Vervroegd met pensioen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

poes

Re: Vervroegd met pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 23:47

Fransje23: het hele concept kan ook met nog genoeg nu leven. Veel mensen denken dat het op alles bezuinigen is tot je genoeg gespaard hebt. Wat TS wil is iets heel anders en hoeft echt niet te betekenen dat er op haar bankrekening veel geld staat. Wel dat ze passieve inkomsten genereert.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 23:57

poes schreef:
Fransje23: het hele concept kan ook met nog genoeg nu leven. Veel mensen denken dat het op alles bezuinigen is tot je genoeg gespaard hebt. Wat TS wil is iets heel anders en hoeft echt niet te betekenen dat er op haar bankrekening veel geld staat. Wel dat ze passieve inkomsten genereert.

Ik doel niet eens perse op de financiële kant maar meer op de persoonlijke kant. Als ik lees dat haar partner aan een weekend of zelfs 4 weken niet voldoende heeft om zijn werk los te laten zit er al iets goed mis.
Kun je van alles bedenken om vroeg te stoppen met werken maar tot die tijd ben je dan m.i. niet echt gelukkig. Beter omdat aan te pakken ,lijkt mij.

Ook dat je op je 30ste begint over ouderdomskwaaltjes.. Dat is bijna bizar.
Maar goed ik heb misschien ook een verkeerd beeld van ouder worden met een vader van 83 die nog een vierdaagse van 4 keer 30 kilometer loopt. :D

Edit: waarmee ik niet wil suggereren dat iedereen gezond en vitaal oud wordt. Het leven is soms en tombola en je moet zelf zorgen voir leuke en fijne dingen, ellende,ziek en zeer krijg je wel vanzelf..

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 00:21

Ik werk bedt graag maar ook voor mij is dit een actief doel. Ik zie echt het probleem niet.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 00:30

Is toch zonde als je 40 uur, of meer per week bezig bent met iets waar je zsm mee wilt stoppen en dat schijnbaar weinig voldoening en plezier geeft? En dan niet voor een korte periode maar echt jaren.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 01:02

Hm. Mijn huidige baan geeft me wel veel voldoening hoor. Maar het is ook wel degelijk een middel. Zelf geef ik nog wel veel uit en ik heb zeker genoeg quality time. Maar vrijheid van tijd is wel mijn ultiem doel. Geen baan kan daar tegenop nee.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 07:56

SdaphneS schreef:
Leuk topic!
Ik denk dat veel mensen de mist in gaan met de manier waarop TS haar leven in elkaar zit.
Als ik het goed heb gelezen dan leven ze erg minimalistisch en simpel.
Een vakantie van drie weken voor €430 lukt een 'gemiddelde Nederlander' niet.
Je levensstandaard TS is duidelijk anders dan anderen in dit topic.
Je hebt het erover dat je voor €1000 met twee personen, hond en paard kunt rondkomen. Ik geef dat geld in de maand uit aan leuke dingen, bovenop mijn vaste lasten.
Het is maar net hoe je in het leven staat en waar je geld aan wilt uitgeven.
De hele droom om niet te werken en rond te reizen heeft iedereen wel eens, maar of het uitvoerbaar is geen idee.
Waar een wil is, is een weg!

Ik moet er niet aandenken om op zeer jonge leeftijd te stoppen met werken, mijn werk is een verlengstuk van wie ik ben als mens. Ik zou dat niet willen missen. Tevens hou ik van luxe en ben ik materialistisch ingesteld. De gedachte aan een vakantie op een zeilbootje maakt mij al aan het grinniken.

Ik hoop voor je dat je de wil hebt om ervoor te gaan en dan komt het vast goed!

Hier precies hetzelfde! Maar ieder moet doen wat hem of haar gelukkig maakt natuurlijk.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-18 08:23

Sizzle schreef:
Ik zie vervroegd pensioen als minder uren werken per week. Daar streef ik nu naar.
Wij zijn geen reizigers, ik heb liever nu gewoon vaker vrij dan dat ik over 10 jaar ineens in 1 klap niets meer zou doen.

Deeltijdpensioen is inderdaad ook een mooi streven! Het is toch héérlijk als je bijvoorbeeld 3 dagen werkt en dan 4 dagen vrij hebt? Zeker als je verder wel leuk en niet te zwaar werk doet is dat een prima optie :j
Heb je al een plan hoe je dat wil gaan aanpakken?

poes schreef:
Ik ben me ook aan het inlezen. De eerste denkfout is dat het niet kan. Veel mensen denken dat als het mogelijk was, iedereen het zou. Wel het is mogelijk, maar toch doet niet iedereen het. En dat heeft niet alleen te maken met slimheid en kunnen, maar ook veel met gewoon de juiste doelen stellen en veel geluk. Als je klein droomt ga je klein eindigen. Nooit groot. Als je groot droomt, kan het alle kanten op :)

De tweede fout is te laat beginnen. Je kunt je pensioen haast niet meer bijeen sparen. De truc zit in het creëren van passieve inkomsten. Huizen verhuren, rente, dividenden, etc. Daarvoor moet je eerst investeren en de opbrengst herinvesteren tot het sneeuwbaleffect je onafhankelijk maakt.
Als je op tijd begint, kan het vrij ‘eenvoudig’. Op mijn leeftijd, 33, wordt het een uitdaging :Y)

Ik leef graag ruim en dat ga ik niet laten. Wel betaal ik het huis mee af en is er elke maand nog veel over. Dat geld wil ik dus gaan investeren.

Overigens betekent onafhankelijk niet dat je niet wilt werken. Het betekent simpelweg dat je de keuze hebt om je tijd in te delen zoals jij wilt. Niet rijk in geld maar rijk in tijd dus. Ik vind het zieliger dat mensen hun tijd niet zinvol weten in te vullen dan dat je niet voor een baas wil werken hoor. Ik ben zelf ook een workaholic en zou vast blijven iets doen. Maar helemaal op mijn eigen voorwaarden.

Iemand die het helemaal snapt +:)+
Mijn vriend zegt: als je een doel stelt, zorg er dan voor dat dat een lastig te behalen doel is, iets waar je echt moeite voor moet doen. Dan pas ga je er ook écht moeite voor doen en er serieus mee aan het werk.

Wij zijn ook volop bezig met het zoeken naar passieve inkomsten. Voor ons is dat inderdaad sowieso rente, divident.. Ik heb laatst eens iets opgezocht over het schrijven van een boek.. Via mijn blogs heb ik wat inkomsten maar die zijn nu nog veel te laag.. Maar er zijn inderdaad veel manieren om wat passief inkomen te genereren.
Ook voor ons geldt dat we eigenlijk iets eerder hadden moeten beginnen. Maar op jouw (en mijn) leeftijd is het ook nog prima mogelijk om een mooie cent op te bouwen.

Het afbetalen van een huis is natuurlijk ook een vorm van vermogen opbouwen. Als je in de juiste tijd hebt gekocht dan heb je daar zelfs vaak meer rendement op dan via beleggingen. Het nadeel is dat je dat huis dan later zal moeten verkopen en gehuurd moet gaan zitten bijvoorbeeld, om je geld te kunnen gebruiken. Óf je eet je huis op, dat is ook een mogelijkheid al heb ik me daar nooit zo in verdiept.

Citaat:
Niet rijk in geld maar rijk in tijd dus.
Dat vind ik een mooie bewoording. Tijd die je kan invullen zoals je zelf wil. Wil je die tijd gebruiken om te blijven werken, helemaal prima, maar je bent er niet meer van afhankelijk.

SdaphneS, dat klopt, wij leven niet zoals de gemiddelde Nederlander, gelukkig is iedereen anders, en ik snap heel goed dat de meeste mensen geluk vinden in luxe en spullen en dure vakanties, maar voor ons zit geluk in de kleine dingen, in veel vrije tijd en samen zijn, en daar willen we ook naar leven :j

fransje23, voor ons (of iig voor mijn vriend) is werken inderdaad vooral noodzaak, hij gaat niet voor zijn lol werken. Ik denk dat weinig mensen echt puur voor hun lol werken. En dan heb je inderdaad de keuze om gewoon minder te gaan werken, en dan wel tot je 70e, óf nu even gewoon 40 uur per week door werken, en daarna de vrijheid om helemaal te stoppen. Het is echt niet zo dat mijn vriend met zware tegenzin naar zijn werk gaat, maar werken zal nooit zijn hobby zijn.
Je kan zo'n leuke baan hebben, die goed betaalt, met leuke collega's.. als jij te weinig vrije tijd hebt voor je echte hobby's dan zul je toch moeten stoppen met werken (of minder gaan werken) om echt van je leven te kunnen genieten.
Niet iedereen kan van zijn hobby zijn werk maken.

En ik denk dat je inderdaad een verkeerd beeld hebt van ouder worden. Er zijn natuurlijk zat mensen die zonder problemen oud worden. Mijn schoonmoeder is 70 en gaat ook nog op verre reizen.. Maar ik zie ook de andere kant. Mijn oma kreeg op jonge leeftijd twee nieuwe knieën, mijn moeder kan geen trappen meer lopen vanwege haar knieën, en zelfs mijn jongere tante heeft al nieuwe knieën. Dit soort slijtage zit in onze familie, dus met een beetje pech kan ik op mijn 50e ook geen bergen meer beklimmen.
Iedereen roept dat je beter nú kan leven omdat je niet weet hoe oud je wordt, maar als je vervolgens zegt dat je binnen korte tijd wil stoppen met werken dan is dat ineens een verkeerde keus omdat je prima in goede gezondheid oud kan worden :+
Wat wij doen noem ik zelf het beste van twee werelden; nu gewoon doorleven zoals we de afgelopen 15 jaar hebben gedaan, we bezuinigen alleen op zaken die we echt kunnen missen, en over 10 jaar hopelijk genoeg te hebben opgebouwd om te kunnen stoppen. We kunnen nu gewoon leuke dingen blijven doen tussen het werk door, en hoeven niet te wachten totdat we 70 zijn om dan nog de wereld rond te gaan reizen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 08:34

Hoe ik dat ga aanpakken?
Dat is simpel, gewoon op een baan voor 70% solliciteren :D
Minder hoeft voor mij niet, ik vind mijn werk erg leuk.

Ik ken redelijk wat mensen die er zo‘n 6 maanden uitgaan tussendoor.
Dat trekt mij ook meer dan een vroeg pensioen.
Mijn vader is officieel eigenlijk met pensioen, maar die nog niet gestopt met zijn werk.

Voor sommige mensen is hun werk ook echt hun leven, deze vind ik geweldig:
https://www.biozentrum.unibas.ch/de/ueb ... -reichert/

Lysander

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 08:59

Goed bezig Annemiek! Ik ben me er ook in aan het verdiepen, ben inmiddels aan het aflossen en aan het beleggen. De hier genoemde blogs zijn me ook bekend. :) Om echt financieel onafhankelijk te worden zouden we er nog veel meer naar moeten gaan leven, maar ik vind het een heel interessante mindset dat het niet perse hoeft, je leven lang werken. Ik ben ook al 10 jaar zzp'er, omdat vrijheid en je eigen pad kunnen volgen voor mij heel belangrijk zijn.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 09:05

Wij hebben trouwens door emigreren beide een levensgroot pensioengat van zo‘n 10 jaar en hebben geen koophuis. Dat haal je ook niet zomaar even in.
Ik ga er vanuit dat wij tegen ons pensioen naar een goedkoper land gaan migreren om niet ineens een enorme dip in de levensstandaard te krijgen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 09:16

Sizzle schreef:
Wij hebben trouwens door emigreren beide een levensgroot pensioengat van zo‘n 10 jaar en hebben geen koophuis. Dat haal je ook niet zomaar even in.
Ik ga er vanuit dat wij tegen ons pensioen naar een goedkoper land gaan migreren om niet ineens een enorme dip in de levensstandaard te krijgen.

Ik heb niet echt een noemenswaardig pensioen in Nederland na werk in de paarden waar geen pensioen opbouw was.

Hier betalen we nu gewoon voor ons pensioen. Dat zit verwerkt in het bedrag dat ik jaarlijks betaal aan ziektekosten etc.
Momenteel staat hier het pensioen voor ons straks op €850 per maand geloof ik, niet echt een vetpot maar beter dan niets :7

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-18 09:19

Sizzle schreef:
Hoe ik dat ga aanpakken?
Dat is simpel, gewoon op een baan voor 70% solliciteren :D
Minder hoeft voor mij niet, ik vind mijn werk erg leuk.

Ik ken redelijk wat mensen die er zo‘n 6 maanden uitgaan tussendoor.
Dat trekt mij ook meer dan een vroeg pensioen.
Mijn vader is officieel eigenlijk met pensioen, maar die nog niet gestopt met zijn werk.

Voor sommige mensen is hun werk ook echt hun leven, deze vind ik geweldig:
https://www.biozentrum.unibas.ch/de/ueb ... -reichert/

Ik hoop dat je een mooie baan tegen komt! Natuurlijk liefst nog met een hoger salaris zodat je er niet eens veel op achteruit gaat :D Kun je bij je huidige werknemer geen urenvermindering vragen in plaats van loonsverhoging elk jaar? Dat is mijn vriend ook van plan.

Leuk artikel van Heinrich Reichert. Gaaf dat hij op die leeftijd nog een verschil kan maken voor mensen.
Het houden van lezingen en les geven zie je inderdaad regelmatig voorbij komen bij mensen die met pensioen zijn of financieel onafhankelijk zijn. Een leuke manier om bezig te blijven, maar zoiets echt als enige inkomstenbron lijkt me lastig tenzij je voor een groot bedrijf werkt.

Lysander, leuk dat je er ook mee bezig bent! Precies, alleen al het besef dat je het geld hebt om op elk moment te kunnen zeggen 'het is genoeg geweest, ik stop met werken' is al enorm bevrijdend. De gedachte dat je niet koste wat kost je baan nodig hebt om te leven..

Sizzle, lastig is dat. Met dat pensioengat bedoel je neem ik aan dat je 10 jaar lang geen pensioen hebt opgebouwd en wat achter ligt met het opbouwen hiervan?
Verhuizen is dan inderdaad een optie. Maar bedenk ook dat er na je pensioen ook weer veel kosten weg vallen die je normaal wel had. Je hebt vaak geen grote auto meer nodig, de nieuwste elektronica en de nieuwste mode enzo heb je vaak niet meer nodig, je hoeft geen kilometers meer te maken.. En grote vakanties en vliegreizen zul je ook niet vaak meer maken als je 70 bent.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 09:22

8nnemiek, wat heb jij een rare ideeën over wat je als je stopt met werken niet meer doet. Niet meer reizen als je 70 bent? My goodness, laat mijn buurman van 81 het niet horen... Heeft net weer een nieuwe (jonge tweedehands) Mercedes E klasse gekocht om z'n caravan van 1500 kg te kunnen meenemen naar Zuid Frankrijk en Spanje.
Geen electronica als je ouder wordt? Wat dacht je van dat je dan juist misschien veel meer robotica gaat gebruiken?

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 09:24

Wij zijn hier ook al een tijdje over na aan het denken. Mijn vriend is zelfstandig ondernemer, en ik werk sinds 4 jaar fulltime (40 u) in loondienst. Mijn vriend is 31 en ik ben 28.

We hebben net een nieuw huis gekocht, maar alleen op mijn inkomen. De hypotheek moet tegenwoordig binnen 30 jaar afgelost zijn, maar omdat ik een deel meeneem van mijn huidige hypotheek, is de looptijd nog maar 27 jaar. Ik ben dus ongeveer 55 als de hypotheek is afgelost en dan wil ik met pensioen. Misschien al wat eerder, want we hebben lage maandlasten.
Mijn vriend is van plan om volgend jaar ook een of twee woningen aan te kopen voor verhuur, dus daar komt ook nog wat geld uit en hij spaart zelf voor zijn pensioen.

Nu moet ik wel zeggen dat ik mijn werk niet erg vind. Ik heb een vrij stressloze baan, kan lekker om 16:15 naar huis als ik om 8 uur begin, heb een goed pensioen, een goed salaris en ruim 8 a 9 weken vakantie per jaar. Maar het idee om ergens in mijn 50er jaren met pensioen te kunnen is wel heel aantrekkelijk natuurlijk :)
Doordat we nu lage maandlasten hebben, kunnen we gelukkig heel veel sparen dus er wordt ook een leuke spaarpot opgebouwd. Maar we overdrijven niet en doen ook veel leuke dingen zoals uit eten, vakanties, dagjes/weekendjes weg etc. Ik wil wel in het nu blijven leven en genieten.

Ik hoop dat we net zo fijn oud mogen worden als mijn oma van 80. Zij fietst elke dag lange stukken, rijdt nog paard, tennist, werkt in de tuin en ze ziet er geen dag ouder uit dan 55 <3

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 09:28

Waarom zou je na je pensien niet meer graag goed kleden en geen nieuwe computer meer willen :?
Juist dan heb je eindelijk tijd om te gaan winkelen _O-
En waarom geen verre reizen na je 70e?
Niet iedereen is op en kapot op die leeftijd hoor.
Mijn grootouders gingen er ieder jaar 3 maanden op uit.

Wij hebben wel pensioen ingelegd in NL maar dat heeft een waarde van zo‘n 30 euro per maand of zo :roll:
Het leven kost hier ongeveer 4x zoveel dus als we na het pensioen naar een Euroland terug verhuizen dan is dat goed te doen.
Mijn baas gaat naar Portugal na zijn pensioen, die hebben nu een regeling dat je dan geen belasting hoeft te betalen voor een aantal jaar.

Op mijn huidige werk willen ze me niet minderen, ik zeur al 2 jaar.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-18 09:32

Ibbel schreef:
8nnemiek, wat heb jij een rare ideeën over wat je als je stopt met werken niet meer doet. Niet meer reizen als je 70 bent? My goodness, laat mijn buurman van 81 het niet horen... Heeft net weer een nieuwe (jonge tweedehands) Mercedes E klasse gekocht om z'n caravan van 1500 kg te kunnen meenemen naar Zuid Frankrijk en Spanje.
Geen electronica als je ouder wordt? Wat dacht je van dat je dan juist misschien veel meer robotica gaat gebruiken?

Uitzonderingen bevestigen de regel ;)
Nee, de meeste ouderen die ik ken die genieten lekker thuis van hun pensioen, samen met hun familie en vrienden. Die gaan hooguit eens lekker kamperen of naar een hotelletje in Nederland. Of naar Lourdes, dat dan weer wel :+ Ik ken er maar weinig die echt nog actief reizen na hun 70e.
En de oude mensen van tegenwoordig in mijn omgeving hebben hooguit een smartphone en een laptop. Terwijl wij, de jeugd, om de zoveel tijd een nieuwe, snelle pc nodig hebben, veel mensen hebben elk jaar een nieuwe smartphone, een nieuwe tv, met de nieuwste snufjes.. en natuurlijk moet alle inrichting om de paar jaar worden vernieuwd om modern te blijven.. Ga maar eens op zoek naar een persoon boven de 70 die elk jaar een nieuwe telefoon heeft en de meest moderne tv en een moderne inrichting heeft. Dat zal in de toekomst echt niet anders zijn, ook al gebruiken we dan andere apparaten.

Natuurlijk is het helemaal aan jezelf om te bepalen of je later nog net zo veel inkomen nodig hebt als nu. Maar wij zullen zeker met minder uit kunnen komen als we niet meer werken.

Horsy83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 09:36

Leuk om te horen dan er meer mensen zijn die er ook al zo vroeg over nadenken!

Ons plan:

We hebben nu al een huis wat levensloopbestendig is. Dus in theorie hoeven we niet meer te verhuizen.
We maken het huis energieneutraal
We lossen sneller af (lage maandlasten straks)
We willen een verdienmodel aan huis maken (niet afhankelijk van een werkgever). Daar houden we tegen die tijd 300 per maand netto aan over, maar dat is nog te weinig.
Passief inkomen. Maar dat laatste is lastig. Het ontbreekt ons beiden aan ideeen om daar invulling aan te geven -O-.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-18 09:42

Frummels schreef:
Wij zijn hier ook al een tijdje over na aan het denken. Mijn vriend is zelfstandig ondernemer, en ik werk sinds 4 jaar fulltime (40 u) in loondienst. Mijn vriend is 31 en ik ben 28.

We hebben net een nieuw huis gekocht, maar alleen op mijn inkomen. De hypotheek moet tegenwoordig binnen 30 jaar afgelost zijn, maar omdat ik een deel meeneem van mijn huidige hypotheek, is de looptijd nog maar 27 jaar. Ik ben dus ongeveer 55 als de hypotheek is afgelost en dan wil ik met pensioen. Misschien al wat eerder, want we hebben lage maandlasten.
Mijn vriend is van plan om volgend jaar ook een of twee woningen aan te kopen voor verhuur, dus daar komt ook nog wat geld uit en hij spaart zelf voor zijn pensioen.

Nu moet ik wel zeggen dat ik mijn werk niet erg vind. Ik heb een vrij stressloze baan, kan lekker om 16:15 naar huis als ik om 8 uur begin, heb een goed pensioen, een goed salaris en ruim 8 a 9 weken vakantie per jaar. Maar het idee om ergens in mijn 50er jaren met pensioen te kunnen is wel heel aantrekkelijk natuurlijk :)
Doordat we nu lage maandlasten hebben, kunnen we gelukkig heel veel sparen dus er wordt ook een leuke spaarpot opgebouwd. Maar we overdrijven niet en doen ook veel leuke dingen zoals uit eten, vakanties, dagjes/weekendjes weg etc. Ik wil wel in het nu blijven leven en genieten.

Ik hoop dat we net zo fijn oud mogen worden als mijn oma van 80. Zij fietst elke dag lange stukken, rijdt nog paard, tennist, werkt in de tuin en ze ziet er geen dag ouder uit dan 55 <3

Zo te horen hebben jullie er ook al goed over nagedacht. Wat fijn dat je je huis rond je 55e hebt afgelost volgens de planning! Dat is ook een mooie leeftijd om te stoppen, en als dat uiteindelijk nog wat eerder blijkt te kunnen is dat alleen maar mooi meegenomen toch?
En fijn dat jullie de mogelijkheid hebben om een paar huizen aan te kopen voor verhuur. Ik hoop voor jullie dat dat allemaal volgens plan gaat en jullie daarmee een mooi passief inkomen hebben!
Wat goed dat je oma nog zo actief is! Zelfs nog te paard, dat is knap op die leeftijd :D

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 09:47

Citaat:
Deeltijdpensioen is inderdaad ook een mooi streven! Het is toch héérlijk als je bijvoorbeeld 3 dagen werkt en dan 4 dagen vrij hebt? Zeker als je verder wel leuk en niet te zwaar werk doet is dat een prima optie

dat heb ik gedaan, bij ons kon dat als je 60 bent. Ik kan er op mijn 63ste gunstig uit, dat ga ik dus ook doen.
Mijn man is ouder dan ik, en hopelijk hebben we dan nog wat tijd om leuke dingen te doen. Als ik nog 7 jaar door moet werken, is dat wat minder, vrees ik.....
Nu ik weet dat het eind in zicht is, vind ik het ook niet meer zo'n opgave. 3 dagen werken is eigenlijk te weinig, ik mis teveel. Ik heb een baan met enorme piekbelasting en tussendoor periodes waarin minder stress is.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-18 09:52

Horsy83 schreef:
Leuk om te horen dan er meer mensen zijn die er ook al zo vroeg over nadenken!

Ons plan:

We hebben nu al een huis wat levensloopbestendig is. Dus in theorie hoeven we niet meer te verhuizen.
We maken het huis energieneutraal
We lossen sneller af (lage maandlasten straks)
We willen een verdienmodel aan huis maken (niet afhankelijk van een werkgever). Daar houden we tegen die tijd 300 per maand netto aan over, maar dat is nog te weinig.
Passief inkomen. Maar dat laatste is lastig. Het ontbreekt ons beiden aan ideeen om daar invulling aan te geven -O-.

Dat klinkt alvast als een goed plan +:)+
Het huis is inderdaad een flinke kostenpost. Als je dat al kan wegcijferen dan scheelt dat heel veel!
Gaan jullie alleen voor zonnepanelen, of ook iets als een windmolen of powerwall of op andere manieren onafhankelijk van het net proberen te worden?

Ideeën voor een passief inkomen zijn hier ook nog welkom inderdaad :j

Je hebt natuurlijk het beleggen, rente, divident.. maar daarvoor heb je veel geld nodig voordat je dat geld echt voor je kan laten werken.
Via internet kun je natuurlijk ook prima geld verdienen. Patreon is een leuke site, maar daarvoor heb je wel een origineel idee en genoeg talent nodig. Dat geldt ook voor het schrijven van een boek bijvoorbeeld, of het bijhouden van een blog of vlog waarbij je inkomsten genereert uit advertenties. Nadeel is dat die geldstroom niet oneindig is. Die boekverkopen gaan na een tijd ook omlaag, en dat blog zal na jaren ook minder relevant worden.
Een nieuw product ontwerpen lijkt me ook erg gaaf, maar ook daar heb je veel talent en geluk voor nodig.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 10:00

8nnemiek, het hangt maar helemaal van je referentiekader af, waar je woont en hoe je bent opgegroeid.

Toevallig, in jouw omgeving, zijn er 70-jarigen die gezondheidsproblemen hebben, graag thuis zitten en bij familie en die op vakantie gaan in Nederland. Dat is echter niet meer zo vanzelfsprekend.

In Nederland zie je dat langzaam maar zeker de leeftijdscategorieën verschuiven. Vroeger kocht je een huis en kreeg je kinderen als je zo tussen de 20 en 30 was. Was je middelbaar zo rond je 40-50ste en echt wel oud als je 70 was.
Tegenwoordig koop je je eerste huis ergens tussen de 30 en 40 en krijg je dan ook kinderen. Blijf je langer werken (en door de goede gezondheidszorg langer fit) en ben je op je 70ste nog volop in het leven.

De 70 jarigen die ik ken zijn echt niet oud. Twee werken door tot hun 70ste (en vinden het echt jammer om te stoppen, hun werk is ook hun hobby), andere maken nu juist de verre reizen (naar Argentinië of op cruise in de USA), weer anderen gebruiken facebook en whattsapp om zo contacten te onderhouden met de rest van de familie die over de hele wereld woont.

Het is lovenswaardig om nu reeds te denken over hoe je later eerder kunt stoppen met werken, maar ga er niet te gemakkelijk van uit dat je op je 70ste technisch bent afgeschreven.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-18 10:07

Ik zelf ga er juist liever wel vanuit dat ik op mijn 70e niet meer helemaal gezond ben. Dan kan het namelijk alleen nog meevallen :D
Als je nu je hele leven hard blijft werken met het idee dat je op je 70e nog cruises en verre reizen kan maken, en het blijkt toch even anders te lopen dan is dat best vervelend. Ik maak die reizen liever zo vroeg mogelijk, en als ik dan tot mijn 80e door kan blijven reizen is dat alleen maar mooi meegenomen :D
Natuurlijk hoop ik dat we allemaal in goede gezondheid zo oud mogen worden :j Maar je kan het nooit voorspellen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-18 10:32

Deze kwam op Facebook voorbij, deed me aan dit topic denken :))
Werkt ook als je het wereldzeilen vervangt door sparen voor financiële onafhankelijkheid :))
Afbeelding

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 10:41

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 11:02

Ik vind mijn werk leuk, maar ik vind andere dingen doen ook leuk.

Wij zijn zeker bezig met zaken te regelen zodat wij eerder met pensioen kunnen. Ik zou persoonlijk niet beginnen met beleggingen etc. Daarbij is het risico te groot. Investeer in vastgoed. Dat levert een leuk rendement op waar je, zeker in het buitenland, leuk voor kunt leven. Wij blijven zeker niet in Nederland.