Wat vinden jullie: niet op komen dagen ook je 1e werkdag?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Wat vinden jullie: niet op komen dagen ook je 1e werkdag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 10:04

Bij ons mag je niet eens via de app ziek melden, moet je altijd persoonlijk bellen. Mijn wekker gaat natuurlijk al om 7 uur, dan spreek ik of de voicemail in of ik stuur een appje dat ik later op de ochtend even bel..

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 10:10

Oakland1990 schreef:
Romeo2007 schreef:
Echt bizar hè?!

Ziek zijn is mogelijk, ook op je eerste dag. En dat mag! Alleen hoe je ermee omgaat...

Al lag je half in coma, je gaat. Ga na een uur weer naar huis omdat je echt te ziek bent maar toon goodwill. Hier zouden ze niet meer hoeven te komen. Gelijk klaar

Als dit de instelling was zou ik inderdaad blij zijn niet meer te hoeven komen := Jeetje, een beetje vertrouwen mag ook wel zeg. Ik meld me zeer zelden ziek maar áls het gebeurt dan wil ik niet fysiek bewijs moeten komen leveren dat ik echt niet meer op mijn benen kan staan. Was een keer duizelig, kon niet eens uit bed komen zonder letterlijk om te vallen, en van jou moet ik dan maar gewoon mijn eigen leven en dat van anderen in gevaar brengen door deel te nemen aan het verkeer? :=

Ik meldde me op mijn vorige werkplek ook ziek met een appje (die ene keer), was namelijk opnamewerk en m'n werkgever kon in opname zitten, dan kunnen ze toch de telefoon niet aannemen. Plus hun telefoon zou maar per ongeluk niet op stil staan, dat is dan ook vervelend.
Heb bij mijn huidige werk ook 1x een appje gestuurd dat ik de volgende dag misschien ziek zou zijn, was laat op de avond en ik vond het niet zo netjes om haar daarvoor te bellen. Was ook prima geweest. (Kon uiteindelijk wel gewoon gaan :j )

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 10:32

Ik vind aangeven dat je niet lekker bent van tevoren ook echt geen probleem. Zeker als je een weekend vrij bent en dan voelt dat je niet lekker bent. Dan kan ik een appje op zaterdag echt wel al waarderen.

Ik gooi dan een appje in de groepsapp met "Hé dames, Truusje voelt zich niet lekker, wilt iemand die en die dienst alvast reserve staan?"

Meestal is het inderdaad niet nodig, maar dat is altijd fijner dan dat je op de dag zelf met de handen in het haar zit.

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 10:38

Die zou dag 1 al weg zijn, ziek zijn prima. Kan gebeuren, ook op eerste dag. Maar wel fatsoenlijk afmelden.

Ik werk in een klein team, ik meld mij als eerste bij mijn collegas. Die trekken als eerste aan de bel als ik er niet ben.
Daarna meld ik mij nog persoonlijk aan telefoon dat ik ziek ben, of via mail als ik niet spreken kan.

Twee van mijn 27 collegas hebben mijn nummer, en die van kantoor begint zelfde tijd als ons, die heeft ook mijn num. Wanneer ik mij niet meld en ik ben niet daar dan trekken mijn collegas direct aan de bel.

Ik heb een keer gehad dat ik mijn tweede werkdag had verslapen, ik was om half 9 op werk en moeste half 6 eigenlijk beginnen. Je wilt niet weten hoe ik in paniek was, mijn baas had mij gewoon uitgelachen en was niet boos. ik werkte daar uiteindelijk 2,5 jaar.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 10:42

Als je echte buikgriep hebt kan het zijn dat je van de wereld bent en dat gaat patsboem.
Ik zou even afwachten en kijken waar hij/zij mee komt.

Maar uiterlijk op dag 3 moet ze zelf wel contact met je opnemen.
Anders gewoon ontbinden.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 10:43

Dat gemekker over wel of niet via app/telefoon doet er toch helemaal niet toe? Dat ligt gewoon aan de regels van het bedrijf. Ik was juist verbaasd toen ik bij een hele grote Nederlandse retailer werkte, dat ziekmelding perse via de app moest, had ik nog nooit meegemaakt :)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 10:44

A3a1 schreef:
Als je echte buikgriep hebt kan het zijn dat je van de wereld bent en dat gaat patsboem.

Anders gewoon ontbinden.

Meen je dat? Dag 3 vind ik juist bizar laat.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 10:46

Dat is hier ‘doe vooral geen moeite, je hoeft niet meer te komen’

Het is qua personeel verschrikkelijk en ik kan niet meer tellen hoeveel jongens (en ook meiden) niet meer komen opdagen. Als je het werk niet leuk vindt is er niks mis mee om dat aan te geven. Desnoods via het uitzendbureau ofzo als je het ons niet durft te zeggen. Helaas is de trend om vrolijk ‘tot morgen’ en ‘tot volgende week’ te zeggen om vervolgens niet meer te komen

Als eerste stap hebben we al beslist om iedereen eerst via een uitzendkantoor te laten beginnen. Dan is het gewoon kwestie van hun bellen en afgehandeld. Kost wel wat meer maar is makkelijk.

Tweede stap is investeren in automatisatie zodat we geen werknemers nodig hebben.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 10:53

A3a1 schreef:

Anders gewoon ontbinden.

Dan nog heb je heus wel twee minuten tussen boven de WC hangen door om je werkgever te bellen. Dat je ziek bent op je eerste werkdag heb je niet in de hand, hoe je ermee omgaat wel. Wat mij betreft zou fysiek naar kantoor komen niet hoeven (maar ik zou er wel respect voor hebben als iemand dat doet), maar op z'n minst bel je om de situatie uit te leggen. Dan hoeft de werkgever ook vervolgens niet jou te gaan bellen om te achterhalen wat er aan de hand is en dat voorkomt een hoop irritatie.

In het geval de TS zou diegene bij ons ook niet meer hoeven komen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 11:04

Ik heb een x mijn moeder laten bellen.

Ik had Toen een auto ongeluk gehad en had o.a. een klaplong waardoor praten heel lastig was.

Ben overigens als 17 jarige puber ook 1 x te laat op mijn werk aangekomen op de eerste werkdag.
Mijn brommer hield er mee op.
Die heb ik 10 km door de regen geduwd.

Gelukkig hadden ze op mijn werk veel respect voor het feit dat ik doorgelopen ben en als verzopen kat 3 kwartier te laat toch aan mijn dienst begon.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 11:05

Kinke schreef:
A3a1 schreef:

Anders gewoon ontbinden.

Ik heb een paar x de ECHTE buikgriep gehad en was 2-3 dagen totaal knock out, koorts, drijfnat, koortsdromen, ik kan me voorstellen dat als je dat hebt, je dag 3 er pas aan denkt te bellen of ook pas kunt bellen.

Merexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 11:17

Ook die zou bij mij niet door mogen. Laat gewoon even wat van je horen, kleine moeite. Voor hetzelfde geld heb je een ongeluk gehad. Het lijkt wel of mensen zich schamen als ze op hun eerste werkdag niet op kunnen dagen, maar probeer het of meld je gewoon echt af als het echt niet lukt, ziek kunnen worden kan altijd.
Mijn leidinggevende wil ook altijd even mijn gezicht op het werk zien voor ik begin.
In het verleden heb ik met een groepje samen gewerkt waar ook soms nieuwe mensen nodig waren. Daar waren 2 bij die gewoon nooit zijn gekomen. 1 niet meer na zijn sollicitatiegesprek en 1 had zich aangemeld maar is ook nooit gekomen. Vre-se-lijk irritant want er waren gewoon wel hard nieuwe mensen nodig.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 11:28

KimD schreef:
Snotverkouden noem ik ook niet ziek, dan ga ik ook werken. :+ Het voorbeeld dat je noemde.

Tja... toen ik in de horeca werkte waren ze echt niet blij als je snotverkouden kwam werken.
Vinden de gasten aan tafel niet zo heel leuk nl.
Ook in de keuken zijn ze niet blij met hoestende, niezende en lekkende mensen bij het eten.

Waar ik nu werk is "op een wat lager pitje" draaien niet echt een optie (gaat om aantallen halen per uur).
Als je echt niet je norm gaat halen is het beter thuis te blijven dan daarop afgerekend te gaan worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 11:50

Snotverkouden lijkt me in bepaalde functies idd niet handig :n Zorg bijvoorbeeld ook niet.. Ik zit op kantoor, dan kan dat prima. Ik kan nu ook heel makkelijk thuiswerken, als ik dan niet helemaal fit ben doe ik dat, meld je je toch minder gauw ziek.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 12:00

A3a1 schreef:

Anders gewoon ontbinden.

Ja, iemand kan ècht iets hebben.
Maarrrr, als 1e indruk kan het een voorteken zijn van slappe hap qua functioneren:

Ik heb dit jaar met zo iemand te maken gehad: uitzendkracht kwam niet opdagen Geen telefoontje, geen appje… later hoorden we dat ze voor een dichte deur stond… maar dan nog geen appje geen telefoontje niks naar ons, (we waren wel degelijk aanwezig in dat pand) ze was meteen maar weer weggegaan, want 5 minuten wachten is te moeilijk….terwijl we ons mobiele nummer zelfs nog hadden doorgegeven aan het uitzendbureau, met toestemming dat door te geven. >;)

Goed, zij zonder instructies komen werken. Dat werkte dus niet om over naar huis te schrijven en mensen gingen klagen… Toen ze klaar was bij ons hebben we de grootste moeite gehad om de sleutels, terug te krijgen. Het uitzendbureau heeft ook ontzettend veel moeite gedaan, contactpersoon is in zijn vrije tijd nog langsgegaan bij die persoon. Dagen later kregen we de sleutels terug.
Oh ja, 2 keer was ze niet op komen dagen: 1 dag school, ok, kan gebeuren, maar meld het even... 2e dag vanwege... vakantie!!! :roll: Haar commentaar tijdens het inleveren van de sleutels, na dagen: "Jaahaa, maar het uitzendbureau wist dat ik slecht bereikbaar ben, dat had ik hun tijden terug al verteld..." :o?

Nou, eh, ik kan TS alleen maar aanraden niet door te gaan met die persoon. Want die ene unieke keer dat iemand echt halfdood in bed ligt en er echt niks aan kan doen, is zo zeldzaam… Best kans dat het ook zo'n persoon is die schermt met slechte bereikbaarheid en te pas en te onpas wegblijft.

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 12:17

A3a1 schreef:
Kinke schreef:

Ik heb een paar x de ECHTE buikgriep gehad en was 2-3 dagen totaal knock out, koorts, drijfnat, koortsdromen, ik kan me voorstellen dat als je dat hebt, je dag 3 er pas aan denkt te bellen of ook pas kunt bellen.

Lijkt me toch wel dat je in staat bent om 1 minuut iemand op de hoogte te stellen van je status? Lijkt me sowieso wel handig, anders lig je daar 3 dagen in je uppie op bed te creperen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 12:36

Lekker hoor een kledder bacillen op je komkommers.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 12:39

Ah dit heb ik ook gehad. Gisteren had ik eerste proefdraaidag bij een lunchroom. Ik was zo misselijk, had buikpijn en kon amper rechtop staan. Ik had gebeld en kreeg geen gehoor dus een mail gestuurd met dat ik zien was en datums dat ik wel kan komen werken. Daarna nogmaals gebeld en toen wel gehoor en toen zei ze dat ze naar de mail zou kijken en het niks uit maakte en kan gebeuren.

Nog geen nieuwe mail gehad maar ze was vergeet achtig zei ze := hoop wel snel wat te horen.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 14:33

Is dit misschien diegene zijn eerste baan, en weet deze persoon nog niet hoe de procedure gaat betreft ziekmelden?

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 14:37

Oakland1990 schreef:
Romeo2007 schreef:
Echt bizar hè?!

Ziek zijn is mogelijk, ook op je eerste dag. En dat mag! Alleen hoe je ermee omgaat...

Al lag je half in coma, je gaat. Ga na een uur weer naar huis omdat je echt te ziek bent maar toon goodwill. Hier zouden ze niet meer hoeven te komen. Gelijk klaar

Niet helemaal eens.
Als medewerker van een winkel wordt een werkgever écht niet vrolijk als je midden in je werktijd toch ziek naar huis gaat.
Dan is er namelijk geen vervanging. ;) En dat is natuurlijk tien keer vervelender dan dat je je ziekmeld en ze nog iemand kunnen regelen.

Dat geld natuurlijk vaak niet bij andere banen, maar het ging in dit topic niet gericht over één baan, dus dan moet men ook maar niet zo gaan lopen schreeuwen.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 14:40

Matheno schreef:
Is dit misschien diegene zijn eerste baan, en weet deze persoon nog niet hoe de procedure gaat betreft ziekmelden?

Op school leer je al dat je je op tijd ziek moet melden... De grotemensenwereld werkt ook zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 14:43

Zoolgangster schreef:
Matheno schreef:

Op school leer je al dat je je op tijd ziek moet melden... De grotemensenwereld werkt ook zo.

Idd echt een non-reden.. Gewoon fatsoen om ff te bellen en als dit niet lukt laat je een van je ouders of huisgenoten bellen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 16:16

Mijn baas zegt: ik zou een tweede kans geven, maar ik ben veel te soft. _O-

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 16:25

Ik had een keer zo’n heftige keelontsteking dat ik geen stem had. Kon echt niet praten er kwam alleen een heel zacht gepiep uit. Toen ook mijn toenmalige baas geappt. Ze was kwaad ondanks dat ik het uit had gelegd. Dan had mijn vriend maar moeten bellen (we woonden toen niet samen ik was alleen :') ) Snap echt wel dat bellen beter is maar ik vond dit echt heel stom.

Was sowieso een heel raar mens en ben daar gelukkig alweer een tijdje weg :D

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 16:30

Oakland1990 schreef:

Dat dacht ik ook altijd....tot ik een virus op m'n evenwichtsorgaan kreeg. Wil je je vijand iets vreselijks toewensen, wens hem/haar dan dit virus :r
Ik kon toen trouwens wel mijn werkgever bellen, nadat mijn man het nummer had gebeld :D