[GEZOCHT] mensen met oogmigraine (aura)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Katja

Re: [GEZOCHT] mensen met oogmigraine (aura)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 09:22

Lipydo schreef:
Katja: Jij en xApple ervaren dus een beetje hetzelfde. Het water flikkert niet? Is het te omschrijven als een deel van je zicht die onscherp is, net als de wazige achtergrond met bomen van een portretfoto van bijvoorbeeld een paard? Als de scherpstelling verkeerd is, dus de achtergrond scherp is en het paardenhoofd wazig met golvende vormen als water?
Het is niet zozeer de voor- of achtergrond die scherp of onscherp is. Zoals je een blinde vlek kunt hebben in je zicht zit voor mij die watervlek in beeld. Het zit dus in een bepaald stuk van mijn zicht (links onderin) en alles in de hoek zie ik dus daar slecht in. Het flikkert inderdaad niet.

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 09:52

Lipydo schreef:
LuffB schreef:
Maar hoe zit dat dan lipydo met de mensen die geen flikkeringen maar golven zien?

De activiteit, die kortsluiting, kan in golven gaan door dat deel van je hersenen. Geloof dat dit is aangetoond door CT scans. Het blijft niet op 1 plek hangen. Mijn eigen redenatie is dan dat het geflikker niet doorkomt (dus niet zichtbaar is), maar die kortsluiting in golven de informatie van wat jij ziet vervormen.

Lastige materie :P

Maar wel super interessant!

Essia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 09:57

Bij mij begint het met blinde vlekken waardoor ik niet meer kan lezen. Vaak op precies de zelfde plek, namelijk dat als ik iemand recht in het gezicht aankijk, zijn rechter oog voor mij wegvalt. Dat verandert binnen het half uur in een visueel aura. Niet zoals bij jou in het plaatje, maar op bepaalde punten in mijn zicht. Het is een snel trillende vlek, gecombineerd met kleuren en flitsen. Inderdaad niet uit te leggen aan de hand van plaatjes op het internet.

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 10:00

In navolging op mijn uitleg eerder hier.
Ik heb er zelf jarenlang voor bij een neuroloog gelopen, kreeg iedere zes weken eeg en ect
Vreselijk zo op te groeien. Door de oogmigraine ( ik noem het de vooraanval op de Migraine) kon ik op gegeven moment niet meer. Ik heb de diagnose en kreeg er op gegeven moment ook spuiten voor mee. Die gebruikte ik bij de vooraanval en dan zakte ik weg.
Nu gebruikt ik niets meer. Begin van vooraanval betekent nu gewoon heeeeeeel snel thuiskomen en in een donkere kamer gaan liggen. Ontkomen doe ik er niet aan.
Ik ben heel blij dat iknu ik 50 ben er nog maar een paar keer per jaar last van heb.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 10:02

Het heeft er wel wat van weg, alleen is het bij mij niet zo'n groot vlak, deze verbeelding in duizend kleine snippertjes. Wat zwarte gaten ertussendoor. En dan kijk ik een beetje door een koker heen, dus rond, of het is wat minder scherpe en rechte randen.

Maar petje af, ik vind het erg knap dat je dit hebt gemaakt.

jolleknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 10:03

Ik zelf heb ook oog migraine en ik zag het anders dat het plaatje. Het begint met een wazige streep in mijn linker kant /zicht. En ik kan niets meer lezen. En dat bereid zich steeds meer uit naar de rest. Alles gaat bewegen en trillen en het zicht word heel wazig en uiteindelijk zie ik gewoon helemaal niets meer met 1 oog. (Erg vervelend met een baantje achter kassa bij een druk tankstation waar ik vaak alleen sta..) na een een aantal minuten komt het zicht langzaam trillend en met vlekken terug. Van dit plaatje werden wel mijn ogen wat onrustig dus heb snel de spoiler er weer terug op gezet :p

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 10:07

Mijn aura migraine vind ik wel redelijk overeen komen met het plaatje, al beweegt het plaatje nu niet op mijn mobiel.

Maar inderdaad de gekleurde vlakjes herken ik. Het is niet in mijn hele oog, maar het begint als een puntje, en dan wordt het langzamerhand een halve-maan vorm en deze wordt steeds groter. Ik zie dan draaiende/bewegende kleurtjes en ook doorzichtige stukken die bewegen. Het verdwijnt langzamerhand in mijn buitenste ooghoek. Dit alles duurt gemiddeld een half uur.

Ik vind dat van mij het meeste hierop lijken:

Spoiler:
Afbeelding

Al is het op deze tekening nog wel veel te grof geschetst

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 10:12

Ik heb geen last met naar het plaatje kijken. Mijn aura's zijn gelukkig niet vaak. De eerste keer was vlak na een zwaar auto ongeluk toen ik nog op de tafel bij de SEH lag. Dacht dat er een stuk glas in mn oog zat en lag te roepen: haal het eruit!

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 23:21

Ik zit nu "behind closed doors" te kijken, een serie over huisartsen in GB. Daar heeft een vrouw het over de pil en oogmigraine. Volgens de arts moet ze stoppen met deze pil en over stappen op een andere omdat het risico op een beroerte te groot word. Kan het inderdaad met pilgebruik te maken hebben?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 23:26

Geen idee.. maar ik slikte ook de pil, en ben er nu maar eens mee gestopt..
Mijn migraine met aura is niet minder geworden, maar heb nu iig niet het risico meer dat het door de pil fout gaat.

Moet zeer binnenkort naar de KNO arts.
Ik zal gelijk wel eens een balletje opgooien dat ik dus ook de pil heb geslikt, terwijl ik dus migraine met aura had.
Dit icm met mijn klachten zou wel eens een MRI op kunnen leveren.. :o

Dionnetjuuh

Re: [GEZOCHT] mensen met oogmigraine (aura)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 23:45

Ik heb toen ik 14 was ofzo in 5 weken tijd 5 keer een aanval gehad, eerst op dinsdag, woensdag, donderdag, vrijdag en toen zaterdag. Best random, ik had geen stress of fysieke inspanning oid.

In eerste instantie had ik ook de blinde vlek, in beide ogen en die bleef zo'n 10 minuutjes en was niet erg groot. Daarna werd de vlek juist eerder wit met een zwarte rand met soms een soort van sterretje aan kleur, heel kort. Dat breidde zich langzamerhand steeds meer uit tot een grotere ronde vlek in het midden, maar niet in m'n gehele zicht. Vervolgens werd ik best moe, kreeg hele erge hoofdpijn voor een uur oid en dan werd ik instant misselijk. Nadat m'n maag geleegd was, was ook de hele aanval over en was ik eigenlijk alleen wat vermoeid.

Na die 5x nooit meer gehad, gelukkig.

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 23:52

Ik heb ook last van oogmigraine, meestal zonder hoofdpijn. Wordt erna vaak wel een beetje misselijk en krijg lichte hoofdpijn, die echter met ibuprofen prima op te vangen is.

Ik herken het plaatje alleen totaal niet.

Bij mij begint het met het wegvallen van m'n zicht in het midden van het beeld. Maar niet echt een zwarte vlek, er mist gewoon een stukje. Ik heb het een keer tijdens het autorijden gehad (uiteraard direct gestopt), toen zag ik m'n tegenliggers eerst wel, als ze dichterbij kwamen niet meer en daarna weer wel. Heel raar was dat.
Anders merk ik het aan dat de letters (stuk tekst, toetsenbord) waar ik naar kijk wegvallen. En als ik in de spiegel kijk (of naar iemand anders) mist één oog.
Dat gebied van niet zien wordt steeds groter. Daarna komt er van buitenaf een zwarte, golvende kring die een steeds groter deel van m'n blikveld beslaat. De binnenkant van die kring, het golvende deel zeg maar, is gekleurd. Ook komt er vaak een soort lichtgevende streep diagonaal door het blikveld. Uiteindelijk zie ik bijna niks meer, waarna het weer vrij snel wegtrekt.

Zo te lezen hebben wel meer mensen iets vergelijkbaars als ik.

Ik heb een oogaandoening waardoor ook een stuk van m'n zicht kan wegvallen (maar dan is er wel echt iets aan de hand). Dus de eerste keer schrok ik heel erg en zijn we meteen naar de oogarts gegaan. Echter was het alweer weg toen ik daar aan de beurt was :+ Nu weet ik wat het is en wacht ik altijd eerst even rustig af of het weer wegtrekt.