Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
...Brainless schreef:@UMayDream
Maar TS wilt absoluut niks met administratie/plannen doen.
Dan valt zo'n opleiding dus al af.
Stephanie schreef:In Havo 2 en 3 zeiden leraren tegen mij dat ik Havo niet zou kunnen doen. Ik moest maar naar het vmbo of afstromen naar MBO. Juist, omdat ik voor ogen had dat ik graag een goede baan wilde zodat ik mijn hobby later in alle vrijheid zou kunnen doen dacht ik bij mijzelf, wacht maar, ik laat wel eens even zien dat ik het wel kan...
Ik ben op internet gaan zoeken naar methodes die mij kunnen helpen bij het leren, ik nam bijles en bovenal bleef erg positief.
Ik heb al je reacties gelezen en het klinkt een beetje alsof je jezelf de grond in laat praten door anderen. Laat andere mensen, maar lekker negatief praten, maar blijf er zelf positief onder.
Wat is het dat je echt wilt? Wil je werken met paarden of wil je een baan waarbij je ongemoeid met je eigen paard(en) aan de slag kan.
Dit is een wezenlijk verschil.
Overigens, ik ken best wel wat mensen die een studie in de paarden hebben gedaan, maar ik ken niemand die achteraf echt (100%) blij is geweest met de keuze.
Ik las hierboven iemand die je de tip gaf om in de zorg te gaan werken... daar zijn natuurlijk ook heel veel mogelijkheden in. In de zorg werken staat niet gelijk aan werken in een bejaardenhuis. Helemaal als je naar het HBO gaat, genoeg studies waar je ook praktijk leert met stages.
Veel succes met je keuze.
ik hoop wel dat je er over na gaat denken.. 

REnD schreef:maar stel ik ga mbo doen. want iedereen hier is zivan ga je havo doen. maar ik ga wss mbo doen. Wat zou ik dan doen? dat was mijn vraag. nirt of ik op havo moes blijve
REnD schreef:maar stel ik ga mbo doen. want iedereen hier is zivan ga je havo doen. maar ik ga wss mbo doen. Wat zou ik dan doen? dat was mijn vraag. nirt of ik op havo moes blijve
UMayDream schreef:Ik vraag me af of een tussenuur haalbaar is, omdat de TS nog erg jong en leerplichtig is.Net zoals mijn voorgangers heb ik niet het hele topic gelezen. Ik wil je het volgende meegeven:
In 2011 heb ik mijn overgangsbewijs van 3 naar 4 havo/vwo gehaald. Ben toen begonnen aan mbo bol niveau 4 ondernemer/manager recreatiedieren (ook wel dierverzorging genoemd maar dit is de officiële titel) en het was werkelijk waar de beste keuze die ik ook had kunnen maken.
Ik zat daar zoveel beter op m'n plek als op havo/vwo. Daar paste ik totaal niet in de groep, werd iedere dag de grond in geboord door mijn niet zo lieftallige klasgenootjes en de manier van leren paste mij ook niet. De praktijk op mbo was heerlijk, in combinatie met de theorie. Zelf ben ik echt veel beter in theorie als in praktijk dus dat ging mij makkelijk af. En het is voor mij heel goed geweest om zoveel praktische opdrachten en stages te moeten doen, ik heb me hierdoor heel goed kunnen ontwikkelen.
Afijn, in 2015 heb ik deze opleiding afgerond. Niet alleen met een diploma, maar ook met een flinke dosis zelfvertrouwen, ervaring en aanbevelingen.
Daarna heb ik voor een tussenjaar gekozen. Als je nog niet zo goed kunt kiezen, neem een tussenjaar! Ga werken, reizen, wat dan ook. Ik kan het je van harte aanbevelen.(voor verslag en foto's van de reis die ik heb gemaakt, zie mijn onderschrift. Je mag me altijd pb-en als je vragen hebt hierover of over iets anders omtrent je studiekeuze)
Nu zit ik op hbo international farm management. Doordat ik een tussenjaar heb genomen en ook tijdens het laatste jaar van m'n mbo veel tijd aan m'n studiekeuze heb besteed, heb ik een weloverwogen keuze kunnen maken en ik zit dan ook goed op mijn plek.
Mijn advies? Ga absoluut voor mbo, het zal je veel brengen. Niet alleen academische kennis en ervaring, maar ook persoonlijk. Wel zou ik voor een bredere opleiding kiezen, zoals dierverzorging. Je kunt de meeste stages dan lekker bij de paarden gaan doen (afgezien van een verplichte stage bij veehouderij/dierenwinkel/schapenhouderij, althans dat moest ik - weet niet of dat nu nog het geval is) en je opdrachten kun je ook zelf inrichten. Bijvoorbeeld het voedingsadvies en fokplan wat ik moest schrijven, heb ik over paarden gedaan. Simpelweg omdat ik dat ook het meest interessant vond. Als voordeel heb je met deze opleiding dat je niet alleen over paardenhouderij/sport leert, maar ook over veehouderij, pluimvee, reptielen, vogels en andere recreatiedieren. En ook leer je hoe je een onderneming opstart en hoe de retail van deze sector in elkaar steekt.
Ik hoop dat je hier wat mee kunt, en zoals ik al zei; mijn pb-box staat voor je open!
maaikemuis schreef:REnD schreef:maar stel ik ga mbo doen. want iedereen hier is zivan ga je havo doen. maar ik ga wss mbo doen. Wat zou ik dan doen? dat was mijn vraag. nirt of ik op havo moes blijve
Ga lekker naar het vmbo en stel je keuze nog twee jaar uit. Dan heb je nog twee jaar de kans om na te denken. Dan kun je zonder stress een keuze maken. Je bent 13, je zou deze keuze nog niet moeten maken.
verootjoo schreef:REnD schreef:maar stel ik ga mbo doen. want iedereen hier is zivan ga je havo doen. maar ik ga wss mbo doen. Wat zou ik dan doen? dat was mijn vraag. nirt of ik op havo moes blijve
Een zinvolle opleiding![]()
Verpleegkunde, doktersassistent, tandartsassistent, kapper, banketbakker, kok, beveiliger, detailhandel, zulke richtingen![]()
Maar om naar mbo4 te gaan moet je wel de havo 3 voldoende afsluiten
Suzanne1408 schreef:Ik heb niet alle reacties terug gelezen, maar wel een groot deel.
Ik begrijp je twijfel heel goed, ik ging ook naar de middelbare school met advies havo/vwo, uiteindelijk ook op de mavo terecht gekomen en er wel heel hard voor gewerkt, soms is het gewoon lastig.
Ik heb geen paardenhouderij MBO oid gedaan maar Fotografie & Grafisch vormgeven en nadat ik deze heb afgerond Hippische Bedrijfskunde.
Dit lijkt me echt een studie voor jou, je kan eerst paardenhouderij doen, bijvoorbeeld in Barneveld en daarna verkort doorstromen naar HBO Hippische Bedrijfskunde. Dit is wel een economische studie, zoals je beschreef niet helemaal wat je wilt maar het is wel op de paarden gericht wat het erg leuk maakt en je bijvoorbeeld als je niet meer in staat bent om stalwerk te doen, je altijd nog een bedrijfskundige baan kan zoeken in de paardenwereld.
Als je meer over deze studie wilt weten ofzo mag je me altijd een berichtje sturen!
Succes met je keuze.