Wat is slim om te doen? (Studie)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Re: Wat is slim om te doen? (Studie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 12:51

@UMayDream
Maar TS wilt absoluut niks met administratie/plannen doen.
Dan valt zo'n opleiding dus al af.

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 12:58

In Havo 2 en 3 zeiden leraren tegen mij dat ik Havo niet zou kunnen doen. Ik moest maar naar het vmbo of afstromen naar MBO. Juist, omdat ik voor ogen had dat ik graag een goede baan wilde zodat ik mijn hobby later in alle vrijheid zou kunnen doen dacht ik bij mijzelf, wacht maar, ik laat wel eens even zien dat ik het wel kan ;) ...

Ik ben op internet gaan zoeken naar methodes die mij kunnen helpen bij het leren, ik nam bijles en bovenal bleef erg positief.

Ik heb al je reacties gelezen en het klinkt een beetje alsof je jezelf de grond in laat praten door anderen. Laat andere mensen, maar lekker negatief praten, maar blijf er zelf positief onder.

Wat is het dat je echt wilt? Wil je werken met paarden of wil je een baan waarbij je ongemoeid met je eigen paard(en) aan de slag kan.

Dit is een wezenlijk verschil.

Overigens, ik ken best wel wat mensen die een studie in de paarden hebben gedaan, maar ik ken niemand die achteraf echt (100%) blij is geweest met de keuze.

Ik las hierboven iemand die je de tip gaf om in de zorg te gaan werken... daar zijn natuurlijk ook heel veel mogelijkheden in. In de zorg werken staat niet gelijk aan werken in een bejaardenhuis. Helemaal als je naar het HBO gaat, genoeg studies waar je ook praktijk leert met stages.

Veel succes met je keuze.
Laatst bijgewerkt door Stephanie op 11-12-16 13:00, in het totaal 1 keer bewerkt

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 12:59

Lief meisje, wat lijk je op mij 20 jaar geleden. Nu redde ik de havo wel, maar ik was nog zo jong en had geen overzicht in wat ik wilde en kon doen.

Ik snap je defensieve reacties, je bent nog maar 13 en je wordt nu gedwongen om keuzes te maken voor wannneer je volwassen bent. Een keuze die je nog helemaal niet zou moeten maken.

Mijn ouders hebben 1 ding goed gedaan en dat is mij verboden om de paarden in te gaan. Verder heb ik iedere dag spijt dat ik niet langer op school heb mogen zitten, langer veilig kind heb mogen zijn voordat ik volwassen keuzes moest gaan maken. Uiteindelijk is het goed gekomen, doe ik werk waar ik nooit eerder over gedacht had, heb ik de tofste baan ooit, maar ben ik wel dik in de dertig. Had het graag anders gedaan.

Daarom, blijf nog even kind. Blijf nog even veilig op school zonder beroepskeuzes. Probeer de havo af te maken en wanneer dat niet lukt room af naar het vmbo-t. Dan kun je over 2 jaar deze keuze maken en ben je veel verder en rustiger.

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 13:07

Brainless schreef:
@UMayDream
Maar TS wilt absoluut niks met administratie/plannen doen.
Dan valt zo'n opleiding dus al af.

Tja, dan vallen alle opleidingen af. Want in paardenhouderij/sport zit ook heus een stukje administratie. Sterker nog, bij ons hadden deze opleidingen exact dezelfde opdracht als ons: een mini onderneming opstarten met de hele reutemeut van ondernemingsplan schrijven tot financiële begroting maken.

Ook al vind je dit niet leuk TS, je moet wel realistisch blijven: dit zul je in iedere opleiding tegen komen. Dingen zoals geschiedenis en wiskunde snap ik dat je daarvan zegt, heb ik niks aan. Ik ben het zelfs helemaal met je eens! Dit was voor mij ook 1 van de redenen om van de middelbare school af te gaan - ik vond het niet leuk en redelijk zinloos. Een vak leren, daar heb je wat aan. Maar, bij dat vak wat je leert hoort ook administratie. Als je in een dierenwinkel komt te staan moet je je voorraad en verkoop bij kunnen houden, belastingaangifte kunnen doen, enzovoorts. En wat als je paardrijles gaat geven, daar verdien je je geld mee en dat moet de belasting wel weten doormiddel van een belastingaangifte. Kortom, je hebt dit niet alleen nodig voor je opleiding maar gewoon voor je hele leven.

En plannen, dat is een groot goed om te kunnen. Je zult er een stuk efficiënter van gaan werken en denken, en dat bespaart je tijd, geld en energie!

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 13:11

Stephanie schreef:
In Havo 2 en 3 zeiden leraren tegen mij dat ik Havo niet zou kunnen doen. Ik moest maar naar het vmbo of afstromen naar MBO. Juist, omdat ik voor ogen had dat ik graag een goede baan wilde zodat ik mijn hobby later in alle vrijheid zou kunnen doen dacht ik bij mijzelf, wacht maar, ik laat wel eens even zien dat ik het wel kan ;) ...

Ik ben op internet gaan zoeken naar methodes die mij kunnen helpen bij het leren, ik nam bijles en bovenal bleef erg positief.

Ik heb al je reacties gelezen en het klinkt een beetje alsof je jezelf de grond in laat praten door anderen. Laat andere mensen, maar lekker negatief praten, maar blijf er zelf positief onder.

Wat is het dat je echt wilt? Wil je werken met paarden of wil je een baan waarbij je ongemoeid met je eigen paard(en) aan de slag kan.

Dit is een wezenlijk verschil.

Overigens, ik ken best wel wat mensen die een studie in de paarden hebben gedaan, maar ik ken niemand die achteraf echt (100%) blij is geweest met de keuze.

Ik las hierboven iemand die je de tip gaf om in de zorg te gaan werken... daar zijn natuurlijk ook heel veel mogelijkheden in. In de zorg werken staat niet gelijk aan werken in een bejaardenhuis. Helemaal als je naar het HBO gaat, genoeg studies waar je ook praktijk leert met stages.

Veel succes met je keuze.

Hier ga ik helemaal in mee. Goed verwoord, en inderdaad - werken in de paarden en zelf met je eigen paarden aan de slag kunnen zonder financiële zorgen en bemoeienis van anderen is een wereld van verschil.

Blijf positief, geloof in jezelf. :j

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 13:12

Jou cijfers zijn echt wel op te halen hoor, maar alleen ook als JIJ het WILT, en er MOEITE voor doet!

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 13:16

Ik ben het helemaal eens met Maaikemuis, ik denk dat het helemaal nog niet het moment is om een definitieve keuze te maken. Het lijkt een beetje gevoed te zijn door je tegenvallende resultaten en dat je een beetje in paniek bent.

Wat ik je zou aanraden is deftige studiebegeleiding en -coaching zoeken, dat probleem aanpakken. Desnoods privé dus.

WithinYuuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 13:39

Ik heb niet het hele topic gelezen, maar wel de reacties van TS. Kan het misschien zo zijn dat je faalangst hebt ontwikkeld? Als ik zo je reacties lees, denk ik dat je de havo in principe prima aankan. Jij zei dat je steeds aan het eind van het jaar negens moet halen om over te gaan, dat kan je dus wel. Misschien is het een idee om met iemand van buitenaf te kijken naar je manier van leren? Misschien dan ook een andere manier aanleren en wat doen aan eventuele faalangst? Ik heb ook een vriendin die veel te lang en te veel leert en dan alsnog onvoldoendes haalt. Leert zij bijna niet, dan haalt ze ineens achten. Dit zou ik eerst eens overwegen als ik jou was, dus naast de huiswerkbegeleiding. Lukt de havo dan nog niet, dan zou ik overstappen naar mavo en inderdaad in ieder geval je diploma halen :)

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 14:18

Maar TS.. jij zegt dat je de havo niet gaat halen en je zit nu in havo 3 (toch?). Ga je dit jaar dan wel halen? Zoniet, heb je niet eens een keuze en ga je naar het vmbo. Je moet je 3 havo diploma hebben, wil je die overgangsregel naar MBO willen. Zit je in havo 4? En red je t niet? Dan geldt die overgangsregel wel. Maar moet je eens heel goed bedenken wat je nou wil doen. Dus zit je nu in havo 3 of 4?
Oh, veel studies (en ook werkgevers trouwens, als je geen mbo studie hebt) willen dat je tenminste een vmbo diploma hebt. Als jij nu stopt, heb je dus helemaal niks en dat ga jij waarschijnlijk heel erg voelen. Dat zou jammer zijn!

Ik zat in hetzelfde schuitje ts, dus ik begrijp je wel. Ik vind school echt verschrikkelijk en studeren is niet voor mij weggelegd. Opzich leer ik heel makkelijk en kunnen mijn hersens best wat stof aan, maar dat stil zitten en luisteren naar dingen die me geen worst interesseren.. nee. Dat vind ik niks.
Maar ts, ook al vind je t niks.. Waar een wil is is een weg. Ook ik heb de havo (wonder boven wonder) gehaald. Maar ook alleen maar door de motivatie dat ik dan mn droom kon waarmaken en kon reizen. Zonder de havo kon ik dat niet omdat ik dan nog leerplichtig zou zijn geweest.

Ik denk wat jou t meeste in de weg zit, is je houding. Zelfs in dit topic heb je al zo vaak gezegd "ik kan dit niet, dat niet. Het lukt me niet. Wil ik niet. Vind ik niet leuk". Als je dat de hele tijd denkt, dan geloof je er in en gebeurd dat ook. Probeer dus wat poitiever te denken en wat je denkt dus ook echt waar te maken!
De havo halen is dan niet alleen voor het papiertje.. maar ook voor jezelf. Daar gaat het dan nog wel het meeste om. Je leert dan namelijk dat je iets kan waarmaken als je echt in jezelf gelooft, en er ook hard voor werkt!
13 is een lastige leeftijd en misschien begrijp je wat ik typ hier niet echt. Maar misschien later wel ;) ik hoop wel dat je er over na gaat denken..
Het is trouwens ook helemaal niet erg hoor, om naar t vmbo te gaan. Als de havo echt te hoog gegrepen is voor je, dan vooral naat vmbo gaan. Maar blijf aan jezelf werken, vooral dat slechte zelfbeeld. Dat is nergens voor nodig ;)

Daarnaast denk ik dat je het werk in de paarden sterk onderschat. Ook ik raad af om een paardenstudie te doen.. de mensen die ik ken die dat deden, weten nog steeds niet heel veel. Dan is het nog veel beter om te doen wat ik heb gedaan. Ik ben namelijk naar het buitenland geweest en heb met paarden gewerkt. Dan werk je er echt mee en kan je pas een conclusie trekken of je dat wel je hele leven wíl doen. Dan is paarden namelijk je dagelijks leven en je werk. Niet gewoon een hobby meer. Heb heel wat mensen gezien die het dan opeens niet meer leuk vinden... Ik zelf werd er alleen maar enthousiaster van en begon het juist steeds leuker te vinden. Dat is dan toch wel een goede test om te zien of je t echt wel wilt. 80% van de mensen valt namelijk na een tijdje al af. En dan leer je ook écht om met paarden te werken. Niet zoals een studie waat je niks aan hebt.
Dus doe dan maar zoiets... Een jaar naar het buitenland (kom je jezelf ook flink tegen. Neem dat maar van mij aan, buitenland is de beste studie die je maar kan kiezen over jezelf), je ziet of je t werk wel echy zo leuk vindt als je denkt en of je t aankunt, en je leert meer dan bij een paardenhouderij ofzo studie.
Maar.. dan moet je dus wel eerst je havo of mbo studie halen (als je voor mbo kiest, dan wel iets wat je kunt gebruiken als back up please). Anders ben je nog leerplichtig namelijk! Dus een goede motivatie dan ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 14:30

Bij een paardenstudie leer je het meest van stagelopen. Maar je bent op veel stallen zeker welkom om voor een stagevergoeding 6 dagen per week te werken.

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-16 14:34

maar stel ik ga mbo doen. want iedereen hier is zivan ga je havo doen. maar ik ga wss mbo doen. Wat zou ik dan doen? dat was mijn vraag. nirt of ik op havo moes blijve

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 14:35

Dan moet je naar iets kijken wat je intresse eventueel nog naar uitgaat, buiten de paardenhouderij om.
Want daar vergis je je echt in.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 14:38

Hoe moeten wij weten wat jij moet gaan doen?
Paarden/dieren opleiding wordt (terecht) afgeraden.

Voor de rest: Ga in overleg met je mentor en ouders.
Zij kennen jou het beste en samen kun je kijken welke MBO opleiding voor jou passend is.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 14:39

Mbo kan sowieso niet voor zover ik weet. Je gaat naar vmbo TL dan, omdat je geen overgangsbewijs hebt... Je hebt dan geen diploma van 3 naar 4 havo. Dus dan ga je dus naat 4TL ;)

De keuze van de MBO diploma daatna is aan jezelf. Maar zoals je ziet raadt iedereen een paardenstudie af, omdat je daar tovh niks leert. Het is niet onmogelijk om in de paardensector te werken, maar dat moet dan vaak via een andere weg dan die studies.
Dus ga dan een nuttige mbo studie doen. Ik vraag me alleen af of je daar welzo blij van wordt.. maar dat kan ik niet verfer voor je bepalen. Dat is over jouzelf!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 14:46

Even een super pedagogisch verantwoorde opmerking van mijn kant: geef jezelf een schop onder je hol en stel je niet zo aan. Als jij eind van het jaar ineens wel goede punten kan halen, kun je dat de rest van het jaar ook. Blijkbaar heb je je al zo vastgepind op het idee om te stoppen dat je alle verdere ideeën in de wind slaat. De enige die hier iets kan veranderen ben jij. Dus of je stopt met "huilen" en gaat ervoor, zoekt eventueel studiebegeleiding en haalt je middelbare school diploma. Of je solliciteert alvast bij een supermarkt om tot je 70e achter de kassa te zitten. Volgens mij kan dat zelfs niet zonder diploma maar ik probeer optimistisch te zijn. Je krijgt in het leven vrijwel niets zonder er werk in te stoppen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-12-16 14:47, in het totaal 1 keer bewerkt

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 14:46

REnD schreef:
maar stel ik ga mbo doen. want iedereen hier is zivan ga je havo doen. maar ik ga wss mbo doen. Wat zou ik dan doen? dat was mijn vraag. nirt of ik op havo moes blijve

Ga lekker naar het vmbo en stel je keuze nog twee jaar uit. Dan heb je nog twee jaar de kans om na te denken. Dan kun je zonder stress een keuze maken. Je bent 13, je zou deze keuze nog niet moeten maken.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 14:50

Ts,als iets niet lukt, is het al snel vervelend en frustrerend. Maar op het MBO moet je ook toetsen maken. Misschien kun je dat wel met een andere aanpak.
Je zou je kunnen oriënteren op een andere middelbare school. Andere cultuur, kleinere klassen, andere methoden. (Jenaplan, dalton, vrije school, etc.)
Wat zeggen je ouders over je wens om van school te wisselen?

xxrossiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 15:13

Ts, misshien heb ik er overheen gelezen, maar wat vinden jou ouders van de situatie?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 15:29

REnD schreef:

Een zinvolle opleiding :)

Verpleegkunde, doktersassistent, tandartsassistent, kapper, banketbakker, kok, beveiliger, detailhandel, zulke richtingen :)

Maar om naar mbo4 te gaan moet je wel de havo 3 voldoende afsluiten :)

Fish_n_Chips

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 15:41

UMayDream schreef:
Net zoals mijn voorgangers heb ik niet het hele topic gelezen. Ik wil je het volgende meegeven:

In 2011 heb ik mijn overgangsbewijs van 3 naar 4 havo/vwo gehaald. Ben toen begonnen aan mbo bol niveau 4 ondernemer/manager recreatiedieren (ook wel dierverzorging genoemd maar dit is de officiële titel) en het was werkelijk waar de beste keuze die ik ook had kunnen maken.
Ik zat daar zoveel beter op m'n plek als op havo/vwo. Daar paste ik totaal niet in de groep, werd iedere dag de grond in geboord door mijn niet zo lieftallige klasgenootjes en de manier van leren paste mij ook niet. De praktijk op mbo was heerlijk, in combinatie met de theorie. Zelf ben ik echt veel beter in theorie als in praktijk dus dat ging mij makkelijk af. En het is voor mij heel goed geweest om zoveel praktische opdrachten en stages te moeten doen, ik heb me hierdoor heel goed kunnen ontwikkelen.

Afijn, in 2015 heb ik deze opleiding afgerond. Niet alleen met een diploma, maar ook met een flinke dosis zelfvertrouwen, ervaring en aanbevelingen.

Daarna heb ik voor een tussenjaar gekozen. Als je nog niet zo goed kunt kiezen, neem een tussenjaar! Ga werken, reizen, wat dan ook. Ik kan het je van harte aanbevelen. :j (voor verslag en foto's van de reis die ik heb gemaakt, zie mijn onderschrift. Je mag me altijd pb-en als je vragen hebt hierover of over iets anders omtrent je studiekeuze)

Nu zit ik op hbo international farm management. Doordat ik een tussenjaar heb genomen en ook tijdens het laatste jaar van m'n mbo veel tijd aan m'n studiekeuze heb besteed, heb ik een weloverwogen keuze kunnen maken en ik zit dan ook goed op mijn plek.

Mijn advies? Ga absoluut voor mbo, het zal je veel brengen. Niet alleen academische kennis en ervaring, maar ook persoonlijk. Wel zou ik voor een bredere opleiding kiezen, zoals dierverzorging. Je kunt de meeste stages dan lekker bij de paarden gaan doen (afgezien van een verplichte stage bij veehouderij/dierenwinkel/schapenhouderij, althans dat moest ik - weet niet of dat nu nog het geval is) en je opdrachten kun je ook zelf inrichten. Bijvoorbeeld het voedingsadvies en fokplan wat ik moest schrijven, heb ik over paarden gedaan. Simpelweg omdat ik dat ook het meest interessant vond. Als voordeel heb je met deze opleiding dat je niet alleen over paardenhouderij/sport leert, maar ook over veehouderij, pluimvee, reptielen, vogels en andere recreatiedieren. En ook leer je hoe je een onderneming opstart en hoe de retail van deze sector in elkaar steekt.

Ik hoop dat je hier wat mee kunt, en zoals ik al zei; mijn pb-box staat voor je open!
Ik vraag me af of een tussenuur haalbaar is, omdat de TS nog erg jong en leerplichtig is.

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-16 15:41

maaikemuis schreef:
REnD schreef:

Ga lekker naar het vmbo en stel je keuze nog twee jaar uit. Dan heb je nog twee jaar de kans om na te denken. Dan kun je zonder stress een keuze maken. Je bent 13, je zou deze keuze nog niet moeten maken.

2 jaar? anderhalf

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-16 15:42

verootjoo schreef:
REnD schreef:

Een zinvolle opleiding :)

Verpleegkunde, doktersassistent, tandartsassistent, kapper, banketbakker, kok, beveiliger, detailhandel, zulke richtingen :)

Maar om naar mbo4 te gaan moet je wel de havo 3 voldoende afsluiten :)

jamar als ik 3 havo haal omdat ik naar mbo wil. moet ik wel weten wat ik wil gaan doen. gaat er ook om dat ik onderbouw al moeilijk vind laatstaan bovenbouw. en ik ben veel liever met een vak bezug dan met alles van de middelbare

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 15:46

Heb je zelf nog ideeën wbt opleidingen die je wilt doen, buiten paardenhouderij om?

Suzanne1408

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 15:48

Ik heb niet alle reacties terug gelezen, maar wel een groot deel.
Ik begrijp je twijfel heel goed, ik ging ook naar de middelbare school met advies havo/vwo, uiteindelijk ook op de mavo terecht gekomen en er wel heel hard voor gewerkt, soms is het gewoon lastig.

Ik heb geen paardenhouderij MBO oid gedaan maar Fotografie & Grafisch vormgeven en nadat ik deze heb afgerond Hippische Bedrijfskunde.
Dit lijkt me echt een studie voor jou, je kan eerst paardenhouderij doen, bijvoorbeeld in Barneveld en daarna verkort doorstromen naar HBO Hippische Bedrijfskunde. Dit is wel een economische studie, zoals je beschreef niet helemaal wat je wilt maar het is wel op de paarden gericht wat het erg leuk maakt en je bijvoorbeeld als je niet meer in staat bent om stalwerk te doen, je altijd nog een bedrijfskundige baan kan zoeken in de paardenwereld.
Als je meer over deze studie wilt weten ofzo mag je me altijd een berichtje sturen!
Succes met je keuze.

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-16 15:49

Suzanne1408 schreef:
Ik heb niet alle reacties terug gelezen, maar wel een groot deel.
Ik begrijp je twijfel heel goed, ik ging ook naar de middelbare school met advies havo/vwo, uiteindelijk ook op de mavo terecht gekomen en er wel heel hard voor gewerkt, soms is het gewoon lastig.

Ik heb geen paardenhouderij MBO oid gedaan maar Fotografie & Grafisch vormgeven en nadat ik deze heb afgerond Hippische Bedrijfskunde.
Dit lijkt me echt een studie voor jou, je kan eerst paardenhouderij doen, bijvoorbeeld in Barneveld en daarna verkort doorstromen naar HBO Hippische Bedrijfskunde. Dit is wel een economische studie, zoals je beschreef niet helemaal wat je wilt maar het is wel op de paarden gericht wat het erg leuk maakt en je bijvoorbeeld als je niet meer in staat bent om stalwerk te doen, je altijd nog een bedrijfskundige baan kan zoeken in de paardenwereld.
Als je meer over deze studie wilt weten ofzo mag je me altijd een berichtje sturen!
Succes met je keuze.

wil dat ook best doen maar niet alleen je hippische bedrijfskunde. ook veel contact met paarden en rijden zelf