Lenen bij Duo

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Re: Lenen bij Duo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 11:45

Eens met miccamaaike... Je krijgt nu €1000 van duo, maar als je straks werkt als kapper komt er niet veel meer binnen en moet je wel de duo nog afbetalen...

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 11:59

Ok, misschien heel stom, maar je ex komt dus nog eten en heeft zn zooi daar staan maar wil niks betalen. Ik zou zeggen, verhuurder vragen of je een ander slot kan krijgen. Je ex zeggen dat hij 1 dag heeft om zn zooi op te halen en dat hij niet meer kan komen eten omdat jij jullie dochter moet opvoeden en hij te lui is om mee te betalen. Op je strepen gaan staan! Wat ik lees is dat je vooral heel erg in de ja maar stand zit, probeer dat om te draaien naar concrete stappen. 77 euro is echt niet heel weinig, stoppen met roken zou in deze situatie ook weinig moeite mogen kosten.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 12:06

Ex wil niet oppassen en niet meebetalen; prima, dan ook geen sleutel, geen berghok van jouw woning en geen eten/drinken of wat van dien aard.
Dikke streep trekken, dan maar ruzie.

Voor de rest zou je best rond moeten kunnen komen, 70 euro per week waarvan die kleine 30 kost. Die 40 euro voor jezelf moet kunnen als je stopt met roken. (ben in januari na 18 jaar roken gestopt, is even klote maar na een week ben je van het ergste af!).

TV pakket met kinderzenders kan je trouwens prima op bezuinigen. Dat is zonde van je geld. Kinderen hebben echt geen kinderpakket nodig. Is op de 'gewone' zenders voldoende te kijken voor ze.

Vind het heel knap dat je de opleiding doet, je kindje een fijn leven probeert te bieden. Maar heb het idee dat je de prio's niet helemaal goed hebt staan. Als je die inziet zal bezuinigen ook wel lukken en kan je neem ik aan rondkomen.

(ex collega kreeg net zoveel binnen als jij, heeft 4 kids, man betaald niets mee en redt het ook, het kan dus wel!)

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 12:14

Tylermen schreef:
chanel1985 schreef:
JE zegt dat je niet kan bijverdienen omdat je nagels doet, dan heb je daar toch oook een inkomen van?

Dat je ex vriend je kasten leeg eet is geen doen, wilt hij daar niet mee stoppen, dan laat je hem niet meer binnen.

Hij heeft mn huissleutel haha. Dit omdat zijn spullen hier ook allemaal liggen en hij die netgens kan laten

Heel eerlijk? Trap em de deur uit. Je kunt het zelf al niet rondboksen, laat staan als hij ook nog eens mee profiteert. En daarbij, als hij niet voor zn kind kan/wil betalen, moet hij er ook voor zorgen dat zn kind er geen schade van ondervindt.
Meid, pak em die sleutel af, zet zn spullen op straat en klaar

Tylermen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-16 12:16

Auto weg doen word 'm helaas niet, de bussen rijden hier smorgens een uur lang gewoon voorbij omdat ze te druk zijn. Iemand die weet of ik gekort word op mn kgb als ik alimentatie ga eisen?

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 12:16

Tylermen schreef:
Ik zal het even makkelijker maken haha.
Inkomsten:
€1050 stufi
€292 huurtoeslag
€305 kindgebondenbudget
€1105 kinderopvangtoeslag

Uitgaven:
€628 huur+water
€400 opleiding
€70 ziggo
€30 mobiele telefoon
€66 gas electra
€1275 dagopvang.

Ik denk dat het een heel goed idee is om eens met een budgetcoach te gaan zitten, of als start eens zo'n budgetadvies van het nibud in te vullen. Als ik dit zo lees heb ik namelijk het idee dat het je allemaal een beetje boven het hoofd groeit terwijl het vrij simpel is zodra je alles op een rijtje hebt. Met deze bedragen hou je per maand 349 euro over, dat komt neer op ruim 80 euro per week. Daar moet je echt zonder problemen rond mee komen als je een beetje op je uitgaven let. Wat ik nog mis bijvoorbeeld:

Uitgaven: zorgverzekering, autoverzekering, wegenbelasting, onderhoud (als de auto van jou is), overige verzekering? zoals AVP (aansprakelijkheid) en inboedelverzekering, en straks in februari misschien de gemeentebelastingen en waterschap enzo.

Inkomsten: zorgtoeslag, kinderbijslag (of zit dat in het kindgebonden budget?), 2 dagen in de week werk als nagelstylist begrijp ik? Doe je dat gratis of zitten daar inkomsten aan?

Nu ben ik waarschijnlijk nog wel dingen vergeten, daarom is het handig om met iemand te zitten die er verstand van heeft, ofwel zelf eens goed door je rekeningen van afgelopen maanden te gaan en alles op te schrijven. Dan kan je ook beter zien waar je op kan bezuinigen. Die kosten voor ziggo bijvoorbeeld zijn natuurlijk erg hoog als dat betekent dat je amper eten kan kopen.

Rest me nog je succes te wensen met de situatie, ook die met je ex. Als ik jou was zou ik (ruzie of niet) echt op je strepen gaan staan. Ik kan me voorstellen dat je dat eerder niet wilde doen omdat hij je dochter 5 dagen per week zou opvangen, maar behalve wat van z'n spullen heb je nu letterlijk niks meer aan hem behalve overlast en een tekort aan geld..

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 12:18

Kan je trouwens geen extra budget krijgen vanuit gemeente voor opleiding in jouw positie? Verder is de opleiding wel aftrekbaar bij de belastingdienst. Misschien dat je kan kijken of je een voorlopige teruggave kan krijgen?

CP5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 12:20

Ik had denk ik toch liever gekozen voor dat half jaar doorbetalen voor je opleiding ts..
Lees dat je deze opleiding nog 2 jaar moet doen, wat ik al heel raar vind want KAPPER is 1 jaar op een mbo school.
Als je JUNIOR kapper volgt op een normale school, en daarna KAPPER gaat doen ben je max 3 jaar kwijt.

Die school gaat je dus nog 9600 euro kosten.
Plus nog wat je allemaal leent van DUO, dat zijn geen cadeautjes en zoals ik al eerder heb aangeven is de kans op werk zo klein. Hoe denk je dat allemaal terug te gaan betalen?

Ik wil je niet je moed uit de schoenen praten hoor ts, maar er lopen zoveel kappers rond die geen werk hebben. Met jaren lange ervaring. Overal waar ik nog kijk op vacatures moet je toch wel 4 a 5 jaar ervaring hebben in een kappersbranche. Hier word werkervaring mee bedoeld, geen schoolervaring.
Enige voordeel om meiden zoals ons aan te nemen, is omdat ze er minder voor betalen. Maar tegenwoordig zijn stagiaires gratis, steek daar wat energie in en ze kunnen net zoveel als wij..

Wat ik soms wel is deed, is bij beunen. :7 Mag natuurlijk niet maar soms kunnen dingen niet anders.
10 euro per knipbeurt in de avond uren is niet verkeerd.

Wat ik in jou situatie vooral zou doen is echt hulp zoeken. Je hebt op een mbo school zo'n manager waar je mee kan praten. Tenminste die had ik altijd wel. Die mensen hebben zoveel connecties, en vaak helpen die mensen je voor gratis.
Zo kan je misschien samen met iemand een plan maken qua kosten, maar ook waar je op kan bezuinigen.
Want zoals ik het zie, is dit niet eens het grootste probleem wat je hebt. Dat probleem komt nog wanneer je je opleiding hebt afgerond waar je een godsvermogen voor hebt betaald, en er geen geld meer in het laadje komt.
Zo roekeloos blijven lenen bij DUO vind ik erg naïef vooral met een klein kindje aan je voet.

Je moet jezelf eens de vraag stellen, waar je over 2 jaar staat TS.
Mijn idee; zwaar in de schulden, en dat gun ik niemand.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 12:20

Tylermen schreef:
Auto weg doen word 'm helaas niet, de bussen rijden hier smorgens een uur lang gewoon voorbij omdat ze te druk zijn. Iemand die weet of ik gekort word op mn kgb als ik alimentatie ga eisen?

Hoe ver moet je reizen? Anders een scooter of brommertje aanschaffen.
En wat voor auto rij je? Daar valt vaak ook nog winst in te behalen.

Ik lees nergens iets over je verzekeringen (brand, inboedel...) en wegenbelasting?

en verder prioriteiten stellen: stoppen met roken. Zolang je dat nog niet nodig vind, zal de nood ook wel meevallen.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 12-09-16 12:23, in het totaal 2 keer bewerkt

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 12:21

MarjanB schreef:
Kan je trouwens geen extra budget krijgen vanuit gemeente voor opleiding in jouw positie? Verder is de opleiding wel aftrekbaar bij de belastingdienst. Misschien dat je kan kijken of je een voorlopige teruggave kan krijgen?

Niet als je stufi krijgt. LoZ-tilburg is ook wel te fietsen overigens.

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 12:45

Wij zijn met zijn 4en en krijg 700 euro minder binnen. Hebben een auto 2 katten en een pony (die niet heel veel kost op dit moment)en wij komen rond een kunnen ook nog sparen. Ja we moeten opletten met wat we uitgeven. Hebben 2 kinderen in de luiers. Daar kun je ook op bezuinigingen. Wij halen zet bij de ah of etos als ze daar in de aanbieding zijn. Eigen merk luiers. Wat wij kunnen vinden zijn deze het goedkoopste. De lidl en aldi niet mee gerekend.

En er is al meerdere keren gevraagd of je inkomsten hebt uit de nagels en daar antwoord je niet op.

En je ex idd mee laten betalen nu hij werk heeft. Of de deur wijzen. Het is ook zijn kind.

Waar en wil is, is een weg.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 12:46

Het ligt er ook aan of de inkomsten uit de nagels zwart of wit is.. Want TS zou dan logischerwijs flink gekort moeten worden.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 12:54

Ik denk toch dat je iets meer voor jezelf moet kiezen. Als ik het goed begrijp heeft ex-lief het heel makkelijk. Heeft jou huissleutel, komt makkelijk binnenrollen omdat zijn spullen bij jou liggen, eet jou eten op en betaalt 0.0? Bijstand of niet, meebetalen die handel!
Verder vind ik 700 euro huur echt heel veel.. hoe oud is je dochter? Is een eigen kamer echt noodzaak?
Investeren in de toekomst is af en toe ook met minder genoegen nemen op dit soort gebieden; hoe wil je anders kleding voor je dochter blijven betalen?

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 12:57

Tylermen schreef:
Ze is 9 maanden nu. En t is al heel de tijd gezeik. Weet gewoon niet meer hoe ik t met hem moet doen...

Wat mis je eraan? Als ik het zo lees draagt ie niks bij en teert ie regelmatig fijn op jouw zak. Ja, je kindje heeft ook een vader nodig, maar je kindje heeft ook behoefte aan een moeder die goed in haar vel zit.

Ik vind de suggestie van Yessy van een budgetcoach helemaal niet zo gek. Denk dat je enorm geholpen bent die wat structuur aanbrengt in alles en je helpt de handigste keuzes voor jou te maken op dit moment.

Verder ga ik mee met wat hier over je opleiding wordt gezegd; erg prijzig en een kleine kans op een baan in een slechtbetaalde sector, zou toch over wegen een half jaar door te betalen en dan via de 'reguliere' weg een kappersopleiding te volgen.

Wat betreft Ziggo, dat is echt absurd hoor. Je kind is 9 maanden, hoezo heb je daar een apart zenderpakket voor? Youtube is een uitkomst voor kind-geschikte filmpjes etc. en wellicht kun je aanhaken op het Netflix account van een kennis.

Tot slot; tot wanneer loopt je huidige huurcontract? Je geeft aan dat je hier pas vanaf 1/7/2016 woont, maar heb je een jaarcontract of kun je in principe wel weg?

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 12:59

Als jullie het bericht van haar inkomsten en uitgaven even bekijken, is de woning niet zozeer het probleem. Ze krijgt 'gewoon' huurtoeslag. Een goedkopere woning krijg je ook minder huurtoeslag, dus uiteindelijk kom je dan op hetzelfde bedrag uit.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 13:01

Ik zou al beginnen met budgetteren op Ziggo.

Qua boodschappen geef ik mezelf maandelijks maximaal 200 euro (ik woon alleen), daarvan hou ik iedere maand geld over. Boodschappen zijn bij mij 30 euro per keer gemiddeld. Weinig luxeprodu ten en aanbiedingen gebruiken. Ik denk dat het jou ook moet kunnen lukken als je je geld slimmer gebruikt. 70 euro voor ziggo is veel te veel als je krap zit!

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 13:04

Kan je geen sociale huurwoning krijgen? Ga eens vragen bij de gemeente!

Je hebt nu helemaal geen inkomsten uit werk?

Je grootste kosten zijn dus de kinderopvang. Heb je niemand in de omgeving die af en toe op kan passen? een aardige buurvrouw? Of een andere (jonge) moeder dat jij af en toe op haar kindje let en zij af en toe op de jouwe?
Ik weet niet wat opvang in een gast gezin kost, maar wellicht ben je dan ook goedkoper uit dan nu.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 13:33

Iedereen zegt wel zo leuk, neem een budgetcoach, maar die werken ook niet voor niks vrees ik...

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 13:35

Tja sorry maar jij gaat je in de schulden werken om je ex te onderhouden!!! Denk na, dat doe je toch niet.
Sleutel inleveren! Zoniet anders slot op de deur. Boodschappen en opslag doet hij zelf maar. Het is een keuze om hem te onderhouden he, dat moet je niet.
En ja dat komt er ruzie van dat is echt niet leuk maar jammer dan, even door die zure appel heen bijten. Hij gaat niet veranderen en dat moet je ook niet verwachten.
Meid trek je eigen plan voor jezelf en je kindje. Geef je je dochter potjes? Kook zelf een flinke berg en vries het in.

Ga toch geen schulden maken voor een ander.

Budgetcoach kan ook via de gemeente, dan zijn de kosten er niet of heel laag.
Uiteindelijk levert zo iemand je ook echt geld op.

Tylermen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-16 13:36

Sociale huurwoning, dat is via de woningbouw toch? Dat heb ik nu. €628-€292 huurtoeslag. Andere oplossing dan de dagopvang heb ik niet, kost me nu €130 ongeveer en de zaterdagen past mijn moeder op

Ik ga trouwens echt geen €2800 betalen voor een half jaar opleiding waar ik dan niet meer naartoe mag, misschien doen jullie dat liever maar ik toch echt niet. Ik kan nu binnen 2 jaar een niveau 3 allround kapper halen, en bij t roc doe ik er 4 jaar over. Ik heb geen startkwalificatie dus het jaar aka komt er ook nog bij.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 13:40

Maar bijna 10.000 euro voor een opleiding is toch ook te gek? Je word kapster, geen advocaat...

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 13:41

Is er bij je opleiding geen bbl variant? Dan krijg je ook nog inkomsten.

En echt bijt door die zure appel heen, en laat je ex zijn eigen boontjes doppen.

Ziggo kidspakket heb je helemaal niet nodig voor een kind van 9 maanden, weg ermee.
Telefoon ook echt je abbo verlagen.
Je hebt luxe die je je helemaal niet kan permiteren
Laatst bijgewerkt door MissBmx op 12-09-16 13:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 13:43

De 'normale' kappersopleiding die ik ken van mijn jeugd, kostte 1500,- per jaar.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 13:48

Is het ver rijden van je huis naar je opleiding omdat je aangeeft dat de bus geen optie is.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 13:50

Er worden een hoop tips gegeven, maar volgens mij wil jij helemaal niet perse tips horen. Je moet roeien met de riemen die je hebt en het is geen vetpot, maar je zit boven bijstandsniveau dus als een ander het kan, waarom jij dan niet... Snap dat je niet wilt stoppen met je opleiding, maar als dat betekent dat je beter op je uitgaven moet gaan letten, lijkt me dat toch niet al te ingewikkeld.