Ziekmelding na plotseling overlijden paard, wel of niet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 16:07

Ik heb hetzelfde gedaan.

Mijn paard is op dinsdag ziek geworden, woensdag had ik de planner aan de telefoon om te vragen hoe ik het op moest lossen als ik een telefoontje kreeg dat ze slechter werd. Het antwoord was "dat moet je maar met je collega overleggen". Daarna heb ik iedere dag de planner gesproken, tot ik op zaterdag idd dat telefoontje kreeg. Mijn collega heeft me naar huis gestuurd, waar ik gelukkig op tijd was om er zelf bij te zijn toen ze haar in lieten slapen. Diezelfde avond heb ik de planner gesmst dat er een goede kans was dat ik er zondag niet ging zijn.

Ik was volledig de weg kwijt. Ik heb niet geslapen, liep over te geven, at niet, liep continue te huilen. En ieder die durft te beweren dat ik niet ziek was geef ik het te doen met die symptomen te gaan werken. Dus ik heb me ziekgemeld. Achteraf hebben ze daar iid een verlofdag van gemaakt, zonder overleg.

Overigens heb ik daar nog héél veel problemen mee gehad, want mijn collega heeft blijkbaar het restaurant dicht gegooid, en ook op zondag is het restaurant niet open geweest. Ik heb 2 dagen verplicht vrij gekregen totdat 1 bepaalde interimmer tijd had om met me te praten. Van die 2 dagen heb ik later wel het loon opgeëist. Het is wel een van de doorslaggevende factoren geweest om mij een van de eerste vertrekkende flexkrachten te laten zijn

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 16:19

Ibbel schreef:
@ [***]: Natuurlijk mag een werkgever weigeren een ziekmelding te accepteren. En als jij het daar niet mee eens bent, dan kun je naar de ARBO-arts.

Een werkgever mag je ziekmelding echt niet weigeren!
Een werkgever is (doorgaans) geen arts en de werkgever mag daar niet eenzijdig over beslissen, dat doet de arbo arts.
Ik ben een paar weken geleden mijn moeder verloren en al heel snel bleek dat ik op dit moment niet in staat ben om mijn normale werkzaamheden uit te voeren. Nou heb ik geen kantoorbaan maar een baan op de weg met veel verantwoordelijkheid. Ik heb problemen met concentratie en emoties en de arbo heeft mij dan ook volkomen terecht ziekgemeld, hoe graag ik zelf ook zou willen werken. Inmiddels zie ik zelf ook in dat het niet verantwoord is. Op mijn werk is geen alternatief werk dus ik zit thuis en probeer elke dag een klein beetje werk te verrichten en verder ben ik heel druk bezig met mijn verdriet een plekje te geven.

Maar dit is IMO niet te vergelijken met het verlies van een paard. Ik dacht vroeger dat het verliezen van mijn paard het ergste was wat mij zou kunnen overkomen maar dat is echt niet zo. Ik zou voor het inslapen van een paard ook niet overwegen om me ziek te melden maar een verlofdag opnemen.

Voor alle eerdere ziekenhuisbezoeken heb ik gewoon verlof opgenomen, evenals voor het minder werken de week voor haar overlijden, toen was ik ook niet ziek. Ik ben nog steeds niet ziek, ik ben arbeidsongeschikt. Maar ik weet ook dat mijn geval een uitzondering is, zeker in combinatie met mijn werk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 16:25

Ik zou zoveel mogelijk proberen toch te werken. Maar mocht het zo zijn dat ik veelvuldig zit te janken, dan zou ik in overleg met mijn baas naar huis gaan en vrij nemen. Die uren haal ik dan later wel weer in, als ik weer ben opgedroogd. Of ik ga thuis werken. Ik ga me er in ieder geval niet ziek voor melden.

Maar goed, ik heb een baan waarin ik die flexibiliteit heb. Zolang ik mijn werk maar goed doe en ze zien dat ik me inzet en loyaal ben naar mijn organisatie.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 16:32

Ga mee met de mensen die zeggen, een vrij dag opnemen in overleg. Ziek melden zou ik zelf ook niet doen. Hopen op het begrip van de werkgever en je dus gewoon een onverwachte vrije dag op kunt nemen.
De baas bekijkt dat gewoon zakelijk.
Daarnaast ook nog zo iets waarbij trek je dan een grens.
Ik ben ook jaren terug toen mijn pony is ingeslapen de dag erna thuis gebleven. Heb dezelfde avond(vrijdag) mijn baas gebeld en in overleg was het geen probleem om thuis te blijven.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 16:39

Iphi schreef:
Eerlijk gezegd vind ik dat je baas gelijk heeft, en dat je vrij had moeten nemen.
Verdriet hebben is toch niet ziek zijn? Nu moet het bedrijf jou voor deze dag betalen, dat is niet fair. Dat heeft niets met empathie te maken.

Ik vind zelf ook dat je hiervoor gewoon vrij had moeten nemen, je bent immers niet ziek.

Je bent gewoon heel verdrietig.

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 16:41

Maar wat nou als je geen vrij kan krijgen?
Heb het vandaag aan de hand gehad. Niet voor het overlijden,maar een (belangrijk) onderzoek van onze hond. Ik bel mijn leidinggevende op om vrij te vragen en die zegt : kan niet. Meld je maar ziek , oh o.k... Uiteindelijk niet gedaan,hij regelt dat ik tussendoor weg kan.
Heb overigens bij mijn vorige werk wel een paar dagen gekregen nadat ik mijn paard in moest laten slapen. Weet niet meer of dat als ziekmelding werd het gedaan of dat het me vrije dagen kostte. Boeide me niet,kon echt niet komen werken.

Anoniem

Re: Ziekmelding na plotseling overlijden paard, wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 16:53

Ik zal ook overleg vrij vragen of vragen dag later te begingen.

Kijk als ik zondag helemaal nacht door haal, dan kan ik toch ook niet mij opeens maandag ziek melden omdat ik mij niet goed voel?
Ik begrijp dat vervelend is, maar werkgever moet wel ergens een grens trekken om te ver komen dat mensen misbruik gaan maken van de ziekte wet.
Ik zal overleggen, en mocht vrije dag kosten dan zal blij zijn dat je in ieder geval vrij kan krijgen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 17:00

Vanillia schreef:
Mi_Amore schreef:
Heb je een briefje?

Helaas hebben Nederlandse doktoren geen glazen bol waarin ze kunnen zien hoe lang iemand ziek gaat zijn :P Vind het altijd zo wonderlijk dat mijn Belgische collega's bij ziekte in hun out-of-office kunnen zetten dat ze per die en die dag weer beter zijn haha.

In NL werken we niet met doktersbriefjes.

Waar ik werkte, als ik naar de dokter ging en die schreef me voor tot en met bv 5 september. Dan mocht ik niet voor de 5e weer beginnen van mijn baas. Of dat nu wel of niet kon. Ik had een hele goede communicatie met m'n team en ik was de 3e beter dus ik mailde van "ik kan morgen wel weer komen hoor" waarop mijn baas terug mailde dat dat niet mocht. Dat had iets te maken met de verzekering oid.
Dus indien een dokter zegt "thuis tot en met die datum" dan kan dat dus zo in je out of office bij bepaalde bedrijven want ook al ben je er voor beter; je moet thuis blijven zo lang de dokter zegt.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 17:02

ziek zijn overkomt je, verzuim is een keuze.

Als je niet ziek bent dan hoor je vrij te nemen. Het getuigt van een enorm slecht moraal als je er al slechts over na denkt om je ziek te melden terwijl je het eigenlijk niet bent. Ik vind dat asociaal, egoistisch en getuigen van een belabberd karakter.
Laatst bijgewerkt door danzzz op 31-08-16 17:07, in het totaal 1 keer bewerkt

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 17:06

Ik vind het wel bot van je baas hoor... De manier waarop vooral.

Ikzelf zou ervoor kiezen om vrij te vragen en de situatie voor te leggen.

Ik heb op een zondagavond laat een van onze katten in laten slapen. De volgende ochtend wel (gewoon) naar het werk gegaan, omdat er 's ochtends rapporten uit moeten en ik me daar verantwoordelijk voor voel. Mijn baas kwam toevallig langs en vroeg wat, waarop ik in tranen uitbarstte. Hij heeft me aangehoord en naar huis gestuurd om bij te komen.
Laatst bijgewerkt door jorretje op 31-08-16 17:13, in het totaal 2 keer bewerkt

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 17:07

Een werkgever mag wel degelijk een ziektemelding weigeren. Als werknemer kun je dan in overleg met de Arbo arts en die kan bepalen of jij echt ziek bent of niet.

Ik had een werknemer die compleet in de stress schoot na 2 officiële waarschuwingen, waarna we het gesprek met hem aangingen over een beeindigingsovereenkomst. De melding dat een volgende officiële waarschuwing zou resulteren in ontslag bezorgde hem wat te veel stress, waarop hij het gesprek uit stormde met de melding dat hij ziek was. Ik heb hem heel rustig verteld dat ik zijn ziekmelding niet accepteerde, dat hij een paniek aanval had, maar dit niet hetzelfde was als ziek zijn. De Arbo gaf me een dag later gelijk en meneer moest gewoon weer aan het werk.

Andere medewerker met peesontsteking in zijn enkel vond het ook vreemd dat ik zijn ziekmelding niet accepteerde, ik legde hem uit dat zijn enkel ziek was, maar de rest van zijn lijf niet, aangezien ik vervangend werk, waarbij hij kon zitten, voor hem had, kon hij gewoon aan het werk blijven. Ook hij probeerde het via de Arbo en ook dat ging niet door.

Weer iemand anders was overspannen, ik heb in overleg met de Arbo arts de man binnen laten komen om schoonmaakwerkzaamheden te doen voor 2 uur per dag. Dat was bijna oorlog, de drempel om weer aan het werkt te gaan is in dat soort gevallen hoog, maar eenmaal binnen ging het best redelijk snel beter met hem.

Griep en andere virussen heb je echt niet vaker dan 1x per jaar, daarna bouw je weestand op. Iemand die zich voor de 3e keer in 18 maand ziek meld krijgt ook standaard een gesprek.

De werkgever bepaald wel degelijk in overleg met de Arbo of iemand te ziek is om te werken of niet. In elk geval proberen wij voor elk persoon met de Arbo arts te kijken of we passend werk kunnen vinden als iemand beperkt is door pijn of psychische klachten.

Tuurlijk zijn er ook gevallen dat iemand echt niet kan werken, ook niet aangepast, maar in veel gevallen is het echt niet nodig dat iemand thuis zit in de ziektewet (voor langere tijd).

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 17:10

Daphara schreef:
Een werkgever mag wel degelijk een ziektemelding weigeren. Als werknemer kun je dan in overleg met de Arbo arts en die kan bepalen of jij echt ziek bent of niet.

Ik had een werknemer die compleet in de stress schoot na 2 officiële waarschuwingen, waarna we het gesprek met hem aangingen over een beeindigingsovereenkomst. De melding dat een volgende officiële waarschuwing zou resulteren in ontslag bezorgde hem wat te veel stress, waarop hij het gesprek uit stormde met de melding dat hij ziek was. Ik heb hem heel rustig verteld dat ik zijn ziekmelding niet accepteerde, dat hij een paniek aanval had, maar dit niet hetzelfde was als ziek zijn. De Arbo gaf me een dag later gelijk en meneer moest gewoon weer aan het werk.

Andere medewerker met peesontsteking in zijn enkel vond het ook vreemd dat ik zijn ziekmelding niet accepteerde, ik legde hem uit dat zijn enkel ziek was, maar de rest van zijn lijf niet, aangezien ik vervangend werk, waarbij hij kon zitten, voor hem had, kon hij gewoon aan het werk blijven. Ook hij probeerde het via de Arbo en ook dat ging niet door.

Weer iemand anders was overspannen, ik heb in overleg met de Arbo arts de man binnen laten komen om schoonmaakwerkzaamheden te doen voor 2 uur per dag. Dat was bijna oorlog, de drempel om weer aan het werkt te gaan is in dat soort gevallen hoog, maar eenmaal binnen ging het best redelijk snel beter met hem.

Griep en andere virussen heb je echt niet vaker dan 1x per jaar, daarna bouw je weestand op. Iemand die zich voor de 3e keer in 18 maand ziek meld krijgt ook standaard een gesprek.

De werkgever bepaald wel degelijk in overleg met de Arbo of iemand te ziek is om te werken of niet. In elk geval proberen wij voor elk persoon met de Arbo arts te kijken of we passend werk kunnen vinden als iemand beperkt is door pijn of psychische klachten.

Tuurlijk zijn er ook gevallen dat iemand echt niet kan werken, ook niet aangepast, maar in veel gevallen is het echt niet nodig dat iemand thuis zit in de ziektewet (voor langere tijd).

En zo hoort het ook.

ssssuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 17:16

Interessant topic.
Ik heb zelf een schoonheidssalon met nog 1 personeelslid voor 2 dagen erbij.
Als zij zich voor zo iets ziekmeld heb ik echt wel een probleem.
Dit is geen werk wat je dan maar morgen in kunt halen bv.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 17:17

ssssuus schreef:
Interessant topic.

Maar heb je wel iets aan die persoon als die verder niets kan dan huilen en snotteren?

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 17:23

Ik heb laatst precies hetzelfde meegemaakt, mijn paard werd op dinsdagavond ziek en toen mocht ik gelukkig snel naar huis, die vrijdag heb ik hem helaas in moeten laten slapen, dat weekend had ik 2 dagen moeten werken, maar ik was echt een wrak en ik zit op een callcenter voor technische hulp voor internet, tv en telefonie. Ik kon het dus echt even niet opbrengen om dat gezeur (zo voelt het soms) aan te horen terwijl ik net mijn beste vriendje die ik al 12 jaar in mijn leven had verloren was.
Toen ik een sv van mijn werk sprak die vrijdagmiddag om door te geven dat ik even een paar dagen nodig had om het te laten bezinken, zei hij:" maar het is dan toch vrijdagochtend gebeurt, dan kan je zaterdag toch gewoon werken?"
Nou nee dus, gelukkig kreeg ik daarna mijn Eigen sv en die was gelukkig een stuk meer begripvol. Ik ben toen uiteindelijk dinsdagavond weer gaan werken, maar het kostte me enorm veel moeite.
Ik ben toen gelukkig wel ziek gemeld, maar het ging wel erg moeizaam, maar ik was gewoon echt niet in staat om te werken.

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 17:24

Mijn paard is in november plotseling overleden. Ik kreeg de keus van mijn werkgever of ik wel of niet kwam werken. Mijn paard was zaterdagavond overleden dus had de zondag er nog tussen. Ik ben wel gaan werken, puur voor de afleiding, wat moest ik thuis doen? Mijn hond reageert erg op mijn emotie dus een ontspannen wandeling zat er ook niet in...

En als k thuis had gebleven had het mij eerlijk gezegd niet echt uitgemaakt of het ziekte of verlof uren hadden geweest. Als k thuis had gebleven had ik dat dan blijkbaar nodig en die verlof uren had ik wel over voor m'n maatje.

ik wil je nog wel even heel veel sterkte wensen.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 17:29

Tegenwoordig is ziek zijn gelukkig zo goed uitgelegd. Ziek zijn is niet in staat zijn te functioneren, dat is zowel lichamelijk als mentaal. Helaas wordt in Nederland door de meeste werkgevers alleen lichamelijk ziek zijn als ziek gezien. Dit terwijl bewezen is dat mentale ongemakken meer invloed hebben op het functioneren.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 17:30

PP - STW :)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 17:30

Ik zou je adviseren een vrije dag in te leveren. Ik snap dat je niet in staat was te werken die dag, en dat is de discussie niet. Maar ik vind niet dat het bedrijf voor die dag moet betalen. De verzuim verzekeringen zijn mega duur en veel kortdurende verzuim maakt de premie volgend jaar nog hoger voor de werkgever.

Als alle werknemers zich ziek melden bij het overlijden van elk huisdier..... dzn is de premie het jaar daarop helemaal onbetaalbaar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 17:44

Ik zou de mensen die dit in de toekomst gebeurt willen adviseren 's morgens gewoon naar hun werk te gaan en daar de situatie te bespreken met hun baas. Dan kan je samen in overleg een oplossing vinden voor de situatie. En ik denk dat de gemiddelde baas dan veel bereidwilliger is dan wanneer jij belt om je ziek te melden.

Het valt of staat met communicatie. Dat is vaak zo met dit soort dingen.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 17:51

Overigens als mijn zoontje ziek is en ik kan niks anders regelen qua oppas, dan krijg ik altijd parental leave op mijn werk, soort zorgverlof en dat is dan voor 70% van je salaris ofzo. Maar die dagen zijn wel max 14 dagen in het jaar ofzo

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 17:56

Ibbel schreef:
@ [***]: Natuurlijk mag een werkgever weigeren een ziekmelding te accepteren. En als jij het daar niet mee eens bent, dan kun je naar de ARBO-arts.

Zeker niet.

Als jij ziek bent en de werkgever geloofd dat niet kan hij maar een ding doen en dat is de ARBOdienst erop af sturen.

Vragen naar de rede van ziek melden mag maar je hoeft er geen antwoord op te geven.

De ARBO arts zal ook alleen melden dat het al of niet arbeids- gerelateerd is.
Alleen als de ARBO arts van mening is dat je niet ziek bent. Dan kan hij je weer aan het werk sturen.(

Ik vind het vrij harteloos eerlijk gezegd van de werkgever van TS. TS is vrijwel nooit ziek.

En als je heel moe bent en verdrietig dan heb je de kop er toch ook niet bij. Je bent dan niet productief en hebt meer kans op het maken van fouten.

Ik dacht destijds na het overlijden van mijn paard dat ik wel aan het werk kon en het goede afleiding was. Maar ik was niks waard. Ze hebben me een kop thee gegeven, arm om me heen geslagen en naar huis gestuurd.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 18:11

Daphara schreef:

Dat ligt er maar net aan. Als je immuunsysteem niet heel sterk is kan je gerust 3x in het jaar een ander type verkoudheidsvirus oppakken met een beetje pech.
Ik houd voor mijzelf altijd aan: Koorts/diaree/braken is thuisblijven. Niet alleen omdat ik op de werkvloer toch niet functioneel kan zijn en anderen niet wil besmetten, maar ook omdat ik in een lab stage loop. Ik kan dus ook het materiaal besmetten.

Toen mijn paard plotseling heel snel achteruit ging heb ik een tentamen gemist omdat wij ons bed uit gebeld werden met spoed. Toen de beslissing tot inslapen genomen moest worden werd dit toevallig op een vrijdag. Die dag heb ik school gemist en het weekend daarna alleen maar gehuild, gescheeuwden flink gezopen. Maar die maandag was ik wel weer op school. Niet alleen omdat ik thuis tegen de muren aan liep, maar ook omdat ik anders te veel achter zou raken op de praktijkvakken.

En voor de mensen die denken dat je van emoties niet ziek kan worden. Een flinke hyperventilatie kan je bloedgassen al behoorlijk verstoren.

Iphi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 18:14

Azmay schreef:
ssssuus schreef:
Interessant topic.

Maar heb je wel iets aan die persoon als die verder niets kan dan huilen en snotteren?

Dat ze niets aan een snotterende persoon heeft is één ding, maar bij ziekteverlof moet de werkgever ook nog eens die uren betalen. Dat gaat er bij mij echt niet in, ik vind het zelfs schandalig dat enkelen hier adviseren om te liegen over hun ziek zijn.
Ik zou mij diep schamen als ik een werkgever zou doen betalen voor uren waarop ik thuis zit te snotteren.

Gelukkig zeggen de meesten dat ze een verlofdag zouden nemen, dat is het enige correcte in deze situatie. Vreemd dat TS er blijkbaar anders over denkt...

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 18:19

TS allereerst heel veel sterkte met het verlies van je paard. Ook ik snap beide kanten van het verhaal.

Als ik dit lees heb ik toen ik mijn 3 jarige merrie in moest laten slapen heel veel "geluk" gehad. Al was ik ten tijde van het inslapen nog "ziek" thuis. Ik heb mijn merrie op toendertijd op een woensdag geheel onverwacht in moeten laten slapen. Net nadat ik haar in had laten slapen belde mijn baas op voor een telefonisch overleg wanneer ik weer zou gaan proberen te werken. (ik zat toen een maand thuis met gescheurde enkelbanden) Ik had de dag ervoor aangegeven dat ik weer graag wou gaan proberen te werken (postbezorger) moest op woensdag naar de ha en daarna zou ik hem bellen.

Maar hij belde mij eerder en ik had toen hooguit een half uurtje van te voren mijn merrie in moeten laten slapen. Behoorlijk overstuur en in tranen heb ik uitgelegd wat er gebeurt was en wat de ha had gezegd.
Mijn baas heeft toen voor mij besloten dat ik de rest van de week ziek zou blijven staan maar ik moest op zaterdag wel een halve wijk gaan lopen om het te proberen.. Proberen te lopen niet om ziek te blijven om te rouwen.

Toen ik 3 maanden later mijn hond 's avonds in heb moeten laten slapen ben ik ook gewoon weer de volgende dag gaan werken.