Gewijzigde arbeidstijden en nevenactiviteiten:jurisprudentie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 21:06

Ashleytjuhh schreef:
het bedrijf leert er niks van*zullen ze waarschijnlijk ook niet gaan doen van 1 iemand die dit doet) maar snij je je zelf nou niet heel hard in de vingers?
het kost je veel geld, (de kans dat je wint is denk ik best klein), het staat niet goed op je cv als een moelijk nieuw werknemer gaat bellen over jou.

plus het had je heeel veel tijd en zorgen gescheeld dan had je nu een ww en kun je rustig je studie afmaken en daarna aan een leuke nieuwe baan kunnen beginnen.

Denk je nu werkelijk dat ts geen kans maakt, ik denk het wel. En wat betreft CV , ts is volgens mij bijna afgestudeerd als dierenarts dus zal ze er op haar cv weinig last van hebben. Ik vind haar juist totaal geen moeilijke werknemer, een bedrijf zou personen die negen jaar lang netjes hun werk hebben gedaan gewoon niet zo moeten behandelen. Ook al is er geen werk meer op de oude locatie. Dan hadden ze in overleg met ts voor ontslag en twee weken doorbetaling bvb kunnen kiezen. Op basis daarvan had het bedrijf echt wel een ontslagvergunning gekregen. Het is ts door het bedrijf gewoon onmogelijk gemaakt om haar werk te doen. En daar zal de rechter niet te licht over denken.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-17 21:17

Ashleytjuhh schreef:
het bedrijf leert er niks van*zullen ze waarschijnlijk ook niet gaan doen van 1 iemand die dit doet) maar snij je je zelf nou niet heel hard in de vingers?
het kost je veel geld, (de kans dat je wint is denk ik best klein), het staat niet goed op je cv als een moelijk nieuw werknemer gaat bellen over jou.

plus het had je heeel veel tijd en zorgen gescheeld dan had je nu een ww en kun je rustig je studie afmaken en daarna aan een leuke nieuwe baan kunnen beginnen.

Ik ben hiervoor verzekerd, dus het kost mij niets. Het is alleen jammer van de referentie, maar dit baantje is wel in een heel andere hoek dan mijn uiteindelijke werk. En dan denk ik dat 9 jaar op 1 plek zitten ook wel wat zegt.

Jullie hebben wel gelijk hoor, daar niet van, maar ik heb al A gezegd en ga dus ook zeker B zeggen. Natuurlijk ligt het bedrijf er niet wakker van, en hierdoor gaan ze echt niet ineens anders met hun mensen om, maar goed, ik ben eraan begonnen en dan maak ik het ook af.

er zullen mensen zijn die het stom of raar vinden en dat snap ik. Maar ik vind het gewoon ronduit onbeleefd dat een bedrijf niets laat weten en je van de een op de andere dag zonder inkomen zit. Terwijl je diverse keren geprobeerd hebt te overleggen en bizarre voorstellen hebt gedaan.
Ik snap wel dat ik voor het bedrijf geen prioriteit ben, maar hoe moeilijk is 1 belletje nou? 1 brief of mail?

Maar WW krijg ik sowieso niet omdat het bedrijf me gewoon niet wil ontslaan. Ik heb ze goeie voorstellen gedaan, maar ze hebben er simpelweg nooit op gereageerd. Ivm de lopende zaak kan ik niet teveel details vrijgeven, maar ik heb het echt geprobeerd. De enige optie om het contract te ontbinden is zelf ontslag nemen, waarbij je recht op uitkering ook vervalt.

Dus het is of niets doen, en dat is het dan, of dit doen (de zaak aanspannen) en proberen een klein statement te maken.
Dan kies ik voor het laatste, daar ik ervoor verzekerd ben, En het me dus niets kost, en er wel een miniskuul kansje is dat het me wat zou opleveren. Op mijn lauweren rusten helpt sowieso niet.

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 21:21

@ bigoni ik denk dat jaa. Maar kan zomaar iets anders zijn.
ik zeg ook nergens dat de ts een lastige werknemer is ;) en het is niet netjes van de werkgever om het zo te hebben gedaan. maar de werkgever heeft wel ook oplossingen proberen te zoeken maar niet wat de ts wil of kan en het onmogelijk van werk maken is het niet.

en dat van de cv kan wel degelijk maakt niet uit waarin ze afgestudeerd is. als je 9 bij een bedrijf hebt gewerkt weten ze best wat over jou hoe jij functioneert op de werk vloer en dat wil een potentiële nieuwe werkgever ook graag weten en dat maakt het niet uit wat je gaat doen of wat je hebt gedaan.

daarbij val ik de ts ook helemaal niet aan op haar keuzes, ik vraag me gewoon dingen af waarom ze voor die keuze heeft gekozen.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-17 21:30

Ashleytjuhh schreef:
ik zeg ook nergens dat de ts een lastige werknemer is ;) en het is niet netjes van de werkgever om het zo te hebben gedaan. maar de werkgever heeft wel ook oplossingen proberen te zoeken maar niet wat de ts wil of kan en het onmogelijk van werk maken is het niet.

en dat van de cv kan wel degelijk maakt niet uit waarin ze afgestudeerd is. als je 9 bij een bedrijf hebt gewerkt weten ze best wat over jou hoe jij functioneert op de werk vloer en dat wil een potentiële nieuwe werkgever ook graag weten en dat maakt het niet uit wat je gaat doen of wat je hebt gedaan.

daarbij val ik de ts ook helemaal niet aan op haar keuzes, ik vraag me gewoon dingen af waarom ze voor die keuze heeft gekozen.

Dat dikgedrukte stuk is dus precies het issue. Ik hebt zelf een gesprek aangevraagd met de regiomanager en hem mijn reisschema laten zien. Direct zei hij: dat lijkt me niet echt een optie toch?
Nee, dat was het ook niet.
De reactie van de persooneelschef dat ik met iemand mee kan rijden (wat dus niet zo blijkt te zijn in de praktijk) strookt daar dan totaal niet mee. De afstand is gewoon niet realistisch.

Als het kon had ik echt echt gedaan. ik heb het altijd onwijs naar mijn zij gehad daar en ik mis het werk en de collega's. Maar op een dag meer tijd kwijt zijn aan reizen dan werken gaat natuurlijk nergens over. En dat nog zonder vergoedingen ook.
daarbij, omdat de collega me toch niet kan halen en brengen kom ik na het werk niet eens meer thuis. Dus het KAN gewoon echt niet, en dat weten zij ook. daarom snap ik niet zo goed dat ze nooit mijn oproepen voor communicatie hebben beantwoord oid.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 21:44

Ashleytjuhh schreef:

Je kan altijd om een getuigschrift vragen.
Hierin mag de oude werkgever niets vermelden over hoe de arbeidsovereenkomst is beëindigd (deze mag zelfs helemaal niets negatiefs vermelden over de betreffende ex-werknemer).

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 21:51

eilleen333 schreef:
Ashleytjuhh schreef:

Dat dikgedrukte stuk is dus precies het issue. Ik hebt zelf een gesprek aangevraagd met de regiomanager en hem mijn reisschema laten zien. Direct zei hij: dat lijkt me niet echt een optie toch?
Nee, dat was het ook niet.
De reactie van de persooneelschef dat ik met iemand mee kan rijden (wat dus niet zo blijkt te zijn in de praktijk) strookt daar dan totaal niet mee. De afstand is gewoon niet realistisch.

Als het kon had ik echt echt gedaan. ik heb het altijd onwijs naar mijn zij gehad daar en ik mis het werk en de collega's. Maar op een dag meer tijd kwijt zijn aan reizen dan werken gaat natuurlijk nergens over. En dat nog zonder vergoedingen ook.
daarbij, omdat de collega me toch niet kan halen en brengen kom ik na het werk niet eens meer thuis. Dus het KAN gewoon echt niet, en dat weten zij ook. daarom snap ik niet zo goed dat ze nooit mijn oproepen voor communicatie hebben beantwoord oid.

nu snap ik het wat beter.
toch is dit nu helemaal lastig omdat hun der eigen nu indekken zo. Omdat ze toch werk voor je hebben maar jij hebt geen vervoer dus weiger je werk . daar dekken ze zich goed mee in als ik het zo bekijk. Ben benieuwd wat te uitslag gaat zijn.

@brainless dst wist ik dus niet dat ze daarin niks er over mogen zeggen. weer wat geleerd :j

eilleen333

Re: Gewijzigde arbeidstijden en nevenactiviteiten:jurisprudentie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-17 21:56

Voor mijn referentie kan ik trouwens altijd nog het telefoonnummer geven van mijn leidinggevende. Daar heb ik altijd mee gewerkt en die is altijd vol lof. En die vind dit ook heel vervelend, maar hij kan er niets aan doen helaas. De personen waarmee ik 'in de clinch' lig, die heb ik maar 1 of 2 keer gezien in mijn 9 jaar daar werken, dus die zouden weinig tot niets kunnen vertellen over mijn functioneren (behalve over wat er nu gaande is dan).

Maar nog steeds hoop ik op een belletje: "de werkzaamheden gaan terug naar het oude pand, en we vinden het vervelend wat er gebeurd is, maar wil je daar evt nog bijspringen?" Geloof me, ik zou direct op de fiets stappen (en daarna nog wel even een gesprekje aanvragen om eea op te heleeren), maar dat zou ik echt het liefst hebben. Het is gewoon hartstikke leuk werk met super leuke mensen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 22:17

Ik vind het zeker een rare gang van zaken van je oude WG. Ik zou een beëindigingsovereenkomst met wederzijds instemming met je afspreken, zodat je in ieder geval recht op WW hebt. En dan proberen te middelen over een redelijke transitievergoeding.
Ik verwacht zoiets ook als uitspraak van de rechter.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-17 19:29

laatste update:

De werkgever en ik zijn uiteindelijk toch tot een accoord gekomen. Ik ben toch blij dat ik deze stappen gezet heb en dat we een mooie afspraak hebben kunnen maken.
Het blijft spijtig dat de gemoederen toch best hoog opgelopen zijn, maar ik verlaat het bedrijf met een goed gevoel.
Na 9 jaar heb ik het toch mooi af kunnen sluiten en ik zal altijd met een goed gevoel terugkijken op mijn tijd bij dit bedrijf.

Bedankt allemaal voor het meedenken en de tips! Heb er veel aan gehad!

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 19:46

Gefeliciteerd, heel verstandig van je WG.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 19:58

Wat fijn dat het uiteindelijk toch is opgelost.
Jammer dat je deze weg hebt moeten bewandelen, maar fijn dat er een akkoord is zonder rechter ertussen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 20:18

Marije_jiplover schreef:
Wat fijn dat het uiteindelijk toch is opgelost.
Jammer dat je deze weg hebt moeten bewandelen, maar fijn dat er een akkoord is zonder rechter ertussen.

Mooi ts, nu kun je met een gerust gemoed je studie afmaken, maar zonder de dagvaarding had dit er niet ingezeten.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 22:39

Fijn!

En om je cv zou ik me niet druk maken. Ze zien dat je ergens lang hebt gewerkt en dus ws goed en trouw bent. Ik verwacht echt niet dat een nieuwe werkgever dan nog zo'n bijbaantje gaat nabellen als referentie. Ik heb zelf destijds ook m'n bijbaan niet als referentie opgegeven. Het was een heel ander gebied en ook nog eens een veel lager niveau.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 23:01

Op je CV staat dat je negen jaar een bijbaan hebt gehad, gestopt vlak voor het einde van je studie. En in je vaststellingsovereenkomst staat ongetwijfeld dat ze je een positief geformuleerd getuigschrift moeten geven. Bovendien: je gaat straks werken in een hele andere tak van sport. Dan gaan ze niet je bijbaantje nabellen. Komt helemaal goed.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 23:07

Mogen ze ook niet zonder toestemming. Als ze daarom vragen kun je best kort uitleggen dat het bedrijf de werkzaamheden verhuisd heeft waardoor je uiteindelijk niet meer ingepland werd, en dat je werkgever dat vervolgens niet al te netjes afgehandeld heeft. Feit dat je er negen jaar gezeten heeft zegt ook wel wat over hoe je je werk gedaan hebt natuurlijk.