Stop bijstand als ik bij iemand intrek, dus wat nu?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MarliesV

Re: Stop bijstand als ik bij iemand intrek, dus wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 08:43

miccamaaike, ik zeg nergens dat het makkelijk is. Probeer alleen mee te denken.
Niet gelijk zo op je tenen getrapt voelen zeg.

TS, aan de hand van je OP en berichten had ik het idee dat je niet makkelijk rond komt en daarom zo wilt knijpen op je huurprijs of bij je vriendin gaat zitten.
Dingen als: het huis van mijn vader is te duur, particulier lukt niet enz. Schetsen dat beeld.

Dat wordt door je post nu genuanceerd. Snap dat je een spaarcentje wilt houden, maar op jezelf wonen, met dieren en dan ook nog in een acceptabele woning, daar ga je ben ik bang meer aan uit moeten geven dan je lief is.
Hoop voor je dat je een andere oplossing vind.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-18 09:55

Cayenne schreef:
Dat weet ik, heb er zelf ook in gezeten :+
Maar ik beantwoord dan ook alleen de vraag van TS.

Mijn blog is ondertussen wat jaartjes oud en put uit verhalen van vooral vroeger, over hoe het was om op te groeien in de bijstand als kind. Plus, dit is de disclaimer: Bonje in de bijstand is gebaseerd op ware gebeurtenissen. Er kunnen echter geen feiten uit worden gehaald over hoe een familie in de bijstand daadwerkelijk leeft. Deze blog heeft als doel te entertainen, niet als doel de werkelijke waarheid van bijstand families weer te geven, gezien dit in elk gezin of voor elk persoon anders is. Er kunnen geen rechten aan worden ontleend.

Het is gebaseerd op waarheid, maar ook zeker wat aangedikt.

Heerlijk, altijd, je moeten verantwoorden op bokt.

Ik ben vanochtend bij de gemeente geweest maar qua uitkering zit ik volgens hun aan de bijstand vast en zijn er geen andere opties of uitkering waar ik voor in aanmerking kom.

Ik moet dus flink blijven zoeken naar woonruimte en het intrekken bij vriendin plan laten varen.

Wat trouwens niet was om centen uit te sparen, dat is niet wat ik heb gezegd maar wat jullie zelf maar concluderen. Het is vooral omdat het snel kon en zij ook na 7 jaar relatie ineens alleen is en ze liever iemand in huis heeft. Win win leek het dus. Niet omdat het goedkoop is. Ik zou gewoon bijdragen. Mijn vaders huis is een huis met vier slaapkamers. Zoveel ruimte heb ik niet nodig. De huur is vanwege grote van het huis relatief hoog en ik zit soms jankend het huis schoon te maken. Als mijn zus niet hielp met schoonmaken dan was het een vieze bende. Ik ben fysiek niet in staat zo'n groot huis bij te houden. Als mijn vader vertrekt dan vertrekt mijn zus haar schoonmaak ook.. Zit ik daar, in een voor mij te groot en te duur huis. Maar daarover verder discussiëren is verspilde moeite want ik mag er niet eens blijven van de woningbouw.

Ik snap alleen niet zo goed wat er mis is met zo goedkoop mogelijk.

Ik heb eerder wel in de schulden gezeten en ben er nu langere tijd uit. Ik blijf het liefst de rest van mijn leven uit de schulden dus ik mag toch zeker wel wat eisen stellen aan financieel zodat ik het niet weer moeilijk krijg. Ik hoef echt geen groot huis of perfect mooi huis. Mag ook in het buitengebied. Maar gelijkvloers zou wel geweldig zijn, mits mogelijk, omdat HET PIJN DOET om de trap op en af te gaan. Dat vind ik niet bepaald een hoge eis... Maar goed, als dat er niet is, dan zijn we ook happy met iets niet gelijkvloers en tijdelijk. Immers zou intrekken bij die vriendin ook tijdelijk zijn.. Enige eis die er dan is, is de huurprijs, en rondom Assen/Beilen, want ik heb hoge vaste lasten aan dus mijn pijnbestrijding en mijn dieren. Beide waar ik niet op kan bezuinigen. En ik wil niet ineens mijn hele sociale cirkel verliezen omdat ik te ver weg woon.

Particulier zit je toch al rond de 750,- euro minimaal. Vaak net boven de huurtoeslag grens. Waarvan moet ik dat dan doen. Daarnaast, tot nu toe heb ik alleen huizen gevonden die eisen stellen zoals een minimum inkomen van etc. Dan kom ik niet in aanmerking.

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 10:22

Ik heb alleen jouw berichten gelezen, dus ik weet niet of het al genoemd is, maar heb je al contact gezocht met Carex? Wij hebben toen we echt met spoed iets zochten (samen met onze hond!) een tijdelijke huurwoning via hun kunnen vinden. Alle andere opties liepen bij ons ook op niks uit. Ik vond dat ze fijn meedachten en snel met een oplossing konden komen. Al ligt dat laatste er natuurlijk maar net aan wat zij aangeboden krijgen denk ik.

Zeker het proberen waard als je er nog niet bent geweest.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-18 10:23

Jorinda schreef:
Ik heb alleen jouw berichten gelezen, dus ik weet niet of het al genoemd is, maar heb je al contact gezocht met Carex? Wij hebben toen we echt met spoed iets zochten (samen met onze hond!) een tijdelijke huurwoning via hun kunnen vinden. Alle andere opties liepen bij ons ook op niks uit. Ik vond dat ze fijn meedachten en snel met een oplossing konden komen. Al ligt dat laatste er natuurlijk maar net aan wat zij aangeboden krijgen denk ik.

Nee, daar ben ik nog niet geweest, dankjewel!

Dancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 10:28

Heb je al op kamernet gekeken?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 10:31

ElineS schreef:
Jorinda schreef:

Nee, daar ben ik nog niet geweest, dankjewel!

Daar zit natuurlijk wel een risico aan, omdat het gaat om tijdelijke bewoning.
Ik zou wel vragen of zij garanderen dat er altijd een passende woning voor je is?

Veel sterkte met je vader. Wat een moeilijke situatie.

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 10:37

Bij Carex hanteren ze twee verschillende soorten verhuur. Ik weet niet meer precies hoe ze het eerste noemden, maar daarbij zouden ze je er elk moment uit kunnen zetten bij wijze van spreken. Bij de tijdelijke verhuur heb je zelf een opzegtermijn van 1 maand en hebben zij een opzegtermijn van 3 maanden. Aangezien TS in eerste instantie al tijdelijk bij haar vriendin wilde wonen om rustig naar iets vasts te kunnen zoeken, lijkt de tijdelijke verhuur van Carex me een prima optie voor TS (ze noemde zelf ook Adhoc). Gaat er dan de woning tegen de vlakte of hebben ze een ander doel gevonden voor de woning (want Carex is een anti leegstand verhuurder), dan moeten ze dat melden 3 maanden van te voren. Bij ons konden ze van te voren ook al aangeven wanneer ze verwachtten dat de woning tegen de vlakte zou gaan (maar inmiddels zijn die plannen ook uitgesteld).

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 10:46

Ils_K schreef:
Sommige wel toch, er zijn genoeg die daar perment wonen.

Voor een bepaald deel is een uitzondering gemaakt, de rest mag er niet permanent wonen. Is al jarenlang gebakkelei met de gemeente.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 11:51

Als je ruimte niet gebruikt, leeg laat en afsluit, dan hoeft je het ook niet schoon te maken he.

Niet te snel mogelijkheden onbenut laten of afserveren als onmogelijkheden. Daarmee beperk je je kansen.

Heb je iets, dan kun je van daaruit verder zoeken naar iets dat meer geschikt is. Maar je zult toch iets moeten.

Veel succes :)

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-18 12:26

Boras schreef:
Als je ruimte niet gebruikt, leeg laat en afsluit, dan hoeft je het ook niet schoon te maken he.

Niet te snel mogelijkheden onbenut laten of afserveren als onmogelijkheden. Daarmee beperk je je kansen.

Heb je iets, dan kun je van daaruit verder zoeken naar iets dat meer geschikt is. Maar je zult toch iets moeten.

Veel succes :)

Maar... Ik mag niet in dat huis blijven wonen dus discussie erover is niet nodig

Ik heb misschien een optie en bij uiterste nood kan ik op kamers in Groningen en blijven de dieren tijdelijk bij die vriendin. Dat is dan maar even niet anders. Het mooiste zou een plek zijn die niet tijdelijk is maar tja

FennaK

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 12:28

En een oproep op fb of marktplaats plaatsen?

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 12:49

Je hebt gelijk. Je kunt beter weer uitzichtloos alleen op een kamertje gaan zitten en een ander weer met jouw sores en jouw dieren opschepen dan iets willen proberen om uit die afhankelijke situatie te komen.
Je zult het toch zelf moeten doen. Niet afserveren, maar overwegen. En dat geldt voor meerdere tips die voorbij kwamen in dit topic, niet alleen voor die van mij. Wat maakt mij het uit wiens tip tot DE oplossing leidt.

FennaK

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 13:16

Boras schreef:
Je hebt gelijk. Je kunt beter weer uitzichtloos alleen op een kamertje gaan zitten en een ander weer met jouw sores en jouw dieren opschepen dan iets willen proberen om uit die afhankelijke situatie te komen.
Je zult het toch zelf moeten doen. Niet afserveren, maar overwegen. En dat geldt voor meerdere tips die voorbij kwamen in dit topic, niet alleen voor die van mij. Wat maakt mij het uit wiens tip tot DE oplossing leidt.

Wat zijn we toch weer aardig voor onze medemens.... :roll:

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 13:28

FennaK schreef:
Boras schreef:

Wat zijn we toch weer aardig voor onze medemens.... :roll:

Realistisch zijn is niet altijd aardig nee.
Soms heb je iets anders nodig dan alleen maar aardigheid. Om werkelijk vooruit te komen.
Zolang het maar met respect gebracht wordt.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 13:32

ElineS schreef:
Heerlijk, altijd, je moeten verantwoorden op bokt.

Whut? Het was een oprechte vraag, niets meer en niets minder.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 13:43

een bakhuisje moet je toch voor minder wel kunnen vinden, mijn schoonouders verhuren bv voor 500 inclusief alles, en ik denk dat in het noorden de prijzen toch nog lager liggen.

goed zoeken en niet teveel eisen stellen

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-18 13:49

Boras schreef:

_O- _O-

Je hebt gelijk. Je kunt maar beter iemand op internet de grond in boren en ze een poedersuiker gevoel willen geven dan aardig zijn. Gelukkig ben ik daar niet meer gevoelig voor, maar ik hoop dat je je beseft dat terwijl jij lekker tevreden achter je laptopje je jezelf een schouderklopje geeft omdat je even flink 'de harde waarheid' hebt uitgedeeld, je een ander misschien wel rot hebt laten voelen met jouw woorden. Enige reflectie is misschien wel handig en ook handig is om geen verkeerde conclusies te trekken met je eigen invulling.

Hoe dan ook, ik ben gewoon hard op zoek en heb zeker wat aan de links en tips en doe er ook wat mee, ik kijk alles af en bezoek alle site suggesties, maar ik kan onmogelijk in 1 dag ondanks tips al een woning hebben.

Ik wilde vooral advies over hoe nu verder. Ik zat even in zak en as. Hoe nu verder is zsm een zelfstandige ruimte zoeken, want de optie die ik wilde is met de bijstand niet mogelijk, en een andere uitkering is ook niet mogelijk. Enige optie is dus zsm verhuizen naar een eigen plek. Dat zat altijd al de planning, alleen zit er nu wat meer haast bij.

Mocht dat niet lukken voordat mijn vader verhuisd is, is op kamers - na overleg en nadenken - een betere tijdelijke optie dan een vakantiepark etc. Ik zit dan ook niet meteen met een volledig huis of grote kamer wat ingericht moet worden voor hopelijk maar een paar weken en/of maanden. Hoewel ik wel heb gemaild naar anti kraak en wie weet wat daar nog uit komt.

Sorry Cayenne, het kwam op mij anders over, dan heb ik dat verkeerd gelezen. Komt denk ik omdat ik het gevoel heb dat de toon van het topic van gewoon hulp/infovraag een beetje overslaat naar teveel conclusies trekken en info vragen en dat ik dan maar mijn hele privé situatie online moet zetten, nog net niet met mijn inkomsten en uitgaven.

Is misschien niet zo, zo voelt het wel. Vind het geen prettig topic meer. Ieder die wel tips heeft gegeven en ook de pbs erg bedankt. Als ik iets vind zet ik het zeker hier neer en mocht men nog wat weten, graag.

@fokfanaat: wat is een bakhuisje? Ik heb eigenlijk niet echt eisen... Dus zeker niet teveel. Alleen huurprijs onder de huurtoeslag grens en liefst lager. Plus huisdieren toegestaan. Als laatste, gelijkvloers maar hoeft niet perse. Oh, en rondom Assen/Beilen. Hier heb ik mijn vrienden, familie, vrijwilligerswerk en hobby's. Alleen een scooter, dus het kan niet te ver weg.
Laatst bijgewerkt door ElineS op 26-09-18 13:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 13:52

“Ik heb zeker niet teveel eisen, maar ....” en dan volgt er toch een rits eisen. Sorry hoor, maar ik kan me de reacties wel voorstellen. Als je niet zoveel eisen zou hebben zou je allang wat hebben ;)

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 13:53

bakhuisje is een deel van een boerderij, vaak waar een oma ofzo vroeger woonde, dus met eigen slaap en badkamer en klein keukentje bij de woonkamer

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-18 14:00

Fitzroy schreef:
“Ik heb zeker niet teveel eisen, maar ....” en dan volgt er toch een rits eisen. Sorry hoor, maar ik kan me de reacties wel voorstellen. Als je niet zoveel eisen zou hebben zou je allang wat hebben ;)

Ho ho.. Eis 1 kan niet anders want anders kan ik het niet betalen. Eis 2, ik heb huisdieren, moeten die dan maar naar het asiel? Eis 3, in omgeving waar ik met pijn en moeite na een nieuwe handicap een heel sociaal leven heb opgebouwd, ritmes en patronen en iets nuttigs doe met al mijn vrije uren. Ik wil niet in een isolement gaan zitten. Al mijn familie is hier. Al mijn vrienden.

Eis 4, gelijkvloers omdat ik een chronische aandoening heb waardoor ik 24 uur per dag zenuwpijn heb en traplopen mij soms zo zeer doet dat ik soms kruipend omhoog ga of een enkele keer dan maar op de bank slaap om het naar boven te gaan te vermijden. En dat is zelfs geen harde eis en wil ik opzij zetten.

Hoe is dit in hemelsnaam een waslijst aan eisen?

Of het klein is maakt me niet uit, stad, dorp, buitengebied, alles prima, tuin of geen tuin, flat, rijtjeshuis, zolderkamer, een lege anti kraak winkel, of studio, alles mag. Daar heb ik geen enkele eis in.
Laatst bijgewerkt door ElineS op 26-09-18 14:03, in het totaal 1 keer bewerkt

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 14:02

Wat is je maximale reis afstand die je wil hebben tot Assen? En dan zeg in minuten/uren tot Assen centrum. Want misschien is er wel iets in de buurt van een trein/busstation in de buurt?

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-18 14:12

LoveBodin schreef:
Wat is je maximale reis afstand die je wil hebben tot Assen? En dan zeg in minuten/uren tot Assen centrum. Want misschien is er wel iets in de buurt van een trein/busstation in de buurt?

Hmm, lastig. Ik denk halfuur met de bus en of trein, als ik het zo schat. Daarom is Groningen ook een optie, goed ov immers. Haren, Gimmen, Vries etc. Of meer naar Beilen, Westerbork, wijster, orvelte, maar ook Smilde, Hoogersmilde kan.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 14:42

Als ik jou was zou ik echt in deze lijn verder denken. Welke plaatsen zijn een optie (en welke misschien liever niet maar voor tijdelijk toch acceptabel)? Ik heb een broertje die gemiddeld minstens één keer per jaar verhuist. Tussen het moment dat hij bedenkt dat hij weer wat anders wil en de feitelijke verhuizing zit zelden meer dan 2 maanden. Vandaar dat ik weet dat zeker in de provincie Groningen (maar hij heeft ook al in andere provincies en Duitsland gewoond) er meer mogelijkheden zijn dan je nu misschien denkt.

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 14:46

Misschien gek idee, maar kan je niet een soort woningruil doen? Dat mensen in jouw huidige huis (met je vader) gaan en jij in een kleiner huis kan? Gewoon via de woningbouwvereniging dan. Weet niet of dat kan?

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 14:50

Nou anyway, ik wens je toch veel succes. Ik gun je het beste, anders zou ik niet een paar uur op het internet voor je hebben zitten spitten in jurisprudentie en wetgeving. Je omschrijving van mijn beweegredenen sloegen echt de plank belachelijk mis.

Nog 1 suggestie als het mag.

Vraag eens een keukentafelgesprek aan bij de gemeente.
Misschien kom je in aanmerking voor voorzieningen waardoor beren op de weg verdwijnen.
Je hebt het over gelijkvloers, maar er bestaan ook trapliften. En zo zijn er allerlei voorzieningen waarvoor je misschien in aanmerking komt. Al dan niet met een indicatie. Informeer jezelf.