Op eigen houtje een taal leren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ODonoghue

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 00:23

Dankzij dit topic gemotiveerd geraakt om naast mijn moedertalen Fries en Nederlands, de talen op school Engels en Frans, nu ook te beginnen met een andere taal. Ik twijfel echter, Iers lijkt me leuk, maar Spaans en Italiaans ook :))
Zodra ik deze heb afgerond door naar de volgende, wil zoveel mogelijk talen kennen. Mijn grote droom is om na mijn studie samen met een vriendin een wereldreis te maken, en dit zijn we echt van plan door te zetten. Hoe meer talen, hoe meer voordeel :))
Laatst bijgewerkt door ODonoghue op 25-06-16 00:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Meikje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 00:28

musiqolog schreef:
Meikje schreef:
Hier ook een vreemde talenstudent (hm dat kan je op twee manieren opvatten)

Neenee, je hebt een vreemdetalenstudent en een vreemde talenstudent, dat zijn twee verschillende dingen. ;)

Hahaha goed om te weten, dan hoef ik me de volgende keer niet voor te stellen als vreemd persoon :D

CastaMickeyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 00:32

Ik doe Italiaans :) Het is handig voor mijn studie en ik vind het een harstikke mooie taal!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-16 00:42

Wat studeer je dan?

CastaMickeyJarig

Re: Op eigen houtje een taal leren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 01:25

Ik studeer zang klassiek aan het conservatorium <3 Italiaans begrijpen is dan ontzettend handig!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-16 01:28

Dat lijkt me inderdaad handig!

Ik ben de tekst over het veulentje (uit de link) maar gaan vertalen. Ik snap wel wat er staat maar het lijkt me een handige oefening voor mezelf om behalve een vertaling ook even voor mezelf aan te geven wat ik grammaticaal allemaal zie gebeuren. Dus een onderbouwing van de vertaling. Met voor elke naamval een apart kleurtje :Y)
En voordat je het vraagt: vertalen vind ik ook al leuk. Als eerstejaars heb ik zo veel vertaaloefeningen gedaan, het ziet er precies het zelfde uit als toen :')

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 09:17

Ik moet wel zeggen, Koper, dat jouw talent en succes me ontmoedigen. Ik kan beter stoppen, zo goed als jij word ik toch niet...

CastaMickeyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 09:21

Ga zo snel mogelijk teksten schrijven! Daar leer je het meest van denk ik. Zodra je een basiswoordenschat heb ga op een jnternationale site en schrijf verhalen naar mensen die uit dat land komen en vraag of ze je willen verbeteren. Zoek woorden die je niet kent op en probeer ze te onthouden. Dat heeft mij met Frans heel erg geholpen! Met Italiaans ben ik pas net bezig dus ik ken nog te weinig maar ik wil zo snel mogelijk teksten gaan doen.!!

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 09:23

Ja... waarover moet ik schrijven dan? Ik moet wel wat te melden hebben. Mijn dissertatie komt eraan, maar die ga ik echt niet in het Russisch schrijven. :)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 09:28

Zoek op een site uit je te leren taal iets op wat je interesseert en probeer de teksten te lezen en te ontleden.

Begin anders met http://www.ilportaledelcavallo.it/. Daar staat korte en lange nieuwsberichten op. Lees en gooi het individuele woord evt. door google.

DeEenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 10:29

Koper schreef:
DeEenhoorn schreef:
Heyhey!
Ik wil binnenkort beginnen met spaans :D vind Spanje een heel mooi land en wil daar over een aantal jaar voor 1 of 1,5 maand op vakantie/reis. Voor zo lang lijkt 't me wel handig de taal een beetje te leren kennen.
Is het alfabet heel moeilijk?
Daarna wil ik beetje leren tellen, en daarnaast woorden als 'de man, de vrouw, een hond (un perro toch?)' en dat soort dingen te weten lijkt me een fijne basis.
Als iemand (zag TS al over spaans op de 1e pagina) me soms kan helpen is dat best fijn denk ik :D

Tot hoeveel wil je leren tellen? :D

de man = el hombre
de vrouw = la mujer
een hond = un perro inderdaad. En als het een teef is la perra

Het Spaanse alfabet lijkt erg op wat we in Nederland gebruiken. Er zijn een paar lettercombinaties die in het Spaans letters op zichzelf zijn. Dat zijn de ch, de ll en de rr. Dus een woord als perro heeft in het Spaans 4 letters. En ze hebben natuurlijk de ñ. En bij voorbeeld de j spreken ze in het Spaans anders uit dan wij.

Ik begin tot 50 denk ik :D
Jaa ik heb zelf een hond die perro heet, is een reu. Ik heb het niet bedacht :')

_bloempje01_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 10:48

Wat leuk dat jullie allemaal zo enthousiast andere talen leren. Ik ben een verschrikking qua talen maar ik zou toch heel graag Frans willen kunnen spreken omdat ik mij nu heel vaak nogal dom voel in België.
Net duolingo gedownload maar dat is alleen Engels? Iemand nog andere goede ideeën?

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 10:56

Ik heb heel erg, maar ik kan echt geen Engels. Ik heb het gehad op school, ben geslaagd met een voldoende, maar ik kan het gewoon niet spreken/schrijven/verstaan. Grammatica is ook een drama.

Ik ben bezig met duolingo, series, muziek, lezen etc...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-16 11:09

musiqolog schreef:
Ik moet wel zeggen, Koper, dat jouw talent en succes me ontmoedigen. Ik kan beter stoppen, zo goed als jij word ik toch niet...

Dat heb ik ook heel lang over andere mensen gedacht. Het is (voor mij) een kwestie van techniek en motivatie. Vergeet niet dat ik wat taalachtergrond heb, ik snap bij voorbeeld wat sneller hoe patronen (zouden kunnen zijn) ontstaan en ik heb kortere lijnen in mijn hoofd wanneer ik de wondere wereld van fonologie en morfologie (en fonomorfologie, ook al zo leuk :D ) in duik dan voordat ik ging studeren. IJslands is voor mij vanuit mijn achtergrond ook de meest voor de hand liggende taal, naast misschien Faeroers maar toevallig vind ik het leuk om de sportberichten uit IJsland te kunnen volgen. Ook al heb ik zelf een recreatiepaard-met-de-vut. En ik vind het superleuk om mijn academische achtergrond toe te passen op wat me interesseert. Ook al komt dat er in de praktijk heel banaal op neer dat ik straks de verslagjes over de Landsmót zit te lezen.

Eigenlijk vind ik het veel knapper dat mensen met een heel andere achtergrond aan een nieuwe taal beginnen. Ik bedoel: ik ben er tamelijk grondig in getraind. It's what I do :o

En die motivatie... ik kom uit een filolofielenfamilie, mijn grootmoeder was germanist en ik heb een zus die taalkundige is. Het bloed kruipt waar het niet gaan kan en misschien is het ook nog wel een stukje compensatie voor het volstrekte gebrek aan motivatie bij de talen die ik met frisse tegenzin heb moeten leren. In mijn geval Spaans en Italiaans. Sorry voor de Italiaans-mensjes hier maar ik heb zo'n hekel aan Italiaans :o Hoort bij een nare periode in mijn leven.

Er was iemand die beter wilde worden in Frans. Toevallig zag ik gisteravond hier op STW een topic voorbij flitsen waar in het Frans gepost wordt. Een franstalig topic. Is dat niet wat voor je?

DeEenhoorn 1 tot 50:

1- uno
2- dos
3- tres
4- cuatro
5- cinco
6- seis
7- siete
8- ocho
9- nueve
10- diez
11- once
12- doce
13- trece
14- catorce
15- quince
16- dieciseis (afgeleid van diez y seis, oftewel tien en zes)
17- diecisiete
18- dieciocho
19- diecinueve
20- veinte
21- veinte y uno (uitgesproken als veintiuno)
22- veinte y dos
enz.
30- treinta
31- treinta y uno
enz.
40-cuarenta
41-cuarenta y uno
enz.
50- cincuenta

Zo, nu heb je het op schrift. De uitspraak is wel anders dan je vanuit je Nederlandse klankensysteem zou verwachten maar misschien dat je even op youtube ofzo kan kijken of je er wat filmpjes over kan vinden? :)

Originele naam heeft je hond :)) Komt hij uit Spanje?
Laatst bijgewerkt door Koper op 25-06-16 11:53, in het totaal 1 keer bewerkt

mnka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 11:11

Ik zie dat er mensen zijn die Russische leren, wat leuk! Russisch is mijn moeder taal. Als je een gespreks partner zoekt, mag je mij best een pb sturen!

Ik ben zelf bezig met spaans, grammatica gaat mij goed af. Maar het luisteren naar gesprekken en het begrijpen gaat mij echt iets te snel haha. :')

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 11:13

Mnka, mag ik jou vragen hoe en waar je Spaans leert? :)

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 11:13

Je hond "Perro" noemen... Dat is even afgezaagd als je haflinger de naam "Haffie" geven. :)

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 11:15

mnka schreef:
Ik zie dat er mensen zijn die Russische leren, wat leuk! Russisch is mijn moeder taal. Als je een gespreks partner zoekt, mag je mij best een pb sturen!

Ik ben zelf bezig met spaans, grammatica gaat mij goed af. Maar het luisteren naar gesprekken en het begrijpen gaat mij echt iets te snel haha. :')

Dankjewel voor het aanbod. Ik ga mijn kennis eerst een beetje afstoffen, dan stuur ik je misschien die pb wel.

Meikje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 11:15

Ik denk dat 'talent' ook voor een groot deel interesse en enthousiasme is. Als je elke dag een klein beetje leert/oefent en dat de rest van de dag af en toe in je hoofd herhaalt kom je al heel ver.

Bijzonder hè, dat we zo vanuit onze stoel toegang hebben tot het leren van allerlei talen. Lang leve het internet!

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 11:16

Ik deed spans via Duolingo, alleen nadat mijn telefoon gereset is moet ik weer even die app erop zetten. Ging best aardig.

mnka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 11:17

Esmee_98 schreef:
Mnka, mag ik jou vragen hoe en waar je Spaans leert? :)

Een vriendin van mij heeft vroeger spaans gehad op school. Zij heeft haar boeken aan mij gegeven, zijn volledig in het spaans en er komt geen woord nederlands in voor. Dus af en toe moet ik wel google translate gebruiken of op het internet zoeken naar verdere uitleg. :D

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 11:17

Ik zou graag zelfstandig Grieks leren. Weet iemand daar een fijne site voor?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 11:21

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-16 11:26

Meikje schreef:
Ik denk dat 'talent' ook voor een groot deel interesse en enthousiasme is. Als je elke dag een klein beetje leert/oefent en dat de rest van de dag af en toe in je hoofd herhaalt kom je al heel ver.

Bijzonder hè, dat we zo vanuit onze stoel toegang hebben tot het leren van allerlei talen. Lang leve het internet!

Vind ik ook _/-\o_

En wat jij schrijft is inderdaad wat ik ook goed vind werken. Elke dag een beetje van alles. Elke dag een beetje grammaticatheorie, elke dag een beetje vocab, elke dag die twee in de praktijk toepassen en herkennen :)

mnka +:)+ Fijn aanbod

musiqolog schreef:
Je hond "Perro" noemen... Dat is even afgezaagd als je haflinger de naam "Haffie" geven. :)

Ik heb een pony die Pony heet :7 En wat te denken van alle paarden die Brúnka of Jarpur heten :+
Laatst bijgewerkt door Koper op 25-06-16 12:03, in het totaal 2 keer bewerkt

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 11:45

Wat een leuk topic! Hier nog zo'n talen idioot. Ik spreek al heel wat, Engels (Australisch dan wel :D) tevens als moedertaal, en daarnaast nog wat Duits en Frans, Spaans heb ik ook via Duolingo gedaan. Russisch wil ik nog heel graag leren, net als Zweeds. Ik heb wel een redelijk goed ontwikkelde talenknobbel moet ik zeggen O:)

Ik deed eerst alles via Duolingo, maar nu ben ik er via dit topic achter gekomen dat memrise ook bestaat, dus daar ga ik mijn vrije dag eens besteden :)