Prijzen studentenkamers te hoog?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Pabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 16:04

GDG schreef:
Pabie schreef:

om huisjes melkers te voorkomen waarschijnlijk. Ik vind het wel goed dat studenten en anderen die op onzelfstandige kamers wonen zo een beetje beschermd worden

Maar al die duizenden kamers die verhuurd worden, dat is dus allemaal illegaal volgens jou? Heb je een linkje waar ik daar wat meer over kan lezen? Ik heb er echt nog nooit van gehoord :? .

degene die boven het punten systeem bedrag zitten ja.

http://www.justitia.nl/huurrecht/kamerverhuur.html

"Op basis van een puntensysteem kunt u berekenen hoe hoog de maximale huurprijs van een woning mag zijn. Dit puntensysteem geldt voor zelfstandige en onzelfstandige woonruimten, maar niet voor zelfstandige vrije-sectorwoningen, ook wel geliberaliseerde woonruimte genoemd. Dit zijn woningen waarvan de huurprijs boven een door de overheid vastgestelde grens, de huurtoeslaggrens, ligt. Zie de info over geliberaliseerde huurwoning."

studenten kamers zijn onzelfstandige woonruimten. Tenzij het een studio betreft dan kan dus de huur prijs hoger zijn dan het punten systeem.

edit:
vrije sector verhuur is niet gelijk aan particulier verhuur. Een particulier kan ook niet in de vrije sector verhuren en dus onzelfstandige kamers verhuren. Hierbij mag er echter maar een max huurprijs gevraagd worden.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 17:30

Citaat:
Dat maakt niks uit voor het feit dat het geen lening is maar een gift. Het trekken van een vergelijking tussen een gift (obv een recht) of een lening (obv een recht) is dan ook onzinnig.

Los daarvan gelden veel voordelen voor mensen met een lager inkomen, los van de achtergrond van dat lage inkomen, waardoor Wajongers, studenten, mensen in de bijstand vaak voor veel regelingen in aanmerking komen.

Goed dan, ik vind het een denigrerende pokkeopmerking om te stellen dat iemand die ziek is en recht heeft op een uitkering "een gift krijgt" ipv een recht.

En afdeling fact check: voor vrijwel iedereen betekent wajong levenslang bijstandsniveau. Vandaar al die voordelen (die subiet ingeleverd mogen worden bij een geringe inkomensstijging).

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 17:51

Janneke2 schreef:
Citaat:
Dat maakt niks uit voor het feit dat het geen lening is maar een gift. Het trekken van een vergelijking tussen een gift (obv een recht) of een lening (obv een recht) is dan ook onzinnig.

Los daarvan gelden veel voordelen voor mensen met een lager inkomen, los van de achtergrond van dat lage inkomen, waardoor Wajongers, studenten, mensen in de bijstand vaak voor veel regelingen in aanmerking komen.

Goed dan, ik vind het een denigrerende pokkeopmerking om te stellen dat iemand die ziek is en recht heeft op een uitkering "een gift krijgt" ipv een recht.

En afdeling fact check: voor vrijwel iedereen betekent wajong levenslang bijstandsniveau. Vandaar al die voordelen (die subiet ingeleverd mogen worden bij een geringe inkomensstijging).

Woooow, relax. Het heet gewoon een gift. Dat betekent dat je het niet terug hoeft te betalen, dus dat je het 'cadeau' krijgt. Dat zegt niks over de omstandigheden of over hoeveel iemand iets wel of niet verdient. En uiteraard ook niets over of iemand er recht op heeft of niet.
Gift is gewoon een term die de Belastingdienst hanteert voor dit soort zaken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 17:58

We hebben qua woningaanbod een systeem gecreeerd dat heel goed is voor banken en vastgoedbezitters (en hoe minder zin om redelijk te zijn, hoe groter de winst) en dat helaas heel slecht is voor de mensen die een woning zoeken. Er wordt vooral gebouwd in de sectoren die snel geld opleveren, niet per se wat er nodig is. Dat kan wel anders - we hebben in Nederland ruime ervaring met hele behoorlijke sociale woningbouw en ook met het bouwen van studentenwoonruimte, maar niet als we dat niet belangrijk vinden als maatschappij omdat het meer winst oplevert (althans, op korte termijn meer winst op lijkt te leveren) om vooral te blijven inzetten op andere sectoren.

Ik vind het maar zonde. Studeren zou gewoon toegankelijk moeten zijn, fatsoenlijke woonruimte zou gewoon toegankelijk moeten zijn, daar hebben we als maatschappij namelijk allemaal baat bij en maakt de wereld een stuk leuker. En dat het voor buitenlandse vastgoedeigenaren en/of huisjesmelkers dan minder interessant wordt lijkt mij alleen maar een extra voordeel.

xSwanHeart schreef:
Woooow, relax. Het heet gewoon een gift. Dat betekent dat je het niet terug hoeft te betalen, dus dat je het 'cadeau' krijgt. Dat zegt niks over de omstandigheden of over hoeveel iemand iets wel of niet verdient. En uiteraard ook niets over of iemand er recht op heeft of niet.
Gift is gewoon een term die de Belastingdienst hanteert voor dit soort zaken.

Eh nee. Voor de belastingdienst valt Wajong onder inkomen.

xSwanHeart

Re: Prijzen studentenkamers te hoog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 18:47

Nouja, goed, hoe je het precies moet opgeven bij je aangifte weet ik niet, maar ik bedoelde natuurlijk te zeggen dat er geen negatieve lading aan het begrip gift hangt en dat dat gewoon een neutrale term is ;)

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 18:54

De titel van dit topic is een beetje hetzelfde als vragen of een sinaasappel oranje is. Beetje open deur in trappen. Ik heb in Utrecht gewoond, uitermate schofterige dingen ben ik daar tegengekomen. Echt ronduit uitbuiting. Maar ja, het wordt gewoon betaald. Vraag en aanbod enzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 19:02

Nabster schreef:
De titel van dit topic is een beetje hetzelfde als vragen of een sinaasappel oranje is. Beetje open deur in trappen. Ik heb in Utrecht gewoond, uitermate schofterige dingen ben ik daar tegengekomen. Echt ronduit uitbuiting. Maar ja, het wordt gewoon betaald. Vraag en aanbod enzo.

Dat het een probleem is, moge duidelijk zijn. Maar het is imo nooit slecht om het bespreekbaar te maken en het onder de mensen te brengen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 19:06

xSwanHeart schreef:
Nouja, goed, hoe je het precies moet opgeven bij je aangifte weet ik niet, maar ik bedoelde natuurlijk te zeggen dat er geen negatieve lading aan het begrip gift hangt en dat dat gewoon een neutrale term is ;)

Accoord.
Gewoon als inkomen, lijkt me.

Maar ""je wilt niet weten"" hoeveel mensen met een uitkering te horen krijgen dat ze uitvreters zijn, lui, hun hand ophouden en blij met de gunst mogen zijn.... :o

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 19:46

Ik hen zelf mbo gedaan, had toen al Wajong, als ik zie dat sinds ik gestopt ben met studeren bijvoorbeeld mijn zorgverzekering met 15 euro per maand omhoog is gegaan, zelfde als met m'n betaal pakket van de bank: van gratis naar 3 euro per maand. Heb een tijdje gewerkt op een proef plaats op 1 uur van huis. Omdat het een proef plaats is, hoeft de werkgever niet te betalen, 80 euro aan ov kosten per maand. Dat bedoel ik er mee te zeggen dat studenten veel extra krijgen.

Wel ben ik het eens dat de huizen prijzen veel te hoog zijn, voor studenten maar óók voor net niet meer studenten!
Laatst bijgewerkt door mvdende op 30-09-17 19:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 19:47

Wat ik ook zo stom vind is als er bij staat: "alleen WO studenten"... Als je MBO of HBO doet ben je namelijk achterlijk of kan je niet serieus studeren ofzo? :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 19:56

Resistance schreef:
Wat ik ook zo stom vind is als er bij staat: "alleen WO studenten"... Als je MBO of HBO doet ben je namelijk achterlijk of kan je niet serieus studeren ofzo? :Y)

Nouja ik kan me voorstellen, dat zeker in steden als Rotterdam en Amsterdam, er nogal een verschil zit tussen de gemiddelde MBO'er en de gemiddelde WO'er. :+

Levitate

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 20:08

mvdende schreef:
Ik hen zelf mbo gedaan, had toen al Wajong, als ik zie dat sinds ik gestopt ben met studeren bijvoorbeeld mijn zorgverzekering met 15 euro per maand omhoog is gegaan, zelfde als met m'n betaal pakket van de bank: van gratis naar 3 euro per maand. Heb een tijdje gewerkt op een proef plaats op 1 uur van huis. Omdat het een proef plaats is, hoeft de werkgever niet te betalen, 80 euro aan ov kosten per maand. Dat bedoel ik er mee te zeggen dat studenten veel extra krijgen.

Wel ben ik het eens dat de huizen prijzen veel te hoog zijn, voor studenten maar óók voor net niet meer studenten!

Maarja, ik heb net zo goed een dure zorgverzekering (als student), heb dit jaar ook mijn eigen risico er al doorheen gebrand en als ik stage ga lopen en daarvoor extra reiskosten maak (omdat het bvb buiten de OV tijden valt, of de plek bijna niet te bereiken is met OV) en de werkgever vergoedt die niet, ben ik dat geld ook kwijt. Een betaal pakket van de bank betaal ik ook voor :+ Kijk, ik zeg nu niet dat jij het goed hebt en je niet moet klagen ofzo, zeker niet, het leven is duur en ook voor jou. Maar studenten leven echt niet heel veel goedkoper... -O-

Daarnaast woon ik nog thuis, omdat ik alles zelf moet betalen. Mijn ouders verdienen net boven de grens dat je een extra beurs krijgt, maar ze hebben 3 kinderen dus ze kunnen gewoon niet voor alle 3 even 2.000 (dus in totaal 6.000) per jaar aan collegegeld ophoesten, laat staan de boeken/laptops enz. Als ik uit huis ga is het niet alleen mijn huur, maar ook nog verzekeringen, boodschappen enz. Kosten die ik nu minder heb (ja, zorgverzekering wel idd). Dan zou ik dus maximaal moeten lenen (a 1.000 per maand) en zit ik na mijn 5 jarige studie (3 jaar bachelor, 2 jaar master) op een studieschuld van 60.000 euro. Zo, lekkere start van je leven :P

elinedeau95

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 20:12

Klopt het is ook echt belachelijk! Ik heb mij rot gezocht naar een betaalbare kamer in Leiden. Dan had je een kamer gevonden, maar door het vele vraag moest je hospiteren en werd ik het steeds niet. Was het zo beu dat ik een auto kocht. Dat ding is ook duur, maar goedkoper dan een kamer. En ik kan lekker naar mijn paard toe wanneer ik zelf wil wat een ander voordeel is :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 20:15

Anoniem schreef:
Resistance schreef:

Nouja ik kan me voorstellen, dat zeker in steden als [naam] en Amsterdam, er nogal een verschil zit tussen de gemiddelde MBO'er en de gemiddelde WO'er. :+

Dat snap ik, maar HBO'ers en WO'ers zitten vaak toch wel op één lijn. Ik kom zelf van het VWO en ongeveer al mijn vrienden zijn WO gaan doen. Ik een HBO studie omdat kunstacademie gewoonweg niet erkend wordt als WO, maar verder merk ik weinig verschil kwa werkdruk enzo tussen al mijn WO-vrienden en ik.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 20:16

Tipje,Bij welke zorgverzekering zit je? Bij dsw heb je nl een goedkopere studenten verzekering. Dekking is ook vele malen beter dan het pakket voor niet studenten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 20:25

Resistance; vaak wel, maar niet altijd; ik ken een paar HBO'ers die ik echt niet in m'n huis zou laten wonen en het soms echt asociaal bont maken. Wie weet heeft de verhuurder ook zo'n rotervaring en trekt ie daarom gewoon een streep.

Levitate

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 20:27

mvdende schreef:
Tipje,Bij welke zorgverzekering zit je? Bij dsw heb je nl een goedkopere studenten verzekering. Dekking is ook vele malen beter dan het pakket voor niet studenten.

Ja klopt daar zat ik vorig jaar, maar dit jaar was ergens anders de dekking voor mij beter. Ik heb ook altijd fysiotherapie pakket nodig :j

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 20:29

Dat ligt ook wel echt aan de gemeente waar je woont, maar studentenkamers zijn wel heel duur. Ik woon in Alkmaar en hier is gewoon alles qua woningen duur. Huren en kopen, grote of kleine huizen, maakt nks uit. Je betaald hier ook gewoon boven de 8 a 900 euro voor zo'n 40 vierkante meter en vaak hebben ze ook een inkomenseis, dus dan kom je als student al helemaal niet meer aan een huis. Vaak willen ze 3 a 4 keer de huur in inkomen. Dus zelfs voor appartementen van 500 euro is dat al niet te doen.

Het handigst is denk ik om inderdaad samen iets te zoeken, als je een eigen voordeur hebt maak je dan ook nog kans op huurtoeslag. En in veel steden is een appartement zoeken misschien makkelijker dan een kamer.

Ik woon nu samen met mijn vriend in een kamer van 15 vierkante meter, ook niet ideaal, maar de locatie is wel top. Het is gewoon heel lastig om een huisje te vinden dat betaalbaar is.

Heb je waar je studeert geen studentenhuizen waar je bij kan? Dat is ook klein, maar vaak nog wel redelijk te betalen. Maar wat ik zo hoor van vrienden zal het echt niet minder dan 300 euro worden voor een klein kamertje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 20:31

Anoniem schreef:
Resistance; vaak wel, maar niet altijd; ik ken een paar HBO'ers die ik echt niet in m'n huis zou laten wonen en het soms echt asociaal bont maken. Wie weet heeft de verhuurder ook zo'n rotervaring en trekt ie daarom gewoon een streep.

Dat zou inderdaad kunnen, ja. :j Kan ik begrijpen. Maar op zich heb je dat op elke opleidingsvorm wel... ik ken genoeg WO'ers die hem er ook flink van kunnen nemen. Ik zou ook absoluut niet samen willen wonen met mensen die het liefst de hele week feesten en meerdere keren per week bezopen thuiskomen, en ik ken genoeg WO'ers die zo zijn. Vooral bij het corps. Vandaar dat ik het wat krom vindt; je hebt overal mensen die serieus zijn en mensen die je liever niet in je huis hebt wonen, HBO'er of WO'er.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 20:34

Wat je kan doen in zulke gevallen is vragen of ze een paar 'referenties' willen nabellen zodat hij kan checken dat je echt een nette student bent. Vaak gaat het niet om 't feit dat je niet serieus bent of niet kan studeren, maar aso's die je huis afbreken of het huis af laten takelen/glijden qua onderhoud. / schoonhouden.

Maar ook dat blijft een gevalletje 'welkom in de wereld'... hier worden wij als gezin ook niet overal uitgenodigd bij huizenbezichtigingen omdat ze geen jonge gezinnen erin willen. Heb je echter geen kind en krijg je na het betrekken van de woning een kind, dan is er niks aan de hand. Krom, maar doe je helemaal niks aan..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 20:39

Anoniem schreef:
Wat je kan doen in zulke gevallen is vragen of ze een paar 'referenties' willen nabellen zodat hij kan checken dat je echt een nette student bent. Vaak gaat het niet om 't feit dat je niet serieus bent of niet kan studeren, maar aso's die je huis afbreken of het huis af laten takelen/glijden qua onderhoud. / schoonhouden.

Maar ook dat blijft een gevalletje 'welkom in de wereld'... hier worden wij als gezin ook niet overal uitgenodigd bij huizenbezichtigingen omdat ze geen jonge gezinnen erin willen. Heb je echter geen kind en krijg je na het betrekken van de woning een kind, dan is er niks aan de hand. Krom, maar doe je helemaal niks aan..

Inderdaad... Stom is dat. :(

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 21:06

Resistance schreef:
Nabster schreef:

Dat het een probleem is, moge duidelijk zijn. Maar het is imo nooit slecht om het bespreekbaar te maken en het onder de mensen te brengen.

En wat zou een topic op Bokt aan de problematiek kunnen veranderen denk je? Je schrijft alsof dit topic een groter doel dient, of lees ik dat verkeerd?

Ik heb een kamer gehuurd in Utrecht, 450 all in. Er stond standaard een grote groep relmarokkanen voor mij deur met dito politiemacht een de muizen liepen letterlijk over min bed. Min bovenbuurman woonde in een kamertje van 2.20 bij 2. Die jongen had zijn bed opgehangen zodat zijn kleren eronder konden liggen. Kostte 250.

De enige manier om aan dit probleem iets te doen is of de huisjesmelkers zwaardere regels op te leggen, of om meer sociale studentenwoningen te bouwen. Ik zie beide niet gebeuren. Mensen zijn niet meer van actie voeren. We gaan de straat niet meer op voor onze rechten. We zuchten en betalen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 21:19

Misschien moeten we toch weer eens wel in actie komen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 21:22

Nabster schreef:
En wat zou een topic op Bokt aan de problematiek kunnen veranderen denk je? Je schrijft alsof dit topic een groter doel dient, of lees ik dat verkeerd?

Ik heb een kamer gehuurd in Utrecht, 450 all in. Er stond standaard een grote groep relmarokkanen voor mij deur met dito politiemacht een de muizen liepen letterlijk over min bed. Min bovenbuurman woonde in een kamertje van 2.20 bij 2. Die jongen had zijn bed opgehangen zodat zijn kleren eronder konden liggen. Kostte 250.

De enige manier om aan dit probleem iets te doen is of de huisjesmelkers zwaardere regels op te leggen, of om meer sociale studentenwoningen te bouwen. Ik zie beide niet gebeuren. Mensen zijn niet meer van actie voeren. We gaan de straat niet meer op voor onze rechten. We zuchten en betalen.

Ik schrijf alsof dit een topic is wat een groter doel dient? :? Sorry, maar je probeert denk ik teveel onder woorden door te lezen? Wat is er mis met een topic openen over een probleem? Dit is toch een discussieforum, of zie ik dat verkeerd? En wie weet, komt er door zo'n topic iemand op het idee om één of andere brief te sturen, of weet ik veel. Erover praten kan toch geen kwaad?

En ik heb wat moeite met het woord "relmarokkanen", schrijf je ook "relnederlanders" wanneer er niemand in de groep zit met een niet-nederlands uiterlijk, of zijn het dan gewoon hangjongeren? :)

Pabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 21:24

jasz schreef:
Dat ligt ook wel echt aan de gemeente waar je woont, maar studentenkamers zijn wel heel duur. Ik woon in Alkmaar en hier is gewoon alles qua woningen duur. Huren en kopen, grote of kleine huizen, maakt nks uit. Je betaald hier ook gewoon boven de 8 a 900 euro voor zo'n 40 vierkante meter en vaak hebben ze ook een inkomenseis, dus dan kom je als student al helemaal niet meer aan een huis. Vaak willen ze 3 a 4 keer de huur in inkomen. Dus zelfs voor appartementen van 500 euro is dat al niet te doen.

Het handigst is denk ik om inderdaad samen iets te zoeken, als je een eigen voordeur hebt maak je dan ook nog kans op huurtoeslag. En in veel steden is een appartement zoeken misschien makkelijker dan een kamer.

Ik woon nu samen met mijn vriend in een kamer van 15 vierkante meter, ook niet ideaal, maar de locatie is wel top. Het is gewoon heel lastig om een huisje te vinden dat betaalbaar is.

Heb je waar je studeert geen studentenhuizen waar je bij kan? Dat is ook klein, maar vaak nog wel redelijk te betalen. Maar wat ik zo hoor van vrienden zal het echt niet minder dan 300 euro worden voor een klein kamertje.

in de meeste studenten steden hebben ze liever geen studenten in de huizen die ze verhuren (wat ik goed begrijp), dus meestal is samen zoeken alleen maar lastiger dan los van elkaar. (omdat er in losse kamers een veel hoger aanbod is).

Als je al een tijd studeert en al lang ingeschreven staat bij de studenthuisvestigings organistatie van de desbetreffende stad ga je op den duur wel kans maken op twee persoons appartementen (zo rond de 4-5 jaar duurt het geloof ik tot je daar aanspraak op kan maken, dan ben je dus waarschijnlijk al redelijk ver in je studie.. tja)