Waarom zoveel studie perikelen?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SergeantRoos
Berichten: 547
Geregistreerd: 13-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 16:39

Emmaa_ schreef:
SergeantRoos schreef:
Ik vind dit wel een interessant topic. Ik "moet" op dit moment zelf een studie kiezen en vind dat extreem moeilijk. Voornamelijk omdat er zo óntzettend veel keuze is... Vanuit school wordt bij ons nauwelijks begeleiding gegeven, met als gevolg dat je al snel zit te kijken bij de wat bekendere studies (Psychologie, rechten, pedagogiek). Uiteindelijk heb ik afgelopen maand nog een studiekeuzetraject gevolgd, waar uitkwam dat al bovenstaande studie(richtingen) niet echt bij me passen. Er zijn me 3 studies aangeraden, van twee had ik nog nooit gehoord en over de derde had ik nog nooit nagedacht. Overigens weet ik nu nog niet wat ik wil, maarja ik heb nog een maandje :+

Voor mijn gevoel is er echt gewoon veel te veel keus, en wordt er ook iets te makkelijk gedacht over "kies wat je leuk vindt". Tja, was het maar zo makkelijk. Het is in ieder geval voor mij heel moeilijk echt te benoemen wat ik leuk vind. Veel verder dan 'dieren' en 'muziek' kom ik dan namelijk niet :')

Wees vooral niet bang om een tussenjaar te nemen om je te oriënteren. Een jaartje werken kan soms heel veel inzicht geven in wat je eventueel zou willen doen en wat je totaal niet wilt doen. Daarnaast heb je dan nog een extra jaar om een keuze te maken in plaats van een maand.


Dat is inderdaad ook nog een keuze, maar ook daar hoor ik veel verschillende dingen over. Bij mij in de omgeving wordt juist afgeraden een tussenjaar te nemen, omdat iedereen dan eigenlijk "verder gaat", terwijl jij nog "niks doet". Mijn studiekeuzebegeleider zei daarbij nog iets over "dat iedereen leuke dingen meemaakt op z'n studie, terwijl jij maar thuis zit." Nou is dat natuurlijk niet zo als je werk zoekt, maar zit daar ook niet een kern van waarheid in? Ik bedoel, ontwikkel je jezelf echt in zo'n jaar of blijf je eigenlijk meer hangen waar je al was? Want dat laatste is het idee dat ik krijg van mensen om me heen...

Warboel
Berichten: 14734
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 16:51

Ik studeer aan de kunstacademie en het uitvalspercentage is ook superhoog. In 2013 ben ik begonnen, toen in een klas van rond de 50. Ik ben toen in februari gestopt en in september weer begonnen met het 1e jaar opnieuw (had echt even een half jaartje rust nodig), maar als ik kijk wat er nog over is van die 1e jaars waar ik toen mee begonnen ben.. :n Dat zijn nu dus 4e jaars, ik denk dat er echt nog 12 over zijn ofzo.
Mijn huidige klas is ook steeds meer aan het uitdunnen.

Het scheelt denk ik nu wel dat je je propedeuse niet meer in 2 jaar hoeft te halen. Daar gingen ook heel veel klasgenoten spaak op en die moesten stoppen aan het einde van die 2 jaar.

Nou is het wel zo dat kunstacademie natuurlijk super geromantiseerd is, mensen denken echt serieus dat ik de hele dag aan het tekenen ben _O- In het echt is het gewoon net als elke andere opleiding keihard werken en ik denk dat veel mensen daar uiteindelijk toch op afknappen op de academie.
Ik schreef vroeger altijd in vriendenboekjes bij "wat wil je worden" altijd "tekenaar!" Nouja ik zit dus op de goede opleiding, maar het viel me het 1e jaar toch smerig tegen! Het verschil van MBO of havo naar HBO is best groot, je moet het ineens allemaal zelf maar uitzoeken en dat kon ik blijkbaar niet :+ Nu overigens wel hoor haha.

Overigens zijn er ook academies met een algemeen oriëntatiejaar. Ik studeer aan de WdkA in Rotterdam en wij hebben dat niet. Ik kom van het MBO Grafisch Lyceum af en was wel blij dat we geen algemeen jaar hadden, ik wilde gewoon lekker aan de slag met m'n richting naar keuze :j Wat we wel doen is in het derde kwartaal van het 1e jaar verplicht op een andere richting studeren... Ben wel benieuwd of het uitvalspercentage van zo'n vergelijkbare opleiding mét oriëntatiejaar lager is als die zonder een oriëntatiejaar.

Courses

Berichten: 9945
Geregistreerd: 15-04-08
Woonplaats: Gotham

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 17:06

Remark schreef:
@janine1990 Ik heb ook veel mensen gehoord die maximaal bijlenen om het vervolgens op een spaarrekening te zetten. Kan jij mij uitleggen wat daar nou zo lucratief aan is? Want zo ver ik weet betaal je maandelijks rente over het geleende bedrag en ontvang je slechts 1x per jaar rente over je spaarsaldo?


Dat doe ik :) Ik zet het op een spaar rekening omdat ik vlak na m'n afstuderen eerst 4 weken naar Japan ga. Ik heb het geld nodig, dit is de goedkoopste lening die ik kan hebben en dit heb ik enkel afgelopen jaar gestart, dus heb straks een studieschuld van ongeveer 6.000 bij elkaar. Dat vind ik echt alles behalve hoog en als ik dan wat ruimer kan leven heb ik dat er echt wel voor over :)

Remark

Berichten: 5096
Geregistreerd: 09-10-09
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 17:34

Janine1990 schreef:
Remark schreef:
@janine1990 Ik heb ook veel mensen gehoord die maximaal bijlenen om het vervolgens op een spaarrekening te zetten. Kan jij mij uitleggen wat daar nou zo lucratief aan is? Want zo ver ik weet betaal je maandelijks rente over het geleende bedrag en ontvang je slechts 1x per jaar rente over je spaarsaldo?


Je gaat pas rente betalen 2 jaar na het einde van je studie ;) Je mag echter al eerder aflossen.
De rente die je betaalt is daarbij ook nog eens verwaarloosbaar. Volgens mij zit ik op 0,12%, maar dat zou ik even moeten nakijken. En die rente betaal je over het afbetaalde maandbedrag.


Oohh wauw heb ik ff pech! Heb het toen geprobeerd om uit te zoeken maar dacht dat je vanaf dag 1 maandrente betaalde. Echt jammer, ik ben over 2 maanden klaar als het goed is -O-

Eef_Bam

Berichten: 4137
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 18:25

Remark schreef:
Janine1990 schreef:
[quote="Remark"
@janine1990 Ik heb ook veel mensen gehoord die maximaal bijlenen om het vervolgens op een spaarrekening te zetten. Kan jij mij uitleggen wat daar nou zo lucratief aan is? Want zo ver ik weet betaal je maandelijks rente over het geleende bedrag en ontvang je slechts 1x per jaar rente over je spaarsaldo?
[/quote

Je gaat pas rente betalen 2 jaar na het einde van je studie ;) Je mag echter al eerder aflossen.
De rente die je betaalt is daarbij ook nog eens verwaarloosbaar. Volgens mij zit ik op 0,12%, maar dat zou ik even moeten nakijken. En die rente betaal je over het afbetaalde maandbedrag.


Oohh wauw heb ik ff pech! Heb het toen geprobeerd om uit te zoeken maar dacht dat je vanaf dag 1 maandrente betaalde. Echt jammer, ik ben over 2 maanden klaar als het goed is -O-


Wat Janine zegt klopt ook niet. Je lening wordt elke maand verhoogd met rente, ook wanneer je nog leent. Je hoeft die rente (net als de rest van je lening) pas 2 jaar na afstuderen terug te betalen. Maar dat betekent niet dat er tot die tijd geen rente geheven wordt. Nou is het dan sinds 2017 wel zo dat de rente op 0% staat en er nu geen rente meer bijkomt, maar dat bedrag wordt jaarlijks aangepast.als je nu geld leent kan het zijn dat je in 2018 wel weer rente geheven wordt. Ook is de rente op spaarrekeningen tegenwoordig ook bijna 0, in ieder geval niet genoeg om te corrigeren voor inflatie .

FFDP

Berichten: 229
Geregistreerd: 19-11-16
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 18:45

Ik zelf doe handelswetenschappen aan de Universiteit Gent.
Deze richting werd voorgesteld als 'makkelijker' dan Toegepaste Economische Wetenschappen.
Maar als ik zie wat ik moet doen in vergelijking met een TEW'er, vind ik dat mijn diploma wel een pak meer aanzien verdient. Ik heb vaak 36-38 uur les per week en veel tussentijdse examens (+ in de examenperiode héél veel examens) terwijl een TEW'er veel vrije tijd heeft en het leerstofpakket nog wel meevalt.
Op dit vlak vind ik dat bepaalde studierichtingen inderdaad verkeerd voorgesteld worden en studenten verkeerd begeleid worden.

Janine1990

Berichten: 43855
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 19:16

Eef_Bam schreef:
Wat Janine zegt klopt ook niet. Je lening wordt elke maand verhoogd met rente, ook wanneer je nog leent. Je hoeft die rente (net als de rest van je lening) pas 2 jaar na afstuderen terug te betalen. Maar dat betekent niet dat er tot die tijd geen rente geheven wordt. Nou is het dan sinds 2017 wel zo dat de rente op 0% staat en er nu geen rente meer bijkomt, maar dat bedrag wordt jaarlijks aangepast.als je nu geld leent kan het zijn dat je in 2018 wel weer rente geheven wordt. Ook is de rente op spaarrekeningen tegenwoordig ook bijna 0, in ieder geval niet genoeg om te corrigeren voor inflatie .


Hmm, dat is toch echt niet gebeurt met mijn lening hoor... Althans, niet dat mij is opgevallen.
Ik heb geleend vanaf 2012 geloof ik.

laraxXxemma

Berichten: 4688
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 19:32

Ik denk er dat er bij mij toch veel stoppen omdat het niveau hoog ligt. Het is wel algemeen bekend bij ons dat MBRT een van de zwaardere HBO opleidingen is, maar omdat mensen denken dat we uiteindelijk niet meer doen dan knopjes drukken wordt het vaak alsnog onderschat hoe zwaar de opleiding werkelijk is.
We hebben een onderdeel stralenbescherming en dat bestaat vooral veel uit berekeningen en puur natuurkunde op een middel-hoog niveau. Desondanks dat is het niet verplicht natuurkunde te hebben gehad voor je je inschrijft bij ons. De reden hiervan is dat als je de lesstof mee volgt, en je niet bang bent er wat extra werk in te steken kan je het absoluut halen. Heb het zelf bij meerdere klasgenoten gezien.
Maar dan moet je wel ook daadwerkelijk dat extra werk erin stoppen. Ik vertel ook iedereen die denkt aan de MBRT: als je het wil kan alles. Maar je moet het wel willen. Als jij geen affiniteit met natuurkunde hebt, als jij geen interesse erin hebt kan je beter kijken naar iets anders. Je kan dan wel gemotiveerd beginnen, maar ervaring verteld mij dat als je de stof niet leuk vind je jezelf ook niet gemotiveerd krijgt om het te halen. En dan kan je nog wel door het eerste gedeelte heen komen, maar het tweede gedeelte is nog moeilijker en zwaarder, en ook die moet je halen. Maar als jij het wil is het met gemak te halen. Als jij de wil hebt om te leren over straling en afscherming kom je er echt wel doorheen. Maar helaas zijn er toch te veel die er te makkelijk over denken.

Las ook iets over docenten op het HBO, heb ik het dan zo getroffen? Ik ben meer dan tevreden over onze docenten :o We spreken ze allemaal met 'je' of hun voornaam aan omdat als we afstuderen we hun collega's zijn dus ze vinden het onzin dat we ze nu met u/mevrouw/meneer zouden moeten aanspreken. De meesten reageren binnen een uur op je mail, kan altijd binnen lopen en als je zelfstandig met praktijk aan het oefenen bent is er altijd wel iemand om te bellen die je wil komen helpen. Ze zijn allemaal kundig in het vak omdat ze een bepaald aantal jaar in het werkveld gewerkt moeten hebben voor ze les mogen geven. Ze laten je allemaal je gang gaan, als jij niet komt prima maar zorg wel dat je je toetsen haalt (en de assessments en vaardigheidstoetsen haal je niet op die manier). Moeten alleen voorbereid de les in komen, wat in mijn ogen toch niet meer dan logisch is. En zelfs als je het niet hebt voorbereid kom je er meestal gewoon in. Oh en groepsproject is verplicht maar wederom niet meer dan logisch.

topsylover

Berichten: 5640
Geregistreerd: 13-03-05
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 19:39

Janine1990 schreef:
Tsjah, die hadden wij ook... Heb me er nooit heel erg druk om gemaakt geloof ik. Het viel mij allemaal wel mee. Maar ik kwam ook rechtstreeks van de HAVO. Weet niet of dat voor jou ook zo is? Maar als je van school naar school gaat kan je nog prima leren. Ga je van werk naar school wordt het een stuk lastiger.

Nee, ik ben in 2010 geslaagd voor de havo, van 2012-2014 MBO-4 en nu dus sinds 2016 HBO. Tussendoor en tijdens mijn MBO studie heb ik altijd fulltime gewerkt. Ik dacht dat het met mijn "volwassenheid" wel mee zou vallen en dat ik het wel zou kunnen, maar ik vind het echt loodzwaar.

Ook als je naar de tekst in sommige boeken kijkt. Ik kan wel 5x een zin lezen met een paar hele moeilijke woorden erin en dan nog steeds niet begrijpen wat er staat. :=

Janine1990

Berichten: 43855
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 19:42

topsylover schreef:
Janine1990 schreef:
Tsjah, die hadden wij ook... Heb me er nooit heel erg druk om gemaakt geloof ik. Het viel mij allemaal wel mee. Maar ik kwam ook rechtstreeks van de HAVO. Weet niet of dat voor jou ook zo is? Maar als je van school naar school gaat kan je nog prima leren. Ga je van werk naar school wordt het een stuk lastiger.

Nee, ik ben in 2010 geslaagd voor de havo, van 2012-2014 MBO-4 en nu dus sinds 2016 HBO. Tussendoor en tijdens mijn MBO studie heb ik altijd fulltime gewerkt. Ik dacht dat het met mijn "volwassenheid" wel mee zou vallen en dat ik het wel zou kunnen, maar ik vind het echt loodzwaar.

Ook als je naar de tekst in sommige boeken kijkt. Ik kan wel 5x een zin lezen met een paar hele moeilijke woorden erin en dan nog steeds niet begrijpen wat er staat. :=


Maar dat is wel een enorm verschil hoor! Je hebt een MBO opleiding gehad, wat qua leesstof al een stuk eenvoudiger is, volgens mij. Tevens heb je gewoon gewerkt, dat is heel wat anders dan alle theorie die je krijgt op het HBO... Dus ik vind het niet zo gek dat je er moeite mee hebt. :j

Selina

Berichten: 14399
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 19:45

Moest stiekem wel even grinniken over of de studie mooier wordt voorgesteld. Ik ben nu vierdejaars maar in tweede jaar kwam ik erachter dat het toch niet helemaal mijn studie was. Maar was al keer geswitcht en dus gewoon afmaken. Vind de school ook best wel slecht wat betreft communicatie. Maar afgelopen weekend stond ik op de open dag met allemaal toekomstige studenten en dan ga ik natuurlijk niet de negatieve punten vertellen. Dus ik vertel ze alle vakken en vertel de leuke punten. Dat sommige deadlines onrealistisch zijn of dat er meerdere vertraging hebben gekregen door het niet vinden van een stage, dat laat je ook weg. Belangrijke dingen om het te halen is inzet, doorzettingsvermogen én dat je het leuk vindt. Elke school heeft wel mindere punten maar dat diploma blijft jouw verantwoordelijkheid. Ik houd me nu vast aan het feit dat als ik afgestudeerd ben ik mag kiezen waar ik werk en er geen eisen meer zijn vanuit school. Al wil ik een baan onder m'n niveau nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 19:46

Bij mij wisselt het qua docenten. Ik heb een aantal fantastische docenten die zich echt keihard inzetten voor de studenten, maar ik heb er ook een paar die dit meer doen als bijbaantje en daarom ook echt niet chill zijn om mee te werken. Het is een fijn idee om docenten uit de praktijk te hebben, maar als een docent er daardoor niet aan toe komt om beoordelingen op te sturen (heb uiteindelijk 4 maanden moeten wachten op een beoordelingsformulier), of pas een week later reageert op een mailtje, of niet genoeg tijd heeft om uberhaupt het curriculum voor een vak door te nemen sla je de plank wel een beetje mis. Zou die docenten liever in de rol van gastdocent voor een aantal lessen per jaar zien dan standaard voor een vak dat nogal essentieel is voor het halen van de opleiding.

Sizzle

Berichten: 35759
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 19:49

Toen ik 20 jaar gelden mijn prop deed was het mogenlijk om redelijk eenvoudig binnen hetzelfde instuut van studie richting te wisselen.
Het eerste jaar was algemeen technisch (hts) en vanuit daar kon je nog best veel richtingen kiezen.

Maar ook toen was de uitval 50% en dat was een normaal gemiddelde.

Universiteit is iets vrijer, maar ook daar zijn genoeg docenten die eigenlijk een hekel hebben aan lesgeven maar nu eenmaal onderwijsverplichting hebben.
Ik vond onderwijs geven op zich wel leuk maar was heel makkelijk met studenten die bij praktijk niet kwamen of niet op tijd hun werk inleverde:je bent zelf verantwoordelijk, ik ga er niet achteraan.
Op hbo's is daarop vaak wat meer controle.
Echter heb ik een hbo gedaan die juist weer heel vrij liet.

lizet_lara

Berichten: 759
Geregistreerd: 08-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 19:52

ik ben aan paraveterinair begonnen 2,5 jaar geleden, wat een ramp :') ondertussen ben ik werkzaam in de paarden en dit ligt mij 100x beter als al die honden en katten. ik heb dit 1 keer op school laten vallen en ze hadden mij al bijna naar een paardenhouderij klas gezet. ik denk dat het ook gewoon te veel aangeboden word, het is de normaalste zaak van de wereld om te switchen van opleiding. ik heb over een paar weken mijn eindexamen, volgend jaar begin ik met de opleiding tot hoefsmid. ik ben blij dat ik gewoon mijn opleiding ga afmaken, dit heeft mij tijdgegeven om na te denken wat ik nou echt wil en ga ik ook een stuk volwassener mijn nieuwe opleiding in. ik ben rustig van alles bekeken in de dierenbranche en ook mijn stage zo gestuurd, dat ik ook echt van alles kon meemaken.

het heeft mij toch bijna 2 jaar gekost om er achter te komen wat ik nou echt wil :j

shiroihebi
Berichten: 1951
Geregistreerd: 13-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 19:59

Emmaa_ schreef:
Docenten zijn bij mij inderdaad ook heel wisselend. Vind dat wel een groot struikelblok, vooral omdat ik veel docenten heb die uit de praktijk komen en dus amper didactische vaardigheden hebben := Je verwacht van een docent toch wel enige kundigheid over het vak dat gegeven wordt, niet alleen inhoudelijk maar ook de praktische informatie. Dat mis ik wel heel vaak, moet veel dingen zelf uitzoeken en er zelf achteraan omdat docenten te druk zijn met hun andere baan in de praktijk.


Dit vooral.

Bizar weinig docenten die ook echt les kunnen geven bijvoorbeeld, de meesten proberen maar wat. Natuurlijk is het heel erg jammer als je geen lerarenmateriaal bent, maar door jouw warrige uitleg snapt de hele klas het niet. Helaas heb ik nu ook weer zo'n leerkracht. Jonge vent, komt net van de uni af rollen. Na 14 lessen snap ik er nog niks van, maar elke keer als ik dat aangeef dan lacht hij zo nerveus en vraagt hij wat ik niet snap. Nou, alles meneer. En ik ben niet de enige die er zo over denkt. Ik heb nog nooit een tentamen over hoeven doen en ik ga volgend jaar afstuderen. Deze ga ik sowieso niet halen...

Dat jij fijn kaas importeert betekend niet dat je ons over verkoop kan leren. Omdat je toevallig iets met statistiek hebt gedaan, betekend niet dat je dit ook aan anderen kan leren. Ik zie zoveel leraren die alleen maar de kennis hebben, terwijl ze niet voor de klas kunnen staan. Super slimme mensen allemaal, maar dan staan ze daar een beetje met de diavoorstelling van een ander les te geven.

Sizzle

Berichten: 35759
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Waarom zoveel studie perikelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 20:06

Dat klopt, ik heb bijv, virologie laten vallen ivm de docent die ik echt niet nog 2 jaar wilde verdragen. Was het alleen de les zelf dan had ik het gehouden en gewoon niet gegaan, maar de examens waren ook idioot slecht opgezet.
De kwaliteit was en is extreem wisselend.
En zoals gezegt: sommige hebben er ook echt een hekel aan maar moeten nou eenmaal.

enamorada

Berichten: 2764
Geregistreerd: 25-01-15
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 20:15

Janine1990 schreef:
Robin_S schreef:
In de hogeschool (HBO bij jullie) was voor mij het grootste struikelblok de leerkrachten en de mentaliteit. Ik heb op verschillende hogescholen gezeten, voor 3 verschillende studierichtingen, en overal was het hetzelfde: leerkrachten die zich persoonlijk tekort gedaan voelen als je niet naar de les komt, leerkrachten die je echt gaan viseren als je niet helemaal in het plaatje past,... enzovoort.

Om dan nog maar te zwijgen van de stages. Dat heeft mij al 2 x bij 2 studies de das omgedaan. De manier waarop stages beoordeeld worden, en hoe ze georganiseerd worden etc... belachelijk gewoon. Scholen eisen op stagegebied perfectie, maar zijn zelden zelf perfect. Slechte communicatie, zich zelf niet aan het protocol houden enzovoort. En als student, sta jij ALTIJD in de zwakke positie. Want het is duidelijk dat leerkrachten en bestuur vaak onder één hoedje spelen.

Hogeschool was en is voor mij één belachelijk gedoe.

Aan de universiteit is alles gelukkig heel anders. Dat sluit veel beter bij me aan. Je bent er vrij, je doet wat je moet doen en niemand die zich met je moeit. Je kan er tenminste leren. Je krijgt niet te maken met onbekwame, gefrustreerde leerkrachten, maar met gemotiveerde professoren die vaak zelf nog volop in het veld staan.

Mijn universitaire studie heb ik niet kunnen afronden om verschillende persoonlijke redenen, maar ik hoop echt dat ik de studie ooit weer kan oppakken.


Grappig...

Ik heb VWO en HAVO gedaan. Vier jaar VWO, daarna nog twee jaar HAVO. VWO was iets te hoog gegrepen voor mij.
Maar wel op dezelfde school met grotendeels dezelfde leraren. Wat viel mij op? VWO leerlingen werden met rust gelaten, werden als een gelijke behandeld en op de HAVO werden alle leerlingen gepamperd en veel strenger behandeld.

Ik paste juist op het VWO niet echt binnen het plaatje...
"Janine heb je al geleerd voor Frans 2 over 3 weken?"
"Huh? Hebben we een toets dan?"
"Jaaa, SE!!"
"Oh neuh, moet dat dan nu al?"
"Jaahahaaaaa, vet moeilijk!"
Drie weken - 1 dag later sloeg ik mijn boek een keertje op. Resultaat, een 1,3 ofzo :')

Engels vond ik ook maar niets, ik leerde het liever van tv. Bovendien was ik volgens de lerares niet goed genoeg. Ze zei letterlijk tegen me dat ik maar eens een Nederlands woordenboek moest gaan lezen om mijn woordenschat te vergroten. Ik sprak te weinig elitair vrees ik :+ (best een elitaire school)

Misschien had ik mijn VWO kunnen halen als ik echt op m'n tenen had gelopen hoor. Maar de mentaliteit paste gewoon niet bij mij. Ik viel overal buiten de boot. En op de HAVO kwam ik ineens thuis, in een warm bad...

Ik kan me trouwens wel voorstellen dat Universiteiten het beter voor elkaar hebben (eerlijk is eerlijk, mijn HBO opleiding was een puinhoop!), omdat ze veel meer gebaat zijn bij internationale erkenning. HBO is university of applied sciences volgens mij, nouja.... vertaal het eens letterlijk... :')


Wat grappig zeg. Ik heb 4 jaar vwo gedaan en ben dit jaar overgestapt naar havo 4. Op vwo voelde ik me goed op mijn plek, maar de cijfers waren bagger. En ny voel ik me alles behalve op mijn plek, erger me de hele dag kapot aan mijn klasgenoten, maar nu gaan mijn cijfers wel goed :')

Ik vind dat de keuze te vroeg gemaakt moet worden. In de 3e een vakkenpakket vond ik al heel moeilijk: natuur- en scheikunde was/ben ik zó slecht in, maar ik vond/vind het wel leuk... De economiekant vond/vind ik geen ruk aan, maarja ik ben er wel goed in, dus dan maar het E&M pakket gekozen. Leraren raadden dat namelijk aan. En god wat heb ik daar al spijt van. Wat ik nu kan doen is na de middelbare school alsnog mijn natuur- en scheikunde op vwo-niveau halen en gaan doen wat ik graag wil doen, maar ik of mijn ouders hebben geen geldboom in de tuin staan helaas. Daarnaast is de kans dat ik überhaupt wordt ingelood bij de opleiding die ik zou willen enorm klein en moet ik me daarna specialiseren. Het kan zomaar zijn dat je 10 jaar aan het wachten bent op een plekje daarvoor. Dat maakt het voor mij heel lastig, want wat ik anders zou willen zou ik echt niet weten. Er is zó veel en bij elke opendag waar ik ben wordt alles veel te mooi om waar te zijn verteld en is de voorlichting ronduit slecht en incompleet.

_Summerly_

Berichten: 1832
Geregistreerd: 18-04-06
Woonplaats: Pretoria, SA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 20:16

Ik heb maar een docent gehad die er echt duidelijk geen zin meer in had, een docent die mij gewoon totaal niet ligt (ik vind hem dodelijk saai, maar er zijn ook een hoop studenten die hem heel tof vinden) en misschien twee, drie docenten wier colleges gewoon niet heel goed waren van opzet of die gewoon niet goed waren in college geven. Maar ik heb ook wel gemerkt dat het heel persoonlijk is: de mensen in mijn werkgroep hadden met veel meer docenten problemen dan ik, vonden ze heel demotiverend of inderdaad ongeïnteresseerd, terwijl het in de meeste gevallen gewoon wat socially awkward en introverte mensen waren die wel erg hun best deden en voor mij ook gewoon heel helder en gestructureerd college gaven.

Janine1990

Berichten: 43855
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 20:19

enamorada schreef:
Wat grappig zeg. Ik heb 4 jaar vwo gedaan en ben dit jaar overgestapt naar havo 4. Op vwo voelde ik me goed op mijn plek, maar de cijfers waren bagger. En ny voel ik me alles behalve op mijn plek, erger me de hele dag kapot aan mijn klasgenoten, maar nu gaan mijn cijfers wel goed :')

Ik vind dat de keuze te vroeg gemaakt moet worden. In de 3e een vakkenpakket vond ik al heel moeilijk: natuur- en scheikunde was/ben ik zó slecht in, maar ik vond/vind het wel leuk... De economiekant vond/vind ik geen ruk aan, maarja ik ben er wel goed in, dus dan maar het E&M pakket gekozen. Leraren raadden dat namelijk aan. En god wat heb ik daar al spijt van. Wat ik nu kan doen is na de middelbare school alsnog mijn natuur- en scheikunde op vwo-niveau halen en gaan doen wat ik graag wil doen, maar ik of mijn ouders hebben geen geldboom in de tuin staan helaas. Daarnaast is de kans dat ik überhaupt wordt ingelood bij de opleiding die ik zou willen enorm klein en moet ik me daarna specialiseren. Het kan zomaar zijn dat je 10 jaar aan het wachten bent op een plekje daarvoor. Dat maakt het voor mij heel lastig, want wat ik anders zou willen zou ik echt niet weten. Er is zó veel en bij elke opendag waar ik ben wordt alles veel te mooi om waar te zijn verteld en is de voorlichting ronduit slecht en incompleet.


In dit opzicht... denk ik dat er ook te weinig persoonlijke aandacht is in het onderwijs. Ja, de aandacht voor je cijfers is er... Maar verder???
Ik heb kennelijk het geluk gehad dat ik een prima doorsnee Havist ben, jij niet... Ik vond het zó belangrijk om me goed te voelen op school, dat was een enorme oppepper voor me. Ik zou graag zien dat iedereen zich zo voelt op school, zoals ik de laatste twee jaar HAVO me heb gevoeld.

Op het HBO voelde ik me trouwens minder thuis hoor.

LiannePuthzy

Berichten: 7011
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 20:20

Ik doe nu mbo 3 Food, ook bij mij werd de opleiding veel "mooier" aangeprijst dan ie werkelijk is, tijdens de open dag werd er verteld wat je wel allemaal niet zou kunnen worden, in de helft van t eerste jaar werd verteld dat je opgeleid wird tot in de voedingsindustrie/fabriek
Vind de vakken super leuk, alleen wil absoluut niet de rest van mijn leven in de fabriek staan, had er ook over gedacht op te switchen, maar uiteindelijk niet gedaan.
Heb besloten om mbo 3 en 4 af te ronden en dan een hbo studie te gaan doen in de foodwereld

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Waarom zoveel studie perikelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-17 20:25

Nu ik dit zo lees bedenk ik me dat ik maar een half jaar maatschappijleer heb gehad op het mbo. Toen werd de lerares ziek, en kennelijk was er geen vervanging... Vak is dus gewoon komen te vervallen >;)

Courses

Berichten: 9945
Geregistreerd: 15-04-08
Woonplaats: Gotham

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 20:43

LadyMadonna schreef:
Nu ik dit zo lees bedenk ik me dat ik maar een half jaar maatschappijleer heb gehad op het mbo. Toen werd de lerares ziek, en kennelijk was er geen vervanging... Vak is dus gewoon komen te vervallen >;)


Hey, dat klinkt bekend :')

Sizzle

Berichten: 35759
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Waarom zoveel studie perikelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 20:52

Ik had dat met mijn keuze vak.
Moest toen heel snel wat anders en dat gaf aardig wat problemen.

NotYourLine

Berichten: 1495
Geregistreerd: 10-12-14

Re: Waarom zoveel studie perikelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 21:29

Interessant om alle ervaringen te lezen, zowel over de studie inhoudelijke kant als de leenkant. Ik moet binnen nu en een maand mijn keuze gemaakt hebben voor een vervolgopleiding en vind het ook verrekte lastig. School heeft een houding van 'je zoekt het zelf maar uit', maar vanuit mijn omgeving wordt wel het één en ander af- of aangeraden. En dan heb ik zelf ook nog een bepaald idee. :Y)

Die leraren die geen les kunnen geven komen me wel al bekend voor trouwens, die lopen er de middelbare school ook genoeg .. Helaas.

Inujojo

Berichten: 1417
Geregistreerd: 19-06-08
Woonplaats: Glasgow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 21:45

Lien_ schreef:
Magrathea schreef:
Inujojo, is het in Engeland niet ook zo dat je na 4 jaar gewoon per definitie klaar bent met je studie, ongeacht of je al je vakken hebt?
Dat zou het hier zoveel beter maken namelijk. Volg een studie, laat de master zelf de ingangseisen opstellen die zo hoog of laag kunnen zijn als ze willen. Dan was ik echt al lang en breed afgestudeerd geweest namelijk, zonder de vakken waar ik nu mee worstel en waar ik nóóit meer iets mee ga doen :+

Ja, dit klopt. Het diploma wat je haalt verandert alleen wel. Ik woon in Schotland en we hebben hier vijf jaar (na 4 jaar bachelor en vijfde jaar is master), maar is verder hetzelfde als Engeland. Als je het derde jaar niet haalt, heb je niets. Als je het vierde jaar niet haalt, moet je weg met een 'ordinary diploma'. En als je je vijfde jaar niet haalt krijg je je bachelordiploma. Het is dan wel gewoon over inderdaad :) maar niet dat je afstudeert met een gelijkwaardig diploma. Bovendien haal je dan de '2:1 class' die je nodig hebt voor een baan niet snel. Herkansingen hebben we ook niet trouwens.


Daarbij moet je het hier wel heel bont maken om je diploma uiteindelijk niet te halen. Volgens mij is een gemiddeld eindcijfer tussen de 40 en 50 alsnog een pass. Maar zoals gezegd, de meeste werkgevers willen dat je tenminste een 2:1 hebt gehaald (60-70 regio).

Iemand vroeg of het dan niet makkelijker was om een makkelijkere opleiding te doen, ik ben even vergeten wie. Dat werkt dus weer helaas niet zo, want van welke universiteit je afgestudeerd bent telt even hard mee als je eindcijfer. In Nederland is een diploma een diploma, maakt niet uit waar je je opleiding gedaan hebt. Hier is dat heel anders. Bijvoorbeeld, een geschiedenisdiploma van een top 10 universiteit (Oxford, Cambridge, Durham, London University College en dergelijken) is veel meer waard dan een geschiedenisdiploma dat uitgereikt is door een universiteit die ergens onderaan de top vijftig gerankeerd is. En dat staat ook echt gewoon doodleuk in de advertenties: ideale kandidaat minimaal een 2:1 eindcijfer van een top universiteit. En er is ook inderdaad echt een niveauverschil tussen die universiteiten. Ik heb een master gedaan aan de universiteit van Durham, en dat is echt een top 5 universiteit, en eentje (in een heel andere richting) aan de universiteit van Hull, wat een veel lager gerankeerde universiteit is. Het cultuurverschil en de moeilijkheidsgraad liggen mijlenver uit elkaar.