Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
poes schreef:Fransje23: het hele concept kan ook met nog genoeg nu leven. Veel mensen denken dat het op alles bezuinigen is tot je genoeg gespaard hebt. Wat TS wil is iets heel anders en hoeft echt niet te betekenen dat er op haar bankrekening veel geld staat. Wel dat ze passieve inkomsten genereert.
SdaphneS schreef:Leuk topic!
Ik denk dat veel mensen de mist in gaan met de manier waarop TS haar leven in elkaar zit.
Als ik het goed heb gelezen dan leven ze erg minimalistisch en simpel.
Een vakantie van drie weken voor €430 lukt een 'gemiddelde Nederlander' niet.
Je levensstandaard TS is duidelijk anders dan anderen in dit topic.
Je hebt het erover dat je voor €1000 met twee personen, hond en paard kunt rondkomen. Ik geef dat geld in de maand uit aan leuke dingen, bovenop mijn vaste lasten.
Het is maar net hoe je in het leven staat en waar je geld aan wilt uitgeven.
De hele droom om niet te werken en rond te reizen heeft iedereen wel eens, maar of het uitvoerbaar is geen idee.
Waar een wil is, is een weg!
Ik moet er niet aandenken om op zeer jonge leeftijd te stoppen met werken, mijn werk is een verlengstuk van wie ik ben als mens. Ik zou dat niet willen missen. Tevens hou ik van luxe en ben ik materialistisch ingesteld. De gedachte aan een vakantie op een zeilbootje maakt mij al aan het grinniken.
Ik hoop voor je dat je de wil hebt om ervoor te gaan en dan komt het vast goed!
Sizzle schreef:Ik zie vervroegd pensioen als minder uren werken per week. Daar streef ik nu naar.
Wij zijn geen reizigers, ik heb liever nu gewoon vaker vrij dan dat ik over 10 jaar ineens in 1 klap niets meer zou doen.
poes schreef:Ik ben me ook aan het inlezen. De eerste denkfout is dat het niet kan. Veel mensen denken dat als het mogelijk was, iedereen het zou. Wel het is mogelijk, maar toch doet niet iedereen het. En dat heeft niet alleen te maken met slimheid en kunnen, maar ook veel met gewoon de juiste doelen stellen en veel geluk. Als je klein droomt ga je klein eindigen. Nooit groot. Als je groot droomt, kan het alle kanten op
De tweede fout is te laat beginnen. Je kunt je pensioen haast niet meer bijeen sparen. De truc zit in het creëren van passieve inkomsten. Huizen verhuren, rente, dividenden, etc. Daarvoor moet je eerst investeren en de opbrengst herinvesteren tot het sneeuwbaleffect je onafhankelijk maakt.
Als je op tijd begint, kan het vrij ‘eenvoudig’. Op mijn leeftijd, 33, wordt het een uitdaging![]()
Ik leef graag ruim en dat ga ik niet laten. Wel betaal ik het huis mee af en is er elke maand nog veel over. Dat geld wil ik dus gaan investeren.
Overigens betekent onafhankelijk niet dat je niet wilt werken. Het betekent simpelweg dat je de keuze hebt om je tijd in te delen zoals jij wilt. Niet rijk in geld maar rijk in tijd dus. Ik vind het zieliger dat mensen hun tijd niet zinvol weten in te vullen dan dat je niet voor een baas wil werken hoor. Ik ben zelf ook een workaholic en zou vast blijven iets doen. Maar helemaal op mijn eigen voorwaarden.
Dat vind ik een mooie bewoording. Tijd die je kan invullen zoals je zelf wil. Wil je die tijd gebruiken om te blijven werken, helemaal prima, maar je bent er niet meer van afhankelijk.Citaat:Niet rijk in geld maar rijk in tijd dus.
Sizzle schreef:Wij hebben trouwens door emigreren beide een levensgroot pensioengat van zo‘n 10 jaar en hebben geen koophuis. Dat haal je ook niet zomaar even in.
Ik ga er vanuit dat wij tegen ons pensioen naar een goedkoper land gaan migreren om niet ineens een enorme dip in de levensstandaard te krijgen.
Sizzle schreef:Hoe ik dat ga aanpakken?
Dat is simpel, gewoon op een baan voor 70% solliciteren![]()
Minder hoeft voor mij niet, ik vind mijn werk erg leuk.
Ik ken redelijk wat mensen die er zo‘n 6 maanden uitgaan tussendoor.
Dat trekt mij ook meer dan een vroeg pensioen.
Mijn vader is officieel eigenlijk met pensioen, maar die nog niet gestopt met zijn werk.
Voor sommige mensen is hun werk ook echt hun leven, deze vind ik geweldig:
https://www.biozentrum.unibas.ch/de/ueb ... -reichert/
Ibbel schreef:8nnemiek, wat heb jij een rare ideeën over wat je als je stopt met werken niet meer doet. Niet meer reizen als je 70 bent? My goodness, laat mijn buurman van 81 het niet horen... Heeft net weer een nieuwe (jonge tweedehands) Mercedes E klasse gekocht om z'n caravan van 1500 kg te kunnen meenemen naar Zuid Frankrijk en Spanje.
Geen electronica als je ouder wordt? Wat dacht je van dat je dan juist misschien veel meer robotica gaat gebruiken?
Frummels schreef:Wij zijn hier ook al een tijdje over na aan het denken. Mijn vriend is zelfstandig ondernemer, en ik werk sinds 4 jaar fulltime (40 u) in loondienst. Mijn vriend is 31 en ik ben 28.
We hebben net een nieuw huis gekocht, maar alleen op mijn inkomen. De hypotheek moet tegenwoordig binnen 30 jaar afgelost zijn, maar omdat ik een deel meeneem van mijn huidige hypotheek, is de looptijd nog maar 27 jaar. Ik ben dus ongeveer 55 als de hypotheek is afgelost en dan wil ik met pensioen. Misschien al wat eerder, want we hebben lage maandlasten.
Mijn vriend is van plan om volgend jaar ook een of twee woningen aan te kopen voor verhuur, dus daar komt ook nog wat geld uit en hij spaart zelf voor zijn pensioen.
Nu moet ik wel zeggen dat ik mijn werk niet erg vind. Ik heb een vrij stressloze baan, kan lekker om 16:15 naar huis als ik om 8 uur begin, heb een goed pensioen, een goed salaris en ruim 8 a 9 weken vakantie per jaar. Maar het idee om ergens in mijn 50er jaren met pensioen te kunnen is wel heel aantrekkelijk natuurlijk![]()
Doordat we nu lage maandlasten hebben, kunnen we gelukkig heel veel sparen dus er wordt ook een leuke spaarpot opgebouwd. Maar we overdrijven niet en doen ook veel leuke dingen zoals uit eten, vakanties, dagjes/weekendjes weg etc. Ik wil wel in het nu blijven leven en genieten.
Ik hoop dat we net zo fijn oud mogen worden als mijn oma van 80. Zij fietst elke dag lange stukken, rijdt nog paard, tennist, werkt in de tuin en ze ziet er geen dag ouder uit dan 55
Citaat:Deeltijdpensioen is inderdaad ook een mooi streven! Het is toch héérlijk als je bijvoorbeeld 3 dagen werkt en dan 4 dagen vrij hebt? Zeker als je verder wel leuk en niet te zwaar werk doet is dat een prima optie
Horsy83 schreef:Leuk om te horen dan er meer mensen zijn die er ook al zo vroeg over nadenken!
Ons plan:
We hebben nu al een huis wat levensloopbestendig is. Dus in theorie hoeven we niet meer te verhuizen.
We maken het huis energieneutraal
We lossen sneller af (lage maandlasten straks)
We willen een verdienmodel aan huis maken (niet afhankelijk van een werkgever). Daar houden we tegen die tijd 300 per maand netto aan over, maar dat is nog te weinig.
Passief inkomen. Maar dat laatste is lastig. Het ontbreekt ons beiden aan ideeen om daar invulling aan te geven.