Werken op je 13e

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 09:02

murphypower schreef:
Renee_S schreef:
Nondeju wat ben jij hier serieus mee bezig, ik zou niet verwachten dat je 13 bent. Complimenten!

De snackbar kun je denk ik van je lijstje schrappen. Volgens de arbo wet mag je onder de 16 jaar niet met geld werken (dus niet aan de kassa) en niet met gevaarlijke appratuur (zoals een friet pan) ik werk namelijk zelf bij de mac en daarom moet je daar 16 zijn.

Ik zou inderdaad eens kijken welke groentes er per seizoen groeien, en dan per groente een bedrijf zoeken waar dat geteeld wordt. tijdens het aspergeseizoen kun je vaak wel ergens aan de slag om asperges te steken. Ik woon zelf in Heeze, er zitten hier een hoop aspergeboeren in de buurt :)

Verder wellicht een briefje ophangen bij de supermarkt oid om misschien een 2e oppas adressje te vinden?

Succes!

de mac is ook erg groot maar misschien bij een lokale snackbar.

ik heb al 3 oppas adressjes en moet bijna ieder weekend al oppassen dus dat is niet nodig, ik ga zo snel mogelijk contact opnemen met een kas!

Die vallen onder de zelfde arbo wet omtrent het laten werken van 16 jarigen. Sommigen zullen het wellicht wel doen maar bedenk je wel dat als je met 14 een ongeluk krijgt met de frituurpan bv je er waarschijnlijk niet voor verzekerd bent, omdat je dit werk niet mag doen.

Asperges e.d. Groeien niet in een kas btw, dus ook bij ander soort boeren kan je kijken!

01San

Re: Werken op je 13e

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 09:18

Ik snap dat je het moeilijk vind om een kas binnen te stappen..
maar als je het doet zijn er meestal wel mensen gelijk in de schuur en dan kan je vragen bij wie je kan zijn om te vragen of je er kunt werken..
mensen zijn altijd behulpzaam en helpen je gelijk naar de goede persoon.

ninavo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-17 16:43

01San schreef:
Ik snap dat je het moeilijk vind om een kas binnen te stappen..
maar als je het doet zijn er meestal wel mensen gelijk in de schuur en dan kan je vragen bij wie je kan zijn om te vragen of je er kunt werken..
mensen zijn altijd behulpzaam en helpen je gelijk naar de goede persoon.

Dat is waar ik ga even kijken waar ergens er allemaal kassen zitten.

xsensibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 16:51

Wat goed van je dat je al wilt werken! Kan je niet eens kijken of je de honden van de buren (bijvoorbeeld) kan uitlaten? Mijn buurmeisje laat ook 4x in de week, in de middag onze honden uit en krijgt daar €5 per keer voor!

ninavo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-17 17:04

xsensibel schreef:
Wat goed van je dat je al wilt werken! Kan je niet eens kijken of je de honden van de buren (bijvoorbeeld) kan uitlaten? Mijn buurmeisje laat ook 4x in de week, in de middag onze honden uit en krijgt daar €5 per keer voor!

al eens geprobeerd maar merendeels is met pensioen of werkt thuis en die vinden het dan fijn om een paar keer per dag de deur uit te kunnen.

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 19:16

Ik verplaats je topic even naar STW, daar past het wat beter. :)

LZP -> STW.

ninavo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-17 08:01

Muurp schreef:
Ik verplaats je topic even naar STW, daar past het wat beter. :)

LZP -> STW.

Dankjewel!

welmoedz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 08:07

Maak een briefje met dat je oppas bent en stop deze in de brievenbussen in de buurt. En eventueel honden uitlaatster? Mijn verzorgmeisje heeft dat vroeger gedaan, kreeg heel veel reactie! Ze was ook jong voor een oppas maar omdat haar ouders dan in de buurt zijn durfden de meeste buren het wel aan!

ninavo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-17 08:13

welmoedz schreef:
Maak een briefje met dat je oppas bent en stop deze in de brievenbussen in de buurt. En eventueel honden uitlaatster? Mijn verzorgmeisje heeft dat vroeger gedaan, kreeg heel veel reactie! Ze was ook jong voor een oppas maar omdat haar ouders dan in de buurt zijn durfden de meeste buren het wel aan!

Ik pas al op 3 plekken op maar ik zou nog een keer vragen of ik voor mensen honden uit kan laten!

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 08:51

Selina schreef:
Denk dat je dan al een betere boekhouding hebt dan sommige volwassenen :P

dat weet ik wel zeker. zat met ogen open te kijken hahaha. ik krijg niet zo mooi schema hahaha.

even na de ts

misschien een folderwijk erbij. daar hoef je niet persee smorgens vroeg te bezorgen. Ik krijg de folders zelfs soms best laat in de avond, dan denk ik vaak sireus kind van 13/14 nu nog zo laat op straat. maar miss lopen ouders dan wel mee. geen idee.

misschien spulletjes verkopen die je niet gebruikt en dat als extra bij sparen.

800€ is een flink bedrag maar denk nog wat te weinig. denk ook dat je paardje na de hoefsmid moet, en ontworming. entingen en tanden elk jaar gedaan moet worden. Wil je er op gaan rijden heb je ook een goede zadel nodig. En moet elk jaar een zadelmaker komen.

ik wil je droom echt niet verstoren!!!! ik was 13 en was ook al aan het sparen enz. op gegeven moment was ik 17 mocht nog steeds geen paard van me ouders. dus ik kon ook niet de stalling betalen (stalling in deze omgeving is duur) Uiteindelijk toch een paard gekregen en hebben me ouders geholpen met de stalling.

Dus altijd fijn dat indien nood je ouders je bijstaan. De mijne doen dat nu nog steeds, terwijl dat niet eens nodig is.

Wel keer nodig gehad toen ik me baan verloor, en net op mezelf woonde... oei dacht nu moet ik me maatje verkopen.. Gelukkig hoefde dat niet dankzij lieve pa en ma

Meid mijn motto is: if you dream it, you can do it.

dus jij kan het ook. Je bent al goed opweg.

MaTuMi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 11:47

Ik deed ook wel es heitje voor een karweitje bij mij in de buurt.
Dan deed je een klusje zoals bladeren vegen of in deze tijd autos krabben of sneeuwvegen. En daar kreeg je dan een paar euro voor.

Of ik ging met een kar door de straat en verkocht oude spulletjes die ik de kar had gedaan.
Misschien kun je mensen helpen met de boodschappen doen voor de kerst?

Wel alleen aan bellen bij mensen die je goed kent hoor!

ninavo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-17 14:43

@plutolover
Bedankt voor het compliment, bij excel kon ik het schema instellen hoefde het alleen maar een beetje aan te passen.
Mijn ouders betalen de hoefsmid en entingen enzo. alleen als er iets met de spullen gebeurt moet ik het betalen en als het paard ziek word. Folderwijk heb ik dus al en een tweede is geen optie.

@MaTuMi
dat kan ik wel doen misschien.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 14:48

een extra wijk er bij.

aha vergeet niet een paard wat ziek wordt. kunnen de kosten ook hoog komen. Zijn je ouders ook bewust van de kosten van de hoefsmid/enting enz?

Misschien wel fijn voor ze als je daar ook een inschatting kostenplaatje hebt. Zodat ze weten wat ze te 'wachten' staan.

Zou heel jammer zijn als je paardje koopt. en je ouders vinden die kosten toch te duur,en dat je dan moet verkopen.

wat voor paardje wil je eigenlijk kopen? een leuke pony om ook op te rijden of gewoon bijv een shetlander?

ninavo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-17 15:01

plutolover schreef:
een extra wijk er bij.

aha vergeet niet een paard wat ziek wordt. kunnen de kosten ook hoog komen. Zijn je ouders ook bewust van de kosten van de hoefsmid/enting enz?

Misschien wel fijn voor ze als je daar ook een inschatting kostenplaatje hebt. Zodat ze weten wat ze te 'wachten' staan.

Zou heel jammer zijn als je paardje koopt. en je ouders vinden die kosten toch te duur,en dat je dan moet verkopen.

wat voor paardje wil je eigenlijk kopen? een leuke pony om ook op te rijden of gewoon bijv een shetlander?

er zijn geen wijken vrij hier in de buurt. Mijn ouders zijn bewust van de kosten, mijn zus heeft altijd een eigen paard gehad. In de zelfde situatie als ik nu.

Een recreatie paard, het liefst wel een die een beetje kan springen. En het liefst 1.70m ^ aangezien ikzelf 1.81 ben

BlackShadowZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 15:06

Renee_S schreef:
Nondeju wat ben jij hier serieus mee bezig, ik zou niet verwachten dat je 13 bent. Complimenten!

De snackbar kun je denk ik van je lijstje schrappen. Volgens de arbo wet mag je onder de 16 jaar niet met geld werken (dus niet aan de kassa) en niet met gevaarlijke appratuur (zoals een friet pan) ik werk namelijk zelf bij de mac en daarom moet je daar 16 zijn.

Ik zou inderdaad eens kijken welke groentes er per seizoen groeien, en dan per groente een bedrijf zoeken waar dat geteeld wordt. tijdens het aspergeseizoen kun je vaak wel ergens aan de slag om asperges te steken. Ik woon zelf in Heeze, er zitten hier een hoop aspergeboeren in de buurt :)

Verder wellicht een briefje ophangen bij de supermarkt oid om misschien een 2e oppas adressje te vinden?

Succes!

Voor de mac moet je 15 zijn

ninavo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-17 15:07

BlackShadowZ schreef:
Renee_S schreef:

Succes!

Voor de mac moet je 15 zijn

15 of 16 maakt voor mij niet uit. Het moet 13 en eventueel 14 zijn.

BlackShadowZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 15:11

Ik zou baantjes voor 15 zeker wel opschrijven, want tegen die tijd heb je je paardje als het goed is. En dan is het fijn om een vast baantje te hebben in plaats van allerlei klusjes :) Macdonalds betaald ook absoluut niet slecht voor een 15 jarige.

ninavo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-17 15:13

BlackShadowZ schreef:
Ik zou baantjes voor 15 zeker wel opschrijven, want tegen die tijd heb je je paardje als het goed is. En dan is het fijn om een vast baantje te hebben in plaats van allerlei klusjes :) Macdonalds betaald ook absoluut niet slecht voor een 15 jarige.

dat weet ik ook wel maar als het al eerder word gezegd onthoud ik het ook en tegen de tijd dat ik 15 ben heb ik al een baantje, het gaat me nu puur om een baantje voor nu.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 15:24

Ik heb het topic doorgelezen en het valt me op dat er helemaal geen bollen pellen word genoemd! Mijn vader had vroeger een bloembollenkwekerij en ik weet dat ze vrijwel altijd wel mensen zoeken. Je wordt best betaald en dit kan je altijd voor een korte tijd overwegen!

ninavo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-17 15:30

OneAndOnlyx schreef:
Ik heb het topic doorgelezen en het valt me op dat er helemaal geen bollen pellen word genoemd! Mijn vader had vroeger een bloembollenkwekerij en ik weet dat ze vrijwel altijd wel mensen zoeken. Je wordt best betaald en dit kan je altijd voor een korte tijd overwegen!

ik kan wel eens kijken of dat in de buurt zit.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 15:50

murphypower schreef:
OneAndOnlyx schreef:

ik kan wel eens kijken of dat in de buurt zit.

Doe je goed hoor! Het is best hard werken maar bijv in de zomer heb je dan wel een dikke bankrekening :P.(mijn broer heeft het hele lange tijd bij iemand anders gedaan)

ninavo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-17 15:54

@OneAndOnlyx

dichtstbijzijnde 12 km hier vandaan. Niet ideaal met alleen een fiets

suus_toes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 16:19

Misschien in de tulpen helpen? is bij ons in het noorden iig wel het hele jaar door.

ps. het is dat ik mijn paardenhobby heb moeten stop zetten, anders deed ik een bestelling bij je! (onderschrift) ... misschien kan je, je site nog wat uitbreiden? of een Facebook pagina erbij aanmaken.... en zo wat klanten zien te trekken. :)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 16:20

Tulpen/bloembollen is in deze regio heel erg weinig.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 16:23

Met het eindejaar in zicht,hoor zeker eens bij traiteurs en slagers,bakkers,restaurants,....
Die draaien vaak,overover naar de eindejaarsfeesten toe.
Het is dan maar tijdelijk,maar het,is vakantie,dus je hebt tijd nu.