Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Little_Gift schreef:Waarom ben je verplicht thuis te zijn? Als op je attest staat "mag woning verlaten" dan moet je toch helemaal niet thuis zijn???
Stamper schreef:Vanochtend wilde de das een aangetekende brief sturen vanwege gister. Belde na hun het werk op, en leek wel of ze iets waren bij gedraaid. Nja terug draaien kan natuurlijk niet meer maar toch... Coor het eerst begonnen ze over een bedrijfsarts, waardoor we bijba denken dat ze wel door betalen. Zo niet? Gaat DAS er weer achter aan!
Rocamor schreef:Dat zijn zaken die je volgens mij met de bedrijfsarts moet bespreken. Daar heeft je werkgever niets over te zeggen.

meggiemeg schreef:Denk dat je bij deze werkgever beter alles per mail kunt doorgeven, heb je allebei een bewijs wat je hebt doorgegeven, een gesprek opnemen is handig maar als je het niet van te voren hebt aangegeven dat je dat doet heb je er niets aan als ze het hoog op willen gaan spelen.
Stamper schreef:meggiemeg schreef:Denk dat je bij deze werkgever beter alles per mail kunt doorgeven, heb je allebei een bewijs wat je hebt doorgegeven, een gesprek opnemen is handig maar als je het niet van te voren hebt aangegeven dat je dat doet heb je er niets aan als ze het hoog op willen gaan spelen.
Klopt. Maar dat doen hun ook niet. En mails reageren ze toch niet op, tenminste... o.a mijn ziekmelding mail tenminste dan.
Stamper schreef:Nu is het zo, ik moet geopereerd aan mijn hand worden vanwege ganglion en banden die ze sterker gaan maken.
Nu vond mijn baas het onnodig om in mezelf te laten snijden, omdat ik nog te jong ben, terwijl de arts dit wel nodig vind.
Jans schreef:Begin december of eind december? Als het begin december is heb je zomaar ineens meer rechten nu qua uren, geld en ziekmelden. Bron: FNV
Nul-urencontract
Direct: Je hebt recht op loon over de gewerkte uren en minimaal 3 uur loon per oproep. Daarnaast heb je recht op het minimumloon, vakantiegeld, doorbetaalde vakantie en doorbetaling bij ziekte op de dagen waarop je bent ingeroosterd. Word je bijvoorbeeld ingeroosterd voor de woensdag tot en met zaterdag en je wordt donderdag ziek, dan heb je recht op doorbetaling van het loon over de dagen waarvoor je bent ingeroosterd. Let wel op dat er maximaal 2 wachtdagen opgenomen kunnen zijn in je arbeidsovereenkomst of cao waarover je geen loon krijgt bij ziekte.
Na zes maanden: Veel werkgevers sluiten het eerste half jaar loondoorbetaling uit door een bepaling in je arbeidsovereenkomst op te nemen waarin staat dat je alleen uitbetaald krijgt over daadwerkelijk gewerkte uren. Na zes maanden is de werkgever verplicht om een vaste urenomvang op te nemen in de arbeidsovereenkomst (bijv. 10 uur per week). Je krijgt dan over deze uren ook je loon uitbetaald als er minder werk is of als je ziek bent. De arbeidsomvang wordt bepaald door het gemiddelde te nemen van het aantal gewerkte uren per week over de laatste drie maanden. Heb je na zes maanden bijvoorbeeld de laatste drie maanden gemiddeld 12 uur per week gewerkt en de werkgever kan je maar voor 10 uur werk bieden, dan heb je recht op nog 2 uur doorbetaling van je loon. Het kan zijn dat de werkgever zelfs na deze zes maanden nog geen loondoorbetalingsplicht heeft, er moet dan een bepaling in de cao zijn opgenomen die dat toestaat. Sinds 1 januari 2015 zijn de regels hieromtrent aangescherpt om te voorkomen dat werknemers voor lange tijd in onzekerheid verkeren.