Mijn klant betaalt niet!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 16:26

bruintje123 schreef:
Inderdaad nog even een mailtje erachter aan.
Zo juist heb ik u voor de zoveelste keer telefonisch proberen te bereiken helaas is dat niet geluk en kon ik alleen de voicemail inspreken.
En dan nog eens netjes de datums benoemen dat ze les heeft gehad en de keren dat jij om je geld hebt gevraagd.
En dat ze vanaf heden niet meer welkom is tot het volledige bedrag is betaald en dat er vanaf die tijd ook alleen maar vooraf betaald kan worden.

En dan gewoon op je strepen gaan staan en echt niet uit medelijden les geven.

Dit inderdaad. Even de data van de eerder verzonden facturen benoemen, de voicemail en het totaal bedrag dat ze je verschuldigd zijn.
En dat de dochter vanaf datum X geen lessen meer kan volgen tot de factuur is voldaan.

Niet zeggen dat de ouders niet willen betalen overigens. Alleen zeggen dat de lessen niet betaald zijn, dat je het heel vervelend vindt, maar dat de lessen nu daarom niet meer door kunnen gaan. En dat als haar ouders ze betaald hebben en een rittenkaart hebben gekocht, ze uiteraard weer welkom is. Dan houd je je het voor haar ook zonder schuldgevoel.

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 16:28

Inderdaad, geen geld geen les.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 16:28

Ik vind niet dat je een kind daarmee moet belasten en ook niet moet laten weten dat ze niet mag lessen omdat de ouders niet betalen. Het kind kan daar in c weinig aandoen, en psychologisch kan dit best impact hebben. Eigen waarde, zelfvertrouwen etc. Dit is iets voor volwassenen onderling.

Anoniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 16:29

Tsjee, wat rot TS, zeker omdat het om les aan een kind gaat...
Ik zou inderdaad nog even een mail achter je voicemail aansturen en als je er niets meer van hoort en de betaling uitblijft, dan de meiden inderdaad maar eerder laten ophalen aanstaande maandag.
Heel vervelend voor het kind, maar je bent geen liefdadigheidsinstelling, lijkt me.

LinsxDot

Re: Mijn klant betaalt niet!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 16:31

Hoezo niet aan kind? Vroeger als mijn paardrijles niet betaald werd kwamen ze ook naar mij toe als kind , dan ging ik naar mama en zei dat niet betaald was en werd er iets aan gedaan. Vind dat niet zo heftig hoor kan best gezegd worden. Meisje gaat dat gewoon thuis na vragen

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 16:32

bulck schreef:
Ik vind niet dat je een kind daarmee moet belasten en ook niet moet laten weten dat ze niet mag lessen omdat de ouders niet betalen. Het kind kan daar in c weinig aandoen, en psychologisch kan dit best impact hebben. Eigen waarde, zelfvertrouwen etc. Dit is iets voor volwassenen onderling.

Maar hoe zou je een kind dan uitleggen waarom het geen les krijgt als ze daarom vraagt?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 16:32

bulck schreef:

Maar als de ouders geen keuze laten dan heb je ook geen alternatief meer.
Dat het kind dan een minder leuke ervaring heeft is niet ts haar schuld maar toch echt van die waardeloze ouders. Daar hoeft ts uit schuldgevoel ook geen les meer voor te blijven geven.

Als ze dat kindje vrijdag weer op de stoep laten droppen zou ik een glaasje ranja klaar hebben staan en toch vertellen dat de ouders nog geen centjes hebben betaald dan dat ze daarom geen les kan hebben.
En dat ze weer snel les kan hebben als er betaald is.
Dat hoort ook bij de lessen van het leven, betalen voor wat je wilt.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 16:35

bulck schreef:

Als je de reden niet benoemt heb je kans dat het kind gaat denken dat het aan haar ligt en dan heeft ze nog een rotter gevoel.
Gewoon eerlijk zijn en benoemen dat het geld nog niet betaald is. Netjes zat.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 16:35

Chiave schreef:
Ik wil sowieso wel even uitzoeken waar ze woont.

Mag ik hieruit opmaken dat je die gegevens niet standaard opvraagt?

Ik zou die gegevens voortaan standaard opvragen, dan kan je ook nog eens iets mbt facturen en herinneringen versturen e.d.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 16:37

Ik zou een laatste brief aangetekend sturen naar de ouders. Daarin vermelden dat je op de betalingen zit te wachten en dat de voorwaarden veranderd zijn.
Over een luxe vakantie gesproken. Jij kunt niet in hun privéleven kijken. Misschien hebben ze wel alleen op droog brood geleefd, lege flessen gespaard en weet jij niet hoe ze het betaald hebben

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 16:39

Zeggen dat je ouders nog niet hebben betaald is toch anders als zeggen dat je ouders niet willen betalen voor je lessen.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 16:42

Wat je zou kunnen doen is met de telefoon van iemand anders bellen en als ze opnemen is vragen of je met de "ouders van" spreekt. Daarna pas zeggen wie jij bent.

Dan weet je je dat je de juiste persoon te pakken hebt en kunnen ze niet per direct ophangen (want ze weten niet wie belt).

Je kunt gewoon een no-cure-no-pay incasso bedrijf contacteren. Dat kan ook voor jou 140 euro. En zij pakken het verder op.

Ik zou gewoon tegen het meisje zeggen waarom ze niet meer kan komen lessen. Kinderen zijn echt niet dom en ik ben tegen het verdraaien van de waarheid tegen kinderen. Vooral niet als de ouders het moedwillig doen.

Als jij pianolessen voor je kind neemt, dan mag je nog zo veel flessen verzamelen als je wilt, maar dan betaald je eerst die lessen alvorens je op vakantie gaat. (Tenzij ze natuurlijk niet zelf betaald hebben natuurlijk)

Anna_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 16:44

Als ik het me goed herinner is het juridisch gezien zo dat je een aangetekende brief moet sturen naar de ouders. Hierin zet je dan nogmaals het bedrag dat betaald moet worden, met een redelijke termijn (1 á 2 weken zou ik als redelijk zien). Dit kan/mag je dan combineren met het tijdelijk stoppen van het lesgeven. Als binnen die termijn nog niet betaald is kan je verdere stappen nemen.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 16:46

Ik heb hier toch wel vraagtekens bij. Hoe kan je factureren als je geen adresgegevens hebt? Hoe weet je dan of je factuur per post of via dat kind is aangekomen? Is het mailadres correct of nog actief?
Dat in combinatie dat ze niet aangesloten is bij KVK doet met toch wel denken dat dit allemaal zo officieel niet is...
Laatst bijgewerkt door bulck op 08-03-17 16:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-17 16:47

Klopt wat je zegt, Arzil. Kan altijd op een vriendelijke manier vragen of ze haar moeder er even aan wil herinneren. En gewoon vriendelijk als altijd blijven. Ze krijgt elke week een glaasje ranja en een kleurplaat voor tijdens het wachten... Kan daar in ieder geval niet aan liggen, zou je zeggen. :')

Dorus, klopt. Daarin ben ik in gebreken gebleven bij dit meisje. Normaal gesproken weet ik waar mijn klantjes wonen, maar van deze wist ik dat niet. Heb het adres echter al op Facebook gevonden.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 16:49

Ersina schreef:
bruintje123 schreef:
En de meegeven briefjes komen niet aan.
Tuurlijk, niets komt er aan.

Tuurlijk, iedereen is bewust een wanbetaler...?Briefjes die je aan kinderen meegeeft, komen inderdaad niet altijd aan. Gek he?

En die ouders hebben dan ook niet bedacht als je kind pianoles krijgt iedere week dat er naar 2 maanden wel eens betaald moet worden ?

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-17 16:51

bulck schreef:
Ik heb hier toch wel vraagtekens bij. Hoe kan je facturen als je geen adresgegevens hebt? Hoe weet je dan of je factuur per post of via dat kind is aangekomen? Is het mailadres correct of nog actief?
Dat in combinatie dat ze niet aangesloten is bij KVK doet met toch wel denken dat dit allemaal zo officieel niet is...

Klopt hoor. Ik bespreek dit ook gewoon met het aannemen van mijn klanten. Ik ben geen officiële instelling en ik heb geen diploma, maar wat ik wél heb zijn de kwaliteiten en de schappelijke prijs, omdat ik geen diploma's heb, maar wel de opleiding heb gevolgd. Ik factureer per mail en uitgeprint in een envelop. Dit bespreek ik óók met de ouders voordat we starten.
Hoe ik weet dat het aankomt? In het begin was moeders wél enthousiast en werd ik gemaild wat het huiswerk was van haar dochter en hoe ze op de hoogte kon blijven.
Ik hoef helemaal niet aangesloten te zijn bij een KVK. Eerder bevestigt iemand in het topic dit al: ik verdien net niet genoeg om me in te moeten schrijven bij de KVK. Ik ontwikkel zelf mijn lesmethodes en als je wilt, kan ik dat naar je versturen. Ook mijn leskaarten en lessenplannen. Verder heb ik alleen maar enthousiaste kindjes en ouders waarmee ik werk.
Ik ben dan wel niet officieel, maar ik mag wel gewoon mijn geld ontvangen voor de diensten die ik verleend. Na begrafenissen of trouwerijen word ik ook gewoon betaald, door mijn andere klanten ook. Dit is alleen een behoorlijk rotte appel.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 17:04

Ik snap je probleem niet zo.. gewoon geen les meer geven voordat er betaald is.
Niet leuk voor het meisje nee, maar de verantwoording ligt bij haar ouders, en niet bij jou.

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 17:09

Er is een item geweest bij meester Frank Visser rijdt visite dat je al particulier ook een klein bedrag kan vorderen in samenwerking met een incasso bureau.

Misschien een idee om dit toch te gaan uitzoeken.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 17:11

Chiave schreef:
bulck schreef:
Ik heb hier toch wel vraagtekens bij. Hoe kan je facturen als je geen adresgegevens hebt? Hoe weet je dan of je factuur per post of via dat kind is aangekomen? Is het mailadres correct of nog actief?

Klopt hoor. Ik bespreek dit ook gewoon met het aannemen van mijn klanten. Ik ben geen officiële instelling en ik heb geen diploma, maar wat ik wél heb zijn de kwaliteiten en de schappelijke prijs, omdat ik geen diploma's heb, maar wel de opleiding heb gevolgd. Ik factureer per mail en uitgeprint in een envelop. Dit bespreek ik óók met de ouders voordat we starten.
Hoe ik weet dat het aankomt? In het begin was moeders wél enthousiast en werd ik gemaild wat het huiswerk was van haar dochter en hoe ze op de hoogte kon blijven.
Ik hoef helemaal niet aangesloten te zijn bij een KVK. Eerder bevestigt iemand in het topic dit al: ik verdien net niet genoeg om me in te moeten schrijven bij de KVK. Ik ontwikkel zelf mijn lesmethodes en als je wilt, kan ik dat naar je versturen. Ook mijn leskaarten en lessenplannen. Verder heb ik alleen maar enthousiaste kindjes en ouders waarmee ik werk.
Ik ben dan wel niet officieel, maar ik mag wel gewoon mijn geld ontvangen voor de diensten die ik verleend. Na begrafenissen of trouwerijen word ik ook gewoon betaald, door mijn andere klanten ook. Dit is alleen een behoorlijk rotte appel.

Ik vrees toch dat je jezelf dan moet informeren, mij lijk je toch gewoon een rechtspersoon te zijn. Immers is het geen eenmalig event en heb je dus nog andere inkomsten uit je zelfstandige activiteit (begrafenissen en trouwerijen). Qua belastingen enzo kan je anders zitten (gezien de omzet mss onder bepaalde baremma's ligt), maar je levert wel degelijk diensten aan tegen een bepaald bedrag. Facturen hebben bovendien wel enkele minimum vereisten. Een daarvan is dat beide partijen degelijk gekend moeten zijn. (anders zou je zomaar een factuur kunnen opstellen op mijn naam, met een adres van persoon x en dan verwachten dat ik moet betalen)

Momenteel heb je dus geen idee of de facturen aankomen. Kunnen ze dus in vraag gesteld worden. Moet je kunnen aantonen dat je die lessen effectief gegeven hebt. Je controlemechanismen (leskaarten etc) heb je laten vallen voor deze klanten? In rechtsleer komt daarop de vraag waarom? Dat is immers naief handelen, zeker in combinatie met gegevens die niet volledig gekend zijn. Ook briefjes via kinderen meegeven is niet rechtsgeldig, immers zijn ze niet handelsbekwaam. (kom je dus terug op de vraag, komen de facturen aan)

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 17:13

Chiave schreef:
bulck schreef:

Tot welk bedrag hoef je niet ingeschreven te zijn dan? Hier ben ik toch ook wel heel benieuwd naar.

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 17:15

https://www.kvk.nl/inschrijven-en-wijzi ... schrijven/

Het is helaas niet zwart wit te zeggen of je, je in moet schrijven bij de KvK ofdat je inkomsten uit overige arbeid kan opgeven bij de belastingdienst.... Dat hangt van meerdere dingen af :) Je kan me altijd pben erover Booooo

Ik denk dat TS nu goed handelt :j Sneu voor het kindje maarja je doet niet aan liefdadigheid.

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-17 17:16

bulck schreef:
Ik vrees toch dat je jezelf dan moet informeren, mij lijk je toch gewoon een rechtspersoon te zijn. Immers is het geen eenmalig event en heb je dus nog andere inkomsten uit je zelfstandige activiteit (begrafenissen en trouwerijen). Qua belastingen enzo kan je anders zitten (gezien de omzet mss onder bepaalde baremma's ligt), maar je levert wel degelijk diensten aan tegen een bepaald bedrag. Facturen hebben bovendien wel enkele minimum vereisten. Een daarvan is dat beide partijen degelijk gekend moeten zijn. (anders zou je zomaar een factuur kunnen opstellen op mijn naam, met een adres van persoon x en dan verwachten dat ik moet betalen)

Momenteel heb je dus geen idee of de facturen aankomen. Kunnen ze dus in vraag gesteld worden. Moet je kunnen aantonen dat je die lessen effectief gegeven hebt. Je controlemechanismen (leskaarten etc) heb je laten vallen voor deze klanten? In rechtsleer komt daarop de vraag waarom? Dat is immers naief handelen, zeker in combinatie met gegevens die niet volledig gekend zijn. Ook briefjes via kinderen meegeven is niet rechtsgeldig, immers zijn ze niet handelsbekwaam. (kom je dus terug op de vraag, komen de facturen aan)

Dit is allemaal uitgezocht voor mijn situatie. :j Mijn moeder, die precies hetzelfde werk uitvoert, maar dan in een andere discipline is zelfs wezen buurten bij de KVK en die heeft precies hetzelfde verteld. De zangschool werd nu te groot en nu moest ze zich wel inschrijven.

Dit kind heeft alsnog een leskaart gekregen. Hierop noteer ik de gekregen lessen en daarnaast "Factuur ******** betaald *paraaf*". Maar nogmaals, de mail komt aan, want de lestips en werkbladen die ik verstuur naar het mailadres, worden uitgeprint en meegenomen. :j En aangezien er elke week een lesblad meegaat en mee terug komt naar de les...

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 17:17

Als je niet weet waar je leerling woont, heb je misschien ook wel geen lesovereenkomst waarmee je kan bewijzen dat je hebt afgesproken dat je lesgeeft en voor welk bedrag je dat doet - dat zou nog lastig kunnen worden als je het verhaal uit handen geeft. Tip: altijd wel vastleggen.

Jij bent professioneel dienstverlener aan consumenten. Als een consument niet betaalt, moet er een zogenaamde veertiendagenbrief uit: een brief waarin de consument twee weken na ontvangst van de brief de tijd krijgt om alsnog het bedrag te voldoen. Daarna moet een minimum van € 40,- aan incassokosten betaald worden. Dat geldt voor elke aanmaning, voor elke vordering die je stuurt. Dus als je per gemiste les een aanmaningsbrief stuurt, loopt je vordering hard op - daar wordt het interessant van voor incassoboeren. En wel zorgen dat je bewijs hebt van verzenden...

Jammer van die rotte appel die er toch ooit eens tussenzit. Maar je leert er wel weer van. Dat dan weer wel.

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 17:30

Ik weet niet hoe oud het kind is, maar ik zou het denk ik zeker zeggen waarom de les niet doorgaat als er nog steeds geen betaling is ontvangen.
Simpel lesje oorzaak en gevolg. En oke, het is niet haar verantwoording, maar die van de ouders, maar ik denk dat een kind niet jong genoeg kan zijn om te leren dat je voor dingen moet betalen