Geen vrij voor bnor rijexamen??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 13:32

superlotje ik heb het over dat als je zo onvolwassen bent als je dan zegt ik neem ontslag voor moeder dat je ben net zon klein kind van lekker puh jij pest mij nu pest ik jou.

Je staat er uiteraard vrij in om ander werk te zoeken, maar om zo iets ja dan ben je laag gezonken als je het op zon manier doet net als je nu nog ziek melden :j

Helemaal omdat de werkgever nooit ja heeft gezegd en zolang de werkgever geen ja heeft gezegd is het altijd een Nee want voor misschien koop je niks :n

Anoniem

Re: Geen vrij voor bnor rijexamen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 13:33

TS geeft aan dat werkgever zei dat ze er wel uitkomen.
Dat is toch iets anders dan een NEE

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 13:36

MariekeB schreef:
TS geeft aan dat werkgever zei dat ze er wel uitkomen.
Dat is toch iets anders dan een NEE

Ze schrijft in haar tweede bericht toch echt iets anders...

Dientje_Yara schreef:
Dag is al ruim van tevoren aangevraagd maar steeds afgewezen.
Hij heeft aangeboden dan voor 2.5 uur weg te zijn dan komt de instructeur hem halen en brengt hij hem na examen weer terug. Hij zou dan van 05:00 tot 10:30 werken en rond 12 30 terug zijn. Heeft ook aangeboden langer door te werken maar 'misschien zouden ze wel om 14:00 al klaar zijn (heel vreemd)
Examen kan verzet worden maar dan moeten we dit examen gewoon betalen.
Hij werkt altijd over en vaak extra op zaterdag als niemand wilt dus snap niet dat er zo moeilijk gedaan word. Wel heel vervelend hij is al zenuwachtig genoeg

Als het steeds wordt afgewezen kies je zelf voor de veilige optie en plan je het op een andere dag? Moet je niet gaan lopen janken dat je nu kosten moeten maken omdat je het examen niet kan afleggen, dit is toch echt eigen schuld, dikke bult.

En ja, een goede medewerker moet je koesteren. Maar een medewerker moet zijn baan ook koesteren. Je weet dat het een drukke periode is, dan plan je het toch ruim voor of na valentijsdag? Dat is nu eenmaal de sector waarin je werkt. Soms kan een werkgever je gewoon echt niet missen, tijdens topdrukte is 2 uur weg zijn soms gewoon te veel. Met achterlijke acties als je ziek gaan melden op een afgewezen verlofdag doe je dat nu niet echt...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-02-18 13:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 13:37

DeMolenhoek schreef:
MariekeB schreef:
Maar een beetje werkgever, zegt toch onmiddelijk als je zoiets vraagt: he fijne medewerker, dat komt ontzettend slecht uit zullen we even overleggen. Of zulen we de kosten voor het verzetten delen.

Die komt niet twee weken voor de datum met een : nee vergeet het maar

Dus klinkt wat mij betreft of er iets meer aan de hand is

Zoals al meermaals gezegd heeft de werknemer meerdere malen nee gezegd. Ts is pas begonnen over het bekijken toen meerdere bokkers de werkgever in zijn gelijk stelden. Gevalletje naar de mond praten? Dus ze hebben gewoon die nee gekregen hoor.

En sorry, een werkgever moet de kosten voor het verzetten niet delen. Dat wordt te gek voor woorden.

TS gaf eerst het globale verhaal aan, en kwam toen pas met de details. Zo kun je het ook zien in plaats van gelijk de TS te wantrouwen.

Gek : mijn werkgever gaat heel wat verder om z'n beste personeel binnen te houden, en terecht. Een medewerker die altijd berieid is de poten uit z'n lijf te lopen voor je , die moet je koesteren.
Maar goed ik zit dan ook in een andere branche met een wellicht een andere werk mentaliteit.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 13:38

Regels zijn regels, dat snap ik. Echter vertelt TS ook dat haar man zeer regelmatig op zaterdagen extra werkt, waarbij veel collega's dat niet willen doen. Ook wordt er niet overgewerkt op de dag van het rijexamen, lijkt me sterk dat die 1 1/5 uur niet gemist kunnen worden.

Dientje_Yara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-18 13:44

Misschien kan ik wat opheldering geven aangezien mensen nu zelf gaan invullen

Er is vrij gevraagd voor 6 febr gehele dag
Afgewezen
Er is vrij gevraagd voor 2 uur op dezelfde dag
Vorige week afgewezen na te hebben gezegd dat ze er een mouw aan gingen passen
Gisteren een mail van werkgever waarin gewaarschuwd word dat als hij toch gaat ontslag zal krijgen op basis van werkweigering. (Ook dit kan niet zomaar maar ik heb het hierbij gelaten)
Partner is vandaag gewoon op zijn werk verschenen en examen is afgemeld.

Examendatum en tijd kies je niet zelf uit en eerst verlof vragen betekend te laat (dit is een bnor examen geen normaal examen)

Werkgever is verplicht schriftelijk af te wijzen doet hij dit niet zal de werknemer vaak in het gelijk gesteld worden

Partner gaat op zoek naar een andere baan en werkgever hoeft geen extra werk meer van partner te verwachten dat durfde ze nog doodleuk even te vragen of hij za en zo extra wilde werken

Er zal wel wat meer spelen ik heb daar geen weet van maar als ik naar het cao kijk en de loonstroken gaat daar ook iets mis, iets met toeslagen overwerk en uurloon dat ineens lager is dan de maand ervoor

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 13:46

superlotje schreef:
Ashleytjuhh schreef:

ik geloof dat zon werkgever jou beter kwijt als rijk zou zijn als je zo onvolwassen doet, hij heeft zo weer een nieuw iemand nieuws voor jou in de plaats ;)

En bedankt!
Toch knap dat mijn werkgever het dan al 12 jaar met mij uithoudt. Wat vrij lang is voor mijn leeftijd.

<KNIP>

Knap weet ik niet. Opvallend wel. Ik had je op basis van je eerste bericht en dan specifiek het deel: En dan bij voorkeur vlak voor moederdag (afhankelijk van opzegtermijn) weg gaan. }> veel jonger ingeschat.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 13:51

Tja... toen je vriend geen vrij kreeg heeft ie dan niet gezeten met de datum waarbij het wel kon? En dit overlegd met het cbr/rijschool wanneer hij wel eventueel kon afrijden
Je vriend had dat beter kunnen doen. Was hem een hoop geld gescheeld

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 13:58

Cowboy55 schreef:
superlotje schreef:
En bedankt!
Toch knap dat mijn werkgever het dan al 12 jaar met mij uithoudt. Wat vrij lang is voor mijn leeftijd.

<KNIP>

Knap weet ik niet. Opvallend wel. Ik had je op basis van je eerste bericht en dan specifiek het deel: En dan bij voorkeur vlak voor moederdag (afhankelijk van opzegtermijn) weg gaan. }> veel jonger ingeschat.

Sterker nog: ik ben oud genoeg om sarcasme toe te kunnen passen. Zouden sommigen hier van kunnen leren.

Het lijkt mij een wijs besluit om naar ander werk te gaan kijken TO. Loyaliteit moet van twee kanten komen.
Laatst bijgewerkt door Astorga op 06-02-18 14:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 14:05

He Superlotje , sarcasme hier prima begrepen, kon smakelijk om je opmerking lachen. Raar ropic is dit waarin TS volledig de grond wordt ingeboord terwijl ze om tips en advies vraagt.

Jammer TS dat het zo moest gaan, tijd voor een andere werkgever die inzet wel waardeert, en ik zou zeker even naar die loonaanpassingen laten kijken.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 14:17

superlotje schreef:
Sterker nog: ik ben oud genoeg om sarcasme toe te kunnen passen. <KNIP>

Maar niet oud genoeg om te weten dat sarcasme en het geschreven woord een moeizame relatie met elkaar hebben...... _O- _O-

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 14:29

Ik ben ook werkgever en wij hebben ook seizoenswerk en mocht mijn werknemer een paar uur vrij willen voor iets belangrijks als een examen dan doe ik dat ook al komt het niet uit. Zeker als dit een werknemer betreft die zo flexibel is dat hij/zij invalt op dagen dat anderen vaak afhaken en aanbiedt het werk dezelfde dag nog in te halen. Mijn man zat vroeger in de planten sector met een grote kwekerij en gaf aan dat hij het onbegrijpelijk vindt dat iemand ondanks hoogseizoen niet even er tussenuit kan. Zeker als aangeboden wordt dit in te halen en werknemer zo flexibel is als gezegd wordt.

TS: goed dat je het examen hebt afgezegd, wel heel jammer, jullie hebben de eer aan jezelf gehouden, maar ik zou met zo'n starre werkgever niet meer flexibel zijn en zsm een andere baan zoeken. Goede mensen moet je koesteren ook als het een keertje niet helemaal uitkomt. Als ze keihard omhoog zaten konden ze ook op hem rekenen, dit soort slecht werkgevers gedrag geeft een hoog ziektecijfer en slechte motivatie aan mensen die zich keihard in willen zetten.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 14:31

Dientje_Yara schreef:
Er zal wel wat meer spelen ik heb daar geen weet van maar als ik naar het cao kijk en de loonstroken gaat daar ook iets mis, iets met toeslagen overwerk en uurloon dat ineens lager is dan de maand ervoor

Ik weet niet of je partner is aangesloten bij een vakbond of een rechtsbijstandsverzekering heeft, maar vermoedelijk kan hij obv zijn inkomen ook terecht bij het juridisch loket.

Ik had toendertijd gelukkig een eerlijke en correcte werkgever en die zijn er zeker meer, maar in die sector zijn er ook die minder correct handelen. Zou dus zeker uitzoeken of je partner heeft gekregen waar hij recht op heeft.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 14:48

Dientje_Yara schreef:
Misschien kan ik wat opheldering geven aangezien mensen nu zelf gaan invullen

Er is vrij gevraagd voor 6 febr gehele dag
Afgewezen
Er is vrij gevraagd voor 2 uur op dezelfde dag
Vorige week afgewezen na te hebben gezegd dat ze er een mouw aan gingen passen
Gisteren een mail van werkgever waarin gewaarschuwd word dat als hij toch gaat ontslag zal krijgen op basis van werkweigering. (Ook dit kan niet zomaar maar ik heb het hierbij gelaten)
Partner is vandaag gewoon op zijn werk verschenen en examen is afgemeld.

Examendatum en tijd kies je niet zelf uit en eerst verlof vragen betekend te laat (dit is een bnor examen geen normaal examen)

Werkgever is verplicht schriftelijk af te wijzen doet hij dit niet zal de werknemer vaak in het gelijk gesteld worden

Partner gaat op zoek naar een andere baan en werkgever hoeft geen extra werk meer van partner te verwachten dat durfde ze nog doodleuk even te vragen of hij za en zo extra wilde werken

Laat dat even nakijken bij het juridisch loket. Zou zonde zijn als hij geld misloopt waar hij wel recht op heeft.

Dientje_Yara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-18 18:59

Dank voor de reacties

Hij heeft net een mail van PZ gehad dat de loonsverhoging die per jan in zou gaan volgens CAO niet voor hem geld?? Heel vreemd.

Daarbij staat er in het contract dat er voorafgaand aan feestdagen geen verlof kan worden opgenomen mits een speciale dag kan dit in overleg wel.
Kan er echt niet bij dat een werkgever niet coulant kan zijn naar zo een trouwe medewerker. Goed we zijn misschien stom geweest maar de oneerkijkheid in dit verhaal kan ik wel om janken.

Er is een mail terug gestuurd met de vraag waarom zijn uurloon ineens lager is en waarom voor hem de verhoging vanuit CAO niet geld

Ik bid echt dat ze bij de volgende aanvraag niet express gaan afwijzen het word nu een beetje dwars zitten heb ik het idee

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 19:19

Onder welke CAO valt hij en hoe oud is je vriend?

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 19:32

Snel ander werk zoeken. Gewoon je uren maken zonder het overwerken of vrijwillig tot je wat anders hebt.
En zorg dat je dan het optijd hebt opgezegd. Zodat je niet op je nieuwe werk begint terwijl je oude werkgever je verwacht.

Rare gang van zaken bij dat bedrijf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 19:57

Oei, dat is wel heel naar, een lager salaris opeens.
Ik zou heel snel lid worden van een vakbond als hij dat nog niet is. En op zoek gaan naar ander werk.

Ik snap trouwens best dat als je je altijd loyaal en flexibel opstelt als werknemer, je datzelfde ook van een werkgever verwacht. Ik ben zelf ook zo, en heb dat gelukkig ook bijna altijd wel teruggekregen van werkgevers.

Dientje_Yara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-18 20:04

CAO bloemen en planten (ik dacht groothandel) (veiling rijnsburg)
Vriend is 27

2017 €9.87
2018 €9.37

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 20:31

Heel simpel, in z'n contract staat nu dus blijkbaar dat voorafgaand aan feestdagen geen vrij kan worden genomen.

Dat van z'n uurloon is een raar verhaal ja maar dat staat los van het feit dat z'n verlofaanvraag dus blijkbaar terecht is afgewezen.

Dientje_Yara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-18 20:41

Anoniem schreef:
Heel simpel, in z'n contract staat nu dus blijkbaar dat voorafgaand aan feestdagen geen vrij kan worden genomen.

Dat van z'n uurloon is een raar verhaal ja maar dat staat los van het feit dat z'n verlofaanvraag dus blijkbaar terecht is afgewezen.

Er staat heel duidelijk bij dat het in overleg voor bijzondere gelegenheden wel kan. Dan had de werkgever niet moeten zeggen dat ze er een mouw aan zouden passen
Word een beetje moe om dit steeds te herhalen

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 20:45

Bij bijzondere gelegenheden denk ik eerder aan een bruiloft, verhuizing, jubileum, ed. En valentijnsdag is toch geen officiele feestdag?

Ik hoop dat hij snel antwoord krijgt, dat scheelt €0,50 per uur?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 20:46

Denk je niet dat 'bijzondere gebeurtenis' bijvoorbeeld een overlijden is?
Ik denk dat je nogal groot denkt als je vindt dat een rijexamen onder 'bijzondere gebeurtenis' valt voor de werkgever.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 20:52

Dientje_Yara schreef:
Anoniem schreef:

Er staat heel duidelijk bij dat het in overleg voor bijzondere gelegenheden wel kan. Dan had de werkgever niet moeten zeggen dat ze er een mouw aan zouden passen
Word een beetje moe om dit steeds te herhalen

En jij vind een Bnor examen een bijzondere gebeurtenis?
En nogmaals, de werkgever heeft eerst tig keer nee gezegd. Dat ze dan willen kijken of ze er wat mee kunnen is aardig, maar vooral gewoon stom om er dan gelijk vanuit te gaan. Contractueel doen ze iig niks fout door z'n vrije dag af te keuren en dat is waar je ze mee om de oren wilde slaan toch? Ik word er ook een beetje moe van dat telkens terug te moeten herhalen maar goed.

Misschien is werken in de bloemen niet het juiste beroep voor je vriend.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 20:57

Maar waarom zou alleen het perspectief van de werkgever ertoe doen? Er staat ook 'in overleg.' Dat lijkt de werkgever ook niet echt te willen.

Het uitgangspunt is voor zover ik weet toch nog altijd dat het wel ok is om vrij te vragen - die dagen bouw je niet voor niets op, tenzij. Dat tenzij wordt soms wel heel erg opgerekt (en het lijkt daarbij vaak te gaan om werkgevers die gewoon niet genoeg mensen inplannen, vervolgens veel overwerk vragen en dus nooit genoeg mensen hebben om ook maar iets op te vangen), maar dat is echt de bedoeling niet.