Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

_lotteeee schreef:ik zie dat heel veel mensen opleiding in de paardenwereld afraden.
ik denk dat het heel belangrijk is dat je weet wat je wilt gaan doen.
en er zijn heel veel opleidingen, ga ze is stuk voor stuk goed uitzoeken.
Ik zit zelf in Barneveld en doe de paardensport/instructeurs/management opleiding.
En dit kan ik je enorm aanraden.
Daar is niks bagger aan.
Ik krijg 2x in de week rijles, 1x springen, 1x dressuur.
heb zeer interessante vakken op school.
mijn oruncursus zit er bij in en zijn we mee bezig.
en een businessplan maken zit in het laatste jaar.
Ik denk dat het per opleiding behoorlijk verschilt.
"paardenhouderij" raad ik je niet aan, maar dat is aan jou
Natuurlijk is het niet allemaal negatief. Maar er zijn voldoende instructeurs/stalmanagers, en die verdienen niet veel. chamion schreef:Hallo,
Ik heb enkele jaren geleden mijn opleidingen gevolgd aan AOC de Groene Welle (paardenhouderij allround medewerker en paardenhouderij management) in Zwolle. Hoewel ik daar ontzettend veel heb geleerd in zowel praktijk als theorie, raad ik de opleiding niet aan. Ben nu ruim 10 jaar van school waarvan ik ruim 3 jaar werkloos thuis zat.
Er komen nu te veel mensen van de opleidingen af, en er zijn te weinig banen (of je moet bereid zijn buiten de EU te gaan werken) Bazen kunnen letterlijk achterover zitten totdat in hun ogen de perfecte persoon reageert op hun vacature. Je moet echt gebruik kunnen maken van de kruiwagens die je krijgt tijdens je stages en via klasgenoten en die ge(mis)bruiken om een baan te vinden. Daarnaast verdien je altijd minimumloon en moet je daarvoor zeer zwaar werk verrichten. En zelden tot nooit in de buurt waar je woont, dus je moet kunnen verhuizen en intern kunnen. Anders succes met je rijbewijs en zorg voor een goede auto.
Opleiding nu is niet wat het was geweest, een vriendin doet hem nu en het is nog slechter geworden. Ook zij gaat hierna een andere opleiding doen.
Ik heb 3 banen, en het is echt loodzwaar.
1 manege in omgeving Amsterdam - lesgeven, stallen, kantine, planning, winkel, longeren, buiterritten - 3 dagen
1 manege in omgeving Ermelo - lesgeven, longeren - 1 dag
Eenmansbedrijf - mensen lesgeven aan huis - 3 dagen

Arabesk schreef:anneliesdj schreef:Als je elke dag met tegenzin naar je werk gaat dan is het leven zeker niet leuk
Des te meer reden om iets te kiezen wat je leuk vind.
En hoeveel werk is er in die "leuke banen"
vuurneon schreef:Maar voor werk in de paarden heb je helemaal geen opleiding nodig, dat is het ook meer. Wil je de sport in? Neem les. Wil je leren hoe je een stal moet runnen? Draai mee en volg dan los nog een opleiding gericht op ondernemerschap (want vind je geen werk in de paarden?geen punt, kun je meer kanten op. )Wil je lesgeven? Kies dan een Orun cursus. Maar voor stalhulp heb je geen enkele opleiding nodig, paar handen die je uit je mouwen wilt steken is meer dan voldoende. Wil je in een paardensportzaak werken?solliciteer dan gelijk op een vakantie baantje en wie weet blijf je steken.
T is zonde om zo specifiek richting 'paard' je te laten opleiden op dat niveau.
Arabesk schreef:anneliesdj schreef:Als je elke dag met tegenzin naar je werk gaat dan is het leven zeker niet leuk
en dat is nu bijna 6 jaar terug.
Cchanny schreef:Heb je veel geleerd van deze opleiding, heb je nu werk in de paarden of heb je toch voor iets anders gekozen?
Het meeste wat ik heb geleerd komt van de stages. Maar die kan je ook wel volgen zonder opleiding. Stages moesten school 5 euro per dag betalen om ons stage te laten lopen.
Dat vind ik gewoon bijna uitbuiting
Kreeg je zelf wel een vergoeding? 
Cayenne schreef:Cchanny schreef:Heb je veel geleerd van deze opleiding, heb je nu werk in de paarden of heb je toch voor iets anders gekozen?
Het meeste wat ik heb geleerd komt van de stages. Maar die kan je ook wel volgen zonder opleiding. Stages moesten school 5 euro per dag betalen om ons stage te laten lopen.Dat vind ik gewoon bijna uitbuiting
Kreeg je zelf wel een vergoeding?

cp112 schreef:Ik heb tijdens mijn stages in de paardenhouderij nooit een stsge vergoeding gekregen. Niemand uit de klas eigenlijk. Dat is niet standaard in die sector.
Je bent voor 40 uur in de week een mooi goedkope hulp (oftewel voetveeg).