vec schreef:Je zoon is aangemeld voor mavo/havo en is daar op ingedeeld. In mei is zijn niveau opgehoogd en is er niets wat de school onwettig doet.
Maar de vraag is, is dit in het belang van de leerling? Of het wettig of niet is, is denk ik niet het belangrijkste, dan ben je wel erg in regels aan het denken. Wat belangrijk is, is dat leerlingen op een plek komen waar ze zo goed mogelijk tot hun recht komen, zou ik zeggen. En als je al ruim voor het einde van het schooljaar weet dat het advies van de leerkracht is bijgesteld en de leerling dus waarschijnlijk niet op de juiste plek komt, dan is het toch veel beter voor iedereen om dat nu aan te passen?
Opstromen kan in theorie, maar gebeurt ook vaak niet. En de kans is aanwezig dat leerlingen die in het begin helemaal niets hoeven te doen, het ook de moeite niet meer vinden en ofwel gewoon de cijfers niet halen om werkelijk op te stromen, of later als ze meer aan de slag moeten niet weten hoe ze dat aan moeten pakken, omdat ze dat op het moment dat het geoefend werd niet nodig was.
Leerlingen op een verkeerd niveau vallen vaker uit van school - dat zou je als school toch ook niet moeten willen denk ik dan.
Citaat:
Ik werk zelf op een middelbare school en als nu alle leerlingen nog in zouden moeten schrijven dan zou het een ramp betekenen.
Maar het gaat natuurlijk niet om alle leerlingen, het gaat om een concrete leerling waarbij het schooladvies niet lijkt te kloppen. Er zijn nu nog ruim 3 maanden voordat het nieuwe schooljaar begint. Als je in 3 maanden niet in kunt spelen op een veranderde situatie - kun je dan als school wel inspelen op een leerling die tijdens het schooljaar een ander niveau blijkt te hebben?
vec schreef:Ik vraag me echt altijd af hoe leerlingen zich kunnen vervelen op school...
Ik heb geen idee hoe ik dat moet omschrijven. Ik kleurde uiteindelijk per minuut de vakjes op het ruitjespapier om de tijd maar door te komen, ik vond het echt verschrikkelijk. Als je de kans krijgt om zelf te werken met een duidelijk lesplan, dan hoeft dat niet. Maar ik had er ook nog zo'n afschuwelijk klassikaal systeem bij de laatste jaren waarbij je vooral moest wachten, eindeloos wachten. En zowel docenten als medeleerlingen kunnen er ook een flinke rem op zetten. De keer dat ik met een leuk wiskundig raadsel bezig was (waarom je wel/niet kunt winnen van het casino) werd dat toch vooral afgekapt: dat was geen lesstof en werd niet gewaardeerd.
Maar goed, dat is alleen mijn ervaring, dus dat zegt nog niet zoveel. (En uiteindelijk heb ik het wel gered tot het eindexamen.) Maar verveling en onderpresteren is een probleem dat aantoonbaar en met regelmaat leidt tot schooluitval - dat is breder dan alleen mijn eigen ervaring.
En... weet je wel heel zeker dat je niet alleen de leerlingen ziet die het inderdaad voor zichzelf spannend weten te maken en die goede prestaties halen en daarmee naar een ander niveau kunnen, maar ook degenen die zich daarin niet zo makkelijk uiten?
Anoniem schreef:Het advies ten alle tijden; of je kind nu mavo, havo, vwo, gymnasium, hoogsensitief, bovengemiddeld begaafd of voor mijn part zwakbegaafd is; ga in gesprek met de leraren. Wees actief betrokken bij het onderwijs van je kind en geef ook ten alle tijden aan, óók op de basisschool wat je kind nodig heeft en wat je thuis ziet en ervaart.
Toch is dit heel dubbel. Want als de ouders dat inderdaad hadden aangegeven, waren ze waarschijnlijk zonder pardon geschaard onder het kopje 'wil leerling per se op een hoog onderwijsniveau hebben' / 'zet druk op de leerkracht.'
Er is nu zoveel sfeervorming ontstaan dat het helemaal niet eenvoudig is om dit op een goede manier aan bod te laten komen - scholen en docenten nemen bijna automatisch aan dat het de verwachtingen zijn van de ouders zijn die niet kloppen, en niet dat het een verkeerd schooladvies kan zijn.
(Nog een klein dingetje: gymnasium is gewoon vwo, niet een aparte richting.)