Hoe hoog is jouw studieschuld? Toegegeven bij hypotheek?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe hoog is jouw studieschuld?

Onder de 10.000
355 (57%)
10.000-15.000
64 (10%)
15.000-20.000
48 (7%)
20.000-25.000
30 (4%)
25.000-30.000
22 (3%)
30.000-35.000
18 (2%)
35.000-40.000
15 (2%)
40.000-45.000
15 (2%)
45.000-50.000
9 (1%)
50.000-55.000
9 (1%)
55.000-60.000
7 (1%)
60.000-65.000
4 (0%)
Hoger dan 65.000
18 (2%)

Totaal aantal stemmen: 614

xxwienekexx

Re: Hoe hoog is jouw studieschuld? Toegegeven bij hypotheek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 14:34

Hier ook geen schulden, heb van mijn ouders kunnen lenen en een groot deel zelf kunnen bekostigen. Hier een HBO studie gedaan :)

Nu ben ik altijd van het sparen geweest, mede daardoor ook dit jaar een leuk huis kunnen kopen :D

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 14:48

Als ik de bedragen hier zie, snap ik waarom studenten constant bij ons als begeleiders aankloppen met "maar ik kan niet naar het practicum/werkcollege/x want ik moet werken!"

Ik heb zelf een basisbeurs gehad, en met een baantje daarnaast (in avonden en af en toe weekend) ging het financieel prima. Had een vrij goedkope kamer buiten de stad en dat was financieel een verstandige keuze. Pas bij mijn buitenlandstage kwam ik in de knel, maar toen bleek ik gelukkig redelijk goed in het aanvragen van beurzen waardoor ik ook dat rond heb gekregen. Dus geen studieschuld.

Die basisbeurs had ik wel echt nodig. Als ik die niet had gehad, had ik waarschijnlijk 6 jaar dat bedrag maandelijks moeten lenen. En als ik studenten nu hoor, zijn de prijzen van kamers echt wel omhoog gegaan. Ook kun je pech hebben een studie te doen waar je voor elk vak dure boeken moet kopen. Ik heb biologie gedaan, in het 1e jaar wat dure boeken en investeren maar later in de studie wordt het goedkoper want je hoeft voor praktische cursussen vaak geen boek aan te schaffen, enkel een handleiding oid. Qua contacturen had ik wel een zware studie, maar tijdens diezelfde studie daardoor mijn talent om te plannen tussen studie, werk en ontspanning goed kunnen ontwikkelen.

Maargoed, toen ging ik promoveren. Daar kan ik ook geen huis van betalen in mijn eentje in de Randstad :z

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 14:56

Een oud klasgenootje van mij is piloot. Ze wilde bij KLM etc werken met de grote airbussen, echter doet ze nu toeristenvluchtjes boven texel. Haar studieschuld is 120.000 euro. En kan daar bijna niets van terug betalen.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 15:06

Wow ik schrik echt van deze bedragen, ik ben er gelukkig met €0,- studieschuld vanaf gekomen. Mijn ouders hebben bijgedragen aan het collegegeld en ik had dan nog een bijbaantje naast de studie, verder lekker thuis blijven wonen, wel lange reistijd, maar altijd beter dan op kamers.

Maak mij al zorgen over hoe ik zelfstandig ga leven en dat zonder studie schuld. Met 40 uur per week werken heb ik +- 19.000 bruto op jaarbasis, als je met een inkomen van 40.000 een hypotheek voor een huis van 175.000 kan krijgen, waar moet ik in hemelsnaam in gaan wonen dan? :+

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 15:20

Delphi schreef:
Ik schrik echt van de absurd hoge bedragen!!! Nu ben ik 34 en in mijn tijd was het allemaal anders geregeld. Maar ik vraag me echt af hoe je aan zo'n hoge schuld komt?
Mij zou het echt benauwen, dat je in het slechtste geval nog 35 jaar je studie aan het afbetalen bent. Ik ben me bewust dat een deel, of wellicht het overgrote deel, zijn/haar studie zelf moet betalen zonder hulp van ouders.

Ik zie alleen hier al 15 mensen die een schuld van 50.000 of hoger hebben. Ik vind dat echt shocking hoog!

Is het geleende geld dan puur en alleen voor school gebruikt? Of ook voor je woonlasten en boodschappen e.d.?
Is dit dan voor één gewone MBO of HBO studie? Of een niet afgemaakte HBO opleiding en daarna wel een afgemaakte HBO opleiding en vanwege weinig/niet leuk werk toch weer een nieuwe studie gestart?

Als ik dit zo lees ben ik heel blij dat wij nu al aan het sparen zijn voor de studie van onze kinderen die nu 7 en 10 jaar zijn.
Wij hebben zelf 0,0 schulden en dat is toch wel echt een verademing.

Misschien een interessante link:
https://www.consumentenbond.nl/hypothee ... -hypotheek

Mijn ouders dragen zeker bij, maarja, ik studeer dan ook wel een tijdje. OV heb ik allang niet meer, op vakantie ben ik ook al 2 jaar niet geweest (en de keer daarvoor grotendeels op kosten van de ouders van mij en mijn vriend). Verder heb ik de afgelopen 2 maanden even 2 rekeningen van totaal zo'n 850 euro gekregen van de zorgverzekering :z (GGZ en tandarts) dus het is echt niet dat ik heel rare dingen doe.
Oja, ik heb de afgelopen tijd twee baantjes gehad (wel meer maar ik kijk even een halfjaar terug) en beiden kon ik simpelweg niet zoveel uren maken (het ene baantje sta ik in de keuken in een relatief jong café, de eigenaar wil om kosten te drukken zo veel mogelijk zelf doen, en de ander mocht je jezelf maximaal 4 uren per week inroosteren vanwege het grote aantal werknemers en om iedereen uren te gunnen). De AH enzo willen je allemaal niet (ik ben 26) en in de bediening werken heb ik ook veel gedaan maar daar ben ik gewoon te chaotisch voor (en: verrassing, laat dat nu net een van de redenen zijn dat mijn studie zo lang duurt :z )

Toen was er een paar jaar terug ook nog even sprake van dat er een langstudeerboete in zou worden gevoerd, nou dan had ik echt diep in de sh*t gezeten zeg :oo Aan motivatie heeft het mij nooit ontbroken (nou ja, na 5 jaar falen in mijn bachelor misschien, getuige de 1 of 2 topics die ik hier nog over heb aangemaakt toendertijd := ) , het zou gewoon de beleidsmakers wel sieren als ze uitgingen van een gemotiveerde student in plaats van een student die nooit studeert en alleen maar bier zuipt op de soos. Hoewel ik wel mensen ken die nog wel eens andere dingen doen terwijl ze eigenlijk moeten studeren is dit eigenlijk nooit een gebrek aan motivatie maar meer het kortstondig weglopen van je verantwoordelijkheden omdat de gedachte "als ik dit tentamen niet haal loop ik nóg een jaar uit en hoe ga ik dat in vredesnaam betalen / aan mijn ouders vertellen" erg eng kan zijn. Precies wat jij zegt inderdaad. Of simpelweg sombere gedachten dat ze het toch niet kunnen dus dat het niet uitmaakt of ze wel of niet leren voor het tentamen.

Aan de andere kant heb ik al eens werkgevers gesproken op banenbeurzen hier, en die zeggen ook allemaal dat de ideale student lang niet altijd de ideale werkgever is. Iemand die al eens in een semi-professionele omgeving organisatorische ervaring op heeft gedaan (studie-, studenten- of sportvereniging, politieke partij, studentenvakbond, dreamteams zoals de Nuon Solar Car) is veel meer waard dan iemand die 5 jaar met zijn neus in de boeken heeft gezeten en zonder enige levenservaring de uni uit rolt.
Gelukkig ziet de TU dat ook wel in, je kunt tot 12 maanden extra geld krijgen van de TU hier als je bijvoorbeeld een bestuursjaar hebt gedaan. Met als idee: ok, je hebt studievertraging, maar je hebt wel iets nuttigs gedaan in die tijd. (Dan krijg je elke maand een bedrag gelijkwaardig aan de basisbeurs.)
Doen ze overigens ook voor mensen met psychische problemen, (chronische) ziektes, topsporters of andere mensen die met reden studievertraging op hebben gelopen.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 15:56

Jeetje wat ben ik gelukkig dat ik een beurs krijg die een gift wordt als ik mijn opleiding haal. Ik heb wel een half jaar HBO gedaan en toen maar gestopt dus daar staat 1000 euro van open maar dat is het dan ook.
Ik krijg nu uitwonende stufie en die is 630 ongeveer, 189 betaal ik aan schoolgeld 6 maanden per jaar. Dit jaar hebben we gespaard en kan ik het schoolgeld in 1 keer afbetalen, dan spaar ik elke maand de 189 voor een eventuele opleiding die ik hierna wil gaan volgen.
Mijn vriend heeft als het goed is in december zijn diploma en dan helemaal geen schulden meer, daarna gaat die nog een BBL doen dus dan ook geen kosten.

Een huis kopen is hier nog niet aan de orde en voor nu huren we gewoon maar ben ontzettend blij dat we beide zonder schulden kunnen rondkomen, geeft wel een rust

Levitate

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 16:02

Nu een schuld van +/- 10.000, maar ik heb net mijn 2de jaar afgerond. Hiervan heb ik mijn collegegeld betaald, nieuwe laptop, boeken en dan hield ik nog wat minder dan 100 euro per maand over. Dingen als zorgverzekering, eigen risico, telefoon, vakantie's, leuke dingen enz. Heb ik allemaal zelf voor gewerkt. Die schuld loopt gewoon echt heel hard op als je ouders niet kunnen of willen bijdragen... Ik zal aan het eind van mijn studie rond de 25.000 uitkomen gok ik, als ik thuis blijf wonen.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 16:30

[***] schreef:
__Sannne schreef:

Maar de basisbeurs (mbo en HO oud stelsel) en de aanvullende beurs zijn ook "gewoon" een gift als je binnen 10 jaar een diploma behaald. En voor mbo 1 en 2 zelfs als je geen diploma behaald.

De hoogte van de aanvullende beurs wordt bepaald aan de hand van het inkomen van je ouders, dus juist als je ouders weinig verdienen krijg je meer.

En als je ouders dus 'veel' verdienen gaat de overheid er fijn vanuit je ouders wel aan je studie mee betalen. Nou niet dus, ik krijg niks van de overheid en mijn ouders gaan ook niet de studie van drie kinderen financieren. Want dat is dus 3 x 8.000euro, plus kosten van boeken en excursies ect. Ik vind gewoon dat iedere student gelijk gehouden moet worden, maar goed dat is een andere discussie :)

Uh ja, ik zeg toch ook niet dat ik het ermee eens ben? Doe mij ook maar dat oude stelsel want ik krijg ivm inkomen ouders ook geen aanvullende beurs, maar die gaan echt geen 391 euro per maand betalen.

Ik reageer alleen op het bericht met uitleg, dat houdt niet in dat ik het er mee eens ben.

Al moet ik wel zeggen dat ik vind dat wij in Nederland echt niet mogen klagen. We mogen in onze handjes knijpen dat een aanvullende beurs, lening en zéker het studentenreisproduct bestaan. Ja, je lening moet je terugbetalen, maar het maakt studeren wel mogelijk. Tegen een prima tarief en voorwaarden (0% rente op dit moment, 15-35 jaar de tijd om het terug te betalen, 60 maanden dat je het terugbetalen op "pauze" kan zetten, geen/laag inkomen heeft ook weer effect op hoeveel/wanneer je het moet terug betalen, etc. Etc.)

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 16:39

Mijn collegegeld was 5 jaar lang $15.000 per jaar... :')
Ik had 38uur per week les + nog leren & huiswerk, bleef helaas niet veel tijd over om te werken. Heb zoveel verdiend als mogelijk, maar dat ging eigenlijk allemaal naar vaste lasten (waar ik ook gedeeltelijk voor moest lenen). Ik heb mijn eerste jaar thuis gewoond, maar helaas verhuisden mijn ouders toen 6 uur hiervandaan :')

Ben in juni afgestudeerd en heb nu een goede baan, maar dan nog zal het wel een heel aantal jaren duren voordat ik het afbetaald krijg. Mijn vriend heeft een schuld van +- $30.000, dus wij kunnen misschien over 10 jaar iets kopen? :+

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 16:54

Ik ga nu naar mijn 4e en (hopelijk) laatste jaar studie hbo. Daarna wil ik door naar de uni. Nu is het zo dat ik in het nieuwe stelsel val en ik dus (behalve mn ov) niets krijg van de overheid qua financiering.mijn vader zou voldoende verdienen om mij eventjes 600 euro per maand te geven... :')
Ze vergeten alleen even naar het hele plaatje eromheen te kijken. Mijn vader zou dolgraag eventjes 600 euro pm willen geven aan mij, ware het niet dat hij dat gewoon echt niet kán. Maar daar ben ik helaas wel de dupe van.

Ik moet dus alles zelf betalen. Van zorgvezekering, kleding tot collegegeld, etc. Ik heb een pittige studie, dus kan helaas ook niet veel werken. Afgelopen jaar moest ik bijv. 36 uur per week stage lopen (zonder stagevergoeding), had ik 8 contacturen en daarnaast dan nog leren, verslagen maken, onderzoeken doen, etc. En dan werkte ik inderdaad 'maar' 6 uurtjes per week.

Ik heb altijd flink gespaard, maar heb sinds juli nu toch ook een lening aangevraagd. Dat deed pijn |(

Ik wil dolgraag uit huis, aangezisn het heel erg botst thuis met mijn vader en we constant ruzie hebben. Helaas gaat dit niet omdat ik daarvoor het geld niet heb en ik persoonlijk vind dat ik dat niet van geleend geld kan/mag doen.

Toch vind ik het dus niet gek dat er zulke hoge bedragen tussen zitten. Soms heb je nou eenmaal niet het geluk dat de studie in de buurt is, dat je ouders/duo meebetalen of dat je naast de studie kan werken.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 17:00

__Sannne schreef:
Al moet ik wel zeggen dat ik vind dat wij in Nederland echt niet mogen klagen. We mogen in onze handjes knijpen dat een aanvullende beurs, lening en zéker het studentenreisproduct bestaan. Ja, je lening moet je terugbetalen, maar het maakt studeren wel mogelijk. Tegen een prima tarief en voorwaarden (0% rente op dit moment, 15-35 jaar de tijd om het terug te betalen, 60 maanden dat je het terugbetalen op "pauze" kan zetten, geen/laag inkomen heeft ook weer effect op hoeveel/wanneer je het moet terug betalen, etc. Etc.)

Eens, maar het is wel een beetje debiel dat de basisbeurs is afgeschaft maar dat dit nog niet (duidelijk) terug is geïnvesteerd in het onderwijs, wat wel zou gebeuren :\
Als je in plaats van 300 euro basisbeurs in de maand het collegegeld wordt afgeschaft bijvoorbeeld dan hoor je mij niet klagen :=

Overigens is dat "na 35 jaar wordt de rest kwijtgescholden" leuk enzo maar dat gaat er waarschijnlijk op neerkomen dat de overheid daar ontzettend op gaat verliezen... Zal eens kijken of ik het terug kan vinden

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 17:06

Delphi schreef:
Maar bij een afgeronde universitaire studie neem ik aan dat het salaris daar ook naar is en dat je na het afronden van je studie die schuld ook goed en vlot (in minder dan 10 jaar) kunt aflossen.

Dit vind ik dus ook zo'n interessante uitspraak waarop het huidige stelsel ook gericht is. Mbo'ers hebben nog gewoon de basisbeurs etc. Vanaf hbo niet meer. Dat zou zijn omdat je vanaf hbo toch genoeg zou gaan verdienen om de schuld af te lossen. Ik vind dat toch ook echt gek. Met heel veel mbo studies ga je net zoveel of meer verdienen dan veel hbo studies bijvoorbeeld.

Het ligt gewoon heel erg aan de studierichting die je volgt, niet per sé het niveau.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 17:20

RoyceMack schreef:
Een oud klasgenootje van mij is piloot. Ze wilde bij KLM etc werken met de grote airbussen, echter doet ze nu toeristenvluchtjes boven texel. Haar studieschuld is 120.000 euro. En kan daar bijna niets van terug betalen.

En dan is een studie tot piloot echt iets wat maakt of breekt..
En haar vlieguren om op die boeings te mogen blijven vliegen zijn ook onbetaalbaar.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 17:22

Stel dat je iets van rechten geleerd hebt en je in een advocaten kantoor wil inkopen, dan komt daar eerst ook weer een hypotheek bovenop :+

PhD is tegenwoordig wel iets beter betaald. Ik heb destijds 6 jaar minimumloon ontvangen, al is het nu nog steeds niet echt iets waar je lekker van kan sparen.

Wat je bij ons veel ziet is dat MBO vergelijkbaar niveau de werkgever voor de bachelor of masters laat betalen.
Je legt je dan wel enkele jaren vast, maar financieel absoluut de gunstigste oplossing.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 17:25

Ik heb een schuld van €18.000,-
Een huis kopen zit er gewoon niet in. Ik heb geen hoog loon, net boven minimum, zwaar onder modaal. Ik ben zeker niet arm hoor. Maar een hoge hypotheek zit er niet in. Als die dan ook nog eens 36.000 euro lager wordt. Echt wtf....

Met een koophuis ben ik per maand minder kwijt dan nu. Wij huren een huis van bijna 1000 euro exl. Sociale huur kan niet, want we verdienen teveel. Zucht....

Kopen kan niet. Want weinig loon, dus lage hypotheek, nog lagere hypotheek door studieschuld. Aaaaargh.

En ons huurhuis wordt elk jaar duurder. Het wordt ons echt onmogelijk gemaakt hoor.

We kunnen het nu makkelijk betalen. Dat is het vreemde aan heel het hypotheek gebeuren. Je krijgt geen cent van de bank. Maar als je huurt ben je verplicht duur te huren. Frustratie
Laatst bijgewerkt door Nessa op 05-08-18 17:28, in het totaal 1 keer bewerkt

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 17:28

Magrathea schreef:
__Sannne schreef:

Eens, maar het is wel een beetje debiel dat de basisbeurs is afgeschaft maar dat dit nog niet (duidelijk) terug is geïnvesteerd in het onderwijs, wat wel zou gebeuren :\
Als je in plaats van 300 euro basisbeurs in de maand het collegegeld wordt afgeschaft bijvoorbeeld dan hoor je mij niet klagen :=

Overigens is dat "na 35 jaar wordt de rest kwijtgescholden" leuk enzo maar dat gaat er waarschijnlijk op neerkomen dat de overheid daar ontzettend op gaat verliezen... Zal eens kijken of ik het terug kan vinden

Ik had ook liever die basisbeurs gehad hoor, maar ook zonder basisbeurs en mét collegegeld vind ik dat we alsnog niet mogen klagen.

Ik snap niet zo goed waarom er niet moeilijk gedaan wordt over geld lenen voor een huis, maar als ik soms hoor hoe mensen reageren op een lening voor studeren.. :') is toch juist een goede investering voor de toekomst? Of in ieder geval, dat is wel de bedoeling. En dat je dan wat meer leent om ook tijdens je studie wat comfortabeler te leven vind ik ook niet raar.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 17:33

@Nessa
Een eigen woning kost (veel) meer dan alleen de hypotheek.
Alle onderhoud komt op last van de eigenaar; ook betaal je (veel) meer ozb.
Extra verzekering (0a opstal en levensverzekering).

Als je langere tijd huur betaald, en geen achterstanden hebt gehad, kun je wel een hypotheek laten berekenen over de huurprijs.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 17:35

Sheran schreef:
Ik ken niemand in mijn omgeving die het kon opbrengen op én op kamers te gaan én zes maanden kon gaan backpacken. Waren dat niet eerder mensen die thuis woonden en gingen lenen?

Ja het is fijn als je thuis kunt blijven wonen. Bij mij geen optie, want bij mij was het meer dan twee uur reizen en dan was je nog niet eens op de uni. Maar achteraf ben ik wel erg blij dat ik op kamers ben geweest, het heeft ontzettend veel gedaan voor mijn ontwikkeling. Je hebt het tijdens die tijd en daarna misschien niet makkelijk, maar ik vind zelf wel dat ik daar een beter en zelfstandiger persoon van ben geworden.

Voor mij was het 3 uur reizen maar ben wel thuis blijven wonen. Hierdoor schuldenvrij

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 17:36

Een studieschuld staat niet genoteerd bij het BKR.

Wel zal een bank als je een hypotheek aanvraagt,een maandoverzicht van al je transacties aanvragen. Als daar het DUO tussen staat, weten zij genoeg.

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 17:39

Ik geloof dat ik op 12k zat toen ik klaar was met studeren. Vond dat nog netjes, ik heb 5 jaar gestudeerd dus is gemiddeld 2,5k per studiejaar. Ik betaalde er mijn (dure, 1000+ per collegejaar) boeken van (ouders betaalden het collegegeld) en soms mijn huur, ik had namelijk wel 1001 baantjes maar dat was allemaal via een UZB en daar werd je soms ineens uitgeknikkerd als er te weinig werk was of als het seizoen vroeger eindigde dan gedacht (seizoenswerk). Heb niet geleefd als God in Frankrijk in elk geval maar gewoon betaald wat er betaald moest worden.

Ik heb dit wel opgegeven bij mijn hypotheek maar het had geen gevolgen omdat ik veel minder leende dan dat ik kon krijgen. Het is daarom nieteens geregistreerd kwam ik achter toen ik een bouwdepot aanvroeg. Heb dat toen alsnog laten registreren. Had weinig gevolgen voor het maximaal te lenen bedrag overigens.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 17:41

Martine_R schreef:
Een studieschuld staat niet genoteerd bij het BKR.

Wel zal een bank als je een hypotheek aanvraagt,een maandoverzicht van al je transacties aanvragen. Als daar het DUO tussen staat, weten zij genoeg.

Dan ga jij ervan uit dat het DUO betaald wordt van dezelfde rekening als waar het loon op binnenkomt.
Daarnaast is een loonstrook/jaaropgaaf voldoende en heb je geen afschrift nodig.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 17:44

Brainless schreef:
@Nessa
Een eigen woning kost (veel) meer dan alleen de hypotheek.
Alle onderhoud komt op last van de eigenaar; ook betaal je (veel) meer ozb.
Extra verzekering (0a opstal en levensverzekering).

Als je langere tijd huur betaald, en geen achterstanden hebt gehad, kun je wel een hypotheek laten berekenen over de huurprijs.

Zeker waar. Maar met een lagere maandlast is dat weer op te vangen.
Ik ga toch eens met een hypotheek adviseur praten. Want ons huurhuis begint nu erg duur te worden. Zo zonde van dat geld

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 17:51

__Sannne schreef:
Ik snap niet zo goed waarom er niet moeilijk gedaan wordt over geld lenen voor een huis, maar als ik soms hoor hoe mensen reageren op een lening voor studeren.. :') is toch juist een goede investering voor de toekomst? Of in ieder geval, dat is wel de bedoeling. En dat je dan wat meer leent om ook tijdens je studie wat comfortabeler te leven vind ik ook niet raar.

Daar heb je gelijk in hoor, maar veel mensen realiseren zich niet wat de implicaties zijn van zo'n lening. Het is súper makkelijk om ff je lening omhoog te schroeven als je even krap bij kas zit, maar wat mij betreft mag er wel een boekwerk bij voordat je dat doet, over wat dat dus kan betekenen voor hypotheek afsluiten in de toekomst bijvoorbeeld

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 17:59

Wanneer wordt je schuld dan kwijtgeschonden?

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 18:01

Magrathea schreef:
__Sannne schreef:

Daar heb je gelijk in hoor, maar veel mensen realiseren zich niet wat de implicaties zijn van zo'n lening. Het is súper makkelijk om ff je lening omhoog te schroeven als je even krap bij kas zit, maar wat mij betreft mag er wel een boekwerk bij voordat je dat doet, over wat dat dus kan betekenen voor hypotheek afsluiten in de toekomst bijvoorbeeld

Klopt zeker! Het wordt inderdaad heel makkelijk gemaakt en dat is ergens wel goed, maar niet elke student kan even goed met geld om gaan. Heb regelmatig studenten aan de telefoon die per maand meer dan 800 euro vangen, maar lesgeld betalen? Ho maar. "Nee dat kwam nu echt even niet uit" uhh hallo, het heet niet voor niets studiefinanciering...