Ziekmelding 0 uren contract

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Re: Ziekmelding 0 uren contract

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 13:14

Hoe is het met je vriend en de boze bedrijfsleidster??

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 16:41

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 17:31

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 00:23

Ok.. brrr. Daar heb ik dus ruim 2 jaar gewerkt. :=

KB01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-17 11:55

KB01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-17 12:02

Hij is uiteindelijk woensdag weer beginnen met werken. Op het werk kwam het 'zwakke excuus' Ja fifa 18 kwam uit we dachten dat je dat aan het spelen was. Laat mij niet lachen mijn vriend gamed nooit en heeft dat speel niet eens. Hij is op dit moment aan het solliciteren zodat hij een reserve heeft voor als hij de subway gaat aanpakken. Hij wil nog zijn punt daar gaan maken door middel van jullie goede tips en dan weggaan.

Liezel1Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 12:04

wacht even....
Ze deden zo moeilijk omdat ze dachten dat hij computer spelletjes aan het spelen was?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 12:04

Nouja zeg... daar zijn toch ook geen woorden voor.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 12:10

_O- Wat een slap excuus :D

Veldbloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 12:12

Ik hoop dat hij een leuke nieuwe baan vindt! Wat een achterdochtige werkgever zeg!

daffieduck83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 12:26

Maar dan nog, als het bedrijf vermoedt dat iemand niet daadwerkelijk ziek is, dan moeten ze de ARBO-arts inschakelen. De ARBO-arts kan als enige bepalen of iemand daadwerkelijk ziek is of niet.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 14:11

Oké dan :') Zoals de waard is vertrouwt hij zijn gasten denk ik dan maar :+

KB01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-17 16:18

Ik vind het echt te gek voor woorden. Ik heb trouwens zijn contract is even doorgenomen en ook daar wordt het mij eigenlijk niet goed van.

*Het is niet toegestaan om onder werktijd een slokje te drinken
*Wil je een privégesprek voeren per telefoon moet je toestemming vragen
*Ter compensatie van te laat komen moet je al je collega's trakteren op gebak
*Het einde van je werktijd is nooit het einde. Dat moet je als richttijd zien
*Je moet je als medewerker zo flexibel mogelijk opstellen
*Het bedrijf kan geen rekening houden met jou individuele belangen
*Op ieder moment kan jou pauze beëindigd worden.
*Het is niet toegestaan om in jou pauze het pand te verlaten
*In drukke periodes zoals december, carnaval etc. worden verlofaanvragen NOOIT goedgekeurd
*Als medewerker heb je recht op 2 weken aaneengesloten vakantie in de vakantieperiode, maar het management mag hier van afwijken.
*Geef altijd door wat de aard van jou ziekte is.

Dit lijstje gaat nog wel even door en eigenlijk valt mij op dat je weinig rechten hebt. Je moet heel veel geven maar krijgt eigenlijk zeer weinig terug. Alle regeltjes worden door hun zogenaamd gemaakt om de klant optimaal te helpen...

Mijn vraag is nu als volgende: Mijn vriend heeft een 0 uren contract. Als hij dus bijvoorbeeld over 3 weken op maandag niet kan dan heeft hij toch het recht om niet te kunnen omdat hij een 0 uren contract heeft? Ze kunnen hem toch niks verplichten vanwege zijn 0 uren contract?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 16:20

Citaat:
*Als medewerker heb je recht op 2 weken aaneengesloten vakantie in de vakantieperiode, maar het management mag hier van afwijken.

Volgens mij zijn die al in strijd met de wet?

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 16:21

KB01 schreef:

Dat staat letterlijk in z'n contract? :oo
Wat een vaag contract.

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 16:23

Tijdens mijn 0-uren contract werd er verlangt dat ik alle dagen beschikbaar was, ook al werkte ik voor 1 dag in de week op n vaste tijd. Was er snel klaar mee.

Maar dat contract, zelfs de spelling klopt niet. :x

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 16:30

KB01 schreef:
Ik vind het echt te gek voor woorden. Ik heb trouwens zijn contract is even doorgenomen en ook daar wordt het mij eigenlijk niet goed van.

*Het is niet toegestaan om onder werktijd een slokje te drinken
*Wil je een privégesprek voeren per telefoon moet je toestemming vragen
*Het einde van je werktijd is nooit het einde. Dat moet je als richttijd zien
*Je moet je als medewerker zo flexibel mogelijk opstellen
*Het bedrijf kan geen rekening houden met jou individuele belangen
*Op ieder moment kan jou pauze beëindigd worden.
*Het is niet toegestaan om in jou pauze het pand te verlaten
*In drukke periodes zoals december, carnaval etc. worden verlofaanvragen NOOIT goedgekeurd

Dit lijstje gaat nog wel even door en eigenlijk valt mij op dat je weinig rechten hebt. Je moet heel veel geven maar krijgt eigenlijk zeer weinig terug. Alle regeltjes worden door hun zogenaamd gemaakt om de klant optimaal te helpen...

Mijn vraag is nu als volgende: Mijn vriend heeft een 0 uren contract. Als hij dus bijvoorbeeld over 3 weken op maandag niet kan dan heeft hij toch het recht om niet te kunnen omdat hij een 0 uren contract heeft? Ze kunnen hem toch niks verplichten vanwege zijn 0 uren contract?

Ze zijn grappig. Als ik pauze heb, heb ik pauze en wil ik ergens anders mn eten halen ga ik toch echt naar buiten. Dit kunnen ze niet eisen. En dat gebak...lachertje. Zou bijna expres te laat komen en het weigeren. Geen rekening houden met ieders belangen? Dus hij moet 24/7 beschikbaar zijn en kan bijv geen sport doen want daar houden ze geen rekening mee? Lachen. Ik sta voor niks en niemand 24/7 klaar en kan ook niet geëist worden. Desondanks ben ik vrij flexibel. Als dit nog maar een deel is van de rare regeltjes ben ik erg benieuwd wat er nog meer te lachen valt in dat contract.

Liezel1Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 16:35

best een grappig contract eigenlijk.... Misschien moeten ze ook een lesje "het gebruik van het bezittelijk voornaamwoord" in datzelfde contract zetten ;)

KB01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-17 16:39

Ik weet van mijn vorige baantje in de supermarkt dat als ik pauze had, ik daar ook recht op had. Ook bepaalde ik zelf welke dagen ik beschikbaar was en welke dagen niet vanwege mijn 0 uren contract.

wiifke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 16:45

In dien het geen doorbetaalde pauze is, kunnen ze je niet verplichten om in het pand te blijven, heb ik mij ooit laten vertellen en klinkt ook wel aannemelijk. Doorbetaalde pauzes daarintegen wel.

Verder vind ik het maar een vaag contract en denk ik ook dat er veel in tegenstrijd is met hoe het wettelijk geregeld is.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 16:45

bruintje123 schreef:
Maar via whatsapp heb je wel schriftelijk vast staan dat je medewerking verleent.
Bij die gladiool waar ik voor werkte ging alles per mail. En heel blij dat gedaan te hebben.

Dit en is ook rechtsmatig mocht het nodig zijn bij een rechter. :j

Heb hier nl. zelf ervaring mee alleen zeer grote pech kan ik alsnog fluiten naar mijn geld ondanks dat ik door rechter in het gelijk gesteld ben. -O-

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 16:48

En dat ook nog voor minimumloon zeker? Lekker eenrichtingsverkeer.

Sommige dingen zijn volgens mij ronduit tegen de wet: zoals het niet het pand verlaten tijdens pauze of de pauze zomaar afbreken, verlofaanvragen standaard afwijzen in bepaalde periodes, het per definitie geen rekening met de belangen van de werknemer willen houden (de wetgeving zelf kent heel wat situaties waarin 'goed overleg' of 'in samenspraak met' of 'als goed werkgever' aangegeven staan.) De aard van de ziekte mogen ze niet vragen en die hoef je ook niet door te geven.

Kortom: nonsense. Wel de lusten van goedkope werknemers willen hebben, niet je verantwoordelijkheid als werkgever willen dragen... Als je vriend ze echt dwars wil zitten gaat hij niet alleen maar weg, maar licht hij tegen die tijd ook alle collega's in over precies welke aspecten van het arbeidscontract geen stand zullen houden.

(En eindtijd als richttijd, kan misschien, in principe... als ze maar betalen en de regels voor meeruren en overwerk aanhouden lijkt het me op zich te doen, maar ze kunnen toch mooi op het dak gaan zitten als ze denken dat de eindtijd wel geldt voor hun uitbetaling maar niet voor de inspanning van de werknemer. Waar sommige werkgevers ook nogal een handje van hebben. "Je moet een kwartier voor tijd aanwezig zijn en na sluit nog een half uur opruimen, en oh ja, je krijgt er geen geld voor." Ja doei!)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 17:16

Of je het pand mag verlaten ligt inderdaad aan of het doorbetaald is of niet.
Ik mag het pand ook niet verlaten, moet bereikbaar blijven en zo nodig is de pauze ook voorbij.Volgens Cao is er niet eens pauze als ik alleen ben of er geen vervang kan zijn.
Dus dat kan allemaal.

Tussen kerst en nieuw en carnaval mochten we ook geen vrij vragen.

Dat gebak trakteren hebben wij ook als regel gehad met een vakantiebaantje met dikke knipoog. Maar werd wel nageleefd. En het wekt heel goed :D :j

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 17:19

Wat een fantasiecontract. Ik zou het voor de lol eens doorsturen naar een vakbond.

KB01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-17 23:59

Lieve bokkers, ik heb nog eenmaal jullie hulp nodig met de subway. Mijn vriend heeft nieuw werk gevonden en zijn contract opgezegd. Dit contract loopt 25 november af en hij stond maar ingepland tot vandaag. De rest van de week stond hij op off work. Nu hing er vandaag een rooster in de kantine op waarop staat dat hij tot zaterdag moet werken. Hij kan niet meer komen omdat hij via zijn nieuwe baan het aanbod heeft gekregen om deze week al te beginnen omdat hij na vandaag dus vrij zou zijn. Nu is het probleem als volgende, de subway wil zijn hele maand niet uitbetalen omdat hij dus werk weigert volgens hun. Wat moet hij doen??