'Lies je blijft zitten'

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 12:01

Tja.. Ik kan me voorstellen dat het moeilijk is om het nu in te zien, maar school moet toch écht prioriteit hebben nu.

Ik denk dat het nut heeft om alvast een toekomstige baan te bedenken die je graag zou willen uitoefenen én die je genoeg inkomen zou geven voor alle leuke dingen die je wil doen. Desnoods zoek je vacatures op of praat je met mensen die al werken.

Kijk goed naar wat je nu zou moeten doen om later op die plek te komen en een goede (en voor jou leuke) baan te krijgen (en dus geld te verdienen). Misschien wil je met kinderen werken in de opvang, of liever in de zorg voor ouderen of in het ziekenhuis; daar is allebei best veel vraag naar en kun je ook veel tijd "op de werkvloer" spenderen ipv achter een laptop. En zeker in de zorg zijn er veel mensen die al betaald kunnen werken naast hun studie in de laatste jaren, omdat het tekort zo groot is. Ik zou dus (opnieuw) met een studie-adviseur om tafel gaan en bedenken welke dingen je leuk lijken in een baan (en niet per se in een studie). Wil je veel contact met mensen? Wil je veel bewegen ipv stilzitten ? En ja, dan kan het zijn dat de opleiding voor jouw ideale baan minder leuke aspecten heeft: 'verslagen schrijven' en 'presentaties houden' horen er vrijwel altijd bij. Maar als je kunt bedenken dat je uiteindelijke baan véél minder van dat soort dingen heeft kun je het makkelijker volhouden. :j

Dingen als een scooter, of maandelijks leuke kleren, of vakanties: dat kost allemaal geld. Geld dat je pas hebt als je na je studie gaat werken. Zonder die dingen kun je ook prima leven, en dan hou je heus nog wel geld over (van de stufi, of van je zakgeld) om af en toe een drankje te doen met vriendinnen, of samen een leuke film te kijken. In de bus en trein zitten is niet comfortabel, maar ik heb het mijn hele studietijd (5 jaar lang) gewoon moeten doen. Dan kon ik bovendien nog vaak dingen doorlezen voor de lessen van die dag. :j

Een paar jaar niet alles superleuk hebben zorgt er uiteindelijk voor dat je na je studie genoeg geld hebt om wél alles zelf te beslissen. Uiteindelijk is wat je "in het nu" doet dan niet altijd leuk (een saai verslag schrijven bijvoorbeeld), maar is je toekomstige baan die je kunt krijgen als je zo'n verslag succesvol afmaakt wél leuk (en financieel stabiel :D ). Het is moeilijk, maar probeer dat in je hoofd te houden.

Biebz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 12:05

Lieshorses schreef:
Een hoop reacties al! :)
As first, ik ga natuurlijk iets anders zoeken voor volgend jaar. Heel misschien ga ik VAVO doen als dat mogelijk is, aangezien er met een havo diploma toch echt de 'leukere' beroepen zijn te kiezen. Ik vind op het MBO het allemaal nét niet zeg maar.
Heb zoals in OP aangegeven een tijd terug al naar andere opleidingen gekeken maar daar is toch niet heel veel uitgekomen. Nu het gewoon rustig en leeg is in mijn hoofd kan ik hier ook wellicht meer tijd voor nemen. :) Eerst was het meer een 'second opinion' en dat neem je dan snel toch niet zo heel serieus.

Wat betreft het geld en werken, mijn rooster veranderde iedere week waardoor ik gewoon geen vaste werktijden na school kon plannen aangezien ik de ene woensdag 13:00 uur uit was en de andere pas om 17:00 uur en dat is gewoon geen doen. Dan bleven alleen de korte avond uurtjes nog over die ik dan had naast schoolwerk en vrienden. Vandaar dat ik zoiets had van ik spijbel een paar uur per week. Nee niet het slimste idee, maar ik zou niet weten hoe ik anders aan geld zou moeten komen. In het weekend was dan ook echt alleen Zaterdagmiddag een optie. Dat was ook niet erg veel dus..
Het is trouwens ook echt een fout van mij zelf hoor dat ik dit jaar niet heb gehaald, alleen er spelen veel factoren mee.

Goof, mijn ouders betalen mijn (echt nodige) kleding en that's it. De overige dingen zoals make-up, benzine, een extra topje of wat eten moet ik zelf betalen. Ik ga eigenlijk zelden uit dus het is niet zo dat ik 60 euro per week verslind :P

Nog even dit.
Bij ons waren er ook veel die klaagden dat het lastig was om te werken met wisselende roosters.
School gaf aan dat je 5 dagen in de week van 08:30 tot 17:00 beschikbaar moet zijn voor school...
Dus werken in die tijd was echt niet slim.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-17 12:49

Maar hoe doen anderen dit denk ik dan?
Zie zoveel meiden met de mooiste kleding, de nieuwste schoenen, dure telefoon, nageltjes gedaan etc.
Hoeft van mij niet, alleen moet wel gewoon mijn scooter vol kunnen tanken. Als ik zo weinig geld heb dat dat niet eens kan, nee, daar kan ik niet mee leven. :+ Klinkt misschien verwend maar ik ben er heel eerlijk in, hoef echt niet de nieuwste kleertjes en weet ik wat allemaal maar gewoon mijn scooter kunnen rijden en nu en dan wat te eten kopen in de kantine vind ik toch wel nodig ja. :)
Weet niet of hier mensen van mijn leeftijd bijzitten, maar jullie weten ook dat op de scholen er zoveel mensen in canada goose jassen of de nieuwste nike's rondlopen :+ Of de airforce parka's... etc etc

Nee ik hoef dat niet, hun zullen waarschijnlijk ook veel van pappie en mammie krijgen, maar iedereen moet toch werken?

Iris82

Re: 'Lies je blijft zitten'

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 12:54

Twee avonden in de week en op zaterdag bij een bouwmarkt werken en m'n eigen brood meenemen. :)

Laura_x_

Ik ga mee met Steeph ;) Ik denk dat post bozer overkomt dan dat ze hem daadwerkelijk bedoelt.

Citaat:
het enige wat ik zeg en wat mijn ouders ook vinden is dat mijn school ontzettend niet-betrokken is, overal te laat mee aan komt en gewoon totaal geen interesse in haar leerlingen heeft.

Als je er nu al zo over denkt, zou ik vooral geen HBO gaan doen. Daar wordt je echt helemaal losgelaten. Studeren moet vanuit jezelf komen en niet vanuit school. Wanneer je iets wilt, zul je zelf aan de bel moeten trekken.

Ik zou je studie nu even prioriteit maken. Ga actief in gesprek, ga naar beroependoedagen en noem het maar op. Dan heb je binnen een maand vast een leuke studie gevonden.

Lieshorses: Ik denk dat dat een kwestie is van slim inkopen en hierbij goed je budget bewaken. Verder worden er genoeg schoenen, telefoons en dergelijke online aangeboden voor lagere prijzen.

Ik bedoel mijn post niet boos, maar ik ben het wel met anderen eens dat je hiermee actief bezig zult moeten gaan: niet afwachten, maar doen.

Eens met Rachelle (hieronder) ;)
Ohja en een keer met de fiets-bus hoeft geen drama te zijn. Je zou ook kunnen overwegen om het te kunnen verdelen? Twee dagen met de scooter en drie dagen met de fiets-bus? Dat scheelt je al een stuk in de kosten :j
Laatst bijgewerkt door Laura_x_ op 09-06-17 12:57, in het totaal 4 keer bewerkt

Anoniem

Een hoop zullen ook 'gewoon' een hoop gesponsord krijgen van opa en oma, of werken zich in weekenden en vakanties de pestpokke. Ik gok in ieder geval dat ze niet spijbelen en niet blijven zitten? Vraag het dan eens aan hun hoe ze dat doen, en of er vacatures vrij zijn.

En soms moet je ook accepteren dat jij niet een ander bent en dus ook niet hetzelfde hebt. En wellicht dat zij wel met die 'fiets bus' gaan.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 12:55

Lieshorses schreef:
Maar hoe doen anderen dit denk ik dan?
Zie zoveel meiden met de mooiste kleding, de nieuwste schoenen, dure telefoon, nageltjes gedaan etc.
Hoeft van mij niet, alleen moet wel gewoon mijn scooter vol kunnen tanken. Als ik zo weinig geld heb dat dat niet eens kan, nee, daar kan ik niet mee leven. :+ Klinkt misschien verwend maar ik ben er heel eerlijk in, hoef echt niet de nieuwste kleertjes en weet ik wat allemaal maar gewoon mijn scooter kunnen rijden en nu en dan wat te eten kopen in de kantine vind ik toch wel nodig ja. :)
Weet niet of hier mensen van mijn leeftijd bijzitten, maar jullie weten ook dat op de scholen er zoveel mensen in canada goose jassen of de nieuwste nike's rondlopen :+ Of de airforce parka's... etc etc

Nee ik hoef dat niet, hun zullen waarschijnlijk ook veel van pappie en mammie krijgen, maar iedereen moet toch werken?

Maar maakt het uit hoe anderen dat doen? Of hoe anderen erbij lopen? Misschien wel op de leeftijd van 16 jaar, dat weet ik niet...

Ik ging ook altijd met de fiets en de bus. Nu (ben 28 jaar) ook nog altijd want ik heb nog steeds geen rijbewijs :+ is het leuk? Nee. Is het mogelijk? Ja. En je bespaart jezelf een hele hoop geld.

Ik ga wel wat met de rest mee, het klinkt behoorlijk oppervlakkig allemaal... "air force parka"s, "make-upje". Zijn die dingen dan echt zo belangrijk? Om erbij te horen ofzo?

Ik betaalde rond jouw leeftijd mijn eigen paard, door in de avonduren te babysitten (kan je best goed mee verdienen en is na school), op zaterdag van 9u-18u in een winkel te werken en op zondag van 9u-16u paardrijles te geven aan gehandicapten.

edit: had dan nog tijd over om wat met vrienden te doen hoor, zaterdagavond en zondagnamiddag!
Laatst bijgewerkt door Solleke_Noah op 09-06-17 12:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 12:56

HBO hoef je nu sowieso niet over na te denken trouwens TS want daar kom je nu sowieso niet op. Geen havo, geen kans op vavo op dit moment en geen afgeronde mbo4 opleiding, en daarnaast te jong voor het 21+ examen...

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-17 12:57

Voor in de toekomst, ik zou ontslag moeten nemen bij deze banen als ik s'avonds wil werken en loop dan een hoop geld mis. Maar dat zij dan zo, ik moet eerst iets leuks vinden waar ik gemotiveerd voor ben. Wie weet heb ik dan zelf zoiets van ik zoek een ander baantje.
Is er een topic waar bokkers hun beroep of iets uitleggen of een ander topic waar ik mogelijk inspiratie op kan doen voor zo ver jullie weten? :)

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 12:59

Ik hoop dat je iets met onze adviezen doet ;)

Hiervoor heb je een decaan op school. Die kan je hierbij helpen. Gewoon even een mailtje sturen of bellen en een afspraak inplannen.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 13:00

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-17 13:01

Mijn vader is decaan op mijn school, ga zo voor de 5 de keer een gesprekje met hem hebben. Echter hebben we een collega van hem als studieadviseur omdat dat toch iets beter werkt dan dat mijn vader mij probeert te adviseren.
Ik hoef echt niet erbij te horen met die kleding en dingetjes, alleen ik vraag het me gewoon af. Hoe kunnen zij een nog duurdere scooter hebben, dure kleding en gewoon al die dingen? Op mijn leeftijd verdien je hooguit 4 euro per uur en meer dan 12 uur werken per week gaat eigenlijk gewoon niet..

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 13:02

Lieshorses schreef:
Voor in de toekomst, ik zou ontslag moeten nemen bij deze banen als ik s'avonds wil werken en loop dan een hoop geld mis. Maar dat zij dan zo, ik moet eerst iets leuks vinden waar ik gemotiveerd voor ben. Wie weet heb ik dan zelf zoiets van ik zoek een ander baantje.
Is er een topic waar bokkers hun beroep of iets uitleggen of een ander topic waar ik mogelijk inspiratie op kan doen voor zo ver jullie weten? :)

Wat voor werk doe je nu dan? :)

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-17 13:04

Ik doe nu 4 uur per week schoonmaken bij mensen thuis, die willen liever niet dat ik s'weekends kom, en op Dinsdag en Vrijdag moet ik voor sandd post bezorgen. En het betaald beide bijna 10 euro per uur, dus dat is zo verleidelijk

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 13:07

Lieshorses schreef:
Dus die scooter hangt af van het feit of ik mijn diploma haal? :Y) Das nog eens n argument..

Blijkbaar wel, want je moet werken om de kosten te betalen en gaat daardoor spijbelen. Dat kan, als je geen lessen nodig hebt en alle tentamens kunt halen, maar niet als je de lessen nodig hebt en dus blijft zitten.

En wat anderen betreft, lees mijn vorige bijdrage nog even. Focus op jezelf, daar heb je meer aan. Niet kijken wat anderen hebben/doen, daar word je niet gelukkig van. Je kunt niet in de portemonee kijken van anderen, misschien hebben ze rijke ouders/familie of steken ze zich enorm in de schulden. Focus op je eigen situatie.

Wat heb je echt nodig? Een scooter? De nieuweste telefoon? Een vakantie? Volgens mij zijn dit allemaal geen eerste levensbehoeften. Wil je nu vier jaar in 'luxe' leven of de komende zestig jaar?

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 13:08

Het doet er niet toe hoe anderen erbij lopen of waar zij hun geld aan uitgeven. Jij verdient niet voldoende geld op dit moment om dat soort dingen te financieren en dat moet je gewoon accepteren. Als je geen opleiding doet dan zul je later misschien wel nooit een Canada Goose jas kunnen kopen omdat je alle eindjes aan elkaar moet knopen. En ja, ik heb een broertje van jou leeftijd die ook zo'n instelling had, maar nu gelukkig inziet dat hij nu z'n best moet doen zodat hij later ook merkkleding en -schoenen, een mooie auto, enz. kan kopen.

En omdat je erop blijft hameren: dure kleding, schoenen, telefoon, scooter, enz. wordt negen van de tien keer gesponsord door ouders en opa's en oma's op die leeftijd.

Je kunt nu gaan zoeken naar een vakantiebaan waar je veel kunt gaan werken in de zomervakantie. Als je je daar van je goede kant laat zien heb je best kans dat je na de vakantie mag blijven. Anders zoek je in de zomervakantie een baan voor in het weekend en enkele avonduren.

Er is een topic over verschillende banen op Bokt.

Je verdient dus met schoonmaken €40,00 per week en dan nog post bezorgen. Dat betekent dan zo'n €60,00 per week neem ik aan. Dan houd je naast benzine nog €45,00 per week (!!) over.

Jolynne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 13:09

Eigen schuld zou ik zo maar zeggen..je wilt veel, maar kunt niet alles hebben.

Waarom kun je niet gewoon in het weekend gaan werken? Ken zoveel mensen die enkel in het weekend werken om een centje te verdienen en hierbij zelf gewoon hun paarden en hunzelf onderhouden..dat is gewoon voldoende hoor en hoef je zelf niet te spijbelen.

Tazzey

Hoe anderen het doen is niet jouw probleem toch? En daar komt bij dat je er wel op kijkt maar er niet in. Het gaat om jouw situatie en daarin zul je prioriteiten moeten stellen. Het lijkt erop dat je je scootertje belangrijker vind dan je school. In het leven zul je harde keuzes moeten maken. In jouw geval gaan werk en school niet samen de meest logische keus is dan om te gaan snijden in de luxe zaken zoals vervoer maar dat wil je blijkbaar niet.

Winged

Dus je verdient 40 euro per week. Een tank kost 11 euro en je rijdt dagelijks zo'n 30 kilometer van en naar school. In een scooter kan vaak zo'n 5 a 6 liter. Op een tank moet je ongeveer 1,5 tot 2 weken kunnen doen. Zo'n 30 euro aan benzinekosten per maand zeg maar. Heb je daadwerkelijk dat schoonmaken bij mensen thuis nodig? Of is het gewoon fijn geld?

Tip: Zoek werk dat je buiten schooltijden (8:00 - 17.00) kan doen. Een baantje in het weekend of in de avonduren. Zo hoef je geen uren meer te missen.

Verder: Toekomst... Je geeft aan dat je gewoon bezig wil zijn. HBO is theorie, pas stage in het 3de of 4de jaar. Dan moet je dus alsnog veel doorbijten en je word ontzettend vrijgelaten.

Welk vakgebied trekt jou? Verzorgend, technisch, hulpverlening, media, politie wellicht? Zoek dat uit. Doe beroepskeuzetesten, loop dagen mee met een bedrijf etc. Zo krijg je een duidelijker beeld.

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 13:11

TS ik vind dat je wel een beetje in de slachtofferrol kruipt.

Ik kom zelf uit een niet geheel "normale" gezinssituatie. Betaal vanaf mn 14e alles zelf, en daarom werk ik ook al vanaf mijn 14e.
Ik heb 2 jaar lang elke dag 21 km heen en 21 km terug gefietst omdat de bus te duur was, dat heb ik overigens nooit een probleem gevonden.
Zelf ben ik op mijn 16e begonnen aan de opleiding pedagogisch werker, hiervoor moest ik wel een half uur met de trein, maar dit betaalde ik ook zelf. Want een studenten ov kreeg ik pas op mijn 18e. Ik kreeg een beetje dezelfde houding als jij. Vriendinnen hadden allemaal nieuwe kleding, gingen op vakantie, uiteten etc. ik was ook liever gaan werken dan op school mijn tijd zitten te verdoen. Dan kon ik ook al die "leuke" dingen doen. Maar dat zat er gewoon niet in voor mij, en daar "leer je mee leven".

Ik krijg nogsteeds geen aanvullende stufi, maar heb wel zelf zo voor mijn rijbewijs gespaard. Ik zou ook liever met de auto naar school of stage (tevens ook onbetaald) gaan, maar waarom zou ik als ik gratis kan reizen?
Volgend jaar ga ik naar het hbo, en ik hen nu fulltime aan het werken om komend jaar te kunnen bekostigen.

Je moet echt prioriteiten gaan stellen, school is gewoon veel belangrijker dan leuke dingen als vakanties op dit moment. Ik zou wel zeker kiezen voor een mbo opleiding ipv havo, je bent een jaar langer bezig voor je naar t hbo kan maar je hebt in ieder geval een diploma waar je straks mee aan t werk kan.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 13:12

Wat ik zo lees heb je een beetje last van puberteit.
Heeft alles te maken met je prefrontale cortex. Zo'n ding zit in je hersenen en roept 'OH AWESOME, GELD VERDIENEN!' terwijl je eigenlijk zou moeten denken 'Ja, kak, als ik nu ga werken voor die paar euro per maand haal ik mijn school niet en ga ik dus nooit 2000 euro per maand verdienen later'.

Afkraken van de school dat die niet betrokken bij je zijn vind ik wel bijzonder als je vader decaan is en je dit dus harstikke informeel had kunnen melden bij hem.

Ik denk dat het toch echt bij jezelf ligt. Als je geen motivatie hebt moet je dat aanpakken door middel van zoeken naar een andere studie of in gesprek gaan met je mentor, in plaats van dagen spijbelen of niet geïnteresseerd in de les zitten.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-17 13:12

Maar ik denk dat het probleem is dat ik een scooter als vervoersmiddel en op vakantie gaan in de zomer niet een echte luxe is. Misschien zie ik dit verkeerd. Ik weet in ieder geval dat ik niet meer mijn school eronder moet laten lijden..
Heel misschien dan toch BBL doen, zou wel lekker rustig zijn in mijn hoofd. Gewoon geld verdienen en naar school gaan zonder in de problemen te komen en constant te moeten stressen
Maar jongens begrijp me niet verkeerd, ik hoef niet al die dure dingen die ik eerder heb genoemd, echt niet..

Ik verdien inderdaad 50 euro per week, daarom vind ik het de moeite waard om school ervoor te laten vallen, althans vond. :) Ik had dan 30 euro om apart te leggen voor vakantie en 20 om van te tanken en te leven die week.

HBO was maar een vlugge suggestie, ik vind de beroepen daar gewoon wat more intrestring, maar het is hartstikke zwaar natuurlijk.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 13:13

Op vakantie gaan in de zomer geen luxe? Ik heb hier op mijn werk kids zitten die nooit op vakantie zijn geweest.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-17 13:14

Maar doe niet alsof ik niet iedere dag 15 km heen en terug heb moeten fietsen omdat bus destijds ook te duur was. Ik heb nu ook pas een tijdje mijn scooter en ik krijg geen zakgeld/stufi etc etc.

SophieFT schreef:
TS ik vind dat je wel een beetje in de slachtofferrol kruipt.

Ik kom zelf uit een niet geheel "normale" gezinssituatie. Betaal vanaf mn 14e alles zelf, en daarom werk ik ook al vanaf mijn 14e.
Ik heb 2 jaar lang elke dag 21 km heen en 21 km terug gefietst omdat de bus te duur was, dat heb ik overigens nooit een probleem gevonden.
Zelf ben ik op mijn 16e begonnen aan de opleiding pedagogisch werker, hiervoor moest ik wel een half uur met de trein, maar dit betaalde ik ook zelf. Want een studenten ov kreeg ik pas op mijn 18e. Ik kreeg een beetje dezelfde houding als jij. Vriendinnen hadden allemaal nieuwe kleding, gingen op vakantie, uiteten etc. ik was ook liever gaan werken dan op school mijn tijd zitten te verdoen. Dan kon ik ook al die "leuke" dingen doen. Maar dat zat er gewoon niet in voor mij, en daar "leer je mee leven".

Ik krijg nogsteeds geen aanvullende stufi, maar heb wel zelf zo voor mijn rijbewijs gespaard. Ik zou ook liever met de auto naar school of stage (tevens ook onbetaald) gaan, maar waarom zou ik als ik gratis kan reizen?
Volgend jaar ga ik naar het hbo, en ik hen nu fulltime aan het werken om komend jaar te kunnen bekostigen.

Je moet echt prioriteiten gaan stellen, school is gewoon veel belangrijker dan leuke dingen als vakanties op dit moment. Ik zou wel zeker kiezen voor een mbo opleiding ipv havo, je bent een jaar langer bezig voor je naar t hbo kan maar je hebt in ieder geval een diploma waar je straks mee aan t werk kan.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 13:14

Hoe ik het deed? Werken in vakantie en weekeinden.
En ik betaalde zo goed als alles zelf vanaf ik 16 was...