Baby op komst: hoeveel blijven werken?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 20:53

Ik was tijdens mijn zwangerschap van plan om gewoon fulltime te blijven werken. Zeker ook omdat ik 4 x9 werkte. Maar het liep toch anders.

Ik werd er doodongelukkig van dat ik hem zoveel weg moest brengen. Om die reden hebben we het anders aangepakt. Ik ben 28 uur gaan werken,3,5 dag.

En mijn vriend is ook een dag minder gaan werken, vier dagen. En ja, die heeft nog steeds even veel zaken, dus hij werkt veel in de weekenden extra.

Onze aap is dan ook 1 dag op de opvang, 1,5 dag bij opa en oma. De rest is er dus een van ons thuis.

Nu hebben wij de luxe dat wij dit kunnen veroorloven, dat snap ik ook. Maar ik zou niet anders meer willen.

Waar ik mezelf vooral in tegen kwam was de reistijd. Voorheen vond ik dit nooit een probleem (werken beide 80 km verderop). Nu vreet ik mezelf op in de auto omdat ik het zo zonde vind dat ik door die reistijd gewoon 2-2,5 uur minder bij hem kan zijn.

EedihcrO

Re: Baby op komst: hoeveel blijven werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 21:48

Wat een verschillen lees je hier. En overal valt wat voor te zeggen.

Ik wil na de geboorte ook maximaal 3,5 dag werken. Liefst gewoon 3. Ml heeft hier ook een functie waarbijmhij niet minder kan dan 40 uur. Maar op een enkel incidentje na is hij wel elke dag lekker op tijd thuis. Das wel fijn. Overwerken hoeft echt zelden.
Momenteel zit ik werkloos thuis, dus tot ik werk heb gevonden gaat de kleine nergens naar toe. En daarna hopelijk 2 dagen opvang en 1 dag mijn ouders. Die vinden het helemaal fantastisch. Ml zijn ouders gaat dan helaas weer niet, want zijn moeder is niet meer mobiel na 2 beroertes. Erg genoeg, dus daar moeten we gewoon wat vaker langs, zodat ze er wel van kunnen genieten.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 21:50

En voor wat het waard is, mijn ouders werkten vroeger heel veel en ik vond het heerlijk. Want ik had een hele leuke oppas waar ik net zoveel Kelly Family videos keek als ik wilde en ze had een hond die ik uit mocht laten.

PK_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 22:28

Tink89 schreef:
Ik ben nog niet zwanger, maar hier is het plan om 3 dagen vanuit kantoor te werken (hele dagen weg) en 2 halve vanuit thuis: 32 uur dus. Man heeft z'n eigen bedrijf en is druk, maar flexibel. Van de drie dagen die ik er niet ben, zou hij er sowieso eentje helemaal opvangen en gaat de kleine één dag naar mijn schoonouders of komen de schoonouders (zeker in het begin) bij ons in huis. Wrs hebben we dan maar 1 dag opvang nodig.

Zo gaan wij het ook doen :j

Alleen geen oppas van schoonouders maar vanuit mijn familie.
Mijn verlof zit er volgende week op, dus ben heel benieuwd hoe we het zullen ervaren.
Ze heeft vorige week al mogen wennen op de opvang en heb daar gelukkig een heel goed gevoel bij.

Hoeveel van jullie hebben naast werk en jong kindje ook nog een (eigen) paard? Of ga ik nu teveel offtopic?
Het lukt mij nu net om 3 a 4 dagen per week even naar mijn pony te gaan maar straks hebben we natuurlijk weer een heel ander ritme waar we weer even een weg in moeten vinden...

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 22:41

Ik rijd niet meer, paard staat nu bij mijn broer. Maar mijn man gaat op rijles, zodat we een nieuw paard samen kunnen doen. Als ik het alleen zou doen zou ik goed moeten plannen en daar ligt mijn talent niet.

Annikab

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 22:44

Ik heb 1 paard in de opfok en m'n merrie staat met veulen bij een vriendin. Ik zou niet weten hoe ik de dagelijkse zorg zou moeten combineren met m'n gezin, werk etc. Maar verkopen gaat me ook te ver...

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 22:46

Mijn paard is met pensioen en zal binnenkort ook ingeslapen worden, dus ik ga sowieso nog maar twee keer per week om te knuffelen.

Heel veel vaker zou wel lastig worden, het is alleen al ruim een half uur rijden. Dan zou ik hem dichterbij moeten zetten.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 22:58

Ik ben gestopt met paarden na de geboorte. Geen tijd meer voor :)

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 23:02

Toen mijn zoontje 9 maanden was weer een baan gevonden,25 uur per week.
Na de geboorte van mijn dochtertje ben ik 20 uur gaan werken.
Straks na de geboorte van de derde neem ik ouderschapsverlof op, twee kinderen bij de gastouder kost sowieso meer dan wat ik dan verdien :')
Dus ik blijf thuis tot de jongste straks ook naar school gaat (3 jaar in Frankrijk).

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 23:43

Ik had 2 paarden in volpension, 1 is helaas gestorven en nu heb ik er een nieuwe jaarling bij.
Ik rij ongeveer 4x per week.
Gewoon savonds als kind op bed ligt.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 23:50

_lautje_ schreef:
Wat ik wel echt jammer vindt is dat financieel gezien het vaak niet loont om als vrouw te blijven werken en kinderen al die dagen naar de opvang te brengen.

In principe gaat het geld wat ik inbreng linea recta naar de opvang. Dus ik werk vooral omdat ik het belangrijk vindt voor mijzelf. Even lekker nadenken en wat anders dan V-tech liedjes op repeat :D

P

Euh... Je hebt toch SAMEN kinderen? Dus dan zijn de opvangkosten toch ook voor jullie SAMEN?

Verder hebben wij de opvangkosten altijd gezien als een investering in onze carrières.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 05:45

xGoldenHero schreef:
Misschien is 3,5 dag wat voor je? Ik ben ook zwanger, van de eerste. Ik ga over 6 weken met 'verlof'. Ik ben dan 34 weken. Ik heb een eigen bedrijf waar ik ongeveer een 50 a 60 uur in de week in stop. als ik met verlof ga zal ik alleen smorgens van 9 tot 12 administratie doen ipv ook nog mee werken in het bedrijf.
Mijn man is iedere dag van 05.00 tot 18.30 aan het werk. Zodra ik weer wat kan na de bevalling zal ik vanuit huis administratie doen en de baby blijft ook thuis of bij opa en oma. En de bedoeling is om dan 5 dagen alleen de ochtend te gaan werken vanuit huis en het meewerken laat ik even voor wat het is.
Maar misschien heb ik makkelijk praten? Als ik iets later wil beginnen dan doe ik dat. Maar moet wel een heel bedrijf draaiende houden ook al ben ik met verlof of net bevallen, álles moet geregeld worden.

Hier nog iemand die een eigen bedrijf had en nog met weeen zat te werken....

Ik wil je echt aanraden om te zorgen dat je de eerste 2 weken na de bevalling echt vrij neemt. Ik weet dat dat ontzettend lastig is maar ik zat op m'n kraambed contracten door te nemen en nu achteraf gezien heeft dat die eerste week toch flink beïnvloed en had ik toch liever gewoon lekker even een week of twee bijgekomen en genoten zonder dat er nog 20 andere dingen door mijn hoofd spookten.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 06:24

Marie111 schreef:
_lautje_ schreef:
Wat ik wel echt jammer vindt is dat financieel gezien het vaak niet loont om als vrouw te blijven werken en kinderen al die dagen naar de opvang te brengen.

In principe gaat het geld wat ik inbreng linea recta naar de opvang. Dus ik werk vooral omdat ik het belangrijk vindt voor mijzelf. Even lekker nadenken en wat anders dan V-tech liedjes op repeat :D

P

Euh... Je hebt toch SAMEN kinderen? Dus dan zijn de opvangkosten toch ook voor jullie SAMEN?

Verder hebben wij de opvangkosten altijd gezien als een investering in onze carrières.

Ik heb het over het relatieve deel....
Het deel wat van mijn kant afkomt is ongeveer hetzelfde als wat er naar de opvang gaat.
En ja wij hebben samen een kind, maar naar verhouding betaald mijn salaris de opvang voor de uren dat ik werk :)

Ik heb nog een paard en rijdt iedere dag en nog op een redelijk niveau eventing ook. Wat ingoudt wekelijks galoptraining/dressuurles/springles, wedstrijden van meerdere dagen, wekelijks concours.

Hier nooit problemen gehad met combineren. Kind gaat gewoon mee en zorgde dat ik er was (toen ze zo klein was) als ze slaap had. Ging ze lekker slapen in de wandelwagen naast/in de bak en kon ik rijden. Heb denk ik 3x moeten stoppen omdat het niet ging.

Nu zorg ik dat mijn telefoon zo hangt dat ze schermpje ziet met Nijntje filmpjes als ik rijdt :Y)

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 06:48

Toen mijn oudste geboren werd ben ik gestopt met werken. Mijn man heeft ook een eigen bedrijf en is daar erg druk mee. Financieel kon het maar wij moesten wel dingen laten.

Inmiddels hebben wij 3 kinderen en toen de jongste 6 was ben ik weer gaan werken. Ik werk nu 20 uur en vind dit goed te combineren.

De jaren dat ik niet heb gewerkt, zo'n 13 jaar, en ik mij volledig op mn gezin heb kunnen richten zijn onbetaalbaar. Vooral nu ik werk ben ik nog dankbaarder dat ik thuis kom blijven.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 08:14

_lautje_ schreef:
Het deel wat van mijn kant afkomt is ongeveer hetzelfde als wat er naar de opvang gaat.
En ja wij hebben samen een kind, maar naar verhouding betaald mijn salaris de opvang voor de uren dat ik werk :)

Ik heb nog een paard en rijdt iedere dag en nog op een redelijk niveau eventing ook. Wat ingoudt wekelijks galoptraining/dressuurles/springles, wedstrijden van meerdere dagen, wekelijks concours.

Hier nooit problemen gehad met combineren. Kind gaat gewoon mee en zorgde dat ik er was (toen ze zo klein was) als ze slaap had. Ging ze lekker slapen in de wandelwagen naast/in de bak en kon ik rijden. Heb denk ik 3x moeten stoppen omdat het niet ging.

Nu zorg ik dat mijn telefoon zo hangt dat ze schermpje ziet met Nijntje filmpjes als ik rijdt :Y)

Ik vraag me echt af of je dan zo'n astronomisch bedrag aan opvangkosten betaald, want dat je salaris linea recta naar de opvang gaat, kan echt niet het geval zijn. Hoe hoog jullie inkomen ook mag zijn, je krijgt ook altijd nog ca. 1/3e deel van je kosten als toeslag weer terug. Kinderopvang kost toch nooit meer dan 8 euro per uur mag ik hopen, waar je dan dus ook nog ongeveer 2,50 van terug krijgt. Dan kloppen of jouw berekeningen niet, of je verdient zo ongeveer onder het minimumloon en ik geloof toch niet dat dat het geval is.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 08:54

miccamaaike schreef:
_lautje_ schreef:

Ik vraag me echt af of je dan zo'n astronomisch bedrag aan opvangkosten betaald, want dat je salaris linea recta naar de opvang gaat, kan echt niet het geval zijn. Hoe hoog jullie inkomen ook mag zijn, je krijgt ook altijd nog ca. 1/3e deel van je kosten als toeslag weer terug. Kinderopvang kost toch nooit meer dan 8 euro per uur mag ik hopen, waar je dan dus ook nog ongeveer 2,50 van terug krijgt. Dan kloppen of jouw berekeningen niet, of je verdient zo ongeveer onder het minimumloon en ik geloof toch niet dat dat het geval is.

Je vergeet in je berekening dat je inclusief halen, brengen en reistijd al snel 1,5 keer zo veel opvanguren nodig hebt als je werkuren kunt maken. En dan heb ik onbetaalde middagpauze die wel verplicht is, nog niet meegeteld.

Ik heb van de week de proefberekening voor kinderopvangtoeslag zitten invullen en fulltime opvang (4 hele dagen) op basis van onze huidige inkomens kost slechts € 150 per maand na aftrek van de toeslag, maar mijn man heeft dan ook zo goed als geen inkomen uit zijn eigen bedrijf. Hij werkt wel heel veel uren, maar verdient amper. Wrs is het inclusief halen en brengen enzo goedkoper als we geen zakelijke kosten meer maken, het bedrijf opdoeken en die paar duizend euro per jaar die het oplevert maar gewoon laten zitten.

Maar wij gaan uiteindelijk voor 1 dag schoonouders, 1 dag opvang, 1 papadag en 2 mamawerkteenhalvedagvanuithuisdagen waarschijnlijk. Ook als manlief een fijne betaalde baan vindt, doen we het zo.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 08:57

Ligt er ook aan wat je veel of weinig overhouden vindt natuurlijk ;)

Houden geloof ik 500,- netto over van mijn salaris. Net genoeg om mijn paard te stallen.
Als we een tweede krijgen is het echt minimaal wat overblijft.

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 08:59

Tink89 schreef:
Je vergeet in je berekening dat je inclusief halen, brengen en reistijd al snel 1,5 keer zo veel opvanguren nodig hebt als je werkuren kunt maken. En dan heb ik onbetaalde middagpauze die wel verplicht is, nog niet meegeteld.

Ik heb van de week de proefberekening voor kinderopvangtoeslag zitten invullen en fulltime opvang (4 hele dagen) op basis van onze huidige inkomens kost slechts € 150 per maand na aftrek van de toeslag, maar mijn man heeft dan ook zo goed als geen inkomen uit zijn eigen bedrijf. Hij werkt wel heel veel uren, maar verdient amper. Wrs is het inclusief halen en brengen enzo goedkoper als we geen zakelijke kosten meer maken, het bedrijf opdoeken en die paar duizend euro per jaar die het oplevert maar gewoon laten zitten.

Maar wij gaan uiteindelijk voor 1 dag schoonouders, 1 dag opvang, 1 papadag en 2 mamawerkteenhalvedagvanuithuisdagen waarschijnlijk. Ook als manlief een fijne betaalde baan vindt, doen we het zo.

4 hele dagen opvang voor netto 150 per maand?? Dat is echt niet veel!

Ik ben heel blij dat onze kinderen 1 dag naar schoonmoeder gaan en 2 dagen opvang. Meer dagen opvang is gewoon zo ontzettend veel geld.

Nele80

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 09:04

Toen wij nog 2 kindjes quasi voltijds in de opvang hadden betaalden wij rond de € 500 per maand aan de opvang. Achteraf krijgen we dmv de afrekening van de belastingen daar wel een deel van terug.
Toen werd ik ontslagen en kreeg ik een werkloosheidsuitkering. Als ik bij deze uitkering € 500 bij telde dan was het voor mij amper de moeite om nog te gaan werken. Deze uitkering wordt wel na 6, 9 en 12 maanden serieus afgebouwd. Dus dan wordt het verschil met gewoon loon weer groter.
Ik heb er dan toch voor gekozen om even werkloos te blijven. Nu alle 3 de kindjes naar school gaan (en de opvang kosten minder geworden zijn) ben ik terug beginnen werken.
Iedereen moet natuurlijk zelf de afweging maken. Ik was heel gelukkig thuis zonder werk, maar voor anderen zou dit dan weer niet lukken.
Heel eerlijk ik denk dat het voor baby'tjes niet zoveel uitmaakt, eenmaal ze gewoon zijn om bv naar de opvang te gaan dan vinden ze dat ook fijn. Peuters en kleuters daarentegen hebben daar al meer een eigen mening in.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 09:06

Hier 4 dagen werken en 4 paarden aan huis.
En ja dat is zwaar. Ik rij 1 paard zo'n 3 tot 4 keer per week.

Mijn dagen beginnen vroeg vooral omdat de oppas opa en oma 30 min rijden is.

Ik sta 5.15 op voer de paarden en ben dan 6.00 binnen dan ontbijt ik en kleed ik me aan, brood smeren voor het werk.
6.30 haal ik de kleine uit bed en 6.45 zitten we in de auto. 7.15 zijn we dus bij mijn ouders. Daar rij ik 7.30 weer weg en 8.00 zit ik op kantoor. tot 16.30.
17.00 ben ik bij de kleine, 17.45 weer thuis dan koken en eten. Nog even spelen en kleine in bad en naar bed.
19.30 paarden verzorgen en rijden. 2 paarden zijn met pensioen en voor 1 paard ( paard van mijn vent) hebben we een bijrijder. 21.30 ben ik weer binnen, douchen en naar bed.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 09:06

Bij een 2e krijg je ook veel meer terug gelukkig, maar kan me voorstellen dat het verschil dan wel heel klein wordt, dat is hier ook zo helaas.

Tink89, 1,5x is wel heel veel hoor :+ dan zou je je kind bij 8 uur werken, 12 uur naar de opvang brengen. Dat is wel echt heel lang. Mag toch hopen dat er niemand is die dat hoeft te doen.

Ik werk 8 uur, half uur onbetaald pauze en dan nog 2x half uurtje reistijd. Kleine gaat 9,5 uur per dag naar de opvang, dus dat is qua verhouding werkuren/opvang uren wel te doen.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 09:12

friesam schreef:

Ik sta 5.15 op voer de paarden en ben dan 6.00 binnen dan ontbijt ik en kleed ik me aan, brood smeren voor het werk.
6.30 haal ik de kleine uit bed en 6.45 zitten we in de auto. 7.15 zijn we dus bij mijn ouders. Daar rij ik 7.30 weer weg en 8.00 zit ik op kantoor. tot 16.30.
17.00 ben ik bij de kleine, 17.45 weer thuis dan koken en eten. Nog even spelen en kleine in bad en naar bed.
19.30 paarden verzorgen en rijden. 2 paarden zijn met pensioen en voor 1 paard ( paard van mijn vent) hebben we een bijrijder. 21.30 ben ik weer binnen, douchen en naar bed.

Flinke planning zeg, ik benijd je niet. Kan je vriend/man hier niet meer in betekenen? Kind wegbrengen/ophalen of koken of iets met de paarden doen oid?

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 09:15

miccamaaike schreef:
friesam schreef:

Flinke planning zeg, ik benijd je niet. Kan je vriend/man hier niet meer in betekenen? Kind wegbrengen/ophalen of koken of iets met de paarden doen oid?

Nou mijn vriend is chauffeur met eigen bedrijf hij begint vaak om 3 uur snachts en is savonds rond half 8 weer thuis. 2 paarden zijn van hem dus op maandag (pappadag) en in het weekend helpt hij wel met de verzorging. Koken kan hij helaas niet en kind wegbrengen en ophalen misschien 1 of 2 keer per jaar als hij vroeg klaar is.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 09:20

Ik ben moeder van een zoon van 2 jaar, mijn man werkt tijdelijk fulltime maar gaat over een paar maanden weer 4 dagen werken. Ik werk zelf 3,5 dag. Wij hebben het principe om de zorg voor onze zoon zoveel mogelijk te verdelen, we willen van het (imo) ouderwetse idee af dat mama veruit de meeste zorgtaken heeft.
Mijn zoon gaat 3 dagen naar het KDV, als mijn man weer naar 4 dagen kan gaat hij 2 dagen. Beide aantal dagen zijn prima te doen voor hem. Hij eet daar warm tussen de middag, scheelt mij veel stress want om 6 uur het eten op tafel zetten lukt me gewoon nooit.
Mijn fulltime verzorgpaard die praktisch mijn eigen paard was, is helaas door de eigenaresse met pensioen gedaan naar de andere kant van het land. Nu rijd ik af en toe een draver bij, maar zo intensief als ik paardreed zal ik het voorlopig niet meer doen. De tijd die ik over heb, besteed ik nu liever aan mijn zoon <3

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 09:22

Kind ging hier 3 dagen per week 10 a 10,5 uur per dag naar de opvang (ouders en schoonouders kunnen niet oppassen wegens gezondheidsredenen of afstand). 3 dagen per week opvang kost bruto tegen de 1000 euro per maand (het kdv rekent niet in uren, maar in dagdelen). Wij kregen het minimale % terug, natuurlijk, dat betekent dat we een goed salaris hebben. Dus netto kost het kdv zo'n 650 euro per maand. Bij 4 of 5 dagen werken niet zo'n probleem, de baten wegen prima op tegen de lasten. Bij 3 dagen werken zou ik me ook al afvragen of het al die moeite wel waard is. Vond ik niet + dat het me meer stress opleverde dan dat het me voldoening schonk. Dus ik ben gestopt.