Zijn studiekosten bepalend voor de keuze van een studie?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Bepaalt de hoogte van de kosten jullie schoolkeuze?

MBO, kosten spelen geen rol bij de studiekeuze.
15 (6%)
MBO, kosten spelen wel een rol bij de studiekeuze.
20 (8%)
HBO, kosten spelen geen rol bij de studiekeuze.
51 (20%)
HBO, kosten spelen wel een rol bij de studiekeuze.
41 (16%)
WO, kosten spelen geen rol bij de studiekeuze.
84 (33%)
WO, kosten spelen wel een rol bij de studiekeuze.
30 (12%)
Anders, graag toelichten.
7 (2%)

Totaal aantal stemmen: 248

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 13:10

Damned schreef:
Ik vraag me eigenlijk wel af waar jullie de tijd halen om nog te studeren als je 20 uur per week werkt :+

Mijn studie kost gemiddeld 40 uur per week (week van het tentamen niet meegerekend :+ ), ik werk gemiddeld 10 uur in de week, doe onderzoek, ga een aantal dagen per week naar het paard, geef les, ben uitwonend en ohja, ik heb ook nog een sociaal leven.

Eerlijk is eerlijk, soms moet ik afspraken laten schieten. Maar, ik heb geen schuld en hoef niet op een houtje te bijten.

Ik kan het niet helemaal begrijpen dat mensen maximaal lenen voor 'het studentenleven', nauwelijks werken en vervolgens een giga schuld opbouwen. Natuurlijk zullen er ook goede redenen zijn om niet te werken en maximaal te lenen, maar het lijkt soms wel alsof mensen tegenwoordig heel makkelijk denken over lenen.

Anoniem

Re: Zijn studiekosten bepalend voor de keuze van een studie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 13:14

Ik denk inderdaad makkelijk over lenen, maar dat is een weloverwogen keuze geweest die ik in overleg met betrokkenen gemaakt heb. Ik had thuis geen fijne situatie meer (geen drama hoor, maar wel veel ruzie en iedereen die een beetje op z'n tandvlees liep) en mijn reistijd was net zo lang dat ik het zelf niet prettig vond, dus ik ben uit huis gegaan. Dat betekende het eerste anderhalf jaar voor mij dat ik iets bij moest gaan lenen, aangezien ik toen nog werkte en mijn huur 120 euro minder was, en toen ik verhuisde naar mijn huidige woning betekende het dat ik volledig moest gaan bijlenen.

Het is niet ideaal dat ik na mijn studentenperiode gelijk start met een schuld, maar aan de andere kant heb ik een heerlijk leventje op dit moment, hoef ik niks te laten en heb ik de vrijheid om naast mijn studie te bouwen aan mijn carriere in de vorm van freelancewerk en netwerken. Ik verkies dat boven minimaal 15 uur per week werken waardoor ik andere dingen zou moeten laten liggen, maar dan zonder studieschuld.

Vind het jammer dat ik dan gelijk word neergezet als iemand die makkelijk denkt over een studieschuld.

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 13:23

Het is niet mijn bedoeling om jou specifiek neer te zetten als zo iemand. Zoals ik zei zijn er ook zeker goede redenen om bij te lenen, een vervelende thuissituatie vind ik daar zeker een van. Maar, ik zou er dan voor kiezen om te lenen wat nodig is. Lenen om je luxe studentenleven te financieren is i.m.o echt onzin.
Natuurlijk ieder zijn mening, het is je eigen keus :)

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 13:30

Ik val nog onder het oude leenstelsel, maar ik had voordat ik begon met studeren mijn collegegeld voor de komende 4 jaar al klaar liggen. Ik moet vanaf mijn 12e alles zelf betalen, inclusief 2 pony's. Desondanks heb ik toch voldoende kunnen sparen om me geen zorgen te hoeven maken.

Inmiddels ben ik getrouwd en ga ik naar mijn afstudeerjaar. De spaarrekening is aardig leeggelopen, maar dat heeft ook te maken met een nieuwe marathonwagen en een rijbewijs.
Persoonlijk vind ik dan ook dat het hbo en wo te betalen is zonder te lenen. Echter heb ik wel altijd geroepen nog verder te willen studeren, maar daar begin ik nu wel wat aan te twijfelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 13:32

Jette schreef:
Ik lees dat veel mensen thuis blijven wonen, maar je studententijd is toch ook om jezelf te ontwikkelen? Om op kamers te gaan, nieuwe vrienden te maken, biertje te drinken in de stad etc. Juist 'weg' van je ouders? Vinden jullie het niet jammer om dat niet volledig mee te krijgen?

En een studie doen zonder master, dat vind ik best zonde. Heb je net 3 jaar geblokt voor die bachelor en dan niet die 1 jarige master doen (geneeskunde uitgezonderd), dat is toch helemaal niet goed voor je baankans?

Ik denk dat je op mij doelt, tja een studie zonder master is niet mijn plan, maar een jaar extra terwijl het collegegeld ieder jaar weer hoger wordt, is ook niet alles. Aankomend jaar wordt het collegegeld weer €190,- hoger. Het is zeker wel het plan om een master te doen, maar dat hangt af van de situatie op dat moment. Ik werk nu 25-30 uur naast mijn studie, ik doe een studie in de detailhandel erop gericht een eigen bedrijf te hebben. Dan is dat jaar wat een master kost best bepalend, of ik nu minimaal €3000 extra kan sparen of een master heb. Voor mij zijn kosten wel van invloed op mijn studiekeuze. Lenen lijkt nu gunstig te kunnen, maar hoe het is als je af gaat lossen is niet bekend.

Ik heb er zelf ook geen behoefte aan om op kamers te gaan, ik studeer ook niet in een echte studentenstad, heel veel valt er niet te beleven. Ik heb het prima thuis, maar maak ook wel wat van het studentenleven mee. Maar ik ben ook vrij zelfstandig en kan me prima redden in mijn eentje. Ik zit eveneens als sakvis liever lang in de trein dan in mijn eentje op kamers waarbij mijn schuld blijft groeien. Ik heb wisselende weken, de ene week zit ik fulltime op school, een week later ben ik er maar twee dagen, dan zit ik net zo lief lekker thuis :)

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 13:38

Mijn studiekeuze is niet beinvloed door kosten, aangezien mijn studie 15min van huis af is zou ik sowieso thuis blijven wonen. Wél is mijn internationale minor beinvloed door studiekosten.
Ik had graag in de UK gebleven om hier nog een half jaar te studeren, maar het is gewoon ontiegelijk duur. Je betaald zo £5.000 voor een half jaartje studeren, en dan moet je ook nog jezelf op de een of andere manier zien te onderhouden wat ook echt niet goedkoop is hier 8)7 Nu ga ik een half jaar naar Zweden wat ook écht niet vervelend is en het onderwijs is gratis wat 't toch ook wel een heel stuk makkelijker maakt. :D

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 14:09

Ik ga het laatste jaar van mijn vwo in en de studiekeuze is dus ook dichtbij.
Ik vind diergeneeskunde verschrikkelijk leuk, maar weet dat ik dan uiteindelijk met een minimale schuld van een halve ton zit.
En dit is voor mij echt een reden dat ik het niet zou doen.
Hoe zien jullie dat voor je als je later klaar bent met je studie?
Ik wil uiteindelijk part time gaan werken, dan heb je misschien ook wel een gezinnetje, je huis enz.
Het lijkt mij vreselijk als je dan niet lekker kan leven omdat je tot over je nek in de schulden zit, helemaal omdat dierenarts niet het meest betalende beroep is.
Misschien een gekke gedachte, maar als je mbo gaat doen heb je als je bijwerkt en de basisbeurs hebt waarschijnlijk geen schulden en met een heel aantal beroepen verdien je er niet minder om. (In vergelijking met da)

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 14:54

Maar als jij het intellectuele niveau hebt om diergeneeskunde te studeren, wíl je dan wel mbo studeren? No offence voor de mbo'ers hier. In mijn eerste weken stage heb ik een groot data onderzoek moeten doen waarin telefoonnummers en addressen opgezocht moesten worden en in 'n spreadsheet geplaatst moesten worden. Gigantisch onder m'n niveau en zo ontzettend saai. Zou er nooit mee kunnen leven om zoiets zo on-uitdagends te moeten doen als baan, en dan ben ik nog 'maar' een hbo'er :O

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 15:08

Piekosjj schreef:
Maar als jij het intellectuele niveau hebt om diergeneeskunde te studeren, wíl je dan wel mbo studeren? No offence voor de mbo'ers hier. In mijn eerste weken stage heb ik een groot data onderzoek moeten doen waarin telefoonnummers en addressen opgezocht moesten worden en in 'n spreadsheet geplaatst moesten worden. Gigantisch onder m'n niveau en zo ontzettend saai. Zou er nooit mee kunnen leven om zoiets zo on-uitdagends te moeten doen als baan, en dan ben ik nog 'maar' een hbo'er :O

Heb je zeker een punt in.
Wat ik lastig vind is dat ik later gewoon geen fulltime of meer dan de helft kantoorwerk wil.
Ik word daar gek van.
En de bij de meeste uni/hbo opleidingen krijg je gewoon meer dan de helft zittend werk, of ze noemen het niet kantoor werk, maar dan rij je van klant naar klant.
Voor mij is dat ook kantoorwerk, je werkplek verandert alleen iedere paar uur.
Dus dat maakt voor mij de keuze ook heel lastig.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 15:48

Damned schreef:
Ik vraag me eigenlijk wel af waar jullie de tijd halen om nog te studeren als je 20 uur per week werkt :+

Tja, ik heb ze in mijn vriendenkring; voltijd werk, eigen huis, gezin en dan studie er 'even' bij. Ik kon het niet hoor, maar ben ook niet gezond genoeg om teveel te combineren. (Bleef overigens weinig over van hun sociale leven en vrije tijd, je kan niet álles tegelijk doen natuurlijk) kwestie van strak plannen en vooral ontzettend hard werken en realistisch zijn door de studie maar over wat langere tijd te doen.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 22:16

WillBokkers schreef:
Ik ga het laatste jaar van mijn vwo in en de studiekeuze is dus ook dichtbij.
Ik vind diergeneeskunde verschrikkelijk leuk, maar weet dat ik dan uiteindelijk met een minimale schuld van een halve ton zit.
En dit is voor mij echt een reden dat ik het niet zou doen.
Hoe zien jullie dat voor je als je later klaar bent met je studie?
Ik wil uiteindelijk part time gaan werken, dan heb je misschien ook wel een gezinnetje, je huis enz.
Het lijkt mij vreselijk als je dan niet lekker kan leven omdat je tot over je nek in de schulden zit, helemaal omdat dierenarts niet het meest betalende beroep is.
Misschien een gekke gedachte, maar als je mbo gaat doen heb je als je bijwerkt en de basisbeurs hebt waarschijnlijk geen schulden en met een heel aantal beroepen verdien je er niet minder om. (In vergelijking met da)

bij mbo geen lening, maar wel prestatiebeurs
dus als je je diploma gewoon haalt bouw je geen schuld op

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 23:01

Ik begrijp niet helemaal waarom er moeilijk wordt gedaan over het lenen van geld voor een studie en dat het voor het kopen van een huis heel normaal is... Als ik veel zou moeten lenen voor een studie ga ik niet vanuit dat ik later helemaal alleen kom te wonen en elke maand €300 moet terug betalen.

Ik blijf zolang mogelijk thuis wonen en ik ga alleen op uit huis als ik een serieuze relatie krijg. Tevens kan ik er slecht tegen om alleen te zijn.
Op kamers vind ik ook gewoon zonde van het geld, tenzij het niet anders kan.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 23:14

Gucci_ schreef:
Ik begrijp niet helemaal waarom er moeilijk wordt gedaan over het lenen van geld voor een studie en dat het voor het kopen van een huis heel normaal is... Als ik veel zou moeten lenen voor een studie ga ik niet vanuit dat ik later helemaal alleen kom te wonen en elke maand €300 moet terug betalen.

Ik blijf zolang mogelijk thuis wonen en ik ga alleen op uit huis als ik een serieuze relatie krijg. Tevens kan ik er slecht tegen om alleen te zijn.
Op kamers vind ik ook gewoon zonde van het geld, tenzij het niet anders kan.

Ik ga daar wel van uit, want dan kan het alleen maar meevallen :+ Ik ga er maar gewoon van uit dat ik geen huis kan kopen straks (op 1 inkomen met een lening), maar als het wel kan is dat mooi meegenomen. Ik zie het dan wel. Ik leef nu, en ik leen zo min mogelijk, maar ik ga niet op een houtje bijten terwijl ik me al uit de naad werk. Dan maar een beetje lenen en af en toe ook genieten.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-16 23:14

De ene keus sluit de andere uit.
Je kan niet meer zoveel lenen voor een huis na je studie als je met een studieschuld opgescheept bent. En het valt helemaal niet mee om een betaalbare huurwoning te krijgen als je inkomen boven een bepaalde grens zit.

Een startende Bachelor kan niet meer op een sociale huurwoning rekenen. En niet iedereen wil/kan thuis blijven wonen.

Ik weet niet eens hoe het zit als je cariere kan maken in het buitenland, maar wat voor schuld dan ook, zal die mogelijkheid niet eenvoudiger maken.

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 23:24

Siamsmeesje schreef:
vuurneon schreef:
Ik zou mij best willen laten omscholen maar het instellingscollegegeld is onbetaalbaar. Even ruim 8000 jaarlijks ophoesten (ex kosten studieboeken), dat lukt niet :n

Ik heb dus datzelfde probleem, studeren op mijn leeftijd in Nederland is onbetaalbaar als je wilt omscholen.
Gelukkig woon ik in Zeeuws-Vlaanderen en is de dichtstbijzijnde universiteit Antwerpen. Daar werd mij als buitenlandse student een heel ander kostenplaatje voorgehouden (en ik kreeg dat bevestigd van studenten tijdens de open dag!). Voor pakweg 1500-1600 per jaar kan je daar klaar zijn.
Dus met de jaarlijkse kosten in Nederland kan ik in Antwerpen een complete bachelor doen :j
Ik vind het bijzonder dat het hier op een of andere manier niet kan, en daar dus geen enkel probleem is om studiekosten betaalbaar te houden. Rara waar ik heb ingeschreven :D

Als je nog niet eerder stufi hebt ontvangen, heb je op latere leeftijd ook gewoon recht op stufi! En dus ook op collegegeld ipv instellingscollegegeld. Wat ik er van heb begrepen in ieder geval.
Waarschijnlijk niet op een beurs, maar wel op de mogelijkheid tot lenen!
Misschien de moeite waard om daar in in te lezen?

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 23:32

Ik heb zelf niet gelet / let niet op de kosten.
Eerst een jaar op de uni, en nu eind tweede jaar op het hbo.
Ik leen nog niet, krijg een bijdrage van m'n ouders. Mijn ouders in mijn 18 jaar hebben een spaarpotje gemaakt waarvan ik 3 jaar collegegeld kon betalen, de laatste jaren zal ik wel gaan lenen.
Maar ik woon bewust niet op kamers, omdat ik daar niet voor wil gaan lenen.
Overigens snap ik wel dat mensen het wel doen hoor! Het is ook een 'once in a lifetime'. Wanneer ga je nou nog meer in een studentenhuis wonen?
Ik heb al jaren een vriend en vind het ook een soort gek om zonder hem ergens te gaan wonen, haha.
Het verhaal dat je met een studieschuld geen huis krijgt, is trouwens een beetje onzin.
Je krijg in ieder geval geen bkr, maar omdat je net student-af bent, gaan hypotheekverstrekkers(?) er vanuit dat je een studieschuld hebt en dus zijn ze niet zo happig op het uitdelen van hypotheken aan starters. Maar ze weten niet of je daadwerkelijk een studieschuld hebt of niet.

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 19:22

AnneJ1995 schreef:
Siamsmeesje schreef:
Ik heb dus datzelfde probleem, studeren op mijn leeftijd in Nederland is onbetaalbaar als je wilt omscholen.
Gelukkig woon ik in Zeeuws-Vlaanderen en is de dichtstbijzijnde universiteit Antwerpen. Daar werd mij als buitenlandse student een heel ander kostenplaatje voorgehouden (en ik kreeg dat bevestigd van studenten tijdens de open dag!). Voor pakweg 1500-1600 per jaar kan je daar klaar zijn.
Dus met de jaarlijkse kosten in Nederland kan ik in Antwerpen een complete bachelor doen :j
Ik vind het bijzonder dat het hier op een of andere manier niet kan, en daar dus geen enkel probleem is om studiekosten betaalbaar te houden. Rara waar ik heb ingeschreven :D

Als je nog niet eerder stufi hebt ontvangen, heb je op latere leeftijd ook gewoon recht op stufi! En dus ook op collegegeld ipv instellingscollegegeld. Wat ik er van heb begrepen in ieder geval.
Waarschijnlijk niet op een beurs, maar wel op de mogelijkheid tot lenen!
Misschien de moeite waard om daar in in te lezen?

Dat heb ik inderdaad gedaan ja, recht op stufi tot je 30 bent. Maar ik ben inmiddels de 40 dik gepasseerd dus kom hoe dan ook nooit meer in aanmerking daarvoor. Daarnaast wil ik niet eens meer aan de stufi, ben net een paar jaar van m'n studieschuld af en wil er geen nieuwe meer bijmaken 8-)

Bovendien, als ik even verder reken en lees dat collegegeld nu al pakweg 1900 euro is, dan ben ik in Antwerpen ten alle tijden goedkoper uit met die pakweg 1600 euro all-in. En gezien het aantal Nederlandse jongeren wat rondliep op de open dag, hebben blijkbaar meer mensen diezelfde rekensom gemaakt :)*

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 19:27

Volgens mij is nu precies het nut van het bureau krediet registratie dat alle schulden daar vermeld staan, ook studieschuld.
OF je met die studieschuld een hypotheek kunt krijgen, hangt er natuurlijk maar vanaf. (Vast contract helpt, vooruitzichten, eventuele partner, spaargeld - en of je het huis voor bijvoorbeeld 70 % met de lening wilt financieren, of 100% of wellicht zelfs meer.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 20:51

Janneke2 schreef:
Volgens mij is nu precies het nut van het bureau krediet registratie dat alle schulden daar vermeld staan, ook studieschuld.
OF je met die studieschuld een hypotheek kunt krijgen, hangt er natuurlijk maar vanaf. (Vast contract helpt, vooruitzichten, eventuele partner, spaargeld - en of je het huis voor bijvoorbeeld 70 % met de lening wilt financieren, of 100% of wellicht zelfs meer.)

Klopt. Er wordt wel om een studieschuld heen gekeken, maar alleen als de rest van de situatie ideaal is. Dus idd partner, vast contract etc

Steef

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 20:59

-
Laatst bijgewerkt door Steef op 22-02-23 07:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-16 16:40

Als de poll (n=186) representatief is voor de huidige situatie in Nederland dan zie je toch duidelijk dat niet alleen bij het MBO, maar ook bij het HBO en ook in het WO studiekosten een significante rol spelen bij de keuze.

Je ziet wel dat bij het MBO meer mensen zich wel dan niet laten leiden door studiekosten.
Bij het HBO is dat ongeveer een derde en bij het WO ongeveer een kwart.

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 17:07

ik heb de poll ook ingevuld. Ik studeer op het WO, geneeskunde om precies te zijn. Heb voor mijn opleiding geneeskunde twee jaar Biomedische wetenschappen gestudeerd, omdat ik niet toegelaten was. Toch heb ik ervoor gekozen om mijn derde poging geneeskunde te gebruiken en dat is gelukt.

Door deze situatie studeer ik nu 8 jaar lang (6 jaar geneeskunde en 2 jaar biomedisch) aan de universiteit, waardoor ik ook 8 jaar lang op kamer woon. Dus ja, ik leen hier veel geld voor. Maar omdat het echt mijn droomstudie is, vind ik het dat waard. Hopelijk verdien ik later genoeg om mijn lening netjes terug te kunnen betalen.

Is het heel slim om zoveel te lenen? Weet ik niet. De tijd zal het leren denk ik. Ik vind het belangrijk dat ik een goede opleiding doe en deze dus ook haal. Zodat ik later een goede kans heb op de arbeidsmarkt.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 17:08

Voor mijn studie heb ik naar de prijs/kwaliteitverhouding gekeken.

Ik had voor een dure universiteit kunnen kiezen (bijv. Nijenrode), maar heb voor een 'normale' universiteit gekozen die qua kwaliteit veel beter uit de testen kwam. Dan maar geen fancy naam op je CV, dat heeft ook weinig invloed tijdens sollicitaties heb ik wel gemerkt :+

Als deze universiteit niet zo goed uit de bus was gekomen dan was ik naar een vergelijkbare universiteit gegaan qua kosten. Uiteindelijk leer je pas echt als je aan het werk bent en hebben ook veel andere invloeden (bestuursfuncties, persoonlijkheid) hier een rol in.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-16 18:06

Over de hele groep, laat toch ruim een derde kosten meebepalen voor de studiekeuze.
Voor een rijk 'kennisland' als Nederland vind ik dat erg veel.

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 18:12

Bij mijn huidige MBO studie val ik onder het oude stelsel en krijg dus stufi.
Daarnaast vond ik een diploma belangrijk dus maakte de kosten mij opzich niet uit.

Nu ben ik bijna klaar met MBO en twijfel of ik naar het HBO wil.
Ik ontwikkel mij graag verder. Maar de kosten zijn hoog. Ik krijg geen tegemoetkomingen. En de baankansen klein.
Ben nu aan het afwegen of het me wel waard is om door te studeren, of om toch maar aan het werk te gaan