Laagopgeleid; hoe meer uit mezelf halen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 16:41

Dat je moet lenen voor een studie is normaal, dat moet iedereen. Ook als je een huis wilt kopen. Het is een investering in je toekomst.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-16 17:16

frensje schreef:
Ik wilde me net bij mijn voorganger aansluiten. Zou je inderdaad niet voor jezelf willen beginnen en dan bv in de schoonmaak?

Het zzp gedeelte bevalt me nu juist niet zo goed. En de schoonmaak is juist iets waar ik graag uit wil.
Iets voor mezelf beginnen zou niet echt iets voor mij zijn.
Ik zou liever wat meer vastigheid willen (vast contract,pensioenregeling, het opbouwen van vakantiedagen/ww/ziektewet)

Ik heb morgenavond een gesprek met een coach die met mij gaat kijken welke richting ik op zou kunnen en hoe ik mijn doel kan bereiken.
Ik zit nu meer richting een werk/leer traject te denken,om dan vervolgens evt. te gaan bijscholen met een bachelor/master en evt. Thuisstudies of certificaten.

Zo vond ik het opticien idee een hele interessante! Kom je daar in zonder mbo vooropleiding?

De zorg wil ik eigenlijk niet, zowel mijn moeder als mijn zus zwoegen in de zorg met veel bezuinigen en onzekerheden.
Het trekt mij helemaal niet.

Beveiliging lijkt me ergens ook wel wat!
Alleen dacht ik dat je daar een rijbewijs voor nodig hebt? Die heb ik -nog- niet. (moet ik eerst weer meer inkomen voor hebben :) )

Docent lijkt me ook leuk,eventueel later iit te breiden met een hbo op vakgebied.
Alleen weet ik niet of de pabo zo goed te combineren is met werk/inkomen/tijd?

Ik zou me wel een kleine studielening kunnen/willen veroorloven,maar het is niet mijn bedoeling om bij het halen van een diploma met 30.000 euro schuld achter te blijven :=
Dat zou alleen lucratief zijn als ik vervolgens een goedbetaalde baan krijg om mijn lening mee af te lossen én een 'goed leven' te kunnen hebben. (Dat wil zeggen: geen geldproblemen/schulden en kunnen sparen voor mijn dochter)

Via het uitzendbureau ben ik een aantal keren aan het werk geweest,maar door mijn lage scholing word ik alleen maar gebeld voor schoonmaak en productiewerk. Bij winkelketens wordt ik steevast afgewezen -te oud -O-
Ik heb destijds 120 sollicitaties gedaan voordat ik dit ging doen wat ik nu doe.
Op de een of andere manier kiezen werkgevers voor jongere of hoger opgeleide mensen. Leiden is een studentenstad,dus er zijn veel jonge mensen beschikbaar,ook veel mensen die rechtstreeks van de universiteit af komen en dus hoger geschoold zijn dan ik ben.

Aanbiedingen voor werk/leer trajecten kom ik tot nu toe niet tegen op vacaturesites,wellicht als ik zou weten wat voor soort bedrijven dit doorgaans aanbieden,dat het makkelijker zoeken zou zijn. (Zoals hier geopperd werd de opticien of de beveiliging. En de zorg maar die kies ik liever niet)
ICT blijft ook door mijn hoofd spoken, maar hoe en waar vind ik een bedrijf dat in mij wil investeren? Waar moet ik dan op zoeken?

Ik ga me ook verder oriënteren op kleine/avond opleidingen en thuis studies zoals NCOI of studieplan.

Tot zo ver mijn poging om 'even snel' te antwoorden tussen mijn werkzaamheden door :')
Sorry als ik iemand vergeten ben, en de pb's moet ik ook nog beantwoorden.

Angeliquee18

Re: Laagopgeleid; hoe meer uit mezelf halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 17:31

Wat herkenbaar !
Ik heb mijn vmbo diploma niet eens gehaald, en voel me inderdaad zoals je zelf zegt, af en toe zo dom!
Terwijl ik dat ergens helemaal niet ben..

Spannend voor morgen avond, wel fijn zzo'n coach. Die bekijkt het ook weer van hele andere kanten.
Misschien kun je ergens zo'n studie inloop dag doen? beetje oriënteren voor welke kant op?

Ik heb hier ook nog geen flauw idee.. voorlopig kan ik nog thuis blijven voor mijn zoontje.
Maar tot die tijd als hij naar school gaat wil ik toch echt is wat nuttigs gaan doen haha.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 18:07

Je weet al best wat je wil. Ben je meer een doener? Hou je van dingen maken/creëren of ben je meer een denker/regelaar?

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-16 18:28

Jennyj01 schreef:
Je weet al best wat je wil. Ben je meer een doener? Hou je van dingen maken/creëren of ben je meer een denker/regelaar?

Allebei :D
Ik ben heel creatief en vooruitdenkend.
Ik 'zie' vaak oplossingen waar anderen niet op komen. Ik werk efficiënt en systematisch.
Of ik een leidende functie zou kunnen vervullen zal ik moeten ervaren.
Ik kan in ieder geval wel goed orders aannemen en uitvoeren. Ik heb dingen snel onder de knie.
Precies daarom vind ik schoonmaak/productiewerk uiteindelijk geestdodend. Weinig uitdagend.
Het contact met klanten vind ik leuk,ik ben representatief en beleefd,kan een gesprek gaande houden. Maar een echt zorgende rol zou me niet liggen. Ik ben geen echt 'mensenmens' die zich meteen overal thuisvoelt en het gesprek leidt.

Dominique_96

Re: Laagopgeleid; hoe meer uit mezelf halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 18:34

Is laboratoriumwerk niet iets voor jou? Bijvoorbeeld in een ziekenhuis lab bloedonderzoek doen (wel veel machinaal) of bacteriën onderzoeken. Is MBO/HBO/WO :) Is doen én denken!

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 18:55

Eigenlijk ben je dus een echte ondernemer als beide kanten je aanspreken. Maar manegment of personal assistent zou je dan ook liggen.

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 19:17

Ik denk dat je moet kijken waar je kans maakt op een baan die je leuk lijkt en beginnen met een studie thuis of in combi met 1 avond school in die richting. Je kan het in delen betalen en een officieel diploma halen. Je moet alleen kijken of er stage aan vast zit en hoeveel uur, want dat zit er bij sommige opleidingen toch bij. Als je eenmaal een ingang hebt kun je altijd doorgroeien binnen bedrijven, dus het is vooral het creëeren van een springplank voor je zelf. Staar je niet alleen blind op het opleidingsniveau, want je kan HBO rechten hebben, maar als je C.V alleen schoonmaakster aangeeft dan kom je nog niet binnen,(Dit bedoel ik niet vervelend) Succes