mag een school een kind weigeren? (juridisch vraagstuk)

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
theadora99

Berichten: 3639
Geregistreerd: 26-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 22:32

vec schreef:
Shadow0 schreef:
Je vervelen op school is overigens geen succeservaring.


Ik vraag me echt altijd af hoe leerlingen zich kunnen vervelen op school...


Dat is niet zo moeilijk hoor.. als je alles begrijpt zonder er veel voor te hoeben doen, ga je er gewoon niets voor doen. Als het onder je niceau is en je krijgt niets op niveau is het al snel saai. Als je een vwo’er op een vmbo school zet zal hij zich ook gaan vervelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 22:33

Dan nog vind ik dat bijzonder. Ik heb een aantal werkelijk geniale kinderen in de klas die het zelf spannend en interessant maken, mij scherp houden en op die manier veel leren.

theadora99

Berichten: 3639
Geregistreerd: 26-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 22:35

vec schreef:
Dan nog vind ik dat bijzonder. Ik heb een aantal werkelijk geniale kinderen in de klas die het zelf spannend en interessant maken, mij scherp houden en op die manier veel leren.

Dan heb je gemotiveerde geniale kinderen. Ik zelf heb me 13 jaar verveeld, 6 jaar basisschool, 6 jaar middelbare school en een jaar universiteit. Nu doe ik HBO waar ik zoveel uitdaging krijg als ik zelf zoek en kan voor het eerst zeggen dat ik me niet vaak verveel. Maar ja, als ik niets hoef te doen ga ik het mezelf niet moeilijk maken op school door het spannend en interessant te maken, althans dat was mijn instelling en die van belen met mij :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 22:45

Maar wat maakt het uit hoe je er komt?
Wanneer je iets heel graag wilt is er altijd een weg naar toe en of die nu in een rechte lijn gaat of met heel veel bochten.

Ouders zien vaak de rechte lijn terwijl leerlingen op de middelbare school niet eens 3 weken vooruit kunnen plannen laat staan een aantal jaar.

Laat kinderen succes ervaren op welke manier dan ook, ben blij met wat ze doen en geef ze een schouderklopje omdat ze het eenvoudig hebben op school met een goed sociaal leven, sport en een bijbaantje.

Als je wilt dan kom je er toch wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 22:46

theadora99 schreef:
vec schreef:
Dan nog vind ik dat bijzonder. Ik heb een aantal werkelijk geniale kinderen in de klas die het zelf spannend en interessant maken, mij scherp houden en op die manier veel leren.

Dan heb je gemotiveerde geniale kinderen. Ik zelf heb me 13 jaar verveeld, 6 jaar basisschool, 6 jaar middelbare school en een jaar universiteit. Nu doe ik HBO waar ik zoveel uitdaging krijg als ik zelf zoek en kan voor het eerst zeggen dat ik me niet vaak verveel. Maar ja, als ik niets hoef te doen ga ik het mezelf niet moeilijk maken op school door het spannend en interessant te maken, althans dat was mijn instelling en die van belen met mij :+


Maar dat heeft toch meer te maken met degene die het onderwijs geeft dan met het niveau? Anders had het HBO nooit uit kunnen dagen als de uni je niet gemotiveerd krijgt?

Incroyable
Berichten: 1828
Geregistreerd: 19-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 22:51

Vol is vol. Daarbij, als mavo/havo onder zijn niveau blijkt te zijn zal dat snel genoeg duidelijk worden en kan hij waarschijnlijk makkelijk doorstromen naar de havo (of het vwo). Onze scholengemeenschap zit hetzelfde in elkaar en (zeker de eerste 3 jaren) wordt er ontzettend veel geschoven. Zo heb ik medeleerlingen van VMBO kader naar VWO zien gaan, maar ook van gymnasium naar VMBO-T. Sterker nog, de route VMBO-T > havo wordt van het tweede naar het derde jaar ontzettend veel genomen.

Shadow0

Berichten: 43537
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 22:53

vec schreef:
Je zoon is aangemeld voor mavo/havo en is daar op ingedeeld. In mei is zijn niveau opgehoogd en is er niets wat de school onwettig doet.


Maar de vraag is, is dit in het belang van de leerling? Of het wettig of niet is, is denk ik niet het belangrijkste, dan ben je wel erg in regels aan het denken. Wat belangrijk is, is dat leerlingen op een plek komen waar ze zo goed mogelijk tot hun recht komen, zou ik zeggen. En als je al ruim voor het einde van het schooljaar weet dat het advies van de leerkracht is bijgesteld en de leerling dus waarschijnlijk niet op de juiste plek komt, dan is het toch veel beter voor iedereen om dat nu aan te passen?

Opstromen kan in theorie, maar gebeurt ook vaak niet. En de kans is aanwezig dat leerlingen die in het begin helemaal niets hoeven te doen, het ook de moeite niet meer vinden en ofwel gewoon de cijfers niet halen om werkelijk op te stromen, of later als ze meer aan de slag moeten niet weten hoe ze dat aan moeten pakken, omdat ze dat op het moment dat het geoefend werd niet nodig was.

Leerlingen op een verkeerd niveau vallen vaker uit van school - dat zou je als school toch ook niet moeten willen denk ik dan.

Citaat:
Ik werk zelf op een middelbare school en als nu alle leerlingen nog in zouden moeten schrijven dan zou het een ramp betekenen.


Maar het gaat natuurlijk niet om alle leerlingen, het gaat om een concrete leerling waarbij het schooladvies niet lijkt te kloppen. Er zijn nu nog ruim 3 maanden voordat het nieuwe schooljaar begint. Als je in 3 maanden niet in kunt spelen op een veranderde situatie - kun je dan als school wel inspelen op een leerling die tijdens het schooljaar een ander niveau blijkt te hebben?

vec schreef:
Ik vraag me echt altijd af hoe leerlingen zich kunnen vervelen op school...


Ik heb geen idee hoe ik dat moet omschrijven. Ik kleurde uiteindelijk per minuut de vakjes op het ruitjespapier om de tijd maar door te komen, ik vond het echt verschrikkelijk. Als je de kans krijgt om zelf te werken met een duidelijk lesplan, dan hoeft dat niet. Maar ik had er ook nog zo'n afschuwelijk klassikaal systeem bij de laatste jaren waarbij je vooral moest wachten, eindeloos wachten. En zowel docenten als medeleerlingen kunnen er ook een flinke rem op zetten. De keer dat ik met een leuk wiskundig raadsel bezig was (waarom je wel/niet kunt winnen van het casino) werd dat toch vooral afgekapt: dat was geen lesstof en werd niet gewaardeerd.

Maar goed, dat is alleen mijn ervaring, dus dat zegt nog niet zoveel. (En uiteindelijk heb ik het wel gered tot het eindexamen.) Maar verveling en onderpresteren is een probleem dat aantoonbaar en met regelmaat leidt tot schooluitval - dat is breder dan alleen mijn eigen ervaring.

En... weet je wel heel zeker dat je niet alleen de leerlingen ziet die het inderdaad voor zichzelf spannend weten te maken en die goede prestaties halen en daarmee naar een ander niveau kunnen, maar ook degenen die zich daarin niet zo makkelijk uiten?

Anoniem schreef:
Het advies ten alle tijden; of je kind nu mavo, havo, vwo, gymnasium, hoogsensitief, bovengemiddeld begaafd of voor mijn part zwakbegaafd is; ga in gesprek met de leraren. Wees actief betrokken bij het onderwijs van je kind en geef ook ten alle tijden aan, óók op de basisschool wat je kind nodig heeft en wat je thuis ziet en ervaart.


Toch is dit heel dubbel. Want als de ouders dat inderdaad hadden aangegeven, waren ze waarschijnlijk zonder pardon geschaard onder het kopje 'wil leerling per se op een hoog onderwijsniveau hebben' / 'zet druk op de leerkracht.'

Er is nu zoveel sfeervorming ontstaan dat het helemaal niet eenvoudig is om dit op een goede manier aan bod te laten komen - scholen en docenten nemen bijna automatisch aan dat het de verwachtingen zijn van de ouders zijn die niet kloppen, en niet dat het een verkeerd schooladvies kan zijn.

(Nog een klein dingetje: gymnasium is gewoon vwo, niet een aparte richting.)

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 22:57

vec schreef:
Shadow0 schreef:
Je vervelen op school is overigens geen succeservaring.


Ik vraag me echt altijd af hoe leerlingen zich kunnen vervelen op school...


Nou das heel makkelijk kan ik je vertellen.

Als je alles sneller en eerder af hebt als de rest en je met 2 vingers in je neus alle toetsen haalt heb je echt tijd over.

Bloemetje75
Berichten: 1997
Geregistreerd: 19-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 23:05

NatasjavE schreef:
vec schreef:


Ik vraag me echt altijd af hoe leerlingen zich kunnen vervelen op school...


Nou das heel makkelijk kan ik je vertellen.

Als je alles sneller en eerder af hebt als de rest en je met 2 vingers in je neus alle toetsen haalt heb je echt tijd over.


En als je dan raar wordt aangekeken als je verder gaat of ander werk krijgt/wil, ga je dat helemaal niet doen.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: mag een school een kind weigeren? (juridisch vraagstuk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 23:06

Wat bedoel je?

theadora99

Berichten: 3639
Geregistreerd: 26-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 23:07

vec schreef:
theadora99 schreef:
Dan heb je gemotiveerde geniale kinderen. Ik zelf heb me 13 jaar verveeld, 6 jaar basisschool, 6 jaar middelbare school en een jaar universiteit. Nu doe ik HBO waar ik zoveel uitdaging krijg als ik zelf zoek en kan voor het eerst zeggen dat ik me niet vaak verveel. Maar ja, als ik niets hoef te doen ga ik het mezelf niet moeilijk maken op school door het spannend en interessant te maken, althans dat was mijn instelling en die van belen met mij :+


Maar dat heeft toch meer te maken met degene die het onderwijs geeft dan met het niveau? Anders had het HBO nooit uit kunnen dagen als de uni je niet gemotiveerd krijgt?

Nee, op de uni had je een standaard protocol wat je moest volgen, je volgde je lessen net als alle anderen. Op het hbo volg ik nu een verzwaard traject en mag ik vooruit werken zoveel als ik wil, kan ik extra werk krijgen om te oefenen, en de grootste uitdaging voor mij ligt hem in het praktijkgedeelte, met mijn hoofd ben ik wel sterk, met mijn handen wat minder. Maar nu op het hbo heb ik altijd wat te doen, op de uni had je de vaste stof en dan was het klaar. Zal vast aan de specifieke uni/hbo liggen. Maar ook op de middelbare school zit je vaak vast aan een standaard lessenpatroon waar je niet vooruit mag werken, niet achter mag lopen etc. Daar lopen veel mensne vast, als ze wat ze behandelen makkelijk aankunnen gaan ze niet opletten in de les.

Klein voorbeeld: klasgenoot van mij is opgegroeid (tweetalig) in Amerika en later naar Nederland gekomen. Zij moest alle grammatica lessen etc ook volgen, terwijl zr dit allemaal gewoon native beheerste. Ze verveelde zich enorm en had geen motivatie en haalde hierdoor slechte cijfers op haar toetsen, terwijl zr het makkelijk kon, maar er gewoon geen zin meer in had.

Overigens ook het feit dat je gepest wordt als je steeds hoge cijfers haalt, dan ben je een nerd dus dan ga je maar slechte cijfers halen zodat je bij de zesjescultuur hoort.

@Shadow: ik denk dat uiteindelijk wettige regels wel hetgeen is wat de doorslag zal geven, eerlijk of niet, beter voor het kind of niet...

GeraldineVD
Berichten: 1024
Geregistreerd: 10-04-11

Re: mag een school een kind weigeren? (juridisch vraagstuk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 23:20

Ik zou het kind als het het zelf graag wil op havo/vwo plaatsen, desnoods op een andere school. In de praktijk blijkt opstromen nogal eens stroperig te verlopen. Als jouw kind gemotiveerd is; lekker ervoor gaan!

Kimm4

Berichten: 793
Geregistreerd: 19-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 23:26

Ik sta in groep 8, en het is vaak zo dat er idd veel met ouders gepraat wordt na de adviesgesprekken voor een verandering(verhoging) van het advies. (ik merk dat dit bij jullie niet het geval is.) Dit jaar is er bij één leerling in de klas het advies aangepast.

Wat betreft het opstromen, dat gaat op de ene school makkelijker dan de andere school. Bij mij op de middelbare school ging/gaat dat. Ik kreeg zelf een havo advies, echter was er geen havoklas op die middelbare school. Alleen mavo/havo (mavo bestaat zeker wel, op steeds meer scholen wordt het weer zo genoemd) en havo/vwo. Maarja wat doe je dan? Gekozen voor mavo havo omdat daar in mijn geval les werd gegeven op bijna havo niveau. Naarmate het jaar vordert gaat het steeds meer richting havo! Tweede jaar dan ook havo gedaan. Maar ik had naar havo/vwo gekund (was nog een havo vwo klas in de tweede).

Succes met de beslissing die je gaat maken, doen wat goed voelt voor jullie en jullie zoon.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 23:31

vec schreef:
Dan nog vind ik dat bijzonder. Ik heb een aantal werkelijk geniale kinderen in de klas die het zelf spannend en interessant maken, mij scherp houden en op die manier veel leren.

Of je bent een vreselijk goede lerares die de leerlingen die uitdaging biedt. Of je bent vreselijk slecht :+ Echt, ik begon enorm gemotiveerd aan school ooit, vroeger als kleuter. Maar als je alleen maar negatieve respons krijgt op je goede gedrag dan stop je daar vrij snel mee. Dan ga je inderdaad ruitjes inkleuren en dat soort fratsen, want als je niet doet alsof je met de les bezig bent krijg je nog op je donder ook. Ik werd ook vaak als "dom" bestempeld door zogenaamd goede docenten of "lui" natuurlijk, dat is ook een veelgebruikte omschrijving voor verveelt zich kapot.


TS; kun je niet eens bij de school peilen hoe makkelijk/lastig het gaat om alsnog naar vwo door te stromen als dit toch te makkelijk blijkt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 00:09

Nies_ schreef:
vec schreef:
Dan nog vind ik dat bijzonder. Ik heb een aantal werkelijk geniale kinderen in de klas die het zelf spannend en interessant maken, mij scherp houden en op die manier veel leren.

Of je bent een vreselijk goede lerares die de leerlingen die uitdaging biedt. Of je bent vreselijk slecht :+ Echt, ik begon enorm gemotiveerd aan school ooit, vroeger als kleuter. Maar als je alleen maar negatieve respons krijgt op je goede gedrag dan stop je daar vrij snel mee. Dan ga je inderdaad ruitjes inkleuren en dat soort fratsen, want als je niet doet alsof je met de les bezig bent krijg je nog op je donder ook. Ik werd ook vaak als "dom" bestempeld door zogenaamd goede docenten of "lui" natuurlijk, dat is ook een veelgebruikte omschrijving voor verveelt zich kapot.


TS; kun je niet eens bij de school peilen hoe makkelijk/lastig het gaat om alsnog naar vwo door te stromen als dit toch te makkelijk blijkt?




Precies dit. Ik ben echt absoluut niet dom, maar zat op een elitaire rotschool waarbij het enkel om cijfertjes en niet om de persoon die de cijfertjes moest halen ging. Dat werkt gewoon totaal niet bij mij; ik was volledig gedemotiveerd. Toen in 2VWO blijven zitten en na 3VWO was het mooi geweest en moest ik naar havo. Ik weet nog heel goed dat een aardige docent tegen mijn ouders zei: dit is niet de juiste school voor haar. Kwam de teamleidster voorbij en snauwde tegen de docent: "dat mag je helemaal niet zeggen!" Terwijl ze maar wat haar best had gedaan om me daar weg te krijgen, gezien ik de oh zo belangrijke slagingspercentages niet bevorderde. :+


Toen naar een nieuwe school gegaan waar ze volledig anders te werk gingen. Het ging om jou als persoon en wat jij belangrijk vond. Ik heb toen zonder problemen na de havo te hebben volbracht, ook nog mijn vwo diploma gehaald.


Zo zie je maar weer. Een school zijn houding ten opzichte van de leerlingen beïnvloedt de resultaten weldegelijk. Overigens waren de slagingspercentages bij m'n tweede school véél hoger dan die van de eerste (die overigens het certificaat "excellente school" in het bezit heeft), de ironie. :')

Ik zou als ouder eerder naar de school kijken dan naar niveau. Het is gewoon zo ontzettend nietszeggend...

Nicje87

Berichten: 9857
Geregistreerd: 26-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 01:53

Lily_Fee schreef:
Hier een antwoord van een docent die in de aanmeldingscommissie heeft gezeten. Juridisch gezien mag een school niet weigeren mits een leerling niet voldoet aan de toelatingseisen (niet het juiste niveau) of de klassen vol zitten. Zijn gewoon wetten voor hoeveel vierkante meters een leerling nodig heeft en hoeveel vierkante meters een school heeft. In theorie mag de school jouw zoon weigeren omdat 1 hij niet het juiste advies heeft namelijk havo vwo en hij is ingeschreven voor een mavo havo klas. Twee ze vol zitten.

De Cito toets is niet gebaseerd op 1 moment maar op zes leerjaar (groep 3 tot en met 8). Mijn schoonmoeder heeft onderzoek gedaan op haar oude basisschool welke door de onderwijsinspectie beoordeeld is als excellent. Daar zijn de afgelopen drie jaar 5 adviezen bijgesteld naar aanleiding van de uitslag van de Cito op in totaal 88 leerlingen. Dit gebeurd dus niet vaak, maar toch met enige regelmaat. Verder was het gegeven advies in de afgelopen drie jaar vaak door de docent hoger dan de uiteindelijke Cito uitslag. Bij 12 leerlingen was dit het geval, bij 1 leerling was dit de afgelopen drie jaar lager dan de Cito uitslag.

Kortom het gebeurd veel zelfs bij excellente scholen dat Cito scotes afwijken van gegeven adviezen van leerkrachten. Persoonlijk maak ik mij daarover veel zorgen. Is nu niet relevant voor de discussie, maar dat gezegd wordt dat het weinig voorkomt klopt niet. Als vmbo basis/kader school zie ik het veel. Leerlingen die perse vmbo t advies willen en dan na het tweede leerjaar blijven zitten en zeer gedemotiveerd bij ons instromen. Dit instroompercentage is elke jaar steeds meer.

Maar kortom school staat in zijn recht.


Even een offtopic opmerking.
Excellent is een niets zeggende uitreiking. Dan hebben ze een keurmerk op 1 onderdeel excellent gekregen. Elke school kan dit aanvragen en zal dit bijna ook altijd krijgen. Hier was laatst een uitzending over op tv.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 02:21

bridgetF schreef:
Ik snap ook wel vol=vol.

Maar alles wat ingeschreven wordt voor 15 maart, mag niet geweigerd worden. Bijvoorbeeld als er 100 kinderen aanmelden, terwijl er maar voor 80 plek is mogen ze die 20 ook niet weigeren.
Hij was dus tijdig ingeschreven, alleen niet voor het juiste niveau.

Het is ook eigenlijk belachelijk dat je kind voor 15 maart ingeschreven moet zijn en de uitslag van IEP toets pas op 15 mei bekend is. Je kind is dus ingeschreven gebaseerd op een menselijke inschatting van de leerkracht, terwijl de IEP toets je kind werkelijk test door middel van vragen en opdrachten.

Ik weet dat ik mogelijk aan het kortste eind trek, toch vind ik het ook wel fijn even mijn frustratie van me af te schrijven. En mogelijk ook te zien hoe anderen er over denken...


Ik snap je frustratie volledig maar daar heb je jammer genoeg niets aan. Ik heb geen idee wat een iep toets is, is dat de Cito ? Cito is beïnvloedbaar door vaak te oefenen. Pas op met het ervan uitgaan dat de testen kloppen bij je kind. Mijn kind scoort nu nog steeds heel hoog op Cito in het middelbaar, uitslag havo/vwo iedere keer weer. En dat terwijl ze volledig vastgelopen is op de havo ondanks de enorme hoeveelheid uren die zij in haar studie stak.
Ook al zou je kind nu op mavo/havo moeten beginnen, als er werkelijk een hoog vwo niveau uitkomt kan het dan in de tweede niet naar vwo ?
Nogmaals ik snap je frustratie maar als dit de school van je keuze is, dan maar een aanvang op een lager niveau dan je graag zou zien. De juiste school kan meer betekenen dan het instromen op het juiste niveau.
En ja de nieuwe wet van het vroeg inschrijven om het aannamerecht te verkrijgen is duidelijk nog niet gunstig afgestemd.
Zo ook nu met mbo. Vroeg inschrijven en geen individuele intake meer waar men tevoren nog kon bekijken of de opleiding werkelijk geschikt is voor de leerling. Nu wordt je aangenomen en wordt er tijdens het eerste jaar bekeken of je een positief of negatief studieadvies krijgt.

plieza

Berichten: 198
Geregistreerd: 09-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 05:00

TS, het is al een aantal keer gezegd, maar bespreek gewoon met je zoon wat hij wil. Als dat deze specifieke school is, dan kan je proberen een plek te regelen, of de wachtlijst accepteren. Als dat het advies is en de zekerheid van een plek, zou ik daar voor gaan.

Ik ben persoonlijk begonnen op het gymnasium, en daar heel bewust voor gekozen, met het idee af te stromen naar het atheneum. Omdat, zoals als meerdere mensen hier al terecht aangegeven hebben, afstromen een stuk eenvoudiger is dan opstromen. Dit was geen slechte ervaring, mijn zelfvertrouwen is hier niet door beschadigd, en geen moment spijt gehad van mijn keuze. Ik was absoluut geen uitblinker op de middelbare, en sta momenteel cum laude voor mijn tweejarige universitaire master. Die heb ik alleen kunnen doen omdat ik hoog ben ingestroomd en meegenomen ben op het VWO door mijn medeleerlingen. Als kind vind je een 6/7 vaak ook wel prima. Zeker in jaar 2/3, dus een omgeving waarin dat dan in ieder geval op het hogere niveau is heb je dan alleen maar profijt van. Een goede omgeving haalt gemiddelde leerlingen omhoog, een mindere omgeving haalt gemiddelde leerlingen naar beneden is mijn ervaring. (En ik dacht dit ook ergens in een artikel gelezen te hebben, maar geen idee meer wat de bron was.)

Hoe vaak mensen ook zeggen dat vmbo/havo ook goed is, de harde werkelijkheid is gewoon dat je zonder de juiste middelbare schooldiploma's je niet alle opleidingen in kan. En in zijn algemeenheid geldt, hoe hoger, hoe makkelijker je in je vervolgopleiding komt. Als je door vmbo/havo advies doorstroomt naar het VMBO, terwijl hij met wat onderlinge competitie en wat omgevingsmotivatie op de HAVO had kunnen zitten is dat zonde.
Mocht je zoon uiteindelijk afstromen is dat geen probleem en totaal geen schande, als hij zelf er ook maar zo in staat vanaf het begin. Dan blijft het een positieve ervaring, wat de uitkomst ook wordt.

Succes aan je zoon met zijn keuze! En wat het ook wordt, ik hoop dat hij een leuke middelbare schooltijd tegemoet gaat.

Babootje

Berichten: 26453
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 07:06

Shadow0 schreef:
Opstromen kan in theorie, maar gebeurt ook vaak niet.


Opstromen gebeurt juist vaak wel. Vanuit zo'n Mavo/Havo brugklas (want daar zijn die voor).
Zoals ik heb begrepen komt de zoon van TS in een mavo/havo brugklas. Als hij het niveau makkelijk kan stroomt hij in de 2e klas "vazelf" door naar Havo (geen jaar verloren). Van daar kan hij van 5 Havo naar 5 VWO etc. Is het Havo nivo te moeilijk, dan blijft hij op de Mavo en kan hij vanuit 4 Mavo doorstromen naar 4 Havo. En van daaruit naar het VWO etc. Dan doet ie er een jaartje langer over.

Doorstromen vanuit VMBO (Kader) is heel lastig. Je kunt wel een MBO 4 opleiding kiezen en van daaruit naar het HBO maar dat is een lange weg en blijf je in de hoek waar je op het VMBO al voor heb moeten kiezen. Een rotsysteem omdat kinderen op die leeftijd vaak nog geen flauw idee hebben wat ze willen worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 07:37

Resistance schreef:
Nies_ schreef:
Of je bent een vreselijk goede lerares die de leerlingen die uitdaging biedt. Of je bent vreselijk slecht :+ Echt, ik begon enorm gemotiveerd aan school ooit, vroeger als kleuter. Maar als je alleen maar negatieve respons krijgt op je goede gedrag dan stop je daar vrij snel mee. Dan ga je inderdaad ruitjes inkleuren en dat soort fratsen, want als je niet doet alsof je met de les bezig bent krijg je nog op je donder ook. Ik werd ook vaak als "dom" bestempeld door zogenaamd goede docenten of "lui" natuurlijk, dat is ook een veelgebruikte omschrijving voor verveelt zich kapot.


TS; kun je niet eens bij de school peilen hoe makkelijk/lastig het gaat om alsnog naar vwo door te stromen als dit toch te makkelijk blijkt?




Precies dit. Ik ben echt absoluut niet dom, maar zat op een elitaire rotschool waarbij het enkel om cijfertjes en niet om de persoon die de cijfertjes moest halen ging. Dat werkt gewoon totaal niet bij mij; ik was volledig gedemotiveerd. Toen in 2VWO blijven zitten en na 3VWO was het mooi geweest en moest ik naar havo. Ik weet nog heel goed dat een aardige docent tegen mijn ouders zei: dit is niet de juiste school voor haar. Kwam de teamleidster voorbij en snauwde tegen de docent: "dat mag je helemaal niet zeggen!" Terwijl ze maar wat haar best had gedaan om me daar weg te krijgen, gezien ik de oh zo belangrijke slagingspercentages niet bevorderde. :+


Toen naar een nieuwe school gegaan waar ze volledig anders te werk gingen. Het ging om jou als persoon en wat jij belangrijk vond. Ik heb toen zonder problemen na de havo te hebben volbracht, ook nog mijn vwo diploma gehaald.


Zo zie je maar weer. Een school zijn houding ten opzichte van de leerlingen beïnvloedt de resultaten weldegelijk. Overigens waren de slagingspercentages bij m'n tweede school véél hoger dan die van de eerste (die overigens het certificaat "excellente school" in het bezit heeft), de ironie. :')

Ik zou als ouder eerder naar de school kijken dan naar niveau. Het is gewoon zo ontzettend nietszeggend...


Vind het knap dat je kunt suggereren dat ik een vreselijk goede of slechte docent zou zijn...
Gelukkig weet ik uit beoordelingsgesprekken en vragen vanuit andere scholen daar te komen werken dat het eerste het meest passend is ;)

Bij ons op school gaat het gelukkig om alles behalve om cijfers/lijstjes/uitslagen. (Bijzonder genoeg zijn onze jaar cijfers ieder jaar goed)

Wij zijn een school die kansen biedt aan leerlingen en extreem veel aam maatwerk doet.

We hebben dan ook wel een bijzondere populatie leerlingen (armste wijk van nl, 80% van de leerlingen Nederlander met een migratie-achtergrond) maar ik zou op geen enkele andere school willen werken. Het resultaat onder de streep is bij ons gelukkig niet het hoofddoel.

Maar dat is de vraag niet van ts. Wanneer ze perse haar zoon naar een havo/vwo klas wil laten gaan zal ze helaas moeten kiezen voor een andere school wanneer de school van mavo/havo aanmelding geen mogelijkheid bied.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 07:59

vec schreef:
Resistance schreef:


Precies dit. Ik ben echt absoluut niet dom, maar zat op een elitaire rotschool waarbij het enkel om cijfertjes en niet om de persoon die de cijfertjes moest halen ging. Dat werkt gewoon totaal niet bij mij; ik was volledig gedemotiveerd. Toen in 2VWO blijven zitten en na 3VWO was het mooi geweest en moest ik naar havo. Ik weet nog heel goed dat een aardige docent tegen mijn ouders zei: dit is niet de juiste school voor haar. Kwam de teamleidster voorbij en snauwde tegen de docent: "dat mag je helemaal niet zeggen!" Terwijl ze maar wat haar best had gedaan om me daar weg te krijgen, gezien ik de oh zo belangrijke slagingspercentages niet bevorderde. :+


Toen naar een nieuwe school gegaan waar ze volledig anders te werk gingen. Het ging om jou als persoon en wat jij belangrijk vond. Ik heb toen zonder problemen na de havo te hebben volbracht, ook nog mijn vwo diploma gehaald.


Zo zie je maar weer. Een school zijn houding ten opzichte van de leerlingen beïnvloedt de resultaten weldegelijk. Overigens waren de slagingspercentages bij m'n tweede school véél hoger dan die van de eerste (die overigens het certificaat "excellente school" in het bezit heeft), de ironie. :')

Ik zou als ouder eerder naar de school kijken dan naar niveau. Het is gewoon zo ontzettend nietszeggend...


Vind het knap dat je kunt suggereren dat ik een vreselijk goede of slechte docent zou zijn...
Gelukkig weet ik uit beoordelingsgesprekken en vragen vanuit andere scholen daar te komen werken dat het eerste het meest passend is ;)

Bij ons op school gaat het gelukkig om alles behalve om cijfers/lijstjes/uitslagen. (Bijzonder genoeg zijn onze jaar cijfers ieder jaar goed)

Wij zijn een school die kansen biedt aan leerlingen en extreem veel aam maatwerk doet.

We hebben dan ook wel een bijzondere populatie leerlingen (armste wijk van nl, 80% van de leerlingen Nederlander met een migratie-achtergrond) maar ik zou op geen enkele andere school willen werken. Het resultaat onder de streep is bij ons gelukkig niet het hoofddoel.

Maar dat is de vraag niet van ts. Wanneer ze perse haar zoon naar een havo/vwo klas wil laten gaan zal ze helaas moeten kiezen voor een andere school wanneer de school van mavo/havo aanmelding geen mogelijkheid bied.



Mijn reactie was niet op jou bedoelt, meer een soort van eigen ervaring! :) Sorry als dat zo overkwam.

verootjoo
Berichten: 35671
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 08:03

Ik zou gewoon naar het advies van de meester luisteren, echt vaak niet voor niets.
Zelf ben ik daarom ook gestart op een mavo/havo klas, daarna opgestroomt naar havo/vwo, daarna naar 3vwo, 4vwo, 5vwo en toen naar 5havo en daar examen gedaan.

Uiteindelijk geloof ik dat elk kind wel op zijn niveau terecht komt.

bridgetF
Berichten: 2176
Geregistreerd: 12-11-12
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-18 08:03

graag zou ik nog even een opmerking plaatsen over het leerlingenvolg systeem.

Hartstikke leuk zo´n systeem, echter onze zoon zit pas 2 jaar op deze school. Daarvoor zat hij elders, daar kreeg hij wel extra werk in rekenen, het rekenen vond hij erg leuk en dat ging hem super goed af. Daar was hij erg in gemotiveerd, omdat hij het leuk vond. De andere vakken scoorde hij veel lager.

Misschien heeft dat invloed op deze beoordeling. Maar hij had het voor de rest totaal niet naar zijn zin op school. Hij lag daar niet goed in de groep, als jullie snappen wat ik bedoel. Sommige scholen hebben wel een pest protocool, maar weten deze niet goed in praktijk te brengen.
Op deze school heeft hij het super goed naar zijn zin en vrienden in overvloed. Je ziet dat terug in zijn cijfers. De leraar van de vorige klas van deze school, had ook al aangegeven dat hij havo, en misschien zelfs wel vwo kon. Dus wat zegt zo´n leerlingvolgsysteem in dit geval over ons kind?

In ieder geval gaan wij vandaag even in gesprek met de leerkracht van groep 8 en ga ik nog even bellen met de toekomstige school over het op en afstromen.

kiki1976

Berichten: 16911
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 08:08

ElizeVdS schreef:
Hier hetzelfde verhaal als Seventeen. Plus uit mijn ervaring als jurist onderwijsrecht heb ik dit heel vaak gezien.

Suffie: ik heb nergens zien staan dat ze akkoord gegaan zijn met het advies. In de praktijk zal en mag een leraar dit advies ook enkel aanpassen als dit aan de hand van toetsen onderbouwd kan worden..

Goof dit is mijn vakgebied. Veel ouders proberen het. Het daadwerkelijk aanpassen gebeurt echt zelden.

I ben het niet met je eens om eerlijk te zijn, ondervonden bij mijn beide kinderen.

Oudste HAVO advies, werd geplaatst in een HAVO/VWO klas de eerste 2 jaar.
3e Jaar wilde school dat hij toch HAVO deed, dit redde hij niet. Omdat het toch te hoog gegrepen was voor hem. Afstromen naar TL kon opeens niet omdat de klassen al "vol"waren. Dat werd jaar over doen, en dat heeft hij net aan gered. Nu 4e jaar HAVO, hij red het gewoon niet. En nu komen ze met het verhaal waarom wij niet wilde dat hij afstroomde naar TL? Ik ben nog nooit zo boos geweest!

Jongste. Groep 7 BB niveau
Groep 8 ging ze opeens met sprongen vooruit. Nio toets KB/TL, januari cito (standaard 2 per jaar) TL. Iep HAVO
Na iedere toets werd het schooladvies omhoog bijgesteld.
Nu wilde ze zelf naar BB/KB (mede vanwege praktijk vakken) en basisschool en de middelbare stonden hierachter omdat ze er ook echt zelf heel stellig in was.
Nu willen ze dat ze toch doorstroomd naar TL. Wederom wilt ze dat zelf niet. En heel eerlijk na het gedoe met de oudste zie ik het ook niet zitten.
Ze kiest er in de 3e voor om GL te gaan doen. Praktijk van KB maar de theorie van TL (uiteindelijk wel een mavo diploma).

Rocamor

Berichten: 10974
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 08:26

Ts, hij staat toch op de wachtlijst voor havo/vwo? Het is dus toch goed mogelijk dat hij gewoon op die klas komt?

Edit: even goed terug gelezen. Jullie zouden hem eerst in moeten schrijven op havo/vwo.
Ik zou dat gewoon doen. Grote kans dat ze toch een extra klas maken if kinderen die toch naar een andere school gaan zodat je zoon in deze klas kan.
Laatst bijgewerkt door Rocamor op 17-05-18 08:50, in het totaal 1 keer bewerkt