er zijn veel meer kinderen die voor groep 3 al lezen. Vandaar dat ik ook spreek over die normaal verdeling. Bijvoorbeel: gemiddeld is dat een kind met 6 jaar kan lezen. Normaal is dat een kind tussen 5 en 7 kan lezen. Leest een kind al met net 4, of pas met 8 dan zou het kunnen dat er meer aan de hand is dna gewoon vroeg of laat lezen en is het niet verkeerd om uit te zoeken waar dat vandaan komt. JUIST om het kind individueel goed te begeleiden.
Als er iemand tegen stikkers plakken is ben ik het wel. Maar ik ben wel voor om te kijken waarom een kind anders ontwikkeld dan wat 'normaal' is (dan heb ik het dus over de extremen die buiten de normaal verdeling vallen en niet over dat kind wat met 5,5 al leest omdat het dat toevallig leuk vind) en goed naar het individuele kind te kijken. Ieder kind is uniek en leert op zijn of haar manier en heeft daar andere begeleiding en uitdaging in nodig...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 17:26

Ik ben het helemaal met je eens :)

Overigens hebben wij de kleuterschool een jaar uitgesteld. Ze kan dan misschien wel al sinterklaas schrijven maar sociaal zou ze totaal ondergesneeuwd zijn.

Ik ken ook iemand die echt iedereen die het wil (of niet wil) weten wat een geniaal kind ze hebben omdat hij al vloeiend kan lezen (7) maar als ik zie hoe hij schrijft denk ik: goh daar valt nog flink wat te doen.
Dat op een voetstuk plaatsen in bijzijn van het kind vind ik niet echt gezond.

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 17:29

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 17:42

Nee, trots zijn mag, maar je kan ook overdrijven. Anders creëer je ook een verkeerd zelfbeeld.

Soms is het zo lastig om te weten wat goed is voor je kind. Hier zit mevrouw in een klas met 30 kinderen erg drukke klas met veel kindjes die moeite hebben met afscheid. Dat is haar duidelijk erg veel. Wel hele lieve kindjes overigens die er echt voor elkaar zijn. 1 fijne juf die in ieder geval ons meisje echt ziet. Soms vraag ik me wel af of ze niet beter op haar plek zou zijn in een kleinere school, kleinere klas. Maar we zijn in de zomer verhuisd waardoor ze dus nu op een andere school zit. Dus dan zou ze weer opnieuw moeten wennen... Zo lastig wat dan juist is

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-18 00:32

Van BenAngelique heb ik boekjes gekregen van kern 1 tot er met kern 12. Mijn dochter is echt dolgelukkig. Al 2 dagen leest ze boekje 1 door. Maan roos en vis leest en schrijft ze foutloos. Die woordjes haalt ze ook tussen alle andere woordjes uit, ze weet nu echt wat er staat.

Angelique, echt enorm bedankt!
Ik moet haar wel afremmen en zorgen dat ze ook andere spelletjes gaat spelen. Gelukkig kreeg ze voor kerst een mega doos met aquabeads dus daar heeft ze ook mee gespeeld :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 00:51

Ah wat leuk!

En niet te druk om maken verder. Ze wil nu de boekjes lezen en zal straks echt wel weer wat anders pakken om te spelen.
En als ze nou eenmaal gek is op lezen, zal ze dat wat meer doen.

Ik weet nog wel dat ik vroeger dagen met bijv lego speelde en daarna weer eens dagen zat te tekenen.

Toen onze zoon klein was las ik het advies van veel verschillende dingen aanbieden, dus met Sinterklaas moest er uit elke groep iets komen. Maar een kind is niet te dwingen en met sommige dingen heeft hij amper ooit gespeeld. Mijn zoon houdt echt niet van knutselen, dus ging dan met hem zitten, maar het was niet zijn ding.

Ik zie met regelmaat kinderen van 1 a 2 jaar met een tablet in de hand uren lang of een telefoon van de ouders in de hand gedrukt en vind dat echt erger.

Lestrange01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 01:10

Ik heb mezelf leren lezen toen ik in groep 1 zat, ik deed dit vooral omdat ik nooit kon slapen en dan ging in de kleine Disney boekjes lezen die mijn ouders aan mij voorlazen voor het slapen. Gewoon kleine boekjes met plaatjes en een beetje tekst. Misschien is zoiets een leuk idee? Ik weet alleen niet of ze die boeken nog wel "nieuw" verkopen. Het is inmiddels alweer vijftien jaar geleden :+

Ik vond het toen ook al heel leuk om dieren encyclopedieën te lezen, waar dan zo'n klein getekend plaatje van een diersoort stond en daarnaast allemaal kenmerken van het dier. Het was vooral naar de plaatjes kijken natuurlijk, maar het was ook een sport van mij om te onthouden welke namen alle dieren hadden!

Secretly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 01:20

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 06:53

Zijn er niet ook dvds tk om te leren lezen?
Zou ook gewoon even op marktplaats rondneuzen sommige mensen doen hele pakketten weg voor een duppie

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 10:05

Heel graag gedaan storm! Volgende keer kom je maar een bakkie doen ipv kletsen in de deuropening

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-18 10:16

benangelique schreef:
Heel graag gedaan storm! Volgende keer kom je maar een bakkie doen ipv kletsen in de deuropening

Ja echt wel, het was dat mijn vadertje in de auto zat te wachten, maar we hebben genoeg om over te kletsen. Ik denk dat ik je op mijn 16e voor het laatst gezien had omdat ik op mijn 17e een eigen paard kreeg en wegging bij de manege. Ruim 25 jaar geleden dus ;)

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 10:24

Ik kon ook lezen op mijn 4de. In begin groep 2 las ik de ondertiteling van de tv mee.
Daarop hebben mijn ouders mij groep 2 laten overslaan en naar groep 3 laten zetten op aanraden van school.

Ik wil je adviseren, om haar nooit een groep te laten overslaan. Sociaal emotioneel zit je namelijk op een geheel ander niveau als de klasgenootjes. Was hier echt absoluut geen succes en heb er mijn leven lang last van gehad, want overal ben je altijd een jaar jonger dan de rest. Waar ik in groep 7 nog met barbies speelde, en donald duck shirtjes prachtig vond, hadden mijn klasgenootjes het over jongens en make-up bijvoorbeeld. Ik ben dan mede hierdoor ook jarenlang gepest.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 11:37

Storm schreef:
Van BenAngelique heb ik boekjes gekregen van kern 1 tot er met kern 12. Mijn dochter is echt dolgelukkig. Al 2 dagen leest ze boekje 1 door. Maan roos en vis leest en schrijft ze foutloos. Die woordjes haalt ze ook tussen alle andere woordjes uit, ze weet nu echt wat er staat.

Angelique, echt enorm bedankt!
Ik moet haar wel afremmen en zorgen dat ze ook andere spelletjes gaat spelen. Gelukkig kreeg ze voor kerst een mega doos met aquabeads dus daar heeft ze ook mee gespeeld :)

Wat leuk! Fijn dat ze er zo'n plezier in heeft ook

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 11:42

Een juf hier: Als je kind er aan toe is, moet je haar niet tegenhouden. Het is echter zeer onverstandig om zomaar dingen aan te bieden. Ouders bieden vaak de verkeerde klanken aan thuis (a die als aa wordt uitgesproken enz.) Dit moet vervolgens weer worden afgeleerd op school waardoor je kind juist achterloopt op de rest terwijl ze voor hadden kunnen lopen.
Op de tablet zijn apps van "juf Janny" erg goed. Start bv eens met de klanken/letters app van deze serie.

Bloemetje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 12:13

cruesli schreef:
Ik kon ook lezen op mijn 4de. In begin groep 2 las ik de ondertiteling van de tv mee.
Daarop hebben mijn ouders mij groep 2 laten overslaan en naar groep 3 laten zetten op aanraden van school.

Ik wil je adviseren, om haar nooit een groep te laten overslaan. Sociaal emotioneel zit je namelijk op een geheel ander niveau als de klasgenootjes. Was hier echt absoluut geen succes en heb er mijn leven lang last van gehad, want overal ben je altijd een jaar jonger dan de rest. Waar ik in groep 7 nog met barbies speelde, en donald duck shirtjes prachtig vond, hadden mijn klasgenootjes het over jongens en make-up bijvoorbeeld. Ik ben dan mede hierdoor ook jarenlang gepest.

Ik ben het hier niet mee eens! Mijn zoon versnelde van groep 4 naar groep 6 en bloeide helemaal op. Langer bij zijn leeftijdsgenootjes was echt niet beter geweest.
Wel of niet versnellen moet je per kind en per school (wat kunnen ze bieden, hoe is het nivo en vriendschappen in de klas ) en situatie bekijken. Je kunt daar geen algemene “nooit doen / altijd doen” uitspraken over doen.