Hoe sterk sta ik juridisch?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 11:23

Ik denk dat vanaf onze kant er weinig over te zeggen valt zonder het gehele contract gezien te hebben.

Ts, gaat je begeleider vanuit school nu enkel meer geld proberen te regelen of ook je uren aanpassen?

Ik ben het met aantal anderen eens, als je geen 40 uur kan werken bij het krijgen van een stage vergoeding maar wel bij het krijgen van minimum loon vind ik dat erg vreemd.

Als je stagebegeleider nu eerst gaat regelen dat je minimum loon krijgt en jij daarna zelf gaat melden dat je geen 5 maar 3 dagen wilt werken laat je waarschijnlijk een erg naar gevoel achter bij je stagebedrijf waar je mogelijk later last van kan hebben als referentie.

Je moet zelf afwegen wat je het belangrijkste vindt.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 11:23

Anoniem schreef:
bruintje123 schreef:
Hoe ga je dadelijk 40 uur werken dan?
Misschien nog wat bijscholing erbij. Je hobby je huishouden.

Jij bent zeker nooit jong geweest.. >;)
Voor het eerst in je leven 40 uur per week gaan werken is best pittig. Daar heb je echt een aantal maanden voor nodig om aan te wennen. Zeker wanneer je ook nog aan het leren bent. Dat kost veel energie...
Dat huishouden, hobby's, kinderen etc. dat leer je daarna wel weer combineren wanneer werken een gewoonte is geworden.

Nee ik ben niet jong geweest _O- werkte wel als 16 jarige ruim fulltime.
Gewoon als baan, niet een maandje.

Ik zal nergens beweren dat het niet pittig is, maar daar gaan we allemaal toch doorheen?
Dus waarom ts niet voor een maandje?

Ik krijg net als enkele andere het idee als het betaald was geweest er geen vermoeidheid was geweest.
Nu baalt ze van haar verlenging.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 11:26

bruintje123 schreef:
Hoe ga je dadelijk 40 uur werken dan?
Misschien nog wat bijscholing erbij. Je hobby je huishouden.

Ben je verplicht 40-uur te werken dan? Ik heb dat nog nooit gedaan, gewoon omdat ik daar geen zin in had en 32 uur genoeg vond :7

TS; ik denk dat je dit moet zien als een leermoment. Over geld en je werkdagen heb je het voor je een contract tekent, daar kan je niet later weer op terugkomen.

Qua verzekeringen; bij ons is elke leerling/stagiair die ook maar 1 dag meeloopt verzekerd via ons. Daarvoor teken je het stagecontract. Heeft niks te maken met wel of geen minimumloon bij mijn weten.

Ik zou overigens ook niet gratis langer blijven bij een stagebedrijf, maar dat moet je dan tijdig bespreken. Niet als alle afspraken al vastliggen in het contract.

bruintje123

Re: Hoe sterk sta ik juridisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 11:28

Nee dat hoeft niet.
Maar ik heb wel werkgevers gehad dat je dan niet aan de bak kon.
Jammer als het wel een baan is die je erg graag zou gaan doen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 11:32

Ik solliciteer niet op die banen denk ik :') Maar het ligt ook aan de sector. Bij ons is parttime werken heel gewoon, bijna niemand werkt 40uur.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 11:33

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 11:34

ik snap zoiets ook niet en idd,prachtige zet naar later toe....
als je gaat solliciteren en je toekomstige baas belt je stageplek....veel kans dat je de job niet krijgt door zoiets.

TS is nog niet afgestudeerd,dus waarom zou ze niet wat extra's meenemen om extra ervaring te krijgen?
moet je daarom altijd perse loon krijgen?

TS heeft uieindelijk ZELF getekend voor de contract en een dag voor het start gaat ze steigeren en is ze oververmoeid.....maar als ze loon zou krijgen,werkt ze wel?
hoe scheef en oncorrect is dit?

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 11:36

Hoezo stopt de verzekering? Vaak zat mee gemaakt dat iemand in een schoolvakantie gewoon een school stage liep. Je blijft ingeschreven staan bij een school totdat je diploma is behaald. Anders zou je in de zomervakantie ook geen stufi krijgen! Daarnaast mag je heel blij zijn dat je überhaupt een vergoeding krijgt! In al mijn jaren stage, heb ik geen ene cent vergoeding gehad. Maar je doet het toch voor jezelf? Zijn de evenementen niet de eindbeoordeling van je stage?
En over de vermoeidheid,
Ik liep stage van 8 tot 6, moest 2x 40 minuten fietsen per dag, snel avondeten en daarna nog een eigen paard rijden. In de weekenden was ik druk met het de opdrachten uitwerken. Ik werkte dus 7 dagen per week. Paar maanden voor deze stage m'n enkel gebroken, en als kerst op de taart, m'n klasgenoot met wie ik samen werkte, hielp niet mee op stage, waardoor ik dubbel werk had. Kreeg er niets voor betaald, ja een goed cijfer voor stage en opdrachten.
Laatst bijgewerkt door mvdende op 13-07-17 11:38, in het totaal 1 keer bewerkt

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 11:38

En niet te vergeten dat het een betaalde stage is, dus ze wordt er zowiezo voor betaald.

AlphaDaemon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 11:41

Ik denk dat bedrijven soms ook niet helemaal puur en eerlijk zijn hoor. Misschien doen ze het niet altijd expres, maar ze houden zich zelf soms ook niet netjes aan de regels. Vroeger heb ik in een bakkerij gewerkt en in het contract stond dat het loon conform CAO was. Dat heb ik getekend. Ik stond daar ook tijdens de koopavond en ik kwam er later pas achter dat ik dan eigenlijk volgens het CAO een toeslag had moeten krijgen (wegens na een bepaald tijdstip werken). Zelfs met toeslag was mijn loon als 16-jarige dan nog steeds een mug voor het grote bakkersbedrijf met veel filialen. Ik vind het niet netjes van een groot bedrijf om zo van de onwetendheid van een jong meisje gebruik te maken. Ja, ik had misschien beter moeten lezen, ja ik had misschien alles 10 keer beter moeten controleren, maar soms lopen dingen even wazig of verandert er even iets en bedenk je niet direct dat andere dingen dan ook moeten wijzigen. Het werken na dat tijdstip ben ik ook niet direct gaan doen (toen ik het contract tekende), maar een beetje ingerold na een tijdje.

En uit de opmerkingen van TS haal ik dat ze na het tekenen van het contract echt wel al eerder heeft gevraagd of de voorwaarden niet toch nog iets veranderd konden worden. Op deze verzoeken kreeg ze (van wat ik uit de tekst haal) steeds vrij kort / vaag antwoord. Is het dan netjes van zo'n bedrijf om een keertje toch rond de tafel te gaan zodat TS ook tevreden is. Misschien een compromis, misschien een goede uitleg, even een momentje van: Goh, ik snap je probleem, maar...

Dat een (net afgestudeerde) student maar altijd blij moet zijn om ergens gratis te mogen "leren" vind ik overigens onzin. De ene stage is de andere niet, maar op sommige plekken draai je echt al vrij snel gewoon mee alsof je gewoon werknemer bent. Ik vind dat er vaak alleen maar wordt gekeken naar wat het het bedrijf kost om een stagiair of student aan te nemen en niet naar wat het ze opbrengt naast extra begeleiding.

TS, ik zou inderdaad wel proberen ervoor te zorgen dat je gewoon 3 dagen kan werken ipv 5 (of desnoods wel een keer 5 als je het niet af hebt kunnen krijgen) en laat de vergoeding dan voor wat die is. Ik denk inderdaad wel dat je er mee riskeert dat je je goede naam kwijt raakt en dat zou zonde zijn. Misschien kan je het ook meer brengen op de tour van: Joh, ik ben nu inmiddels zo bekend met het werk en ga zo snel, kan ik niet gewoon een dag eerder naar huis als ik alles af heb? Als ze dan zeggen dat je gewoon meer werk krijgt, kan je altijd kijken of dat geen reden is om het contract te herzien.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 11:41

cobiie schreef:
Ik denk dat vanaf onze kant er weinig over te zeggen valt zonder het gehele contract gezien te hebben.

Ts, gaat je begeleider vanuit school nu enkel meer geld proberen te regelen of ook je uren aanpassen?

Ik ben het met aantal anderen eens, als je geen 40 uur kan werken bij het krijgen van een stage vergoeding maar wel bij het krijgen van minimum loon vind ik dat erg vreemd.

Als je stagebegeleider nu eerst gaat regelen dat je minimum loon krijgt en jij daarna zelf gaat melden dat je geen 5 maar 3 dagen wilt werken laat je waarschijnlijk een erg naar gevoel achter bij je stagebedrijf waar je mogelijk later last van kan hebben als referentie.

Je moet zelf afwegen wat je het belangrijkste vindt.

Dit dus.

Zie het als een mooie kans voor later, misschien krijg je na het behalen van je diploma
bij je stagebedrijf wel een baan aangeboden als je goed je best doet en inzet laat zien. :)
Iig een hele goede referentie bij de andere bedrijven waar je later gaat solliciteren.

Zet je door wat je nu van plan bent, kan je een goede referentie en kansen voor de toekomst op je buik schrijven :7

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 11:47

Ik denk dat TS heel erg goed moet nadenken over de gevolgen die haar acties voor de toekomst kunnen hebben.

Je stagebedrijf gaat je dit niet in dank afnemen. Zeker niet als je inderdaad wel ineens kunt werken als je betaald krijgt, maar als je alleen de vergoeding krijgt ineens oververmoeid bent.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 11:49

AlphaDaemon schreef:
<KNIP>

Dat een (net afgestudeerde) student maar altijd blij moet zijn om ergens gratis te mogen "leren" vind ik overigens onzin. De ene stage is de andere niet, maar op sommige plekken draai je echt al vrij snel gewoon mee alsof je gewoon werknemer bent.
<KNIP>

En los daarvan, lang niet iedereen kan het zich permitteren om (bijna) gratis door te mogen 'leren'.
Er zijn er ook genoeg die hun collegegeld bij elkaar moeten of willen werken.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 11:54

Maar als je het geld in de vakantie nodig hebt teken je geen stage contract.
Dan zeg je al direct bedankt voor het aanbod maar helaas kan ik het niet aannemen omdat ik geld moet verdienen in de vakantie.

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 12:11

Cowboy55 schreef:
Misschien geen chantage of oneerlijkheid, maar dan toch minstens onhandigheid.
Feit: de stage eindigt formeel vandaag of morgen;
Feit: de ongevallenverzekering eindigt met het eind van de stage;
Feit: de OV regeling eindigt vandaag of morgen want einde stage/schooljaar.

Conclusie: na morgen is er geen sprake meer van stage in relatie tot de schoolactiviteiten. Wellicht is er sprake van vrijwilligerswerk. Dat kan, maar dan moet je dat als zodanig vastleggen. Wellicht is er sprake van betaald werk. Dat kan, maar dan moet je dat vastleggen. Het is in elk geval geen stage meer. Het bedrijf maakt zichzelf nu kwetsbaar voor claims achteraf. Dat is niet handig.

Daar dient het bedrijf dan wel een vrijwilligersverzekering voor te hebben, voor als er iets gebeurt. En dit dient dan ook in de overeenkomst vermeld te staan dat de periode vanaf 14 juli niet onder stage valt maar onder vrijwilligerswerk en ze daar onkostenvergoeding voor krijgt.

Niet slim geweest dus TS maar een goede leer voor volgende keer. Altijd navragen bij school of dat kan en bij het bedrijf over financiele kwestie. En anders altijd gewoon tot einde stageperiode tekenen en dan later aandragen dat je wellicht langer door wilt werken, dan kun je altijd dan nog een contractje voor krijgen en ze weten dan ook al wel wat ze aan je hebben.

Toothless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-17 12:41

Ik ga proberen om op iedereen te reageren :)

@bulck
Als je mijn hele topic had gelezen had je misschien gezien dat ik al bij een dokter ben geweest en deze gezegd heeft dat ik het rustiger aan moet doen :)
'Op m'n bek gaan' hoort er inderdaad bij! Dit is dan ook een goed leermoment voor mij :)

@tengeltje11

Waarom zou ik niet netjes aan mogen geven dat ik simpelweg 'op' ben? Ik weiger om over m'n eigen toeren te gaan en straks in te storten. En inderdaad ik heb zelf voor het contract getekend! Dit omdat ik in februari ervan overtuigd was dat ik in al mijn positiviteit dit zou gaan doen :) Ik had vertrouwen in mezelf maar ik moet naar mezelf luisteren en op dit moment geeft mijn lichaam aan dat het genoeg is. Het ging mij dan ook om de ervaring en niet om het geld. Maar puur om de vermoeidheid die mij in de weg zit in combinatie met hoofdpijn.

@mvdende
Dit is wat mijn school mij verteld heeft, ik weet niet precies hoe dat zit maar ik mag mijn leraar wel geloven toch? Hij is degene die zich erin verdiept heeft :) Ik heb in mijn eerste stage ook geen vergoeding gehad en daar heb ik het ook prima op gedaan. De evenementen behoren uberhaupt niet tot mijn stage omdat mijn stage morgen officieel stopt. Ik heb mijn leraar gevraagd of ik mijn verslag later aan mag vullen zodat ik de evenementen erbij kan doen, maar dit mocht helaas niet. Over de vermoeidheid: gelukkig is ieder mens anders en als jij het wel aan had gekund hoeft niet te betekenen dat ik dat ook moet kunnen. Ik hou me graag aan mijn eigen grenzen. :)

@verootjoo
Ik zie dit zeker als een leermoment! Misschien niet een van de leukste maar ik zit niet voor niks op stage en helaas komen dit soort dingen er ook bij kijken soms dus neem ik het mee voor de volgende keer!

@bruintje123
Ik loop al zeker een maand met vermoeidheid. Zelfs op doktersadvies moet ik het rustiger aan gaan doen. En als iedereen er zogenaamd doorheen moet betekend dat niet dat ik dat ook zou moeten, zoals hierboven gezegd: ik geef graag mijn eigen grenzen aan en hou ze zo omdat ik eerder over grenzen van mezelf ben gegaan en ik ben er toen alleen maar ongelukkiger uit gekomen helaas.

@cobiie
Mijn begeleider heeft met het bedrijf gesproken en ze snappen dat als ik vermoeid ben ik moet stoppen. Voor minimum loon had ik het denk ik zelfs niet gedaan omdat m'n lichaam het simpelweg niet aankan en ik wil uitgerust zijn voor mijn examenjaar :)

@cowboy55
Van claims oid ben ik me niet bewust, voor de rest: dankjewel voor je opheldering :)

@dromertje2
Je ziet mij nergens neerzetten dat ik het te weinig vind, ik vraag alleen naar opties in dit topic omdat ik wilde weten hoe ik in mijn recht stond of niet.

@xMereltje
Ik denk niet dat ze misbruik van mij willen maken hoor! Want volgens mij gaat het er bij hun altijd zo aan toe; dat stagiaires tot en met augustus blijven.

Voor de rest: Ik heb net even gezeten met mijn bedrijf en we zijn gezamenlijk tot een oplossing gekomen dus het is opgelost! Wel wil ik de mensen in dit topic bedanken voor hun reacties en feedback/opmerkingen!

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 12:47

En hoe is het opgelost? Ga je werken?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 12:47

Fijn dat je tot een oplossing gekomen bent. :)

Toothless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-17 12:59

dromertje2 schreef:
En hoe is het opgelost? Ga je werken?

We zijn tot de oplossing gekomen dat ik stop. Ze zeiden dat het qua werktijd nog veel meer gaat worden en als ik nu al 'moe' ben dat voor beide partijen niet gunstig is omdat ze vorig jaar bijvoorbeeld weleens tot half 2 's nachts door hebben moeten werken. We gaan het morgen gezellig afsluiten en dan is het klaar.

We hebben wel de afspraak gemaakt dat mocht er een nood situatie zijn dat ik wel aanspreekbaar ben om bijvoorbeeld te vertellen waar wat staat in het archief e.d.

Het bedrijf is met de oplossing gekomen en ik vond het fijn voor beide partijen en we zijn er ook allemaal mee ingestemd. :)

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 12:59

nontie schreef:
Cowboy55 schreef:
Misschien geen chantage of oneerlijkheid, maar dan toch minstens onhandigheid.
Feit: de stage eindigt formeel vandaag of morgen;
Feit: de ongevallenverzekering eindigt met het eind van de stage;
Feit: de OV regeling eindigt vandaag of morgen want einde stage/schooljaar.

Conclusie: na morgen is er geen sprake meer van stage in relatie tot de schoolactiviteiten. Wellicht is er sprake van vrijwilligerswerk. Dat kan, maar dan moet je dat als zodanig vastleggen. Wellicht is er sprake van betaald werk. Dat kan, maar dan moet je dat vastleggen. Het is in elk geval geen stage meer. Het bedrijf maakt zichzelf nu kwetsbaar voor claims achteraf. Dat is niet handig.

Daar dient het bedrijf dan wel een vrijwilligersverzekering voor te hebben, voor als er iets gebeurt. En dit dient dan ook in de overeenkomst vermeld te staan dat de periode vanaf 14 juli niet onder stage valt maar onder vrijwilligerswerk en ze daar onkostenvergoeding voor krijgt.

<KNIP>

Precies! +:)+

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 13:08

bruintje123 schreef:
Maar als je het geld in de vakantie nodig hebt teken je geen stage contract.
Dan zeg je al direct bedankt voor het aanbod maar helaas kan ik het niet aannemen omdat ik geld moet verdienen in de vakantie.

En dat brengt ons tot de vraag of TS wist dan wel had kunnen weten dat ze na de officiele stageperiode qua betaling als stagiair verder zou gaan of als betaalde kracht. Als P&O-er van dat bedrijf zouden bij mij alarmbellen gaan rinkelen want als bedrijf loop ik dan risico ingeval er een financiele claim wordt ingediend.

Even puur theoretisch als niet bestaande advocaat van TS: gemeen bedrijf laat arm 19 jaar meisje na haar stage betaald werk doen maar schuift het onder 'verlengde stage' terwijl de officieel bekende en erkende einddatum van de stage allang verstreken was om geld te besparen over de rug van het eerder genoemde arme meisje. Reken maar dat ik me zorgen zou maken als P&O-er van dat bedrijf.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 13:11

Maar dat arme meisje is geen 13, maar een volwassene die ook haar contract kan lezen voor ze er en handtekening onder krabbelt.
En dan kan zien of ze betaald werd of niet. Of bij twijfel voordat ze krabbelt even de school er naar laat kijken.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 13:13

Cowboy, stage lopen bij een bedrijf mag ook zonder dat er een school/opleiding bij betrokken is. Ts heeft haar opleidjng nog niet afgemaakt, dus kan mogelijk goed te beargumenteren zijn dat ts geen volwaardige medewerker is.

Ts, goed dat dit nu geregeld is, probeer in het vervolg dit soort dingen zelf te regelen. Het staat wat knullig dat een stage begeleider moet aangeven aan het bedrijf dat je er eigenlijk niet meer wilt werken de resterende 6 weken. :o Zeker 2 dagen voor de start van die 6 weken.

Toothless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-17 13:17

cobiie schreef:
Ts, goed dat dit nu geregeld is, probeer in het vervolg dit soort dingen zelf te regelen. Het staat wat knullig dat een stage begeleider moet aangeven aan het bedrijf dat je er eigenlijk niet meer wilt werken de resterende 6 weken. :o Zeker 2 dagen voor de start van die 6 weken.

Staat zeker niet knullig, bedrijf is ervan op de hoogte dat ik bij de dokter loop voor m'n problemen e.d. alleen heb ik zelf de stap nooit durven zetten om er iets van durven te zeggen tegen hun omdat ik wel heel graag door had willen werken maar m'n motortje gewoon op is :)

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 13:17

bruintje123 schreef:
Maar dat arme meisje is geen 13, maar een volwassene die ook haar contract kan lezen voor ze er en handtekening onder krabbelt.
En dan kan zien of ze betaald werd of niet. Of bij twijfel voordat ze krabbelt even de school er naar laat kijken.

Natuurlijk....maar met een beetje handige 'spin' en in de wetenschap dat een rechter in dit soort zaken wat meer aan de kant van de zwakkere partij staat *kan* de afloop wel eens verrassend zijn. En in mijn vak HAAT ik 'verrassend'.