het leed dat studiekeuze heet!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 10:43

WillBokkers schreef:
Nienke555, waar had jij gehoord/gelezen dat er in Diermanagment geen werk te vinden is?
Ik hoorde namelijk bij de opleiding andere verhalen dus nu wordt ik even nieuwsgierig. (Ze zullen bij een opleiding niet zeggen dat er geen werk te vinden valt, dus het zal best kunnen)
Je bedoelt dan toch de opleiding Diergezondheid en management of weer een andere?

Nee echt diermanagement!

Als je hier op bokt bij het zoekbalkje 'diermanagement' intypt, kom eigenlijk alleen maar slechte recensies tegen... Dat je opgeleid wordt voor een uitkering :')

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 10:58

nienke555 schreef:
WillBokkers schreef:
Nienke555, waar had jij gehoord/gelezen dat er in Diermanagment geen werk te vinden is?
Ik hoorde namelijk bij de opleiding andere verhalen dus nu wordt ik even nieuwsgierig. (Ze zullen bij een opleiding niet zeggen dat er geen werk te vinden valt, dus het zal best kunnen)
Je bedoelt dan toch de opleiding Diergezondheid en management of weer een andere?

Nee echt diermanagement!

Als je hier op bokt bij het zoekbalkje 'diermanagement' intypt, kom eigenlijk alleen maar slechte recensies tegen... Dat je opgeleid wordt voor een uitkering :')

Oh dar is goed om te weten! Bedankt :)

HappyBuddha

Re: het leed dat studiekeuze heet!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-16 12:34

Ik ben op weg naar Nijmegen !

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 18:16

Wageningen was leuk! :D (Gezondheid & Maatschappij)

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-16 19:05

Kwam vandaag heel toevallig bij hbo rechten terecht, lijkt me ook super leuk! Twijfelssss

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 19:08

Haha lastig he!

Wat zijn jouw opties?

Jessica_1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 19:19

Ik ben vorige week wezen kijken op hogeschool Rotterdam, bij de opleidingen logopedie, social work en pedagogisch educatief medewerker, alleen de laatste leek me wat.
Logopedie had ik vorig jaar ook gekeken maar alleen in t lokaal met materialen en nu ook de voorlichting en dacht echt nee doe maar niet. En social work was ik nog niet geweest maar leek me ook helemaal niks.

Over pedagogisch educatief medewerker twijfel ik, loop nu stage op een basisschool in groep 3 en 2 jaar geleden kleuters gehad maar weet niet zo zeker of ik die hele jonge kinderen wel zo leuk vind, omdat ik er geen ervaring mee heb

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 21:25

Jessica_1998 schreef:
Ik ben vorige week wezen kijken op hogeschool Rotterdam, bij de opleidingen logopedie, social work en pedagogisch educatief medewerker, alleen de laatste leek me wat.
Logopedie had ik vorig jaar ook gekeken maar alleen in t lokaal met materialen en nu ook de voorlichting en dacht echt nee doe maar niet. En social work was ik nog niet geweest maar leek me ook helemaal niks.

Over pedagogisch educatief medewerker twijfel ik, loop nu stage op een basisschool in groep 3 en 2 jaar geleden kleuters gehad maar weet niet zo zeker of ik die hele jonge kinderen wel zo leuk vind, omdat ik er geen ervaring mee heb

Social work leek mij ook leuk!
Ben nog niet naar de open dag geweest, waarom leek jou het niet leuk?

Jessica_1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 21:50

Denk het voor mij een te heftige opleiding is, of nouja waar je te maken krijgt met heftige dingen. En heb dit jaar speciaal voor een lichtere stage gekozen(onderwijsassistent speciaal onderwijs) zodat ik niet met te heftige dingen te maken krijg, omdst ik emotioneel niet supersterk ben en altijd pieker over vanalles denk ik niet dat een baan als social worker handig is voor mij, denk niet dat ik m'n werk makkelijk van md af kan zetten(dat merk ik nu al met mn stage)

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 21:57

Jessica_1998 schreef:
Denk het voor mij een te heftige opleiding is, of nouja waar je te maken krijgt met heftige dingen. En heb dit jaar speciaal voor een lichtere stage gekozen(onderwijsassistent speciaal onderwijs) zodat ik niet met te heftige dingen te maken krijg, omdst ik emotioneel niet supersterk ben en altijd pieker over vanalles denk ik niet dat een baan als social worker handig is voor mij, denk niet dat ik m'n werk makkelijk van md af kan zetten(dat merk ik nu al met mn stage)

Oh lastig! Maar daarnaast is de opleiding dus wel oke? Dan hoeft dit iig voor mij geen reden te zijn om de opleiding niet te doen

Kcinarual

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 22:12

nienke555 schreef:
Lauraxnick schreef:
Ik zit pas in 4vwo, maar ik weet al heel lang dat ik diergeneeskunde wil gaan doen. Als ik daarvoor niet word toegelaten misschien een jaartje biologie. Jammer dat je pas de dierwetenschappen kant op kan in het tweede jaar :(

Hoe bedoel je? Je kunt toch gewoon Dierwetenschappen studeren? (Bij Wageningen)

Oh, ik dacht dat je eerst een jaar nog normale vakken had en daarna pas een richting op kon. Is er een losse studie dierwetenschappen?

Mendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 22:22

Ik las even stiekem mee. Ik ben al afgestudeerd maar denk eraan door te studeren (omdat mijn diploma zo weinig zegt).

En dat is meteen de reden dat ik reageer. Diermanagement = NIET DOEN

De opleiding is ontzettend leuk. De school is erg prettig. Bijna alle docenten zijn echt heel prettig om mee te werken. Het idee achter de opleiding is ook best mooi. Op de open dag zul je snel om zijn want het klinkt allemaal echt prachtig. Maar het werkt niet. Je kunt er écht niets mee.
In enkele gevallen kunnen mensen er wel wat mee maar die hebben vaak al connecties in de dierenwereld óf zijn heel erg gemotiveerd.

De opleiding is ook niet geschikt voor studenten die behoefte hebben aan structuur, of begeleiding nodig hebben (is heel normaal als je net van het voortgezet onderwijs af komt).

Met je diploma concurreer je altijd met studenten communicatie. Of marketing. Zelfs rechten (afhankelijk van je major). En natuurlijk management. Je hebt alles gedaan maar niets volledig. Dus je valt tussen wal en schip. Ze nemen sneller een communicatie student aan en brengen die de liefde voor dieren bij (of dat zit er al in), dan andersom.

De major dier en samenleving is een beetje rechten en communicatie. Dieren in de zorg wordt ook wel het "pret pakket" genoemd. Vrij gemakkelijk te halen. Wildlife management (mijn major) is bijzonder pittig en in mijn ogen de enige major met inhoud die je écht opleidt tot een functie in dit vak (overheid bijvoorbeeld). Paard en management is duidelijk maar heb je daar echt een hbo diploma voor nodig?

Als je wel iets met natuur wil doen is Kust en Zee Management misschien wel interessant. De studie is beter. Het zit beter in elkaar en de twee majoren hebben ook allebei wat meer inhoud. Enige nadeel is dat je ook nu met je halve management diploma zit. Maar dit vak begint wel echt op te komen. Al val je ook hierin een beetje tussen wal en schip.

Ik werd wat moe van de studie diermanagement dat ik er kust en zee management naast ben gaan volgen. Dubbele diploma.

Natuurlijk zijn er wel vacatures die passen bij de opleidingen maar de kansen zijn kleiner. 8 op de 10 afgestudeerden werkt in een andere branche. Dat zeggen ze niet tijdens de open dag. Op de een of andere manier maken ze het erg positief. Ik ken best een aantal personen die binnen de branche werk hebben kunnen vinden maar daar heb je geen hbo diploma voor nodig.

Wilde jullie even waarschuwen. Het klinkt allemaal heel leuk maar je hebt meer aan een andere diploma.

Compri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 23:36

Lauraxnick schreef:
Ik zit pas in 4vwo, maar ik weet al heel lang dat ik diergeneeskunde wil gaan doen. Als ik daarvoor niet word toegelaten misschien een jaartje biologie. Jammer dat je pas de dierwetenschappen kant op kan in het tweede jaar :(

Ik wist ook al heel lang dat ik diergeneeskunde wilde doen maar toen bleek dus dat ik biologie ook heel leuk vind. Ik had me er heel erg op vastgepind dat ik diergeneeskunde wilde doen maar toen zette ik me open voor andere dingen en daardoor vind je misschien ook iet anders dat je leuk vind. Ik heb ook veel meegelopen bij stallen en dierenartsen om een beeld te vormen van wat het nou precies inhoud en wat de verantwoordelijkheden zijn, zodat je kan afwegen. Maar misschien is dit bij jou niet het geval.

Compri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 23:37

nienke555 schreef:
Compri schreef:
Ik zit nu in 5 vwo en ben aan het twijfelen of ik diergeneeskunde wil gaan doen of biologie. En als het dan biologie wordt, op welke universiteit dan? Ik twijfel tussen uva en wageningen omdat als ik in Wageningen ga studeren ik uit huis zou moeten, maar de studie wel veel beter bij mij past. En dan ga ik volgende week nog kijken hoe Biologie in Utrecht is Te veel keuzes! En ik heb dan nog relatief weinig opties die ik zou willen, kan me voorstellen dat er sommigen zijn die helemaal geen idee hebben..

Haha jij hebt inderdaad nog relatief weinig opties :') Ik heb 8 opties :P Maar misschien komt er nog wat bij :') Ik zit zelf ook in 5 vwo :)

Pfjoe succes in ieder geval! Hopelijk vind je de studie die het best bij je past!

Compri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 23:41

Ik ga ook proefstuderen in wageningen en bij de uva, kijken of dat wat helpt!

Jessica_1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 00:15

WillBokkers schreef:
Jessica_1998 schreef:

Oh lastig! Maar daarnaast is de opleiding dus wel oke? Dan hoeft dit iig voor mij geen reden te zijn om de opleiding niet te doen

Hij leek me verder wel oké, lekker breed, ook veel dingen in de praktijk brengen, daar heb je toch altijd t meeste aan! Maar t moet wel je ding zijn zegmaar

Skinfaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 00:35

Ik ben vandaag ook op de open dag van de WUR geweest :D
Ik ben naar de inforondes van biotechnologie en dierwetenschappen geweest, terwijl ik eigenlijk had aangegeven naar biotechnologie en moleculaire levenswetenschappen te willen, maar de zaal was al vol :(
Dierwetenschappen viel tegen dus dat kan iig wel van mn lijstje af, maar toch vond ik het wel jammer dat ze het aantal mensen dat naar moleculaire levenswetenschappen wilde niet helemaal goed hadden geschat.

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 01:04

Ik ben van plan om in februari weer te beginnen. Kan met alleen mijn middelbare schooldiploma niet zoveel, vaak schoonmaakwerk of productie werk wat fysiek te zwaar is voor mij. Heb wel veel gesolliciteerd, ik voel mij niet serieus genomen of werd na een dag weer weggestuurd... Dus zit er niets anders op dan studeren en eerlijk gezegd kijk ik er nu ook echt naar uit om weer te beginnen. Vorige keer door depressie enz twee studies begonnen, maar niet afgemaakt.
Mijn probleem is dat het leren mij goed afgaat, maar de praktijkopdrachten moeilijk verlopen.
Ik twijfel erg tussen financial services management of small business en Retail. Bij beiden moet je ook werken in deeltijd/duaal en lijkt mij lastig dan een baan te vinden. Een taalstudie leek mij eerst ook leuk, maar je kunt ook gewoon talen leren in je vrije tijd.

Croo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 01:34

Mendel schreef:
Ik las even stiekem mee. Ik ben al afgestudeerd maar denk eraan door te studeren (omdat mijn diploma zo weinig zegt).

En dat is meteen de reden dat ik reageer. Diermanagement = NIET DOEN

De opleiding is ontzettend leuk. De school is erg prettig. Bijna alle docenten zijn echt heel prettig om mee te werken. Het idee achter de opleiding is ook best mooi. Op de open dag zul je snel om zijn want het klinkt allemaal echt prachtig. Maar het werkt niet. Je kunt er écht niets mee.
In enkele gevallen kunnen mensen er wel wat mee maar die hebben vaak al connecties in de dierenwereld óf zijn heel erg gemotiveerd.

De opleiding is ook niet geschikt voor studenten die behoefte hebben aan structuur, of begeleiding nodig hebben (is heel normaal als je net van het voortgezet onderwijs af komt).

Met je diploma concurreer je altijd met studenten communicatie. Of marketing. Zelfs rechten (afhankelijk van je major). En natuurlijk management. Je hebt alles gedaan maar niets volledig. Dus je valt tussen wal en schip. Ze nemen sneller een communicatie student aan en brengen die de liefde voor dieren bij (of dat zit er al in), dan andersom.

De major dier en samenleving is een beetje rechten en communicatie. Dieren in de zorg wordt ook wel het "pret pakket" genoemd. Vrij gemakkelijk te halen. Wildlife management (mijn major) is bijzonder pittig en in mijn ogen de enige major met inhoud die je écht opleidt tot een functie in dit vak (overheid bijvoorbeeld). Paard en management is duidelijk maar heb je daar echt een hbo diploma voor nodig?

Als je wel iets met natuur wil doen is Kust en Zee Management misschien wel interessant. De studie is beter. Het zit beter in elkaar en de twee majoren hebben ook allebei wat meer inhoud. Enige nadeel is dat je ook nu met je halve management diploma zit. Maar dit vak begint wel echt op te komen. Al val je ook hierin een beetje tussen wal en schip.

Ik werd wat moe van de studie diermanagement dat ik er kust en zee management naast ben gaan volgen. Dubbele diploma.

Natuurlijk zijn er wel vacatures die passen bij de opleidingen maar de kansen zijn kleiner. 8 op de 10 afgestudeerden werkt in een andere branche. Dat zeggen ze niet tijdens de open dag. Op de een of andere manier maken ze het erg positief. Ik ken best een aantal personen die binnen de branche werk hebben kunnen vinden maar daar heb je geen hbo diploma voor nodig.

Wilde jullie even waarschuwen. Het klinkt allemaal heel leuk maar je hebt meer aan een andere diploma.

Ik zit in mijn laatste jaar op de opleiding dier- en veehouderij. Deze studie komt erg overeen met diermanagement en ik heb inmiddels veel oud-studenten gezien die inderdaad maar moeilijk werk kunnen vinden omdat je van heel veel heel weinig weet en waardoor mensen met andere opleidingen vaak concurrentie zijn, maar zij zijn vaak dieper ingegaan op bepaalde materie.

De reden dat ik nu nog doorga is dat ik dan een hbo diploma heb (en dus ook hbo werk en denkniveau), ik hoef ook niet zo lang meer en anders blijf ik straks met een dikke studieschuld zitten. Ik ben voor deze opleiding gestopt met een lerarenopleiding (anders moest ik dik 6000 euro collegegeld per jaar gaan betalen en dat heb ik niet), maar ik wil hierna alsnog mijn lesbevoegdheid gaan halen en hopelijk les gaan geven in het groene onderwijs, het beste van beide werelden. Als ik deze opleiding niet had gedaan had ik er altijd spijt van gehad, maar achteraf gezien had ik niet aan deze opleiding moeten beginnen. Het verhaal wat verteld wordt is inderdaad veel te rooskleurig.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 01:43

WillBokkers schreef:

Ik wil hier eigenlijk ook even op inhaken. Ik studeer zelf dierenarts assistente, zeker aan te raden maar wel echt next level dan managment. Grotere kans op werk denk ik ook wel; in een dierenwinkel nemen ze soms liever een DA assistente aan ivm meer kennis van voer etc dan iemand van managment die de administratie toevallig ook kan dus mocht je echt met dieren willen werken raadt ik assistente toch meer aan. Maar, kies iets waar je hart bij ligt anders is het niet vol te houden. Vindt de reacties hier wel erg heftig trouwens, je moet inderdaad geluk hebben voor een baan maar dat is bij bijna allemaal tegenwoordig. Denk dat het ook helpt als je open staat voor werk in het buitenland en later niet perse in een villa met zwembad wilt wonen.

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 11:58

Lauraxnick: Nope, Dierwetenschappen is gewoon een studie! Kijk maar op wageningenur.nl

Mendel: Bedankt voor de waarschuwing! Dit soort dingen had ik inderdaad al vaker gelezen... :(

Compri: Dankjewel! Gaat vast lukken :)

casperzazoe; Dierenarts assisente lijkt me erg leuk, maar dat is mbo... Zelf doe ik vwo, dus dat is niet heel verstandig denk ik, haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 12:25

Ik meld me ook even.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-02-22 12:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Zoey_julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 12:41

Ik meld me ook. Ik zit in 5 VWO dus ik heb nog even, maar ik ben gister naar de opendag in Wageningen geweest en dierwetenschappen lijkt mij erg leuk. Ik heb ook bij bos- en natuurbeheer en milieuwetenschappen gekeken, maar dat was niet echt iets voor mij. Ik ga vrijdag ook bij de opendag in Utrecht kijken en dan ga ik naar geschiedenis, pedagogie en farmacie kijken dus dat is lekker verschillend. :)

Mendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 12:50

Croo, wat toevallig! Ik heb eindelijk hetzelfde. Ik heb de studie afgemaakt omdat ik wel het diploma wilde. En dat zou toch iets moeten zeggen. En ook omdat ik door wil in het groene onderwijs. Een kopjaar in Dronten. Voor deze opleiding heb ik ook een opleiding in het onderwijs gevolgd maar ik werd er toen doodongelukkig van (basisonderwijs is niets voor mij).

Casperzazoe: ik denk dat je mbo dier management en hbo diermanagement door elkaar haalt. In principe zijn mbo dier management en verzorging en mbo paraveterinair dierenarts assistente gelijk aan elkaar. Het is hetzelfde niveau. MBO4. Hbo diermanagement is wel écht een trapje hoger dan mbo. (ik weet niet hoe de studie is in vergelijking met andere hbo opleidingen maar je zou denken dat ze aan bepaalde eisen moeten voldoen).

jasmijn16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 13:10

Ik zit op het moment in het 1e jaar van hbo Gezondheid & Technologie in enschede, wat een studieroute is van hbo v, het is alsware techniche verpleegkunde, je krijgt dezelfde stof als de hbo v-ers, maar met een groot deel techniek erbij. Ik zit zelf te denken aan een baan bij de ambulance, de IC, of de kinder IC later. De kans op een baan in de sector in super groot, omdat G&Ters vaak net een streepje voor hebben op de normale hbo v. Als iemand vragen heeft, mn pb box staat open!