Vjestagirl schreef:Ik ben benieuwd hoe bokkers denken over het scheiden van werk en privé.
Nemen jullie op je vrije dag(en) telefoontjes van je werk aan? Gaan jullie stappen met collega's, die je uiteraard ook allemaal op facebook hebt? Zitten jullie met je collega's in een whatsapp groep?
Ik merk dat ik moeite heb met het vinden van een balans tussen goed werknemerschap en het hebben van een privé leven. Ik ben benieuwd hoe jullie dit doen.
Telefoontjes aannemen verschilt. Als het een directe collega is alleen als ik zin en tijd heb, maar als m'n manager belt neem ik wel op. Dan is er écht iets aan de hand, die belt alleen als het niet anders kan.
Stappen niet, ben sowieso niet echt een stapper. Wel heb ik een deel van de collega's op FB.
WhatsAppgroep wel, is ook erg praktisch i.v.m. filemeldingen en dat soort zaken. Die groep staat wel op mute, zodat ik geen geluid/licht/notificatie in Androidbalk zie als daar iets in geroepen wordt. Daar kijk ik enkel in als ik wil of als ik toevallig zie dat er iets nieuws in staat omdat ik op WhatsApp zit. Ook zijn er afspraken dat in die groep enkel werkgerelateerd gesproken wordt, dus geen gesprekken over van alles en nog wat.
Sowieso zou ik in appgroepen geen vrije dagen e.d. gaan regelen. Laat ze zo'n overzicht maar mailen.
Verder check ik op vrije dagen of 's avonds ook m'n mail soms wel, maar dan is dat een bewuste keuze voor me (ik weiger dan ook m'n mail in te stellen op m'n telefoon, omdat ik dan wel continu notificaties enzo zou krijgen, nu kies ik er zelf voor om te kijken). Reageren doe ik niet, maar ik filter wel gelijk alle voor mij niet relevante mails eruit. Als ik vakantie heb, blijft m'n mail onaangeroerd.
Vjestagirl schreef:...
Ik voel me schuldig als ik aangeef dat ik op mijn vrije dagen niet gebeld wil worden. Als ik geen zin heb om te reageren op een smsje van de dienstindeler. Als ik geen collega's op facebook wil. Als ik eigenlijk liever uit de appgroep wil en ook eigenlijk liever zou willen dat niet het hele bedrijf mijn mobiele nummer heeft. Als ik mijn huistelefoonnummer niet af wil geven.
Ik heb het gevoel dat ik daardoor een slechte werknemer ben. Aan de andere kant vind ik dat ik niet 24/7 in dienst hoef te staan van het bedrijf. Ze kunnen zo terug vinden wanneer ik aanwezig en dus bereikbaar ben. Het vinden van een middleground vind ik heel erg lastig.
Ik had je tweede appje aan je leidinggevende zelf niet eens gestuurd denk ik. Los daarvan zou het er voor mij van af hangen waarom ze je wil spreken. Is dat puur om even bij te praten of heeft ze hele belangrijke dingen om te bespreken. (in dat geval had ze sowieso zelf op maandag of dinsdag al moeten bellen, maar goed) In principe ben ik alleen voor nood buiten werktijden bereikbaar.
Op het smsje zou ik wel reageren, 'nee, ik kan niet' is ook een antwoord. Zolang dat soort berichtjes enkel in geval van nood verstuurd worden en je er dus niet wekelijks mee te maken krijgt valt dat wel mee volgens mij. Maar goed, reageren is niet verplicht natuurlijk.
Collega's al dan niet op Facebook is echt een persoonlijke voorkeur. Als je dat niet wil heeft men dat gewoon te respecteren. Hetzelfde geldt voor de appgroep, daar horen ze je zelfs vooraf toestemming voor te vragen omdat je nummer dan voor iedereen te zien is. Huisnummer afgeven is ook nergens voor nodig, ze hebben je mobiele nummer immers al. Ik heb hetzelfde qua vast nummer, de mensen die die hebben zijn op één hand te tellen. Bedrijf krijgt dat nummer simpelweg niet, punt.