Werken bij een supermarkt?!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nooor_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 23:58

Icelandshet schreef:
Dat snap ik, maar ik vind de kassa toch iets anders nu..

Ik snap het systeem van wanneer welke broodjes niet zo goed, daarnaast kan ik vragen van klanten niet beantwoorden als het gaat om de ingrediënten.. ook de ovens zijn moeilijker dan je zou denken, de verschillende programma’s maken het mij op dit moment echt te lastig nog

Ik was net als jij toen ik begon met werken, maar heb toen ik net 16 was bij de Trekpleister gewerkt. Juist door het klantencontact, de vragen die ik kreeg en de dingen die ik zelf moest navragen heb ik heel veel meer zelfvertrouwen ontwikkeld. Ik ben nog steeds angstig, maar durf meer uit te spreken als ik iets moet vragen bijvoorbeeld. Die ervaring bij een winkel is dus voor mij de afgelopen 5 jaar heel goed van pas gekomen, ook buiten werk om :)
Voor mij is dat ook hetgene wat ik het meest waardeer aan dat baantje, niet het geld en ik vond het ook niet altijd leuk, maar het heeft mij persoonlijk erg laten groeien.

Ik heb ook op de broodafdeling gewerkt, en daar hing een lijst van wat en hoeveel wanneer moest en op welk programma. Vraag iemand of ze je kunnen helpen met het maken van zo'n lijstje, als dat nog niet bestaat. Als het gaat om de ingrediënten: ik printte altijd het etiketje uit, zodat ik daarop precies de allergenen (bijvoorbeeld) kon lezen en het kon laten zien aan de klanten. Probeer dingen te vragen aan je collega's of leidinggevende, ze verwachten niet dat je alles vanzelf weet. Ze kunnen je makkelijker helpen als ze weten wat jij wil weten, dus zo kan jij ze helpen jou te helpen! (Sorry voor de ingewikkelde zin :') )

Ik weet dat het nu moeilijk is, met alle verschillende soorten broodjes, maar ook door de nieuwe omgeving en alles. Bijt door die zure appel heen, over een maand zal het al veel makkelijker gaan!

Icelandshet

Re: Werken bij een supermarkt?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-18 00:08

Ik hoop het! Inmiddels even bijgekomen op stal en hopelijk vol moed morgen daar heen

Over de lijst, die is er dus wel en daar staat dan wat om 09:00, 11:00 13:00 en 16:00 gebakken moet worden, maar het is dus heel verwarrend omdat niet alles hoeft en ik geen logica zie in wanneer iets wel of niet moet

Zo stond er bijvoorbeeld vandaag om 11:00 70 gevulde koeken op de lijst, waarna ik 6 volle dozen (van allemaal 25 erin) in mijn handen kreeg die allemaal moesten

Nog even een vraag, morgen ga ik dus leren hoe je alles schoonmaakt en afsluit, maar omdat ik hier als niet gelovige zowat in de meest gelovige streek van nederland woon (voor mijn gevoel dan) is alles hier op zondag gesloten!

Is het afsluiten dan niet heel anders dan op een normald doordeweekse dag wanneer je alles al voor de volgende dag klaar zet?

En hoelang na sluitingstijd ben je ongeveer bezig?

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 00:45

Hey wat vervelend dat het tegen viel! Zoals iedereen zegt probeer het nog een keertje of 2 en als het nog niet bevalt stop je gewoon, is ook geen ramp hoor. Gewoon doen wat op de lijst staat als je alleen bent want dat is wat er staat, zou er meer moeten dan is het hun probleem. Vraag anders eerst of de lijst up to date is en of Anders de leiding gevende van de dag de aanpassingen wil opschrijven voor je.

Over het schoonmaken geen idee wij waren elke dag open.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 00:50

Hoi TS. Wat goed dat je toch hebt doorgezet! Alle begin is moeilijk en dat is niet erg, maar kan lastig zijn voor jezelf. Je kan niet meer doen dan je best en fouten maken mag! Ze zullen niet van je verwachten dat je alles al weet en snapt (dat zou pas gek zijn). Geef jezelf ook vooral de tijd. Als je dat fijn vindt kun je tijdens/na de dienst wat notities maken, een soort naslagwerkje voor jezelf.

Ik kan je niet helpen met je vragen maar stel ze ook vooral aan je collega's. Soms is voor hen iets vanzelfsprekend (omdat ze het al langer doen) en dan kan het zomaar zijn dat het er even bij inschiet om het uit te leggen. Zij zijn ook allemaal ooit begonnen en kunnen vast begrijpen dat het spannend is en wennen. Dat mag je ook gewoon noemen (als je dat nog niet gedaan hebt)! Misschien lucht het wat op en dan kan er ook rekening mee worden gehouden.

Als het echt niks is kun je altijd nog stoppen (dan wel binnen je proeftijd). Je zit er niet permanent aan vast! Dan komt er heus wel weer een ander baantje op je pad wat (op dit moment) beter bij je past. :)

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 00:52

Icelandshet schreef:
Ik hoop het! Inmiddels even bijgekomen op stal en hopelijk vol moed morgen daar heen

Over de lijst, die is er dus wel en daar staat dan wat om 09:00, 11:00 13:00 en 16:00 gebakken moet worden, maar het is dus heel verwarrend omdat niet alles hoeft en ik geen logica zie in wanneer iets wel of niet moet

Zo stond er bijvoorbeeld vandaag om 11:00 70 gevulde koeken op de lijst, waarna ik 6 volle dozen (van allemaal 25 erin) in mijn handen kreeg die allemaal moesten

Nog even een vraag, morgen ga ik dus leren hoe je alles schoonmaakt en afsluit, maar omdat ik hier als niet gelovige zowat in de meest gelovige streek van nederland woon (voor mijn gevoel dan) is alles hier op zondag gesloten!

Is het afsluiten dan niet heel anders dan op een normald doordeweekse dag wanneer je alles al voor de volgende dag klaar zet?

En hoelang na sluitingstijd ben je ongeveer bezig?

Dat is allemaal berekend op verkoopcijfers. Misschien moet je even los laten om daar de logica van in te zien en gewoi. de afbaklijsten volgen.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 00:54

Zoals ik het snap volgen ze de afval lijst niet. Stonden 70 koeken op maar ts moest er meer afbakken

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 00:58

Gevulde koeken zijn in de aanbieding bij de Dirk. 4 voor 2 euro. Heb ze toevallig gekocht vanmiddag. Dus daar zal het wel mee te maken hebben gehad dat er van de standaard afbaklijst is afgeweken. :)

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 08:19

TS, heb je gevraagd waarom je meer koeken moest bakken? Zo niet, vraag het gewoon de volgende keer even! Dat kunnen ze je sowieso uitleggen.

Verder mijn inziens de beste tip voor als je je onzeker voelt: benoem het! Zeg gewoon: 'Sorry, ik vind het wel een beetje spannend, maar ik zal het proberen.' of 'Oh, ik ben nieuw, dus ik weet niet helemaal hoe x of y werkt, ik moet het even opzoeken.' Dat is echt niet raar en het helpt mensen om te begrijpen waarom ze niet direct het perfecte antwoord krijgen. Ik pas dit nog steeds toe, als ik bijvoorbeeld voor mijn werk een presentatie moet geven waar ik tegenop zie. Mensen worden er een stuk begripvoller van. (Iemand vindt het immers moeilijk, dus die wil je niet nog onzekerder maken.)

Stel je alle vragen die je hier stelt ook aan je collega's? Het werk verschilt namelijk per supermarkt, dus de enige die je echt kunnen helpen zijn je collega's. Schroom niet om vragen te stellen! Je kunt beter te veel vragen en het straks gewoon goed doen dan te weinig vragen en bij je eerste dienst alleen helemaal in paniek raken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 08:44

Idd overal waar je hier over twijfelt en vragen over hebt. Op werk gewoon direct aan een collega vragen. Domme vragen bestaan niet.. ik had liever iemand die echt alles vroeg, tot het meest logische aan toe. Hoe meer vragen je stelt, hoe sneller je dingen oppakt!

En echt.. in begin is alles stom en eng en niet leuk. En je voelt je beetje dommig. Maar al de rest om je heen heeft die fase ook gehad. En die weten nu ook (bijna) alles ;)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 19:16

Hoe is het gegaan afgelopen dagen?

Icelandshet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-18 19:46

saskiakefie schreef:
Hoe is het gegaan afgelopen dagen?

Ik weet het niet zo, heel veel stress en de tranen verder weet ik eigenlijk wel dat dit niet echt iets voor mij is, ik sta volgende week gelijk alleen en voor mijngevoel ben ik daar gewoon nog niet klaar voor.. ik durf het gewoonweg niet
ik wist wel dat mensen enorm kunnen zeuren maar jeetje zo erg had ik het niet verwacht

Wel wil ik eigenlijk door zetten, want ik weet ook dag een ander baantje mij niet makkelijker af zou gaan.. daarnaast is dat beetje geld toch wel mooi meegenomen (en cv gaat er ook mee vooruit) gezien er binnenkort een nieuwe shet bij komt

Hierbij wel mijn laatste (nouja waarschijnlijk) reactie op dit topic, ik heb enorm veel aan jullie reacties, meningen en ervaringen gehad maar nu voel ik me toch wel stom om heg hier te vragen terwijl ik daar al werkzaam ben

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 19:51

Is gewoon een kwestie van wennen.

Mijn eerste baantje was in de koekjesfabriek :') Toen ik voor het eerst lopende band moest draaien en al die pakken koek in een doos moest doen was ik niet snel genoeg en vlogen al die pakken koek van de band af :))

Ze laten je echt niet alleen staan als je dat niet kan. En zo ingewikkeld is het niet hoor, je krijgt er vanzelf handigheid in :)

En over zeurende mensen moet je gewoon lachen; zielig toch dat die mensen alleen maar kunnen zeuren?
Waar zeurden ze over dan?
Je komt in elke baan nog wel zeurende mensen tegen :j

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 20:28

Jeetje ts wat vervelend allemaal! Het maakt niet uit om hier dingen te vragen, is toch een heel stuk annoniemer dan op je werk.

Ik wens je iig veel succes met welke keuze je ook gaat maken :(:)

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 20:38

Er is niets stom aan jouw vragen hoor. Een eerste baantje kan gewoon best eng zijn.
Je bent stoer dat je het probeert, ondanks dat je het moeilijk vindt. +:)+

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 20:38

TS, ik zou als ik jou was doorzetten! Collegas weten ook dat je nieuw bent en willen je vast helpen als je alleen staat. Maar als je alleen staat, leer je het sneller! Ik heb zelf vaak een notitieboekje bij en daar schrijf ik dingetjes in op. Die leg ik er dan naast en kan ik even spieken!

Ik heb een halfjaar gewerkt op een bedrijf waar ik de eerste dag al alleen werd gelaten, er een hele vervelende teamleider zat en je ontzettend lange dagen moest maken. Maar hierdoor heb ik er wel een hele ervaring aan over gehouden waar ik veel van heb geleerd en waardoor ik mijn huidige (droom)baan heb!

Icelandshet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-18 14:32

Hoelang van te voren mag een rooster normaal gezien gewijzigd worden?

Aulaantje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 14:37

In principe staat je rooster 3 weken van te voren online, daarna kunnen er in overleg nog wel wijzigingen plaatsvinden. Bij ons is het zo dat het rooster zodra het online staat altijd vast is, maar dat kan natuurlijk in jouw winkel verschillen :)

Icelandshet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-18 21:38

2 dagen van te voren is dus best kortdag?

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 23:44

Ja als je dan al plannen hebt en ze roosteren je dan in is op zijn zachts gezegd heel vervelend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 07:31

Dan kan je dus gewoon zeggen "sorry dat gaat niet, heb gerekend op versie 1 van het rooster".

Icelandshet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-18 08:49

Dankjewel! Nu ben ik gevraagd om een beschikbaarheid in te vullen, ik neem aan dat voor bijna alle supermarkten dit online gebeurt?

Moet ik invullen wanneer ik wil werken (dus aan max aantal uren houden ect) of moet ik invullen wanneer ik kàn werken?

Er vanuit gaand dat ik ma en di naar school moet en derest vrij heb en dat dus als beschikbaarheid in vul?

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 09:24

Ik zou de dagen invullen dat je wilt werken. Anders wordt je zo alle dagen ingeroosterd terwijl je daar niet op zit te wachten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 09:28

Inderdaad invullen welke je wilt werken. Of ze moeten zich echt houden aan ik kan 5 dagen, maar in totaal maximaal 2. Mijn ervaring is dat werkgevers snel gaan lopen bedelen of gewoon meer invullen zoals hun het uitkomt ipv die maximum aan te houden die je opgaf.

Hoe gaat het werken ondertussen? Raak je al een beetje gewend?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 09:56

Alle begin is moeilijk maar hoe langer je er werkt hoe makkelijker het wordt. Goed dat je niet zomaar opgeeft. Hier leer je van en andere nieuwe dingen zullen steeds wat makkelijker worden omdat je hierdoor als persoon groeit.

Toen ik van het vakkenvullen naar de kassa ging was ik in het begin ook erg onzeker en daardoor langzaam. Je wil niet weten hoeveel nachtmerries ik heb gehad en hoe vaak ik ook aan stoppen dacht. Ik wilde het niet fout doen. Toch zag mijn leidinggevende potentie in me. Dus ze heeft me toen wat extra tijd gegeven en in het begin vaak op de avonden ipv drukke zaterdag ingepland. Na een tijdje werkte ik zelfverzekerd en snel. Niet veel later mocht ik de informatiebalie gaan doen en mijn collega's aansturen. Op het eind vroegen ze zelfs of ik de sluiting wilde gaan doen. Dan moest ik dus ook alle kassa's tellen en alles afsluiten enzo. Dat durfde ik niet goed aan en het betaalde ook niet extra. Dus dat heb ik afgewimpeld waardoor ik uiteindelijk geen vast contract kreeg. Maar ik ben blij dat ik toen toch heb doorgezet want het was goed te combineren met school en het was een leerzame tijd

Icelandshet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-18 10:02

Vanavond voor het eerst alleen.. waarschijnlijk vanaf nu dus altijd alleen..

Gaat nog zeker niet soepel, onzeker zal ik voor mijn gevoel altijd blijven, vannacht veel liggen piekeren over hoe ik het vanavond ga aanpakken, stom natuurlijk want dat helpt hélemáál niet! Maar soms lukt het gewoon niet anders, ik denk dat ik dan gewoon zo ben?

Ik had gehoopt dat ik sneller zou wennen. Qua tijd is het even een dingetje, over 2 weken begint school (aka nieuwe school, zelfde stress) pony’s worden niet meer gevoerd door staleigenaar en mijn autorijlessen gaan beginnen.. (en de winter komt eraan)
Geen idee hoelang ik dat vol ga houden