Mijn zoon en zijn Cito scores

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 10:36

Janine1990 schreef:
Magrathea schreef:
Dan kan je toch middels zo'n toets erachter komen dat een jaartje langer kleuteren een beter idee is?
Beter dan er in groep 3 pas achter komen dat dat eigenlijk beter had geweest.


Vroeger had men daar geen toets voor nodig???



Precies. :)

Amber_anne

Berichten: 7847
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 10:36

Magrathea schreef:
Amber_anne schreef:

Ik vind dat ze in de kleuterklas helemaal niks hoeven te leren. De school waar ik op zat leerde je niks in de kleuterklas. Als je naar de 1e (groep 3) ging leerde je schrijven etc

En toch, als ze niet in de kleuterklas een beetje leren tellen, dagen van de week, een paar letters leren, dan kan dat een serieuze achterstand opleveren


De kinderen komen in de ochtend binnen en de juf zingt een liedje met ze in de kring. Daarna mogen ze spelen de hele dag tot de pauze, dan moeten ze allemaal stil zitten om hun broodje op te eten. Na de pauze gaan ze of iets leuks doen, broodje bakken/knutselen/ tekenen/voorlezen in de kring etc of gewoon weer spelen. Dan is het tijd om naar huis te gaan. De kinderen hebben geen eigen plek in de klas of iets het is gewoon de hele dag spelen, daar leer je meer van qua sociale ontwikkeling dan die paar letters en cijfers (die je thuis ook kan leren) die je in de 1e klas (groep 3) ook leert. Als kinderen er behoefte aan hebben wordt dit met de ouders besproken en vaak oefenen de ouders dan gewoon thuis. Nooit gemerkt dat er achterstanden van komen dat kinderen die 2 of 3 jaar gewoon mogen spelen en op die manier dingen leren

shirleyp

Berichten: 2839
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 10:43

De kleuterfase is ontzettend belangrijk! Je leert vaardigheden die je je hele leven nodig gaat hebben. Dat het geen schoolse zaken als lezen, schrijven en rekenen (al wordt daar ook aan gewerkt!), maar veel belangrijkere vaardigheden als samenwerken, empathie tonen, begrijpend luisteren, wachten op je beurt, delen met anderen, concentratie, taakgerichtheid, etc. Dat heb je allemaal moeten leren!

Er is geen school in Nederland die alleen de CITO gebruikt om de leerlingen te volgen. Observeren is van groot belang! Ik zou dan ook in oudergesprekken ingaan op de observaties (daar hebben ze ongetwijfeld ook een instrument voor). Daar wordt ongetwijfeld (misschien niet expliciet) over gesproken en zegt meer dan een CITO-afname.

Daarnaast wordt voor de advisering in groep het CITO-leerlingvolgsysteem meestal bekeken vanaf groep 5/6. En vergeet niet dat ook dan de observaties van de leerkracht het belangrijkste instrument blijven! Het beeld van de leerkracht (inzet, werkhouding, taakgerichtheid) bepalen voor een groot deel het advies. De CITO is voor de cognitieve capaciteit, we weten allemaal dat je veel meer nodig hebt dan dat om door het VO te komen...

Dan las ik nog ergens dat een kind hoge cijfers op het rapport had en slechts gemiddelde CITO-resultaten? Dat zie je wel vaker en is heel goed verklaarbaar! De toetsen voor het rapport zijn toetsen waarvoor in de les is geoefend en die daarna getoetst worden, het geoefende wordt gevraagd (korte termijngeheugen wordt aangesproken). Deze toetsen zijn, als een leerling de lesstof goed oppikt, goed te maken voor veel kinderen. De CITO is echter een ander verhaal. Daarbij wordt bekeken hoe een kind in deze leerfase presteert tov anderen. De opgaven zijn dan ook heel divers en de kinderen moeten ook eerder verkregen kennis inzetten om de opgaven goed te maken. Daarnaast wordt er een beroep op het inzicht gedaan. Hierbij zie je vaak dat de ‘leerbare’ kinderen die veel baat hebben bij de lessen minder scoren dan bij de methodetoetsen. Niet erg, leerbaarheid is een handige eigenschap, maar het geeft wel aan dat hun werkelijke intelligentie meer op gemiddeld niveau zit. Zo’n leerling gaat het met een 9 op het rapport maar altijd III’n op de CITO’s hoogstwaarschijnlijk dus niet redden op het VWO.

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 10:50

Wij hebben geen groepen maar klassen. We hebben de kleuterklas (4 t/m 6 jaar) en dan klas 1 t/m 6. Kleuters mogen bij ons nog echt kleuters zijn en spelen minimaal 1 uur per dag buiten. De schooldagen zijn van half 9 tot 1. Natuurlijk leren ze wel wat. 's Ochtends in de kring mag er 1 kindje de andere kinderen tellen. Van laag naar hoog en dan weer naar laag. De oudere kleuters mogen kiezen of ze per 2 willen tellen of in een andere taal. Ook hebben alle oudste kleuters (die naar klas 1 gaan het jaar erop) een jongere kleuter onder hun hoede. Die helpen ze met het aantrekken van de jas en schoenen en met het openmaken van lijm en dat soort dingen. Heel mooi systeem en ik ben vooral blij met het vele buitenspelen.

Amber_anne

Berichten: 7847
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 10:54

Anoeska27 schreef:
Wij hebben geen groepen maar klassen. We hebben de kleuterklas (4 t/m 6 jaar) en dan klas 1 t/m 6. Kleuters mogen bij ons nog echt kleuters zijn en spelen minimaal 1 uur per dag buiten. De schooldagen zijn van half 9 tot 1. Natuurlijk leren ze wel wat. 's Ochtends in de kring mag er 1 kindje de andere kinderen tellen. Van laag naar hoog en dan weer naar laag. De oudere kleuters mogen kiezen of ze per 2 willen tellen of in een andere taal. Ook hebben alle oudste kleuters (die naar klas 1 gaan het jaar erop) een jongere kleuter onder hun hoede. Die helpen ze met het aantrekken van de jas en schoenen en met het openmaken van lijm en dat soort dingen. Heel mooi systeem en ik ben vooral blij met het vele buitenspelen.


Toevallig de vrije school?

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 10:55

Amber_anne schreef:
Anoeska27 schreef:
Wij hebben geen groepen maar klassen. We hebben de kleuterklas (4 t/m 6 jaar) en dan klas 1 t/m 6. Kleuters mogen bij ons nog echt kleuters zijn en spelen minimaal 1 uur per dag buiten. De schooldagen zijn van half 9 tot 1. Natuurlijk leren ze wel wat. 's Ochtends in de kring mag er 1 kindje de andere kinderen tellen. Van laag naar hoog en dan weer naar laag. De oudere kleuters mogen kiezen of ze per 2 willen tellen of in een andere taal. Ook hebben alle oudste kleuters (die naar klas 1 gaan het jaar erop) een jongere kleuter onder hun hoede. Die helpen ze met het aantrekken van de jas en schoenen en met het openmaken van lijm en dat soort dingen. Heel mooi systeem en ik ben vooral blij met het vele buitenspelen.


Toevallig de vrije school?

Ja. Al is de ene vs de andere niet. De andere die hier in de buurt zit werkt met strafbankjes en daar mogen de kleuters pas buitenspelen als ze hun taakjes af hebben. Ook als ze er 3 dagen over doen...

IHN
Berichten: 2341
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 11:06

Pfff...zo blij dat ik de keus heb gemaakt mijn dochter in Duitsland op school te doen nu ik dit zo lees, zeg...heeft een jaar in NL op school gezeten..doodonzeker en ongelukkig kind. Ik kreeg na een week op school te horen dat ze niet tot 10 kon tellen, en dat dat zorgelijk was (maar ja, van het consultatiebureau kreeg ik te horen dat het ook zorgelijk was dat ze op een bepaalde leeftijd niet praatte nog..ik zei: t is een perfectionistje, durf te wedden dat er zometeen volledige volzinnen uitkomen, en ja hoor...ze had alleen alles langer geobserveerd en toen ze sprak idd volzinnen).

Hier in Duitsland gaan de kids pas met 6 naar school..tot die tijd kindergarten. Mijn dochter heeft kindergarten een jaar langer gedaan, om de taal goed te kunnen leren (Want ook dat duurde en ineens kwamen er volzinnen), maar vooral om zelfverzekerder te worden…

de 1e 2 jaar krijgen de kinderen hier helemaal geen cijfers. Er wordt alleen gekeken naar hoe het kind zich ontwikkelt op alle niveau's en dit wordt in beschrijvende vorm neergezet (kan goed vormen onderscheiden, heeft nog wat moeite met plus en min opgaven in die trant).

in het 3e jaar krijgen ze voor engels nog geen cijfer. Dat komt pas in het 4e jaar. Mijn dochter, die volgens de school in Nederland niet goed kon leren, zit nu op het gymnasium in Duitsland en haalt prima cijfers (en ook daar kijken ze niet puur naar cijfers, maar vooral ook naar andere vaardigheden, zoals samenwerken, hulp kunnen vragen, initiatief tonen etc.).

Ik las toevallig van de week dat er hartstikke veel kinderen van soms zelfs 8 jaar een burn out hebben. 8 jaar!! Dan moet je je toch eens achter de oren gaan krabben volgens mij. Ouderen roepen dan vaak: ze zijn verwend. Maar moet je kijken wat er toch verwacht wordt...toetsen op peuterleeftijd, waar halen ze het!! Waarom leren we onze kinderen niet dat ze goed zijn zoals ze zijn? Waarom focussen we niet op hun kwaliteiten? En ondertussen kun je dan natuurlijk stimuleren dat ze de zwakkere punten ontwikkelen, maar het is toch funest voor het zelfvertrouwen van een kind als ie constant laag scoort op een toets? Sowieso..ze blootstellen aan een toets is er al over vind ik...het impliceert dat ze moeten voldoen aan een verwachting die hen wordt opgelegd vanuit de maatschappij....

en zeg niet dat het niet uitmaakt...het feit dat een moeder het nodig acht deze vraag te stellen, zegt al dat het dus wel uitmaakt...ts, dit is geen aanval op jou, hoor! Zie het ook alsjeblieft niet zo, want het is gewoon hoe het werkt....dit is een druk die opgelegd wordt vanuit de maatschappij, elke liefhebbende ouder die het beste wil voor zijn kind wil dat zijn kind gewoon mee mag doen en mee kan komen. Het feit dat die druk er neergelegd wordt...dat is het probleem.

Als ik jou was: geef je kind een knuffel. Zeg dat die het heel goed gedaan heeft (heb je ws al gedaan), en versnipper die verdomde toetsen. Jij weet heel goed waar de kwaliteiten van je kind liggen, en wat evt. nog op een speelse manier gestimuleerd kan worden...ook de juf of meester weet dat ws. heel goed. Waarom moet er vergeleken worden met andere kinderen? Waarom mag een kind niet gewoon zichzelf zijn? Waarom kunnen we niet accepteren dat we allemaal individuen zijn, en dat iedereen zijn eigen kwaliteiten heeft? Elke diersoort heeft zijn eigen functie in het geheel....behalve de mens heeft bedacht dat we allemaal hetzelfde moeten zijn. De belangrijkste les die je een kleuter kunt meegeven is imo dat hij goed is zoals hij is. Dat hij geaccepteerd wordt zoals hij is en dat er hoe dan ook van hem gehouden wordt. Vanuit die basis gaat een kind uit zichzelf al dingen ontdekken en onderzoeken en leert zo op zijn eigen manier vanuit een intrinsieke drive ipv dat het opgelegd wordt van buiten.

Amber_anne

Berichten: 7847
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 11:19

Anoeska27 schreef:
Anoeska27 schreef:
Wij hebben geen groepen maar klassen. We hebben de kleuterklas (4 t/m 6 jaar) en dan klas 1 t/m 6. Kleuters mogen bij ons nog echt kleuters zijn en spelen minimaal 1 uur per dag buiten. De schooldagen zijn van half 9 tot 1. Natuurlijk leren ze wel wat. 's Ochtends in de kring mag er 1 kindje de andere kinderen tellen. Van laag naar hoog en dan weer naar laag. De oudere kleuters mogen kiezen of ze per 2 willen tellen of in een andere taal. Ook hebben alle oudste kleuters (die naar klas 1 gaan het jaar erop) een jongere kleuter onder hun hoede. Die helpen ze met het aantrekken van de jas en schoenen en met het openmaken van lijm en dat soort dingen. Heel mooi systeem en ik ben vooral blij met het vele buitenspelen.
Ja. Al is de ene vs de andere niet. De andere die hier in de buurt zit werkt met strafbankjes en daar mogen de kleuters pas buitenspelen als ze hun taakjes af hebben. Ook als ze er 3 dagen over doen...


Ik heb idd ook op de vrije school gezeten, basis en middelbare, vind het concept fantastisch. Dat van strafbankjes was bij ons niet aan de orde gelukkig. Ik zat in Amstelveen op school

akishino
Berichten: 1921
Geregistreerd: 18-05-10
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 11:24

Ts, het schommelen is nu nog heel normaal.

Ik heb een zoon die oa door het toetsen en de prestatiedruk in het onderwijs erg onzeker wordt en zichzelf minderwaardig voelt. Met alle (heftige) gevolgen vandien.
Ik begrijp dat er "getoetst" moet worden om te bekijken waar een kind staat, maar de cito is voor veel kinderen niet de juiste manier daarvoor, naar mijn mening.
Ik merk als ouder dat ik een mega aversie aan het ontwikkelen ben tegen al dat getoets en het vergelijken van kinderen (en hun prestatie's) met andere :o

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 11:33

Gelukkig zijn er ook nog wel 'gewone' scholen die zich niet blindstaren op toetsen, maar dan moet je soms wel letterlijk wat verder kijken. Aan ouders die denken dat een score op een citotoets meer of betere informatie geeft over de ontwikkeling van het kind dan de leerkracht kan geven zou ik willen vragen waarom ze het kind nog naar die school laten gaan. Kinderen brengen nogal wat tijd op school door, vertrouwen is essentieel.

verootjoo
Berichten: 36741
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 11:41

IHN schreef:
Pfff...zo blij dat ik de keus heb gemaakt mijn dochter in Duitsland op school te doen nu ik dit zo lees, zeg...heeft een jaar in NL op school gezeten..doodonzeker en ongelukkig kind. Ik kreeg na een week op school te horen dat ze niet tot 10 kon tellen, en dat dat zorgelijk was (maar ja, van het consultatiebureau kreeg ik te horen dat het ook zorgelijk was dat ze op een bepaalde leeftijd niet praatte nog..ik zei: t is een perfectionistje, durf te wedden dat er zometeen volledige volzinnen uitkomen, en ja hoor...ze had alleen alles langer geobserveerd en toen ze sprak idd volzinnen).

Hier in Duitsland gaan de kids pas met 6 naar school..tot die tijd kindergarten. Mijn dochter heeft kindergarten een jaar langer gedaan, om de taal goed te kunnen leren (Want ook dat duurde en ineens kwamen er volzinnen), maar vooral om zelfverzekerder te worden…

de 1e 2 jaar krijgen de kinderen hier helemaal geen cijfers. Er wordt alleen gekeken naar hoe het kind zich ontwikkelt op alle niveau's en dit wordt in beschrijvende vorm neergezet (kan goed vormen onderscheiden, heeft nog wat moeite met plus en min opgaven in die trant).

in het 3e jaar krijgen ze voor engels nog geen cijfer. Dat komt pas in het 4e jaar. Mijn dochter, die volgens de school in Nederland niet goed kon leren, zit nu op het gymnasium in Duitsland en haalt prima cijfers (en ook daar kijken ze niet puur naar cijfers, maar vooral ook naar andere vaardigheden, zoals samenwerken, hulp kunnen vragen, initiatief tonen etc.).

Ik las toevallig van de week dat er hartstikke veel kinderen van soms zelfs 8 jaar een burn out hebben. 8 jaar!! Dan moet je je toch eens achter de oren gaan krabben volgens mij. Ouderen roepen dan vaak: ze zijn verwend. Maar moet je kijken wat er toch verwacht wordt...toetsen op peuterleeftijd, waar halen ze het!! Waarom leren we onze kinderen niet dat ze goed zijn zoals ze zijn? Waarom focussen we niet op hun kwaliteiten? En ondertussen kun je dan natuurlijk stimuleren dat ze de zwakkere punten ontwikkelen, maar het is toch funest voor het zelfvertrouwen van een kind als ie constant laag scoort op een toets? Sowieso..ze blootstellen aan een toets is er al over vind ik...het impliceert dat ze moeten voldoen aan een verwachting die hen wordt opgelegd vanuit de maatschappij....

en zeg niet dat het niet uitmaakt...het feit dat een moeder het nodig acht deze vraag te stellen, zegt al dat het dus wel uitmaakt...ts, dit is geen aanval op jou, hoor! Zie het ook alsjeblieft niet zo, want het is gewoon hoe het werkt....dit is een druk die opgelegd wordt vanuit de maatschappij, elke liefhebbende ouder die het beste wil voor zijn kind wil dat zijn kind gewoon mee mag doen en mee kan komen. Het feit dat die druk er neergelegd wordt...dat is het probleem.

Als ik jou was: geef je kind een knuffel. Zeg dat die het heel goed gedaan heeft (heb je ws al gedaan), en versnipper die verdomde toetsen. Jij weet heel goed waar de kwaliteiten van je kind liggen, en wat evt. nog op een speelse manier gestimuleerd kan worden...ook de juf of meester weet dat ws. heel goed. Waarom moet er vergeleken worden met andere kinderen? Waarom mag een kind niet gewoon zichzelf zijn? Waarom kunnen we niet accepteren dat we allemaal individuen zijn, en dat iedereen zijn eigen kwaliteiten heeft? Elke diersoort heeft zijn eigen functie in het geheel....behalve de mens heeft bedacht dat we allemaal hetzelfde moeten zijn. De belangrijkste les die je een kleuter kunt meegeven is imo dat hij goed is zoals hij is. Dat hij geaccepteerd wordt zoals hij is en dat er hoe dan ook van hem gehouden wordt. Vanuit die basis gaat een kind uit zichzelf al dingen ontdekken en onderzoeken en leert zo op zijn eigen manier vanuit een intrinsieke drive ipv dat het opgelegd wordt van buiten.


Dat precies ja...

We worden echt een prestatiemaatschappij...Alleen het beste is goed genoeg en als je dat niet kan moet je op tijd beginnen met gewoon nog harder oefenen.
Hier ook een kind die volgens het CB alles niet op tijd kan. Wordt er gek van. Met 1,5 praatte hij alleen nog maar mama/papa en nee en ja en eigenlijk ‘horen’ ze dan al wel 5 woorden te zeggen en mama/papa/nee/ja tellen niet mee... Nou, dan moet hij toch nodig naar de logopediste. Spijt ervan dat ik gegaan ben. Daar begint het getest, werd er gek van. Nu is hij ruim 2 jaar en hoor ik elke dag wel 10 nieuwe woorden en soms ook kleine zinnetjes.
En niemand lijkt er rekening mee te houden dat hij erg vroeg geboren is, met 1,5 nog volop zijn motorische vaardigheden aan het ontwikkelen was en toen dus ‘pas’ ging lopen (dat was ook wel erg laat volgens iedereen :roll: )

Elk kind is gewoon anders, elk kind leert op een ander niveau en kinderen leren volgens mij naar interesse. Nu is de mijne erg bezig met de kleuren en ga ik dat met hem ‘oefenen’. Omdat hij er nu zelf interesse in toont. Krijgt hij interesse voor tellen, ga ik daar thuis meer accent op leggen door spelenderwijs met tellen bezig te zijn.
Maar waarom alles binnen de maatstaven moet is mij een raadsel.

En trouwens; er komt al een probleem aan doordat iedereen te hoog opgeleid is. We hebben mbo’ers ook keihard nodig in de samenleving, we draven door en worden een kenniseconomie. Aan alleen kennis heb je niks. Dus laat in vredesnaam mavo-kinderen gelukkige mavo-kinderen worden en blijven en probeer er geen vwo-kinderen van te maken als ze daar geen intrinsieke motivatie voor hebben.

akishino
Berichten: 1921
Geregistreerd: 18-05-10
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 13:18

goeroe schreef:
Gelukkig zijn er ook nog wel 'gewone' scholen die zich niet blindstaren op toetsen, maar dan moet je soms wel letterlijk wat verder kijken. Aan ouders die denken dat een score op een citotoets meer of betere informatie geeft over de ontwikkeling van het kind dan de leerkracht kan geven zou ik willen vragen waarom ze het kind nog naar die school laten gaan. Kinderen brengen nogal wat tijd op school door, vertrouwen is essentieel.



Wij hebben maar 1 school in het dorp. Dus weinig keus. De scholen in de omliggende dorpen hebben vrijwel allemaal dezelfde werkwijze omdat ze onder dezelfde "stichting" vallen.

violafan
Berichten: 153
Geregistreerd: 11-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 13:23

weg met cito....volkomen onzin. Finse onderwijs eens als voorbeeld nemen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 13:35

violafan schreef:
weg met cito....volkomen onzin. Finse onderwijs eens als voorbeeld nemen



dit ja. :j

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 13:46

akishino schreef:
Wij hebben maar 1 school in het dorp. Dus weinig keus. De scholen in de omliggende dorpen hebben vrijwel allemaal dezelfde werkwijze omdat ze onder dezelfde "stichting" vallen.

De school in ons dorp is gelukkig al gesloten voordat wij kinderen kregen. Ik weet dat de sociale druk om voor een dorpsschool te kiezen erg hoog kan zijn, maar het sluiten van de school is vaak een groter verlies voor het dorp dan voor de kinderen. Nu zouden wij ons van die sociale druk niets aangetrokken hebben, maar ik had het wel erg gevonden als men onze kinderen erop aangekeken zou hebben. Tot onze eigen verbazing bleken er voor ons binnen een straal van 10 kilometer maar liefst 26 scholen te zijn. Wij wonen in één van de 'leegste' gebieden van het land. We hebben ze allemaal op een rijtje gezet en zelfs nog een paar meer die verder weg gelegen zijn, maar waarvan het onderwijsconcept ons erg aansprak. Uiteindelijk hebben we een aantal scholen bezocht en zelfs tussen scholen die onder hetzelfde schoolbestuur vallen bleken grote verschillen te zijn. Eerlijk gezegd begrijp ik niet zo goed dat ouders vanuit vanzelfsprekendheid voor een bepaalde school kiezen en niet wat meer moeite doen om een school te vinden die bij hun eigen opvattingen past. De school is de belangrijkste partner in de opvoeding van je kind. Persoonlijk zou ik nog liever verhuizen dan mijn kinderen naar een school sturen waar ik geen goed gevoel bij heb.

Supervixen

Berichten: 14503
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Mijn zoon en zijn Cito scores

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 14:13

Helaas worden we wel keihard afgerekend door de onderwijsinspectie als de toetsscores onvoldoende zijn.
Mede daardoor voel ik de druk om mijn klas goed te laten presteren.

Natuurlijk weet ik als leerkracht zonder toetsen ook wel welke kinderen uitvallen op het lezen, maar de toetsen geven me meer inzicht waar de hiaten precies zitten. Tijdens de les kan ik hier dan beter op inspelen en kan ik deze kinderen extra aandacht geven.

Wat de kinderen op de basisschool moeten leren is beschreven in de kerndoelen voor het basisonderwijs.
Iedere school geeft hier zijn eigen invulling aan.

https://www.rijksoverheid.nl/documenten ... elenboekje

_Mar3
Berichten: 658
Geregistreerd: 29-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 14:14

IHN schreef:
Pfff...zo blij dat ik de keus heb gemaakt mijn dochter in Duitsland op school te doen nu ik dit zo lees, zeg...heeft een jaar in NL op school gezeten..doodonzeker en ongelukkig kind. Ik kreeg na een week op school te horen dat ze niet tot 10 kon tellen, en dat dat zorgelijk was (maar ja, van het consultatiebureau kreeg ik te horen dat het ook zorgelijk was dat ze op een bepaalde leeftijd niet praatte nog..ik zei: t is een perfectionistje, durf te wedden dat er zometeen volledige volzinnen uitkomen, en ja hoor...ze had alleen alles langer geobserveerd en toen ze sprak idd volzinnen).

Hier in Duitsland gaan de kids pas met 6 naar school..tot die tijd kindergarten. Mijn dochter heeft kindergarten een jaar langer gedaan, om de taal goed te kunnen leren (Want ook dat duurde en ineens kwamen er volzinnen), maar vooral om zelfverzekerder te worden…

de 1e 2 jaar krijgen de kinderen hier helemaal geen cijfers. Er wordt alleen gekeken naar hoe het kind zich ontwikkelt op alle niveau's en dit wordt in beschrijvende vorm neergezet (kan goed vormen onderscheiden, heeft nog wat moeite met plus en min opgaven in die trant).

in het 3e jaar krijgen ze voor engels nog geen cijfer. Dat komt pas in het 4e jaar. Mijn dochter, die volgens de school in Nederland niet goed kon leren, zit nu op het gymnasium in Duitsland en haalt prima cijfers (en ook daar kijken ze niet puur naar cijfers, maar vooral ook naar andere vaardigheden, zoals samenwerken, hulp kunnen vragen, initiatief tonen etc.).

Ik las toevallig van de week dat er hartstikke veel kinderen van soms zelfs 8 jaar een burn out hebben. 8 jaar!! Dan moet je je toch eens achter de oren gaan krabben volgens mij. Ouderen roepen dan vaak: ze zijn verwend. Maar moet je kijken wat er toch verwacht wordt...toetsen op peuterleeftijd, waar halen ze het!! Waarom leren we onze kinderen niet dat ze goed zijn zoals ze zijn? Waarom focussen we niet op hun kwaliteiten? En ondertussen kun je dan natuurlijk stimuleren dat ze de zwakkere punten ontwikkelen, maar het is toch funest voor het zelfvertrouwen van een kind als ie constant laag scoort op een toets? Sowieso..ze blootstellen aan een toets is er al over vind ik...het impliceert dat ze moeten voldoen aan een verwachting die hen wordt opgelegd vanuit de maatschappij....

en zeg niet dat het niet uitmaakt...het feit dat een moeder het nodig acht deze vraag te stellen, zegt al dat het dus wel uitmaakt...ts, dit is geen aanval op jou, hoor! Zie het ook alsjeblieft niet zo, want het is gewoon hoe het werkt....dit is een druk die opgelegd wordt vanuit de maatschappij, elke liefhebbende ouder die het beste wil voor zijn kind wil dat zijn kind gewoon mee mag doen en mee kan komen. Het feit dat die druk er neergelegd wordt...dat is het probleem.

Als ik jou was: geef je kind een knuffel. Zeg dat die het heel goed gedaan heeft (heb je ws al gedaan), en versnipper die verdomde toetsen. Jij weet heel goed waar de kwaliteiten van je kind liggen, en wat evt. nog op een speelse manier gestimuleerd kan worden...ook de juf of meester weet dat ws. heel goed. Waarom moet er vergeleken worden met andere kinderen? Waarom mag een kind niet gewoon zichzelf zijn? Waarom kunnen we niet accepteren dat we allemaal individuen zijn, en dat iedereen zijn eigen kwaliteiten heeft? Elke diersoort heeft zijn eigen functie in het geheel....behalve de mens heeft bedacht dat we allemaal hetzelfde moeten zijn. De belangrijkste les die je een kleuter kunt meegeven is imo dat hij goed is zoals hij is. Dat hij geaccepteerd wordt zoals hij is en dat er hoe dan ook van hem gehouden wordt. Vanuit die basis gaat een kind uit zichzelf al dingen ontdekken en onderzoeken en leert zo op zijn eigen manier vanuit een intrinsieke drive ipv dat het opgelegd wordt van buiten.


Dit. Al die prestatiedruk, het is niet normaal. Laat kinderen alsjeblieft kind zijn en hun eigen talenten ontwikkelen, op welk gebied die ook liggen.

Lizz

Berichten: 9116
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 14:21

Resistance schreef:
violafan schreef:
weg met cito....volkomen onzin. Finse onderwijs eens als voorbeeld nemen



dit ja. :j

Maar scholen hebben hier niet zo veel over te zeggen. Je bent verplicht te toetsen, en zit je veel onder landelijke norm krijg je al de inspectie op je dak. Zonder toetsen heb je al helemaal een probleem met de inspectie, dan krijg je bijv een slechte inspectie en moet je allemaal extra werk gaan leveren, leerkrachten op hun tenen gaan lopen en een slechte inspectie betekent dat ouders weglopen of hun kind niet aanmelden. Met als gevolg dat school te weinig kids hebben...

Daarbij heb je voor bijvoorbeeld dyslexie onderzoek cito scores nodig. Zonder scores wordt er niets vergoed. Of ouders moeten het zelf bekostigen.

En iemand zei dat ze op de vrije school een uur buitenspelen, dat is niet meer dan normaal. Bij ons spelen ze wel langer dan een uur buiten per dag. En over het korter naar school gaan, dat kan. Betekent wel dat de hogere groepen veel langer naar school moeten ivm het totaal aantal uren een kind in NL in hun basisschooltijd naar school moet.
Een school mag zelf bepalen hoe ze dat doen. Laten ze kleuters korter gaan, zullen ze dat in de volgende jaren moeten inhalen.

Shadow0

Berichten: 44597
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 14:22

Supervixen schreef:
Helaas worden we wel keihard afgerekend door de onderwijsinspectie als de toetsscores onvoldoende zijn.
Mede daardoor voel ik de druk om mijn klas goed te laten presteren.


De inspectie is daar minder hard in dan scholen denken dat het is. Dat bedoelde ik ook met zelfversterkend: het is niet alleen de inspectie, het zijn ook de scholen die uit angst voor de inspectie verder gaan dan noodzakelijk is.

Citaat:
Natuurlijk weet ik als leerkracht zonder toetsen ook wel welke kinderen uitvallen op het lezen, maar de toetsen geven me meer inzicht waar de hiaten precies zitten. Tijdens de les kan ik hier dan beter op inspelen en kan ik deze kinderen extra aandacht geven.

Maar het is de vraag of die kinderen niet beter af waren geweest als ze in plaats van eerst een toets en dan extra aandacht niet gewoon dezelfde tijd hadden doorgebracht in de poppenhoek of door voorgelezen worden of iets dergelijks. De aandacht voor ontwikkeling verdwijnt een beetje ten koste van meetbare resultaten.

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 14:45

Lizz schreef:
En iemand zei dat ze op de vrije school een uur buitenspelen, dat is niet meer dan normaal. Bij ons spelen ze wel langer dan een uur buiten per dag. En over het korter naar school gaan, dat kan. Betekent wel dat de hogere groepen veel langer naar school moeten ivm het totaal aantal uren een kind in NL in hun basisschooltijd naar school moet.
Een school mag zelf bepalen hoe ze dat doen. Laten ze kleuters korter gaan, zullen ze dat in de volgende jaren moeten inhalen.

Minimaal zei ik. Dat is bij slecht weer, we gaan ook regelmatig hele dagen het bos in. Bij ons zijn de lestijden als volgt: kleuters dagelijks van half 9 tot 1. Klas 1 t/m 6 op maandag, dinsdag en donderdag van half 9 tot kwart voor 3 en op woensdag en vrijdag van half 9 tot 1. We voldoen gewoon aan de minimumeisen en ik vind de dagen lang zat. Er zijn ook een aantal avondvieringen (zoals Sint Maarten) die meetellen qua lestijd.

estja
Berichten: 1430
Geregistreerd: 14-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 15:06

Resistance schreef:
violafan schreef:
weg met cito....volkomen onzin. Finse onderwijs eens als voorbeeld nemen



dit ja. :j

Het Fins onderwijs wordt vaak genoemd als voorbeeld maar kent toch ook zijn kanttekeningen... Dingen waar je niet over hoort maar er wel zijn. Zo blijken Finse kinderen helemaal niet gelukkig te zijn en school i.t.t. Nederlandse kinderen. http://www.maakwerkvanonderwijs.nl/finl ... eerlingen/

En hier nog een tegengeluid over Finland: kinderen krijgen daar geen brede opleiding zoals hier maar slechts en paar vakken. Slechts 2 Finse universiteiten in de Time top200 tegenover álle Nederlandse universiteiten in de top 200. https://www.volkskrant.nl/columns-opini ... ~b30a6f83/

Lizz

Berichten: 9116
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 15:10

De vrije school zal ook zeker wel aan die uren komen, school is dat verplicht :)

Ik doelde er meer op dat het gras ergens anders altijd groener is maar elke school heeft dezelfde verplichtingen naar inspectie toe. Het is maar net hoe de school het inricht. Daarbij heeft de omgeving van de school, de populatie en culturen die de school bezoeken heel veel invloed daar op.

Ik zelf zou als kind absoluut niet op een vrije school, jenaplan oid hebben gepast.
Terwijl ik soms kinderen zie waarvan ik denk, die passen niet op regulier onderwijs en zouden daar beter gedijen.

Supervixen

Berichten: 14503
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 15:41

Shadow0 schreef:
Supervixen schreef:
Helaas worden we wel keihard afgerekend door de onderwijsinspectie als de toetsscores onvoldoende zijn.
Mede daardoor voel ik de druk om mijn klas goed te laten presteren.


De inspectie is daar minder hard in dan scholen denken dat het is. Dat bedoelde ik ook met zelfversterkend: het is niet alleen de inspectie, het zijn ook de scholen die uit angst voor de inspectie verder gaan dan noodzakelijk is.

Citaat:
Natuurlijk weet ik als leerkracht zonder toetsen ook wel welke kinderen uitvallen op het lezen, maar de toetsen geven me meer inzicht waar de hiaten precies zitten. Tijdens de les kan ik hier dan beter op inspelen en kan ik deze kinderen extra aandacht geven.

Maar het is de vraag of die kinderen niet beter af waren geweest als ze in plaats van eerst een toets en dan extra aandacht niet gewoon dezelfde tijd hadden doorgebracht in de poppenhoek of door voorgelezen worden of iets dergelijks. De aandacht voor ontwikkeling verdwijnt een beetje ten koste van meetbare resultaten.


Ik heb groep 3/4, daar geldt dit echt niet voor.

akishino
Berichten: 1921
Geregistreerd: 18-05-10
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 16:58

goeroe schreef:
akishino schreef:
Wij hebben maar 1 school in het dorp. Dus weinig keus. De scholen in de omliggende dorpen hebben vrijwel allemaal dezelfde werkwijze omdat ze onder dezelfde "stichting" vallen.

De school in ons dorp is gelukkig al gesloten voordat wij kinderen kregen. Ik weet dat de sociale druk om voor een dorpsschool te kiezen erg hoog kan zijn, maar het sluiten van de school is vaak een groter verlies voor het dorp dan voor de kinderen. Nu zouden wij ons van die sociale druk niets aangetrokken hebben, maar ik had het wel erg gevonden als men onze kinderen erop aangekeken zou hebben. Tot onze eigen verbazing bleken er voor ons binnen een straal van 10 kilometer maar liefst 26 scholen te zijn. Wij wonen in één van de 'leegste' gebieden van het land. We hebben ze allemaal op een rijtje gezet en zelfs nog een paar meer die verder weg gelegen zijn, maar waarvan het onderwijsconcept ons erg aansprak. Uiteindelijk hebben we een aantal scholen bezocht en zelfs tussen scholen die onder hetzelfde schoolbestuur vallen bleken grote verschillen te zijn. Eerlijk gezegd begrijp ik niet zo goed dat ouders vanuit vanzelfsprekendheid voor een bepaalde school kiezen en niet wat meer moeite doen om een school te vinden die bij hun eigen opvattingen past. De school is de belangrijkste partner in de opvoeding van je kind. Persoonlijk zou ik nog liever verhuizen dan mijn kinderen naar een school sturen waar ik geen goed gevoel bij heb.


Het is niet zo dat ik helemaal geen vertrouwen heb in de school, maar ook zij moeten voldoen aan de verplichtingen van dit onderwijssysteem. En laat ik nu net een kind hebben wat niet in dit onderwijssysteem past. Mijn dochter geen probleem, maar mijn zoon heeft het onder andere hierdoor erg zwaar.

Sunnda

Berichten: 7897
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 17:22

Shadow0 schreef:
Supervixen schreef:
Helaas worden we wel keihard afgerekend door de onderwijsinspectie als de toetsscores onvoldoende zijn.
Mede daardoor voel ik de druk om mijn klas goed te laten presteren.


De inspectie is daar minder hard in dan scholen denken dat het is. Dat bedoelde ik ook met zelfversterkend: het is niet alleen de inspectie, het zijn ook de scholen die uit angst voor de inspectie verder gaan dan noodzakelijk is.

Citaat:
Natuurlijk weet ik als leerkracht zonder toetsen ook wel welke kinderen uitvallen op het lezen, maar de toetsen geven me meer inzicht waar de hiaten precies zitten. Tijdens de les kan ik hier dan beter op inspelen en kan ik deze kinderen extra aandacht geven.

Maar het is de vraag of die kinderen niet beter af waren geweest als ze in plaats van eerst een toets en dan extra aandacht niet gewoon dezelfde tijd hadden doorgebracht in de poppenhoek of door voorgelezen worden of iets dergelijks. De aandacht voor ontwikkeling verdwijnt een beetje ten koste van meetbare resultaten.

Dan is de hamvraag natuurlijk: hoe weet je dat? Werk je zelf bij de inspectie? :)