Ik wil als BBL'er geen zaterdagbaan...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 14:35

jeetje wat een mentaliteit tegenwoordig...

Shona_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 14:39

TS, mag ik vragen waarom je perse niet op zaterdag wil werken? Het heeft ook zo z'n voordelen. Ik ben bijvoorbeeld vaak in het weekend aan het werk en dan de maandag en/of dinsdag vrij, vaak ga ik dan wat leuks doen, shoppen, uit eten oid en dan is het heerlijk rustig :D jij hebt, als ik het goed begrijp, zelfs 3 dagen in de week vrij(!), wat is het dan voor moeite om af en toe de zaterdag mee te pakken?!

Ik vraag mij ook af waarom je er überhaupt over wil gaan liegen.. wat is dat voor een instelling tegenwoordig :roll:

Ik wens je veel succes in je verdere loop/leerweg, maar met zo'n instelling ben ik bang dat je het niet ver gaat schoppen..

MissBmx

Re: Ik wil als BBL'er geen zaterdagbaan...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 14:42

Je kiest als bbl-er voor een bepaalde opleiding mét betaalde baan.
Dan betekend dat je alle gewerkte diensten ingezet moet kunnen worden passend bij je opleiding.
Als jij niet op zaterdag wil werken moet je dus een winkel zoeken die zaterdag gesloten is.

en gaan liegen over dat je al wat hebt die dag.....hoe denk je dat dat overkomt op je werkgever?

Shona_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 14:43

Alja schreef:

Verschrikkelijk he Alja. Op mijn werk zie ik het ook veel; ze willen eerder weg, niet schoonmaken, niet te vroeg beginnen want de avond daarvoor hebben ze een feestje, hele dagen op de telefoon, te laat komen of zelfs niet op komen dagen, enz enz. Ik irriteer mij er mateloos aan en vraag mij soms echt af of ik ook zo'n prinsesje was om m'n 16e :=

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 14:45

Alja schreef:

Gelukkig werk ik met leerlingen die wel willen werken, draaien extra uren, kunnen vaak invallen bij ziekte dus denk dat dit niet voor iedereen geldt.
Een vast contract is niet meer zo vanzelf sprekend, hard werken en je valt op in positieve zin

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 14:45

Alja schreef:

?
Ik moet zeggen dat ik TS wel begrijp. Als enige geloof ik.
Maar zeg nou eerlijk, we hebben met betrekking tot ons werk toch allemaal onze eigen wensen? Daar is toch niets raars aan? De één wil 's ochtends een uurtje later beginnen want die wil de kinderen naar school brengen, de ander wil op woensdagmiddag vrij hebben voor de kinderen, weer een ander wil niet op vrijdag werken. Als je dat met je werkgever kunt regelen is dat allemaal prima.

Echter TS, je hebt nu zelf voor een werkveld gekozen waarin je ook te maken hebt met openingstijden op zaterdag (en misschien ook wel koopzondag??). Als je dat perse niet wil moet je eens nadenken of dit wel is wat je wil doen. Voor nu zou ik het gewoon bespreken met je werkgever en vragen of 2 zaterdagen per maand ook mogelijk is.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 14:58

Wij hadden een kapsalon en meisjes die BBL deden. Zaterdag hoort er gewoon bij. Wij hadden geen koopavond, maar dat is in veel winkels ook normaal.

Wij hielden rekening met de dag dat iemand naar school moest, maar verder niet. Ik vind het ook een waardeloze instelling en zou daarom al iemand niet aannemen. Als ik dit dan op school zou melden, jouw eisen, zou je daar denk ik ook op aangesproken worden.

Als je doordeweeks wil werken, moet je het in een andere richting gaan zoeken, want in winkels gaat dat niet werken.

Onze zoon van 20 heeft naast HBO, voetbal en sportschool nog 2 horeca baantjes, dus begint vaak later en eindigt ook laat. Soms moet hij iets laten schieten, soms kan hij ruilen. Door zijn instelling werken zijn bazen en collega's mee als hij eens niet kan bijv. Hij komt namelijk altijd een paar uur eerder als het gevraagd wordt en probeert altijd ook voor een ander te ruilen. Dan kom je veel verder qua mentaliteit.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 15:02

Je kan natuurlijk gewoon veagen of je wat zaterdagen vrij geroosterd kan worden.

Maar vrees dat je in de verkeerde branche zit, een kantoorbaan is wel vaak 9-5 ma-vr. Als je in een winkel al 2 dagen achter elkaar vrij krijgt mag je blij zijn met zondag en maandag denk ik..

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 15:04

Goof schreef:
Alja schreef:

?
Ik moet zeggen dat ik TS wel begrijp. Als enige geloof ik.
Maar zeg nou eerlijk, we hebben met betrekking tot ons werk toch allemaal onze eigen wensen? Daar is toch niets raars aan? De één wil 's ochtends een uurtje later beginnen want die wil de kinderen naar school brengen, de ander wil op woensdagmiddag vrij hebben voor de kinderen, weer een ander wil niet op vrijdag werken. Als je dat met je werkgever kunt regelen is dat allemaal prima.

Echter TS, je hebt nu zelf voor een werkveld gekozen waarin je ook te maken hebt met openingstijden op zaterdag (en misschien ook wel koopzondag??). Als je dat perse niet wil moet je eens nadenken of dit wel is wat je wil doen. Voor nu zou ik het gewoon bespreken met je werkgever en vragen of 2 zaterdagen per maand ook mogelijk is.

Klopt, als je dit kunt regelen is het prima. Ik begrijp ook best dat je niet alle zaterdagen wil werken. Wat ik niet begrijp en wat wél raar is, is dat TS er om wil liegen om onder de zaterdagen uit te komen.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-17 15:06

@linnnh, dat wil ik niet. Ik weet ook niet zo goed waar iedereen dat vandaan heeft. :+

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 15:06

Lieshorses schreef:
Denken jullie dat het dom is als ik tegen mijn werkgever zeg dat ik sinds kort op Zaterdag iets heb? (Sport/hobbyclub)

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-17 15:08

Dat was toch een vraag van mij? Ik heb toch nooit gezeg: Ik lieg wel wat tegen mijn werkgever. Ik vroeg me dat oprecht af, omdat er natuurlijk ook mensen zijn die echt een sport/hobby op zaterdagmiddag hebben.

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 15:09

Ik werk ook in een Etos, maar wel in een franchise, en daar zijn we eigenlijk gewoon heel schappelijk en makkelijk. Maar dat komt misschien ook omdat het een franchise is. Voor mij is het een tijdelijke bijbaan voor een jaar maar wij hebben ook diverse BBL'ers lopen.

Bij ons gaat alles in overleg, dus ik zou gewoon vragen/overleggen of je zo min mogelijk zaterdagen kunt werken. Wij hebben ook vaste zaterdagmensen, maar als die bijvoorbeeld een keertje niet kunnen moet daar iemand voor in vallen ja.

Probeer je flexibel op te stellen(!!) doe je uiterste best en dan kom je een heel eind. Als ik je berichten zo lees heb je dus nog niet eens aan je leidinggevende gevraagd of je zo min mogelijk op zaterdag kon? Of begrijp ik dat verkeerd. Begin daar eens mee. :)

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 15:09

Wees blij dat je een baan aangeboden krijgt.
Werk vinden is moeilijk hoor

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 15:23

Lieshorses schreef:
Dat was toch een vraag van mij? Ik heb toch nooit gezeg: Ik lieg wel wat tegen mijn werkgever. Ik vroeg me dat oprecht af, omdat er natuurlijk ook mensen zijn die echt een sport/hobby op zaterdagmiddag hebben.

Je kunt heel bijdehand doen, maar ik denk dat je me best begrijpt.

Wat je éigenlijk schrijft is: Ik vraag me af of het dom is om te liegen tegen mijn werkgever?

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 15:24

linnnh schreef:
Lieshorses schreef:

Je kunt heel bijdehand doen, maar ik denk dat je me best begrijpt.

Wat je éigenlijk schrijft is: Ik vraag me af of het dom is om te liegen tegen mijn werkgever?

Dit dus
Dat is net zoiets als vragen of er drugshonden aanwezig zullen zijn bij een festival.. ja voor je hondenallergie zeker :+

Maar totaal niet doorzichtig hoor.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 15:27

Alja schreef:

Mensen moeten 24/7 beschikbaar zijn tegenwoordig voor in dit geval 24 uur werk. Dat is toch van de zotte. Er zijn gewoon mensen die naast werk andere dingen belangrijk vinden, en of dat nou de wekelijkse sportwedstrijd is of vrijwilligerswerk bij de bejaardensoos maakt geen drol uit.
Heeft imo niks met mentaliteit te maken.

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 15:30

Ben ik de enige die WEL snapt waarom TS niet op zaterdag wilt werken? Niks geks aan hoor, iedereen om je heen heeft weekend en jij moet werken (zo loop je afspraken met vriendinnen die wel vrij hebben bvb ook mis).
Ik dacht namelijk ook dat als je BBL deed, je het weekend vrij was, net zoals de BOL'ers en doordeweeks werk en 1 dag school had.

By the way... bij mijn bijbaan is het kiezen, of de zaterdag of de zondag maar zeker wel 1 dag in het weekend. (Zijn elke zondag open).

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 15:31

Ladygiroc schreef:
Alja schreef:

Mensen moeten 24/7 beschikbaar zijn tegenwoordig voor in dit geval 24 uur werk. Dat is toch van de zotte. Er zijn gewoon mensen die naast werk andere dingen belangrijk vinden, en of dat nou de wekelijkse sportwedstrijd is of vrijwilligerswerk bij de bejaardensoos maakt geen drol uit.
Heeft imo niks met mentaliteit te maken.

Als je in de zorg werkt, weet je inderdaad dat je elk moment van de dag zou kunnen gaan werken. Tenzij je daarvoor speciale afspraken met je werkgever hebt gemaakt in je contract (bijvoorbeeld een vaste woensdag vrij oid).

TS heeft deze afspraken niet gemaakt, en vind t nu gek dat ze op zaterdag moet werken bij een etos :+

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 15:34

Ik vraag me af tot waar wil je verder studeren met je BBL opleiding?

Is het tot filiaalleidster?
Dan moet je er ook al rekening houden dat je wel eens ook op zaterdagen en zondagen zal moeten werken. ;)

annikeee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 15:35

Ik denk dat je voor jouw leeftijd super blij mag zijn met de kans die je krijgt... en zou daar als ik jou was heel blij mee zijn...

RoWi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 15:38

Een Etos is elke zaterdag open, dat is een vast gegeven. Je kunt er dus vanuit gaan dat je wel eens op een zaterdag wordt ingeroosterd. Ik neem namelijk aan dat dat gelijkmatig wordt verdeeld over de verschillende medewerkers in de winkel, dat is wel zo eerlijk :)

Ik zou in overleg gaan met je leidinggevende. Je zou bijvoorbeeld kunnen afspreken dat je maximaal 1 of 2 zaterdagen/weekenden per maand werkt o.i.d. In overleg is er altijd wel wat mogelijk, blijf communiceren met je werkgever!

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 15:39

Hi TS, ik denk dat veel mensen over deze quote vallen:

Lieshorses schreef:
Denken jullie dat het dom is als ik tegen mijn werkgever zeg dat ik sinds kort op Zaterdag iets heb? (Sport/hobbyclub)

Die komt op mij ook over als: ik heb nu niks, maar wil niet op zaterdag werken, dus dan verzin ik maar iets van een sport/hobby zodat ik een excuus heb niet op zaterdag te kunnen werken.

Ik denk dat in het winkel-leven je er vanuit moet gaat soms inderdaad ook op zaterdag te werken. Zeker omdat bbl je toch ook voorbereid op het 'echte werk' en je dus alle mogelijke situaties voorgeschoteld moet krijgen: zo ook weekendwerk (als dat bij je (toekomstige) functie kan horen).
Maar als je het echt zo'n probleem vindt: ga er over in gesprek met je werkgever. Op pagina 1 werden al hele goede suggesties gegeven hoe 'neutraal' zon gesprek aan te gaan. Denk niet dat er iets anders op zit. Nee heb je, ja kan je krijgen.. Alleen kan je ook een doei krijgen als je er te veel een probleem van maakt :Y)

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 15:39

Op zaterdag werken is in winkels echt heel normaal. Ik deed een aantal jaren geleden bbl in een supermarkt, daar hoefde ik niet op zaterdag omdat er dan een weekendhulpen ploeg was. Maar dat is in een winkel meer luxe dan norm.

Ik zou er rekening mee houden dat je bijvoorbeeld toch om de week in het weekend moet werken.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 15:40

Ladygiroc.
Dat is echt niet alleen tegenwoordig.
Bij partime werk was het vroeger ook echt niet zo dat je vaste dagen vrij was als het werk wel doorging op andere dagen.

Wil je een 9-5 job kom je bij kantoren uit. Maar geen winkel, geen horeca, geen dieren, geen zorg.
Er blijft echt niet zoveel over.