Ik denk dat het nut heeft om alvast een toekomstige baan te bedenken die je graag zou willen uitoefenen én die je genoeg inkomen zou geven voor alle leuke dingen die je wil doen. Desnoods zoek je vacatures op of praat je met mensen die al werken.
Kijk goed naar wat je nu zou moeten doen om later op die plek te komen en een goede (en voor jou leuke) baan te krijgen (en dus geld te verdienen). Misschien wil je met kinderen werken in de opvang, of liever in de zorg voor ouderen of in het ziekenhuis; daar is allebei best veel vraag naar en kun je ook veel tijd "op de werkvloer" spenderen ipv achter een laptop. En zeker in de zorg zijn er veel mensen die al betaald kunnen werken naast hun studie in de laatste jaren, omdat het tekort zo groot is. Ik zou dus (opnieuw) met een studie-adviseur om tafel gaan en bedenken welke dingen je leuk lijken in een baan (en niet per se in een studie). Wil je veel contact met mensen? Wil je veel bewegen ipv stilzitten ? En ja, dan kan het zijn dat de opleiding voor jouw ideale baan minder leuke aspecten heeft: 'verslagen schrijven' en 'presentaties houden' horen er vrijwel altijd bij. Maar als je kunt bedenken dat je uiteindelijke baan véél minder van dat soort dingen heeft kun je het makkelijker volhouden.
Dingen als een scooter, of maandelijks leuke kleren, of vakanties: dat kost allemaal geld. Geld dat je pas hebt als je na je studie gaat werken. Zonder die dingen kun je ook prima leven, en dan hou je heus nog wel geld over (van de stufi, of van je zakgeld) om af en toe een drankje te doen met vriendinnen, of samen een leuke film te kijken. In de bus en trein zitten is niet comfortabel, maar ik heb het mijn hele studietijd (5 jaar lang) gewoon moeten doen. Dan kon ik bovendien nog vaak dingen doorlezen voor de lessen van die dag.
Een paar jaar niet alles superleuk hebben zorgt er uiteindelijk voor dat je na je studie genoeg geld hebt om wél alles zelf te beslissen. Uiteindelijk is wat je "in het nu" doet dan niet altijd leuk (een saai verslag schrijven bijvoorbeeld), maar is je toekomstige baan die je kunt krijgen als je zo'n verslag succesvol afmaakt wél leuk (en financieel stabiel
). Het is moeilijk, maar probeer dat in je hoofd te houden. 

Klinkt misschien verwend maar ik ben er heel eerlijk in, hoef echt niet de nieuwste kleertjes en weet ik wat allemaal maar gewoon mijn scooter kunnen rijden en nu en dan wat te eten kopen in de kantine vind ik toch wel nodig ja.
Ik denk dat post bozer overkomt dan dat ze hem daadwerkelijk bedoelt.
Das nog eens n argument..