Het scheiden van werk en prive, bereikbaarheid

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 14:44

op mijn huidige werk is het heel normaal dat je altijd bereikbaar bent. Ik heb daar een duidelijke mening over :+ Als leidinggevende heb ik zelf mijn personeel uitgezocht en ik ben ervan overtuigd dat het verstandige mensen zijn die goed hun werk kunnen doen.ik zou nu toch maar een arrogant kind zijn als ik zou denken dat ze het zonder mij niet kunnen.

Brandt het? Bel de brandweer.
Staat er een overvaller? Geef alles maar mee, bel de politie en zorg goed voor jezelf.
Weet je niet wat doen? Doe IETS (niet zeggen tegen klant dat je niets kunt doen), en we bespreken het wel als ik er ben. Foutje is niet erg. Voor jezelf denken is zo leerrijk.

Mijn job bestaat eruit om mezelf zo misbaar mogelijk te maken.

Ik maak alleen uitzondering als iemand nieuw door omstandigheden alleen op de vestiging zit en echt nog te weinig kennis heeft, dan pak ik gelijk telefoon op. Desnoods 26 keer op een avond (is voorgekomen).

Ik had tot voor kort een vestiging die 7/7 open was van 06:30 tot 24:00 (minstens, liep wel es uit). Ik kan je verzekeren: je staat sowieso altijd 'aan', maar als je dan niet actief gaat proberen om mensen zelfstandiger te maken, dan wordt het gewoon onhoudbaar.

Ik vind het teken van slecht leiderschap als iemand constant gebeld wordt.

Fee_

Re: Het scheiden van werk en prive, bereikbaarheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 15:01

Ik heb trouwens wel collega's die iedereen voor een poep en een scheet bellen. Ik kan daar serieus erg boos om worden als ik ze dat zie doen. Vaak is de eerste reactie van hen, iemand bellen, ipv eerst zelf kijken of ze het op kunnen lossen.

Bij mij zullen ze dat dus ook niet zo snel meer doen. :+

Net als dat ik om 00.30 uur gebeld werd en ik om 06.00 uur moest beginnen, lag al een tijdje te slapen. Was het een vraag over waar ik iets had opgeruimd, was helemaal niet belangrijk op dat moment. Ik heb dat diegene ook duidelijk gemaakt dat ik dat niet accepteer.

Ze kunnen appen, reageer ik, dan reageer ik. Reageer ik niet, hebben ze pech.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 15:14

Er is ooit eens iemand bij mij aan de deur geweest (was toevallig een avondje naar de Bios) met een vraag over zijn milieuvergunningsdossiers. Kreeg een boel verwijten nadien naar mijn hoofd dat ik mijn werk niet deed van mijn mede huisbewoners. Was not amused moet ik zeggen. Kreeg van mijn LG de melding als dit nog eens voorkomt (kerel wist toevallig waar ik woonde) dat ik ze moet zeggen dat ze maar tijdens de kantooruren moeten bellen want dat ik dat van thuis niet kon volgen.

Heb het anders opgelost. Heb tegen de persoon die die kerel zijn dossier had opgemaakt (was een studiebureau) wel gemeld dat ik niet gediend was dat hun klanten aan mijn deur staan om mij privé lastig te vallen met vragen die werkgerelateerd zijn. Of mijn baas heeft hem ook nog eens op de vingers getikt want nadien is het toch niet meer voorgekomen.

Waarom denkt nog iedereen dat overheidsambtenaren luierikken zijn. :(

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 15:48

Mij missen ze niet op het werk, dus nee ik word in mijn eigen tijd niet gebeld om bepaalde zaken voor klanten uit te zoeken, want daarvoor zijn er op die dag dan wel 300 andere collega's beschikbaar. :')

Wel heb ik een groepsapp met een aantal collega's die net als mij via het werk dezelfde studie volgen. Deze is wel vrij actief. En daar reageer ik gewoon op.

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 15:57

Bij mij loopt werk en privé door elkaar heen, ik ga met collega's borrelen, regelmatig uiteten, naar de sauna en de bios. En we appen ook nog :D Misschien scheelt het dat we ivm wisselende diensten niet vaak met elkaar werken.

Nant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 16:48

Wauw wat nemen veel van jullie de telefoon op buiten werktijd.

Ik heb een aantal collega's op facebook, maar post ook nooit dingen dat ik stom dronken ben (ben ik ook nooit) en wij zijn best een informeel bedrijf. Vakantiefoto's post ik wel.

Stappen met collega's doe ik niet, maar ik kom wel eens collega's tegen tijdens het stappen en dan is het gewoon even gezellig een praatje en weer door, merk wel dat ik me dan wat meer inhoud.

Telefoon opnemen doe ik niet op mijn vrije dag, mails beantwoorden of lezen ook niet.
Alleen als ik ziek ben even mijn out of office aan en de belangrijke mails die ik al ontvangen heb ff snel doorzetten naar mijn collega's.

Nu werken wij in teams van twee, je weet en doet beiden precies het zelfde, ontvangt de zelfde mails etc, zo heb je altijd een backup en iemand die bepaalde zaken kan overdragen bij onverwachtse afwezigheid.

Ik houd werk en prive echt strikt gescheiden, zodra ik op werk de deur achter mij dicht trek ben ik gewoon vrij en is mijn hoofd leeg, ik kan er toch niets meer aan veranderen tot de volgende dag. Dat geeft echt heel veel rust.

Het is bij mij ook anders geweest, zakelijke mensen hadden zelfs mijn prive nummer, toen ik daar weg ging heb ik een ander prive nummer moeten nemen. Dat nooit meer!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 19:39

Als ik gebeld werd door baas of collega's dan nam ik wel op(tenzij ik op/met vakantie was)

Collega's had ik bij uitzondering op Facebook
Deed zelden iets buiten werkgerelateerde dingen om , met collega's

Dus ja, heel strikt gescheiden op de uitzonderingen na
Maar dat waren echt uitzonderingen

Ik vond het lastig zat om mijn werk los te laten, als ik dan ook nog buiten werktijd, te pas en te onpas met mijn werk bezig moest zijn kon ik het zeker weten vergeten :+

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 14:18

Met collega's maak ik me er niet zo druk om of we wel of niet buiten werk met elkaar omgaan.
Met sommige mensen klikt het goed en gebeurt het vanzelf dat we ook buiten werk mekaar spreken of samen uit gaan.
Met andere klikt het niet of minder en dan blijft het strikt zakelijk.

Als het werk buiten werktijden belt dan hebben ze daar een goede reden voor dus neem ik wel op. Gebeurd ook hoogstzelden.
Ik ga nooit zelf mensen op fb zoeken. Sturen ze een verzoek dan kijk ik wel of ik accepteer of niet.

Ik ben er wel veel strikter in bij klanten. Als ik niet werk moeten ze mij dus ook gewoon niet komen lastigvallen.
Proberen ze het toch dan wimpel ik ze snel af 'bel het werk maar, zij kunnen je vast verder helpen'.
Geef ook nooit m'n nummer aan klanten en heb het nog niet voorgehad maar de klant die me privé belt voor iets zakelijks is nog niet jarig.

Er is ook nog zoiets als priveleven en vrije tijd en dat hebben ze maar te accepteren.

Anoniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 11:45

Ik werd met mijn privénummer in een werkapp gepropt omdat ik geen telefoon van de zaak heb...
Ik negeer dat gewoon lekker, net als wanneer ze bellen. Als ze me willen spreken geven ze me maar wel een telefoon. En dan neem ik die op op woensdag, donderdag en vrijdag tussen 8.00 en 16.30, want dan werk ik. Verder niet. :evaw:
Als ik 60 uur in de week met werk bezig wilde zijn werd ik wel zelfstandige. :+

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 12:39

Bij mij lopen werk en privé volle bak door elkaar heen. Heb maar 1 nummer en e-mail adres, van mijn werk. We hebben meerdere chatgroepen en we doen ook een hoop met collega's buiten werktijd om. Vanzelfsprekend mag iedereen mij bellen buiten werktijd maar men is volwassen genoeg om dat niet voor niks te doen. We staan heel dicht bij elkaar en dan gun je de ander ook zijn rust. Berichten sturen mag altijd en dan reageer je naar elkaar als het uitkomt en anders komt het de volgende werkdag wel weer. Ik zou niet anders willen en de meesten van mijn collega's (+100) staan er ook zo in. We proberen met z'n allen een goed bedrijf te laten groeien en vind het juist fijn om daar wat extra verantwoordelijkheid voor te nemen, en dan niet alleen in mijn geplande werk-uren. De andere kant hiervan is dat je ook veel ruimte hebt als er eens wat is waarvoor je plotseling weg moet, vrij moet nemen, hulp nodig hebt of wat dan ook. Dat gaat altijd enorm soepel omdat mensen weten wat er speelt bij elkaar en elkaar genoeg ruimte geven voor privé dingen.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 12:51

Bij mijn oude werk hadden we een groepsapp waar de collega's en de baas inzaten.
Diensten die geruild werden werden daar in gezet, maar ook de werkzaamheden van die dag.
Ook wel eens een uitbrander dat er iets niet goed was, niet heel tof om dat op je vrije (of school)dag mee te krijgen, want je leest het gewoon mee.

Ik werkte dan alleen op zaterdag, soms een zondag, maar dan nam ik soms de telefoon op. Als ze mij 3 keer in 5 minuten bellen dan is er iets aan de hand :+.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 13:33

Roosvanblue
Dat scheelt idd ook een hele hoop
Dat mensen er mee on weten te gaan
Ik heb verschillende pogingen gedaan, maar hier liep het altijd Uit op oeverloos geneuzel en gezeik
Dan ben je er op den duur wel klaar mee

Denk dat het ook wel erg aan het werkveld kan liggen

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 14:53

Ja dat denk ik ook sonja_vR. Ik werk in de IT met voornamelijk mannen en een aantal vrouwen. Als je oeverloos wilt gaan neuzelen en zeiken, doe je dat maar in je eigen tijd. Daar kan echt niemand bij ons wat mee, haha :D

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 15:13

Vjestagirl schreef:
Ik voel me schuldig als ik aangeef dat ik op mijn vrije dagen niet gebeld wil worden. Als ik geen zin heb om te reageren op een smsje van de dienstindeler. Als ik geen collega's op facebook wil. Als ik eigenlijk liever uit de appgroep wil en ook eigenlijk liever zou willen dat niet het hele bedrijf mijn mobiele nummer heeft. Als ik mijn huistelefoonnummer niet af wil geven.

Ik heb het gevoel dat ik daardoor een slechte werknemer ben. Aan de andere kant vind ik dat ik niet 24/7 in dienst hoef te staan van het bedrijf. Ze kunnen zo terug vinden wanneer ik aanwezig en dus bereikbaar ben. Het vinden van een middleground vind ik heel erg lastig.

Ik zou zeker je huisnr niet geven, dat is een geheim nummer voor familie en dat blijft zo.

In hoeverre heb je last van de appgroep? Ik kan me voorstellen dat het wel handig kan zijn in bepaalde gevallen. Als je deze dempt heb je er toch nauwelijks last van?

Collega's op FB... lastig. Ik heb wel een enkeling maar dat zijn mensen die ik leuk vind en waarmee ik prive ook afspreek. Ik zou de verzoeken of niet accepteren of wel accepteren en dan je profiel voor ze afschermen. Hoef je niks uit te leggen en zien ze verder niks. Beetje afhankelijk van wat voor reacties je verwacht als je hun verzoeken allemaal negeert. Ik zou er geen rel om willen denk ik, dan zou ik kiezen voor accepteren en profiel afschermen.

Voor wat betreft de vragen van de planner zou ik wel bereikbaar zijn. Tenminste, als het korte vragen zijn die snel af te handelen zijn. Ik vind het niet erg om even te laten weten of ik wel of niet kan werken en daarmee maak je -denk ik- het leven van de planner echt zoveel prettiger. Als de planner gelijk antwoord heeft kan deze door met zijn werk ipv af moeten wachten tot er een antwoord komt. Ik plan zelf veel afspraken in met klanten van mijn eigen bedrijf en ik word heel blij als men snel reageert, want als afspraak A staat kan ik verder met B en C etc. Soms kan 1 uitblijvende reactie het hele planproces ophouden.

Je schrijft ergens dat er bij een vraag aangegeven wordt dat het ivm een begrafenis is en dat lijkt jou te storen. Ik ben wel benieuwd of ik dat juist interpreteer en wat je dan storend vindt?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-17 15:17

Ir111 schreef:
Je schrijft ergens dat er bij een vraag aangegeven wordt dat het ivm een begrafenis is en dat lijkt jou te storen. Ik ben wel benieuwd of ik dat juist interpreteer en wat je dan storend vindt?

Ik kan wel of niet werken, ongeacht of er iemand een begrafenis heeft. Ik krijg altijd het idee dat men probeert me een schuldgevoel aan te praten door deze informatie erbij te vertellen

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 15:18

Ir111 schreef:
Collega's op FB... lastig. Ik heb wel een enkeling maar dat zijn mensen die ik leuk vind en waarmee ik prive ook afspreek. Ik zou de verzoeken of niet accepteren of wel accepteren en dan je profiel voor ze afschermen. Hoef je niks uit te leggen en zien ze verder niks. Beetje afhankelijk van wat voor reacties je verwacht als je hun verzoeken allemaal negeert. Ik zou er geen rel om willen denk ik, dan zou ik kiezen voor accepteren en profiel afschermen.

Dit is best slim eigenlijk :=

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 15:20

Vjestagirl schreef:
Ik kan wel of niet werken, ongeacht of er iemand een begrafenis heeft. Ik krijg altijd het idee dat men probeert me een schuldgevoel aan te praten door deze informatie erbij te vertellen

Ah zo!

Het kan ook bedoeld zijn om aan te geven dat je ze niet voor niets lastvallen. Dus niet voor een collega die zin in een vrije middag heeft. Dus dat het er meer als een verontschuldiging bij staat. Zo las ik het. Maar ik kan me jouw idee ook wel voorstellen eigenlijk. :)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 15:22

Vjestagirl schreef:
Ir111 schreef:

Maar dat is misschien een invulling die jij maakt voor de ander ;) misschien proberen ze gewoon een dienst op te vullen en denken ze dat jij wel graag extra uren wil maken? Misschien willen ze gewoon extra info delen over waarom de ander niet kan werken? En niet alleen jou extra werk in je schoenen schuiven?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 15:42

RoosvanBlue schreef:
Ja dat denk ik ook sonja_vR. Ik werk in de IT met voornamelijk mannen en een aantal vrouwen. Als je oeverloos wilt gaan neuzelen en zeiken, doe je dat maar in je eigen tijd. Daar kan echt niemand bij ons wat mee, haha :D

IT of de zorg....das idd een wereld van verschil :D
vermoed dat ik qua persoonlijkheid een stuk beter in de IT sfeer pas :')

Kayleigh__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 21:37

Toen ik (assistent)manager was bij een drogist heb ik mijzelf bijna overspannen gewerkt, mede door nooit rust te hebben. Vooral in de langdurige periode van afwezigheid van de manager was het echt niet leuk en had ik thuis geen energie meer. Op de enige vrije dag in de week werd ik regelmatig een aantal keren gebeld of geappt. Ik kon mijn werk niet loslaten.
Mijn nieuwe baan voelt ook echt als vrijheid. Zelfs pauze is echt pauze en niet tussendoor nog wat regelen of helpen op de werkvloer. Ondanks dat ik nu een bbl-opleiding doe en dus ook thuis werkgerelateerd huiswerk maak, ben ik zoveel minder met mijn werk bezig. Had dit zoveel eerder moeten doen!

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 17:30

Vjestagirl schreef:
Ik ben benieuwd hoe bokkers denken over het scheiden van werk en privé.
Nemen jullie op je vrije dag(en) telefoontjes van je werk aan? Gaan jullie stappen met collega's, die je uiteraard ook allemaal op facebook hebt? Zitten jullie met je collega's in een whatsapp groep?

Ik merk dat ik moeite heb met het vinden van een balans tussen goed werknemerschap en het hebben van een privé leven. Ik ben benieuwd hoe jullie dit doen.

Telefoontjes aannemen verschilt. Als het een directe collega is alleen als ik zin en tijd heb, maar als m'n manager belt neem ik wel op. Dan is er écht iets aan de hand, die belt alleen als het niet anders kan.

Stappen niet, ben sowieso niet echt een stapper. Wel heb ik een deel van de collega's op FB.

WhatsAppgroep wel, is ook erg praktisch i.v.m. filemeldingen en dat soort zaken. Die groep staat wel op mute, zodat ik geen geluid/licht/notificatie in Androidbalk zie als daar iets in geroepen wordt. Daar kijk ik enkel in als ik wil of als ik toevallig zie dat er iets nieuws in staat omdat ik op WhatsApp zit. Ook zijn er afspraken dat in die groep enkel werkgerelateerd gesproken wordt, dus geen gesprekken over van alles en nog wat.

Sowieso zou ik in appgroepen geen vrije dagen e.d. gaan regelen. Laat ze zo'n overzicht maar mailen.

Verder check ik op vrije dagen of 's avonds ook m'n mail soms wel, maar dan is dat een bewuste keuze voor me (ik weiger dan ook m'n mail in te stellen op m'n telefoon, omdat ik dan wel continu notificaties enzo zou krijgen, nu kies ik er zelf voor om te kijken). Reageren doe ik niet, maar ik filter wel gelijk alle voor mij niet relevante mails eruit. Als ik vakantie heb, blijft m'n mail onaangeroerd.

Vjestagirl schreef:
...

Ik voel me schuldig als ik aangeef dat ik op mijn vrije dagen niet gebeld wil worden. Als ik geen zin heb om te reageren op een smsje van de dienstindeler. Als ik geen collega's op facebook wil. Als ik eigenlijk liever uit de appgroep wil en ook eigenlijk liever zou willen dat niet het hele bedrijf mijn mobiele nummer heeft. Als ik mijn huistelefoonnummer niet af wil geven.

Ik heb het gevoel dat ik daardoor een slechte werknemer ben. Aan de andere kant vind ik dat ik niet 24/7 in dienst hoef te staan van het bedrijf. Ze kunnen zo terug vinden wanneer ik aanwezig en dus bereikbaar ben. Het vinden van een middleground vind ik heel erg lastig.

Ik had je tweede appje aan je leidinggevende zelf niet eens gestuurd denk ik. Los daarvan zou het er voor mij van af hangen waarom ze je wil spreken. Is dat puur om even bij te praten of heeft ze hele belangrijke dingen om te bespreken. (in dat geval had ze sowieso zelf op maandag of dinsdag al moeten bellen, maar goed) In principe ben ik alleen voor nood buiten werktijden bereikbaar.

Op het smsje zou ik wel reageren, 'nee, ik kan niet' is ook een antwoord. Zolang dat soort berichtjes enkel in geval van nood verstuurd worden en je er dus niet wekelijks mee te maken krijgt valt dat wel mee volgens mij. Maar goed, reageren is niet verplicht natuurlijk.

Collega's al dan niet op Facebook is echt een persoonlijke voorkeur. Als je dat niet wil heeft men dat gewoon te respecteren. Hetzelfde geldt voor de appgroep, daar horen ze je zelfs vooraf toestemming voor te vragen omdat je nummer dan voor iedereen te zien is. Huisnummer afgeven is ook nergens voor nodig, ze hebben je mobiele nummer immers al. Ik heb hetzelfde qua vast nummer, de mensen die die hebben zijn op één hand te tellen. Bedrijf krijgt dat nummer simpelweg niet, punt.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 18:19

Mijn collega's en ik roosteren onderling dus ivm werktijden of vervanging zoeken voor een zieke gaan er wel eens appjes of telefoontjes heen en weer. Vind ik niet erg op een vrije dag, het is vaak maar een korte vraag en ik ondervind er geen hinder van. Echte werkinhoudelijke vragen vind ik niet erg grappig als ik daarvoor gebeld wordt als ik vrij ben. Tenzij het om nood gaat anders is het pech en hoor ik vragen wel als ik weer op werk ben.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 18:54

Ik werk in de zorgsector. Ik beschouw mijn team als vriendinnen tot een zekere hoogte. Je deelt heel veel samen maar het moet het werk niet beinvloeden. Ik heb mijn collegas op fb en op de app. In principe hebben de meeste van ons een groot vernatwoordingsgevoel en helpen we allemaal zoveel mogelijk om gaten op te vullen. Dit betekend dat je op je vrije dag gebelt kan worden of er een oproepje via de app uit gaat. Ik reageer ook wel eens niet als ik niet goed in mijn vel zit. Uitstapjes maken we samen regelmatig. Een concert, film of uit eten.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 19:17

Ik heb 3 werkgevers. Voor 1 werk ik fulltime & de andere 2 op oproepbasis. Er komen weken voor dat ik 7 dagen werk. Wij zien in een algemene app berichtjes voorbij komen met diensten die beschikbaar zijn. Meestal lees ik ze, als ok weet dat ik niet wil werken zet ik die groepsapps op stil. Over het algemeen ben ik bereikbaar, maar als ik een dag vrij & volgepland ben laat ik net zo makkelijk Mn telefoon thuis.

Stappen met collega's; fulltime werk niet echt, horeca collega's wel! Maar het is toch anders dan met Mn vrienden buiten het werk om, daar ben ik (bewust) closer mee :)

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 18:45

Wat een interessant topic, ik vind het alleen wel een beetje beangstigend te lezen hoeveel mensen buiten hun werktijden mails lezen/beantwoorden en telefoontjes aannemen van het werk. Dat is namelijk het perfecte recept voor een burn out...

Bij mij is het echt heel simpel: buiten werktijden beantwoord ik geen telefoontjes, kijk mijn mails niet na en beantwoord ze logischerwijze ook niet :')

Op het werk hebben ze mijn privé gsm nummer, wat enkel gebruikt wordt in uiterste noodgevallen (wat in de twee jaar dat ik bij mijn huidig bedrijf werk misschien twee keer is voorgekomen). Ook tijdens vakanties ben ik gewoon onbereikbaar, mijn gsm van het werk gaat uit en er wordt een automatisch antwoord gestuurd op mails dat ik er niet ben, wanneer ik terug kom en met contactgegevens voor dringende gevallen.
Het bedrijf is echt nog niet ingestort terwijl ik op vakantie was...

Het is echt heel belangrijk voor je welzijn dat je op tijd rust neemt. En dan ook écht rust, en niet gewoon van thuis werkt of denkt "och, dat ene telefoontje, die ene mail, dat is toch niet zo erg". Want meestal blijft het dan niet bij eentje en ontstaat er toch de verwachting dat je bereikbaar bent, ook als je eigenlijk niet bereikbaar hoort te zijn!

Dit hangt natuurlijk wel een beetje af van de functie, of je nog langer op de werkdag bereikbaar bent, maar vakantie zou vakantie moeten zijn... Hoe kan je hoofd ooit tot rust komen als je steeds ingesteld bent op dat geluidje van een binnenkomende mail of het gerinkel van je werktelefoon? Niet gezond hoor :n

Oh ja, voor de rest gaan we wel om de paar maanden met ons team uit eten en heb ik ook een aantal collega's op facebook en WhatsApp. Maar dat is eerder omdat sommige collega's vrienden geworden zijn, wat volgens mij dan weer wel ok is. Maar dat is persoonlijk uiteraard!