Werk vinden, waarom is het zo lastig?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Werk vinden, waarom is het zo lastig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 14:45

Je kan ook gewoon eens ergens naar binnen lopen. Vaak vragen ze wel om ervaring als je reageert op een vacature, maar als je gewoon eens je gezicht laat zien en je zegt dat je die ervaring niet hebt maar wel heel graag bij wilt leren zijn ze sneller geneigd om je een kans te geven dan als je het houdt op e-mailen.

Pluisje1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-18 14:53

kohtje schreef:
Nogmaals de Mac neemt makkelijk mensen aan .

Mac heb ik tot nu toe geen geluk gehad, bij twee vestigingen op gesprek geweest, maar bij beide niet aangenomen helaas.

Ik ga van de week een rondje stad doen en eens kijken of ik zo aan werk kan komen. Rotterdam heeft genoeg koffietentjes enzo dus ga daar maar eens kijken.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 16:48

Brainless schreef:
@Sakura
Veel bedrijven nemen juist eerst uitzendkrachten aan om te kijken of ze bevallen.
Het kost ze geen tijd qua sollicitaties en als je niet bevalt kun je gewoon weer gaan.
Ook als je ziek bent hoeven ze niet te betalen.

Dat bedoel ik, dus geen CV's versturen, maar gewoon binnen lopen bij een Randstad. Er is divers werk genoeg, dus de kans dat je op die manier iets gaat vinden is best groot!

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 16:53

Ik weet niet waar je woont, maar bij de railcatering zoeken ze mensen. We zitten in Zwolle, Utrecht, Eindhoven en Rotterdam.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 17:52

Mag ik vragen hoe je eruit ziet als je gaat solliciteren?
Het zou niets moeten uitmaken natuurlijk en je moet je eigen identiteit kunnen uitdragen, maar feit is dat het wél uitmaakt en dat het soms ook kan helpen om eens kritisch naar je sollicitatie-uiterlijk te kijken. In je joggingbroek solliciteren bij een fancy kledingzaak werkt niet. En op hoge stiletto's met strak gemanicuurde nageltjes bij een boer ook niet.
Dus: als je het nog niet hebt gedaan: kijk dan eens naar je uiterlijk.

Je zegt dat je vrijwilligerswerk doet dat je wilt blijven doen. Kun je daar niet betaald aan de slag of iets soortgelijks vinden via het netwerk dat je bij het vrijwilligerswerk opbouwt? Heb je het daar al laten vallen dat je graag een tussenjaar wilt werken?

En... volledig out of the box: je eigen bedrijf beginnen? Je bent creatief denk ik. Kun je daar iets mee? De investering hoeft niet hoog te zijn.
Welke studie wil je gaan doen? Kun je daarbij aansluiten? Stage adressen vinden (vaak kan een decaan je daar ook mee helpen)? Een soort werk/leerervaring doen als perfecte voorbereiding op je studie.

Dat allemaal naast het binnenlopen bij een uitzendbureau. Heb je dat vandaag al gedaan?

Pluisje1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-18 18:07

Tja, het uiterlijk, ik heb meestal gewoon een zwarte spijkerbroek met een blousje of neutraal shirtje aan, met neutrale make up. Helemaal neutraal worden is voor mij lastig ivm een neuspiercing, en bijna zwart geverfd haar. Ik weet dat dit een puntje is, maar even heel bot, ik weiger ergens te werken waar ik vanwege een neuspiercing of donker haar. Dat is voor mij een harde vereiste, dat ik dat niet aan hoef te passen. Ik ben er nu twee maal tegen aan gelopen dat ik hierom werd afgewezen, nou ja, helemaal prima. Ik kom over het algemeen niet eens tot het punt waar ik op gesprek wordt uitgenodigd. Tot nu toe is het namelijk wel zo geweest dat ik als ik op gesprek kwam, dit of geen probleem was (ik vraag er altijd specifiek naar). Het punt is dat ik niet eens tot aan een gesprek kom. Het is wel een reden waarom ik het liefste in Rotterdam zoek, daar zijn ze toch wat opener en progressiever dan bij mij in het dorp.

Ik zou heel graag wat voor mijzelf beginnen en ik ben wel bezig met kijken of ik wat kan doen met mijn liefde voor tekenen, opdrachten ofzo. Maar dat zou voornamelijk als iets aan de zijlijn zijn om een zakcentje mee te verdienen. Denk niet dat ik daar van kan leven. Ik ben ook bezig om een portfolio op te bouwen om eventueel te kijken of ik daar in de toekomst meer mee zou kunnen.

Ik wil volgend jaar psychologie gaan sturen, en als ik nog verder kijk dan dat zou ik dan richting jeugdpsychologie/schoolpsycholoog of richting de verslavingszorg willen. Ik zou het heel leuk vinden om hier allicht al iets mee te gaan kunnen doen, maar ik heb werkelijk geen idee waar ik dan zou moeten beginnen met zoeken. Vooral omdat ik verder echt nog totaal geen vooropleiding of iets heb die van toepassing zou zijn op dat soort werk.

Ik ben vandaag nog niet naar een uitzendbureau geweest helaas. Lig momenteel ziek op bed, maar zodra ik beter ben ga ik dat wel doen.

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 18:09

heidy_wilco schreef:
Ik weet niet waar je woont, maar bij de railcatering zoeken ze mensen. We zitten in Zwolle, Utrecht, Eindhoven en Rotterdam.

Ts had het ook over een blessure waar ze last van had tijdens de horeca, ik raad railcatering dan niet aan, want als de blessure in de benen/torso zit ga je er weer last van krijgen.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 18:15

Pluisje1998 schreef:
Helemaal neutraal worden is voor mij lastig ivm een neuspiercing, en bijna zwart geverfd haar. Ik weet dat dit een puntje is, maar even heel bot, ik weiger ergens te werken waar ik vanwege een neuspiercing of donker haar. Dat is voor mij een harde vereiste, dat ik dat niet aan hoef te passen. Ik ben er nu twee maal tegen aan gelopen dat ik hierom werd afgewezen, nou ja, helemaal prima.

ik las dat je graag in een lunchroom oid wil werken, maar dat is wel lastig met piercing. dat is gewoon een hygiene ding ;)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 18:21

Pluisje1998 schreef:
Yep, ivm het fysieke/mentale. Ik heb twee jaar geleden een burn out gehad waardoor ik meer dat 20-30 uur werken niet aankan. Dan word ik gewoon echt ontzettend ziek omdat ik niet genoeg rust kan pakken. Het is al beter dan eerst, maar helaas wil meer dan dit nog niet lukken. Daarnaast doe ik ook vrijwilligerswerk waar ik niet mee wil stoppen omdat het een mooie manier is om ervaring op te doen. Dit is ook zo'n tien uur per week

En kun jij dan uni niveau wel aan. Ook al ben je misschien een hele slimme meid, dit vergt ook nogal wat. Vooral gezien het feit dat je er drie keer bent gestopt met een hbo opleiding. Wat jammer is voor je hoor maar uni komt ook niet vanzelf. Ook daar zal je flink aan de bak moeten. Vooral wanneer je van de havo komt is het gat nogal flink. Wel knap dat je het gaat proberen.

Pluisje1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-18 18:32

Het stoppen op het HBO zit nogal een verhaal achter. De laatste keer was omdat ik met geen mogelijkheid een stage kon vinden. De scholen in Utrecht wilden mensen uit de buurt en bij mij in de buurt hadden scholen contracten met de scholen hier, waardoor ze geen studenten van HU aan wilden nemen. Hierdoor kwam ik studiepunten te kort waardoor ik een BSA kreeg. De burn out twee jaar geleden is veroorzaakt doordat ik letterlijk weggepest ben van de opleiding waar ik destijds zat. De reden dat ik mar 20-30 uur wil werken is omdat ik naast werk dus ook al het vrijwilligerswerk heb. Ik bijles geef en ik zelf ook wat lessen moet gaan volgen om optimaal voorbereid te zijn op de toetsen die ik moet gaan maken om tot de uni toegelaten te worden. Daarnaast hoop ik ook nog tijd over te houden voor een sociaal leven en heb ik nog een paard. Ik kan dus gewoon geen fulltime werk inpassen nu. Wat dat betreft gaat voor mij de voorbereiding op volgend jaar voor.

Het is niet dat ik gestopt ben met het hbo omdat ik het dus niet aankon. Mijn cijfers zijn altijd meer dan prima geweest, en dat was terwijl ik er niet eens superveel tijd in stak. Ik weet dat ik hard aan de bak zal moeten op de uni, maar daar staat wel tegenover dat ik dan heel hard aan de bak moet om een heel duidelijk doel te behalen. Iets wat ik op het hbo absoluut niet had. Bij nader inzien had ik na mijn havo ook doorgemoeten met het vwo, maar ja, dat is achteraf.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 18:33

In de detailhandel word je doodgegooid met banen.. :j

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 18:37

Bigone, dat hangt ook erg van de opleiding af. Ik heb de uni gehaald met een vergelijkbare belastbaarheid. Met name doordat ik veel zelf in kon delen was het meestal goed te doen, en in overleg met de decaan of studieadviseur kan de planning soms aangepast worden.

Flinty

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 19:24

(Heb niet alle reacties gelezen dus misschien is deze al genoemd: )

Een baantje op het station bij een van de winkeltjes/eetdingetjes daar? Ik heb bij Shakies en Julia’s gewerkt en ookal werd je voor een X-aantal uren aangenomen had je in de praktijk altijd de kans om meer te werken door ziekte of invallen bij andere formules op hetzelfde station.

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 19:31

Heb je de brieven al eens door een ander laten lezen?
Wellicht dat er onbewust toch iets in staat dat ervoor zorgt dat jij niet naar voren komt naast alle anderen en kan je daar bij geholpen worden.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 19:56

Pluisje1998 schreef:
Tja, het uiterlijk, ik heb meestal gewoon een zwarte spijkerbroek met een blousje of neutraal shirtje aan, met neutrale make up. Helemaal neutraal worden is voor mij lastig ivm een neuspiercing, en bijna zwart geverfd haar. Ik weet dat dit een puntje is, maar even heel bot, ik weiger ergens te werken waar ik vanwege een neuspiercing of donker haar. Dat is voor mij een harde vereiste, dat ik dat niet aan hoef te passen. Ik ben er nu twee maal tegen aan gelopen dat ik hierom werd afgewezen, nou ja, helemaal prima. Ik kom over het algemeen niet eens tot het punt waar ik op gesprek wordt uitgenodigd. Tot nu toe is het namelijk wel zo geweest dat ik als ik op gesprek kwam, dit of geen probleem was (ik vraag er altijd specifiek naar). Het punt is dat ik niet eens tot aan een gesprek kom. Het is wel een reden waarom ik het liefste in Rotterdam zoek, daar zijn ze toch wat opener en progressiever dan bij mij in het dorp.

Ik zou heel graag wat voor mijzelf beginnen en ik ben wel bezig met kijken of ik wat kan doen met mijn liefde voor tekenen, opdrachten ofzo. Maar dat zou voornamelijk als iets aan de zijlijn zijn om een zakcentje mee te verdienen. Denk niet dat ik daar van kan leven. Ik ben ook bezig om een portfolio op te bouwen om eventueel te kijken of ik daar in de toekomst meer mee zou kunnen.

Ik wil volgend jaar psychologie gaan sturen, en als ik nog verder kijk dan dat zou ik dan richting jeugdpsychologie/schoolpsycholoog of richting de verslavingszorg willen. Ik zou het heel leuk vinden om hier allicht al iets mee te gaan kunnen doen, maar ik heb werkelijk geen idee waar ik dan zou moeten beginnen met zoeken. Vooral omdat ik verder echt nog totaal geen vooropleiding of iets heb die van toepassing zou zijn op dat soort werk.

Ik ben vandaag nog niet naar een uitzendbureau geweest helaas. Lig momenteel ziek op bed, maar zodra ik beter ben ga ik dat wel doen.

Ik zou niet eens vragen of je piercing en zwarte haar een probleem is .
Want daarmee geef je zelf al aan , dit is een probleem hè ?

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 20:06

Heb je wel eens achter een afwijzing aan gebeld of gemaild met de vraag waarom je afgewezen bent? Dat kan ook echt heel leerzaam zijn.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 20:12

Bonna schreef:
Heb je wel eens achter een afwijzing aan gebeld of gemaild met de vraag waarom je afgewezen bent? Dat kan ook echt heel leerzaam zijn.

En daarbij vooral de vraag stellen of ze tips voor je hebben. Op het gebied van het solliciteren en/of een soortgelijke baan/ collega organisatie. Daar haal je waarschijnlijk meer uit.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 20:12

Uitzendbureau. Ik heb al meerdere semi-vaste baantjes gehad via een uitzendbureau, en veel bedrijven vinden het ook wel handig om op die manier makkelijk werkstudenten binnen te halen. (Is gewoon een dagje proefdraaien in feite en bevalt het niet dan huur je ze gewoon niet meer in.)

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 20:31

Geen idee wat voor neuspiercing je hebt, maar ik heb overdag het ringetje er uit gehaald en een klein knopje in gedaan en zodra ik thuis kwam ging het ringetje er weer in (soms met ketting naar mijn oor). Ik werkte toen in de administratie en dit was een oplossing waar zowel bedrijf als ik tevreden mee waren.
Inmiddels ben ik een stuk ouder en draag ik alleen nog het knopje. Wel zo handig ook, in de gehandicaptenzorg, niets of niemand die kan blijven haken ;-)

Pluisje1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-18 20:34

Zinzi_jewel schreef:
Pluisje1998 schreef:

Ik zou niet eens vragen of je piercing en zwarte haar een probleem is .
Want daarmee geef je zelf al aan , dit is een probleem hè ?

Ik vraag toch ook niet of dat een probleem is. Ik weet dat dit voor sommige bedrijven idd niet gewenst is. Feit is alleen dat ik dat niet ga veranderen. Daarbij is dit niet waarom ik bij voorbaat al afgewezen word/nooit wat hoor. Dit zien mensen namelijk pas als ik eventueel op gesprek kom. En daar is het twee keer een probleem geweest, prima ook goed. Maar bij veel bedrijven is het ook geen probleem.

Moet hier ook nog even aan toevoegen dat die neuspiercing er nog maar 2 maanden inzit en dit probleem al zeker een half jaar speelt. Dus het is zeker niet alleen dat. En het haar is heel donkerbruin, met wat verloop erin. Het had dus net zo goed mijn natuurlijke kleur kunnen zijn, het is niet zo dat het van dat typische doosjesverf zwart is

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 20:44

Tja, heel bot gezegd, als ik een baan te vergeven zou hebben en ik lees wat jij hier in dit topic schrijft, 20 jaar, al 3 studies gestopt, al 3 banen binnen een maand gestopt, dit kan ik niet, dit pas ik niet aan... dan is mijn onmiddellijke reactie ook....NEXT...

Ga naar een uitzendbureau en ga eens praten daar met iemand hoe je je beter kunt presenteren, hoe je je toch wat ongunstige cv wat op kunt poetsen en een wat positievere uitstraling krijgt. Want als je je presenteert zoals je in dit topic overkomt, dan blijft het redelijk kansloos vrees ik.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 20:52

Bij zoveel afgewezen sollicitaties voor ongeschoold werk zou ik wel even naar je cv en brieven laten kijken.
Een uitzendbureau wil ook nog wel een sollicitatietraining geven.
Wellicht zit je het nog te veel dwars dat je de opleidingen moest stoppen en straal je dat onbewust uit.
Het valt ook niet mee om steeds maar weer die motivatie op te krikken als je net veel tegenslagen hebt gehad.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 20:54

oji schreef:
Tja, heel bot gezegd, als ik een baan te vergeven zou hebben en ik lees wat jij hier in dit topic schrijft, 20 jaar, al 3 studies gestopt, al 3 banen binnen een maand gestopt, dit kan ik niet, dit pas ik niet aan... dan is mijn onmiddellijke reactie ook....NEXT...

Ga naar een uitzendbureau en ga eens praten daar met iemand hoe je je beter kunt presenteren, hoe je je toch wat ongunstige cv wat op kunt poetsen en een wat positievere uitstraling krijgt. Want als je je presenteert zoals je in dit topic overkomt, dan blijft het redelijk kansloos vrees ik.

Inderdaad :D TS al twee keer aangeboden om haar te helpen met haar CV en motivatiebrief, maar 0 respons. Dan niet, ik heb al een goedbetaalde baan +:)+

Het leven is niet altijd als Winston Gerstanovitz (of weet ik veel wie :+ ) dat het geld naar je toe komt. En ook die mensen die winnen hebben er wel iets voor moeten doen ;)

Pluisje1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-18 21:00

De ellende is dat mijn cv en brieven al meerdere keren nagekeken zijn door verschillende mensen (oa familielid dat idd als recruiter werkt etc.) zij hebben me geholpen om aanpassingen te maken en het allemaal gewoon geen verschil lijkt te maken.

Ik lees hier iets over 3 banen binnen een maand gestopt. Ja ik ben idd binnen een maand gestopt met die restaurant baan ja, omdat ik na twee weken met een dikke knie zat waar ik helemaal niks meer mee kon. Het postbezorgen heb ik toen opgepakt om te doen tot ik wat nieuws vond. Dat was nooit bedoeld als iets langdurigs. Daar ben ik pas mee gestopt toen ik dacht dat ik wat nieuws gevonden had. Bij die nieuwe baan kreeg ik uiteindelijk dus net nadat ik de postbaan opgezegd had te horen dat ze niet genoeg uren te vergeven hadden. Waarvan dus van te voren gezegd was dat dat wel zo was. Ik heb ze gevraagd of het niet aan mij lag en of ze tips hadden, maar het lag volgens hen niet aan mij. Het is dus niet alsof ik moedwillig met drie banen in een maand gestopt ben. Ik ben er echt kapot van dat die nieuwe baan op niks uit is gelopen, en ik baal ontzettend dat ik dat ook nog eens hoor net madat ik mijn andere baan opzegd. Dus ja, ik zit er idd een beetje doorheen nu, is niet echt goed voor je zelfvertrouwen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 21:04

Ik lees net nog eens terug maar eigenlijk zie ik vooral staan wat je niet wilt.
Als ik terug denk aan mijn tussenverdiensten dan waren dat inderdaad vooral de herzenloze folderstapel bezigheden waar je de hele dag op een stoel zit.
Zeker part-time verdiensten voor minder dan 30 uur zijn nou eenmaal zelden uitdagend of afwisselend.

Ik begrijp je echter wel, want op het moment dat je het gevoel hebt dat je gefaald hebt is het vreselijk moeilijk om opgewekt op een dom baantje af te gaan die je in je hart eigenlijk niet wilt.

Ik ben een vrij lange tijd werkeloos geweest en als ik dan eens ergens uitgenodigd werd kon ik mezelf gewoon niet fatsoenlijk verkopen omdat ik in mijn hart dacht: het wordt toch niets.
Terwijl ik normaal juist weet dat ik een goede eerste indruk kan achterlaten.
Het gevoel van falen kan je echt onbewust heel erg tegenwerken.