Nu ben ik altijd van het sparen geweest, mede daardoor ook dit jaar een leuk huis kunnen kopen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Delphi schreef:Ik schrik echt van de absurd hoge bedragen!!! Nu ben ik 34 en in mijn tijd was het allemaal anders geregeld. Maar ik vraag me echt af hoe je aan zo'n hoge schuld komt?
Mij zou het echt benauwen, dat je in het slechtste geval nog 35 jaar je studie aan het afbetalen bent. Ik ben me bewust dat een deel, of wellicht het overgrote deel, zijn/haar studie zelf moet betalen zonder hulp van ouders.
Ik zie alleen hier al 15 mensen die een schuld van 50.000 of hoger hebben. Ik vind dat echt shocking hoog!
Is het geleende geld dan puur en alleen voor school gebruikt? Of ook voor je woonlasten en boodschappen e.d.?
Is dit dan voor één gewone MBO of HBO studie? Of een niet afgemaakte HBO opleiding en daarna wel een afgemaakte HBO opleiding en vanwege weinig/niet leuk werk toch weer een nieuwe studie gestart?
Als ik dit zo lees ben ik heel blij dat wij nu al aan het sparen zijn voor de studie van onze kinderen die nu 7 en 10 jaar zijn.
Wij hebben zelf 0,0 schulden en dat is toch wel echt een verademing.
Misschien een interessante link:
https://www.consumentenbond.nl/hypothee ... -hypotheek
[***] schreef:__Sannne schreef:
Maar de basisbeurs (mbo en HO oud stelsel) en de aanvullende beurs zijn ook "gewoon" een gift als je binnen 10 jaar een diploma behaald. En voor mbo 1 en 2 zelfs als je geen diploma behaald.
De hoogte van de aanvullende beurs wordt bepaald aan de hand van het inkomen van je ouders, dus juist als je ouders weinig verdienen krijg je meer.
En als je ouders dus 'veel' verdienen gaat de overheid er fijn vanuit je ouders wel aan je studie mee betalen. Nou niet dus, ik krijg niks van de overheid en mijn ouders gaan ook niet de studie van drie kinderen financieren. Want dat is dus 3 x 8.000euro, plus kosten van boeken en excursies ect. Ik vind gewoon dat iedere student gelijk gehouden moet worden, maar goed dat is een andere discussie
__Sannne schreef:Al moet ik wel zeggen dat ik vind dat wij in Nederland echt niet mogen klagen. We mogen in onze handjes knijpen dat een aanvullende beurs, lening en zéker het studentenreisproduct bestaan. Ja, je lening moet je terugbetalen, maar het maakt studeren wel mogelijk. Tegen een prima tarief en voorwaarden (0% rente op dit moment, 15-35 jaar de tijd om het terug te betalen, 60 maanden dat je het terugbetalen op "pauze" kan zetten, geen/laag inkomen heeft ook weer effect op hoeveel/wanneer je het moet terug betalen, etc. Etc.)
Delphi schreef:Maar bij een afgeronde universitaire studie neem ik aan dat het salaris daar ook naar is en dat je na het afronden van je studie die schuld ook goed en vlot (in minder dan 10 jaar) kunt aflossen.
RoyceMack schreef:Een oud klasgenootje van mij is piloot. Ze wilde bij KLM etc werken met de grote airbussen, echter doet ze nu toeristenvluchtjes boven texel. Haar studieschuld is 120.000 euro. En kan daar bijna niets van terug betalen.
Magrathea schreef:__Sannne schreef:Al moet ik wel zeggen dat ik vind dat wij in Nederland echt niet mogen klagen. We mogen in onze handjes knijpen dat een aanvullende beurs, lening en zéker het studentenreisproduct bestaan. Ja, je lening moet je terugbetalen, maar het maakt studeren wel mogelijk. Tegen een prima tarief en voorwaarden (0% rente op dit moment, 15-35 jaar de tijd om het terug te betalen, 60 maanden dat je het terugbetalen op "pauze" kan zetten, geen/laag inkomen heeft ook weer effect op hoeveel/wanneer je het moet terug betalen, etc. Etc.)
Eens, maar het is wel een beetje debiel dat de basisbeurs is afgeschaft maar dat dit nog niet (duidelijk) terug is geïnvesteerd in het onderwijs, wat wel zou gebeuren![]()
Als je in plaats van 300 euro basisbeurs in de maand het collegegeld wordt afgeschaft bijvoorbeeld dan hoor je mij niet klagen![]()
Overigens is dat "na 35 jaar wordt de rest kwijtgescholden" leuk enzo maar dat gaat er waarschijnlijk op neerkomen dat de overheid daar ontzettend op gaat verliezen... Zal eens kijken of ik het terug kan vinden
Sheran schreef:Ik ken niemand in mijn omgeving die het kon opbrengen op én op kamers te gaan én zes maanden kon gaan backpacken. Waren dat niet eerder mensen die thuis woonden en gingen lenen?
Ja het is fijn als je thuis kunt blijven wonen. Bij mij geen optie, want bij mij was het meer dan twee uur reizen en dan was je nog niet eens op de uni. Maar achteraf ben ik wel erg blij dat ik op kamers ben geweest, het heeft ontzettend veel gedaan voor mijn ontwikkeling. Je hebt het tijdens die tijd en daarna misschien niet makkelijk, maar ik vind zelf wel dat ik daar een beter en zelfstandiger persoon van ben geworden.
Martine_R schreef:Een studieschuld staat niet genoteerd bij het BKR.
Wel zal een bank als je een hypotheek aanvraagt,een maandoverzicht van al je transacties aanvragen. Als daar het DUO tussen staat, weten zij genoeg.
Brainless schreef:@Nessa
Een eigen woning kost (veel) meer dan alleen de hypotheek.
Alle onderhoud komt op last van de eigenaar; ook betaal je (veel) meer ozb.
Extra verzekering (0a opstal en levensverzekering).
Als je langere tijd huur betaald, en geen achterstanden hebt gehad, kun je wel een hypotheek laten berekenen over de huurprijs.
__Sannne schreef:Ik snap niet zo goed waarom er niet moeilijk gedaan wordt over geld lenen voor een huis, maar als ik soms hoor hoe mensen reageren op een lening voor studeren..is toch juist een goede investering voor de toekomst? Of in ieder geval, dat is wel de bedoeling. En dat je dan wat meer leent om ook tijdens je studie wat comfortabeler te leven vind ik ook niet raar.
Magrathea schreef:__Sannne schreef:Ik snap niet zo goed waarom er niet moeilijk gedaan wordt over geld lenen voor een huis, maar als ik soms hoor hoe mensen reageren op een lening voor studeren..is toch juist een goede investering voor de toekomst? Of in ieder geval, dat is wel de bedoeling. En dat je dan wat meer leent om ook tijdens je studie wat comfortabeler te leven vind ik ook niet raar.
Daar heb je gelijk in hoor, maar veel mensen realiseren zich niet wat de implicaties zijn van zo'n lening. Het is súper makkelijk om ff je lening omhoog te schroeven als je even krap bij kas zit, maar wat mij betreft mag er wel een boekwerk bij voordat je dat doet, over wat dat dus kan betekenen voor hypotheek afsluiten in de toekomst bijvoorbeeld