Ik heb idd ook een standaard sollicitatiebrief die ik maar minimaal aanpas als ik een mail verstuur. Vind het creatieve idee om echt iets aparts te moeten doen dan ook zeker een leuk idee.
Succes met je sollicitatie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Belsje schreef:Een van de "redenen" dat dit soort opdrachten ontstaan is, is omdat erg veel mensen op hun CV vertrellen dat ze sociaal, flexibel en creatief zijn. Maar dat daar zelden bij vermeld wordt, wat dat voor hun wil zeggen.
Iemand kan zeggen "Ik ben een heuse initiatiefnemer.", solliciteren voor een topfunctie in een multinational en als je dan vraagt "Wat deed je al op eigen initiatief?", blijkt dat hij/zij een pak koekjes naast de koffie automaat gelegd heeft ....
De voorwerp oefening gaat verder dan bvb gewoon "betrouwbaar" = een zakhorloge. Waarom ben jij betrouwbaar, je komt op tijd, je houdt je aan je woord, je ... Het maakt het mensen vaak makkelijker om zichzelf te profileren én daar ook een uitleg aan te koppelen.
Ik heb mezelf altijd als een afwasborstel op een zuignap voorgesteld. En dat doe ik nog steeds, ik ben gewoon een afwasborsteltje, met al zijn kwaliteiten én valkuilen die ik erin kan vinden.
RoyceMack schreef:Dit topic heeft me wel aan het denken gezet. Ik zoek iemand erbij binnen de praktijk en vind sollicitatiebrieven/motivatiebrieven echt achterhaald. Ikzelf deed altijd ctrl+c ctrl+v voor ieder bedrijf waar ik solliciteerde. Was gewoon een goede brief maar totaal niet speciaal gemaakt voor dat bedrijf ofzo.
Ik ga de potentiele sollicitanten de opdracht geven een aantal vragen te beantwoorden op video. Dus om zichzelf voor te stellen, hun wensen te vertellen, hun kwaliteiten. Echt persoonlijk en waar ze moeite voor moeten doen. Degene die dat doen hebben er veel voor over iig!
Ben benieuwd of zoiets werkt. We staan ook open voor mensen die neg afgestudeerd zijn dus hopelijk nemen ze de moeitw ervoor.
enjoymyhorse schreef:Creativiteit maak ik er niet van. Dat was een reactie op.
Met materialisme heeft het wel te maken, mensen als een ding zien. Enge gedachte.
Maar bij dat voorwerp ga je juist hebben dat mensen daar bij een lijstje in hun kop stampen en daar bij opratelen. Juist helemaal voorbedacht thuis al.
Ja een wc papiertje is nog de beste, om je kont af te vegen bij zo'n schijtopdracht
verootjoo schreef:Belsje schreef:Een van de "redenen" dat dit soort opdrachten ontstaan is, is omdat erg veel mensen op hun CV vertrellen dat ze sociaal, flexibel en creatief zijn. Maar dat daar zelden bij vermeld wordt, wat dat voor hun wil zeggen.
Iemand kan zeggen "Ik ben een heuse initiatiefnemer.", solliciteren voor een topfunctie in een multinational en als je dan vraagt "Wat deed je al op eigen initiatief?", blijkt dat hij/zij een pak koekjes naast de koffie automaat gelegd heeft ....
De voorwerp oefening gaat verder dan bvb gewoon "betrouwbaar" = een zakhorloge. Waarom ben jij betrouwbaar, je komt op tijd, je houdt je aan je woord, je ... Het maakt het mensen vaak makkelijker om zichzelf te profileren én daar ook een uitleg aan te koppelen.
Ik heb mezelf altijd als een afwasborstel op een zuignap voorgesteld. En dat doe ik nog steeds, ik ben gewoon een afwasborsteltje, met al zijn kwaliteiten én valkuilen die ik erin kan vinden.
Maar zulke dingen schrijf je toch in je sollicitatiebriefIk zie mijn sollicitatiebrief altijd als soort ‘uitleg’ van mijn CV. Als er alleen in staat dat diegene een initiatiefnemer is, creatief, sociaal en flexibel zonder enige uitleg erbij, denk ik echt ‘NEXT’.
RoyceMack schreef:Ik ga de potentiele sollicitanten de opdracht geven een aantal vragen te beantwoorden op video. Dus om zichzelf voor te stellen, hun wensen te vertellen, hun kwaliteiten. Echt persoonlijk en waar ze moeite voor moeten doen. Degene die dat doen hebben er veel voor over iig!
Ben benieuwd of zoiets werkt. We staan ook open voor mensen die neg afgestudeerd zijn dus hopelijk nemen ze de moeitw ervoor.
RoyceMack schreef:Dit topic heeft me wel aan het denken gezet. Ik zoek iemand erbij binnen de praktijk en vind sollicitatiebrieven/motivatiebrieven echt achterhaald. Ikzelf deed altijd ctrl+c ctrl+v voor ieder bedrijf waar ik solliciteerde. Was gewoon een goede brief maar totaal niet speciaal gemaakt voor dat bedrijf ofzo.
Ik ga de potentiele sollicitanten de opdracht geven een aantal vragen te beantwoorden op video. Dus om zichzelf voor te stellen, hun wensen te vertellen, hun kwaliteiten. Echt persoonlijk en waar ze moeite voor moeten doen. Degene die dat doen hebben er veel voor over iig!
enjoymyhorse schreef:Maar dat kan ik dus prima vertellen zonder voorwerp.
Ik sla dus niet dicht bij de vraag wie ik ben.
Ik ben iemand die erg gemakkelijk kletst, ook tegen vreemden. Ook in een sollicitatie gesprek.
Ik kom daar meestal buiten met dat was een gezellig praatje
Uit de comfortzone raak ik niet door zo'n voorwerp. Daar heb je bij mij wel meer bij nodig. Ik ben een heel rustig persoon en panikeer niet snel. Ook niet in echt heftige situaties waar ik vaak mee te maken heb gehad. Achteraf denk ik wel eens, dat had anders kunnen aflopen, maar op dat moment ben ik de rust zelve.
Maar kom niet met een stomme opdracht aan die nergens over gaat.
Daar zit wellicht mijn aversie ook. Onzinnig werk doen kan ik ook niet.
Mezelf met een ding vergelijken dus ook niet. Ik ben een mens en geen ding. En ze kunnen me alles vragen en krijgen overal eerlijk antwoord op. Dus in een gesprek weten ze daarna echt wel wie ze aan de tafel hebben gehad en of dat past.
Ayasha schreef:uitgevoerd door mensen die in de meeste gevallen nooit een psychologie boek open gehad hebben en dus in wezen geen f*ck hebben aan die strategieën gezien ze het niet kunnen interpreteren maar het toch proberen.